Se dă un camion ce cântărește 2000 de kilograme, care transportă porumbei ce cântăresc în total 20 de kilograme.
Dacă la un moment dat TOȚI porumbeii zboară prin camion, cu ce greutate va fi mai ușor camionul?
Se dă un camion ce cântărește 2000 de kilograme, care transportă porumbei ce cântăresc în total 20 de kilograme.
Dacă la un moment dat TOȚI porumbeii zboară prin camion, cu ce greutate va fi mai ușor camionul?
NOU
depinde poate se izbesc şi provoacă o anumită forţă…
NOU
la cata fizica stiu eu, pot doar sa imi dau cu parerea. Cred ca greutatea va fi aceasi, pentru ca pentru a ridica greutatea proumbeilor acestia provoaca o forta ascensionala, care apasa camionul tot cu 20 kg. Zic si eu, contraziceti-ma daca nu am dreptate…
NOU
Cu 0, normal. Greutatea camionului rămâne neschimbată. Porumbeii sunt doar marfă, nu parte integrantă din camion.
NOU
2000 de kg?:-?
adica cu 20 de kg :)))) ma gandeam la greutatea camionului ;))
care e raspunsul?
NOU
0
NOU
Ramane la fel, fiindca volumul de aer ocupat de acestia este acelasi… :-??
NOU
raspunsul, la ora 22:30
ar fi interesant si sa explicati de ce, nu doar sa dati cifre
NOU
adica sa explicati prin ce chestie fizica va motivati raspunsul, cam ca Jimmy, dar corect:))
NOU
“Se dă un camion ce cântărește 2000 de kilograme, care transportă porumbei ce cântăresc în total 20 de kilograme.”
daca greutatea este de 2000 de kg la care adaugam greutatea porumbeilor: 20 => 2000+ 20= 2020
daca zboara toooooooti porumbeii automat dispar 20 kg din 2020…dar aici stau si ma gandesc daca nu intervine si forta gravitationala care afecteaza greutatea camionului in momentul in care porumbeii zboara [8-}] nu stiu dau si eu cu parerea :))
NOU
arhi nu cumva asta e o intrebare capcana? gen: ce e mai greu? un kg de pene sau un kg de otel… 😕
NOU
nu nu, e perfect logica si reala
NOU
deci conteaza foarte mult sistemul de referinta
avem asa..in momentul in care porumbei nu zboara, sistemul de referinta este acelasi ca al camionului adica pamantul.Adunand masele avem o greutate totala de 2020.
atunci cand sunt in aer sistemele de referinta sunt diferite. pamantul la camion de unde rezulta masa de 2000 si aerul la porumbei,daca nu se i-a in considerare forta exercitata de aripile porumbeilor pentru a zbura care automat s-ar raporta la pamant atunci atunci camionul va avea acele 20 de kg ale porumbeilor in minus, daca se i-a in considerare atunci va ramane tot 2020.
NOU
Vezi tu, asta nu am inteles eu niciodata cand am decis sa dau la liceu la sectia de uman. De ce se chinuie oamenii sa rezolve astfel de probleme. Chiar cunoasteti pe cineva care are un camion de 2000 de kg cu care nu are ce sa faca si s-a gandit sa prinda 20 de porumbei si sa-i care in el?
Stiam eu ceva cand am zis ca matematica e ilogica!
NOU
si stai asa…dar cum au zburat porumbeii?daca ala din camion stia ca are porumbei nu ii lega/tinea in cutii speciale/ le facea ceva sa nu isi ia zborul?:-?
cat de idiot sa fii sa lasi porumbeii liberi?
NOU
oake, asa zicea si o prietena de-a mea, care a facut politehnica. cine mortii ma-sii are nevoie in viata de ecuatii elicoidale.
si dupa facultate s-a angajat la nush ce firma de proiectare, care daca nu stiai cacaturile alea elicoidale, nu puteai sa faci nimic, ca numai asa poti calcula nush ce rezistente si torsiuni
NOU
Greutatea se modifica, legea a 3a lui Newton (rezultanta fortelor interne e 0) nu se aplica fiindca un camion nu e un sistem perfect inchis. Cu cat se modifica depinde de tipul custilor, de tipul cutiei camionului etc..
