Later edit: înainte de a comenta, poate citiți și articolul, nu doar titlul și diagonala. Știu că e lung, dar dacă tot țineți să aveți o părere, măcar să fie una formată pe baza a ce ați citit, nu pe ce credeți voi.
Citeam ieri ceva legat de asta și de câte tâmpenii învață copiii în școli, doar pentru ca hoarde de oameni care, altfel, ar muri de foame, pentru că nu știu să facă nimic altceva, să aibă un job la stat.
Am realizat că, în 48 de ani de viață, nu am folosit în viața mea teorema lui pitagora. Aflarea numărului Delta. Nu am folosit niciodată matrici, logaritmi, integrale de toate felurile, sin, cos, tan, limită de max și min, teorema lui Fermat. Am reușit să trăiesc fără să am măcar tangență, vreodată, cu legea lui Coulomb sau principiul vaselor comunicante, în viața mea nu m-am lovit de jouli/newton și singurele transformări adiabatice folosite au fost cele din termosuri.
Forța Lorenz nu s-a intersectat în viața mea cu mine și niciun vector nu mi-a cerut să îi calculez vreodată direcția, sensul. Și, pe bune, în viața mea nu a trebuit să calculez viteza cu care cade o bilă de la 800 de metri înălțime, ținând cont că accelerația gravitațională este 9.8m/s/s și forța de frecare este zero. a+b(a2 +b2)2 s-a încăpățânat să nu apară niciodată în problemele de zi cu zi, doar acum, când au ajuns copiii mari și îi aud că înjură la tonele de teme pentru acasă care li se dau, deși există un ordin de ministru care interzice temele pentru acasă.
Am sperat ca, după ce am învățat geografia economică a chinei, să am nevoie de ea ca de aer, în toate activitățile mele de zi cu zi. Surpriză, nici dracu nu e interesat. Știți câți oameni sunt interesați, la job sau în discuție, de anul nașterii lui Ștefan cel Mare, anul urcării pe tron, numărul de biserici construite și câți dinți avea în gură Sinan Pașa când a căzut de pe pod? Nimeni, băi nene, nimeni. Și am învățat degeaba și scrisoarea lui Neacșu din Câmpulung, că dacă îi zici cuiva de ea, te întreabă Unde stă, lângă gară? Gelu, Glad, Menumorut, Bogdan, Dragoș, Neagoe, Mircea îmi ocupă neuroni teoretic utili și stau acolo, degeaba, de 40 de ani, așteptând momentul când îmi vor salva viața, într-un punct critic istoric, unde fără să știi unde a descălecat Dragoș Vodă, mori.
Desigur, e bine ca elevii să aibă un studiu eclectic al lumii. Învățând bazele diverselor materii și științe, își deschid mintea, și-o antrenează pentru viitor și pentru nevoile specializate ale adultului ce va fi acel copil. Sigur, are nevoie să știe că avem o istorie, are nevoie să știe să scrie corect gramatical, nu ca 90% din români, are nevoie de cunoștințe de bază din fizică, e nevoie de multă muncă cu mintea unui copil, e adevărat.
Dar cu ce mă ajută pe mine că știu că Euglena verde are corpul format dintr-o singură celulă cu membrană, care conține citoplasmă, cromatofori cu clorofilă, vacuolă contractilă, având rol în excreție, stigmă-organit fotosensibil, pata roșie, flagel, nucleu și corpusul bazal care are rolul de a pune în mișcare flagelul? Măcar dacă disecam broaște, cum fac americanii în școală, aș fi reușit, poate, să trec peste scârba mea de a atinge broaște, în special și cadavre, în general.
Știți ce m-ar fi ajutat mult în viață? M-ar fi ajutat o oră de educație sexuală, crescând fără tată, educația mea sexuală s-a bazat pe filme porno și discuții lăudăroase cu alți puști de la bloc. Mi-ar fi fost utile masiv niște ore de educație economică reală, cu exemple reale, cu sfaturi și recomandări pentru viață, nu să țin minte că Norvegia produce 1 milion 300 de tone de somon. Lucru care mă ajută enorm la raft, când văd că 80 de grame costă 30 de lei.
Bazele școlii românești ar trebui regândite de la zero. Dați afară toți profesorii și reangajați în urma unor concursuri susținute de profesori aduși din străinătate. Și doar după ce materiile lor au fost supuse unei analize de oportunitate.
Bine, glumesc, știu că nu se va întâmpla, cel mult vor crește numărul orelor de religie, pentru că avem nevoie de idioți ca tipul ăla cu flat earth, nu de oameni care să știe să treacă strada singuri.
NOU
-13
NOU
Neah, e simplu: 3-3=> 0*6=> 0+2=> 2. E dupa regula: primu venit, primu servit!
NOU
Cum -13. Trolezi? Face 2. E simplu ca buna ziua. 3-3 = 0. 0x6=0. 0+2=2.
NOU
Întrebare rapidă: Știți că există o regulă care zice că înmulțirile se fac înaintea adunărilor sau scăderilor?
Nu, nu e o regulă inventată acum, pe loc, ci e folosită în aritmetică de câțiva ani (probabil mai mult de 200). Cred că la școală se predă în clasa a doua.
ro.wikipedia.org/wiki/Ordinea_opera%C8%9Biilor
@archildren Da, e mai simplu așa cum ai propus tu, dar nu respectă regula folosită în domeniul ăsta. Evident că tu poți să folosești ce metodă vrei, dar este doar părerea ta, și nu are relevanță în domeniu.
NOU
3-3×6+2 e 3-18+2 Si dupa cum stim noi ca buni crestini in biblie ni se spune in
2 Corinteni 3:18
“Noi toţi privim cu faţa descoperită, ca* într-o oglindă, slava** Domnului şi suntem schimbaţi† în acelaşi chip al Lui, din slavă în slavă, prin Duhul Domnului.”
NOU
45. De ce? Ca asa vreau eu!
NOU
@archildren, @Mihai, am inteles ca unul dintre voi este troll. Dar chiar nu are farmec daca sunteti doi care faceti aceeasi gluma.
NOU
voi, cei diferiti de -13, faceti la misto sau ati fost “la uman” din clasa a doua? 🙂
NOU
@Dufu: Esti contabil? Ai o carte de vizita? 😉
NOU
@sebybv: pe aproape. Recuperator.
NOU
Transformam in 3×6=5-??
Apoi x=(5-??)/18
Este formula de calcul a volumului de detergent necesar sa speli un spațiu de 5 pe 18.
Adaptata in armata: voi cinci, împărțiți holul in patru si fiecare curata jumătatea sa.
NOU
@Andrei G: nu e vina lor, comentariile ramin pentru un timp variabil in moderare. Se poate intimpla ca o persoana sa aiba aceeasi idee ca a altuia, deja in asteptarea de a fi publicat
NOU
Eu tin minte de la Vacanta Mare ca Stefan a domnit 7 minute: 14:57-15:04 :))
NOU
fix asa tin minte si eu hahaha
NOU
cat a ”facut” o maraseasca!
NOU
aceasta vacanta mare? www.tiktok.com/@mogulu_/video/7176298394518899974?is_from_webapp=v1&item_id=7176298394518899974
NOU
care e ordinul de ministru care interzice temele pentru acasă?
NOU
Nu exista asa ceva.
NOU
Partial te contrazic.
Da in scoala romaneasca se invata multe lucruri inutile dar iesi cu o cultura generala net superioara multor elevi din alte tari moderne care au ca orizont sa devina muncitori ultraspecializati, docili si buni consumatori.
E bine sa stii si de euglena si istorie si geografie si fizica si astronomie ca sa intelegi lumea in care traiesti si sa nu devii flat-earther
Si chiar matematica pe care nu o vei folosi niciodata iti dezvolta un mod de gândire, de abstractizare si de anticipare a situatiilor care te ajuta apoi in viata.
Dar da invatamantul romanesc trebuie reformat.
Eu am invatat si limba rusa latina si greaca veche si ebraica si nu imi pare rau. Ba chiar imi folosesc avand in vedere ca am ajuns sa lucrez cu turisti din toata lumea cu alfabeturi diferite.
NOU
@Ion: tu cumva ai dreptate, toate lucrurile astea, aparent fara sens, ne-au ajutat in timp sa ne dezvoltam gandirea, etc. Intreb, insa, nu se poate si altfel? Nu se poate face asta cu mai multe ore de activitati practice?
Cele mai tari chestii facute prin generala si liceu erau experimentele din laboratoarele de biologie si chimie. Auzeam ca X compus miroase a mere verzi, nu credeam. Ajungeam in laborator si ne arata profa cum sa le amestecam si la ce reactii sa ne asteptam.
La orele de educatie tehnologica ( parca asa se chemau ) nu ne-au invatat niciodata sa batem un cui, sa schimbam o priza, ne puneau insa sa taiem cu acel mic fierastrau ( traforaj ) acele bucati de placaj.
