Și pentru că am adus aminte de educație, da, Bolojan are perfectă dreptate. Sistemul de învățământ este sub orice critică.
Mesajul meu pentru profesori este următorul: statul român, în foarte multe domenii, nu mai poate continua abordările pe care le-a avut şi, de exemplu, în educaţie, în aceşti ani, printr-un pachet de măsuri am scăzut normele didactice ale profesorilor, am scăzut numărul de copii în clasă şi am crescut şi salariile, poate nu la nivelul la care ar fi trebuit. Nu am văzut, din păcate, o îmbunătăţire globală a sistemului de învăţământ şi vedem, în afară de greşelile decidenţilor politici, că în foarte multe locuri, între nota la clasă pe care un elev o primeşte, foarte bună, de altfel, şi nota la examenul de capacitate sau Bacalaureat este o diferenţă foarte mare şi înseamnă că este şi o problemă care ţine de responsabilitatea multor profesori.
Sigur, toți au gata pregătite niște scuze bune, marfă de tot, sistemul e de vină, nu ei, ei doar s-au adaptat sistemului. Doar că sistemul e format tot din ei. Școala românească nu este decât o vânare continuă de posturi călduțe, unde nu faci nimic, o presiune continuă pe copii pentru meditații, îndesat cât mai multe materii în programă, ca să mănânce gura tuturor o pâinică semialbă.
Din păcate, învățământul românesc nu mai este populat de oameni care au vocație pentru așa ceva, ci de cei care nu au reușit să se angajeze în altă parte. Cei ce nu pot să facă, devin profesori.
Ca ultimă idee, gândiți-vă că CĂCATUL ăla de proiect numit românia educată, prin care MIZERIA aia de om numită Klaus Johannis a bătut cuiul în sicriul învățământului românesc, ÎNCĂ E PE SITUL PREȘEDINȚIEI! ȘI PE CEL AL MINISTERULUI!
NOU
Mi se pare ca profesorii formeaza o categorie despre care NU ai voie sa spui aaabsolut nimic negativ, indiferent daca ai sau nu argumente. Indiferent daca experientele noastre ale tuturor ne indica ca macar un procent dintre ei sunt retardati (fara exceptie, toti am avut minim 2-3 profesori oligofreni toate formele de invatamant, deci cel putin un procent important din ei sunt dilaila).
Societatea abordeaza categoria asta cum face Gelu Duminica cu minoritatile. De fiecare data cand fac un cacat, ori nu e vina lor, ori e vina lor dar sistemul i-a abrutizat, ca ce sa si faci cand castigi 4000 de lei, trebuie sa constrangi copiii sa vina la meditatii, ca n-ai de ales.
NOU
Dacă ai copii, este normal să nu te vaiți.
Ți-e frică de amenzi, parcarea cu plată, polițiști, prietenii interlopi, jandarmi, servicii secrete, magistrați, închisori și moarte?
OK, de ce să nu intre și cadrele didactice în categorie?
Te-a pus cineva să te puiești, asta în condițiile în care știi în ce țară trăiești & ce frică ți-e de a, b, c…?
Nu te văita.
NOU
De 20 de ani angajatii la stat nu au fost dati afara si nu au avut salariile scazute (ok, doar Base a avut tupeu cu acei 25% – chestie care ar fi foarte buna de aplicat si acum).
In timp, mentalitatea oamenilor acestia s-a modificat si acum sustin clar 2 lucruri:
-ei nu pot fi dati afara (legea oricum apara angajatul in fara angajatorului si e foarte greu sa dai afara un om, chiar daca e total incopetent sau pur si simplu nu vrea sa munceasca)
-drepturile salariale castigate nu pot fi luate inapoi – ceea ce in sine e o aberatie, dar ei asa gandesc, mi-au dat spor de belit ochii in calculator cu el ies la pensie.
