O să fiți uimiți, știu, dar o să vă spun un secret. Economia capitalistă se bazează pe creștere anuală. Dacă nu e creștere, înseamnă că nu vin dividende, așa că acționarii fug de tine, nu mai ești atractiv și închizi taraba. Ca exemplu, puteți vedea cum a căzut azi Facebook 20% pe bursă pentru că au anunțat o scădere nesemnificativă a numărului de useri zilnici, spre deosebire de ceilalți ani, când au anunțat doar creșteri.
Ca urmare, companiile au inventat tot felul de strategii făcute să cumperi tot mai mult, tot mai des, din care cea mai strălucită este acel planned obsolescence, despre care toată lumea știe, în care produsele sunt făcute să se strice definitiv în jurul datei maxime de utilizare. Gen cum se strică televizoarele după fix 8 ani.
Puțini știu că planned obsolescence este de fapt o strategie mult mai amplă, care implică acțiuni pe mai multe planuri. Unul din ele are ca target discreditarea modelelor vechi de produs și provocarea unui oprobriu social la folosirea sa în public, uite-l și pe țăranul ăla, umblă cu modelul vechi de adidași.
Celălat unghi de atac, mult mai brutal, este încetățenirea ideii, în rândul consumatorilor, că produsele vechi sunt dăunătoare și trebuie eliminate.
Și asta mă aduce la subiectul de față. Asta face industria auto, în ultimii 20 de ani. Un lobby incredibil, inclusiv în rândul politicii, unde au, desigur, oamenii lor. Mașinile vechi sunt dăunătoare, mașinile vechi nu sunt bune, mașinile vechi nu sunt sigure, mașinile vechi ocupă spațiul aiurea, mașinile vechi poluează masiv (asta în timp ce un vapor de ăla care trasnportă containere din China poluează cât toate mașinile de pe planetă la un loc), anyway, you name it, orice motiv e bun.
Propaganda aceasta a fost atât de bună încât și în momentul de față credeți cu tărie că e așa și că aveți date și cifre care demonstrează CÂT SE POATE DE CLAR că orice mașină mai veche de 10 ani trebuie să meargă la casare, pentru că poluează și cu 10g/cm3 mai mult decât o mașină nou nouță.
Mașină care costă 20-30 000, dar, nu-i așa, dacă nu îți permiți câte o mașină nouă la fiecare 5 ani, NU AI DE CE SĂ AI MAȘINĂ ȘI NU ÎȚI PERMIȚI MAȘINĂ. Vedeți câtă perversitate este inclusă în acest discurs? Cum se apelează la disprețul public, la poor people shaming, cum sănătatea publică de care, de fapt, nu le pasă, remember Dieselgate, devine brusc o problemă prioritară pentru toți.
Desigur, orice stat are pârghiile necesare pentru a scoate mașinile neconforme de pe străzi. Și mai desigur, la noi aceste pârghii nu sunt funcționale, pentru că românia e un stat care funcționează pe bază de furt și mită, plus chestii speciale (remember, autobuzele STB nu au RCA și cauciucuri de iarnă). ITP-urile, RAR-UL, trebuie să fie filtre de care nu trece nimic, pentru protecția tuturor. Din păcate, trece orice.
Cum ar fi dacă statul ar veni, după 10 ani, să vă zică că trebuie să vă dărâmați casa, pentru că nu mai corespunde standardelor energetice actuale și asta înseamnă că poluați? Sau să vă confiște centrala care poluează masiv? Ați crede că e o aberație, nu, doar e proprietatea voastră. Mașina nu e?
Și așa ajungem să blamăm, de fapt, pe toată lumea și să mergem pe fenta planned obsolescence.
Stați liniștiți, știu că greșesc, aveți chiar și argumente.
NOU
Nu , nu gresesti absolut deloc ! Chiar asa stau lucrurile in prezent, fix cum le-ai descris.
NOU
In tarile unde ITP-ul este pe bune, masinile vechi sunt doar niste statistici, ca ele sunt functionale.
In tarile unde ITP-ul este doar o sursa de profit, masinile sunt niste epave cu 400 000km, fara frane, fara anvelope, fara filtre, fara sisteme antipoluare.
Din pacate economia UE este bazata pe productia de automobile si taxe de poluare, deasta avem n-spe norme euro, 2euro benzina, case eco, blocuri eco, cacaturi eco.
Desi incalzirea globala exista (gen ieri au fost 7grade), cand eram eu mic zapada era de 2m si nu puteai iesi la propriu din casa.
Cred ca masurile antipoluare sunt doar niste “motive” pentru a stoarce bani de la pulime, if you can create a fear, you can sell everything.
NOU
In mare ai dreptate dar exista un pic de extremist in discursul tau:
Daca analizezi cifrele scaderile sunt destul de spectaculoase, de la euro 0 la 5-6 sunt scaderi de noxe de la 10 la 40 de ori.
De ex. la diesel NOx(oxizi de azot) a scazut de la 180mg/km pt euro-5 la 80mg/km la euro-6… era 1600mg/km pt euro-0
NOU
Calcul greșit. Au scăzut noxele pe km la 80 deoarece sînt și multe motoare de rîșniță, nu de 1.8-1.9 ca pîmă la euro 4. Că la alea mai mari fie au pus adblue fie au făcut fenta cu softul. Toți.
NOU
Cum spune marinel, plus fenta cu itp ca nu ii pasa nimanui de sanatatea ta
NOU
Pai si ce, 20-30.000 e mult?
