Scris de colegul nostru Ștefan
Disclaimer:
Sunt profesor în învățământul preuniversitar din România. Tot ceea ce scriu este din experiența proprie. Cu toate acestea, o parte din lucrurile pe care le dezvălui nu mi s-au întâmplat direct mie, ci unor colegi. De asemenea, o parte din informații le am din contact indirect cu situațiile respective, sau le-am aflat de la colegii implicați. Iarăși, o parte din informații, cele care nu țin neapărat de activitatea profesorului, le am de la persoane care sunt/au fost directori de școală, sau de la personal didactic auxiliar (secretar, contabil, informatician, bibliotecar etc.).
Nici nu știu cu ce să încep.
Sunt atât de multe lucruri pe care le-am observat în sistemul de învățământ românesc, încât chiar nu știu cu care să încep. Unele sunt mai importante (a se citi: au impact mare asupra participanților – elevi, părinți, personal didactic și nedidactic), altele sunt doar generatoare de frustrări și stres fără să aibă totuși urmări foarte grave. Unele sunt generalizate, la nivel național, altele sunt chestii locale care se întâmplă în unele școli, nu și în altele. Unele sunt lucruri care se întâmplă acum în învățământ și care ar putea fi rezolvate cu puțină bunăvoință și ceva muncă, altele sunt bube atât de metastazate în sistem, încât doar o soluție de tipul „ras tot și construit de la zero” mai poate să le vindece. Unele sunt lucruri care țin strict de sistemul de învățământ, altele țin de societate, în ansamblul ei. Probabil că o să încerc să le sortez cumva pe categorii și o să scriu mai multe „episoade”.
Episodul 1 – Despre legi și regulamente (telefoane la școală)
Hai să începem cu ceva ușor. Problema telefoanelor elevilor la școală. Mulți ani de zile nu a fost o problemă. Vorbim de perioada telefoanelor „dumb”, batoanele cu taste, pe care le aveau foarte mulți la ei la școală. Puțini le foloseau, pentru că în afară de SMS-uri și apeluri, nu prea aveai ce altceva face cu ele. Și mai puțini le foloseau în timpul orelor. Pe măsură ce piața s-a democratizat și au apărut Android-urile mai accesibile, sau de-a dreptul ieftine, numărul telefoanelor smart în buzunar de elev mai mult sau mai puțin smart a crescut exponențial. Cuplat cu prețurile derizorii la servicii mobile de date și explozia platformelor de social-media, fenomenul folosirii telefonului la școală a început să devină o problemă. Dintr-un singur motiv: sistemul nu era (nici nu este) pregătit pentru acest dispozitiv.
Un smartphone poate fi folosit în multe feluri, de multe ori chiar pentru a învăța ceva. Din păcate, sistemul de învățământ românesc, la fel ca multe alte sisteme din lumea asta, este unul foarte greoi, cu o inerție foarte mare. Când se hotărăște să se adapteze la lumea din jurul lui, până o face – lumea deja a trecut la altceva, fix ca în bancul cu ardeleanul și melcul.
Mai întâi, în afara profesorilor direct implicați, au sesizat consumatorii de social-media că elevii filmează la școală toate tâmpeniile pe care le fac și le urcă pe diferite platforme. Apoi, pe măsură ce au început să apară tot mai multe filmulețe cu farse cretine, copii bătuți (de colegi sau profesori), profesori umiliți, sex prin toalete sau chiar în clasă, s-a sesizat presa. Ziarele au început să scrie, televiziunile au început să arate, la radio a început să se discute. Într-un final a început și sistemul să reacționeze. Ușor, timid și în direcția care-l durea: imaginea. Au început să interzică folosirea telefoanelor în clasă. Prima dată câte un profesor mai curajos și cu mai multă autoritate; apoi la nivel de școală; apoi tot la nivel de școală, dar prin diverse indicații și sfaturi trimise de la inspectorate sau minister. S-a ajuns până la urmă la ce spune legea (implicit și regulamentele de organizare și funcționare) acum: folosirea telefoanelor în timpul orelor este interzisă. Cu o mică excepție: pot fi folosite în scop educativ.
Bun. Am ajuns la momentul de față. Să lăsăm deoparte faptul că în timp ce dispozitivele IT sunt din ce în ce mai folosite (nu neapărat în sistemele de educație formală) pentru a descoperi și învăța lucruri noi, școala românească le restricționează. Să lăsăm deoparte faptul că, de-a lungul ultimilor 20-25 de ani, școlile din România au investit extrem de mulți bani în calculatoare și echipamente IT care încă își așteaptă casarea după ce nu au fost folosite aproape deloc. Hai să vedem cum facem cu interzicerea telefoanelor. Cum aplicăm?