Pe langa cele de mai sus, ciupeala si ciubucul sunt litera de lege – sunt soferi angajati la stat care nu dau pe la serviciu dar fac uber, sunt femei de serviciu care vin dimineata 2 ore si dupaia lucreaza in particular si tot asa, sa nu ajungem la profesori – care au un program super lejer (cum o fi sa ai concecdiu de paste si de craciun cate 2 saptamani in fiecare an, plus vacanta de vara) sau la doctori care dau pe la spital dimineata 4 ore si apoi sunt la clinica privata.
Cumva statul roman este un angajator pe care tu ca angajat trebuie sa il fraieresti cumva, altfel strici piata.
NOU
Nu caut scuze, doar completez, pe mine ma amuza si legea asta cu salarizarea. Doi profesori, cu aceeasi vechime, grade, studii, blabla au acelasi salariu. Doar ca unul este de desen sau muzica sau educatie fizica si celalalt de limba romana sau de matematica. Pe urma toata lumea discuta de capacitate si bac.
Am dat bacul in ’98, profesoara mea de romana a lasat corigenti trei elevi dintr-o clasa paralela, zicea ca sunt absolut nepregatiti pentru bac si ea nu vrea sa se faca de rusine cu asemenea elevi. Evident, cei trei nu au putut participa la bac, profesoara a avut toate geamurile sparte acasa si anvelopele taiate la masina. Vreti sa va povestesc cum e cand lasi corigent/repetent un elev in zonele rurale, mai ales cele unde exista un procent semnificativ de tig…minoritati?
Sora mea este profesoara de matematica, la inceput a lasat corigenti doi elevi. A fost mutata disciplinar la o alta clasa, dupa ce parintii au facut plangere la inspectorat.
La un moment dat ti se ia. Vezi ca altii nu se prezinta la ore sau toata predarea e “conspectati din carte” si notele se dau pe ce au scris in caiet, vezi ca esti singura luata la intrebari “de ce nu a reusit la capacitate?” etc. si iti bagi picioarele in toata treaba. Repet, nu e o scuza, e realitatea.
NOU
Profesoara mea de chimie avea obiceiul să asculte elevii aflați în stare de corigență la sfârșitul semestrului. Fiica unui sponsor al liceului a fost ascultată și ea la sfarsit de an . Din anul următor școlar am avut o nouă profesoară de chimie, care nu avea astfel de pretenții, îi promova pe toți, doar pentru că existau. Totul s-a schimbat după o scurtă discuție a tatalui cu directorul, și asta la un liceu de top.
Anul acesta avem cea mai mică alocare din PIB pentru educație din UE: 2,9%, inainte de taieri. Bulgaria are 4,5%, și totuși noi avem și pretenții.
NOU
pe mine ma amuza ca profesorii cu toate gradele luate au norma didactica mai mica de 18 ore, cum au restul, dar primesc un salariu mai mare. ce stimulent mai mare pentru coruperea comisiilor de examen parasutate de la inspectoratele judetene sa mai exemplific?
NOU
Corect. Eu zic să privatizăm învățământul, iar fiecare părinte să primească, cum a zis Ghinea, un voucher educațional de 8.000 de lei pentru fiecare copil. Dacă școala este mai scumpă, te descurci, sau nu faci școala. Nu înțeleg de ce oamenii se așteaptă ca educația să performeze mai bine decât alte ramuri ale statului, când aproape toate pozițiile de conducere sunt politizate.
NOU
” Eu zic să privatizăm învățământul, iar fiecare părinte să primească, cum a zis Ghinea, un voucher educațional de 8.000 de lei pentru fiecare copil.”.
Dupa cum reiese clar din articol, as adauga.
NOU
asta cam asa este, vedem clar ca la noi statul este praf , asa ca oau, ce surpriza.
NOU
Oamenii urla din toti plamanii (mai ales pe roddit) ca sanatatea si educatia nu pot fi privatizate, desi vedem de la zi la zi unitati noi de gradinite private, scoli private, licee private, facultati private, spitale private, clinici private etc. pentru ca foarte probabil exista cerere pentru asa ceva.
E ca si cum ne-am minti singuri ca vrem totul sa fie public, de stat, dar nu realizam ca privatul ofera servicii de calitate. Sunt exceptii, desigur, dar asta e farmecul privatului: daca esti nemultumit de serviciul oferit de o anumita companie, te muti la alta mai buna.