La sport, desi eram total diferiti ca dezvoltare, ne puneau pe toti, fete si baieti, sa facem aceleasi exercitii, in general cele de gimanstica pentru ca presupuneau, probabil, cel mai mic volum de implicare din partea profesorului. Nu, nu ne-au invatat sa jucam fotbal, baschet, handbal, etc ( a fost insa un profesor care zicea: azi jucam handbal, data viitoare baschet, ora cealalta iesiti afara si jucati fotbal si vin sa va arbitrez, etc )
Istoria e foarte frumoasa, acum, adult, caut sa ma uit la podcasturi sau diferite emisiuni legate de istorie. Nu, nu imi bat capul sa retin anii domniei, nu ma intereseaza, dar sunt curios despre cum a fost domnia lui X si Y. La scoala ne casapeau cu anii domniei, pe repede inainte, total irelevanti in viata.
Sa nu incepem cu limba si literatura romana, materie la care nu aveam voie sa fim creativi. Nu aveam voie sa facem acele “analize pe text” decat urmarind structura data de profesor in clasa si adaugand foarte putin context. Cand am avut, o data, de facut un eseu despre ceva subiect, am fost certat ca mi-am permis sa-mi spun parerea, pe motiv ca: ” cine esti tu sa ai o parere despre X subiect?! “.
NOU
O prostie. Oricum nu se face nicaieri scoala unde sa se invate DOAR educatie sexuala, financiara, dar sa nu se invate de exemplu cum se cheama planetele sistemului solar. Asa ca Ion, lasa-o moale, din scoala romaneasca se iese prost facut gramada pentru simplu motiv ca de cele mai multe ori nu se face scoala decat pe hartie (uite eu am disecat broasca la scoala si sunt convins ca era in programa asta, si am facut scoala cand a facut-o si Cetin).
In rest, imi pare rau da’ chestiile alea pe care le-a scris Cetin in articol se invata in scoala din US pana in Afganistan. E extrem de naiv articolul.
P.S. daca anumite pragrafe gen “Euglena verde are corpul format dintr-o singură celulă cu membrană, care conține citoplasmă, cromatofori cu clorofilă, vacuolă contractilă, având rol în excreție, stigmă-organit fotosensibil, pata roșie, flagel, nucleu și corpusul bazal care are rolul de a pune în mișcare flagelul? ” le-ai scris fara google, inseamna ca din scoala nu ai invatat si skillul de a filtra informatia pe care o retii pe termen lung. Care e o chestie f. utila pentru creier daca nu vrei sa te muti pe sos berceni la loc cu multa verdeata si camasi cu maneci lungi.
NOU
@Ion: ” dar iesi cu o cultura generala net superioara multor elevi din alte tari moderne”
Nivelul analfabetismului funcțional te contrazice:
Potrivit studiului BRIO( realizat în 2022), 42% dintre elevi nu pot înțelege cu adevărat un text, iar doar 11% (ADICĂ, UNUL DIN 10, Ioane) au abilități depline la finalul anilor de studiu. Raportul de literație a fost întocmit în urma completării unor teste standardizate, de către mai mult de 47.000 de elevi din toate regiunile țării, pe o perioadă de 15 luni
Pe lângă asta te mai contrazic și testele Pisa.
Iată clasificarea României în ultimii ani:
Pisa 2000 – locul 34 din 42
PISA 2006 – locul 47 din 57
PISA 2009 – locul 49 din 65
PISA 2012 – locul 45 din 65
PISA 2015 – locul 48 din 72
PISA 2018 – locul 47 din 79
Nu contest naționalismul infect ce împăienjenește mai nou creierul fiecărui patriotard dar să scrii că elevii români ies tobă de pe porțile școlii înseamnă să trăiești într-o lume paralelă fără legătură cu vreun copil, adolescent sau barem cu vreun tânăr de cel puțin. 20 de ani.
NOU
Arădean problema e asa: cei care zic ca sistemul romanesc e superior vor spune ca rezultatele de la testele PISA nu sunt relevante. Ce nu stiu ei, sau stiu si ignora, e ca Romania participa voluntar in programul PISA pentru a-si imbunatati sistemul de invatamant si obtine doar rezultate submediocre – dar asta nu conteaza, impresiile lor sunt mai importante decat cifrele si rezultatele concrete. Si simplul fapt ca nu reusesc sa vada asta ca o problema este rezultatul sistemului de invatamant care nu invata copiii sa gandeasca critic si analitic.
NOU
Nu am nici timp nici chef sa ma cert cu anonimi de pe net pe un subiect pe care dezbaterea de aici nu il poate influenta nicicum.
Eu sunt copil de intelectuali, scolit la tara, cu liceu facultate si master facute intr-un oras de provincie.
Peste tot am intrat la fara taxa cu examen, cel putin 6-7 loc, fara meditatii si fara pile.
De la mine din clasa de generala cu 25 de elevi 5 au intrat la liceu, 3 la facultate restul ka profesională.
Cine a vrut a invatat si in scoala de la țară si in cea de la oras cine nu vrea nu va invata nici in sistemul romanesc nici in cel american nici in cel suedez.
Si copiii din ziua de azi nu se mai omoara cu cartea din mai multe motive:
1. Nu se mai moare de foame si nimeni nu mai merge la sapă daca nu ii place cartea-Germania e aproape si minimul de acolo bate salariul mediu de aici(unde se incadreaza majoritatea intelectualilor)
2. Societatea scoate in fata alte modele de invingatori, nu cei cu scoala sau bunii meseriasi calificati ci cei cu”Scoala vietii”, influenceri, proxeneti,bombardieri ,smenari,vedete de tv sau tictoc.
Pe vremea mea cei mai respectati oameni din sat erau profesorii.
Acum respectul e proportional cu valoarea masinii din parcare.
3.Nu mai exista nici frică nici rusine. Unii mai invatau de frica bataii altii de rusinea colegilor, acum iti e rusine doar daca nu te imbraci in brenduri.
4. Exista atat de multe metode de petrecut timpul incat a invata devine o corvoada. Eu nu aveam altceva de facut decat sa invat si sa citesc sau sa pierd timpul cu golanii. Din fericire imi placea sa aflu lucruri noi si citeam de placere.
Da sistemul de invatamant e invechit ,da materia e stufoasa si prezentata intr-un mod neatractiv, da trebuie reformat numai ca poti sa faci reforma lui peste prajit ca cine nu vrea nu invata.
NOU
@Radu: problema e asa: cei care zic ca sistemul romanesc e superior n-au auzit de PISA, BRIO etc.
Părerile majorității despre imensitatea perfecțiunii acestei nații derivă din îndoctrinarea de tip AUR(nu neapărat a lor) din ultimii ani. De naționalismul de căcat care le este insuflat pe toate canalele…pt că e mai ușor să citești memeuri pe FB decât să citești istoria REALĂ a neamului din care te tragi.
Trist este că atunci când se vor trezi își vor da seama că aceste fake-uri nu ajută generațiile ce vin. Din contră.
E greu să vii dintr-un popor care până în 1300 practic nu a existat, nu avem documente, NIMIC!
… un popor care începe Evul mediu când Occidentul îl termină. E greu să fii mereu la urmă, pentru multi români e frustrant și atunci cred baliverne legate de tuneluri și basme cu Bamse legate de școala românească de pe vremea dacilor:)). Îi mai unge oleacă la suflet. Cred.
Prin comparație țaratul bulgăresc în 1300 când noi scoteam capul din țărână, avea o istorie de câteva secole. Știi cumva vreun român din vechiul regat și nu numai care nu vb persiflant la adresa bulgarilor? Nu se crede superior?
Scria un istoric că: “ceva nu merge in România și nu doar sus, în clasa politică, nu doar de ieri, de alaltăieri. Să fie un blestem? NU. E doar istorie.” … și mai nou e lipsa educației sau educație de mântuială.
Dar derivăm și e păcat:)))
NOU
o buna dovada ca ne tragem din daci este ca nici aia nu s-au omorat cu scrisul, tot pe ultimul loc erau.
NOU
@Ion: 1. te-ai gândit vreodată că majoritatea frustrărilor tale sunt legate de diferența între generații? Asta reiese din textul tău și apropo, nu se ceartă nime’ cu tine. Discutăm. Atât. Nu fii căpos:))
2. Spui că ” Nu mai există nici frică nici rusine. Unii mai invatau de frica bataii”…ai vrea să te bată cineva că nu iei permisul de exemplu? Să scoată cureaua și să te bată ca pe covoare până pricepi? Nu? De ce vrei să impui asemenea reguli unor copii atunci?
3. Ți-a trecut prin cap că poate un copil chiar dacă este din părinți intelectuali este un individ diferit față de părinții lui? Nu ar fi mai bine să te ia deoparte dirigintele ai să-ți spună că, copilul tău are înclinații spre muzică sau desen și că nu are rost să-l înscrii la mate-fizică doar pt că părinții lui sunt tobă de carte? Nu ar fi mai civilizat astfel decât să chinui generații întregi cu o materie care în 90% din cazuri este degeaba?
Îți las un link…cu documentarul celor de la România te iubesc
youtu.be/7KfnMv9PN30
Urmărește-l și apoi te aștept aci cu calm să-mi spui că îți menții părerea.
