În poza de mai sus este un exemplu extrem de clar al tirului de minciuni politice cu care au fost bombardați englezii în perioada Brexitului. Majoritatea publicațiilor online primeau bani grei de la miliardarii insulei ca să îi umfle pe mâncătorii de fasole despre cum sunt ei cei mai buni, cei mai tari, cei mai viteji și cum, de fapt, o duc rău din cauza animalelor de emigranți.

Chestia asta este valabilă oriunde proprietatea asupra presei nu este extrem de bine reglementată. Toate ziarele importante sunt cumpărate de oameni cu bani, iar articolele sunt, evident, conform dorinței proărietarilor.

Chestia asta e valabilă și în românia, doar că la nivel mult mai bazic, la noi nu sunt miliardari, ci doar smenari cocalari îmbogățiți din furturile de la stat, cot la cot cu politicienii. Și chiar poți urmări banii la firul ierbii.

Uitați-vă la Digi, cât de josnic a ajuns, pentru că Teszari e cățelușul puterii. Mi-e și milă de oamenii care s-au angajat acolo sperând că vor face presă și ajung pe același piedestal al rușinii cu Prelipceanu. De Newsweek am scris deja. Hotnews e celebru pentru banutii scosi de la puterea politica. Bănuiesc că despre gunoaiele lui Voiculescu nu e nevoie să vorbim, nu? Evz, o hazna împuțită, un furuncul de dejecții. G4Media au mutat haznaua de la Hotznewz pe spuza proprie, ca să poată încasa de pe tot eșichierul.

Ca să concluzionăm. Absolut tot ce înseamnă presă este vândut, la propriu, unei puteri politice. Ceea ce citiți nu este presă, ci doar manipulare, de o parte sau de alta. Nu vă alegeți știrile din presă, nu rumegați opinii din presă, nu citiți gunoaiele lor de manipulări plătite grosolan. Căutați-vă știrea reală în mai multe părți, puneți la îndoială întotdeauna ce citiți, dacă nu citiți în mai multe locuri.

Iar dacă o citiți în mai multe locuri scrisă la fel, fiți siguri că cineva a plătit pentru ea. Căutați-vă întâi agențiile de știri, uitați-vă pe News.ro, pe Agerpres, deși e agenția statului, citiți bloggerii în care aveți încredere. Verificați de multe ori. Pentru că acesta e mirajul intoxicărilor. Sunt făcute să sune bine, să fie atractive, să îți completeze dubiile, să te facă să te simți bine cu tine însuți.

Fiți mai deștepți decât ei, după ce se instaurează regimul Idiocracy, trebuie să fie cineva care să îi și conducă.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

32 comentarii Adaugă comentariu

  1. question everything.

  2. E clar, trebuie o lege care sa reglementeze obiectivitatea presei. Plus niste sinecuri noi printr-o noua agentie guvernamentala 🙂

  3. #12

    Stirile sunt stiri, seci, fara nuante. Informatie goala.

    Aproape toate trusturile de “stiri” nu fac decat sa le culeaga la un anume interval orar de pe Agerpress, CNN, BBC, social media (mai putin blogurile), in general agregatoarele de continut original.

    Apoi mergem la nivelul 2, unde respectivele stiri sunt cumva impachetate intr-un anume fel incat sa induca emotie, in functie de politica editoriala a site-ului respectiv.

    Emotia atrage click-uri si view-uri. Emotia creaza reach. Emotia inseamna bani.

    E ok, toti fac asta, inclusiv blogurile, inclusiv noi cand postam sau comentam pe FB.

    Iar la nivelul 3 sunt talk-show-urile, editorialele, articolele pe bloguri – profund orientate intr-o anumita directie, adica propaganda.

    Propaganda e ok atunci cand coincide cu vederile proprii.

    Problema e atunci cand vederile si opiniile noastre au fost deja orientate in prealabil de catre aceste surse de informatie, ceea ce ne transforma in masa de manevra pentru baietii destepti.

