Guest post de Blog de Bucureștean
Va aduceţi aminte de articolul ăsta, în care vorbeam despre proiectul de implementare a vehiculelor electrice pe scară largă? Iată că lucrurile se întâmplă.
Nihon Kotsu, cel mai mare operator de taximetrie din Japonia, va introduce în teste maşini electrice pe data de 26 aprilie. Asta după ce au construit o staţie de înlocuit acumulatori cu ajutorul celor de la Better Place. De reţinut: proiectul este sprijinit de Ministerul Economiei, Comerţului şi Industriei din Japonia.
Apoi vine Irlanda, care a anunţat construirea a 3500 de staţii de încărcare pe teritoriul ţării, 5000 de euro discount pentru achiziţionarea de vehicule electrice şi scutirea de la taxa de primă înmatriculare. Asta ca urmare a anunţării parteneriatului între Renault- Nissan, compania de electricitate ESB şi, de reţinut, guvernul irlandez.
În Franţa a demarat un proiect similar pentru testarea vehiculelor electrice iniţiat de Renault, fireşte, EDF, Schneider Electric, Better Place, ADEME (l’Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Energie – o las fără traducere, că înţelegeţi) şi Consiliul General din Yvelines (departamentul în care se va desfăşura experimentul). Deci statul francez e pe ţeavă, cum se zice la Arhi în Pantelimon.
Nu mai amintesc celelalte ţări participante activ la această revoluţie; poate doar Israelul, de unde a pornit totul şi care va fi prima din lume care va introduce automobilele electrice pe scară largă.
Ce fac politicienii noştri? Sprijină proiecte novatoare? Nu, nu ne aşteptăm la ăia bătrâni, ei sunt ocupaţi cu traficul de influenţă prin telefon. Un judecător, un şef de regie, un lider de sindicat, nu contează, au întotdeauna pe cineva de sunat. Şi sunt atât de miraţi când apar înregistrări cu ei, încât parcă desluşeşti pe faţa lor întrebarea: “păi şi eu cum mai rezolv o chestie, trimit porumbei călători?”
Dar ăştia tineri? Care n-au împlinit 40 de ani şi n-au apucat să se mânjească în regimul trecut? Vin ei cu ceva nou? Îi vezi în slujba unei astfel de revoluţii industriale? Din păcate, nu. Aţi văzut şi voi, n-au trecut două săptămâni de când tânărul Urban, om politic cu un arbore genealogic select (sau celest, nu ştiu cum se scrie), se ocupa de amenzi de circulaţie. Proiect personal de mare angajament, pentru care asuda la tv. Nimic serios, nimic de substanţă, nimic de viitor.
Follow Renault Vehicule Electrice si Better Place pe Twitter: @RenaultZE si @btrplc
NOU
Ok, e clar care sunt beneficiile pentru mediu, utilizatori, sanatate, etc., dar ce castiga clasa politica din Romania (si nu numai) daca sustine un astfel de proiect? Sa nu-mi raspunzi voturi…
NOU
@nina
nu-mi pasa de cei de pe partea cealalta a baricadei
NOU
@nina: Li se cam termina petrolul, cine e destept baga bani acum in asta si ii va fi tareee bine mai incolo, cine e fraier ramane bloc pe chestiile care consuma enorm de mult!
NOU
De apreciat intentia tinereasca de a inova, dar vrem nu vrem, Romania nu este in nici un caz in stare sa demareze un proiect de genul asta, sa avem de maine cei mai onesti si sinceri politicieni si tot n-am fi.
Nu va faceti griji totusi, Romania in sine nu are nimic de pierdut daca nu intra acum in joc, mai degraba de castigat. Participantii ar fi statul + ceva companii straine. Infrastructura va fi mai ieftin si mai bine facuta peste 10 ani si n-avem vreo companie romaneasca pe care s-o sprijinim prin acest proiect (chiar nu avem), care sa castige prin acea investitie de care zice Petra.
NOU
nici pe curent nu sunt sigure treburile 🙂
www.youtube.com/watch?v=4_TzIUlaQok
NOU
da, inca un dobitoc american care face bani pe spinarea altor dobitoci.
NOU
– Prima tara care s-a gandit la o astfel de implementare este Israel
– prima companie ce va produce toata gama de masini electrice la scara macro e Renault
Gandeste-te ca la noi nu exista infrastructura in autostrazi. Nu au reusit sa puna la punct o retea de distributie GPL(in toata tara).