… că modelul nostru este mai bun.
NOU
Unde am zis eu ca modelul nostru e mai bun. Categoric ca nu e si dovada este ca multi dau dovada de analfabetism functional chiar citind dar neintelegand ce a scris Arhi si nici ce am scris eu.
Tot ce am vrut sa exprim e faptul ca indiferent care va fi sistemul unii copii vor invata si altii, cei mai multi, nu vor invata pentru ca societatea nu mai valorizeaza scoala si cultura.
Ca cine a vrut a putut invata si in sistemul comunist si in cel actual si ca din sistemul romanesc se iese cu mai multa cultura generală pe care unii o vor folosi in viata altii nu.Atat
NOU
@Ion: pe bune Ioane?
N-ai cu cine mă n-ai cu cine!
NOU
principiul vaselor comunicante se foloseste asiduu in zonele rurale, mai ales spre vaslui, cind se scoate tuica sau vinul cu furtunul din butoi sau damigeana. e adevarat, totusi, ca nu a fost nevoie de scoala pentru a afla asta
NOU
Exact asta voiam sa spun si eu. de cand s-a facut vinul folosesc principiul ala saptamanal.
NOU
Principiul vaselor comunicante e cand avem apa curenta in casa, ea fiind pompata doar in castelul de apa de la marginea orasului.
Prin ’87 cand aveam apa curenta doar vreo 3 ore pe zi, au venit niste vecini cu ideea sa montam o pompa la noi la bloc ca sa ajunga apa la ultimul etaj, ca aia erau cei mai oropsiti. Tot timpul m-am intrebat daca ar fi mers smecheria sau am fi ridicat nivelul apei cu 2cm in tot orasul.
O fi utila si fizica aia din scoala la ceva.
NOU
Cum completezi schimbi DOT4 daca nu cunosti principiul?
NOU
Se folosea si la traficul cu benzina/motorina la sarbi, cand foloseai un furtun pe acelasi principiu. De asemenea in astfel de practici se testa si toleranta diversilor indivizi la inghitit benzina accidental :)) Deci, fizica (vasele comunicante), biologie (organism vs. benzina), dar si elemente de economie si geopolitica (de ce putem face bani din trafic catre sarbi, ce se intampla la sarbi si de ce) amestecata cu istorie (cum s-a ajuns la actualul conflict). Si asa mai departe.
NOU
Da’ voi la veceu nu va duceti?
NOU
@Ensi (fara niciun fel de aluzie baieti, e doar o gluma): cand ai veceul in fundul curtii, principiul vaselor comunicante nu conteaza…
NOU
Voi nu ați înțeles până acum că școala e un fel de grădiniță pentru copiii mai mari? Trebuie ținuți undeva în timp ce părinții sunt la ” servici”, la băut sau la furat.
Școlile sunt debaralele unde ții lucrurile de care ai nevoie din când în când. Acolo îi depozitezi zilnic pe juniori ca să nu te încurce/enerveze.
NOU
Lamureste-ne si pe noi cum faci tu sa stai si cu copilul, sa-l educi, dar sa si aduci bani acasa sa nu muriti de foame, in timp ce altii gasesc scuza asta cu “servici” ca sa scapde de aia mici.
NOU
În România nu e valabilă chestia asta.
De ce?
Pentru că examene, pentru că mită ca meditații să treacă examene, pentru că anxietate, pentru că, pentru că…
NOU
Fara a intra in discutia structurarii materiei in mica bula a sistemului de invatamant romanesc as vrea doar sa spun ca perioada in care oamenii invatau strict ce le folosea pe parcursul vietii a existat si s-a cam numit “evul mediu (intunecat) cu un motiv.
Pana la urma un Arhi e intotdeauna coleg de clasa cu o Maddame sau cu un Maithun, doar ca la varsta scolara sunt greu de deosebit dupa penaj…
Asa ca 200 si ceva de ani mai tarziu scoala inca se mai chinuie sa puna in practica ce i-au trasat ca sarcini iluminismul si Pestalozzi.
Bine sau rau, tot am zburat pe luna acu 50 de ani:)
NOU
De acord cu Cetin și ce spune.
Toată fizica asta și matematicile ar trebui predate în liceu, după ce elevul și-a cam ales direcția spre care vrea să meargă.
E bună limba română, e bună o limbă străină, e bună o matematică de bază, dar chestii practice.
Le consider utile felul cum ar trebui comunicat și lucrat in echipă, implicatu în activități de caritate, umblatu prin excursii și înțeles un pic lumea.
Cred că era mai util să fi învățat spălatul corect, vorbit cu un psiholog/terapeut, cum sa coasa o cămașă, cum să sorteze hainele, niște reguli de bază de igienă alimentară și cum să gătească 4 chestii de bază, cum sa țină curat într-o casă, să nu puta iarba sub ei.
Ar fi bune niște lecții de dicție, de discurs, de vorbit și maniere în societate.
Părerea mi-e că ce-am enumerat mai sus erau mai utile să le fi învățat de mai devreme, decât din școala vieții.
E bună școala vieții, e bună tare, dar să aibă fundament educația.
Cum ziceau băeții: și la atomic și la urmărire generală.
NOU
Ba pardon, penajul meu este unic și inconfundabil și foarte înfoiat. Arhi, din păcate, a fost părăsit de penaj, dar ce frumos strălucește acum 🙂
Peștaloți ăsta pare ardelean, pedagog de școală nouă.
NOU
practic, Habarnam m-a facut prost. mbiiineeee
NOU
Nu, nu el personal, ci iluminiștii care glăsuiesc prin el, Dilderot, Dalanbert, Rusău, ăștia.
NOU
Dude wtf:)
Eu am spus doar ca sistemul educational da cu aceasi informatie acoperitoare in toti si lasa pe Dumnezeu sa-i aleaga dupa aia.
Ca n-are saracu’ de unde sa stie de la varsta aia ca unuia o sa-i placa sa traiasca din scris, alteia sa indoaie apa cu baloanele si aluilalt sa aprofundeze limbile exotice…
Na…acu mi v-am pus pe toti trei in cap….:)))
NOU
Poate-s eu prea batran sau prea tanar dar am facut la scoala Am invatat sa cos.
Am fost si in excursii cu profesori care stateau la masa si tipau dupa noi, nici vorba sa ne explice cineva unde suntem, de ce si ce gasim pe acolo.
NOU
” lasa pe Dumnezeu sa-i aleaga dupa aia….Ca n-are saracu’ de unde sa stie …”
intotdeauna m-am intrebat de ce dumnezeu ala care vede tot, stie tot, nu e in stare sa prevada viitorul…
Vezi ca e mai de folos Mama Omida ghicitoarea? Aia macar putea sa te sfatuiasca cui sa nu imprumuti bani…
NOU
Conteaza mult ce vrei sa vezi. Experienta mea cu scoala e diferita. m-a ajutat atat la nivel profesional cat si perosonal. Bine, la suprafata e posibil sa nu se vada, tot analfabet am ramas. Pot enumera enorm de multe lucruri de la viza sau joburi (hartia in sine), la costul mic sau gratis comparativ cu scolile de afara, la faptul ca am vandut atestate, luat la facultate doar cu cu cunostintele din scoala fara o ora de meditatii, pregatit copii, angajat pe baza de internship care mai departe a fost punctul de plecare in cariera mea profesionala. Insa nu neaparat teorema lui pitagota m-a ajutat ci oamenii cu care am interactionat, doi trei profesori punandu-si amprenta asupra evolutiei mele, un coleg care m-a ajutat sa trec peste o perioada mare din viata mea unde parintii abuzivi si toxici imi creeau zilele jn cosmar, practic eram la omul ala zilnic la 6 dimineata. Pentru mine scoala a fost si in refugiu de a scapa de acasa desi eram elev de maxim 7-8 nu mai mult.
Ideea e asta, eu cred ca cineva vede scoala ca fiind buna sau rea in functie de ce beneficiu (financiar sau emotional) poate sa obtina de pe urma ei, daca tu poti cumva sa vinzi direct sau indirect informatiile din scoala (vezi meditatiile sau atestatele de mai sus), poti vedea un minim de beneficiu. Tot aici conteaza persoana care iti preda, daca stie sa creeze o chimie intre tine si acea persoana, o sa iubesti si euglena.
Nu am mai detaliat partea de deprinderi, facut proiecte, gandire analitica, rezolvat probleme prin mai multe moduri, managementul timpului, divide et impera si alte lucruri. Sigur poti spune “astea le poti invata si in alte locuri nu neaparat la scoala” si sunt total de acord insa cred ca la un nivel minim scoala aduce un beneficiu. Pe de alta parte sunt de acord ca puna d in balanta timpul petrecut in scoala (20 de ani) beneficiul e prea mic.
Altfel sunt de acord cu tine, euglena, alte cacaturi, poti sa ti le bagi in cur, 99.9% sunt umplutura. Educatie sexuala, prim ajutor, platitul taxelor sunt informatii mult mai importante decat 20 de ani de scoala. Iar acum cu youtube, hackatone, bootcamps si alte cursuri (nu nu scamurile alea de investesti 500$ si esti milionar) poti invata in o luna cat n-ai invatat in cei 20 de ani.