NOU
Vezi ca ai gresit blogul. Celalalt e ala cu milionarii 🙂
NOU
De cand sefu are meleu chiar nu mai stii care cum sunt.
NOU
Cred ca sunt euro, nu Shiba coin.
NOU
da, trebuie făcut ceva să contracarăm MLul ăla…
NOU
GLE, bai sarakiilor
NOU
e păcat să-ți scrie cineva cu un cui ruginit modelul mașinii pe ea, mă gândesc.
NOU
cicatrici de lupta
NOU
In curand va fi la la fel si cu oamenii, daca nu ne pot pensiona la 70, vor gasi alte moduri sa ne “pensioneze” , sa nu poluam/consumam resurse degeaba daca nu producem nimic…
NOU
Soylent green.
NOU
eu da aia ma incapatanez sa merg cu masini de 15 ani. in primu rand pt ca imi plac masinile vechi si in al doilea ca sunt instare buna si al treilea ca costa 1000E maxim si am timp de a face altceva cu banii mei decat sa crape senzoru y si sa raman cu ea pe dn, cum am vazut un nene cu un xc90 saptamana trrecuta, nou nout cu capota ridicaat si se uita urat la mine ca am trecut cu vectra din 2001 pe langa el…
Baga mare colegu!
Acuma nu toti suntem la fel si inteleg si societatea de consum, ai ultimu tip de iphon’ esti cineva, una e cand il scoti si il pui pe masa la keyefcy sa te vada sarakiile si alta cand nu ai. :))
NOU
zi bre cat ai dat pe mertzan, anul fabricatiei si kilometri 😛
NOU
qui prodest?
NOU
hambar n-ai tu senioare cate kkturi recomandate de matale mi-am luat eu de-a lungul anilor :))
de vreo saptamana ma uit dupa gle-uri pe strada 😛
NOU
lasa-mi un mail si iti zic tot ce vrei. AMA 🙂
NOU
pai, in Uk deja se face ceva de gen 🙂
NOU
In timp ce citeam, ma strabate un fior drept in inima. Ma ridic, iau talonu, studiez si ce sa vezi: data urmatoarei verificari tehnice 03.02.2022. Adica azi e ultima zi babaeti. Aide plm. Daca nu vedeam aciulea termenu “itp” stateam tranchilos pana ma oprea garda si ma facea de talon.
Am plecat la itp.
NOU
Nu mai faceti ITP-ul la statii bomba si data viitoare o sa primiti sms cu 3 zile inainte.
NOU
In Ungaria, Grecia, Bulgaria, am vazut o gramada de masini vechi, cum ar fi opel kadet. Cand ai vazut ultima oara un kadet circuland pe strazile patriei? La noi se vrea masina, casa , femeie, noi..la 5 – 10 ani daca se poate.
NOU
cine vrea ma femeie de 10 ani? bolnavilor *
NOU
Noi avem ruda lui Opel Kadett: Daewoo Cielo. :))
NOU
@Lucifer, pai femeie nu copil, deci de la 18 in sus..
NOU
Ca să aibă dividentele asigurate, nu să ajungă la faliment cum era s-o pățească Daimler cu Cobra si Bot-de-cal…
Și da, mai trag de un 1.9 tdi cu dsg, de 15 ani, care încă nu scoate fum, că electricele sînt încă la stadiul de glumă la ce prețuri și ce durată de viață au deocamdată. Iar hibridele chiar sînt de fentă pentru taxe, nicidecum eco-friendly la 2000cc.
Off topic – apropo de consumuri și poluare, un cargou de 60k-80k tone consumă cam 22-25 tone combustibil greu cînd este gol și 30 tone plin. Cu 0,1% sulf limită obligatorie și mai nou cu scrubbere instalate din construcție (pentru colectarea particulelor). Ia să facă un calcul hipsterii ce poluare ar fi dacă s-ar transporta marfa cu camioanele și pe distanțe de 10k-15k km…
NOU
Mai nou navele noi se fac cu motoare diesel electrice, asat e noul standard la constructii navale, iar la navele vechi au untermen de phase out, fie pui motor diesel electric, fie o dai la fer vechi.
Oricum ai da, un vapor Nu polueaza atat de mult pe tona transportat ca un camion. Si ganditi-va ca in multe tari NU SUNT CAMIOANELE DIN EUROPA.
In State si Canada au camioane, nu gluma, nu mai zic in Australia!! unde au road train!
On topic, da, am remarcat cu tontii de ce zice bosul mertzanelor, dar nu e cam si cum am putea face ceva…
Capitalismul a fost din start bazat pe crestere economica la nesfarsit. Se tot vorbeste azi de decuplarea economiei de acest concept.Se numeste economic decoupling.
Evident, nu are cum sa se intample asa ceva. Pentru ca NU VREA NIMENI SA RENUNTE LA STANDARDUL SAU DE VIATA. Si nu vb de aia din Africa, da? Vb de tarile din G10.
Sa nu mai vb de faptul ca obsesia tuturor CEO, ministri, lobby, economisti, guru gen Roubini samd este CRESTEREA ECONOMICA.
Din cauza asta din 2006 incoace s-au tiparit munti de bani fara acoperire si s-au mentinut artificial dobanzi zero sau chiar negative. Acum a venit scadenta. Legiel economice sunt implacabile. Inflatia a rabufnit extrem de urat si este linisti cu 2 cifre ORIUNDE. Si pentru ca nu mai pot tipari bani si nici lua alte masuri, bancile centrale recurg acum la ultima arma: cresterea dobanzilor. Va urma o mare recesiune economica.