Sunt sute de sate ce habar n-au ce e ala curent electric…si tu vrei infrastructura pentru vehicule electrice?
La noi nu ai cu ce asa ceva, si sa vrei! intai trebuie alte lucruri puse la punct.
Dar macar visam!
PS: Eu pun umarul la construirea masinilor electrice :), pacat ca nu pentru Romania!
NOU
ai mare dreptate, cu o singura “indreptare”: “Dar ăştia tineri? Care n-au împlinit 40 de ani şi n-au apucat să se mânjească în regimul trecut?” – astia tineri sunt la fel de corupti ca si cei batrani, ca altfel nu au cum sa ajunga acolo sus.
NOU
Editat de admin: Andy, welcome to may spam. Comentariul tau contravine regulilor de buna purtare de pe blog, deci prin urmare nu mai esti binevenit aici.
NOU
@arhi: daca mie mi-ai raspuns, atunci nu e vorba de un simplu american de fapt, ci de… nasa
science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2009/29may_noaaprediction/
science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/10mar_stormwarning/
NOU
Mie inca nu imi e clar ce beneficii vor aduce masinile electrice, in afara de faptul ca daca se termina petrolul, mai ai cu ce merge. Si asta mai ales in Romania. OK, merg pe electricitate si nu scot ele fum. Dar electricitatea aia de unde vine si cum e produsa? Ca ultima oara cand am verificat este produsa in majoritate de termocentrale care au o eficienta energetica mai mica decat un automobil Euro5. Bine, puteti sa spuneti ca sunt si hidrocentrale care mai acopera, dar nici astea nu sunt mai ecologice decat o masina. Si daca mai punem si la socoteala consumul de energie ca sa aducem masina din Japonia in Romania, ne-am scos.
Deci, pana la urma care e avantajul automobilelor electrice in afara de fite ecologiste?
NOU
@ictin Curentul cu care se incarca acumulatorii la statiile de schimbare se va obtine tot prin metode verzi. Cauta…
Mecanica se simplifica, partea de electronica se complica destul de mult.
NOU
Ba ce drac va mai stresati deja devenim penibili ca ne tot intrebam de ce la noi nu ce drac hai sa o lasam balta nu se va intampla nimic prea curand impacati-va cu ideea si gata …. si nu o faceti pe prosti mirandu-va …
NOU
cineva, poate imi dai un link ceva, ca eu pana acum nu cunosc nicio metoda cu adevarat verde de producere a curentului electric in masa (la scara mica pot sa iti dau exemplu termocuplul, dar am dubii ca poti produce suficient de multa pentru a alimenta o masina). Nici macar daca pui un hamster sa alerge pe o roata nu poate fi considerat verde, ca obosesti animalul.
NOU
Ok, implementeaza ei, dar eu nu cred ca se vor produce masini electrice la scara mare in urmatorii 10 ani. Pur si simplu nu merge, chiar daca Renault se lauda cu asta.
In primul rand sunt foarte scumpe! Pai Mitsubishi a anuntat preturile pentru iMIEV in Marea Britanie.
37.000 euro!!! Va rog spuneti-mi sincer ca voi ati fi dispusi sa dati banii astia pentru o masina gen Matiz!!
In al doilea rand, oricat ar grabi ei retelele astea de incarcare (sau schimbare baterii) nu vor reusi sa iti lase aceeasi libertate de miscare pe care o ai acum. Clientii acestui gen de masini vor trebui sa se limiteze la deplasari in oras si prin apropiere. Nimeni nu cumpara o masina (scumpa!) doar pentru asta.
Inteleg pregatirile, spre asta ne indreptam, dar in nici un caz prea curand.