Am nimerit-o?
NOU
@jimmy: esti retardat; un m cub de fier si unul de aer cantaresc fix la fel, intr-adevar, dar in tara prostilor; la fel, eu pot sta langa cantar sau pe cantar si ocup acelasi volum, dar… ghici ce
@tudor: i-a i-a tu o carte de gramatica, sau spune-i ma-tii ca acum vrei sa mergi la scoala
daca luam SR soseaua, avem urmatoarele:
porumbeii, cand “decoleaza”, isi schimba viteza = au acceleratie = apasa pe camion, vertical in jos, cu forta F = m * a, a fiind acceleratia avuta initial, important e ca e mai mare ca 0.
deci G’ = G + F = m * g + m * a; cum a > 0 => G’ > G, deci greutatea camionului (adica forta cu care apasa pe sosea) va creste putin, apoi valoarea ei va oscila atenuat pana se restabileste G” = G initial
asta e mecanica de a 9-a 🙁
NOU
mai facut curios, sper sa ne dai un raspun stiintific la ora 22:30
NOU
Pentru fanii Mythbusters aceasta e o problema deja rezolvata. Pentru ceilalti…o discutie destul de aprinsa pe un forum www.physicsforums.com/showthread.php?t=166425.
NOU
bei simi asigura-te data viitoare cand mai faci pe desteapta ca ai habar despre ce vorbesti (nu ma refer la greseala mea de gramatica, se mai intampla) spune-i ma-tii de calculele tale de clasa a 9-a, poate stie ea mai bine ca tine, sau mai bine deschide cartea de fizica si vezi ce ai uitat…
NOU
cum zice si octavian, au facut acest experiment si cei de la mythbusters si le-a dat 0 😉
NOU
Greutatea e o forţă aici, deci practic presupun că atunci când porumbeii nu zboară, fac parte din greutatea sistemului camion-porumbei. Camionul are 20kN, iar porumbeii 0,2kN deci avem 20,2 kN. Când zboară camionul va avea doar 20kN fiindcă greutatea porumbeilor (atenţie – nu masa) este învinsă de portanţă (dacă greutatea este forţa care îi trage în jos, portanţa este forţa ascensională), deci greutatea sistemului camion-porumbei va fi doar 20kN. Adică dacă l-am pune pe un cântar ar arăta 2 tone. Oricum e cam stranie întrebarea “cu ce greutate ar fi mai uşor camionul”, luând lucrurile strict în termeni de fizică.
NOU
Greutatea camionului râmăne neschimbată: 2000Kg. N-are rost să ne gândim prea departe. Porumbeii nu zboară toţi odată, nu zboară în aceeaşi direcţie (de unde rezultă că la decolare avem o mulţime de cos fi, etc etc etc, deci nu se poate calcula presiunea pe care o exercită plus că ea ar fi de fapt o osilaţie şi se poate calcula ca o suprapunere a undelor, dacă s-ar cunoaşte o gârlă de parametri care nu se cunosc).
Volumul de aer n-are relevanţă pentru că nu s-a dat presiunea atmosferică (de unde se poate calcula densitatea unui metru cub de aer) şi nici nu se cunoaşte volumul porumbeilor.
La fel, presupunem că se află în mişcare. Cine poate să spună câtă motorină are în rezervor, care este puritatea ei, etc etc etc. Complicaţii nenecesare.
În ştiinţă cel mai simplu răspuns este adesea şi cel mai adevărat.