Ceea ce agraveaza inflatia si implicit situatia economica este criza energetica. Iar criza energetica vine dintr-un fapt extrem de simplu: in 2018 am atins mai mult decat sigur un varf de exploatare al resurselor energetice conventionale. Adica si la petrol si la gaze naturale si la carbune si la uraniu. Am intrat deja pe panta descendenta a ciclului Seneca, sa speram ca vom avea o scadere lenta si nu brusca a economiei, ca ne ducem in cap ca omenire rapid.
Si bagati la cap: NICIO TRANZITIE LA ASA ZISELE REGENERABILE NU MAI POATE AVEA LOC. Acea fereastra a existat intre 2007 si 2018. Acum e deja tarziu. Am irosit sansa asta pentru ca energie obtinuta cu ajutorul hidro, solar, eolian NU a inlocuit energie obtinuta din surse conventionale, CI S_A ADAUGAT acestora pentru a sustine economia mondiala la un nivel cat de cat sustenabil. Si asta s-a facut la niste costuri enorme, pentru ca sursele astea “verzi” nu pot exista fara subsidii masive.
In aceste conditii zic sa tineti de ceea ce rezista si nu trebuie reparat sau se poate repara usor si reduceti-va dependenta de tot felul de chestii, s-ar putea sa va fie chiar mai bine fara tot felul de gadgeturi,.
PS bine ati venit in epoca postindustriala, unde China deja se lupta cu SUA pe ceea ce a mai ramas din resurse…
NOU
Am tinut fosta masina (nu chiar fosta, inca nu am vandut-o) 8 ani. Si avea deja 8 cand am luat-o. Si pe asta de acum sper sa o tin tot atat. Ambele cumparate SH.
NOU
Si pentru ca a expirat timer-ul la edit:
Exista acum un trend, nu stiu daca generalizat, sau doar in bula asta, de a da cu pietre in toti cei care au masina mai veche de cativa ani sau diesel.
Fosta masina a fost diesel, asta “noua” tot diesel. Am cautat si benzina, dar la masini echivalente erau cu 20% mai scumpe. Fuck that, sa si le tina! Nu-mi trebuie. Merg 80% extraurban, ma descurc si cu diesel.
Inca o chestie. M-am uitat la Auris break hibrid. Una la 150.000km, veche de 5 ani, era 75% din pretul unei corolla break hibrid, noua. Si asta anul trecut, inainte de acutizarea problemelor de livrare. Ce au fumat oamenii care cer asemena preturi si cat de idiot sa fie sa le cumpere cineva cand alternativa noua e mult mai buna?
NOU
am luat masina de noua, o schimb anul asta cu una noua.
NOU
E ok sa-ti iei masina noua. Dar cati ani are masina pe care o inlocuiesti? Asta e intrebarea.
NOU
11 ani 😀
NOU
La 11 ani deja e rabla de vreo cativa ani dupa unii :))
NOU
Nu neaparat. Daca ai luat-o de noua si ai avut grija de ea (revizii la timp si cu piese/ulei de calitate) nu e rabla. Normal ca nu mai arata ca una noua si nici nu are pe ea tot ce are una fabricata dupa 11 ani, dar nici rabla nu e. Eu am dat masina la rabla dupa 13 ani. Singurele probleme pe care le avea erau cu tabla si faptul ca urma sa vina vremea pentru schimbat distributia, luasem si o piatra in geam, etc. Una peste alta am considerat ca mai bine iau una noua (plus ca am trecut de la diesel la benzina). Pe asta noua o am de aproape trei ani. Nici una din masini nu m-a lasat vreodata in drum. Marele avantaj cu masinile noi este ca stii clar cum s-a mers cu ele dupa o vreme si, daca le ingrijesti, nu ai probleme mult timp.
NOU
A mea, 3L, euro 4, 4×4, luata de noua, merge pe 15 ani. Casetofon, dvd cu magazie, nu stie ce e ala port usb, i-am pus eu 2 in bricheta.
Service reprezentanta aproape exclusiv, consumabile si piese exclusiv OEM, ma costa anual impozit, asigurari, intretinere si reparatii cat un leasing pe an la una noua de peste 30,000 eur.
Am cochetat cu ideea de a o schimba cu noua generatie acum vreo 4 ani. Am vazut, am testat, am intrebat niste mecanici si am hotarat sa o tin pe a mea pana face macar 20 ani. Modelul nou este cu vreo 12-15% mai scump, arata de 5x mai ieftinache la materiale la interior iar modul cum sunt desenate si fabricate anumite componente de anduranta (cardan, bascule, pompa servo, cutie transfer, etc urla “planned obsolence” in maxim 7-8 ani in regim de utilizare normal pt masinile astea, nu mers la mall.
Deci da, daca aveti o masina “keeper” mai bine investiti in intretinerea ei pe termen lung decat intr-una noua care nu mai are nicio legatura cu ce stiati voi ca trebuie sa fie o masina.
Electricele au si ele rolul lor, ca a doua masina, exclusiv pentru utiluzare in mediul urban si la un pret (nesubventionat) SUB pretul unui vehicul echivalent ICE.
Altfel mult marketing gaunos si perfect inutil in jurul electricelor si hibridelor, azi.