NOU
m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02vKEqWpGaCvw7gNfJawjJSewnRbTPaLNL1Jo7AporehytF1oBvNBDs2hapqchGdRvl&id=100053111005468
Sfanta impartasanie la gradinita, sa invete copiii cum e cu lingura, vinul si lumanarea.
NOU
Eu m-am izbit prima data de Pitagora tarziu, pe la 30 de ani cand m-apucasem cu-n gigel sa facem un chiosc si ne trebuiau unghiuri drepte la baza. Eu ma chinuiam cu-n raportor, nu se vedeau diviziunile bine, nu prea eram eu convins ca plecam bine cu unghiurile, asta ia o ruleta, face 30-40-50, da doua semne si-ncepe sa sudeze.
Diferenta dintre mine si el e ca eu am priceput imediat de ce-a facut ce-a facut, el n-a priceput nici in ziua de azi.
NOU
De acord. Singura chestie care imi da cu rest e legata de evaluarea facuta de profesori straini. Experienta de 6 ani in sisteme de invatamant europene imi spune ca asta ar fi cea mai mare greseala. N-or fi ai nostri zei, dar nu mi-e rusine nici cei de afara.
La acest moment, problema majora a invatamantului e legata de continuturi, curricule, manuale si competentele care se doresc a fi indeplinite. O fi depasit Creanga dar, sa ma iertati, mie mi se pare foarte dificil pentru un copil din clasele primare sa inteleaga un Cartarescu sau Blandiana.
Aveti, mai jos, o mostra de poezie din manualul de clasa a 3a:
Cu nasul in carte – versuri Nina Cassian
Candva, intr-o tara de foarte departe
Traia o domnita, cu nasul in carte
Nimic nu vede, n-auzea ce se intampla
Citea fara preget cu un deget la tampla
Si cate-un mierloi zicea:
– Hai cu noi in blanda padure de cetini
Domnita tacea
Tafnoasa si rea
Si nu avea niciun prieten
Treceau anotimpuri cu soare si ploaie
Cu ierburi si flori cu ninsori si paraie
Domnita cu nasul in carte intruna
Uita cum e soarele roua si luna.
Si n-avu-ncotro uita cum si ce bogata e viata cea vie
Ca soarele-i o si luna e c, atata apucase sa stie
Domnita mandra era ca paunul:
– Mai multe ca mine nu stie niciunul!
Si nepasatoare cu nasul in carte de tot ce e-n jur era foarte departe
Venea cate-un miel intra in castel zicand:
– Hai domnita la stana si vezi ciobanasi si urda si cas si cea mai gustoasa smantana!
– Mai lasa-ma zau cu prostiile tale
La stana-oi veni cand gasi-voi cu cale
Acum nu-mi pasa de oameni si miei
Stiu una si buna: sa iau premiu-ntai!
(Asemeni ciudate fapturi, mi se pare, in clasa la voi se numesc tocilare)
NOU
Nu cred ca sunt singurul care a citit versul “Hai cu noi in blanda padure de cetini” cu accentul pe a doua silaba la “cetini”, ca un plural al lui Cetin. Mai ales ca si domnita nu vrea sa mearga si ramane astfel fara prieten.
NOU
@None: Fix de asta am ales-o! La ceilalți, n-am găsit cu cetini!
Gluma, glumă, dar ce-a vrut să spună poeta (în raport cu cazierul și trecutul infracțional al mielului și al păunului)?? Cum să spui Hai domnita la stana si vezi ciobanasi si urda si cas si cea mai gustoasa smantana!
Nina, poeta care a inventat nudismul la 2 Mai…
NOU
Am folosit și teorema lui Pitagora si alte cele când mi-am construit casa. La calculul materialelor pentru suprafețe neregulate etc.
NOU
Daa, mai ales când calculezi ‘ca la farmacie’ vorba meșterilor volume de beton, geometria este mama și tata. Chiar un pic de trigo ajuta uneori, dacă arhitectul nu ți-a scos chiar tot ce ai nevoie din program (acoperisuri și alte dracovenii înclinate).
NOU
Multă muncă de lămurire am dus cu mecanicii care trebuiau să agrafeze un covor de bandă (îmbinare cu agrafe a 2 capete), prin ’86. Și-au uitat echerul la suprafață (lucram în mină) și cum dura mult timp pînă-l aduce le-am făcut imediat un calcul de Pitagora. Nici cînd a venit inginerul și le-a dat ordin să taie și să continue treaba nu erau ferm convinși că e bine și că nu va merge strîmb pe role…
NOU
Ai trecut degeaba prin scoala daca nu ai pomenit de drosofila melanogaster.
NOU
cer scz
NOU
Care este EXTREM de importanta, dar nici un profesor nu se oboseste sa si spuna de ce.
E cea mai mica vietate completa cu cea mai mica durata de viata. Aceste doua lucruri sunt deosebit de importante, pentru ca permite studiul modificarilor genetice de-a cursul a catorva generatii in cateva saptamani. Mai mult de atat, stiu ca e un procent destul de mare de gene care sunt similare cu omul, fiind excelenta pentru studierea catorva boli genetice de la noi.
E o mizerie mica si aparent insignifianta dar absolut fascinanta, trebuie doar sa bagi un pic de curiozitate in copil.
NOU
DFT, cred ca tre’ sa ii dam drept de vot atunci, probabil ar vota cu AUR
NOU
Drosophila funebris sau fenestrarum, este mai importantă pentru că fără ea am bea toți doar suc de fructe 🙂
NOU
Let’s agree to disagree.
Prea mult detaliu? Absolut. Dar d-aia acum exista flat eartheri si olivii, pentru oamenii care au trecut prin scoala ca gasca prin apa. Poate tu n-ai avut nevoie de pitagora, dar ia intreaba le bricolateur brasovean daca face un acoperis inclinat cum afla de cata scandura are nevoie. Chestiile de baza trebuie sa le stie toata lumea – nici eu nu mai stiu cum e sin cos & shit dar daca vreau sa aflu unghiul dintre 2 stalpi ai casei cu ceva dimensiuni stiu ca era ceva tan cotan si google. Radem de americani ca habar nu au unde e america pe harta, dar cred ca orice adult roman decent stie sa arate toate tarile, relieful, si formele majore de economie pe glob. Mai depinde si de om, poate tie nu ti-a placut stiintele exacte, poate altora da. Gimnaziul d-aia se numeste “generala”.
DAR. Problema nu e cat/ce se invata, ci CUM. Ca una e cand inveti ca dobitocul de euglena, celule and shit si alta e cand la sfarsit iti zice “dragi copii, cu lectia de pe ziua de azi avem urmatoarele foloase: CRISPR, care surprinzator nu sumoneaza satana, vaccinuri, care surprinzator nu contin satana, antibiotice, care nu trebuie luate dupa ureche, istoria vietii, care surprinzator nu a plecat de la un sex primordial si o tona de inbreeding, etc”. Cu niste cunostinte de baza nu pui botul la prostii de pe facebook, “ba da’, nu-s eu expert da’ 5G-ul prea suna aberational, cine e toba pe subiect, a, Maddame, vino un pic sa-mi zici ceva”.
Am avut o profesoara de liceu care la chimie dupa fiecare lectie explica procesele industriale care folosesc ce ne-a predat. Am iubit chimia pana cand m-am mutat la alt liceu unde era o dobitoaca ce te punea sa inveti ca papagalul ca sa te trimita la olimpiada sa isi ia banii si atat. S-a dus dracu’ chefu de chimie…
NOU
Daca intr-adevar iubeai chimia ai fi invatat si in continuare. Si sa cunosti mai mult decat profii care erau probabil deja plafonati la un nivel de 10-15 ani in urma (scenariul optimist) – spun din experienta ca apare un efect de tunel ca profesor si este f tentant sa te limitezi la manual. E ca si cum ai spune am iubit-o mult pe Ana, dar tatal ei nu ma placea ;(
NOU
Niste fizica elementara ajuta la multe chestii in viata, spre exemplu sa stii ca energia cinetica creste cu masa si patratul vitezei te ajuta sa intelegi ca te asiguri inainte sa calci pe trecere pentru ca caruta de 2 tone de fier nu opreste in 2 metri.
Transferul impulsului te ajuta sa intelegi ca tabla se indoaie, oasele se rup.
NOU
Problema e ca nu-ti spune nimeni ca asta ar fi rezultatul “practic” al energiei cinetice. Nici macar excercitiul de dupa teoria fada cu energia cinetica nu e formulat gen: vine cocalarul de beEmve cu maneaua la maxim, impreuna cu cele 2 tone de prostie si 70 la ora? Daca tu snowflake te arunci “cap” pe trecerea de pietoni, ca ai dreptatea de partea ta si prioritate, in cati metri poate opri cocletul caruta din momentul in care te-a vazut sau nu. Exercitiul precizeaza ca “mami” i-a cumpart cocletului cauciucuri noi, si nu are slick-uri resapate ca anul trecut.