NOU
Cât au crescut bugetele pentru servicii?
Învățământul este proxenetism legal – concursurile internaționale & testele pisa & ce drac alte reguli/normative impuse de alții nouă, sunt precum actele ilegale din proxenetismul ilegal; diferența fiind că noi chiar vrem să trimitem/scăpăm de copii în străinătate pentru că – nu-i așa – „acolo sunt banii/acolo sunt universitățile”.
Lehamite!
Lehamite și celor care promovează proxenetisme legale mascate cu batista drept concursuri, instituții străine, fonduri, bugete, „trimitem geniile la…” etc.
De ce suntem obsedați de concursuri și învățământ?
Pentru că afară sunt elitele academice.
De ce acolo sunt elitele instituționale și nu aici?
„Pentru că afară sunt banii.”
Eeeeeeeeeeee zi așa nenică! De ce facem omisiuni & creăm forțat „circular reasonings” fără rost?
Înțelegeți ce spun, bine.
Nu se înțelege, asta este.
Nu este vina cadrelor didactice că vârfurile politice, securiste, magistrați, business etc. fac colecții de pașapoarte străine lor și familiilor lor, da?
Nu e vina cadrelor didactice că unii din culte sunt cetățeni internaționali, servitori altora pe cale ierarhică externă care, timp de 35 de ani, li s-a spus continuu să aștepte… iar ai noștri n-au avut nicio obiecție, decât abrutizarea & umilirea continuă.
Înțelegeți ce spun, bine.
Nu se înțelege, asta este…
NOU
Observație
Românii vor să fie la competiție cu copiii celor +8 miliarde de inși de pe planetă. Asta mi se pare și amuzant, și ireal, și dezaxat, și profund eronat.
Eticheta obsesiei de a trata/transforma învățământul („educația”) în „proxenetism legal” se potrivește și mai mult, dacă nu ați fost de acord din prima…
NOU
@ovidiu
Nimeni, nici măcar tu, nu poate înțelege o însăilare de cuvinte lipsită de orice urma de logica elementara.
NOU
@Radu
Într-adevăr — nu este vina mea că nu poți pricepe mai mult decât poți & ai făcut-o.
NOU
Nu, vina ta e că nu ești capabil sa te exprimi.
Și că folosești cuvinte al caror sens nu îl intelegi, dar ți se par ție interesante.
NOU
Ovidiu, ai dreptate din mai multe motive pentru care te inseli in acelasi timp, dar nu concomitent una cu alta. Si cu asta cred ca am spus tot. Ar mai fi completari de adus, dar la ce?
NOU
Eu cred ca e o problema faptul ca legam performanta elevilor de performanta profesorilor, cand vine vorba de educatie, care e eminamente un proces de invatare.
Daca elevii nu vor sa invete, nu e de vina profesorul, mai mult, profesorul nu ar trebui sa incerce sa ii bage materia in cap cu forta elevului, acest lucru fiind imposibil oricum ai lua-o.
Educatia este un serviciu prestat de catre stat. KPI-urile acestui serviciu NU sunt o derivatie directa a profesorului, din moment ce profesorul preda dupa normative si programe impuse de la minister.
Daca elevul ia nota proasta la bac, inseamna ca nu s-a pregatit suficient de bine.
La ore i s-a predat aceeasi materie ca celorlalti colegi de clasa, si indiferent de faptul ca se duce la meditatii sau nu, e strict problema elevului si a parintilor.
La meditatii se duc de obicei elevii care din diverse motive nu asimileaza la cursuri materia, pentru ca e demonstrat faptul ca majoritatea elevilor cu note bune la bac nu au apelat la meditatii.
In liceu, “pe vremea mea”, cei mai buni elevi din clasa nu luau meditatii la nicio materie.
Paradoxal, nici cei mai slabi. Restul, cei mediocri, erau clientii fideli ai meditatiilor.
Asa ca Bolojan o fi avand dreptate pe fond, dar doar partial – nu mai sunt bani.