NOU
Eu as vrea sa vad o rata de adoptie mai mare la kituri de conversie. De ce sa arunc o masina intreaga doar pentru motor (si implicit sa toc mult mai multe resurse pentru una noua)?
i.imgur.com/JICSFet.png
Cu 20k euro iti iei un Spring vai mama lui.
NOU
exact, fara bonusul ala e o prastie de masina care ar avea sub 100 de exemplare vandute intr-un an
NOU
nici nu stiam ca exista asa ceva
NOU
Ia uite aici, ce nici cu gandul nu gandesti…
youtu.be/3b3o_IGAYlU
Dar e un all around conversion and upgrade care costa cat un one bedroom in Eliade.
Asta e un afterlife onorabil pt un icon car, sau o masina de suflet pt un proprietar cu dare de mana
NOU
Uite aici o transformare radicala a unui offroader clasic intr-o…tiribomba de exceptie!
Costa o mana si doua picioare dar este un afterlife de vis pt o masina de suflet sau un icon car cum e exemplul de mai jos:
youtu.be/3b3o_IGAYlU
NOU
Spring e o gluma sinistra, daca te paleste unul cu Logan la 20 km/h te dezasambleaza cu tot cu masina.
Toate electricile full imi par niste cutii de conserve prost facute, unde s-au taiat o gramada de lucruri sa iasa la …pret, imi venea sa zic la pila…
Hybrid mi se par mai acatarii…
Eu am benzinara, productie 2018, multumit momentan.
NOU
Am cumparat aspirator de mana Bosch acum 2 ani si jumatate cu o garantie de 2 ani. S-a stricat saptamana trecuta. Sun la service si imi zic ca pentru acel model nu exista piese si nu se poate repara.
I-am intrebat ce s-ar fi intamplat daca inca mai era in garantie si mi-au zis ca mi l-ar fi schimbat cu totul.
Deci da, totul este planificat ca sa se strice si sa iti iei altul dupa.
NOU
Confirm, s-a stricat aspiratorul de mana Bosch în timpul garanției, după 1.5 ani. Mi-au dat banii înapoi. Am luat tot Bosch, e aproape stricat și asta.
NOU
„Uzura planificata” s-a nascut in 1924 cand cei mai importanți producători de becuri au format Cartelul Phoebus. Ei ziceau ca scopul este sa elaboreze standarde privind productia si vanzarea becurilor. De fapt, intentionau sa adopte o metoda comuna prin care sa scurteze durata de viata a becurilor, adica sa vanda mai mult. In anii 70, IKEA a transformat-o in „strategie de marketing”.
NOU
La masini, mai ales la numarul la care au ajuns sa fie pe strada, mi se pare ca da, alea vechi ar trebui casate. Sa luam niste numere pur ipotetice. Sa zicem ca erau un milion de masini in total acum 20-30 de ani. Problema e ca acum sunt 3 milioane de masini in total, dintre care alea un milion sunt alea de acum 20-30 de ani. Care poate sunt, poate nu sunt intretinute. Alea un milion polueaza mai mult decat la tinerete si IN PLUS, mai sunt inca 2 milioane de masini acum. Polueaza ele mai putin, dar toate se aduna. Asa ca na, daca ma intrebi pe mine da, ar fi bine ca macar aia care isi permit sa isi ia masina noua, sa o faca in detrimentul uneia vechi.
Nu am mers prea mult cu masina pe afara ca sa imi fac o parere informata, dar cu ITP-ul de la noi mi se pare ca murim cu zile de la toate cazanele care sunt pe strada. Nu exista sa fac 100km pe undeva si sa nu pun pe recirculare macar de 2 ori. Pur si simplu mori cu zile. Si prin oras e mai rau. Si da, chiar se cunoaste cand masina e noua. Am fost acum vreo 2 saptamani la Busteni. La aer curat cica. Bai cat fum de diesel am inghitit, de ala de simteai cum te ineci, nu pot sa va zic. La un moment dat am stat in spatele unui Megane. La modul fix in spatele masinii. In harmalaia de acolo nu am auzit nimic. Cand m-am dus in fata, motorul era pornit de fapt. Si era diesel. Ei ce sa vezi, in spatele masinii aleia am putut totusi sa respir. Dar era masina nou nouta, sclipea. Si acum sa inmultim asta cu x milioane de masini, cat sunt prin orasele mari. Da, chiar conteaza sa fie masina noua. Toti descurcaretii de pe la noi care isi iau o rabla cu bani putini crezand ca sunt mai inteligenti, nu fac decat sa se sinucida incet. Si impreuna cu ei sa ii omoare si pe altii care au ghinionul sa traiasca pe langa ei.
NOU
Experienta personala. Masina veche diesel euro 4, fara DPF, masina care trece ITP-ul pe bune. In spatele ei nu poti sa stai prea mult ca te sufoci. Toba neagra, daca nu o spal o luna, incepe sa se innegreasca usor si bara spate pe unde iese esapamentul.
Masina noua, tot diesel, dar euro 6, cu DPF si toate cele, nu simti mai nimic, lingi teava de esapament, e luna pe interior.
NOU
Aveți și voi milă de cei care au o imaginațioe vizuală dezvoltată.! Ce vizuală, efectiv am simțit cum am lins o țeavă de eșapament, și sincer chiar nu mi-a plăcut, cu tot DPF-ul tău! Bleah!:)))))))))
NOU
Probabil ca si casele/apartamentele alea, daca le-ai fi cumparat de pe emag, de la ceva corporatie, ar fi trebuit inlocuite dupa 10 ani, ca sigur gaseau “dezvoltatorii” ceva materiale auto-distructive :))
Apropo de masini, acum vreo 3 ani aveam masina in service si o nevoie urgenta de deplasare, asa ca am cumparat de la un vecin o Scoda Octavia 2, diesel, din 2005, cu 2500 euro si 400k reali (o luase de noua).
