Scris de der
cu scuzele de rigoare pentru intruziune, ma prezint, anacronic, cu urmatroarea piesa.
ITP-ul – al doilea RCA al zilelor noastre
Ca un mandru posesor de cazan cu vechime certa care justifica ITP anual, caut – si de cele mai multe ori si gasesc – cate o dugheana care imi prelungeste, legal, dreptul de a ma deplasa pe te miri unde, oras sau extraurban.
Bine, nu zic, cazanul meu e destul de “spoit” – dar tot starneste “umori”. Nu e ocazie sa nu descopar furtun etrier copt, senzor far nefunctional, noxe – bine, schimbi strada, schimbi si standardul – si altele asijderea,
Bunaoara, din neatentie, m-am si judecat cu Statul Roman, uitand sa fiu cu ITP-ul la zi. Pentru 3 zile, amenda si certificat de inmatriculare suspendat. Da, am castigat, nu asta era faza. Doar ca am simtit ca e cam prea mare atentia pe zona.
Sa revin, azi am refacut ITP-ul – nu am dat in ultimii 10 ani mai mult de 100 de lei pretul de lista (RRP, gen). Iubitii Mosului (de Arhi) – nu a fost zi de ITP sa scap fara macar DUBLU. Daca pe perete era tariful 80 – dadeam 160. And so on. Ceea ce m-a uimit, chiar, a fost ca, la ultimile doua inspectii pretul a crescut cu fix 10%, no questions asked.
Bun, adu cartea de identitate (who the fuck needs it), “talonul”, baniii. Bai, dar de ce iti creste pretul cu inflatia, in conditiile in care NICIODATA nu am vazut vreun bon foscal de la oamenii astia??
Sa ne intelegem, ma preocupa siguranta pe drumuri la modul serios. Dar asta e rapina, nu siguranta: sa te fure sa iti dea un certificat care, de multe ori, e viciat din start. Vazut masini in zona “euro” care sunt, pe bune, relicve ambulante, de care nu se sinchiseste nimeni. Deci, serios, ce au astia cu noi?
Bine, stiu, sunt destul de emotional si vindicativ (sau cum se zice) dar chiar nu pricep chestia asta. By the way, citeam pe aici ca se ciocnesc si trenuri (revin si pe tema asta), si noi ne poticnim in ITP. Serios.
NOU
Nu il faci
NOU
ce folos cu itp-ul, asta a vrut sa spuna autorul?
simplu: unii beneficiaza, ceilaltii cotizeaza. la fel ca in cazul celor sfinte.
NOU
N-am inteles NIMIC.
NOU
Deci lasă-mă să văd dacă am înțeles.
Trec peste partea de preț ITP. Inflația e mare, toate prețurile au crescut deci și o parte din salarii pentru a putea ține inginrerul specialiazat în inspecții tehnice în stația de ITP. Vreau să cred că asta nu e greu de înțeles.
Dar în ultimul paragraf ai o problemă că e obligatoriu ITP-ul? Preferi să mergi pe niște străzi unde majoritatea mașinilor nu ar avea acestă inspecție tehnică?
Să fim serioși, se face și la mișto ITP-ul, se face și pe șpagă, dar mult mai puțin decât în anii 90 pentru că acum RAR are niște verificări extra (camere, blocat mașina pe stand până vine RAR, etc). Acum au scăzut numărul de stații care ar da ITP la mașini extrem de rupte. ISCTR are (extrem de puține, dar are) controale în trafic iar dacă ITP-ul e recent și mașina e praf, există repercusiuni pentru inginerul ITP.
Nu am înțeles nici partea cu datul dublu. Am avut multe mașini în utlimii 15 ani. Unele din ele mai noi, altele mai vechi. Dar nu am dat niciodată șpagă (nu mi s-a cerut, nici n-am oferit proactiv). Pur și simplu am ținut cont când expiră și verificam/puneam la punct mașina înainte de inspecție.
NOU
Doua probleme :
1. Ai cerut bon și nu ti s-a dat?
2. Daca 1 , făcut reclamatie oficiala ?
3. Dacă nu 1 și nu 2, nu te mai plânge.
NOU
Cand vor raspunde penal mecanicii care dau drept de circulatie la toate cazanele, lucrurile se vor schimba. In bine. Iar asta se va intampla in Rromania niciodata.