NOU
Nici plua nu știe (prea multă) carte și se descurcă cât de cât.
NOU
se descurca doar cu alte entitati la fel de needucate.
NOU
Partial corect, atata timp cat gandim individual. Nici eu nu am aplicat teorema lui Pitagora, cel mult am calculat niste arii si volume prin casa. Insa nu e vorba doar de noi, ca indivizi, ci si de societate ca organism complex. Poate ca noi am chiulit de la chimie, pe care am urat-o din suflet, dar undeva era altcineva care era pasionat si a ajuns un varf al cercetarii care a ajutat la tratarea unei boli de care suferim si noi, prostovanii clasei. Fara astfel de oameni am sta pe loc ca societate. Elita stiintifica, de care beneficiaza intreaga societate, e totusi produsul unui sistem de invatamant imperfect, dar care vine dintr-o baza de selectie enorma. Pentru sute de milioane de oameni analiza matematica e absolut inutila, pentru unii e o gimnastica mentala care le da o gandire logica si structurata, dar mereu va fi cineva care o va gasi fascinanta si, la un moment dat, iti va duce un om pe Marte. Restul doar vor privi la tv, intre doua pauze de pipi, bombanind ceva de genul “asta ne lipsea noua!”
NOU
Apropo de Marte, o sa razi, dar matematica necesara sa calculezi un slingshot in jurul Lunii (cum a facut misiunea Artemis acum 2-3 saptamani) e cam de nivelul clasa a 11/12-a. E complicat de iesit/intrat in atmosfera.
Cum ar fi tema de acasa: acum 2 ani s-a lansat x, l-ati vazut la tv, etc. Folosind ce ati invatat in ultimele 2 luni si x, y, z date despre corpurile ceresti/naveta, cum a calculat NASA traiectoria. Faceti echipe si puteti colabora intre voi, ca si aia de la NASA se verifica unii pe altii.
NOU
Partial corect si ceea ce spui tu, Andrei. Nu poti sa predai chimia cu gandul ca “speram sa fie utila macar pentru 2-3 elevi din astia 1000”. Tocmai, societatea ca si organism complex, despre care mentionezi, ar avea datoria sa gaseasca cat mai multi oameni pentru care chimia sau analiza matematica este fascinanta. Invatamantul romanesc ar trebui updatat. In plus, am avea nevoie de o armata de consilieri, profesionisti si empatici, care sa identifice si sa clasifice cat de cat elevii si sa fie capabili sa spuna parintelui: Doamna, copilul asta nu are nicio tangenta cu fizica, in schimb picteaza ca Leonardo sau are o voce de inger. Iar pe urma, avem nevoie de un stat care sa sustina in continuare cursurile acelui copil, de pictura sau canto. Pentru mine, invatamantul in general si cel romanesc in special inseamna asta: 3.bp.blogspot.com/-wybVGBcdbng/VoPoxDF3biI/AAAAAAAAATQ/jfepiQ0MxDM/s1600/KCPE.jpg
PS De ce credeti ca majoritatea dintre noi suntem fascinati de emisiuni gen Through the Wormhole sau Wonders of the Universe, chiar si Brainiac sau Mythbusters? Pai daca aveam noi posibilitatea de a face laborator pe bune la fizica sau chimie, biologie, sa aprindem, sa combinam, sa privim cerul printr-un telescop, sa disecam, etc…
NOU
DFT, i truly doubt it. In primul rand ca e vorba de fizica si nu (doar de) mate. Doi, la scoala faci probleme in mediul ideal (chestii punctiforme, fara frecare, etc, etc). Nu stiu ce intelegi tu prin “sa calculezi slingshotul sa ajungi pe marte”, dar am o presimtire ca in afara de chestii generale (ce viteza trebuie sa aiba la desprinderea de pe orbita) nu e o chestie de calculat cu pixul pe foaie.
Asa na, cu fizica de clasa a 8-a poti sa calculezi cat ii ia luminii soarelui sa ajunga pe pamant.
Faza e ca Cetin zice ca intelege ca un copil tre’ sa stie bazele. Ori, si daca stii manualele 1-12 din scoarta in scoarta in orice materie nu e ca si cum atingi mai mult de 1% din domeniul ala. Alea sunt “bazele”. Saracul pitagora a murit acu 2500 de ani, si noi ne intrebam de ce tre’ sa invatam despre teoria lui (care ma rog, oricum nu era “a lui” si probabil era stiuta de alte cateva sute de ani).
E ca si cum as spune ca daca ma duc la orele de sport si fac exercitiile de acolo se cheama ca fac sport profesionist.
NOU
@Tony: Deocamdata, sistemul de invatamant pe care il avem e unica metoda de selectie pentru acele varfuri in diverse domenii. As zicen ca da, 99% din elevi invata fizica, matematica si chimie pana la un anumit nivel doar ca sa-i gasim pe acei 1% care duc mai departe societatea. Asta nu inseamna ca ceilalti nu isi gasesc locul si utilitatea in lume. E posibil ca undeva in viitor umanitatea sa gaseasca alte metode de selectie academica si achizitie de cunostinte, asta daca nu cumva un AI va face treaba mai buna. Dar pentru ca asta sa se intample, nu ne ramane de facut decat sa continuam sa invatam matematica, fizica, chimie si biologie la scoala. (aici vorbesc despre scoala in general, nu despre cea romaneasca, care trebuie dinamitata si recladita)
NOU
Ca cineva care nu a chiulit de la chimie și care a adorat această materie îți spun cu regret că dacă făceam doar jumătate din ce se preda nu pierdeam absolut nimic, din contră, poate aș fi înțeles mai bine anumite noțiuni văzute superficial sau de ce nu, poate vedeam niște aplicații (eventual din secolul ăsta). Ce se face la noi (mai ales la chimie organică) este memorare brută, se face foarte mult și prost (și învechit). Deși avem una din cele mai încărcate programe de liceu văzute de mine până acum la această materie este și cea care pregătește elevii cel mai puțin pentru un simplu experiment în laborator. Da, a fost benefic că am făcut chimie, dar recunosc că o parte considerabilă din noțiuni au fost inutile sau neînțelese cu adevărat și au necesitat să fie reluate cam de la zero. Chiar nu înțeleg de ce se continuă cu acest mod de predare.
NOU
Gelu, Glad si Menumorut sunt partenerii mei de MS Hearts.
In alta ordine de idei, ma lovesc acum de toate cele enumerate de tine, cand trebuie sa rezolv temele copiilor.
NOU
mai lipsește Nemuriciu 🙂
NOU
Dar nu e complicat deloc. Multi tigani isi lasau copii pana in clasa a 4-a si apoi gata. Citea, scria, numara bani ? Ajunge ! 🙂 Lasand gluma la o parte, creierul trebuie antrenat. Trebuie sa inveti sa memorezi, trebuie sa inveti sa aplici “sabloane”, trebuie sa intelegi subintelesul unui text, trebuie sa-ti dezvoti gandirea analitica, trebuie etc. Scoala e departe de a fi perfecta dar nici nu poti da dismiss la tot.
NOU
Problema cea mare a școlii (nu numai în România) nu e atât volumul de cunoștințe, cât faptul că nu te învață să gândești, în loc să iei de-a gata tot ce vezi în mass-media (sau ce auzi de la cunoscuți). Americanii au printre cele mai bune școli din lume (la privat) dar tot la ei găsești (probabil) cea mai mare densitate de analfabeți funcționali. De aici și succesul teoriilor conspirației, de aici fenomene precum Trump, Qanon, 6 ianuarie etc. Dacă faci acum un sondaj de opinie, constați că 60% dintre americani cred că omuleții verzi există, vin regulat pe Pământ și ne răpesc semenii.
Relația cauză-efect pare subiect tabu în metodica predării. Să ne gândim doar la istorie: dacă de exemplu i-am bătut pe turci pe unde i-am prins, cum se face că le-am plătit aproape permanent tribut de pe la 1400 pînă în 1877; dacă Mihai Viteazul era adorat de compatrioți, cum de nu l-a salvat nimeni pe Câmpia Turzii (valabil și pentru Tudor Vladimirescu); dacă Traian Vuia a inventat avionul, cum de n-a auzit nimeni de el în afara României (el trăind mai mult în Occident și fiind din 1918 cetățean francez). Formarea gândirii critice ar trebuie să figureze pe prima poziție în orice programă școlară.
NOU
La Tudor Vladimirescu e mai complexa teaba, dar la Mihai Viteazul e simpla, nu are nici o treaba cu iubirea poporului, la momentul ala Mihai si Basta comandau o armata imperiala formata din mercenari. A fost un asasinat tipic organizat de celalalt comandant al armatei imperiale (Basta). Ala a selectionat dintre mercenari cativa olandezi foarte zdraveni, i-a platit bine si i-a trimis la Mihai, care n-avea nici un motiv sa se fereasca de ei.
Problema unui asemenea plan nu e sa iasa (iese in 99% din situatii daca asasinii sunt soldati veterani, au patit-o multi altii si inainte si dupa Mihai) ci situatia de dupa. Lui Basta ii tineau spatele fix aia care plateau armata respectiva, in timp ce putinii luptatori din Tara Romaneasca aflati alaturi de Mihai puteau doar sa moara degeaba, asasinatul fiind oricum comis.