Eh, cu masinuta aia care are azi aproximativ 17 ani si vreo jumatate de milion de kilometri – am facut toata europa, drumuri directe catre portugalia si inapoi, spania, franta, grecia, turcia, austria, etc.
In afara de ulei si filtre i-am mai schimbat bucsaraia, cauciucurile si cilindrul de presiune de la ambreiaj.
Nu cred ca am bagat o mie de euro in consumabile si piese in 3 ani.
Bai, merge excelent, nu fumega, nu pierde ulei, dracu stie ce motor au pus pe ea.
Ideea e ca exceptand probabil scaunele mai confortabile de pe o masina mai scumpa, sa mor daca stiu pentru ce platim zeci de mii de euro pe unele noi sau de marca.
De 25.000 cat as fi dat pe una noua, imi luam cate 5 pe an din astea second si tot ieseam mai castigat.
Capitalismul te vrea oaie imbecila si docila, buna doar sa pasti pe multi bani ca sa faca unii curul mare, si apoi mori.
NOU
Era mai de la început de ”adopție” cînd puneau pe Skoda motoare (fabricate) de VW.
NOU
www.google.com/maps/place/Havana,+Cuba/@23.141635,-82.3566255,-36a,53.5y/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipNph47iUKJ9v1mixslgqUdXQwk1_9k2pniDizr9!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNph47iUKJ9v1mixslgqUdXQwk1_9k2pniDizr9%3Dw203-h312-k-no!7i390!8i601!4m5!3m4!1s0x88cd774cbdf600e1:0x4e294d7e1a770d60!8m2!3d23.1135925!4d-82.3665956
www.google.com/maps/@23.0672073,-82.3411344,3a,30.7y,40.44h,83.68t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipM2bfc7Xy-PRokf881L6aKPeq7nfpE4yJydDaiy!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM2bfc7Xy-PRokf881L6aKPeq7nfpE4yJydDaiy%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya87-ro-0-fo100!7i8704!8i4352
NOU
Chiar la asta ma gandeam astazi, in contextul poluarii. Propaganda functioneaza atat de bine incat ne simtim vinovati daca nu facem absolut tot posibilul sa fim eco-friendly, in timp ce toate firmele care produc plastice fac tot posibilul sa consumam mai mult, deci mai mult gunoi.
Pe langa planned obsolence, mai sunt si altele. Jdemii de modele de incarcatoare, acumulatori si accesorii, cand putea sa fie totul simplu. Am cumparat autofiletanta Bosch si voiam acumulator de rezerva. Comand de pe net si nu potriveste, ca e din gama hobby, are alt sistem de prindere fata de cel din gama profesional. Face aceeasi chestie, dar am modificat noi putin sa dai de doua ori mai multi bani.
In Germania nu mai poti sa instalezi centrala pe motorina, care era cea mai rentabila, decat daca aveai dinainte. Am vrut sa fac trecerea de la centrala pe gaz la peleti, am cerut oferta de la o firma. 32 de mii de euro. Asa ca, zilele alea in care va trebui sa iti darami casa, nu sunt departe.
De chinezii de la Shein, care produc plastice pe banda rulanta, si de trendurile de pe tiktok cu #outfitoftheday, nu mai zic.
Plus magaria producatorilor de telefoane mobile de a face modelele vechi tot mai lente prin updateuri de software.
Toate astea in timp ce eu spal sacose de material textil. Dar hei, salvati voi planeta ca smecherii fac bani
NOU
La noi mai e o mica problema, si anume ca boborul aproba genul asta de masuri. Psihologii sofisticati au dat si un nume sindromului:
rationalwiki.org/wiki/Original_position_fallacy
Sau cum se spune la noi la tara: “o rabla e o masina mai veche decat a ta”.
Daca la noi vine un politician istet si propune confiscarea masinilor care nu au euro 4, toti romanasii verzi care au masini euro 4 sau mai noi voteaza ideea cu 2 maini pentru ca “da-i bah dreacu pa aia cu rablele lor, sa mearga cu autobuzul, nu vezi ca polueaza? Nu-si permit masinile alea”.
Dar daca brusc se ridica stacheta la euro 5 sau 6, cei care nu se mai incadreaza schimba rapid placa si o baga pe aia cu dreptul sfant la proprietate.
De fapt pe cei mai multi nici nu ii intereseaza poluarea sau ecologia, ci spera ca traficul sa devina mai suportabil daca nu isi mai permit “toti saracii” masina.
NOU
Traficul devine mai suportabil mergand pe jos sau cu transportul in comun.
Si legat de rable, un sistem echitabil ar fi inspectia periodica pe bune. Doar asa stii sigur daca iti permiti masina si esti corect cu toata lumea. Ai Passat 2018 dar a trebuit sa dai jos DPF-ul ca nu ai avut bani de unul nou, nu ti-l permiti. Ai golf 4 in parametri? E bun, mergi in continuare.
NOU
Articolul asta are vreo legatura cu faptul ca acum conduci un GLE “vechi” sau e doar coincidenta?
Oare ce ai ai fi scris daca ai fi achizitionat un opel astra la fel de vechi sau un fiat bravo?