Dar tot el isi da si raspunsul cand spune ca si cand existau salarii mai bune, performanta elevilor tot proasta a fost.
Asta ne confirma faptul ca performanta unui elev nu e legata intrinsec de cea a profesorului. Profesorul e doar un mediu, un canal de invatare.
Sunt convins ca daca in loc sa mearga la scoala, un elev ar face home-schooling, sau chiar self-study folosind tehnologia, rezultatele sale la invatatura nu ar fi mai bune sau mai rele ca cele ale colegilor care merg la scoala publica.
Pe scurt, teoria mea bazata pe propria experienta spune ca totul depinde de elev si de parinti, nu de profesori.
NOU
Dragos, daca includeai si profesorii in echipa alora care sunt de vina, pe langa elevi si parinti, ar fi fost cel mai potrivit!
Cum ar fi zis Sheldong Cooper, like a milking stool, vorba ceea, cu 3 picioare ale vinii…
Daca in cazul elevilor si parintilor iliuta efectiv nu poate interveni, in cazul profesorilor poate si are parghii. Astfel ca omul se ocupa de ei si este normal sa ceara rezultste, KPI buni, cum zici tu!
Adica bani multi primim, vacante mai multe primim, dsr rezultate ioc…
NOU
“Adica bani multi primim, vacante mai multe primim, dsr rezultate ioc…”
Aici e si diferenta intre noi, eu nu consider ca exista vreo legatura intre cele doua.
Bani primesti conform cu fisa postului, nu mi se pare normal ca un profesor sa fie platit ca un paznic de la Lidl.
Vacantele urmeaza elevii, deci tot conform fisei postului.
Iar rezultatele, asa cum am incercat sa argumentez, tin integral de elevi, si prea putin de profesor.
Cine vrea sa invete, invata, cine nu, nu.
Cum ai 25 de elevi, un singur profesor, si totusi unii iau note bune, altii note proaste ?
Cum explici asta in detaliu ?
E ca in sport, ai o echipa si un antrenor. Rezultatele echipei tin de antrenor, dar performantele individuale, nu, ai jucatori buni si jucatori slabi.
Daca vrei ca toti elevii sa aiba note mari, atunci destructurezi toata ideea de scoala de stat, asignezi cate un profesor pentru fiecare materie unui singur elev, si atunci da, poti invinovati profesorii pentru notele elevului la materia respectiva.
Si inca nici atunci, daca elevului nu ii intra in cap, daca nu are capacitate de invatare, daca nu are nici macar interes sa bage la cap, poate sa faca meditatii cu laureati de premiu nobel, ca tot tufa de venetia va fi.
NOU
E foarte misto conceptul asta, pentru ca putem sa il extindem la orice tine de management. Esti sef peste o echipa de vanzari care nu isi atinge targetele? Plm, nu ai ce sa faci daca oamenii nu vor sa munceasca, tu iti primesti salariu/bonusuri. Conduci o echipa de constructori toarna sapa stramb? Ce poti tu sa faci daca aia nu se pricep… Esti primar al unui oras care arata vai mortii lui? Pai ce sa faci tu, sa pleci cu lopata in spate pe santier? Nu, primesti salariu si eventual te realegem.
NOU
Managerul nu are nicio treaba cu profesorul.
Profesorul nu e seful nimanui, e un vanzator de informatie, si nici macar vanzator, din moment ce nu e platit de catre client pentru serviciile sale.
Mai mult, un manager isi alege echipa pe baza experientei sau aptitudinilor profesionale ale angajatilor, in urma unui interviu.
Managerul nu e nici macar un formator, un mentor, un trainer, un maistru, un antrenor, orice.
NOU
Dragos are mare dreptate aici chiar daca nu ne prea place, au si profesorii vina lor dar in definitiv tot de tine depinde daca vrei sa inveti sau nu, daca vrei sa iei note mari sa mergi la o facultate etc.O fi si cazuri cand profesorul e slab pregatir, suveranist sau idiot dar totusi cred ca sunt exceptii.