    Obiectivismul e o floare rara zilele astea si nu cunosc niciun site de stiri din Romania care sa sa ma informeze si atat, nemaivorbind de vreo luare de pozitie obiectiva/sceptica in mod constant.

    Din afara ar fi The Atlantic sau The Guardian, eventual Al Jazeera cand vreau sa ma duc 100% in partea cealalta, satul de vesnica cearta intre socialisti si republicani prin CNN, respectiv Fox.

    • #13

      La care adaug Financial Times care este si el e foarte bun – mai putin nisat decat crede lumea in general, are multe articole de politica, social, iti poti seta regiunea de interes etc.

  4. #14

    Acum depinde si de surse. Uite, de exemplu presa din rusia acopera foarte corect aici: streamable.com/alnjpm lupta romanilor impotriva vaccinului anti-covid, si manifestatiile organizate in bucuresti in acest scop. /s

  5. #15

    Problema cu indemnul “Verificați de multe ori” e ca fix aia carora li se adreseaza nu vor sa auda de asa ceva. Lor le trebuie informatii clare, simple si un dusman concret pe care sa-l urasca. Incep sa cred ca omul in general nu poate trai fara sa aiba pe cineva de care sa-si bata joc sau pe care sa-l invidieze. Eterna comparatie cu altii si barfa. Pentru cea mai avansata specie de pe planeta suntem foarte prosti in general.

    • #16

      Eu cred ca e taman invers, indemnul de a verifica de multe ori se adreseaza oricum persoanelor care sunt constiente ca presa e partizana si asa a fost din totdeauna. Si cei care pun botul oricum nu au capacitatea, timpul, cum vrei sa-i spui, de a se informa din mai multe surse si nici nu au interesul de a o face.

  6. #17

    rfi.ro

  7. E o problemă cu calitatea umană din țara asta. Generații la rînd sînt crescute covîrșitor în precariat moral. Cînd își pun speranța în ăia mai noi, ăștia mai vechi n-au dimensiunea corectă a acestui precariat. Tineretul „care vine din urmă” nu are repere morale în profesie. Dacă le are, nu le ia în seamă. Dacă le ia în seamă, nu-l țin curelele să le susțină. Prețul principiilor la bursa prezentului e foarte scăzut, fîrtaților, și nu se grăbește nimeni cu cereri. Tinerii care ajung în presa românească – și nu de azi, de ieri, ci de la revoluție încoace – se împart roughly în două, unii care țin cu dinții de principii pînă-i altoiește patronul zdravăn (moment în care fie se retrag complet din domeniu, mulțumiți de ei că „n-au cedat”, fie bagă capu-ntre urechi și nu mai fac) și alții care nu țin neapărat cu dinții de niciun principiu, pentru că nu le pasă lor, sînt principiile altora, ei fac o treabă remunerată, dacă li se pare că-i remunerată corect îndeplinesc cerințele, dacă nu, salutare, pleacă să îndeplinească cerințele pe alte remunerații. Practic, îndeplinirea cerințelor e summumul deontologic la ei. (Mai sînt și cîțiva care au impresia că rezistă pe baricade și țin mai departe de deontologie, doar că nu-și dau seama exact ce semnează în articolele alea.)

  8. #19

    Ca bine zici, mai ma contram cu niște oameni pe subiectul asta, ei fiind genul care își iau info de la tv și cred orice de acolo, ca doar e la tv. Foarte valabil și pt presa iar recomandările tale sunt f bune. Păcat ca aici, în bula noastră, și a ta :), cam se știe asta.

  9. Prelipceanu își dă doctorat în cercetarea știrilor false.

  10. “Ceea ce citiți nu este presă, ci doar manipulare, de o parte sau de alta. Nu vă alegeți știrile din presă, nu rumegați opinii din presă, nu citiți gunoaiele lor de manipulări plătite grosolan. Căutați-vă știrea reală în mai multe părți, puneți la îndoială întotdeauna ce citiți, dacă nu citiți în mai multe locuri.”

