O poveste cu elicoptere Puma, de pe vremea când unii dintre noi nici nu eram născuți.
Pentru cine nu știe, niturile sunt elemente de conectare pentru table. Pentru a umple complet găurile de nit, în aeronautică, unde vibrațiile sunt mari și tablele nu au voie să aibă „joc”, ele treceau printr-un proces de temperare: trebuiau încălzite, după care ținute într-un frigider, la rece, dacă nu erau folosite imediat. Procesul e mai complex, dar e destul să știți că dacă nu sunt folosite într-un anumit timp după temperare, ele nu mai pot fi montate perfect.
Ghiță și Nicușor de la montaj făceau bișniță cu lapte, cu care umpluseră frigiderul unde trebuiai să țină niturile. Tot ei au avut altă treabă decât să monteze în timpul corect niturile la niște elicoptere. Ghinionul lor a fost că beneficiarul a ales tocmai lotul ăla să facă un sondaj de calitate a montajului. Bang! Pumele au fost trimise la reparat.
Buba s-a spart în capul controlului nedistructiv, care a trebuit să facă radiografii la fiecare gaură de nit de la piesele vitale, ca să vadă dacă nitul umple complet gaura. Înmulțit cu vreo 10 elicoptere, asta a dus la vreo două luni de muncă non-stop și multe pume băgate în Ghiță și Nicușor.
Niturile care erau kaputt au fost scoase și schimbate. Dar stai! Asta nu e tot! Când au scos niturile, găurile s-au ovalizat, și au trebuit umplute cu nituri noi, care erau mai mari. Deci sensibil mai grele.
Chiar dacă niturile individuale nu erau mult mai mari, greutatea suplimentară cumulată a niturilor noi a dezechilibrat elicopterul. Prin urmare, nu doar controlul nedistructiv, ci și organizația de proiectare și-a băgat puma în Ghiță și Nicușor, pentru că au trebuit să recentreze elicopterul, ca să nu zboare pizdiș spre primul zid.
De aia îmi place mie aeronautica.
NOU
Niturile, ca niturile, dar cu cit dadeau aia litrul de lapte?
NOU
Ghiță și Nicușor aveau ceva timp totuși, de-și permiteau luxul de a fi putori în timpul prgramului pentru a face bișniță cu lapte…
NOU
Acum mulți mulți ani. Ghiță și Nicușor au maturat secția după aia pana la pensie
NOU
Astia 2 lucreaza la mine la firma. Singura diferenta e ca sunt vreo 2000 nu doar 2
NOU
Si de ce nu ii dai afara?
NOU
Mai bine iti tai un coi important decat sa incerci sa concediezi niste putori. Middle management knows.
NOU
Păi nu ei băteau niturile. Ei doar programau roboții.
NOU
@7, pare ca nu reusiti sa va hotarati.
Pana acum toti patronii/managerii se agitau ca nu gasesc deloc angajati. Dupa ce vi s-a dat peste nas si s-a ajuns la concluzia ca de fapt nu platiti suficient pentru cerintele pe care le aveti, acum va plangeti ca va este greu sa concediati oamenii care nu muncesc.
Nu este deloc greu, poti sa ii faci pe ei sa plece de buna voie:
– nu le maresti salariile
– nu le dai prime de Craciun /Paste / prime de performanta / etc.
– nu le mai oferi beneficiile care nu sunt trecute in contractul de munca (cum ar fi masa de pranz)
– nu le accepti invoiri, intarzieri la programul de munca sau concedii ce nu sunt programate din timp
– le dai termene concrete pentru anumite task-uri si urmaresti rezolvarea lor
– daca la evaluarile* lunare/trimestriale/anuale, indicii lor de performanta sunt mult sub media departamentului, poti chiar sa ii sanctionezi (legal este maxim 10% din salariu)
* Asta inseamna ca trebuie sa depui un mic efort si sa pui la punct un set de criterii de evaluare transparente (care sa se aplice pentru toti angajatii).
Poate daca ai un set de criterii de evaluare concrete, angajatii se corecteaza singuri si nu mai este nevoie sa ii concediezi.
