Un vag amic îmi spune că el, cu vreo 15 kw, merge 50-60 km. Dar el are ceva hibrid, un Kuga, parcă. Aș fi curios, care sunt costurile pentru cei ce au electrice full, ca să știe lumea cum e.
Sigur, toți știm că vor apărea cei ce sunt Pentru mine costurile sunt zero, eu o încarc acasă, am panouri solare, nici nu mă interesează. M-ar interesa oamenii normali, nu supermetaumanii.
Dacă v-a plăcut ce ați citit,
dacă știți că am rămas din ce în ce mai puțini oameni verticali,
avem și noi nevoie de voi.
NOU
Cu 8 kw fac cam 20 de km real prin oras, in medie (uneori mai mult, alteori mai putin, depinde cat de cald e afara si cum merge clima). Masina are 35 km autonomie declarata, nu stiu daca a mers vreodata atatia km, ca nu o am de noua. Plug-in hibrid. Am studiat un pic in momentul in care cumnatul meu si-a pus panouri pe casa. Daca poti incarca gratis sau foarte ieftin, atunci iti iei electrica (daca nu iesi mult in afara la drum lung) sau plug in hibrid cu autonomie mai mare (pot recomanda ce am folosit: passat gte sau bmw 330e/530e sau versiunile tfsie de la audi, la asiatice nu ma pricep deloc deci nu ma bag). Eu personal nu pot incarca nici gratis nici de la reteaua casnica unde stau, asa ca masina merge mai mult in mod hibrid nu electric, mai incarc la munca. Chiar si asa, am un consum pe bord in ultimii 60k km de 7,8 la o masina mare care are undeva la 2.2 tone doar ea.
NOU
Nu am mai putut edita, sa adaug si partea de costuri. In modul meu de utilizre, nu prea se pupa, dar va pot spune cat costa energia si sa facem un calcul: 0,3-0,5/euro pe KW la statiile de AC, 0.5-0.8/ Euro pe KW la statiile DC (sau mai mult). o electrica de familie consuma undeva la 20 de kw average la 100 de km, deci estimand, cam 10 euro pe 100 km daca incarci incet sau 16 euro daca incarci rapid. Benzina unde stau eu e 1,7 euro, deci transformand, reiese un consum de 5,8 respectiv 9.41. Orice berlina cu un motor decent ca putere pe benzina se inscrie cu brio intre cifrele astea pe 100 de km, as zice eu mai aproape de valoarea mica. Asa ca strict ca si rentabilittae daca nu poti incarca gratis, nu mai merita sa suporti costul ridicat de achizitie de nou, comparand cu o masina conventionala, al unui auto electric.
NOU
Unde in lumea asta exista incarcare gratis ?
Daca incarci acasa, incarci din retea sau din panouri. Panourile si instalatia aferenta costa. Se uzeaza. Trebuie reparate/inlocuite dupa 10-15 ani.
Deci ?
NOU
Vezi ca Romania nu are euro, doar Bulgaria , ca e o tara mai avansata.
NOU
am o nelamurire: ce hibrid plug-in zici ca ai, daca nu o incarci la priza, dar mergi cu ea in mod hibrid?
NOU
Modelul e irelevant, pentru ca la toate plugin bateria e suficient de mare incat sa recupereze mai multa energie decat o fac hibridele fara plugin. Chiar daca nu incarc bateria, cat timp merge motorul termic, puterea disponibila si neutilizata este partial transformata in energie electrica, si tot mi se opreste motorul in mers atunci cand merg constant. Diferenta fata de modul full electric e ca motorul termic porneste imediat, e mult mai sensibil la apasarea pe acceleratie. Cand am bateria incarcata, doar la kickdown porneste motorul termic, sau peste 130 km/h. Comportamentul asta l-am observat la vw gte, audi a3 etron, bmw 330e si alte masini germane, deci banui ca e ceva destul de comun.