NOU
Daca zboara prin camion, deduc ca e un camion inchis. Camionul plus porumbeii reprezinta un sistem de sine statator, care se deplaseaza cu aceeasi acceleratie. Cum in interiorul unui sistem, energia ramane constanta (de exemplu, pasarile pierd energie in zbor, dar camionul o castiga prin incalzire), rezulta ca masa camionului nu se schimba (adica e 2020)…Tot nenea Newton, saracu’ 😀
NOU
avand in vedere ca ati fost cam rai si v-ati injurat pe-aici, ma bate gandul sa va pedepsesc si sa nu va mai dau rezultatul:))
NOU
@arhi: da, eu am vorbit urat 😛 :”>
una e GREUTATEA si alta e MASA, so stfu, in special tudor
si greseli de “gramatica” de nivelul aleia nu “se mai intampla”, ci spun ceva foarte clar despre nivelul tau intellectuel
eu am explicat cum sta treaba cu greutatea, (oricum diferenta aia e f mica, imaginati-va de ce) daca voi v-ati fi imaginat ca masa camionului s-ar fi schimbat ati luat-o clar pe cai gresite (da, nu pe aia a scolii)
@robintel: nu iei cos-uri etc, pentru ca se iau normalele, (aici, proiectiile pe Oy) iar presiunea n-are nicio treaba
problema e clara, si nu trebuie complicata aiurea; raspunsul e: masa nu se modifica deloc, iar greutatea se modifica imperceptibil
NOU
0.
explicatie :
red bull iti da aripi.
NOU
deci e 10:30 fix .. arhiiii unde e raspunsu` sau il sun pe fostu` diriginte… (era de fizica)
NOU
Al treilea principiu al dinamicii, numit si principiul actiunii si reactiunii, afirma ca daca un corp actioneaza cu o forta asupra altui corp, acesta din urma actioneaza la randul sau asupra primului corp cu o forta egala si de sens contrar. Altfel spus, actiunile dintre corpuri sunt intotdeauna reciproce si egale.
Principiul actiunii si reactiunii a fost formulat de Newton in 1687.
Actiunea si reactiunea apar simultan, formand o pereche de forte ;
Actioneaza fiecare asupra altui corp ;
Sunt forte coliniare si de sensuri opuse ;
Au intensitati egale.
Raspunsuri corecte: little dot, Baronu’, simi
ca sa ridici un corp cu greutatea de 1 kg de la sol, trebuie sa exerciti o forta aplicata, egala si de sens contrar.
NOU
deci daca “transporta” e in miscare, raspuns 0
NOU
arhi…. 😕 bring bring, io asteptam cuminte raspunsu. am crezut ca o sa te pun in loc de profa mea de fizica pe care nu o suport. Da raspunsul unde e? unde e raspunsul???
NOU
eeeee, daca afla profa mea imi da un 10 oare, pui ceva pile arhi? 😀
NOU
Mitul a fost testat şi de MythBusters pe Discovery…cu acelaşi rezultat…
NOU
Pai, Arhi, numai in România putea să îţi ceară asa ceva, sa sti sa rezolvi problema asta ca sa demonstrezi cat de bine sti tu defapt fizica cuantica.
Arheologie ftw.
NOU
So domnu arhi:
Mai intai:
1.Ca fost fizician de conjunctura am o obiectie :
Greutatea se masoara in newtoni nu in kilograme(masa!=greutate aka 2 lucruri distincte , masa e o marime scalara, greutatea una vectoriala)
Apoi:
Parerea mea e ca, in momentul in care porumbeii isi iau zborul, camionul va cantari mai mult de 2020 de kg. De ce?
Pentru ca la plecare porumbeii vor avea o anumita viteza, deci un anumit impuls mecanic, hai sa ii zicem p.
in momentul lansarii porumbelului, forta totala medie cu care va actiona fiecare porumbel asupra camionului va fi egala cu N=Mg+p/t
unde :
a) N=normala cu care camionul actioneaza asupra porumbelului
b) M-masa porumbelului, g-acceleratia gravitationala
c)p=Mv (impulsul porumbelului atunci cand isi ia zborul, v-viteza cu care isi ia zborul)
d) t- timpul total in care porumbelul isi ia avant
Ceea ce spui tu domnu arhi e cazul cuasi-static, adica in cazul in care porumbeii ar avea o viteza infinit de mica in momentul lansarii, adica v (si implicit p sa tinda la 0)
NOU
nu contrazici cu nimic. cineva exact asta a spus intr-un comentariu.
cat despre greutate si newtoni, toata lumea stie ca eu am greutatea de 120 de kile si nimeni nu se duce la magazin sa ceara o masa de 2 kile de cartofi
NOU
daca consulti un manual de fizica de clasa a 9a o sa vezi ca e o mica mare diferenta. faptul ca masa si greutatea au aceeasi conotatie in limbaj uzual e cu totul altceva. asta e irelevant.
daca citesti partea a doua a comentariului vei vedea unde te contrazic.