Păi, nu prea se știe. Că la noi legile se dau fără să se gândească și o strategie de aplicare. „Le interzicem!” – Pac! Dăm lege. Cine o aplică? Școlile. Cum? Don’t know, don’t care. Se bagă prevederile legii în regulament. Fără prea multe explicații. Fără detalii despre care este procedura în cazul în care un elev folosește totuși telefonul în timpul orei fără acordul profesorului. Fără penalități specifice acestei acțiuni. Profesorii, prin conducerea școlii (director, consiliu de administrație, consiliul profesoral) sunt lăsați să se descurce cum or ști mai bine.
Da, regulamentul prevede sancțiunile care pot fi aplicate elevilor. Nu pe fiecare abatere în parte, ci la modul general. Toate sancțiunile care pot fi aplicate sunt astea:
a) observație individuală;
b) mustrare scrisă;
c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;
d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;
e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;
f) preavizul de exmatriculare;
g) exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în aceeași unitate de învățământ;
h) exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul școlar următor, în altă unitate de învățământ;
i) exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.
Până unde te duci cu sancțiunea pentru folosirea telefonului în timpul orei fără acordul profesorului? Îl exmatriculezi pentru asta?
Hai să vă dau exemplu concret, ca să nu vorbim la modul ipotetic. Undeva prin 2021. Școală din mediu rural, clasă de profesională (a X-a). Elev (vreo 16 ani), să-i spunem Mircea, care venea la școală, dar nu prea intra la ore; prefera să stea pe holuri, prin curte sau pe lângă școală, la bar, la păcănele. Am avut cu el mici contre încă de la începutul clasei a IX-a. În prima oră a fost foarte activ. Răspundea aproape la orice întrebare pe care o puneam. În 9 din 10 cazuri răspunsul era greșit sau pur și simplu nu avea nicio legătură cu întrebarea. Mi s-a părut că e un copil care n-a avut noroc până acum, ar vrea să învețe dar nu a avut parte de un mediu care să-l ajute.
A doua oară când ne-am întâlnit mi-am dat seama că am greșit fundamental. Băiatul ăla nu voia să învețe. El avea deja niște anișori de „școala vieții” și acum „făcea practică” pe mine. Cum am spus, răspundea la orice spuneam eu. La fel, 9 din 10 – pe lângă. Îl corectam, îi explicam, băga la cap (se vedea că nu e total bătut în cap), dar când trebuia să arate că a înțeles și a reținut – dădea iar un răspuns total aiurea. M-am prins repede. Băiatul trebuia să se afirme ca cel mai șmecher din clasă și făcea mișto de mine. Prinsese teren propice, pentru că eu nu sunt genul profesorilor pe care i-am avut eu în anii ’80, inabordabil, sever, plin de propriile bășini și „micul dumnezeu de la catedră”. Eu îi încurajez pe elevii mei să se exprime, să pună întrebări, le spun că nici eu nu le știu pe toate, că învățăm împreună, tot rahatul psiho-pedagogic modern care, culmea!, funcționează într-o mai mică sau mai mare măsură. Bun. Revenim. După alte câteva ore în care Mircea al meu s-a lămurit că nu-i mai merge, pentru că îl ignoram de fiecare dată când făcea câte o glumă (proastă), a început să-mi servească și mie același meniu cu care-i onora și pe ceilalți profesori: nu mai intra la oră. Pentru mine, asta era mană cerească: puteam să lucrez cu ceilalți din clasă, nu mai trebuia să aloc jumătate din oră ca să-l administrez pe Mircea, care nu învăța nimic și nu-i lăsa nici pe ceilalți. Nici măcar nu-i puneam absență, decât din când în când ca să nu bată la ochi.