NOU
Am sa incerc sa fiu cat mai obiectiv (desi sunt un pic de “supermetauman”)
Detin de anul acesta o Tesla Model Y folosita pentru drumuri lungi prin tara+ stainatate.
In proprietate mai am inca un Golf Electric de 2 ani. Excluzand drumurile scurte sub 100-150km pe care le fac cu incarcarea din panouri solare, costurile reale pentru incarcare la drumuri lungi sunt cam asa:
– In reteaua Tesla la Supercharger preturile variaza in tara 1,79 Ron (Daca incarci dupa ora 00:00 pana la 7 sau 8 dimineata ) si 2,20 Ron in restul intervalului.
In strainatate la fel, in functie de intervalul orar intre 0,22 Eur/kwh si 0,46 eur/kwh
La statii non tesla Sky is the limit 🙂 ca in poza ta de mai sus, dar e un caz izolat si nu incarca nici dracu la el.
In retele consacrate deja Eldrive, PPC Blue, I Hunt, pretul variaza intre 2,40 – 2,60 lei/kwh si aici vorbesc de statii super rapide de 150-300kwp
La statiile lente AC de 11 KW pretul este pana in 2 ron
Consumul difera de la masina la masina la masina. A mea fiind mai grea/mai putin aerodinamica consuma in medie 15kwh/100km, model 3 in jur de 12-13 dar sunt si altele din grupul VAG, ID-urile sau Etron cu peste 20-25kwh consum.
NOU
La statiile AC nu exista si pierderi datorita transformarii din AC in DC?
Stiam ca se ridica pe la 10-15% din energia utilizata.
NOU
ba da, de aia daca incarci dc e mai scump dar si mai rapid
NOU
Sursele de calculator pe acolo se invart ca eficienta.
What is the efficiency of a Tesla Supercharger? I calculate it at 95%.
www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/18747q4/
Se pierde si IN OUT din baterie, motoarele sunt trifazice AC.
Toyota Atkinson 38-40% eficineta termica.
“Some small tweaks to your driving technique can improve your fuel economy by 15-40%.”
Se plimba cu sufrageria de 2 tone mai tot timpul singuri in masina, etc etc.
NOU
Noi acum daca traia Ceausescu, Elon Musk era un carnat pe langa ce am fi dezvoltat noi. In primul rand proiectul masinii antigravitationale ar fi fost realizat. Eu insumi ma gandesc la acest proiect de ani de zile. Niculae Teslaru s a gandit. voi va dati seama? Masina antigravitationala nu consuma nimic, nici electricitate nici un combustibil. Se bazeaza strict pe principiul unei forte antigravitationale. Asta are legatura bineinteles si cu teleportarea, alt proiect pe care il puteam realiza. Au existat portale de teleportare, inclusiv la noi in tara. Daca voi deslusi pana la urma principiul fortei antigravitaționale sunt sigur ca voi putea calatori si in timp.
NOU
Pai Musk oricum e un carnat, cu sau fara Ceausescu :)))))))))))))))
NOU
Vrei călătorie în timp? Du-te până la Slobozia sau Băicoi…
NOU
Ca sa calatoresti in timp cateodata nu e necesar sa te ostenesti nici macar sa parasesti capitala tarii.
NOU
si mergi la freige acasa.
NOU
“Un vag amic”.
Un VAG amic, i see what you did there 😉 :))
NOU
hehehe
NOU
The sharpest mind in the room.
NOU
Eu vreau să-i văd pe ăia de la bloc cum încarcă. De la blocurile făcute de Ceau…
NOU
Dar cum baga benzina la bloc?
NOU
Au canistre, fraere! De-alea cu Wehrmacht, de la tataia…
NOU
@cipper cat dureaza sa faci un plin de benzina vs unu de curent ?
NOU
Vlad
Pentru mine 10 minute la benzină, câteva secunde la curent, să bag mașina în priză… Apoi uit de ea
NOU
Am văzut cu ochii mei, prin Militari, un interlop foarte cunoscut și tiktock-ist cum își încărca Jaguarul de la vreo 4 prelungitoare, trase prin geamul unui apartament de la parter.