    Și uite așa am ajuns la 30% rata de vaccinare, combinat cu Arahat, Gheorghiță, Vasilica Câțu și domnu’ Feru (ăla de își bate prelungitorul de noi de atâția ani).

  11. #22

    Perfect de acord, practic nu exista (si nici nu prea cred ca a existat vreodata) altceva decat “presa” aia care serveste un interes concret.
    Oarecum off-topic: KUDOS pentru Voiculescu, pentru faptul ca a descoperit si aplicat reteta asta la modul stiintific (ma rog, cronologic primul ar fi Sarbu/ProTV, dar a fost o chestie incipienta si treaba nu era chiar profi prin anii aia) si a mai descoperit si ca salariul platit la timp fidelizeaza angajatul.
    Descoperirea genului asta de “presa” a generat o pleiada de nume ilustre – de la nebuni furiosi gen CTP care latra fara greata la oricine ii iese in cale, leprele fugite de prin ProTV (cand nu a mai fost Bombonel sa stearga datoriile la stat) ca Mihaiu/Dobrovolski/Craioveanu (transformati in Guerila si alte mizerii), genul de fugiti din Antene/TVR cum ar fi Guran/Petreanu (si neamu’ lor din EuropaFM de acum) si pana la Mandruta si alti pupatori de Baselu’ de prin UM Digi24/TV/FM – care s-au adaptat vremurilor mai bine ca altii si au inteles ca a poza in ECHIDISTANT si DEONTOLOG in timp ce sug de la tzatza care trebuie este cheia succesului devenind astfel influenceri si role-models pentru cei care vor fi profesionistii de maine din media … buahahaha.
    Viitorul suna (din ce-in-ce mai) bine!

  12. #23

    citesc doar zoso.ro. ha.

  13. #24

    BBC, Le Monde si Stratfor (la asta platesc 157USD/an). Altfel stirile de la noi le citesc piezis de pe agerpres si mediafax. Aflu mai multe de pe cele doua bloguri decat din presa nationala. La tv nu ma uit decat foarte rar si atunci cand e ceva interesant pe Viasat Hystory.

  14. #25

    BBC, CNN forbes, financial times, bloomberg aproape zilnic de vreo 15 ani.

    la noi va citesc pe tine si pe brasovean, nwradu, profit, news, petreanu, agerpress mai rar, si pana de curand G4media. inainte ii mai citeam si pe manafu si alexa, dar nu mai au continut relevant ptr mine.

  15. #26

    Pe coloana din stanga nu sunt stiri, ci maxim previziunile mamei Omida pentru botanisti. Ce va fi dupa brexit nu stia nimeni la ora aia. Stiri sunt alea din coloana a doua, unde relateaza despre chestii care chiar s-au intamplat.

  16. #27

    Pai si nu aveau dreptate?
    30% benzinarii fara combustibil = mai ieftin transportul ca baga britii bus in loc de masina personala.
    Rafturi goale in marketuri = mai putin pe cumparaturi, economie.
    Taxe si super birocratie pe import peste (de a sarit pretul la peste proaspăt) = aici nu am nimic, dar sigur presa aia gaseste ceva pozitiv si in asta.
    O sa manance astia de Craciun mcdonalds in loc de traditionalul turkey.

  17. #28

    And that, my friend, is why i left that fucking job.

    Devenise imposibil, ca redactie, in 2013-2014, sa te mai finantezi din publicitate si atat, fara un PR pe naspa fara un interviu mascat, fara ceva necurat. Asa se intampla treaba -75% vanduti si 25% habar nu au despre ce scriu, da’ ei scriu.

    • #29

      ehei, la ce talent ai, puteai sa rupi acum cu un blog personal. dar ti a fost lene si sa scrii aici, ca sa iti tii mana

  18. #30

    Dar de ce DIGI nu e ok? Cred ca dintre toate posturile de stiri sunt cel mai OK. Nu am zis perfectie, dar OK.

  19. #31

    Cat e un abonament la news.ro? Ca la email nu raspund.