Buba a apărut iarna. Mircea al meu nu avea mereu bani să stea la bar sau la păcănele și, fiind frig afară, trebuia să se aciueze pe holurile școlii sau să mai intre pe la ore. Și a intrat și la mine. Și a stat pe telefon. Și l-am lăsat. Până la momentul la care a început să asculte muzică pe telefon. Sau să se dea pe Tik-Tok. Sau pe YouTube. Înțelegeți voi. Ce ar fi trebuit să fac? Habar n-am. Regulamentul nu explică. Teoretic, conform sancțiunilor pe care am voie să le dau, trebuia să-l iau afară pe hol și să-i fac observație. De ce nu atunci pe loc? Pentru că nu e voie, d-aia. Același regulament prevede și asta, și anume că mustrarea nu se face niciodată în fața colectivului. Apoi ce aș mai fi putut să fac? Dacă nu înceta, puteam să-i iau telefonul și să-l chem pe unul din părinți la școală să i-l returnez. Ei, aici e buba! Cum îi iei telefonul unui găligan de 16 ani, care are „școala vieții” și care nu vrea să ți-l dea?
Hai că m-am întins mai mult decât voiam cu povestea asta. Pentru mine a fost simplu. Fiind de două ori cât el și cu aspect de fost plutonier din batalion disciplinar, a fost suficient să-i explic că mai bine iese din clasă și mă lasă să-mi țin ora. Problemă rezolvată. Neregulamentar. Conform regulamentului, nu aveam ce face. În afară de simpla cerere să lase telefonul și să participe la oră, nu aveam ce să fac în acel moment. Nu aveam voie să ies din clasă, să-i las nesupravegheați. Nu aveam voie să acționez cu violență de nici un fel ca să-i iau telefonul. Tot ce puteam să fac era să îndur până la finalul unei ore compromise, apoi să demarez diverse proceduri de sancționare prevăzute de regulament.
Iar sancțiunile astea nu pot fi date oricum. Până și cea mai mică sancțiune, observația individuală, trebuie documentată. Trebuie să faci un referat în care să explici ce s-a întâmplat și de ce a fost sancționat elevul. Deja, de la retragerea bursei încolo trebuie să se constituie comisie disciplinară, care să investigheze și să facă și mai multe hârtii.
Și unii, mulți, o să spună că dacă s-ar face asta, dacă s-ar aplica regulamentul de fiecare dată, s-ar rezolva mare parte din probleme. Dar asta înseamnă că nu au înțeles nimic. Ca să rezolvi ceva și să poți aplica regulamentul de fiecare dată, acel regulament trebuie să fie foarte clar și foarte ușor de aplicat. Nu ambiguu, nu lăsat la latitudinea fiecărei școli sau, mai rău, la latitudinea profesorului cum să aplice sancțiunile. Să nu trebuiască să faci o tonă de proceduri și hârtii pentru cea mai mică aplicare a lui.
Pentru că în foarte multe școli din țara asta, astfel de situații, în care ar trebui să aplici niște sancțiuni elevilor, sunt dese. Sunt zilnice. Și ar însemna să nu mai facem ore pentru că nu am mai avea timp. Ar trebui să petrecem câteva ore pe zi în care să concepem și să completăm hârtii. Și-așa petrecem foarte mult timp completând hârtii care nu au legătură cu ce facem în clasă.
Suntem specialiști la dat legi fără să asigurăm cadrul de aplicare. În învățământ, dacă vrei să fii la curent cu toate legile și reglementările, ai nevoie de câteva luni bune de studiat. Și, bineînțeles, capacitatea de a înțelege limbajul juridic. Dar dacă vrei să le și aplici, să lucrezi în cadrul legal, în limitele regulamentelor… nu știu ce ar trebui să faci. Eu nu am aflat. Sunt încă în punctul în care mă uit în jur, mă minunez sau mă enervez.
NOU
Toate problemele astea sunt 100% din vina profesorilor.Multi dintre ei analfabeti, habar nu au pe ce lume traiesc si ca sa o spun direct prosti.Daca cineva are o urma de creier se pricepe la ceva nu se face profesor pentru 3000 de lei pe luna.Cum poti cere unor indivizi aproape redusi mintal sa faca educatie?Efectiv nu ai cum.Solutie pe termen scurt nu exsista iar pe termen lung nu prea conteaza ca oricum vom fi morti.
Ca sa fiu totusi corect sunt si profesori buni dar ei sunt exceptia cei mai multi sunt doar balast.
NOU
daca eu ti-as da un kil de faina si 3 carnati si ti-as spune Gateste-mi un muschi Wellington, tu ai fi de vina ca nu o sa il faci sau eu?
NOU
Pai, fa-te profesor!
NOU
Ducele de Wellington…la Waterloo!
NOU
@ robert d: Esti genul scriitor de facebook . As fi curios ce fel de om esti in general si cum iti onorezi profesia. Foarte probabil ca esti dintre cei prosti cu adevarat in societate (doar ai avut profesori prosti si nu pari genul autodidact). Eu nu ti-am dat “mana rosie”, dau verde sau deloc.