NOU
fraer, in loc sa se mufeze direct la stalp…
NOU
Dincolo de consum doar, mai exista rca, vineta, taxe, impozite, revizii si ce kkt mai bagi intr-o masina bla bla. Toate astea se adauga la costurile de utilizare anuale ale unei masini.
Apropo de impozit, il am pa vericu care e damblagiu cu masinile si are o magaoaie d-asta cu motor mare si e mandru ca pe autostrada la mers potolit consuma mai putin decat un logan. Da vericu uita mereu ca baga impozit anual aproape suta de milioane. Io nu bag benzina intr-un an de cat da prostu meu pa impozit.
NOU
”impozit anual aproape suta de milioane”
link?
in rest, stai linistit, am avut eu ceva cu motor de 2,7 l si nu am platit deloc impozit.
NOU
Si apropo de aia care spun ca ei incarca gratis…plm astia-s aia care inca n-au aflat ca pe lumea asta nimic nu e gratis. Coite panourile alea de le-oi avea pe casa nu s-au materializat din sloboz de inorog peste noapte pe casa ta. Au presupus niste costuri de achizitie de montare etc. Ca ti-ai facut tu un calcul si in x ani amortizezi aia e altceva, da’ nimic n-a fost si nu e gratis.
NOU
Pai sunt asa de ieftine panourile fotovoltaice ca unii isi fac gard din ele. Altii tot cu Golf 4 circula.
NOU
Casa verde primul lot, deci gratis sau pe banii poporului.
NOU
Da, panourile inclusiv bateria casei s-au amortizat in primii 1.5 ani. pot sa spun ce de acum acum ca incarc masinile gratis, incalzesc casa gratis, imi pompez apa din putul de adancime gratis?
Mergeti si bagati motorina si va mandriti ca ce smecheri sunteti in timp ce 60% din banii aia merg la politicienii nesimtiti.
NOU
Clar ca teoria cu incarcatul gratis de la panouri e o tampenie si nici nu trebuie luata in seama, decat daca ai primit gratis panourile – eventual prin programul casa verde cu un minim aport propriu si-a cam pus lumea aproape gratis.
Dar, lasand asta la o parte incepe tona de beneficii pe care o ai cu o masina electrica. Costul pe 100 km raportat strict la consumul de energie mi se pare cel mai nesemnificativ beneficiu, chiar daca si asta e. Cu o tesla ai un consum de aprox 15 kwh/100. Daca incarci acasa hidroelectrica iti vinde cu aprox 1 leu kwh, deci te costa 15 lei sa mergi 100 km, ca si cum ai avea o termica cu consum de 2 L/100 dar cu 500 CP si cuplu de supercar. Daca incarci la statii publice se poate duce pretul la 2.7 lei/kwh adica cost de 40 lei / 100 KM similar cu un consum de termica de sub 6%. Daca stie careva o termica de 500 CP ce face suta in 4 secunde sa aiba consumu asta.
Deci daca poti incarca de acasa…e aberant in 2025 sa nu iti cumperi electrica. Sunt multe locuri de munca unde incarci gratis. Asta deja e la nice to have. O termica nu o s-o alimentezi in viata ta gratis undeva, ci vei fi sclavul benzinariilor cat o ai. Cu electrica la o adica te rogi de cineva pe marginea drumului sa te lase sa o bagi juma de ora in priza si mai mergi o bucata. Oriunde mergi in vacanta la un hotel sau pensiune o sa gasesti statie de incarcare sau priza simpla si peste noapte ai full.
Trecand de consum, practic la electrica nu ai revizii. Nu ai uleiuri, nu ai o gramada de mizerii de facut mentenanta anuala, cutia de viteze, toate tampeniile ce pica la termica. Pai astea sunt niste economii care depasesc orice cheltuieli le ai cu alimentatul.