NOU
Mai bine le vindeau p-astea la SH si luau unele noi. Dar poate tre’ sa-si justifice si ei job-ul. Sau, o fi fost vreo manevra de “retehnologizare” si de fapt, s-au ales doar cu o mana de nituri noi 🙂
NOU
Fii atent aici scenariu: urci elicopterul in aer. Vibratiile mari împing niturile prinse defectuos afara. Se desface o tabla. Elicopterul se decentrează în aer. Buf.
Partea bună e că ajungi la “dezastre în aer”. Partea rea e că nu mai apuci să vezi filmul.
Elicopterele nu-s papuci, sa le vinzi cu discount când au un defect.
NOU
Ok. Si de ce iti place aeronautica? Ca orice actiune gresita te penalizeaza? Sau esti masochista si iti place pt ca oameni?
NOU
Chestia asta s-a întâmplat în cretacic.
Acum oamenii care lucrează in aeronautică sunt profesioniști impecabili.
Sa vezi o sudura făcută pe un cadru de Alouette…zici ca-i verigheta.
Ca sa îți răspund punctual: îmi place pentru ca ingineria e extrem de complexa, ceea ce îmi gâdila neuronii intr-un mod plăcut.
NOU
Maddame,
Dacă te apucai de programare, aveai gâdilici la neuroni cel puțin la fel, iar șansele să omori pe cineva erau minime.
NOU
Sanșele să omor pe cineva sunt minime și acum, pentru că sunt foarte bună în jobul meu, ceea ce îți doresc și ție.
NOU
Bre, pe mine ma gadila la sinapse partea aia cu “sare o tabla si buf”.
Practic elicopterul nu e cea mai stabila masina de zburat tocmai pentru ca are ditai volanta sus si ditai volanta in lateral ale caror inertii anuleaza eventualele dezechilibre?
Nu de alta dar in actiunile de desant vreo opt baieti coboara pe aceeasi parte a elicopterui si prinderea hamurilor mai e si in consola vreun metru.
Daca luam un baiat ca fiind echivalentul a o mie si ceva de nituri…ceva nu iese la calcul…
Inteleg la trocaricele din Mash sa fie bai, dar cand ai ditai Puma…te supara acolo niste nituri?
NOU
As fi interesat de astfel de bloguri, de chestii de aeronautica…recomanzi ceva?
Sapt trecuta am gasit la nwradu un user de reddit care prezenta un serial doar cu imagini pe Reddit, gen Dezastre in aer
NOU
neamtu.tiganu blog
NOU
Gracias
NOU
Vând Pumă. Nu bate ..
NOU
… si da si mult lapte…
NOU
ai ținut-o doar în garaj la o bătrânică?
NOU
Nu falfaie 🙂
NOU
Nota 10 pentru cum ai scris acest articol.
Aproape orice poveste faină din România începe cu o bișniță. Mai țineți minte scandalul cu focoasele pentru rachete care-au putut fi furate dintr-un tren doar pentru că mecanicul a oprit neprogramat ca să vândă niște motorină?
NOU
Vedi, daca nu s-au dus cu lapte la Dorel? I-ar fi invatat sa repare cu niste sirma!
NOU
Pune niste chit!
NOU
Dezastre in aer,acu’ cativa ani
Avion de pasageri,cursa normala,pilotul simte niste vibratii in parbriz,dupa aterizare cere sa fie schimbat geamul. actiunea se petrecea in Italia. Vine un nene,ultima lui zi de job (iesea la pensie)vine cu geamul,hoop nu avea suruburile care trebuiau, “lasa ba ca merge asa” e si la italieni,pune alte suruburi. La urmatoarea cursa,geamul se sparge,pilotul e absorbit afara din avion,noroc ca erau stewardesele in apropiere au sarit si l-au tinut de picioare,copilotul a efectuat o aterizare de urgenta. Astia n-ar trebui tinuti la maturat in sectie pana la pensie,astia ar trebui acuzarti de tentativa de omor prin neglijenta.