NOU
norman, eu sunt olimpic la fizica. doar iti atrageam atentia ca folosirea in limbajul uzual nu este utila in situatia asta si pe acest blog.
NOU
pai cand imi spui de greutate de 120 de kile e limbaj uzual stimabile
NOU
banuiesc ca esti obosit…
NOU
te iei de prepozitii si eviti elegant partea cu momentul lansarii porumbelului in aer 😉
NOU
btw, nush care e mai obosit dintre noi 2
NOU
Ma rog, sa presupunem ca voi aveti dreptate si nu se modifica greutatea. Dar are a calculat cineva cat … excrement de porumbel s-a adunat in camion?
NOU
excrementu era in intestinu porumbelului inainte de a ajunge in remorca. deci masa totala se conserva
NOU
@Arhi: ca sa iau apararea diavolului, trebuie sa-i dau dreptate lui normancboy. Daca problema e de fizica trebuia sa spui greutate sau masa unde era cazul. Daca era o problema de piata, dintr-aia cu cartofi atunci puteai sa folosesti doar limbajul uzual 🙂
NOU
@alinush: fa ceva util: sterge-ti blogul si sinucide-te
@normancboy: 1. chill, dude 😀 2. exceptand aproximarea aia, in care v -> 0, mi-am mai dat seama de ceva
un om, daca s-ar afla pe platforma camionului si ar capata o acceleratie verticala in sus (ar sari), atunci ar aparea acea forta de reactiune, deoarece el practic impinge camionul in jos ca sa se deplaseze in sus
chestia e ca porumbeii aia se ridica prin zbor (deci “apasa”/”se sprijina” cu aripile in aer, nu pe camion), asta presupunand ca nu sar intai; oricum, toate marimile astea sunt, cum am mai zis, neglijabile
ps: tot olimpic sunt si eu, chit ca astea-s banalitati 🙂 erau niste probleme de sandu de statea mata in coada
NOU
e kkt, norman are chef de balareala si eu nu am treaba si ma iau cu el. sunt asa de satul de corectorii astia de mi se face si sila. pacat ca tocmai norman s-a gasit
NOU
intr-adevar, pare mai rasarit, dar fiecare avem fazele noastre naspa (ce gay suna :)) )
NOU
hmm, propun spre destindere filmuletul asta 😀
sau asta pentru fanii lui bahoy
NOU
Nu ma gandeam ca o intrebare despre falfaitul porumbeilor poate genera 50 de comentarii intr-o zi 🙂
NOU
Te-a afectat mythbusters :))
NOU
eu zic ca soferul camionului ar trebui sa ia amenda caci nu are voie sa circule pe drumuri cu usile deschise deversand marfa ( in cazul nostru porumbei ) pe carosabil .
NOU
ok greseala mea , am vazut prin ca si din , dar tot ar trebui sa ia amenda pt transport necorespunzator de animale
NOU
Camionul va avea tot 2000 de kilograme 😉
NOU
Un comment de-al meu s-o împiedicat de Akismet. Da, ştiu, sunt două link-uri. Partea bună e că nu promovează nimic. 😀
NOU
hop si eu, dupa spartul targului:
da’ daca e camion frigorific, inchis ermetic si porumbeii aia initiaza o transformare adiabatica ? Se incalzeste aerul din camion si forta ascensionala creste cu zero virgula … epsilon ?
Hai sa traiesti Dorele, mai ia o bere s-apoi pornim cu porumbeii astia la Frankfurt 🙂
NOU
va fi mai usor cu 20 kg ca atata cantarea marfa transportata.