E mereu argumentul “timpului pierdut”. Cum cei cu termice alimenteaza in 2 minute si fraierii cu electrice intr-o ora. Lasand la o parte ca nu exista alimentat la benzinarie in 2 minute – poate mai stai dupa unu la pompa, mai astepti la casa…10 minute minim petreci… Ce inseamna “timp pierdut”? Tocmai am stabilit ca economisesti cu o electrica poate mii de lei pe an. Ca sa faci miile alea de lei…trebuie sa muncesti. Pai nu e preferabil sa astepti frecand menta pana se incarca masina, decat sa muncesti in timpul ala ca sa ai bani sa platesti benzina, motorina, revizii etc? Nu stiu…intreb. Care e logica? Deci te bucuri ca ai plecat rapid de la benzinarie in 10 minute si fraierul cu electrica sta acolo juma de ora. Dar unde pleci rapid? Pleci rapid la munca sa faci banii aia pe care ii arunci pentru a folosi masina aia terminca, bani pe care “fraierul” ala cu electrica nu ii mai arunca.
Dar asteptarea asta aiurea degeaba pentru incarcarea masinii poate se intampla de 2 sau 3 ori intr-un an ca exceptie, pentru ca mereu poti face orice altceva in timp ce masina se incarca (si daca stai aiurea in masina…citesti un blog, te uiti la un vlog – deci cam ce faci si daca ajungi acasa dupa ce te-ai grabit sa nu “pierzi vremea”). E plin de statii de incarcare acum peste tot…nu cred ca mai e centru comercial sau hipermarket care sa nu aiba in parcare statii. La un drum mai lung te orientezi si tu ca atunci cand iti faci oricum pauza (sigur, exceptie supermanii disperati care conduc 1000 de km fara oprire ca sa demonstreze nimic nimanui) sa si incarci. Deci asteptare pentru incarcare zero. In jumatate de ora la o statie de putere incarci cat sa mai mergi 350 – 400 de km – pe autostrada asta inseamna peste 3 ore. La 3 ore+ de condus e cam de bun simt sa opresti sa te mai intinzi, daca tii la siguranta ta si a celor cu care esti. In jumatate de ora mergi pana la baie si nici nu apuci sa mai bei si o cafea si sa mananci un sanvis.
NOU
@Ionut, am o toyota de 18 ani, o folosesc doar la drumuri lungi, cumva nu s-a stricat nimic la ea, si revizia anuala ma costa cam 100 de euro. Consumul la 120-130 km/h e 5.5, cu aeru conditionat blana, la 40 de grade afara. In conditiile astea autonomia e cam de 1000 km, si costul 70-80 de euro. Fac cam 10k pe an. Nu am 500 de cai, doar 160, dar sunt mult mai multi decat am nevoie pentru a merge absolut oriunde in Europa peste limita legala.
Am concediu limitat, si imi place sa ma plimb pe coclauri cu masina, drept urmare nu ma incanta sa astept dupa ea sa se incarce, nici sa ma gandesc daca ajung si pot sa ma si intorc in locuri “mai salbatice”.
In pauzele tale de asteptare, deobicei conduc, mai fac niste km pana la destinatie, si poate chiar ajung mai devreme sa ma bucur de locu ala in loc sa citesc chestii pe telefon in cine stie ce statie de alimentare.
Btw, nici minunea electrica nu consuma 15 kw daca folosesti toti caii si ai unde sa vezi daca alea 4 secunde sunt adevarate, plus ca dupa 18 ani cu siguranta nu va mai merge, deci pentru mine “the ROI” intr-o electrica e imposibil de atins. Sunt sarac si zgarcit cand e vorba de adus profit marilor comapanii, si nu prea imi pasa de ce zice lumea de masina mea, de aia fac mare economie ca nu o spal, poate ca si pentru ca are cea mai minunata culoare (maro).