NOU
Tentativa prin neglijenta suna ca un fel de tentativa de omor din culpa. Neglijenta criminala e termenul prin filme si e pedepsit
NOU
Pai ala de ce nu avea centura de siguranta ? Face el probleme tuturor…
NOU
Vezi ca stii dar nu prea. Treaba asta s-a intamplat in Anglia, nu in Italia si nu a fost un moment de lasa ca merge si asa, ci o greseala de la magazie care au gresit pn la suruburi si mecanicul care a facut lucrarea nu a vazut ca sunt o idee mai scurte ca alea vechi. Si pilotul nu cere nimic sa se schimbe ca “vibreaza geamul”, inginerul decide ce si cum se face. Si stai linistit ca daca ai certificat o lucrare de genul si se intampla asa ceva nu scapi cu o bataie pe spate si 10% din salariu ci consecinte grave si chiar inchisoare daca se lasa cu victime (vezi accidentul helios de la greci cand inginerul a uitat sa puna presurizarea inapoi pe automat dupa ce a facut teste si au murit toti la prima cursa…pasagerii si echipajul au sfarsit intr-un versant de munte si inginerul la bulau)
NOU
Daca tot ne dam mari ca ne pricepem la aviatie, fotbal si medicina hai sa povestim corect.
en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_5390
Mecanicul era cu experienta si cu mult simt de raspundere. Nu era un dorel. Sub presiunea timpului nu a respectat procedura si nu a consultat manualul. S-a dus in depozit, a ales suruburile prin comparatie vizuala … si a gresit. Cazul a devenit de referinta in aviatie si este adeseori citat.
NOU
Si s-a mai invatat un lucru din chestia asta, atit de simplu si evident incat ca de obicei le-a scapat tuturor. Geamul se montează acum din interior astfel incat presiunea mai mare din interiorul avionului fixează geamul in rama, practic bolturile nu mai sunt supuse nici unui stress mecanic.
NOU
@Maddame, cumva lucrezi pe câmp la Ghimbav? Suntem vecini? 🙂
Le zici te rog piloților de testare sa nu mai zboare deasupra clădirii unde lucrez? E firma aia cu numele P..H.
Că noi facem și HW development si încurc tranzistoarele in schemă. Sau poate au un nit slăbit.
NOU
pentru cine faceti development? Tot pentru a…?
PS: Culoarul de zbor trece și pe deasupra casei mele. Nu există sunet mai relaxant.
NOU
Eu stau in Cornetu la cativa km ( nu multi ) de aeroportul din Clinceni. Nu cred ca mai au loc domnii de la aeroport in frigider…
Intr-o zi i-a gasit decolatul pe la 05:00… I-am scris comandantului… Ce-mi raspunde – ca nu-i adevarat, ca era 06:30 :)))) No shit – nu mai stiu sa citesc ceasu? Ca sa nu mai spun ca si 06:30 e o ora de kkt sa-ti decoleze avioane peste casa. Pe mine nu m-ar fi deranjat daca era 06:30 ca atunci ma trezesc… dar pun pariu ca restul vecinilor nu-s asa matinali…
NOU
ce inseamna sa fi boss… iti faci casa langa aeroport si te plangi ca decoleaza avioane :))
NOU
Partea cu “ la cativa km “ n-ai mai citit-o nu? 🙂 ce inseamna sa citesti pe diagonala – tragi concluzii stupide. Pt cultura ta generala cand decoleaza un avion se aude si din Bragadiru . Si aia si-au facut casa langa aeroport?
NOU
Seara la 10, exact deasupra localității mele, avionul care vine din Palma de Majorca virează spre aeroportul din BadenBaden, aflat la 60km. Îl poți auzi pentru că deja a coborât la 1000m. Ar trebui să mă duc în audiență la comandant?
Există o localitate numită Offenbach am Main, aflată în apropierea Frankfurt am Main. De la 6 dimineața până la 10-11 seara trec avioane pe deasupra la fiecare 2-3 minute, pentru că se află pe direcția pistelor de aterizare.
Oare ce ar fi de facut? Să se inchidă aeroportul din Frankfurt?