NOU
Cetin, stiu ca nu am fost civilizat in comentariul de mai sus, dar daca ai lasat elucubratiile lui robertd, poate faci un efort si cu ceva cenzura il lasi si pe al meu. Multumesc!
NOU
fii serios, e free target la Robert
NOU
Deci in acceptiunea ta profesorii / invatatorii -> cadrele didactice sunt piela pulii si n-ar trebui sa existe, ca doar sunt prosti. Ma mir atunci, cum ai invatat sa scrii si sa citesti, te-a mai exact cine?
”Daca cineva are o urma de creier se pricepe la ceva nu se face profesor pentru 3000 de lei pe luna. Cum poti cere unor indivizi aproape redusi mintal sa faca educatie?” -> deci daca esti platit prost inseamna ca esti prost si iti meriti soarta.
NOU
“Nici măcar nu-i puneam absență, decât din când în când ca să nu bată la ochi.” – si asta tot neregulamentara si cu risc mai mare pentru tine decat ce-ai facut pe urma, ca l-ai poftit afara, mare scârț. Daca baiatul ala spargea un magazin, o păcănea sau o căpățână, în timp ce figura prezent la ora ta? Și pentru ce? De ce să faci așa ceva, care este rostul, pe cine crezi că ajuți? Nu mai bine îi puneați toți profesorii absențele meritate, după câteva luni îi făceați referat de exmatriculare și scăpați colectivul de un derbedeu? Voi predați liniștiți, elevii învățau nederanjați, iar Mircea nu mai pierdea vreamea pe lângă școală. Toată lumea avea numai de câștigat, dacă nu o luați pe câmpurile milosteniei și respectați regulamentul.
NOU
Dani, este că n-ai fost în nicio școală….”ca cadru didactic”, of cors!? Din afară este atât de mișto de dat lecții. Și nu doar mișto, ci și intelectual, așa. Este ca și cum eu îți scriu acum că este evident că trebuie să soliciți asertiv suedezului care s-a băgat în fața ta, pentru a opta oară, să te lase să îți ocupi locul, că ceea ce face este nepotrivit și că te deranjează, iar pe viitor te aștepți să respecte normele bunelor maniere. Și trebuie să îi spui asta zi de zi de zi de zi…. Pune matale mâna și intră la o clasă cu problematici vreun an de zile și apoi vino și dă lecții. Așa cum ți-am mai scris, nu există rețetă. Iar situația de care povestește guestul aici îmi este foarte cunoscută…am pățit-o, dar am rezolvat-o altfel. Și copiii ăia mă respectă și azi, după 8 ani de când le-am fost profesor. Numai că soluția mea nu se potrivește guestului. De aia nici nu o dau. Doar sunt atent ca al meu să fie cum trebuie la școală, să respecte ce e de respectat și să urle dacă are parte de comportamente nepotrivite. Indiferent din partea oricui.
NOU
Corneliu, nu zic că este simplu să predai unor “problematici”. Probabil n-aș putea și cu siguranță n-aș încerca. Pentru că ar rămâne mai mult de jumate repetenți și n-am chef de scandal pe bani puțini :))
Zic doar să punem absențe elevilor absenți; mi se pare o idee bună. Pe lângă motivele din comentariul inițial, gândește-te că îi păcălești și pe cei care îi dau bani absentului (părinții în general). Părinții îi dau bani să meargă la școală, nu la păcănele. Dacă absențe nu primește, clasa o trece oricum, părinții sunt fraieriți și de profesori, nu doar de odraslă. Și în loc să îl trimită la nobila artă a oieritului, investesc în fundul lui ca să termine 12 clase la mișto, el fiind un analfabet dependent de păcănele. Toată lumea pierde.
Așa credeam și eu pe vremea liceului. Și eu și colegii mei. Profesorii care nu treceau absențe, umflau notele, nu dădeau teme și predau trei lulele, trei surcele, lesne de învățat pentru toată lumea, erau considerați “de gașcă”. Ei erau prietenii noștri, cei care ne înțelegeau. Mai târziu ne-am dat seama că fix ăia “de gașcă” nu ne-au ajutat la nimic, au fost doar niște pramatii care ne-au lăsat în pace nu pentru binele nostru ci pentru comoditatea lor.