Da, nu am o tona de beneficii care nu conteaza pentru mine, dar fiecare cu ce are nevoie, totdeauna e bine sa existe alternative. Nu prea imi place ideea sa muncesc pentru masina mai noua ca asa e trendu.
NOU
danv este un redus, ca intotdeauna.
sa explic: panourile nu se monteaza exclusiv pentru incarcarea masinii, asta este doar o chestie reziduala, in care bagi ceea ce s-ar pierde, deci costul real cu panourile pentru incarcarea masinii este zero.
NOU
Salut!
A mea, o Toyota BZ4x, are un consum intre 13 kWh si 16 kWh /100 km vara si intre 16 si 20 iarna. O baterie full are cam 64 de kw.
Preturile la petrom sunt foarte mari, majoritatea folosesc eldrive, plugpoint, e-charge cu preturi intre 2.2 si 2.5 pe kWh.
NOU
deci in medie 30 lei/100 km, adica ceva mai putin si in comparatie cu hibridele de la toyota, care sunt cele mai economice alternative.
NOU
Eu am plugin si doar pe curent, vara am 14 kwh / 100 km la drum lung si 20-22 in oras. iarna creste destul de mult.
Overall de cand am masina am un consum mediu de 5.2 l de benzina plus 7 kwh / 100 km
In oras merg aproape exclusiv pe curent. O incarc lent la 220 cat stau la birou.
Full electrica nu as lua pentru ca pe unde merg eu cu masina, adica Ro si Bg, uneori Gr, suntem in alt secol pe partea de statii de incarcare.
Din ce am vorbit cu uberisti, ei in oras au 10-14 kwh / 100 km (diverse modele). La drum lung nu stiu…
Pretul per kwh difera de la statie la statie si depinde si daca e fast charge sau nu..
NOU
6l motorina * 8 lei = 48 lei / 100 km
20kw*2.2 lei = 44 lei / 100 km
Poate e mai simplu asa..
NOU
Sau vara 11kwhx0.8ron=8.8 Ron/100km
Mie mi-e mai simplu așa.
Iarna 16kwh x0.8=12 Ron/ 100km
Nu am luat în considerare panourile și încărcarea gratuită din primul an în care am avut.-o sau încărcarea gratuită la firmă.
Spring.
NOU
Am o Dacia Spring de peste 3 ani, folosita numai prin oras. Incarcarile le fac doar la statii rapide, de obicei cand merg la cumparaturi, in special pe reteaua Renovatio e-charge.
Pentru anul 2024, costurile arata asa:
– Energie incarcata: 1125 kWh
– Cost total: 2680 RON
– Kilometri parcursi: 7606 km
– Pret mediu la incarcare: ~2,38 RON/kWh
– Consum mediu: ~14,8 kWh/100 km
– Cost de utilizare: ~35 RON/100 km
Singura cheltuiala suplimentara a fost revizia la Meridian Nord, unde au schimbat si bateria de 12V (800 RON).
NOU
Pe mine ma distreaza aia care vorbesc in milioane, dupa atatia ani. Mi-ar placea sa platesc sute de milioane REALI, ma si gandesc ca masina ar costa miliarde. Asa, doar vorbe. Pe de alta parte, plug-in hybrid. 60km autonomie pe curent. Ultimul full, 23 lei. 60km, mers prin oras, super ok. In afara, 8.2 consum. Ditamai masina. Depinde ce iti doresti. Eu am ales si siguranta. Categoric nu full electric, stres prea mare. Sa ne inchipuim o Lefkada full pe electric… No way.
NOU
15 sute. Merge asa?
NOU
Abia recent am scapat si eu de obiceiul milioanelor. Da numa pentru ca am umblat mult cu cash acum in romania. Da ce am observat ca pana la zece mii de lei sunt ok in lei, peste trebuie sa convertesc in lire ca sa imi dau seama de cati bani sunt. Daca imi zici 260.000 de lei, pe loc habar n-am ce as putea sa cumpar de ei. Asa fara calculator cred ca o fi intre 45-50.000 de lire. Si in euro e cam cu 10% mai mult! In dolari habar n-am!