Vezi, daca invatai la scoala cat sa-ti dai seama ca e bine sa nu bati campii pe subiecte care iti sunt total straine evitai un moment penibil.
NOU
@hmm
Aici noi vorbim de istoria care se învață la școală. Dacă îmi arăți în ce manual școlar scrie ce ai zis, mă înclin. Tocmai explicația pe care ai dat-o nu se învață la școală, (o știam și eu) așa că nu e cazul să o dăm în penibil. Versiunea oficială e aproape de filmele lui Sergiu Nicolaescu.
La Vladimirescu lucrurile sunt simple: intrat în conflict cu unii căpitani de panduri (deci români de ai noștri), Vladimirescu a fost arestat de eteriști (și ucis ulterior, după o judecată sumară) chiar când se afla în mijlocul propriilor trupe.
NOU
@Marcos: eu am invatat ca Vuia a inventat avionul care s-a ridicat de la sol cu propriile mijloace, nu ca a inventat avionul in general.
Treaba cu avionul e in realitate mai complicata, americanii zic ca a fost inventat de fratii Wright si basta, frantzujii spun ca a fost Clement Ader (ca d-aia ii zice avion), rusii zic ca niste mujici de-ai lor si olandezii au si ei o zburatoare autohtona.
Traian Vuia mai e pomenit in treacat si de altii: appel.nasa.gov/2010/02/26/ao_1-8_f_traian-html/
Treaba e ca la noi i s-au cam umflat realizarile (la fel cum au facut si americanii si frantzujii cu ai lor).
NOU
@Sans Hosen. Așa este. Numai că la școală nu se explică diferența față de alte aparate, care foloseau (sau nu) mijloace auxiliare, nu se scrie nicăieri de Ader, frații Wright sau Santos-Dumont. La final se lasă impresia că Vuia a inventat totul de la zero, de unul singur, ridicându-se din mijlocul unei mase de barbari ignoranți gen Fred și Barney. Oricum, Vuia are aceeași problemă ca și Ader: zborurile (sau cel puțin cel din martie 1906) nu a fost confirmate de martori independenți. Totul se bazează pe scrisorile trimise de Vuia publicației L’Aerophile – deci un fel de declarații pe proprie răspundere. În schimb, zborurile efectuate de Santos-Dumont sunt bine documentate.
NOU
Sunt convins ca acum stii treaba cu Mihai Viteazul, la fel cum o sa stii subit si daca ma apuc sa-ti explic treaba cu Tudor Vladimirescu etc. Aparent insa stii si ca Sergiu Nicolaescu ar fi prezentat aberatii cu moartea lui Mihai Viteazu prin filmele lui, cand de fapt in filmul lui e prezentat foarte corect faptul ca Mihai se duce la Viena sa ceara bani pentru a tocmi mercenari, ca ii tocmeste (il arata si la o masa la care le spune ceva gen “v-am ales sa fiti cei mai buni” samd – niciunul dintre aia nu e prezentat ca fiind roman) si ca il bate pe Sigismund Bathori cu acesti mercenari in batalia de la Guraslau. Toate astea fiind 100% corecte istoric. FIlmul se termina cu Amza Pelea galopand descheiat la camasa etc, naratorul povestind ca a fost asasinat de Basta la Campia Turzii.
De ce naiba ai scrie aici prostiile pe care le-ai scris? Zi ca nu ti-a placut istoria, ca n-ai vrut sa inveti sau da vina pe profesorul ala care sigur era un tampit si din cauza lui nu ti-a placut. Pe Sergiu Nicolaescu deja ai dat…
NOU
Nu ma nene, ar trebui predat in functie de aptitudinile fiecaruia, ca unii au inclinatii din nastere spre ceva , altii spre altceva. Unii ne nastem filosofi, altii tamplari, altii fotbalisti. A, si bineinteles, invatamant separat fete de baieti.
NOU
ca la gaesti!
NOU
acu cateva zile am calculat volume si suprafete pt diverse capacitati de stocare, pe orizontala si verticala
iti multumesc tie, draga geometrie!
NOU
@Ion
”Da in scoala romaneasca se invata multe lucruri inutile dar iesi cu o cultura generala net superioara multor elevi din alte tari moderne care au ca orizont sa devina muncitori ultraspecializati, docili si buni consumatori”
LOL, de aia in tarile alea moderne lucrurile stau bine la multe capitole dar noi avem muncitori la santuri sau vanzatori cu o cultura generala solida.
NOU
Am pierdut sute de ore la istorie învățând…nimic. Ori nu era profesorul ce trebuie, ori că trebuia să mă trezesc la 7 dimineața cu chef să învăț istorie.
Am învățat despre al doilea război mondial în 10 episoade de pe Netflix, adică 10 ore, ce nu am învățat și nici reținut în sute de ore de istorie la școală.
Nu era mai bine dacă mă jucam sau făceam ce îmi plăcea în acele sute de ore pierdute degeaba? Era.
NOU
profil gresit
NOU
Mi se pare incredibil cum inca sunt oameni care au impresia ca in Romania se face scoala nene, nu ca in vest.
NOU
@Radu: depinde, de la caz la caz…80% din vest e pomul lăudat. Caz concret: la științe umane (istorie-geografie), nu există un manual (wtf, nu ne trebe, suntem dăștăpți), drept care, elevul primește niște printuri pe care le pune în folder.
Eh, informațiile alea din foi le-a printat domnul profesor de pe unde a gasit – că wiki, că britannica, că las fierbinți, cu date sensibil și ușor diferite: Neoliticul apare pe la 10200îen la pagina 1, pe la 8800 îen pagina 3 și tot așa.
Dincolo că ajută sau nu informația asta, e de rahat să fie prezentată așa (ne amintim cu toții când avea Moldoveanu ba 2544m, ba 2543m).
Pe lângă structură și conținut, e ca naiba să înveți dintr-un dosar în care prima pagină e ultima lecție predată….
Coming back to Vest, spuneam că și aici e îndobitocire. Ce statistici vedem în învățământul terțiar da, sunt ok, dar studenții de la universitățile din vest nu sunt neaparat majoritari din acea țară, ci tocmai acel rest de 20% de prin toate țările continentului/lumii. De-asta, la UVA (AMS) sau Leuven vei vedea prea puțini ”olandeji” sau belgieni și multe alte nații (inclusiv români, ceea ce nu e rău deloc).
Când mai dăm cu căciula-n câini că învățământul nostru e așa și pe dincolo, iar cel de afară e benga, să privim puzzle-ul complet (hint: atenție la milioanele alea…), și dau următorul exemplu:
The University of Amsterdam has over 41,000 students, 6,000 employees, 3,000 PhD researchers and an annual budget of €850 million, making us one of the largest broad-based research universities in Europe.
De – asta vom rămâne veșnic la ”mă p%ș pe el de vot” sau ”my!e x sau y”, rostit, cu emfază, de epilați pensați, cu glezna goală și studii neaparat superioare, care nu se deosebesc cu nimic în gândire de plebea căreia i se adresează…
NOU
>>Caz concret: la științe umane (istorie-geografie), nu există un manual (wtf, nu ne trebe, suntem dăștăpți), drept care, elevul primește niște printuri pe care le pune în folder.
Bravo, ai gasit un caz particular dupa care judeci tot sistemul. Vezi, d-aia.
NOU
Tu: Mi se pare incredibil cum inca sunt oameni care au impresia ca in Romania se face scoala nene, nu ca in vest.
Tot tu: Bravo, ai gasit un caz particular dupa care judeci tot sistemul. Vezi, d-aia.
Eu: Reciproca nu e valabilă? Ești sigur că nu ai găsit câteva cazuri particulare, în baza cărora ai pus acea etichetă?
Corolar: Nici la matematică nu au manuale, dar tu știi mai bine cum e în vest.
Nu știu ce caz particular crezi tu că am găsit, eu am exemplificat cu 2 universități din 2 țări diferite, cunoscând (mai îndeaproape, deh, defect profesional) sistemele de învățământ preuniversitar și universitar din UK, LU, BE, NL, FR.
Eurostat spune că 6% din studenții români studiază în străinătate (media UE e undeva la 10%), ceea ce spune ceva despre sistemul de învățământ românesc. Până la urmă, ăia 6% îs vârfurile și e normal să fie așa, pentru că vorbim de faptul că sunt acceptați de universități de top, nu Biotera sau Tehnoeconomia vieții.
Câtă vreme ție ți se pare incredibil, eu am argumentat cu cifre oficiale, plus experiență personală.
Vezi tu, tot ”d-aia”…
NOU
deci tu crezi ca aia 6% sunt varfurile care sunt acceptate dupa niste rezultate si teste draconice, nu?:))) well, mai intereseaza-te
NOU
@Arhi: or fi și excepții sau nepoate, cazuri particulare, cum le zice Radu, nu te contrazic și nici date nu am. Nu știu să spun dacă testele sunt draconice sau nu, aș fi subiectiv. Cert este că nu e concurs de dosare, nu se intră cu media de la bac. Cred că și concurența e acerbă, și aici nu fac comparație cu Biotera, Valahia sau Spiru ci cu orice universitate din Romania.