NOU
Darius, ba este spam nesimtit, totalmente offtopic. nu mai e in akismet demult, e sters
NOU
Mosule, lasa mithbusters.Intru-n episod au studiat asta si da, tot atat va cantari camionul.Big deal.
NOU
De offtopic îi offtopic, da’ dacă zici că-i şi spam şi nesimţit, atuncia să ştii că n-am vroit. 😕
NOU
Darius, tu in toate comentariile tale pui cate un link la un articol de-al tau. am zis ok, e la inceput, fie. dar deja sari calul.
NOU
Nu era articol de-a meu. Şi nu pun link către mine în fiecare comentariu. Decât în nume. Şi dacă o fac e de obicei on-topic. Dar nu asta e important. Ci că ştiu că te deranjează. N-am să mai pun link-uri şi am să-i întreb şi pe alţii dacă-i deranjează. Decât în nume. Sau eventual o să comentez “anonim”- nah. Crezi că de-aia mai pun câte un link ca să-mi vină tone de trafic? Păi nu vine. Poate din cauză că lumea de aici mă ştie de spammer sau poate că ştie cât de naşpa scriu, poate ambele. Sau poate e o metodă lousy de a te “promova”…
Cât despre commentul de ieri, conţine 2 link-uri către un idiot habotnic care pe o parte era sfânt, pe de alta era un jeg ipocrit făcând o super anticampanie împotriva lui Birchall. Ştiu că te enervează oamenii ăştia. Da-s conştient că poate o să ţi se rupă de nush care iar ceea ce spun e complet neinteresant. Da’ nu pricep unde e spamu’.
NOU
unde e spamul? spamul e atunci cand vii la un articol de-al meu si zici, da ce misto, ai dreptate, hai sa iti zic eu de un site meserias unde gasesti un subiect ca lumea. subiect clar si total pe langa orice spun eu.
ALA E SPAM. nu ma intereseaza subiecte ca lumea, nu am nevoie de sfaturi de blogging. ma descurc, multumesc.
NOU
Am înţeles. Îţi dau dreptate. I’m sorry. Pe bune şi fără nicio ironie.
NOU
eu nu cred ca greutatea va fi aceeasi. eu zic sa mai adaugati si vreun kil de gainaţ sau chiar mai mult, functie de cit de lung a fost drumul 😛
NOU
mda.. deci ultimele ~5 comentarii sunt total offtopic si neinteresante. Certati-va si voi pe mail 😛
Ontopic: Daca toata lumea vrea sa complice o problema super simpla, atunci hai sa il lasam pe nenea Newton deoparte ca totusi suntem in secolul XXI si lucrurile au mai evoluat de atunci. De exemplu a aparut nenea Einstein care a spus ca totul este relativ, inclusiv masa, care cica se modifica in functie de viteza obiectului masurat.
Astfel incat avem: m = m0 / ( sqrt(1 – v^2/c^2) ) unde m0 este masa absoluta, c este viteza luminii si v este viteza obiectului. Daca punctul de referinta este Pamantul, atunci, deoarece v^2/c^2 ~= 0 => m~=m0. Ce vreau sa spun cu asta este faptul ca e foarte putin probabil ca acel camion sa aiba in vreun moment fix 2020 kg si cum viteza variaza in functie de timp => camionul va avea o masa diferita in fiecare moment al timpului. Desigur, cu instrumentele de masura din anii 1600 toamna :P, aceste variatii minuscule nu pot fi detectate.
Pentru cei impatimiti care s-au decis sa vorbeasca despre forta de GREUTATE: din cauza ca acei porumbei dau din aripi se exercita forte asupra peretilor camionului a caror rezultanta variaza neliniar (probabil e o functionala extrem de complexa) => greutatea intregului corp (care nu poate fi redus la un punct, deci se aplica legile solidului rigid) va varia si ea in fiecare moment al timpului. Sa nu mai zic ca forta de greutate G=mg unde g este acceleratia gravitationala care variaza si ea in funcia de pozitia camionului fata de centrul Pamantului…
Evident, problema se mai poate complica intr-un milion de moduri. Deci hai sa nu mai aberam si sa ne multumim cu faptul ca masa sa va ramane constanta (cu exceptia momentului in care acei porumbei se afla undeva in partea de sus a incaperii si se decid sa nu mai bata din aripi. Atunci ei vor intra pt cateva fractiuni de secunda intr-o stare de imponderabilitate, moment in care camionul va cantari ~= 2000 kg. Cand acestia se vor lovi inevitabil de podea, camionul va recapata cele ~20 de kg).