NOU
In Hamburg.
NOU
deci tu greșești, mergi cu ITP expirat, statul îți ia certificatul legal și tot tu te judeci și câștigi? ce atitudine e asta
ori minți, ai pierdut, ori ești ipocrit și ai câștigat pe vreo eroare materială, a scris milițianul o literă greșit în PV sau ceva
NOU
da, aia ma intrebam si eu, pe ce baza a castigat
NOU
salut flat, hai sa iti raspund (desi, pentru ca m-ai jignit, nu meriti).
m-am judecat cu politia de peste 20 de ori. am castigat de fiecare data. stii de ce? 1. pentru ca, avand permis din 1993, am facut lejer peste 500.000 (stiu, se poate si mai mult, Arhi este dovada). Pe cale de consecinta, multi kilometri, multe sanse de a fi in locul gresit la momentul nepotrivit. Te rog sa nu intelegi ca as fi “cel mai sofer bun”. Am si eu cioacele mele. Dar, 2. de fiecare data cand m-am judecat, aveam dreptate. Bingo?
Ceea ce unii dintre voi stiu, poate si tu, este ca in Romania, cu bubele ei si ale guvernelor ei, exista ceea ce se cheama OG2/2001 (gaborii pronunta “o-ghe”), care stabileste regimul juridic al contraventiilor. mai sintetic: nu poate politia (“militia” e desuet) sa-i dea 200 de lei amenda lui flat, ca a trecut cu 65 la ora prin radar cu -ul/a, si lui der, basculantist celebru, sa ii dea tot 200, tot pentru radar, tot pentru 65, pentru ca der e iresponsabil si putea face rau-rau cu basculanta la 65/h. recte, trebuie ajustata penalitatea cu riscul.
Acum, ca politia romana se pisa pe el de OG2/2001 e una – si asta e un abuz in serviciu, mai ales cand le faci vorbire despre obligatia pe care o au, ca agenti constatatori (o sa mai citesti tu, sper) de a trece sanctiunile prin filtrul acestui act normativ – in timp ce faptul ca tu te consideri nedreptatit e alta, si instanta iti da – cel putin in cazul meu – dreptate.
Bunaoara, doar ca idee, desi OUG195/2002 spune ca pentru trecut pe rosu “se ia carnetul”, OG2/2001 zice ca, tocmai, nu e obligatoriu. Auce zice OG2/2001 la Art. 5:
Articolul 5
(1) Sancțiunile contravenționale sunt principale și complementare.
(2) Sancțiunile contravenționale principale sunt:
a) avertismentul;
b) amenda contravențională;
Also, auce zice la Art. 7:
Articolul 7
(1) Avertismentul constă în atenționarea verbală sau scrisă a contravenientului asupra pericolului social al faptei săvârșite, însoțită de recomandarea de a respecta dispozițiile legale.
(2) Avertismentul se aplică în cazul în care fapta este de gravitate redusă.
(3) Avertismentul se poate aplica și în cazul în care actul normativ de stabilire și sancționare a contravenției nu prevede această sancțiune.
Traducere: treci pe rosu, la 3 dimineata, pe un bulevard necirculat, si nu exista niciun fel de impact, altul decat ca te-a vazut JEan din Polo, TREBUIE sa iti dea avertisment (bine, daca nu esti Morodan&beat&fumat).
Pe cale de consecinta, eu, cu itp-ul expirat de 3 zile, nu sunt considerat un pericol si nu merit sa fiu amendat cu 1305 lei (9 puncte amenda) deoarece am facut dovada, in fata instantei, ca am avut in ultimii ani toate itp-urile facute la timp, ca am platit mereu RCA, la timp, ca am platit taxa de drum, la timp, ca am batistuta curata si unghiile taiate, gen, sunt un om onorabil. Iar, cel putin in cazul meu, judecatorii (si mai ales judecatoarele) au tinut mereu cont de asta. stiu, cand esti gabor si vrei doar sa-l futzi pe der, e mai greu sa te impresioneze fazele astea, gen OG2 – retineti, abuz in serviciu.