Repet, pot exista accidente sau nepoate. Dar, ca să studiezi afară, trebuie să știi minim engleza la un nivel destul de ridicat și specific, nu doar conversațional.
Altfel, nu fac față (ok, să admitem că-i faci la dosar și la interviu, deși nu cred) și renunță după primul an. Și se întorc în România și devin miniștri. Și se laudă că au studiat afară, iar când îi întrebi de diplome, o dau din colț în colț, ca la Viena. Sau stâlcesc numele universității, strigând: ”Greșeală de … țipar!”
NOU
Lol aia 6% sunt cei care au părinți foști sau actuali securici, politicieni sau afaceriști (categoriile se pot suprapune). Vârfurile p*lii
Crede-ma ca știu cum se alegeau studenții pentru programele Erasmus de exemplu. SI la universitatile de vârf din vest ajungi simplu dacă decantezi banul
NOU
>> eu am argumentat cu cifre oficiale
Ai argumentat cu cifre oficiale gen alea pe care le publica PISA?
>> dar tu știi mai bine cum e în vest
Am copiii la scoala in vest. Dar nu asta e relevant, ci rezultatele la nivel de sistem, alea masurabile. Testele PISA adica.
NOU
@ppt am argumentat cu cifrele Eurostat. Erasmus e altceva, știu pe pielea mea cum să NU iei examenul. De securici și alte asemenea, nu știu, întreabă pe @Radu, el are copiii la școală în vest… Școala pe bune nu se face doar dacă ”decantezi” banul. Asta e valabil la universități obscure, care există și în vest. Eu mă refeream la universități de prestigiu, gen Cambridge, Leuven, VUB, UVA sau Sorbona, nu la pocnitori….
NOU
Din pacate scoala in loc sa se axeze pe notiunile de baza si transmiterea unor concepte care sa iti permita sa intelegi cum functioneaza lumea din jur si cum sa functionezi in societate se axeaza in continuare foarte mult pe memorat detalii inutile si rezolvarea unor probleme repetitive atat de incurcate incat de multe ori nu mai au legatura cu realitatea. Am ajuns la un paradox in care desi avem una din cele mai incarcate programe la biologie si chimie, o mare parte din populatie e terorizata de vaccinuri si medicamente si nu au nici cea mai mica idee cum functioneaza. Acelasi paradox cu fizica si 5G… O alta problema este ca lipseste cu desavarsire partea practica, nu poti face info/TIC pe foi de hartie sau fizica/chimie fara experimente.
NOU
Cel mai important lucru pe care l-am invatat la scoala a fost sa-mi verific intotdeauna sursele si sa am grija de unde imi iau informatia pentru ca sunt multi incompetenti care habar nu au ce predau. Am mai invatat ca unii dintre profesori au un ego mai fragil decat al unor adolescenti de liceu, si daca vreau cu adevarat sa invat ceva ar trebui sa fac asta pe cont propriu.
Scoala mi-a aratat in repetate randuri ca nu e acolo sa ma ajute sa ma dezvolt, ci singurul ei scop e sa ia un patrat si sa-l impinga printr-o forma de cerc pana iese cerc – atat. In loc sa ma invete lucruri utile in viata ca o minima educatie financiara, o minima educatie sexuala, dragele mele fosile comuniste au dat inainte cu religie, Stefan cel Mare, altitudinea lacului Sfanta Ana si alte minunatii inutile din spatiul carpato-danubiano-pontic.
Tin sa folosesc aceasta ocazie sa le transmit un calduros “muie voua demagogi plamaditi din lut, sudoare si cacat, si inchegati cu dogma comunista!” dragilor profesori ai unui cunoscut colegiu national din Bucuresti – sper sa muriti de foame.
NOU
Scoala ar trebui sa ne invete sa nu punem botul asa usor cand vine un nene si ne spune ca a inventat masina cu apa care merge de fapt cu hidrogen, ca apa contine hidrogen, se stie. Ne spune la scoala de combinatii chimice si legile termodinamicii dar nu face legatura cu masina cu apa.
Scoala ar trebui sa ne invete ca ceaiul de coditza shoricelului nu vindeca cancerul, ca ala are alte cauze.
Scoala ar trebui sa ne invete cum ajunge apa la noi in casa pe principiul vaselor comunicante (am detaliat mai sus)
Si as putea sa continui…
NOU
Am avut acum câțiva ani o discuție în contradictoriu (a degenerat în injurii 🙂 ) cu un vătaf pesedist de nivel middle, care susținea exact mizeria asta, că un român verde a inventat motorul care merge cu apă, 5000 de km cu 5 litri. Dar conspirația Big Oil se opune. Pentru că alți 3 îi suflau în drâmbă, pesedelu’ a venit cu argumentul suprem, “Nu ai cum să ai dreptate, pentru că tu ești singur și noi suntem 4”.
NOU
=)))))))))))
NOU
Cîndva, înainte de era internetului, citisem pe undeva că pe la fraierii ăia de japonezi educatorii au nu doar salarii mari ci și o bună pregătire didactică și psihologică. De ce? Ei ”ghidează” părinții copiiilor cam ce meserie li s-ar potrivi pe viitor, ca să nu se trezească pe băncile facultății că nu le place, n-au aptitudini s-au compatibilitate cu profilul ales. Bine, nici sistemul de învățămînt nu-ți bagă pe gît atîta balast ca la noi, probabil…
NOU
Cetin, toate cele scrise le-ai scris din memorie sau te-a ajutat google?
NOU
La euglena e de pe wiki
NOU
Eu am mancat la frantzuji gasteropode si lamelibranhiate. Mi-a folosit ca stiam ce mananc? Nu stiu dar erau bune.
NOU
ei, vezi? ti-au folosit informatiile. ai putut sa scrii un nou articol cu ele 🙂
NOU
Cei care sunt la licee cu profil religios nici nu învață de astea 🙂 sunt subțire la maxim științele, chiar dispar de la nu’s ce clasa
Nu cred ca e asa bine sa fie o lipsa atât de mare de informații, ajungi în partea ailaltă și începe veselia
Mie mi-a folosit, as fi vrut mult mai multe sa învăț, sa știu, dar n-am avut cu ce, finanțe, si cam toată viata am fost amărât din cauza asta
NOU
Eu as vrea ca la școală să se învețe înainte de toate empatia, respectul față de semeni.
…sistemul de învățământ să renunțe la competiția dintre elevi și pupincurismul dintre profesori iar cei din urmă să renunțe la bullying-ul cu care au fost învățați.
Apoi restul vine de la sine.
NOU
but but but…noooo…cum sa scoatem competitia din scoli…cum mai pregatim pentru viata copilasii daca nu le dam un morcovel daca se incadreaza cum trebuie in patratelul corespunzator….noooo….cu cine mai face mamaie pozuca cu buruiana pe crestet…doamne feri piei satana doar nu vrei sa transformi sistemul de invatamant olimpic romanesc in ceva banal si tern din asta de ies mai toti alfabetizati si apoi creaza o societate functionala. Pfff…cata lipsa de viziune…viata e o lupta mai Aradene, cu limba, cu plicu, care cu ce poate. Important e ca la sfarsit cel mai bun robotel sa castige!
NOU
Eu zic ca scoala trebuie sa ofere pe de o parte niste cunostiinte ce permit individului sa iasa din obscurantism,sa ii ofere o viziune asupra ce poate face in viata ,dar sa ii si puna creierul la munca,pentru a il face util societatii.Se plange lumea ca scoala e grea,sa faca ceva studii in China sau Coreea de Sud,asta ca tot discutam de tari ce s-au ridicat foarte mult in ultimii 50 de ani.
Mai era o vorba romaneasca de duh,pula nu stie carte….
NOU
Eu nu va inteleg pe astia cu economia si afacerile si banii, ca nu se studieaza la scoala. Spre surprinderea tuturor, scoala romaneasca are licee economice excelente. Si din cate stiu in fiecare judet e scoala cu profll economic. Copiii invata sa se joace inclusiv la bursa. Ce mai doriti?
* Si la minunata varsta a sefului, cand avea 14 ani, putea sa faca scoala de comert sau contabilitate in Bucuresti.
NOU
@A: autorul scrie: “Mi-ar fi fost utile masiv niște ore de educație economică reală, cu exemple reale, cu sfaturi și recomandări pentru viață”
Apoi tu: “Spre surprinderea tuturor, scoala romaneasca are licee economice excelente.”
Vezi de asta îmi place să discut cu românii mei…
NOU
Eu as zice ca scoala m-a ajutat ca cultura generala (cacofonia e intentionata), sa am habar de geografie (nu ca americanii care nu stiu s-arate SUA pe harta) si istoria asa cum fusese ea rescrisa de comunisti. Dar ia intreaba azi un june elev, stiu doar TikTok, Insta clic clic clic, selfie duck face etc. Clasa e sa facem prank, sau sa ne dam profii pe internetzi.