NOU
motorstory, daca o baterie ma tine 600 km, nu cred ca sunt limitat de nimic. iar pretul estimat de renault ptr automobilele lor DE SERIE ce vor iesi este undeva la 15 000. pe langa asta, intentia este de a vinde ieftin si de a se castiga ulterior din consumabile, recte baterii
NOU
Lasa ca fac altii modificarile, ei vor merge pe curent electric, noua ne raman masinile SH pe benzina/motorina care la ei nu vor mai valora nimic, si cu urma de petrol lasata de ei mai traim 10 ani :))
NOU
@Andrei
si platesti taxe mai mari pentru motoarele pe combustibil fosil
NOU
problema pe care o vad eu, este ca nu s-a ajuns la un acord cu privire tipul de tehnologie nepoluanta ce ar trebui adoptata in viitor, exista din cate stiu eu:
1. Etanol
2. Hidrogen
3. Hibrid
4. Acumulatori
De exemplu in Norvegia se incearca introducerea masinilior cu hidrogen, iar in Suedia a celor cu etanol…
Nici una din tehnologiile actuale nu are un avantaj clar fata de cealalta, iar fata de carburantii fosili, singurul avantaj este cantitatea rezervelor disponibile…
NOU
Andrei, problema cu etanolul este:
1. oricum este poluant, e combustibil, arde, etc
2. pentru a fi produs, trebuie luat din suprafata agricola a pamantului. vom ajunge sa murim de foame, ca pe ogoare se cultiva rapita
NOU
Si Dacia a trimis in America vreo 300 MCV ca sa le puna motoare electrice, pretul undeva la 23 mii dolari
NOU
Arhi, nici un concept de pana acum nu are o autonomie anuntata de 600 km. Si conceptele sunt ceva mai optimiste decat versiunile de serie.
Ce se poate acum este o autonomie de maxim 250 km. Asta e ca si la consumul anuntat de producator pentru masinile cu motoare normale. Adica e teoretica. In functie de conditii, scade mai mult sau mai putin.
De exemplu, BMW are in teste in State, Mini E, masina electrica cu peste 200 km autonomie. Mai multi clienti (sunt cateva sute, selectati de BMW) s-au plans de faptul ca autonomia scade cu cam 50% in conditii de frig.
Stiu, mai sunt cativa ani si au timp sa rezolve unele dintre problemele astea. Dar eu cred ca se exagereaza cu iminenta asta a masinilor electrice. Sunt inca departe.
Ma indoiesc sincer ca renault va scoate masinile astea electrice la 15.000 euro. Ele sunt mai scumpe (apropo, Mitsubishi-ul de care am pomenit in comentariul anterior este DE SERIE). Ca Renault sa produca la pretul asta, ar trebui sa se bazeze pe volum mare de vanzari. Si nu cred ca o sa fie cazul.
Una alt aspect. Masinile electrice sunt mult mai simple la nivel de mecanica si – teoretic – nu prea ai nevoie de service. Bateriile insa sunt scumpe si n-ai vrea ca Renault sa te “taxeze” pentru ele prea des. Se zice ca durata lor de viata ar trebui sa fie cu putin peste 100.000 km, dar nimeni nu stie exact.
PS: Am scris o gramada, dar imi plac discutiile astea 🙂
NOU
ideea cu automobilele electrice este generoasa si aparent polueaza mai putin.
ceea ce ma deranjeaza pe mine enorm este ideea ca fraierul de consumator trebuie sa suporte costurile gigantice pentru acest “refactoring” si mai ales pentru “pierderile” pe care industria auto le va inregistra prin desfiintarea liniilor de fabricatie a motoarelor cu ardere interna. am pus pierderi intre ghilimele fiindca liniile alea de fabricatie sunt amortizate demult.
adica de ce pana mea as da eu de 2 ori mai multi bani pe un hibrid, in conditiile in care benzina chiar daca e scumpa, dpv economic nu se justifica diferenta de pret? (sa zicem ca dupa 10 ani as ajunge la paritate intre a conduce un hibrid platind pretul curent si a conduce ceva pe benzina/motorina. cine mai tine o masina 10 ani? apoi, actualmente acumulatorii de la hibrid trebuiesc schimbati dupa aprox 6 ani, si costa destul de mult.)
vrajeala asta cu “o planeta mai curata pt copiii nostri” nu ma induioseaza…
bine, asta ar fi cazul hibridului, dar nu vad mari diferenta de caz daca schimbam hibridul cu un automobil electric.