NOU
@Dani: Este că n-ai fost atent la anul când se întâmplă povestea? Când exmatricularea nu exista? Și este că n-ai înțeles că nici acum, când exmatricularea există, ea nu se poate da pentru absențe? Eu zic că este.
Absențele puse lui Mircea nu ar fi făcut nimic altceva decât să-l țină în școală, sub forma repetenției, până depășea cu 4 ani vârsta clasei, după care era eliminat din sistem. Acum, Mircea a terminat cei trei ani de profesională, s-a tatuat pe mâini, s-a cuplat cu o grasă și face pe familistul. Toată lumea fericită. 😉
NOU
>>nu știu ce ar trebui să faci
Din pacate tot ce poti sa faci e sa iti gasesti alt job, pentru ca doar cand va fi criza de profesori si educatori se va face ceva, pana atunci treaba merge, au alte griji.
NOU
Probabil că o să spun asta într-un episod viitor, mai pe larg:
Am avut multe alte joburi în viață. Am făcut de la amestecat mortar și pus parchet până la administrat firmă (mică și nu a mea – până a crescut suficient încât să fie vândută cu profit frumușel). Printr-un concurs de împrejurări, am ajuns la un moment dat în situația în care nu am avut altă soluție decât postul pentru care m-am pregătit în facultate, cel de profesor. În momentul acela mi-am asumat asta. Mă “lamentez” foarte rar și, atunci când o fac, este despre lucruri pe care nu le pot schimba eu. În rest, îmi văd de treabă, observ și dau pe goarnă. 🙂
NOU
Ai gresit in abordarea cu elevul ala. Ai fost prea sever. Problemele astea se rezolva cu dragoste si empatie. Exista sate in Africa unde, atunci cand cineva greseste, nu i se reproseaza nimic. Tot satul se aduna in jurul lui si il strang in brate!!
NOU
pana nu mai respira
NOU
Nu stiu, eu am referinta asta de la o figura publica pe care cred ca NIMENI nu ar putea sa o acuze ca ar inventa povesti
NOU
Care e bancul cu ardeleanul și melcul?
NOU
Da.
NOU
un ardelean vroia un melc dar nu putea
NOU
Cand se apropia de el, melcul tzushti!
NOU
Poti sa scoti ardeleanul din melc, dar nu si melcul din ardelean.
NOU
Bravo
NOU
Bun. Deci există o problemă de aplicare a regulamentului. Ai ridicat problema în consiliul profesoral? Domnule director, avem o problemă. Haideți să facem un regulament de ordine interioară cu dispoziții clare. Sau, dacă el există, haideți să vedem cum îl putem aplica. Concret. Situațiile cu care se confruntă frecvent profesorii sunt arhicunoscute. Haideți să vedem cum procedăm în fiecare din situațiile acestea. Haideți să facem un model de referat, pe care să îl poată folosi toți profesorii din școală, astfel încât completarea lui să fie ușor de realizat. Să nu trebuiască decât să scrii ora, numele elevului, numele profesorului și câteva propoziții despre abatere. Asta chiar nu durează mult și se poate face pe loc.
NOU
Mișto! Am râs cu poftă, singur, de nebun, în stația de microbuz care trece de 2 ori pe zi prin sat. Ca să înțelegi de ce nu am anunțat directorul (directoarea, de fapt) sau de ce nu am ridicat problema în CP, așteaptă episoadele următoare, în care explic și cam ce faună găsești în sistem.
Și iartă-mă, poate ca tonul meu pare agresiv. Nu e. Sunt doar foarte amuzat. 🙂
NOU
Aștept cu interes episoadele viitoare. Deocamdată am văzut un profesor care a reușit să își impună punctul de vedere datorită aspectului impunător de plutonier de batalion disciplinar, căruia i se pare hazlie ideea de a aplica sancțiuni și apoi se alătură resemnat corului de profesori: Domne, n-avem ce să le facem!
NOU
Tu pornesti de la premiza ca un director e ceea ce ar trebui sa fie: un manager în educație, un lider de echipa, un om ales pentru ca e COMPETENT rad cu spume. Directorii în general sunt numiți politic și deci, cu excepții desigur, sunt în general cei mai lipsiți de caracter și cei mai lingăi, cei mai preocupați ca torul sa fie bine pe hârtie și cei mai indiferenți la problemele reale ale scolii (aici întra elevi, profesori, familii).
