Mă tot uit la zbaterile industriei auto, care tot arată cu degetul spre importurile de mașini second hand și cum asta ruinează, cu siguranță, românia, aerul, diesel etc. Despre aer, poluare, trafic, ce să zic, a ajuns bucureștiul, completat cu Firea, o chestie unde ai nevoie de mască de oxigen, dacă mergi pe jos sau bicicletă. Am mers prin centru acum câteva zile, pe la 6 seara, puțea a gaze de eșapament în aer iar eu eram lângă un parc.

Problema, de fapt, este alta.
Să luăm pe cetățeanul german, care vrea să își cumpere o mașină. Sau chiar și pe cetățeanul român din germania, care vrea aceeași mașină și este angajat legal, își plătește impozitele, all good.

Vede cetățeanul mașina în parcarea showroomului. Îi place fix aia, intră, se uită la ea, îi place și mai mult, ba chiar îi place și prețul. Intră în showroom, se duce la un birou, își declină identitate și zice că vrea să cumpere mașina aia, în sistem de rate. Semnează niște hârtii și, dacă mașina lui e disponibilă, pleacă acasă cu ea, cu ratele gata făcute. Avans 0, rata e vreo 200 de euro, un mizilic, pentru o mașină nouă, dobânda…vreo 2%. Când se plictisește de ea, poate să o returneze și să continue rata pe altă mașină, dacă vrea. Cu niște mici recalculări. Și tot așa. Practic, cetățeanul nostru are tot timpul o mașină nouă, care îi place, la niște prețuri decente și condiții simple de creditare.

Ați încercat vreodată să luați un credit auto în românia? Să vedeți condițiile draconice, tonele de hârțogăraie și condițiile? Ești tratat fix ca un hoț ba chiar ți se și spune Știți, trebuie să ne asigurăm că plătiți ratele, nu se poate chiar așa, că nu suntem pe câmp. Iar oamenii înțeleg și acceptă, li se pare ceva normal.

Pentru că ei nu știu cum e acolo unde lumea chiar e civilizată și lucrurile chiar sunt funcționale. Și, după ce se lovesc de hățișul birocratic, se duc și își iau un second hand din germania, care merge, evident, mai bine decât loganul pe care îl voia în rate, o mai înjură puțin pe Firea Pandele și își vede de treabă.

COncluzia este una singură. Până când încrengătura mafiotă care își zice industrie auto nu presează pentru condiții relaxate de acordare a creditelor auto, piața de mașini noi nu va crește. Nicio industrie, nicio piață nu crește fără credit, iar faptul că băncile dau ușor doar flote pentru companii nu înseamnă, de fapt, nimic, la scara masivă a unei capitale sau a unor orașe de la țară în plină expansiune, gen Cluj sau Timișoara.

Relaxați condițiile de creditare, trăiți în era IT, interconectați baze de date, faceți verificările de credit scoring pe loc și lăsați oamenii să se bucure de lucruri noi. Nimeni nu ar prefera să stea în scaunele îmbibate de bășinile altuia, dacă ar avea ocazia de a-și lua un lucru nou. Voi sunteți cei care îi împingeți spre second hand.
Simplu.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

29 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    penru ca suntem niste hoti.

  2. #2

    Lucrurile nu stau chiar asa… Nu stiu cum e in Europa, dar stiu cum e peste ocean in Canada. Producatorii auto au proprile lor unitati care dau credite (de ex Ford) si apoi dealerii pot lucra si cu alti creditori, creditori ce pot fii specializati, adica sa dea credite la persoane care au scoruri diferite de credit. Practic ma duc la un dealer imi comand masina si ma duc la departamentul de financing. Acolo incearca sa-ti mai bage pe gat fel de fel gen asigurare extinsa, la cauciucuri, etc unde profitul e foarte mare pentru dealer si vede daca te califici pentru credit. Cel mai ieftin credit e cel al producatorului (uneori chiar 0%, acum mai rar ca au mai crescut dobanzile) sau banca cu care producatorul are un aranjament. De cele mai multe ori creditul producatorului e subventionat si poti obtine discounturi daca platesti cash, dar nu poti sa obtii si discountul si creditul. Daca scorul tau de credit e naspa dealerul contacteaza si alti creditori ce sunt gata sa-si asume riscuri, insa dobanda poate ajunge si la 30%. Daca te-ai declarat de curand bankrupt fii sigur ca la asta te cam poti astepta. De ce ai accepta asa ceva? Poate ai un job si-ti trebuie masina sa ajungi acolo sau poate nu esti in toate mintile.