NOU
mai copii, treaba e simpla si honda trage in directia asta. Acum nu stiu dece nu apasa pe acceleratie deoarece tehnologia e pusa la punct din toate punctele de vedere. Cineva spunea mai sus de hidrogen. Da asta este si conceptul se numeste Fuel Cells, iar hinda a ajuns la generatia a 3-a. en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity
NOU
Eu nu inteleg faza cu automobilul electric. Il incarc la priza prin care circula curent produs de o centrala pe carbuni. Folosesc bio-diesel rezultat din plantarea unor balarii pe niste campuri care vor fi folosite la plantarea de cereale, din considerente ce tin de noi, cresterea populatiei, nevoia suplimentara de hrana.
Mai este loc suficient pentru inovare in transporturi.
NOU
In Suedia vor sa il produca din deseurile lemnoase (aka rumegus),singurul compus “poluant” (nu sunt de acord totusi cu termenul) este codoi-ul (dioxid de carbon), care oricum este absorbit de copaci …. care ajung rumegus… si tot asa…
Masinile pe etanol produc mai putina poluare, si au avantajul ca nu trebuiesc inventate, masinile pe benzina sunt compatibile 100% (bine nu chiar 100%). Singurul minus este reprezentat de necesitatea amestecarii etanolului cu o cantitate de benzina (10% parca trebuie sa fie benzina), pentru a mentine etanolul omogen (adica apa din etanol sa nu se separe).
Suedia este un bun candidat pentru aceste masini avand exploatari forestiere masive, insa sustenabile,
Oricum idea nu e sa se inventeze din prima perpediumuri mobile, ci sa se reduca incetul cu incetul dependenta de carburanti fosili si sa se diminueze poluarea, si cred ca etanolul este o buna alternativa.
NOU
uite aici o secventa (doar primele 30 secunde) din filmul Who killed the electric car.
Tipul acesta (care a produs si sistemul de propulsie de pe GM EV1), a inventat o masina cu o autonomie de 300 mile (480km) folosind un acumulator cu 6800 de celule asemanatoare cu cele din laptop.
Deci se poate obtine autonomie mare.
NOU
@ictin Nu stiu ce intelegi tu prin metoda de a produce curentul electric verde.
Poate ca totul se produce intr-o cutie verde sau conductorii sunt verzi. Pe langa efectul de termocuplu amintit de tine mai exista si efectul piezoelectric ca si efect fizic. Dar si ce se intampla la celule fotovoltaice e tot ceva fizic, si nu sunt degajate gaze cu efecte de sera in timpul functionarii, la fel si la centralele hidroelectrice sau cele eoliene, termale.
In fine, noi restul prin metoda verde de obtinere a curentului electric intelegem ce gasesti pe wiki, uni considerand ca energia nucleara tot aici. Dar tu poate astepti un duh sfantul sa iti aduca energie electrica.
Statele prin politica fiscala vor facilita trecerea la sisteme 100% electrice, acolo unde se doreste. Cumpara masina cu benzina si plateste taxe si impozite mai mari, iar mie o sa imi plateasca statul din masini. Plus sistemul in care o sa fie lansate unele masini electrice in unele tari o sa fie accesibil. Faceti analogie intre autovehicole si combustibil si telefonul mobil si minute de convorbire. Noi suntem acum pe echivalentul la “pre-pay” – cartele: mergi la pompa pui 10l mergi 200km, dar daca ai avea “abonament” .
O masina electrica sau hibrida are multe avantaje fata de una clasica pe langa gradul de poluare 0 sau redus: – recuperara energiei prin franare regenerativa, – cuplu mult mai bun la turatii/viteze joase si altele
NOU
@ovidiu: dar centralele atomo-electrice, ori hidro-electrice ce au?
intr-adevar, bio-dieselul “taie” din pamantul cultivabil folosit la producerea de hrana pt omenire. aproximativ aceleasi considerente pentru padurile de centrale eoliene, in cazul in care singura zona unde se poate capta energia vantului se suprapune cu terenurile cultivabile.
NOU
in timisoara s-au construit pisde pentru biciclisti late de, atentie, 50 cm. fiind pe banda 1 la margine langa bordura sunt pline din 10 in 10 m de guri de canal. sa fie barbosu’ bio trendy frendy sau un talamb cu un ONG sa nu zica ca nu o facut ceva pentru biciclisti. eu inca ma intreb pentru ca sunt sigur ca nimeni nu stie de ce ! Timisoara e BIO Timisoara e cu VOI ! 😛
NOU
Automobilul electric e un lucru bun dar nu inseamna neaparat ca e mai eco.