NOU
Ia sa vad acum, sunteti linga un lac, aveti 2 galeti, una de 5l si una de 3l, si aveti nevoie sa masurati fix 1l de apa, dar fara sa folositi altceva in afara de galeti, cum faceti?
NOU
Umplem galeata de 3l cu apa si o varsam in cea de 5l. Umplem galeata de 3l a doua oara si varsam din nou apa in cea de 5l (care contine deja 3l de apa) pana cand se umple. Cum in cea de 5l mai incap doar 2l rezulta ca in galeata de 3l ne ramane 1l. Pam pam.
NOU
Umplu 5 si o vars in 3, raman 2l in 5. Golesc 3. Vars aia 2l in 3. Umplu iar 5 vars in 3 pana se umple, raman 4l in 5. Golesc 3 si o umplu din 5, ramane 1l in 5.
NOU
umplu galeata de 3l si rastorn continutul in cea de 5l
apoi umplu din nou cea de 3l, rastorn 2l in cea de 5l (ca atat mai incape) si raman cu 1l de apa in cea de 3l
NOU
sa îl intrebam pe Bruce Willis
NOU
@Radu, tu te scarpini ca oltenii?
@Arhi, BW are afazie saracu, du-te la Samuel L. Jackson mai bine, ca au rezolvat problema impreuna.
NOU
Sunt mai multe metode insa trebuie evaluata si cea mai eficienta din punct se vedere timp/resurse/pasi efectuati.
Umpli 3, versi in 5, umpli iar 3 versi in 5 pana se umple 5, ce a ramas in 3 e 1litru
NOU
intrebarea mea e, de unde ai tu galeti?
NOU
Interesant ca ai pus problema asta si ca au fost si oameni care au raspuns. Exista un singur concurs in tara cu astfel de probleme (de logica) pentru elevi. Ar fi interesant sa ne lase Cetin sa punem la anumite intervale de timp (pe blogul lui, evident daca vrea) unele probleme de logica. Promit ca as selecta probleme interesante si poate ar fi interesant ca un site cu asemenea vizibilitate sa gazduiasca uneori si asa ceva.
NOU
sigur
NOU
Galetile sunt de la psd 🙂
NOU
Singurul lucru la care scoala romaneasca m-a ajutat a fost capacitatea de memorare. Mi-am dezvoltat capacitatea de a invata ca papagalul cu foarte mare ușurință lucru care mi-a fost de mare ajutor cand am invațat pentru atestatele de șofer profesionist, cam 1800 de intrebari, calcule si raspunsuri. In rest ce sa zic, scoala a fost un chin si o tortura pentru mine, plina cu materii care nu ma interesau, nu le intelegeam. Matematica fizica si chimia erau coșmarul meu. Posibil că din acest motiv nu mi-am forțat copilul sa invete aiurea a prost si nici nu i am aplicat sfânta bataie atat de des folosita de maică-mea.
NOU
textul tau explica de ce nu ti-au placut stiintele exacte. acolo nu este suficienta memorarea pentru nota, e nevoie de asimilare logica si de continuitate.
NOU
Exact. Nici nu trebuia sa imi placa, am fost atrasa dintotdeauna de profilul uman, romana, engleza, istorie, etc. Am citit sute de carti si asta mi- a dezvoltat mintea suficient cat sa nu fiu o gâscă si sunt ok cu ssta.
NOU
Poate practic nu te ajuta, dar agata tu o tipa misto cu discutii doar despre seriale Netflix si blugi.
Dpdv social ajuta sa te integrezi mai usor, ai verb, ai siguranta, ai spirit daca stii anumite lucruri nefolositoare 🙂
NOU
True that.
www.youtube.com/watch?v=UDaoRJXb2FU&t=171s
Sa mai zica cineva ca invatamantul romanesc nu te invata nimic.
NOU
aparent nefolositoare, mestere
De exemplu in perioada asta poate usor sa apara polei pe poduri. Ceata pe langa rauri, in zone depresionare
Vara la mare cand inoti stii de curenti, de maree, chiar de tsunami si poti salva o gramada de amarati care nu au invatat sau au uitat (cazuri reale)
In avion sau masina stii ca fulgerele nu sunt periculoase ca principiu, mai bine sa fii inauntru decat afara
Spune cineva mai jos de biliard (daca si castiga bani nu stiu) – geometrie, ciocniri inelastice, descompunerea fortelor
samd
NOU
Încă din timpul liceului am avut aceste idei despre învățământul romanesc, am doi copii care vor întra începând de anul viitor în prostia sistemului de învățământ romanesc, nu îmi permit un învățământ alternativ (școală britanica, etc.). Efectiv sunt terefiat pentru juniori.
Trebuie sa protestam, noi, parintii următoarelor generații, cu toate mijloacele, altfel nu se va schimba nimic. Am fost generații de tranziție, dar nu mai e nevoie sa ne sacrificam generațiile viitoare. Prea multa corupție și rupere de pula în sistemul nostru de învățământ.
NOU
iti doresc success (nici macar nu glumesc), dar ai sa observi dupa intrarea in sistemul de invatamant romanesc ca parintii urmatoarelor generatii sunt foarte multumiti si satisfacuti de starea de fapt a sistemului, niste continuatori entuziasti ai vechilor metehne. Atunci vei realiza ca bula asta a parintilor pusi pe reforma si proteste este mica mica cat p-la de furnica, e un moment revelator si trist. Cumva o sa coincida cu momentul cand ii vei da mai serios la limbi straine si vei incepe sa planifici plecarea lor definitiva din tara.
NOU
Corect. Vai de p..ula noastră cei cu copii mici care trebuie băgați în malaxorul scolii românești unde nivelarea e principiul de bază, unde se face DOAR o ora de limba engleza pe săptămână și religie și unde sunt 35-36 de copii în clasa + mexicani de ai noștrii…..etc ..
NOU
Dintre lucrurile invatate in scoala/liceu/facultate, cel mai aplicat lucru in viata de zi cu zi este descompunerea fortelor, care teoretic ma ajuta practic sa joc bine biliard. Ceea ce totusi e si suficient, cat si insuficient :))
NOU
asta ma înspăimânta
NOU
nu am o parere clara despre asta, dar sunt parinti ingrijorati ca nu se mai dau suficiente teme pentru acasa.
NOU
eu is curios cum ai vrea ca niste copii, pentru care pitagora e prea grea, sa inteleaga economia, un domeniu mult mai complex.
Luptatorii nu prea se bag, in ring, cu saci de ciment. Si nici nu participa la concursuri de flotari.
Problema e cu cantitatea mare de informatie si 0 context. La istorie nevoia de a stii anii in care a futut Fane cel mare este 0. Dar e invatata. Motivele, rezultatele, contextul politic, rezultatele alegerilor facute de Fane al Mare sunt importante. Dar…nu ai timp sa iti povesteasca nimeni despre ele pentru ca “si lupta de la 13ianuarie 19232213”
NOU
Pe vremea aia tu erai Google….
NOU
Cu riscul de a lua multe inimioare rosii: am fost in vara in Istanbul (prima oara in viata) si am vizitat si muzeele unde isi tin si ei istoria lor. Romania e …zero pe harta istoriei lor. Dar da, e nevoie mare sa stim intre ce ani Stefan cel Mare si Sfant a avut 100 de neveste etc.
Am fost tocilara, eram in cea mai cea clasa prin gimnaziala, ulterior la fel in liceu.
Ce a contat cu adevarat in dezvoltarea mea profesionala? Sa imi iau job de la 20 ani ca sa castig experienta in ce imi doream eu sa lucrez (marketing/ vanzari).
In ziua de azi sunt platita cu mult peste media neta a Bucurestiului, am cultura generala si mintea antrenata sa extraga informatia de baza/ cea mai importanta din tonele de informatie inutila.
Atat.
NOU
Cam multe prostii scrise aici bobita. Ca programator, multe din mate si info (chiar si fizica) m-o ajutat in viata.
Ca hiker/trekker, geografia a fost si ea utila.
Ca om care se cearta pe forumuri, si alte chestii de cultura generala m-au ajutat. C-am invatat ce-i aia o femeie sau un barbat, deja is geniu la hartza pe forumuri straine.
Ca om alb privilegiat, si istoria m-o ajutat sa le-o bag pe gat la astia din vest.
Nush ce-ati invatat voi de pe la alte licee, dar ca om care-a facut liceul de informatica acum 15+ ani, scoala cu siguranta a fost utila, habar n-am de ce va plangeti. Bun pentru voi ca nu v-a ajutat mate si info in viata. De ce nu v-ati dus la liceu de arte atunci?
Daca copiii ar sti ce vor sa faca de cand is mici ar fi una, dar cum majoritatea habar n-au ce vor sa faca in viata, tre sa le-nvete pe toate si sa se specializeze in vuniversitate.
NOU
Singura chestie care m-a ajutat după 12 ani de școală a fost diploma de liceu pentru a mă putea înscrie la admiterea la facultate și a toci 1 manual. Norocul meu că celelalte 6 au fost logice și n-au trebuit tocite.