Da, e o sursă de poluare, dar e de asemenea adevărat că, dacă nu te mai concentrezi asupra lor si nu-ți mai faci un stress din ele, destul de repede nu le mai auzi deloc.
NOU
@C – tu nu stii cum se aud astea la mine – eu nu stiu cum se aude la tine. Despre ce kkt vb?
Si peste casa mea e culoar de zbor pentru multe avioane care aterizeaza la Otopeni. Unele trec si dupa 00:00 . Nu ma deranjeaza astea.
NOU
Geretus, eu nu vb despre nici un kkt. Tu insa il aduci destul de des în discutie.
Dar ai dreptate: chiar n-ai habar cum se aude la mine.
NOU
La NY oricind te uiti pe cer vezi 10-15 avioane. 2-3 elicoptere. Pe bulevarde daca nu e o salvare, e macar o masina de pompieri sau vre-un detectiv cu sirena pusa. Daca e cumva liniste, toata lumea ridica capul din telefoane: urmeaza sa se intimple ceva!
NOU
Da de “bila alezor” ati auzit? Tot in aeronautica, tot la BV acum 100 de ani, Puma se construia in colaborare cu francezii, care francezi aveau o echipa de control “….oasa” Anumite repere, alezaje erau verificate cu tampoanele de control “trece-nu trece”. Daca gresea cate un frezor, facea gaura mai mare de exemplu, punea o bila de rulment pe gaura si-i trantea un ciocan de nu mai trecea tamponul. Piesele erau din dural si puteau suporta mici deformari, la control treceau, in aer nu se stie….
NOU
Cum e asta….
Și totuși, Pume nu au prea căzut..
Mă gândesc că era vorba de un cilindru de la motor, ceva care nu e piesa vitala. Probabil de aia să fi „mers și așa”?
NOU
Da, bine, nu cred ca erau piese care sa provoace accidente dar gaurile se largeau cu timpul, apareau jocuri mult mai repede si scadea durata de viata a piesei si implicit cresteau costurile cu mentenanta.
NOU
Cilindru de la motor? Pumele nu au turbine? Stiu eu ceva gresit?
NOU
Da. Știi gresit.
Sunt turbomotoare.
Turbinele sunt altceva.
NOU
Yep, Yep… I know, my bad… Dar totusi ce cilindru?
NOU
Turbomotoare ie turbine ! 🙂
Doar ca au reductor
Dar nu au pistoane neam
NOU
Nu ie. Ie tradus prost din engleză.
Edited: acum văd de unde vine neînțelegerea. Nu de “cilindru” as in “cu bujie” vorbeam, măh!
De forma cilindrica :)))) . Speculam in legătura cu alezajele, care au forma cilindrică, adică.
Dude…
NOU
Maddame, turbomotoarele sunt motoare care au in componenta o turbina. De aici si prefixul “turbo”. Turbina actioneaza un compresor, care datorita acestui fapt, se numeste turbocompresor. Compresorul comprima aerul si il baga la presiune mare in camera de ardere, unde e amestecat cu kerosen si aprins, gazele de ardere invartind turbina, care datorita acestui fapt se numeste turbina de gaze. Si astfel ciclul se incheie.
Diferenta dintre aceste motoare si mult indragitele TDI, care si ele au turbina, e ca:
1. Turbina invarte ea elicea, nu e doar un agregat auxiliar.
2. Nu e in 4 timpi, de aia face ca aspiratorul.
NOU
Mersi că ți-ai luat timp să explici. Eu n-am avut răbdare.
Am înțeles acum de unde a început discuția. Credeați ca vorbesc de cilindri as in motor auto…
NOU
Meh, Yo sunt obișnuit cu englezismele, că așa a fost primul contact cu aviația și așa mi s-au imprimat termenii în cap, low pressure turbine, bolt, nut, screw, fan blade, shaft etc…
NOU
Atât de mult mă repet în comentarii, încât am ajuns să plictisesc pe toată lumea. Iau o pauză din comentat până când mă deștept.
NOU
Adio Robert 🙂
NOU
Dureros de adevarate povestile cu Dorei.