NOU
Si totusi, cumva, exista o gramada de cazuri cand un copil pricepe diferit aceeasi materie predata de 2 profesori diferiti, nu stiu cum dracu’. In scenariul pe care il descrieti voi, profesorii sunt complet inutili. Facem frumos lectii in format video, le punem copiilor pe proiector si sanatate. Care a inteles bine, care nu plm e prost sau nu vrea sa invete. Programa dicteaza informatia care trebuie sa ajunga la copii, nu felul in care trebuie sa ajunga. Si aici profesorul poate sa intervina. Poate sa se asigure ca un copil timid, care altfel nu ar ridica mana, a inteles materia. Poate sa atraga atentia parintilor ca copilul lor nu isi da interesul sau, mai departe, sa sesizeze o institutie daca e o problema la parinti. Poate sa faca analogii si sa materializeze niste concepte la orele de fizica.
NOU
Profesorul nu e seful nimanui, e un vanzator de informatie, si nici macar vanzator, din moment ce nu e platit de catre client pentru serviciile sale. – Da’ de cine e platit? Ca eu asa am inteles ca e platit de la buget, iar bugetul statului e in definitiv compus din banii nostri.
Mai mult, un manager isi alege echipa pe baza experientei sau aptitudinilor profesionale ale angajatilor, in urma unui interviu.- Nu prea. In mai toate cazurile pe care le-am intalnit eu, unui manager i se da o echipa si i se ureaza la revedere si succes.
Managerul nu e nici macar un formator, un mentor, un trainer, un maistru, un antrenor, orice.- Da’ ce e?
NOU
“In scenariul pe care il descrieti voi, profesorii sunt complet inutili.” – in toate scenariile, incepand cu anii 2000, de cand internetul, digitalizarea si comunicarea electronica au devenit omniprezente.
Care e rolul unui profesor ? Sa “predea”. Ce sa predea ? Materia. Programa.
Asta se traduce prin dictari, scris pe tabla, recitarea unor discursuri. Totul analog, totul complet inutil in conditiile alternativelor electronice.
Toate materia e in manuale, inclusiv in format electronic.
Profesorul nu mai e necesar, dar a ramas. De ce a ramas ?
Pe de o parte, pentru ca rolul sau a fost schimbat din cel de dascal in cel de supraveghetor al minorilor cat timp parintii sunt la munca.
Sigur, asta facea si acum 20, 30, 50 de ani, dar atunci meseria de dascal era inca foarte necesara.
Pe de alta parte, si Bolojan a punctat-o de cateva ori in spatiul public, in Romania inca foarte socialista ca mentalitate, institutiile publice nu exista pentru cetateni, ci ca incubator de locuri de munca pentru diverse bresle care in alte conditii ar ramane pe drumuri.
“Poate sa se asigure ca un copil timid, care altfel nu ar ridica mana, a inteles materia.”
Majoritatea profesorilor fac asta, dar tot nu are legatura felul in care predai, in care transmiti informatia, cu capacitatea receptorului de a o asimila. Timid, dar si prost, cum ar veni.
“Da’ de cine e platit?”
De catre noi, nu de catre elevi. Si daca ne inchipuim ca ii platim pentru a lua elevii note bune, atunci cineva nu a setat asteptarile corecte, in mod intentionat.
“In mai toate cazurile pe care le-am intalnit eu, unui manager i se da o echipa si i se ureaza la revedere si succes.”
Nu stiu, nu am lucrat la patroni sau in companii romanesti niciodata, dar ce descrii nu pare o solutie de succes.
“Da’ ce e?”
Un leader. Un vizionar. Un om de vanzari. Un exemplu -> in afara sau in multinationale.
Un zbir. Un sef. Un personaj anacronic. O pacoste. O povara. Ceva inutil -> in Romania.
NOU
solutia e scoala evrika a domnului bartic!!!
NOU
doar ca nu o poti scala pentru toti.
NOU
Da invatamantul e vai steaua lui, dar nu cred ca are gaura care mecesita atentie prima data. Autostrazile s-au pus pe butuci pana una alta.
