O să fiți uimiți, știu, dar o să vă spun un secret. Economia capitalistă se bazează pe creștere anuală. Dacă nu e creștere, înseamnă că nu vin dividende, așa că acționarii fug de tine, nu mai ești atractiv și închizi taraba. Ca exemplu, puteți vedea cum a căzut azi Facebook 20% pe bursă pentru că au anunțat o scădere nesemnificativă a numărului de useri zilnici, spre deosebire de ceilalți ani, când au anunțat doar creșteri.

Ca urmare, companiile au inventat tot felul de strategii făcute să cumperi tot mai mult, tot mai des, din care cea mai strălucită este acel planned obsolescence, despre care toată lumea știe, în care produsele sunt făcute să se strice definitiv în jurul datei maxime de utilizare. Gen cum se strică televizoarele după fix 8 ani.

Puțini știu că planned obsolescence este de fapt o strategie mult mai amplă, care implică acțiuni pe mai multe planuri. Unul din ele are ca target discreditarea modelelor vechi de produs și provocarea unui oprobriu social la folosirea sa în public, uite-l și pe țăranul ăla, umblă cu modelul vechi de adidași.

Celălat unghi de atac, mult mai brutal, este încetățenirea ideii, în rândul consumatorilor, că produsele vechi sunt dăunătoare și trebuie eliminate.
Și asta mă aduce la subiectul de față. Asta face industria auto, în ultimii 20 de ani. Un lobby incredibil, inclusiv în rândul politicii, unde au, desigur, oamenii lor. Mașinile vechi sunt dăunătoare, mașinile vechi nu sunt bune, mașinile vechi nu sunt sigure, mașinile vechi ocupă spațiul aiurea, mașinile vechi poluează masiv (asta în timp ce un vapor de ăla care trasnportă containere din China poluează cât toate mașinile de pe planetă la un loc), anyway, you name it, orice motiv e bun.

Propaganda aceasta a fost atât de bună încât și în momentul de față credeți cu tărie că e așa și că aveți date și cifre care demonstrează CÂT SE POATE DE CLAR că orice mașină mai veche de 10 ani trebuie să meargă la casare, pentru că poluează și cu 10g/cm3 mai mult decât o mașină nou nouță.

Mașină care costă 20-30 000, dar, nu-i așa, dacă nu îți permiți câte o mașină nouă la fiecare 5 ani, NU AI DE CE SĂ AI MAȘINĂ ȘI NU ÎȚI PERMIȚI MAȘINĂ. Vedeți câtă perversitate este inclusă în acest discurs? Cum se apelează la disprețul public, la poor people shaming, cum sănătatea publică de care, de fapt, nu le pasă, remember Dieselgate, devine brusc o problemă prioritară pentru toți.

Desigur, orice stat are pârghiile necesare pentru a scoate mașinile neconforme de pe străzi. Și mai desigur, la noi aceste pârghii nu sunt funcționale, pentru că românia e un stat care funcționează pe bază de furt și mită, plus chestii speciale (remember, autobuzele STB nu au RCA și cauciucuri de iarnă). ITP-urile, RAR-UL, trebuie să fie filtre de care nu trece nimic, pentru protecția tuturor. Din păcate, trece orice.

Cum ar fi dacă statul ar veni, după 10 ani, să vă zică că trebuie să vă dărâmați casa, pentru că nu mai corespunde standardelor energetice actuale și asta înseamnă că poluați? Sau să vă confiște centrala care poluează masiv? Ați crede că e o aberație, nu, doar e proprietatea voastră. Mașina nu e?

Și așa ajungem să blamăm, de fapt, pe toată lumea și să mergem pe fenta planned obsolescence.
Stați liniștiți, știu că greșesc, aveți chiar și argumente.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.