Conteaza in ce fel se produce energia electrica necesara, daca se face la o centrala pe carbuni atunci e o jale chiar mai mare.
Conteaza ce consum si cate deseuri rezulta la fabricarea masinilor electrice. Daca bateriile sau procesul de fabricatie contin multe elemente toxice si bateria trebuie schimbata des cam apare o problema.
Conteaza cat de eficient e vehiculul din punct de vedere energetic. Uneori un motor cu ardere interna care consuma foarte putin poate fi mai eficient decat o masina electrica.
Tinerii nostri din politica? Flori de mucegai! 🙂 Cum ar putea sta ceva bun langa cloaca fetida a politicii romanesti?
Ai nostri vor face orice, chiar si rachete pentru mers pe Marte insa, au o singura conditie, sa poata manari contractul in asa fel incat sa le iasa si lor un comision generos. Intr-o zi vor fi si la noi vehicule electrice si statii de alimentare pentru ele dar in mod totalmente nesurprinzator vor costa sensibil mai mult decat la altii 🙂
NOU
Un motor cu benzina are eficienta de maxim 25%, unul electric(BLDC) poate ajunge la 95%. Eficienta este raportul dintre energia termica/electrica si energia mecanica obtinuta.
NOU
@cineva
Problema e ca se exagereaza prea mult cu beneficiile masinilor electrice. Cum spuneam, in romania energia electrica este produsa in proportie de peste 50% de catre termocentrale (chiar mai mult, stiu sigur ca cernavoda da cam 14% si hidro cam 20%). Chiar daca ar fi cum zici ca energia electrica pentru acumulatori ar fi produsa prin metode “verzi”, inseamna ca pur si simplu redirectionezi energie verde de la utilizarea “normala” catre masini electrice.
Si hidro nu e atat de ecologica precum pare. Constructia unei centrale hidro presupune anumite dezastre ecologice in zona unde e construita (tousi o mare zona va fi acoperita de apa, iar animalele de acolo vor muri si alte asemenea probleme), plus ca si in perioada exploatarii elimina in apa diverse deseuri periculoase.
La ora actuala cea mai verde energie este creata de catre centralele nucleare si asta datorita faptului ca orice rezid este sub control strict si nu scapa in mediu si nici nu reduce capacitatea de a produce hrana.
Trebuie sa intelegem ca chiar daca in viitorul apropiat rezolvam problema producerii in masa de energie verde (si cea mai buna posibilitate la ora actuala este fuziunea, chiar daca nu e fara probleme), destul de curand ne vom confrunta cu problema producerii hranei De aceea centralele eoliene si bio-combustibilii pot fi complet eliminati din ecuatie.
De asta zic ca acum masinile electrice nu rezolva nimic, pur si simplu muta problema in alta parte (chiar sunt curios cand va aparea primul individ care isi va incarca masina electrica de la un generator pe benzina/motorina).
NOU
@cineva
De acord cu tine. Dar, calculul comparativ ale eficientei energetice ale masinilor clasice versus masini electrice implica mai multe variabile decat strict eficienta motoarelor ( en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#Energy_efficiency ).
Link-ul de mai sus ne da o idee in acest sens (partea cu Energy efficiency).
Discutia poate deveni chiar mai complexa pentru ca, calcule de eficienta si poluare pot fi facute si pentru obtinerea benzinei consumate de masini sau pacurei/carbunilor arsi de termocentrale.
Cred ca masina electrica are un viitor dar deocamdata inca este oarecum experimentala si nu are avantaje nete din punct de vedere ecologic sau economic pentru consumator. Cand energia electrica se va obtine predominant din resurse regenerabile si va deveni mai ieftina, cand bateriile vor fi mai usoare, mai ieftine si mai putin poluante atunci vehiculul electric va deveni dominant pe piata.