NOU
@Adi: Vezi că începe să se vadă un pic bias-ul. Te rog să citești cu mai multă atenție ce scriu. Nu mi se pare hazlie ideea de a aplica sancțiuni, chiar deloc. Doar explic că este foarte dificil și contra-productiv să faci asta la momentul actual. Din cauza asta, foarte mulți dintre profesori se simt depășiți de situație și ajung să clacheze. Eu nu sunt resemnat deloc și nici nu mă alătur corului de “n-ai ce face”. Tocmai am spus în articol că eu m-am descurcat. Neregulamentar, dar m-am descurcat. Dar eu sunt unul din cazurile fericite, am în general relații destul de sănătoase cu clasele mele, iar cazurile de tipul “Mircea” sunt rare. Majoritatea “colegilor” mei din sistem sunt fie oameni școliți pe sistemele vechi, care mai au 5-10 ani până la pensie, care nu sunt în stare să mai învețe ceva nou și nu se mai pot adapta la schimbarea de paradigmă, fie oamenii “școliți” pe sistemele foarte noi, la facultăți particulare care dau diplome pe bandă rulantă, și care nu ar avea ce să caute în sistem (probabil că nici nu ar putea să intre dacă nu ar fi o atât de mare penurie de calificați în învățământ).
NOU
Legea e foarte clară cu privire la telefoane mobile. Sunt multe cuvinte, dar pe scurt spune că ai voie, in scopuri educative, în condițiile definite de unitatea de învățământ. Și eu cred că ar trebui să fie suficient.
Nu trebuie să existe o lege centrală care să dea cu lingurița la fiecare, trebuie să existe unități administrate măcar un pic mai competent.
Practic, regulamentul intern al școlii trebuie adaptat la legislație.
E corect că nu trebuie să ai așteptări juridice prea mari de la un profesor care are alte competente, dar există un consiliu al școlii care poate crea proceduri în jurul cadrului legal și situației.
Care pot fi mai bune sau mai rele, dar de la asta la lipsă e o distanță de parcurs, înainte de a ne plânge.
De pildă, se poate decide că în cazul folosirii neautorizate, telefonul va fi reținut până la sfârșitul orelor sau până un părinte sau tutore vine să-l recupereze.
Desigur, elevul poate să nu fie de acord cu reținerea, în virtutea faptului că e un obiect personal. Până e minor, contează doar ce părere are tutorele lui despre asta.
Dar altfel, școala trebuie să aibă o procedură de extragere a respectivului elev de la oră – eu aș zice de la toate orele și trimiterea lui într-un loc supravegheat, bibliotecă, cabinetul de consiliere psihologică, biroul directorului, până la audierea disciplinară, dimpreună cu chemarea de urgență a tutorelui pentru a stabili calea de urmat și pentru a se asigura că tutorele a luat la cunoștință comportamentul elevului pentru că e foarte important. Se practică notificarea scrisă sau verbală transmisă tot elevului ”să vii cu părinții la școală mâine”. Greșit. Tutorele trebuie anunțat imediat că elevul a fost scos de la ore, lucru care e destul de serio și trebuie creat un sentiment de urgență și acțiune, nu de delăsare și spațiu de manevră.
Pe scurt, trebuie să existe o procedură care să:
1) Dezamorseze imediat situația creată în care un elev poate ocupa clasa și deturna scopul orelor cu activitatea sa.
2) Descurajeze comportamentul cu pricina.
Aceste proceduri nu se legifereaza central, ci este responsabilitatea fiecarei unitati de invatamant să le dispună si implementeze.
Bineinteles că nu sunt dispuse, de regula consiliile de administratie sunt pamant si chiar si unde-s reguli te trezesti cu exceptii de ”fiul lui”, care subminează orice eforturi.
Dar nu e deloc o problemă de lege ci de competență și implicare.
Am fost profesor suplinitor o perioadă dintre două joburi, am ridicat aceste probleme, nimeni nu vrea responsabilitatea a nimic, toți vor să li se dea de la centru. Nici eu nu pot să mă laud că m-am descurcat mai bine, pentru ca până la urma toti suntem oameni, avem limite de solicitare, vieți personale pentru care trebuie să mai economisim energie și să le protejăm de problemele cauzate de muncă și mai ales pragmatism. În teorie, ar trebui să îmi pese de toți elevii și să-i ajut pe fiecare cum pot. În practică, în fiecare clasă sunt niște oameni dispuși să învețe să coopereze și alții care au alte preocupări și doar fură timp și atenție. Pragmatic, eu nu îi vreau pe aceia acolo, deși unitatea de învățământ ar trebui să aibă o strategie cu privire la reabilitarea și ajutorarea lor. Dacă n-au, îi privește.