PS (pt necunoscatori): ~ = aprosximativ 😛
NOU
simi, da pe tine ce te fute grija de blogul meu? Iti da el sa mananci sau de ce plangi?
NOU
daca camionul are 2000 de kg, iar porumbeii 20 kg si porumbeii zbor, atunci greutatea camionului va fi mai usoara ca 20 de kg pt ca atata cantaresc toti porumbeii, iar greutatea va ramane 2000 de kg.
NOU
bravo Melissa, ai dreptate!! esti singura care a ghicit, felicitari 😀
NOU
sa dea dracu de mai inteleg ceva. Melisa..tu zici ca “greutatea camionului va fi mai usoara” apoi aceasi greutate… “va ramane 2000 de kg”. WTF?
NOU
Totul e relativ, si departe de a fi real …
porumbeii ca sa exercite o forta totala de 20kg pentru a se ridica asta inseamna ca toti sa dea din aripi in acelasi timp (ceea ce nu cred ca au coordonarea asta) … si daca ai zis doar ca zboara (insemnand ca nu toti dau in acelasi timp din aripi)… atunci masa variaza de la o secunda la alta … deoarece cand un porumbel se mai ridica putin, altul mai coboara si tot asa … deci nu vor avea in acelasi timp o masa totala de 20 kg in aer …
PS ; am citit si ce a zis *theheartcollector … si am zis cam ce a zis si el 😀 dar el a zis-o in calitate si termeni de cunoscator … nu cunosc asa multa fizica , dar imi traiesc viata dupa logica si o gandesc la modul logic …
NOU
”
e kkt, norman are chef de balareala si eu nu am treaba si ma iau cu el. sunt asa de satul de corectorii astia de mi se face si sila. pacat ca tocmai norman s-a gasit
”
urat din partea ta….
m-ai dezamagit..ai incercat sa maschezi faptu ca nu stii ce e ala impuls mecanic cu toata abureala asta specifica celor care fac marketing…
ce sa mai zic….bagamiash pula-n masa lu lobont ca nu l-a facut mai inalt
NOU
gandind inginereste… de obicei cantarele au o toleranta. Tinand cont de masa mare a camionului, de cea relativ redusa a porumbeilor, de aceasta toleranta si de dioptriile cititorului , putem spune ca masa camionului ramane neschimbata 😉
NOU
iarasi te-ai uitat la mythbusters, vezi ca acuma au serie noua 😀
NOU
cu 0
NOU
2000kg camionul
20 kg porumbeii
impreuna(sau camionul, ca porumbeii sunt in camion fac 2200 kg) daca pleaca porumbeii ramane cu 2000 de kg.Ce e asa de greu”_”
NOU
mythbusters 🙂
greutatea ramane la fel.presiunea exercitata de porumbeii care dau din aripi inlocuieste greutatea pasarilor
NOU
mai fratilor, problema asta e facuta de un mare idiot (profesoras de mate de la tara, care nu vede decat carute si loganuri). Un cantar care cantareste camioane nici nu sesizeaza daca pui sau nu 20Kg. 20Kg fata de 2000Kg reprezinta o cantitate neglijabila, intra in toleranta cantarului. Probabil daca nu ai vazut in viata ta o camioneta de 2000kg poti sa aberezi asa. Poti sa ii faci vant cu toate aripile de porumbel, nici nu se va misca in sus si nici in jos. Probabil ca matematic si fizic exista o solutie, dar problema e o PROSTIE. :))
NOU
io vreau probleme cu forta si greutate nu cu camioane
NOU
Eu cred ca dc cintareste 2000 de kg cu porumbei va fi 2020 apoi zboara toti si va fi raspunsul 20 cititi mai bine intrebarea la sfirsit