Pana atunci, daca chiar vrem sa fim eco, mergem pe jos sau ne cumparam masini second-hand (fabricarea unei masini noi genereaza tone de deseuri) ca oricum deja e facuta, cu un consum mic si pe care sa o utilizam cat mai rar (ca sa poluam cat mai putin) 🙂
NOU
masina electrica nu este o noutate ,este doar readusa pe piata.
en.wikipedia.org/wiki/Electric_car
NOU
Nu mai stau acum să comentez toate fanteziile şi aberaţiile legate de maşina electrică. Vreau doar să menţionez un aspect pe care toată lumea l-a trecut cu vederea. Motoarele maşinilor electrice produc câmpuri electromagnetice, care vor produce un alt tip de poluare, cea electromagnetică. Gândiţi-vă la un oraş ca Bucureşti cu vreo 2 milioane de maşini electrice în trafic. Să vedeţi ce purici la relevizor şi radio o să aveţi atunci! Ca să nu mai vorbesc de sănătatea oamenilor. Nu mă luaţi acuma cu faze cu ecranare şi alte bălării.
Referitor la statul român, nu cred că într-o economie capitalistă astfel de retehnologizări trebuiesc să fie iniţiative ale statului prin programe naţionale de tip comunist. plus de asta guvernanţii reacţionează prompt doar atunci când e vorba de şpăgi şi comisioane grase.
NOU
@ictin Constructia unei hidrocentrale are efect asupra mediului atunci cand este construita si sunt zone inundate, dar in cadrul lacurilor de acumulare exista viata si biodiversitate.
Cauta si vezi ca in sistemul energetic national din RO 33,(3)% din energie este produsa hidro, 33,(3)% termo si 33,(3) nuclear, deci teoretic 66,(6) suntem eco. Daca una din companii nu poate furniza puterea alocata, atunci este obligata sa cumpere de la celelalte la pretul lor de productie. E foarte clar ca termo e cea mai scumpa, urmeaza cea nucleara si cea mai ieftina hidro. Cand se va lansa si in RO masini electrice, atunci se va pune problema cat e de verde energia electrica cu care se incarca acumulatorii la statia de schimbat acumulatorii.
@pasiivorbelor Eu m-am referit la eficienta motoarelor, se cunosc randamentele de la retelei de transport, bateriilor electrice actuale, si ale generatoarelor. Am o figura dintr-un curs de la master, din motive de copyright si mai ales respect pentru profesorul respectiv, nu o pot face publica. Cauta cartea “Vehicule electrice hibride” – Gheorghe Livinţ, Radu Gaiginschi, Vasile Horga
@Dan Lee – Daca un motor electric de 15-30KW, iti genereaza poluare, nu stiu ce sa zic de cei care stau la etajul 10, ce fac saracii oameni cu motoarele de la lifturi, pun pariu ca sufera de cancer, nu prind nici un post TV sau radio.
Daca nu un motor electric la o masina electrica iti genereaza o poluare electromaganetica asa de puternica, atunci cred ca nu mai monteaza radio in masina, nu?
Ce producator de motoare electrice are interes sa aiba pierderi in circuitul magnetic, cand fiecare W conteaza.
Atunci cand petrolul se va termina se va trece oricum pe electric, depinde daca se vrea o trecere mai lina sau nu.
Daca vrei sa fii eco intr-adevar mergi pe jos, folosesti bicicleta sau transportul in comun, in special cel electric. Dar cum viteza medie in Bucuresti era undeva pe 16km/h, e foarte bine pentru mediu sa stai in intersectie cu motorul termic la relanti si sa astepti sa se faca verde, sa iti dea cineva prioritate si bineinteles sa fii singur intr-o masina de 1.5tone….
NOU
Well… a aparut! 🙂 Versiunea de serie a lui Fluence ZE (complet electric) care va putea fi cumparata incepand cu anul viitor.
Am scris si pe blog, dar iata caracteristicile principale:
– motor electric de 95 CP
– autonomie 160 km (vezi, arhi, e la o oarecare distanta de 600 km)
– timp de incarcare la sursele normale de curent – intre 6 si 8 ore (prin 2012 vine un sistem de incarcare in 30 de minute, dar nu cred ca si la noi).
– viteza maxima 135 km/h (limitare electronica)
– masina are 4,75 metri lungime si 1,5 tone
Acum spuneti-mi voi cat de tentanta este pentru Romania.
NOU
Motorstory, probabil am citit eu aiurea. problema e ca acest fluence z nu face parte din proiectul israelienilor. ei nu vin cu statii de incarcare, ci cu statii unde schimbi bateriile, iar masinile ce vor aparea, de la renault, vor fi construitre in jurul acestui concept.
NOU
Uite si urmarea: bit.ly/c86N4E