NOU
pana si modelul GLE e nou, nu doar masina
NOU
Nu e boss. Are câțiva anișori ce ti-ai luat tu. Iti spune cineva care salivează de ceva timp după modelul cu touch, tot așteptand sa găseseasca un sh sub 50k.
NOU
eu ma refer la duratele de ani despre care vorbesc in articol. ai ales sa arunci cu cacat pentru ca te ai simtit tu destept. strike 1
NOU
Citesc blogul asta constant de ani de zile si stiu cum stau treburile pe aici. Dar daca recitesc comentariul meu, da, poate fi interpretat usor ca aruncat cu cacat, fara a fi intentia. As da o bere pentru deranj si ca sa ma crezi pe cuvant dar nu gasesc butonul de donatii. cred ca doar printesa ardealului il are 🙂
NOU
e ok, men, nu am avut o zi minunata, imi sare mie tandara ca prostul. ideea e ca mai am 4 masini, cea mai noua din 2012, puteam scrie x articole din cauza asta, nu cand a aparut cea mai noua din viata mea.
NOU
@Ionut, eu cred ca ai inteles fix pe dos ce vrea el sa zica. Tocmai, ca sustine utilizarea masinilor cat mai mult timp…
NOU
ce inseamna capitalismul fratiware! pe vremuri se colectionau timbre
NOU
Mari vorbe …. pacat ca prea putina lume este capabila sa vada elefantul sau gaseste curajul sa dea de pamant cu jegurile astea corporatiste.
Banc:
I: Care e cel mai ECOLOGIC model de masina din toate timpurile?
R: Land Rover Defender MK 1
I: De ce?
R: pentru ca cca 80% din ele INCA circula pe strada si nu isi bate nimeni capul cum/unde sa le caseze!
In alta ordine de idei, sunt pasionat de cam tot ce merge cu motor (auto/moto) si incerc sa citesc cat pot reviste/aticole/blog-uri de genul. Si am observat chestii interesante: dupa anii 2008/10, cand a venit criza si a topit bugetele de marketing cvasi-majoritatea “presei auto” a dat cu burta-n sus ca pestii de la poluare. Ca doar se stie ca toti “ziaristii” auto scriu din pasiune ca TOATE masinile sunt cele mai bune/frumoase/fiabile, ei NU IAU BANI de la producatori ca sa promoveze kkt. Asa ca de prin 2019-20 incoace am vazut ca s-au “revigorat” iar pupincuristii dar, de data asta, TOTI o “ard” pe electric/eco/bio.
Ceea ce mie, ca om care urmareste fenomenul de min. 20 de ani incoace chiar si fara sa fiu vreun specialist, mi-a declansat toate alarmele cu privire la MIZERIA asta de trend cu electricele.
De ce as da 30-40k Euro pe o cutie electrica in care abia incap 2 persoane cu bagaje cand de banii astia imi iau doua termice de clasa superioara (EX – de banii pe un Fiat 500 electric de face reclama DiCaprio, iti iei lejer 2 DUSTER-e 1.5 dci AdBlue 4×4)? Si vorbesc de auto noi, nu ma bag in discutia cu SH.
Uite asa am ajuns sa dau DELETE / UNSUBSCRIBE de la toti boohnicii sau mirceamesterii care prezinta “obiectiv” chestii despre masini … ei nu iau bani de la producatori, deloc-deloc, dap, fix asa doar ca NU!
NOU
Defenderu’ si asta: landcruiser70.ro/ :)))
….daca nu erau disponibile doar motoarele alea de 4 litri….vise taica, vise.
NOU
Fiecare produs e construit in functie de fiabilitatea dorita. Prin anii 70′ se dorea o fiabilitate ridicata, spre ex. un frigider era proiectat sa tina cel putin 15 ani. Incet, incet au venit desteptii de la economic/marketing si au zis ca nu e prea bine, ca nu sunt vanzari (deoarece echipamentele nu cedeaza). Au venit cu solutia de a reduce fiabilitatea si au impus proiectantilor ca produsul sa nu mai fie operational dupa un nr. de z ore de functionare.
NOU
Dar nici oamenii nu mai platesc pretul unui frigider care sa tina 15+ ani, si nu se mai complica cu reparatii, ca nici alea nu tineau atat fara chestii inlocuite, mai o garnitura, mai un compresor. La fel si la televizoare si alte aparate.
Decat sa ne plangem ca era mai bine in anii 70 mai bine sa ne bucuram ca ne permitem sa schimbam televizorul sau frigiderul in ziua in care se strica, chestie care nu era valabila in anii 70.
Mi-am castigat painea uscata de student cu reparatii de televizoare si alte electronice, iti garantez ca televizoarele din anii 80-90-2000 nu prindeau 10 ani fara reparatie decat in cazuri exceptionale.
NOU
@Radu: mama a schimbat zilele astea un Arctic produs în 1979 cu un Samsung nou-nouț. Frigiderul Arctic funcționează la parametrii din fabrică. Nu țin minte să se fi stricat vreodată. Deci merge de 42 ani ș-o țâră.
NOU
Am un televizor LCD Panasonic de 108 cm achiziționat în 2010 și funcționează impecabil ca în prima zi. Și este un TV folosit foarte des.
NOU
eu am cuptorul cu microunde din anul 2000 si il folosesc zilnic.