    Sigur poti sa te duci si la banca ta sa incerci sa aranjezi un imprumut. In general garantezi cu masina si iti poate cere sa ai asigurare gen casco din Romania, dar masina nu trebuie sa fie mai veche de 5 ani parca. Daca banca nu are suficienta incredere in tine (nu ai venituri suficiente, esti de curand cu banca respectiva, etc) iti poate cere ca altcineva sa garanteze imprumutul. Concluzia e ca nimeni nu e obligat sa-ti dea vreun ban si cu cat intelegi mai repede acest lucru cu atat e mai bine pentru tine.

    • #3

      am inteles. nu stii cum sunt lucrurile in germania si europa, dar nu stau asa. e in regula.

    • #4

      Si in Europa exista de ex Porsche Leasing ( chiar si in Ro). Da nu vrei sa lucrezi cu ei… Chiar si pe firma…

  3. #5

    in 2017 am cumparat o masina noua in rate cu avans 1000 eur. (valoarea masinii 17000 eur)
    singurele doua vizite le-am facut atunci cand am configurat masina si atunci cand am ridicat-o.
    in rest…documentele completate si trimise pe mail (cererea de creditare si adeverinta de venit) iar contractul cu banca l-am semnat cu un agent care a venit la mine la birou.
    dobanda

  4. #6

    Dacă afacerea ta ar fi o banca în Romania, cam la câți cunoscuți (nu straini) ai da niște bani cu 2% dobânda/an?

    • #7

      cum ziceam in text, voi percepeti asta ca pe ceva normal si presupuneti apriori ca e normal sa fiti tratati ca hoti din start. ce sa zic, e doar problema voastra.

    • #8

      nu mai bine ai 100 care iti dau 2 la suta decat 3 care iti dau 15-20?

    • #9

      Daca rata inflatiei este de 5% , de ce ar da o banca credit cu 2% dobanda ?

  5. #10

    Prin RCI leasing (Dacia, Renault, Nissan) e nevoie doar de buletin. Actele le face consilierul de vînzari. Durează ce mult 48 de ore de la intrarea in showroom pîna la plata integrală.
    Dobînda e zero pentru un avans de 50%, pe cel mult 3 ani.
    Pentru persoane juridce e si mai simplu. Buletin + CUI şi se poate rezolva totul pe mail.

    • La PJ se poate rezolva pe mail, verificările se fac online (ANAF, CIB, RC) dar nu e doar buletinul și CUI. Mai trebuie ultimele două bilanțuri, ultima balanță. Dacă firma nu are minim un an și minim un bilanț depus nu primești sau girează administratorul cu casa.

    • #12

      @Cristian Banu – se poate şi doar cu ce ţi-am spus eu. Balanţe şi alte nebunii se cer firmelor mici, nou înfiinţate sau cu venituri destul de… gri. Pentru firme sub un an sînt condiţii speciale. Gen maxim 3 ani, minim 30%. Faza cu giratul cu casa n-am mai auzit-o pînă acum. Nu la RCI, cel puţin.

    • #13

      eu am avut leasing operational de la Impuls. foarte profesionisti si am ramas foarte multumit de colaborare, dar nu a fost usor de obtinut sau cu acte putine. Bine, asta acum 9-10 ani…

  6. #14

    auzi tu cui ai impresia ca i te adresezi?
    daca citeste cineva cu putere de decizie articolul asta o sa se uite ca proasta la pwla
    astia nu stiu sa se lege la sireturi singuri si tu le vorbesti de interconectarea bazelor de date :)))

    • #15

      Pentru comentariul ăsta chiar mi-a părut rău că nu pot da “aprob pozitiv”. Cu chestia aia de lângă capul lui bo$$ din dreapta jos a ecranului. Numai că pe verde.