NOU
fii-mea, care e un om mult peste medie ca inteligență, daca se grabeste, spune suma in milioane. nu ca nu era născută, nici macar in plan nu era cand s a facut denominarea. efectiv cand a invatat ea ce sunt banii si valorile nici macar amintirea milioanelor nu exista. si totusi…
NOU
posibile sechele din vremea scolarizarii in pantelimon.
NOU
Ma refeream la comentariul lui DanV, “Da vericu uita mereu ca baga impozit anual aproape suta de milioane. Io nu bag benzina intr-un an de cat da prostu meu pa impozit.” – se pare ca nu am dat reply cum trebuia
NOU
15 kwh media pe 30k km.
Si poti calcula simplu – 0.9 lei kwh la hidro (sau 1,14 lei kwh daca nu esti prosumator).
Bine, nu mai zic ca a fost 0.68 lei kwh o buna bucata de timp (nu, nu a fost plafonare pentru ca eu consum cam 1 Mwh pe luna).
Mers 60% oras, 40% extern drumuri nationale/europene (nu avem autostrada aici in curu vacii).
Caldura si AC cand e nevoie. Mers alert (da, nu respect limita de viteza).
Autonomie reala iarna cam 400km, vara spre 500km din baterie de 64kw. Si nu, nu mint cu autonomia ca nu am de ce sa o fac in fata unor necunoscuti de pe net.
A doua masina e tot electrica (e-golf) si asta e mai de oras si imprejurimi.
Luate SH amandoua.
As trece la termice? Nu.
NOU
Am ras la “Si nu, nu mint cu autonomia ca nu am de ce sa o fac in fata unor necunoscuti de pe net.”
NOU
heh… am sperat sa nu am parte de unele comentarii care-mi zic ca mint… dar e degeaba vad, speranta moare ultima
NOU
ai ascuns marca primei masini, cea care e zmeul zmeilor.
NOU
Nu stiu de ce inversunare asa mare pe electrice. Pentru a2a masina, majoritate in oras, este imbatabila. Evident pentru cine sta la casa, cu incarcare acasa. Adica pentru oricine sta la periferia unui oras, are copiii la scoala si serviciul in oras sau in zona.
La noi este a2a masina, Dacia Sprint, 70k km, 4 ani face in octombrie. A costat 8000 euro. Consum mediu 12kw, range iarna 150 km, primavara-toamna 250 km. Incarcata acasa 100% din timp cu aprox 0.8-1 leu/kw. Costuri totale de exploatare: 2 revizii de 150 de lei si bateria mica 250 lei. ATAT! Se poate face calcul foarte usor de rentabilitate. Sa nu mai zic ca am toate sansele sa o vand cu cat am luat-o.
Daca o mai tin 1 an doi…pot s-o arunc la gunoi, tot bine am iesit.
Prima masina, care este si pt drumuri lungi, este evident un diesel, cu care se fac 30-40k km pe an.
Deci fiecare pentru treaba ei. Nu pot fi comparate.
Cand plecam in oras ne batem pe Spring, se raceste sau incalzeste in 2 minute sau din telefon. Dieselul mai greu…
NOU
De la ce dealer?
Eu nu am plătit nici o revizie în 3 ani, nici bateria de 12V, doar plăcuțele de frână.
NOU
La cine crezi ca dai tu sprintu ala cu 8000 la 70k km?
NOU
Să vedem într-un articol asemănător, peste 6-7 luni, costurile reale după ce se ridică subvențiile la corent și mașinuțe electrice/hibride…
NOU
Hidroelectrica acum 0.81 lei /kwh fara plafon
Hidroelectrica din Octombrie 0.90 lei /kwh fara plafon
Contractul meu, nu stiu care sunt preturile la altii. Contract de prosumator.
