Disclaimer.
Această călătorie a fost un press trip, la invitația Otokar, cei ce construiesc blindatele Cobra 2, pentru armata română. Prin definiție, un press trip este o informare de presă, nu este pe bani. Fiind vorba de activități ce implică armata, cu atât mai mult, e și interzis. Prin urmare, nu am primit niciun ban pentru această deplasare, dimpotrivă, am luat țeapă cu un hanorak care se scămoșează, într-un bazar (eu am plecat de acasă în pantaloni scurți și cămașă de in topit și acolo mureai de frig) și cu o șaorma la farfurie care, la intrare, afișa că mă costă 180 de lire, iar la final a costat 570 de lire, plus o cola zero la 190 de lire. 200 de lire sunt aproximativ egale cu 5 euro. În plus, am decolat exxact când a fost cutremurul de 6.2 din Istanbul, era o panică pe acolo de nu vă imaginați.

În plus față de glumele astea, înainte de a pleca am întrebat, la modul foarte serios, dacă mă paște vreun pericol dacă intru în Turcia, pentru că, de-a lungul timpului, am tot scris de Erdogan și niciodată laudativ, mai ales din 2016 încoace și mi-era să nu mă ajungă soarta bloggerului ăla din Belarus, arestat pe aeroport și dus direct la pușcărie. Răspunsul oficial a fost că mi se garantează intrarea, libertatea de circulație și exprimare. Cei de la agenție mi-au mai spus că, având în vedere ce am scris despre US of A, nu ar fi putut să îmi ofere aceeași garanție, dacă plecam în US. În paranteză fie spus, zilele trecute, FBI a arestat 2 judecători americani, pe motiv că nu au percutat suficient de repede la predarea unor imigranți, asta după ce au expulzat o infractoare de 2 ani. Așa că da. Ca să încheiem cu asta cu Erdogan și democrația, efectiv toată lumea, în Istanbul, îl înjură pe Erdogan în gura mare, la orice adunare cu mai mult de 1 om, unul din ei are ceva de spus despre el. Trageți voi ce concluzie vreți de aici.

Legat de blindatele respective.

Otokar, divizia producătoare de sisteme de apărare a celui mai mare conglomerat din Turcia, Koç Group, a făcut un pas important în proiectul „1059 COBRA II ATBTU”, prin care va furniza Ministerului Apărării Naționale din România blindate COBRA II 4×4 ATBTU. Otokar a semnat un acord de joint venture (JV) cu una dintre cele mai importante companii de apărare din România, Automecanica S.A., pentru a produce local, în România, aceste vehicule blindate, contribuind astfel la dezvoltarea capabilităților de apărare ale țării.
Joint venture-ul va produce vehicule blindate Otokar COBRA II 4×4 și va desfășura activități precum inginerie, marketing și servicii post-vânzare.
Conform acordului semnat, atât Otokar Land Systems SRL, cât și Automecanica S.A. vor deține fiecare câte 50% din compania mixtă.
Aproximativ 800 de vehicule blindate vor fi produse de Automecanica S.A., la Mediaș.

Pe 20 martie 2024, Otokar și-a depus oferta pentru licitația privind achiziția de Vehicule Tactice Blindate Ușoare 4×4, inițiată de C.N. Romtehnica S.A.
În urma finalizării cu succes a evaluării tehnice, testelor de teren și evaluării financiare, Otokar a fost declarat câștigător al licitației, iar pe 27 noiembrie 2024 a fost semnat un contract multianual în valoare de 4,26 miliarde de lei pentru furnizarea a 1.059 de vehicule blindate COBRA II 4×4 către Ministerul Apărării Naționale din România, între Otokar și Romtehnica.
În cadrul contractului, primele 278 de vehicule blindate tactice COBRA II 4×4 vor fi fabricate în Turcia, urmând ca restul să fie produse în România. Livrările vor începe în ultimul trimestru al anului 2025 și vor fi efectuate în tranșe, pe parcursul a 5 ani. Contractul include, de asemenea, servicii integrate de suport logistic.

Relativ simplu și așa cum trebuie. Tehnică de luptă modernă, majoritar fabricată pe teritoriul României, cu mai multe avantaje. Se transferă know how, se construiesc linii de producție, se instruiesc, foarte important, specialiști în domeniu, totul la modul la care, dacă statul ar zice Ok, mai avem nevoie de 1000 de blindate, hop, uite fabrica de blindate, o avem coloșica, la Mediaș. Nu mai zic că, din contract, se întorc bani la bugetul țării, prin salarii, impozite și taxe.

Dacă ați urmărit subiectul, pentru că a apărut în cam toată presa, am fost destul de mulți acolo, Hotnews are un videoreportaj bun, veți vedea că tot apare, obsesiv, o discuție despre cum blindatele sunt mai ușoare cu vreo 2 tone și că de ce sunt așa. Deși sunt făcute așa pentru că sunt EXACT specificațiile statului român. Mno, pe tema asta mi-am extins eu urechile puțin și am ascultat niște bârfe cu parfum de discuții reale. Și cică discuția e așa.

Când România a întocmit caietul de sarcini, a pus, ca punct central al licitației, această asociere cu un producător român, pentru toate motivele expuse mai sus, alea cu know how, disponibilitate, taxe etc. Sigur, surprinzător, având în vedere că vorbim de statul român, dar, iată, se și poate, dacă se vrea. Doar că această cerință implică, evident, niște costuri suplimentare pentru producători, costuri care nu sunt DELOC neglijabile, dacă începi să calculezi ce înseamnă să muți producția, de la sediul tău, în altă țară. Așa că ceilalți participanți la licitație au făcut un mic cartel și au decis să nu participe la prima fază, pentru că modelul e ca la licitațiile de bunuri de la stat. Nu se prezintă vreun ofertant, se reia licitația, dar cu condiții mai bune. Doar că Otokar, nu știu dacă și alții, au fost de părere că respectivele costuri sunt acceptabile și au depus oferta. Iar acum, perdanții fac circotecă pe diverse motive, cum ar fi tonele alea, în speranța că se face suficientă vâlvă încât să…nu știu. Repet, parfum de zvon, nu trebuie neapărat să mă luați în serios, sunt doar un umil blogger.

Altfel spus, bănuiesc că nu vă așteptați la mai multe detalii tehnice de la mine. Fabrica unde se întâmplă tot este la Sakaria, la vreo 100 km de Istanbul. Din ce am înțeles, au angajați care vin și de la 200km distanță la muncă, în fiecare zi. Posibil să aibă salarii bune. Fabrica e uriașă, nu mai știu unde citisem că e de vreo 8 ori mai mare, ca suprafață, decât Casa Poporului. Știți cât durează să faci, de la zero, un COBRA 2? 2 luni și-un pic. Incluzând testarea fiecăruia, evident.

Oricum, un proiect mare și mă bucur că am ajuns să văd ce înseamnă. Cred că voi merge și când se deschide fabrica de la Mediaș, să putem boteza primul COBRA 2 românesc.

A mai scris și Vali, alături de care am pășit pe plaiurile de legendă ale turciei. Singurii bloggeri din românia care au fost acolo. Nu e vreo laudă, e o constatare.

Dacă v-a plăcut ce ați citit, dacă știți că am rămas din ce în ce mai puțini oameni verticali, avem și noi nevoie de voi.

Alte articole din arhiva de aur