NOU
Susțin ideile din acest articol
NOU
Acum o săptămână tv-ul Samsung de 40inch din 2013 a afișat anunțul că aplicația HBOgo nu mai merge. Gata, s-a terminat, ne pare rău in cur, dar nu se mai poate. Ok, mai am tv-uri prin casă. Treabă e că brusc nu a mai funcționat tot SmartHub-ul de pe tv, aducă aplicația aia generala care permite funcționarea celorlalte aplicații, adică nici Netflix, nici AmazonVideo nu mai mergeau. Nimic, se restarta de tot tv-ul. Caut pe net, forumul sansungi in spume și flăcări, belisera de tot severele care permiteau funcționarea celorlalte aplicații și servicii. Probabil operația de apăsare pe butonul de dezactivare fusese lăsată pe băiatul ăla nou venit acu o lună. După o zi a revenit funcționalitatea celorlalte aplicații, dar HBOgo e pa-pa. Ieri îi povesteam unui prieten cît de jegos e Samsung. Ce să vezi, cînd verifică și el, la fel, tv-ul lui are 6 ani și deja e pa la HBO.
Ajungem la ideea că de fapt, noi nici măcar nu suntem proprietarii produselor folosite, suntem doar inchiriatorii acestor produse, din moment ce producătorul își rezervă dreptul a dezactiva funcționalități ale produsului.
Înțeleg că un serviciu de streaming face upgrade la software, trece la alt codec, tv-ul vechi nu mai poate fi modificat la noul soft, e limitat hardware, dar lasă chestia asta să se întâmple natural.
Acum dacă vreau sa țin tv-ul asta pina moare el de tot trebuie sa mai dau 200-300 lei pe un căcat de player gen stick cu android, ca să pot vedea ce vreau pe ecran.
Cu mașinile electrice treaba e clară: vor fi dezactivate atunci cînd bateria va avea 70% capacitate, ca să dai încă 10-20-30 mii euro pe alta nouă. Că e pericol de foc, poluare, ceață, condens, explozie.
NOU
In viitor totul o sa fie pe baza de abonament, urmasul mai comod sa spunem al clasicelor rate. Deja producatorii auto se chinuie sa gaseasca ceva in plus fata de lease, gen aplicatie pe tel pt pornire de la distanta pe baza de abonament.
Acum 20 de ani lucram in Flanco si stii cum mergea treaba? Venea omul cu fluturasul, se ducea la fetele de la Credison (cred ca asa se numea) si venea la mine cu o foaie pe care scria ca are credit maxim 80 de milioane si incepea – vreau un tv plasma pentru mine, vreau o masina de spalat pentru nevasta, vreau un calculator pentru asta micu’ si daca raman bani si o combina puternica.
In 10-20 de ani cred ca o sa fie varianta 2.0 – te duci la magazin si incepi – asta e salariul, telefon mobil 50 de lei pe luna, tv – 30 de lei, internet x, frigider y si tot asa, cu termene variabile. De exemplu am vazut undeva un fel de leasing la telefon, numit buy back – practic un contract pe 2 ani si daca il aduci inapoi in 2 ani finantezi doar jumate din suma.
NOU
Din pacate, cam asa este.
Sa vin si eu cu un exemplu. Prin 2012 am cumparat o multifunctionala Samsung, utilizare in regim casnic desi se zicea ca face fata cu brio la nivel de nevoi de firma mica. Aveam win xP si cu Cd-ul de instalare primit + update de internet a mers totul perfect (scanare/printare/ de fax nu am avut nevoie)
Cand am trecut la win 7, cu foarte mare greutate am reusit sa o fac sa mearga (desi acelasi cd original + update online). (Intre timp cred ca divizia de imprimante Samsung a fost cumparata de altii (HP parca) dar se zicea ca totul va fi ok, ca vor actualiza drivere si altele.
Cand am trecut la win 10 nu a mai mers nimic, dar chiar nimic, cu toate eforturile. Pe site la HP nu am gasit drivere, mi-a crapat calculatorul. Intr-un final jalnic mi-am instalat ceva aplicatie generica pentru imprimate pusa la dispozitie de Microsoft care imi permite strict sa printez si sa scanez la nivel basic si atat. Nu mai pot folosi drivere/aplicatii de pe cd-ul original, deloc
Nu pot sa inchei fara sa pomenesc “gaselnita” loc cu toner original si cip-ul de vigoare care costa cat un sfert din pretul imprimante.
NOU
Pe de altă parte, pot să vin cu exemple invers. Am un laptop Sony Vaio din 2012, cel mai mic laptop, de fapt un netbook cu procesor AMD, ecran de 11.6 inch. Original cu Win7, după niste ani i-am pus un ssd de 240GB, bai mergea brici cu acei 4GB RAM originali, boot in 15 secunde. Acum un an mi-a cerut frati-meu să fac ceva cu un amarat de laptop vechi de-al lui, să-i mai pun ceva RAM, să-l fac să meargă, că se tot bloca. Am găsit RAM pe olx, fix pe standardul lui, 8GB, i-am pus, cel vechi de 4GB e in sertar (avea un singur slot). Brici.