  7. #16

    Creditul auto la Porsche Finance Group mi-a fost aprobat in 12 ore. La ora 19 am trimis toate hartiile pe mail (ce-i drept, multicele, insa nu declaratii de venit), a doua zi dimineata la 7 am primit unda verde. Pana in pranz am platit avansul, dupa-amiaza am luat masina.

    • #17

      fix despre asta e vorba. acele hartii. banca, firma de leasing iti dau bani doar daca nu ai nevoie de ei. ai primit unda verde pentru ca ai mai multi bani decat romanul mediu si nu risca nimic. un om normal, ca neamtul din textul meu, nu ia asa ceva in romania si oricum nu atat de repede. pentru ca e ingropat in hartii.

  8. #18

    Nimic nu e intamplator. Firmele isi protejeaza afacerea. Un taximetrist mi-a povestit ca planul prietenului lui din anglia e sa ia un imprumut mare acolo si sa vina acasa fara sa-l mai plateasca. Chestie povestita ca si cum ar fi ceva firesc. Hai, sa te vad ca dai credite in ro. Dar na, ai mai bagat un rant. Urmatorul o sa fie despre cat de hoti sunt romanii.

    • #19

      Silvică, dacă tu crezi că doar în românia sunt hoți, înseamnă că ești, probabil, un hoț. Hoți sunt peste tot, de aia firmele se acoperă cu asigurări și verificări online rapide. Iar prietenul taximetristului e imbecil daca are impresia ca firma din UK nu il poate urmari in romania pentru imprumut.

  9. #20

    Eu m-am dus pana la tesco intr-o dimineata si pe drum m-am oprit la un dealer. Au facut aia niste acte pe care am semnat, am platit 500 de lire si pentru ca nu aveam pasaportul, cand am ridicat masina mi-au mai facut niste acte. Daca aveam pasaportul la mine puteam pleca cu masina, dar oricum nu imi trebuia masina atunci.

  10. #21

    Mno, sa zicem Logan MCV 0.9 TCe (diesel is evil), 11500 euro. Prin finantare Dacia vine o rata de 1150 ron, am pus 5% avans ca ideh. Am salariu de 3600 ron. !150 ii 30% din venitul meu….nu-mi permit Logan, ma carutez cu un Ford Escort. Is sarac.

    • #22

      pe ce perioada?

    • #23

      60 luni

    • #24

      eh, și uite de fapt aici problema! 1150 de lei sunt aproape 300 de euro. este o diferență de la 200 la 300 de euro, într-adevăr, dar să fim serioși, la salariu de 3600 lei nici măcar 200 de euro nu poți să zici că e puțin!
      problema principală nu e neapărat că se dau credite auto greu! este și asta o problemă dar problema adevărată este că majoritatea suntem săraci și nu ne permitem mașini! Nici noi, nici sh, nu ne permitem și gata!
      Și normal, mai e și problema de mândrie prostească a românului și toți trebuie să se mândrească că au o mașină chiar dacă nu și-o permit și-s rupți în cur!

    • #25

      La salariul ăla, fără alte rate, chirii (declarate), copii in întreţinere, creditul se aproba. Mai ai pînă la gradul maxim de îndatorare.

  11. #26

    Sunt la al 5-lea autoturism NOU cumparat de la dealaer.
    Niciodata nu am cumparat prin credit ci am strans bani inainte de cumparare.

  12. #27

    @Cetin pe cand tu te plimbai pe partea gresita a drumului eu am explorat minunatul taram al pantelimoniei… cu bune si rele.
    Creditele se dau (relativ) usor si cu (destul de) multa hartogaraie. Fara adeverinta de venit. Aprobarea a venit a doua zi. Masina dupa sase saptamani.

  13. #28

    Boss, avem conditiile, dobanzile si birocratia pe care le meritam. Nimic in plus sau in minus