NOU
Eu in Cluj la statia publica, am incarcat cu 1.24 lei /kw, iar la deplasare am mers cu 15kw/100km. De la Cluj inapoi acasa la Nadlac aceasta a fost media mea de consum. Exista multe statii si multe preturi diferite. Ar merita si un articol pe tema asta, de la posesori de electrica, cu date concrete si fara menajamente, eu personal in 2 ani de electrica am si pareri pro si contra.
P.S. n-am uitat de articolu cu panourile solare, sper ca pana de sarbatori ti-l trimit 🙂
NOU
Tesla model 3 Lr din 2024, rulaj 45 000 km.
Consum mediu 15.1 kwh/100km.
calculand pierderile din randamente sa rotunjim la 20 kwh la 100 km.
incarcat de la retea –
0.81 lei/kwh -> 16.20 lei la 100 km
incarcat de la retea dupa ce se va schimba pretul ((la mine in octombrie 2025) –
0.90 lei/kwh -> 18.00 lei la 100 km
incarcat la Tesla Supercharger
1.95 lei/kwh -> 39.00 lei la 100 km
am pus pretul cel mai mare pe care il vad din aplicatie, in Cluj e 1.65 dar fiind langa casa nu am motiv sa-l folosesc
incarcat la chargere terte DC
2.5 lei/kwh -> 50.00 lei la 100 km
si la sfarsit, ipoteza care nu ii place seniorului:
pe o raza de 190-350 km in jurul casei – gratis din fotovoltaice + bateria casei
NOU
Conduc Tesla din 2019, sunt la a doua – model 3 LR și posibil și ultima, calitatea interiorului este meh, dar eficienta mult peste concurenta.
Am bătut toată Europa cu ea, din Spania până în Turcia și înapoi.
Era relativ trist în 2019 când ultimul charger oficial era pe la Viena, după care spre est era cam aventuros. Totuși se putea încărca moca peste tot unde găseai stații. Și se găseau.
Rotunjit, mers relativ tare, consum cam 20 kWh pe suta de kilometri. La Tesla, tot rotunjit, ca variază prețul în funcție de loc și ora, cam 2 lei pe kWh. Nu folosesc alte chargere la drum lung, pentru ca nu am nevoie. Timp de încărcare, cam 20-30 minute, ca nu este nevoie să mergi cu bateria plină.
Am fost zilele astea pe la bulgari, stații multe, preț ceva mai mic decât în România la curent.
Și da, acasă am panouri voltaice, deci stă agățată în priză mai tot timpul cu o automatizare care pornește încărcarea când este soare.
Rezumând, sunt stații căcălău cam peste tot în Europa (la greci e mai albastră situația), dacă nu ai range anxiety și nu stai la încarci de fiecare dată la 100%, este absolut ok.
NOU
23eur un “plin” la o electrica de 77kwh incarcata la 80%, si astia 80% ma duc vreo 400km la drum de viteza medie relativ mare (nu 400km de 130km/h, sa zicem undeva la o viteza medie de 90-100km/h). Recunosc ca sunt un pic superumana, costurile sunt “brute”, adica sunt luate din salariul belgian care altfel ar fi taxat belgian, adica as mai vedea vreo 10-12 euro din aia 23.
NOU
Noi avem un Model 3 din 2019, si platim in jur de 20 EUR in Spania, incarcam acasa seara, la program de noapte – si mai incarca si la servici sotia, unde tot platit e, ceva mai ieftin. Program casa sevici, si scoala copii, plus alte drumuri pt sala, sau cumparaturi, macar 2 in plus pe zi, in weekend also.
Tot aici pt 3 luni am mers cu o masina inchiriata pt ca ne-a pupat cineva Tesla, si a fost in service. Aceleasi drumuri, cost total 870 EUR. Cu tesla ar fi fost 60 EUR sau mai putin.
NOU
Am uitat sa spun: Muie Musk.
NOU
cum te intelegi cu Tesla?