Apoi m-am gândit să fac același lucru cu al meu. Am găsit încă 4GB, că Sony are doua sloturi, tot frumos. Doar că windows7 home pe 32 biti nu poate accesa decit 4GB de RAM, că e limitat. Decit să pun Win7 pe 64 biti, am pus win10. Greuț, dar am reușit. Am căutat drivere pentru wifi și Bluetooth, astea erau nedetectate de win10 și am reușit. Nu îmi vine să cred că un laptop de 10 ani poate totuși funcționa lejer, că acum e mai sprinten, cu un OS pentru care nu a fost proiectat. Merge mult mai bine decât original, acum avind 8GB de RAM. De ce să-l arunc? Ba chiar am luat două baterii externe Hama și am scos elemenții și i-am inlocuit pe cei originali din baterie. Nu am reușit să resetez controlerul, încît să poată calcula noua capacitate a bateriei, dar ideea e că acum bateria arată că e moartă, dar tine 6 ore de utilizare, face fie-mea online, că Sony a pus și camera in 2012. Un bravo pentru Microsoft, cu toate păcatele ei. Din păcate suntem în era dispozitivelor încapsulate total. Mai schimba bateria într-un Apple MacBook, dacă poți să-l desfaci.
Am un Lenovo Yoga Book, tableta cu win10 și tastatura touch și stylus, balamale 360grade, șmecher dispozitivul, cu Procesor Atom și LTE, din Altex. Am lucrat un an pe acest dispozitiv la inceput de pandemie, am făcut remote de pe el, 10 ore pe baterie zilnic. Cînd va muri bateria (un singur element litiu polimer de 8500mAh), cred că nu prea mai pot să o schimb, că nu are șuruburi, e ca telefonul încapsulat.
NOU
@finch: un Amazon firestick 4k te scutește de orice bătaie de cap pentru că poți instala pe el ce programe vrei tu.
Am TV smart, dar programele de pe firestick sunt superioare celor de pe TV.
Referitor la drivere există DriverPack Solution. Gratuit, online. Au drivere pentru Windows XP până la Windows 11 pentru aproape orice dispozitiv.
NOU
Eu m-am întrebat serios dacă ar trebui să schimb mașina, mi-a dat rău cu virgulă.
Am un civic sedan benzină produs în 2008, înmatriculat în 2009. Luat de nou am reușit până acum să fac 70.000 km cu el. Mașina merge impecabil, n-am avut nimic cu ea până acum, doar reviziile anuale și cauciucuri.
În 2 ani de muncă-n corporație ținând cursuri am făcut mai mulți km de atât.
Când mă mai întreabă câte careva de ce poluez, de ce nu o schimb, îi explic că poluez mai mult schimbând mașina decât o fac cu ea mergând.
Și chiar și așa sunt unii care încearcă să-mi explice că omor planeta pentru că merg cu o mașină veche de 10+ ani.
NOU
Va veni legiuitorul și va interzice mașinile sub Euro3, apoi euro4, apoi euro5 și în final doar electricele vor fi legale. Daca ai curte, poți s-o tii de exponat de muzeu. Vom fi prima generație care e martoră la schimbari majore și drastice de tehnologie, din astea prin care de azi nu mai poți folosi un dispozitiv deloc, deși încă e functional. Pentru că tot trăgînd de o mașină, sau un tv, sau un frigider, facem pagubă companiilor care nu ne vînd produsele, ci doar ni le închiriază.
Aproposito, tv-ul Samsung de care ziceam știe să decodeze doar H264, care e folosit în general de serviciile de streaming. Doar HDR, DolbyVision, etc, necesita H265. Așadar, mai sunt ani pina se trece la H265 exclusiv.
NOU
La mașini pe lângă întreținerea standard că sa nu umbli cu o rablă după 8-10 ani ar trebui sa schimbi airbag-uri, lucru pe care nimeni nu-l face voluntar.
La centrale de apartament parcă era deja ceva lege prin care nu mai primeai autorizație la cele vechi și te forțau sa cumperi una noua, eco.
NOU
Chiar și centurile ar trebui schimbate. Ironic, la Nubira am de rezerva un airbag pasager nou și original că l-am prins la 40 de lei. Pe ăla de la șofer îl aruncaseră.
NOU
Asta cu airbags care expira e o legenda.
La masini fabricate pana spre finalul anilor ’90, la anumiti producatori mai scrupulosi, exista o data de expirare ce varia intre min 10 si max 15 ani.
De prin 2000, toti producatorii garanteaza airbagurile “for the lifetime of the car”.
Ce se mai verifica intr-adevar la masini mai vechi de 15 ani este ca circuitele electrice care alimenteaza airbagurile sunt functionale.
La fel si centurile, nu expira. Atata vreme cat la o zmucire (sau frana) brusca se blocheaza, merg perfect.
NOU
Articol care ma face boss, cu Logan 2006 benzina :))
NOU
Peugeot 2002, diesel. rupe tot inafara de 0-100, dar cat de des faci asta?
NOU
apartamentul nu-i nevoie sa-l daramam pe cheltuiala noastra.
trebuie doar apartamentul si cutremurul potrivit, ca de restul se ocupa isu.
NOU
99% din comentarii sunt doar despre masini, dar articolul e mult mai profund si corect.
Ideea e simpla, statul tipareste bani, statul trebuie sa incurajeze consumul ca sa mentina morisca la nesfarsit. Ia gandeste-te ca maine nu se mai vinde nici o masina. Cati ajung muritori de foame? Aia de fabrica masini si aia de vand clar sunt primii. Dar aia care au venituri din publicitatea la masini, dar aia de au un chiosc la mioveni unde 90% din clienti sunt de la dacia, etc. etc.
Orice industrie care produce rahaturi consumeriste de la masini, telefone, electronice care devin obsolete in 6 luni de cand le cumperi, pana la, sa ma iertati, youtube, netflix, onlyfans si asa mai departe, tine in spate nu doar o mana de oameni, ci practic o buna parte din societate.