PS: remarc oarecari nedumeriri in sensul in care, recunosc, euforic fiind, imi exprimam ciuda la adresa modului in care se face ITP-ul. Explic: este un santaj. Mergi la ITP, esti cu masina pe rampa, sula ala iti zice ca ai un furtun crapat la frana, un bec ars, whatever, se gasesc mereu chestii care sunt (dar de multe ori nu sunt incompatibile cu bunul mers al autovehiculului), practic ti-o da din start ca nu treci ITP-ul dupa care iti da actele si iti cere pret dublu. Nu stiu sa explic mai clar de atat, sa priceapa agnosticii, (sau -ul), insa mi se pare o golanie absoluta sa ai in service-ul auto, tu fiind inginer AR – ITP-ul e practicat de o casta, nu il poate face orice cioflingar – un autovehicul caruia “nu ii poti da bun tehnic” ca ii lipseste pozitia pe stanga fatza, si nu ai optiunea sa ii pui un bec. In schimb, pentru numai 100 de lei in plus, il lasi sa plece in trafic.
NOU
Eu tot n-am inteles nimic. Masinile trebuie sa aiba ITP la zi, conform legii. ITP care sa certifice starea functionala, in conditii de siguranta rutiera si sub limita de poluare, a masinii. Mai departe se explica niste romanisme de tip “merge si asa” si “m-am descurcat intr-un fel”
NOU
Legea nu e pentru el. El are carnet din 1993 și 500 mii de kilometri.
Nu zic, o fi câștigat procese cu Poliția, dar partea cu dat în judecată pentru ITP e o minciună. Zero șanse.
Eu am fost întors o singură dată la un ITP, nu-mi mergea o lumină de ceață și nu avea modelul ăla de bec în stație să-mi vândă. Cu revenire, frumos, nicio dramă.
În rest, la nicio altă inspecție (din câteva zeci) nu mi-au găsit niciunii vreo problemă demnă de rechemarea sau cerut șpagă. Deduc de aici dacă are aceeași experiență de fiecare dată că totuși nu-și întreține nicio mașină peste nivelul de cazan.
NOU
500k km în 30 de ani nu e chiar așa mult (medie de aproape 17k/an), oricât s-ar lăuda. Știu persoane care nu circulă așa mult și au 600k în 10 ani, dar încă nu au avut atâtea probleme cu poliția de care zice gagiul (în afară de vreo 20 de amenzi de viteză). :))
NOU
Eu nu inteleg de ce aerul de superioritate al autorului dand niste explicatii de bun simt
Chiar nu se intelegea ce voia sa zica si chiar nu aveam de unde sa ghicim noi ca el aplica o.ghe sau mai stiu ce
Fix articol si comentarii de “wow, ce tare sunt eu si ce … sunteti voi”
Meh
500k km? Fix pix
NOU
Ce fac eu cand vine vorba de ITP.
– niciodata in timpul zilei normale de lucru. Fie dupa ora 5. fie in weekend. Eviti supra-controlul. Nu am probleme cu masina, dar nici nu vreau ca RAR-ul sa faca verificari pe timpul meu. Cand am prins ultima data, am pierdut inca 45 de minute din viata pentru ei. Nu multumesc, gasiti alta varianta de verificare.
– mereu la acelasi baiat care ma stie. Daca intr-adevar descopera ceva imi spune si eu remediez oricum, nu sunt inconstient sa merg asa. Dar nu am chef sa ma pice itp-ul ca am o pozitie arsa sau mai stiu eu ce motiv stupid.
– daca puteti, programati revizia anuala/verificarea cu putin timp inaintea ITP-ului, asa cresc sansele sa nu fie nici o problema in marea zi.
NOU
punctele 2 si 3 le-am aplicat deja, dar fac itp-ul la pocaiti, inchid in weekend si dupa 17.
NOU
Mi-a povestit un inginer de stație ITP cum fac stațiile “rogue”. În mare parte ce spune Zarax.
– ora maximă la care un inspector de la RAR poate bloca procesul remote este 18:00. Dacă vrei să eviți asta, programare la 18:15+ e calea. Sau în weekend; De asta sunt atât de multe stații ITP cu program până la 20:00.