Sa nu uitam ca pana in 2000 nu puteai potrivi portierele de la o Dacie la alta, Pentru cine a uitat, in 2000 a iesit SuperNova, prima masina facuta de francezi in .ro.
Pentru cine a mers cu 1300-ele si variantele ei, stiti ca in cazul in care o “forjai’ constant cu peste 120 km/h, faceai “setul” la intervale destul de mici, comparativ cu masini produse in vest. In ’88-’89 lucram la o intreprindere care a produs in colaborare cu DDR niste utilaje specifice pentru uzinele Dacia, denumite RAC – masini de rectificat arbori cotiti. Niste panouri de control mobile, afisaje LED, rigle de control etalon cu citire optica, nu in ultimul rand abateri de 1 μm. Bun, si vine ziua in care, inainte de predarea oficiala, vine o delegatie de la UAP, impreuna cu Doreii care urmau sa lucreze pe utilaje. Teste, programari, etc – se uitau saracii oameni ca la “masini straine”. Intr-un final, oamenii zic ca e prea complicat pentru ei, ca hâr, ca mâr…..pana zice unul ca ei lucreaza mai bine decat masina digitala. Si ca sa ne demonstreze, la rugamintea noastra, cum lucreaza ei in fabrica, ia omu’ un vilbrochen brut, il prinde in bac, se intoarce si ne roaga – “Un ciocan, va rog”. Bine, eram perplexi, dar i-am dat omului un ciocan. Roteste bacul cu mana, da doua ciocane, roteste, continua…..efectiv a facut totul manual, abatere finala 0.8 mm. Daca intelegeti ce s-a intamplat atunci, care era practica de rectificare in anii aia si cum probabil a continuat multi ani, pana la automatizari, intelegeti si din ce motiv erau atat de “fiabile” motoarele de 1300.
Cu alta ocazie va spun si cum se furau motoare intregi din fabrica Daewoo.
NOU
Acum e momentul perfect sa-ti instalezi apli.. nu stai, am gresit placa, acum e momentul sa ne zici de furtul ala de motoare!
Daca nu, guest article cu binecuvantarea preamaritului 😛
NOU
Chiar vreau sa aud povestea cu furtul motoarelor intregi din fabrica Daewoo. Spun din prisma faptului ca am o Nubira 2 si cam singurul defect pe care l-a avut cand a iesit din fabrica a fost o mica diferenta de nuanta la culoare pe elementele din fata fata de cele din spate. Deh, faimosul argintiu briliant 92U.
NOU
Dureros de adevarate povestile cu Dorei.
Sa nu uitam ca pana in 2000 nu puteai potrivi portierele de la o Dacie la alta, Pentru cine a uitat, in 2000 a iesit SuperNova, prima masina facuta de francezi in .ro.
Pentru cine a mers cu 1300-ele si variantele ei, stiti ca in cazul in care o “forjai’ constant cu peste 120 km/h, faceai “setul” la intervale destul de mici, comparativ cu masini produse in vest. In ’88-’89 lucram la o intreprindere care a produs in colaborare cu DDR niste utilaje specifice pentru uzinele Dacia, denumite RAC – masini de rectificat arbori cotiti. Niste panouri de control mobile, afisaje LED, rigle de control etalon cu citire optica, nu in ultimul rand abateri de 1 μm. Bun, si vine ziua in care, inainte de predarea oficiala, vine o delegatie de la UAP, impreuna cu Doreii care urmau sa lucreze pe utilaje. Teste, programari, etc – se uitau saracii oameni ca la “masini straine”. Intr-un final, oamenii zic ca e prea complicat pentru ei, ca hâr, ca mâr…..pana zice unul ca ei lucreaza mai bine decat masina digitala. Si ca sa ne demonstreze, la rugamintea noastra, cum lucreaza ei in fabrica, ia omu’ un vilbrochen brut, il prinde in bac, se intoarce si ne roaga – “Un ciocan, va rog”. Bine, eram perplexi, dar i-am dat omului un ciocan. Roteste bacul cu mana, da doua ciocane, roteste, continua…..efectiv a facut totul manual, abatere finala 0.8 mm. Daca intelegeti ce s-a intamplat atunci, care era practica de rectificare in anii aia si cum probabil a continuat multi ani, pana la automatizari, intelegeti si din ce motiv erau atat de “fiabile” motoarele de 1300.