Pe de altă parte eu mă simt mai responsabil față de elevii și părinții care sunt interesați și preocupați de subiectul de care ma ocup decât de cei dezinteresați, așa că pot să simpatiz cu partea ”nu îmi pasă unde mergi, prefer să îmi fac treaba cu cei interesați”.
Nici nu am lăsat corjenți, am făcut doar referate și note de evaluare cu privire la faptul că nu au căpătat cunoștințe suficiente de care nu i-a păsat, probabil, nimănui. Am pus absențe până mi s-a adus la cunoștință că au absențe prea multe și ”nu putem să-i exmatriculăm” – moment în care am încetat să mai fac prezența, pentru că nu pot justifica faptul că nu am pus absențe doar unora, sau că unora le pun absențe selectiv. Am ajuns să trimit mesaje pe telefon părinților interesați atunci când copiii lor lipseau de la ore, în măsura în care le observam absența fără să citesc catalogul. Lucru care atestă faptul că mi-am făcut datoria prost, dar de banii de suplinitor ce pretenții să și ai. Le-aș fi recomandat să mă concedieze și să-și angajeze calificați dacă le pasă de o implicare mai profundă, dar nu a fost nevoie că am găsit singur și relativ ușor un job mai bun și nu le pasă și oricum majoritatea unităților de învățământ nu au ce oferi cât să arate că le pese, că de aia nici nu se ocupă toate posturile calificate.
Însă aspectele de disciplină, indiferent de regulament, s-au rezolvat relativ ușor acolo unde părinții erau interesați, că aveam numerele dumnealor de telefon și îi comunicam elevului care depășea nivelul de deranj pe care il puteam suporta restul că îi sun părinții dacă nu renunță la telefonul mobil , sau la comportamentul inacceptabil. Le trimiteam oricum un SMS de înștiințare, sau mesaj privat pe Whatsapp, pe un ton neutru, cred că e foarte important asta.
Nu a fost niciodată nevoie să sun , acolo unde tutorii erau interesați. Unde nu, degeaba sunam, oricum nu răspundea nimeni, când se interesa cineva, venea dintr-o poziție de adversitate și preferam să mă delimitez, după cum am explicat mai sus – hai să facem să fie bine, să nu fie rău, dacă nu sunteți interesați să vă pierdeți timpul cu subiectul ăsta, nu o faceți, dar nici pe al nostru. În extremis, eram dispus să le dau media 10 la toți, doar să mă lase să îi învăț pe cei care vor să învețe ceva atât cât pot eu, însă nu s-a ajuns acolo, că erau presiuni pe partea cealaltă ”că nu se poate să ia toată lumea 10, atrage atenția!”, lucrul care îmi consuma de fapt mai multă energie decât asta cu telefoanele, pentru că în ceea ce mă privește un elev care a înțeles tot ce i-am explicat eu, la nivel de concept , nu la nivel de a căuta gunoiul în ochiul fiecăruia, merită 10 și dacă știe mai puțin față de alții, consider că acolo e problema mea, că nu sunt eu de 10, dar n-ar trebui să pedepsesc elevii pentru asta, în numele competitivității.
În fine, divaghez, nu e ca și cum am mare experiență cu asta, voiam doar să zic că nu este o problemă a legilor și că nu face statul destul când dă legi, pe asta sunt mai sigur.
NOU
cel mai bun comentariu.
odata ce intelegi ca un job e doar un job si nu faci dramaturgii din datoria de a ghida lumina vietii in ochii plapanzi ai copiilor treaba merge. se gasesc solutii…
Daca iei de pe masa amenintarea daca nu esti cuminte te dam afara cu “un hai sictir in mortii ma-tii si pe cine aduci in loc?” elevii devin usor de stapinat lucrul cu parintii si colegii e mai usor de manageriat si aia e.
As preda si in liceu dar in aceleasi conditii ca la universitate. Nu vreau bani deloc… donez banii inapoi si putina felixibilitate in program. Sunt convins ca treaba ar merge 🙂
NOU
eu vad lucrurile la modul practic: ce nu e scris in lege e permis! asadar, fiecare profesor din scoala vine cu propuneri de cum ar fi mai bine sa se procedeze in situatia pe care legea o permite dar nu-ti da si normele de aplicare, apoi se voteaza in consiliul director (sau cum se numeste ala care conduce scoala). Cu toate propunerile pe hartie instiintez inspectoratul si ministerul, ca sa am o justificare ca n-ati facut de capul vostru ceva si astia n-au stiut.