Da pnm covrigaru de ciolacu! Lasa ca acum avem presedinte olimpic si bolojan care a pus păpuși gonflabile la fiecare colt de strada in Oradea. O placere sa mergi prin oradea. Asta ultima fiind o metafora, ca e multi analfabeti funcționali p-aici!
NOU
Plm din ce citesc eu, este clasica UE de la UE. Cand sa luam si noi bani sa facem efectiv ceva in romania, ne dau in cap ca suntem corupti.
Cel mai tare ma otraveste dragos paslaru ala pe care nu l-a votat nimeni nicaieri!
NOU
Eu nu stiu cu profesori si cu scoala, ca nu mi-a placut cartea, da-mi place ca pe TikTok si Insta apar din ce in ce mai multe profesoare si mai ales invatatoare, care arata mai bine decat cele mai bune videochatiste si Onlyfaniste, si unele se si imbraca ca atare. Le vezi pe ele cum isi filmeaza inocent lectiile de la clasa, cu dragii lor copilasi, cu colantii infipti in cur sau cu blugi d-aia pe ele de ridica bucile.
De tre’ sa te uiti de 5 ori sa vezi daca nu-i AI si astea chiar se prezinta asa la astfel de munca, fiindca pe vremea ta, profesoarele semanau cu Sylvester Stallone cu parul lung :)))
NOU
link?
NOU
Sunt profesor de matematica la baza, lucrez in mediul privat (nu invatamant) de 25 de ani. Avand si copii care urmeaza sa sustina examene nationale am constatat urmatoarele lucruri:
– noi nu stim care sunt cunostiintele pe care dorim sa le aiba majoritatea, cu ce vrem sa ramana absolventii de scoli preuniversitare. Nu avem obiective pe baza carora sa stabilim o strategie;
– nu intelegem ca nivelul de intelegere si de competente sunt diferite de la un individ la altul si atunci procesarea informatiei necesita timp diferit in functie de fiecare persoana. Am constatat asta cand fiica mea a ajuns in clasa a cincea si dupa predarea “Ridicarii la putere a numerelor naturale” parte din colegii ei aveau nevoie deja de ajutor suplimentar pentru a intelege conceptul, dar numarul de ore alocat acestui subiect este limitat pentru ca: vezi punctul urmator
– scopul scolii romanesti este sa fie parcursa programa scolara, nu sa faci elevul sa inteleaga ceea ce i se preda. Consider ca pentru anumite discipline (matematica, fizica, engleza, gramatica limbii romane, etc) in care stapanirea cunostiintelor predate anterior este necesara pentru a intelege noile concepte nu ar trebui sa mai fie impartite pe clase, ci pe diverse niveluri. Odata absolvit nivelul x, treci la nivelul x+1. Ca un exemplu: Matematica este impartita in 30 de niveluri. Scopul statului roman este ca toata lumea sa atinga nivelul 12, media vrem sa fie la nivelul 20, vom avea si absolventi de nivel 30. Un elev care termina clasa a cincea cu media 6, va termina clasa a sasea cu media 5 si de aici incolo nu va mai intelge nimic din matematica. Cu actuala programa va incepe in clasa a noua sa faca functia logaritmica, exponentiala si trigonometrie. Nu o sa-l ajute la nimic faptul ca este prezent la ora, nu intelege nimic din ce i se preda, profesorii prezinta informatii care nu ajung niciunde;
– in Facultatea de Matematica am fost pregatit sa devin matematician, nu profesor de matematica. Pshihologia, pedagogia si metodica au fost niste materii la ” si altele”. In acest fel nu avem cum sa avem profesorii bine pregatiti. Din experienta cu proprii copii, din punct de vedere pedagogic, a felului cum gestioneaza grupul, cum transmit informatia, cei mai pregatiti sunt invatatorii, cei care au facut liceul pedagogic, 4-5 ani de practica
In concluzie atata vreme cat nu ne stabilim obiective clare (ce vrem sa stie copiii nostri la sfarsitul scolii, care este nivelul minim acceptabil, unde vrem sa fie marea majoritate a populatiei cand termina scoala, ce facem pentru varfurile noastre) nu vom fi in stare sa reformam nimic.