Cu alta ocazie va spun si cum se furau motoare intregi din fabrica Daewoo.
NOU
Ceva este buba cu postarile. Da, am dat back si “Am apasat cu incredere” din nou pentru ca se intampla…..nimic.
NOU
E “un perplex”, “doi perplecshi”. Sau mai bine, o natie intreaga de perplecsi care nu ne mai revenim odata. Poate de aia s-au blocat internetzii.
NOU
Probleme, şăfu’ ?
Sau la orice cuvânt utilizat în context propriu trebuie puse ghilimele, steluţe sau trebuie făcut alceva ?
Mă exprim cum vreau, cine înţelege, bine, cine nu, să fie sănătos.
Oricum era corect gramatical perplecşi, nu “perplecshi”.
NOU
La Sorena (de Constanța) era un maistru – Bășică îi zicea – al dreacu rău. Fugeau toți de el. Faza e că meseriașii se duceau la macara și în loc să schimbe niturile ei făceau “comenzi particulare”.
Noroc că n-am fost acolo, dar la cutremurul din 1990 s-a dus a dreacu girafă la baltă cu tot cu garnitura de tren. N-a murit nimeni că erau în pauza de masă de la 2 jumate.
Ideea e că la recuperare au scos ăia din apă un picior de macara și vreo 20 de parabolice mișto, nichelate, țais.
NOU
Total off-topic, azi am învățat să sudez. E foarte mișto.
NOU
Electric?
Felicitări, hai nu-mi faci și mie rack-ul de biciclete?
Să vezi cât de finuță iese lipitura de laser welding. Am fost la Phoenix. Eu n-am pus mâna că nu luasem încă țuica la bord, dar a încercat o asistentă de la noi de la școală și-a ieșit strung. Fără zgură, fără oxizi, fără să-și schimbe culoarea. Scuipat, nu alta.
NOU
Păi cu arc, că ăla merge cel mai bine
1. La treburi casnice
2. Cu palincă
Vreau să bag și niște TIG, că doar ăla se folosește în aeronautică, dar am început cu mai ușoare.
Oricum am bifat tot: sudură ca pișatul boului, cu întreruperi, solzi inegali, incluziunii de zgură, șanț marginal și lipsă de pătrundere. Or fi fost și ceva pori, dar mi-a fost lene să fac o radiografie să văd.
NOU
Azi ai invatat sa sudezi? Altora le ia ani buni 🙂
NOU
Ce-am enumerat mai sus sunt defecte de sudură, deci am învățat să sudez…prost 🙂
NOU
Poate un drum pe aici nu ar fi rau.
www.facebook.com/muzeulnationalalaviatiei/?rf=146126395458698
Ai avea ocazia să simți și să vezi lucruri bine făcute. E păcat pentru că se zbate într-un dulce anonimat. De preferat sîmbata sau duminica.
NOU
Notat
NOU
Editat: Ai’de “puma” mea!
Am primii 7 ani de-acasă la fără frecventa, pentru ca maica-mea era ocupată sa stea in bucatarie și nu m-a învățat bunele maniere.
Ne ducem naibii, vine sfarsitul lumii!
(sa vedem cand incepe! :D)
NOU
Huh! A inceput mai repede de cat ma asteptam! 😉
Imi cer scuze ca nu am fost pe faza, eram ocupat cu bucatareala… la bucatarie! 🙂
NOU
Câteva scurte cu fofeze de-astea:
EC155 aterizat în parcarea de la Hanul Ancuței că li se făcuse foame chinezilor plimbați Băneasa – Pașcani.
EC120 aterizat în Deltă (în spatele unui bloc din Sf. Gheorghe) pentru crap proaspăt. Fugărit oi la întors.
Ka26 la stropit câmpul – tras de pas și decolat rotoarele fără cabină (asta din auzite).