– stațiile din afara orașului sunt mai orientate spre practici de genul. Se ajunge mai greu, nici inspectorii nu vor să piardă 2 ore pe drum. Mi-a povestit de una la care aveau dispozitiv de falsificat senzorul de emisii noxe.
NOU
ITP adica… Isus te prostește? Sau de la ce vine?
NOU
Eu merg la sigur. Chiar dacă e masina noua (cu itp la 3 ani).
NOU
daca gasesti ITP cu 150 de lei in Bucuresti zici ca l-ai prins pe dumnezeu de picioare
NOU
130 Lei, Sos. Chitilei. Bucuresti, Sector 1.
NOU
Ce poftim? Găsesc și mai ieftin, fara să mă chinui. In București. Daca tu te duci la reprezentanta pentru ITP, problema ta.
NOU
Lucrez in domeniu. In 10 ani de activitate cred ca am găsit 20 de mașini care sa fi fost înainte de itp la mecanic, toată lumea merge pe principiul ca m-a duc la itp îmi zice ala ce are mașina și apoi văd eu cum o fac.
Apropo de cei care se frământa și se jura ca își fac mașinile după ce pleacă din stație nici nu vreți sa știți câți reproșează ca așa a trecut și anul trecut.
Am întâlnit inconștienți cu 2 copii in mașina fără frâne care se rugau sa le dau drumul.
Si toți ceilalți care achita tariful pentru inspecție și se cred îndreptățiții sa ia ITP ca doar au plătit. Acolo munca de lamurire .
Si sa vezi mașini ieșite din service cu piese noi și nefixate pe masini, strânse la mâna și atât .
Nu trebuie sa ne plângem de un pic de fum, am sparte sute de conducte de frâna și furtune pe standul de Franare dar nu au plecat de la mine masini fără frâne și direcție !!!
NOU
Bravo dude! No joke! asa si trebuie sa fie lucrurile, e minimul de decenta
NOU
De-aia imi place sistemul din UK. Ai defecte grave cu care nu treci si defecte mai putin nasoale, “advisory” parca se numesc (poate ne confirma Arhi), care sunt trecute in baza de date si pana data viitoare trebuie sa rezolvi atlfel nu treci.
La noi sa pici ITP-ul pentru un bec de semnalizare ars e o tampenie.
Si da, stiu de TUV din germania si severitatea lor, si sincer aia e o chestie de afara pe care nu as vrea sa o am la noi.
NOU
Carte de indentitate a mașinii confirma dreptul de proprietate, atât timp cât e prezenta in original la itp împreuna cu certificatul nu trebuie sa fie și proprietarul acolo . Este directiva de la RAR sa nu se facă ITP fără carte. Căutați RNTR 1 și citiți acolo explica exact cum se face itp și pentru ce se cade itp.
NOU
N-am inteles absolut nimic din articol. Din comentarii, am priceput ca daca ai permis din ’93, n-ai nevoie de ITP. Eu am din ’97, peste patru ani mai are sens sa imi bat capul cu ITP sau e suficinet daca imprim O-Ghe 2 din 2001?
NOU
Era mai demult un banc: “cum treci itpul? Cu 100 de lei..” din pacate acum nu se mai poate, acum e 200.
NOU
Am permis din 2003 si in jur de 900.000 km de facuti, cu diverse masini. La toate ITP-urile am cerut sa fie facut corect, la sange sa stiu in ce stare e masina. Am primit de doua ori revenire – o data pentru ca aveam montata bara metalica neomologata pe masina de off-road (am dat-o jos, pus originalul la loc, vandut masina asa) si a doua oara pentru ca aveam o problema la frana de mana – nu tinea decat foarte sus (reparat problema, revenit si luat ITP).
Mi s-a intamplat de mai multe ori sa am probleme la masini care se puteau remedia pe loc – un bec, o siguranta arsa, chestii de genul si le-am remediat pe loc. Nu am dat niciodata spaga la ITP si nici nu o dau – vreau sa stiu ca masina cu care circul e in perfecta stare tehnica.
NOU
efectiv nu ii inteleg pe aia de dau spaga la ITP. bro, merg cu copiii mei in masina aia, cum sa dau spaga ca sa merg cu ea fututa??