De Bogdan Alecu

În prezent există o serie de clauze abuzive în contractele de telefonie mobilă. Cele mai des întâlnite sunt acestea:

– despăgubire constând în plata abonamentului pe lunile rămase

orange-clauza1    vodafone-clauza1

– sume fixe trecute în contract

orange-clauza2  cosmote-clauza2  vodafone-clauza2

– cerința ca abonatul să anunțe cu 30 zile înainte denunțarea unilaterală a contractului, pe când operatorul poate face denunțarea fără a respecta același număr de zile

 

De la 1 octombrie se vor schimba regulile jocului. Dacă ANPC (Autoritatea Națională Pentru Protecția Consumatorilor) dă în judecată operatorii care au astfel de clauze abuzive prevăzute în contract și câștigă, atunci operatorii de telefonie vor fi obligați să scoată respectiva clauză abuzivă din toate contractele.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

20 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Cred ca nu se aplica daca ai luat un terminal subventionat.

    • @Ovidiu: nu cred că se referă la terminale subvenţionate, că ar fi absurd. Cînd operatorul îţi dă un iPhone 5s la 400 de euro, deşi plăteşte 900 sau 1.000 la furnizor, tre’ să-şi recupereze cumva pierderea dacă tu reziliezi. Aici, cred că, în cel mai fericit caz, ar trebui făcute nişte standarde de despăgubiri bazate pe costurile serviciilor oferite lunar şi pe rata de amortizare. Dacă se consideră că diferenţa se amortizează în şase luni, OK, nu mai plăteşti nimic. Dacă se amortizează în doi ani, e altă discuţie.
      În mare, cred că se referă la majoritatea abonamentelor de genul “telefon la 1 euro”,, care-l costă pe operator vreo 50 de euro, dar pe care ţi-l dă la abonament de 15 euro lunar, sau la restul abonamentelor pe care ţi le bagă pe gît obligatoriu pe o perioadă de doi ani.

  2. Cred că în scurt timp presiunile companiilor vor face ca această prevedere să fie anulată de o ordonanță de urgență. Ponta pleacă repede urechea la tot ce înseamnă influență economică și operatorii de telefonie chiar au influență.

    • #4

      Pleaca urechea? Ponta nu e primul si nici ultimul, si nici singurul care vinde legi/ordonante.

  3. #5

    cum facem cu terminalele codate, care pot fi decodate de operatori doar pe sume de genul 50-100 euro?

    • daca l-ai cumparat la oferta, mi se pare normal sa platesti decodarea

    • #7

      Din ce am vorbit acum un an cu un reprezentant Vodafone, mi-a spus ca terminatul iti poate fi decodat gratuit de operator, dupa ce expira perioada contractuala.

    • #8

      un telefon dual-sim vine tot codat, că asta nu mi s-ar parea o chestie normala?

    • Buna intrebarea lui Gekko. Iti iei eventual 2 numere de la aceladi operator cu doua contracte si doua clauze de reziliere.

    • #10

      Orange nu decodeaza gratuit nici dupa expirarea perioadei de contract. Iar pretul decodarii e aproape la fel de mare ca pretultelefonului “la liber”; nu are nimic de-a face cu costul operatiunii in sine.
      Blocarea telefonului in retea e (eh… ar trebui sa fie) abuziva din prima zi de contract. Subventia ar trebui sa sie luata inapoi conform contractului si nu limitativ. Ce fac daca SIM-ul se defecteaza (it happens) si nu am la indemana decat un SIM al concurentei? Platesc abonamentul conform contractului, insa nu beneficiez de telefon conform aceluiasi contract.

  4. #11

    Cheia aici este acel “daca'”…daca ANPC da in judecata, atunci bla bla bla. ANPC nu va da niciodata in judecata.
    Si daca prin absurd o sa dea, nu o sa castige, iar respectivele prevederi vor deveni automat legale.
    Asa ca nu va mai agitati degeaba, credeti ca s-a schimbat ceva in Romania?
    Chestia asta e facuta de ochii UE.

  5. #12

    VODAFONE S-O SUUUUGAAAAAAAAAAAAAAA !!!

  6. #13

    Eu mi-am luat la abonament pe 12 luni un telefon Nokia ieftin. Dupa expirarea perioadei m-am dus la Orange sa mi-l deblocheze. Mi-au cerut 30 de euro (taxa pentru operatiunea de deblocare). Telefonul nu face atat asa ca am renuntat. Nu-mi mai cumpar niciodata telefon de la operatorul de telefonie, imi iau doar la liber.

  7. #14

    Ce tot insistati atat cu clauzele abuzive din contracte care sunt de fapt facultative. Cand semnezi un contract fi constient ce semnezi, nu te obliga nimeni, sunt o gramada de alte variante care sa nu implice o perioada contractuala. Ca si la banca: nu-ti convine – asteapta, fa economii sau, daca tot ai imprumutat, ramburseaza anticipat sau refinanteaza.
    Toti operatorii iti pun la dispozitie, la cerere, termenii si conditiile contractului pe care il poti studia inainte sa-l semnezi, in mod normal e disponibil si pe site.
    Clauze abuzive pot fi in contractele de gaz, apa si energie, sau la taxe, impozite, parcari cu plata pe spatiul public, etc, (vezi taxa de bariera a lui Mazare, sau taxa de tranzit din Caransebes) pentru ca acolo chiar nu ai posibilitatea de a alege.

    • serios? daca cei 3 mari operatori de telefonie se inteleg sa impuna aceleasi tipuri de clauze, unde de duci? iti iei cartela? iar cei ce au nevoie de abonamente ce fac, semneaza in cunostinta de cauza contracte si merg mai departe, pentru ca au semnat? asta e o prostie naucitoare, afirmand ca ai posibilitatea de a alege. la banca ai posibilitatea de a alege? intre cine si cine? diversele oferte bancare? ma faci sa rad, dar e un ras acru.

    • #16

      Daca nu e vorba de telefon de fite, crezi cumva ca oferta la abonament e mai buna decat la cartela? Fa un calcul. Iar la banca, da, eu am refinantat un credit, care a fost luat din necesitate (probleme familiale) si minimul necesar. Si nu am-am plans cand mi s-au marit rata, am cautat variante mai avantajoase, constient fiind din momentul in care am semnat ca banii nu sunt ai mei si platesc pentru a ma folosi de ei.

  8. #17

    Io zic că şi Ferrari au clauze abuzive, în special în privința preţurilor 😀

  9. #18

    Mie nu-mi place că au prețuri bune doar pentru perioade contractuale mari. N-am văzut abonamente de 6 sau 12 luni. Mai toate sunt pe 2 ani de zile. Și stai legat, pentru că sumele care vizează despăgubirea plătită furnizorului sunt mari.

    Legat de Vodafone, am luat zilele astea un terminal care era și la promoție și care poate fi folosit în orice rețea. Da, este personalizat (la pornire apare logo-ul roșu) dar nu este blocat. Mi se pare o tâmpenie să blochezi telefoane în rețea. Indiferent că ai dat pe el 1, 15 sau 500 EUR. Parcă se hotărâse cândva să nu se mai blocheze, nu?!

    • #19

      @Arhi:
      Ma puse dracu sa “Apas cu incredere” fara sa debifez abonarea a comentarii.
      Nu vreau sa jignesc colegii de discutie, dar nu ma interezeaza – asa tare – parerea lor.
      Cum fac sa ma dezabonez?

      Mult Multumesc

    • ai in mail si link de dezabonare