Inspecție, emoții: mers să verific anticuplul, dar pe partea greșită. Înfipt voinicește mâinile în stator, realizat că n-am ce pale să verific (dăh!); mă tot holbam la nivelul uleiului și mă scărpinam doct în barbă “ar mai trebui vreo 2 picături”.
EC120 face punct fix dacă prinzi manșa în podul palmei și învârți repede-repede, ca la mașinuțele din cârciumile anilor ’90.
Știu un gras care poate decola singur R22-ul numai dacă pune un sac de nisip în dreapta :))
Ka26 aterizat lângă spălătorie auto și făcut boboc pentru cursă de fițe după o zi la muncile câmpului.
NOU
Ne-au spus cindva, la un curs de perfectionare, ca o eroare nu duce la un deznodamint tragic in modul simplu cauza A -efect B, ci e necesara indeplinirea unor conditii “favorabile” producerii evenimentului.
Eroarea e reprezentata de o sageata care, o data tisnita din arc, trebuie sa treaca prin citeva inele aliniate in mod drept inainte de a ajunge la tinta. Fiecare inel e un “fapt santinela”, daca e miscat, eroarea se opreste acolo si dezastrul nu se mai intimpla.
Incerc sa-mi dau si eu cu parerea, de pe margine: in exemplul din povestire lantul evenimentelor a inceput , ca de obicei, cu o greseala aparent marunta , montarea tirzie a niturilor. Primul fapt santinela ar fi trebuit sa fie respectarea unui tabel de lucru ( nu a controlat nimeni?) Al doilea fapt santinela : controlarea frigiderului de catre responsabilul de hala. Al treilea fapt santinela posibil : un control tehnic al produsului finit care iese pe poarta (vechiul CTC?)
Vezi cum, incet-incet, sageata se indreapta catre tinta, pentru ca nu o opreste nimic? Al patrulea fapt santinela a fost sondajul de calitate facut de catre beneficiar. Abia acolo se intrerupe lantul de erori.
Cred ca tot la cursul ala ne-au vorbit de un avion cazut (nu-mi amintesc marca, unde, cind, cine e mai expert poate confirma sau dezvalui ca a fost o infloritura ca sa ne bage pe noi in sperieti) Avionul ar fi fost spalat si pentru asta au fost acoperiti senzorii. La terminarea operatiunilor, au uitat sa dezlipeasca benzile . Dezastrul s-a produs si de atunci a fost introdusa lista de control in care trebuie bifata fiecare operatiune facuta.
NOU
Rocket Ma’am, ti l-a scos cariera vreodata in cale pe d-l Misu Popa?
NOU
Nu. Cine e?
Am gooleluit și am găsit un Mișu Popa membru al Uniunii Columbofililor din Romania. Alte obiecte zburătoare…
NOU
Taticul inginerilor elicopteristi civili. Cel care ne tortura cu fiecare pompita, presiune, piulita pana incepeam sa bocim.
NOU
Unde l-ai cunoscut?
NOU
Iar bunicul lor, Mircea Buruiană (Buru), bătea spre 90 de ani când l-am cunoscut (odihnească-se-n pace) – responsabil cu primele elicoptere produse în Ro. Și prieten cu Gagarin în poveștile greu verificabile.
NOU
Buru a predat ultima dată la SSAvC. Mișu nu preda, doar se deplasa prin țară pentru examinări.
NOU
Problema mare e că nu prea vine nimeni în urmă…
NOU
Maddame, pe Ministerul Afacerilor, Comerțului, Economiei, fost al Petrolului etc e o reclamă la IAR, cu niște Pume. Care zice doar așa: “Soluția ideală”. Ce vrea să ne spună noua poetul? 🙂
NOU
Sunt bune. Povestea pe care v-am zis-o s-a întâmplat acum 40 de ani.
Pumele sunt printre cele mai fiabile elicoptere militare.
Apropo, IAR face doar mentenanța, nu producție.
NOU
De ce zboara elicopterele?
Raspuns… pentru ca sunt atat de urate de le respinge pamantul…
Zborul cu elicopterul mi se pare o mare indrazneala si incredere in aripa rotativa…