NOU
Eu am prins scoala aia de alta data. Cu respectul si frica fata de profesori.
Aveam diriginta in liceu pe profesoara de fizica. Mica de statura, slaba, exigenta, severa, dar mi-o amintesc cu drag si acum dupa 20 si ceva de ani. Aspra dar dreapta. Voiculescu Florina, daca nu ma lasa memoria.
Odata, tin minte ca am lipsit jumate de clasa la ora de romana. Cand a venit ora de dirigentie, ne-a ridicat in picioare pe toti care au chiulit si ne-am luat-o la palma cu rigla de lemn.
Si nu s-a dus nimeni acasa sa se planga sau sa spuna ca vai, ne-au batut la palma.
Alte generatii, eram si “tupeisti”, faceam probleme, dar la ore ne repectam profesorii.
Sau profa de chimie care ne baga atomi, legaturi chimice si alte chestii minunate, cu forta pe gat.
Dar avem si zile cand pur si simplu stateam la taclale cu ea toata ora.
Erau niste limite de decenta care nu mai exista de mult. Si totul pleaca de la educatia de acasa si anturaj.
NOU
rashpekt dom profesore! io daca as fi bulibasa la guvern vas da o lege sai puteti snopi cu bataia pa lichelele astia de va fac viata greu la scoale! sa deie meleteria jos dan pod ca nu sa mai poa asa!
ai drecu nasimtitz!
trabuia sa ma fac profesore da jdiintzele naturi ca le aratam io la loazili astea!
NOU
Am renuntat la cariera didactica dupa al doilea an de invatamant. Indurasem multe pe ideea ca era scoala la tara, pruncii erau munciti de la 4 dimineata si veneau la scoala la 7, dragoste de copii, si ei au dreptul la speranta, cacaturi din astea de panseluta. Capac mi-a pus cand, pe la jumatatea anului scolar, am primit o clasa de a 7-a unde era vedeta un special. Special-special, pruncul era dus cu capul dar integrat in clasa obisnuita pentru egalitatea de sanse a pwlii. Nu era prost, doar dezaxat. Cand un galigan cat mine venea la ora doar ca sa inceapa sa cante sau sa urle dupa cateva minute, fara motiv….cand se ridica din banca si isi lovea colegii apoi se hlizea…care mi-a zis direct, in fata clasei ”wey profesorule, eu-s stapan aici in clasa, fac ce vreau eu si ma distrez cu tine, ca nu ai ce-mi face nici daca ai chema Politia, sa-mi sugi pula”…cand solutia conducerii scolii si Cancelariei era ”’pune-i 5 si trece-l clasa, sa termine 8 clase si sa plece naibii cu oile”…atunci mi-a fost clar ca Educatia in tara asta nu are speranta, si in contextul in care eram platit suficient cat sa imi permit naveta pana la locul de munca, mi-am bagat picioarele si am lasat pe altii sa incerce sa educe tampiti. Nu apar semne ca ar fi reusit.
NOU
Daca ai putina rabdare se vor aduna acusica vreo 5-6 comentaci sa te invete ca de fapt e vina ta, esti profesor fara har si prost pe deasupra si ca de fapt nu ai aplicat masurile potrivite in astfel de situatii. Iti explica ei din experienta lor de elevi.
NOU
Două chestii pe care le mai spun în seara asta și apoi ma duc la culcare (da, sunt cam moș, leat cu Cetin 🙂 )
1. Observ că multă lume are tendința să spună “trebuie să se facă” sau ” e simplu – se face așa și pe dincolo”, uneori chiar cu privire la probleme ce țin de legislație sau de metodologie. A dracului diateză reflexivă! Ce simplu e să spui “să se facă”, mai ales când chibițezi.
2. Încercați să conștientizați bulele. Foarte multă lume nu înțelege că există niște discrepanțe uriașe între învățământul din urbanul mare și cel rural sau din urbanul mic. Și încercați să înțelegeți că învățământul din rural este majoritar în țară.
Gândurile astea două nu le am strict cu referire la ce se întâmplă aici, în ograda lui Cetin, am observat atitudinile astea cam peste tot în societate.
NOU
Intreb si eu, ca nu stiu: plangeri pe la Politie nu pot face profesorii care sunt injurati/amenintati/loviti?
NOU
daca copiii sunt minori, sub 14 ani, e degeaba. am impresia ca varsta se intinde pana la 17, dar nu sunt sigur.