Consiliul Concurenței dă o pălmuță delicată magazinelor online, așa, ca o mângâiere dulce pe poponeață:
Comercianţii online nu respectă legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurenţei în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic, în care arată că în campania de Black Friday de anul trecut preţul de referinţă a fost crescut sau menţinut artificial.
Astfel, în cadrul analizei, autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare ’tăiat’), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate, a informat joi Consiliul Concurenţei.
Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 201, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday, arată instituţia.
Din datele analizate de autoritatea de concurenţă, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformate.
“Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (exmplu Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Ancheta sectorială a reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la preţuri promoţionale. Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante şi care au fost monitorizate au avut preţuri reduse durate lungi de timp.
”Astfel, preţurile practicate de comercianţii online cu ocazia campaniei Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor”, spun oficialii autorităţii de concurenţă.
Și da, toți o fac, începând cu emag și terminând cu…dunno, cine vreți voi. Chiar râdeam cu Vali anul trecut, fix în ziua în care era conferința anuală care anunță campania de black friday, găsise el un produs pe care îl urmărea…cred că un hidrofor sau ceva, căruia i se dublase prețul, după care a apărut, în 5 minute cu o mare reducere de nuștiucât la sută. Iar de Black Friday a avut fix același preț pe care l-a avut tot anul.
Chestia asta este o bătaie de joc la adresa oricărui concept de black friday și, coroborat cu mizeria pe care o face Ostahie de la grupul Altex, cu Black friday o dată pe lună, duce în derizoriu orice fel de sărbătoare a cumpărăturilor de sfârșit de an.
Problema este că Consiliul Concurenței nu face nimic ca să ÎNDREPTE acest comportament. Nu există și nici nu propune vreun cadru legal care să amendeze drastic așa ceva, gen 5% din cifra de afaceri. Iar magazinelor li se fâlfâie, din vânzările de sute de milioane de euro deja sunt bugetate amenzile de 5000 de lei sau cât naiba mai e acum amenda pentru așa ceva.
Și astfel se perpetuează totul, iar la toamnă iarăși vom privi cum articolele pe care le urmărim toți de câteva luni se scumpesc brusc pentru câteva ore, după care devin reduse cu 70%, la același preț cu care s-au vândut tot anul. Iar pricy o să o ia razna de la atâtea queryuri date degeaba.
NOU
Sa se dea doar cate un black friday sa ajunga la toti
NOU
Sunt puțin curios dacă tu și Vali veți face ceva.
NOU
ce as putea EU face, mai exact?
NOU
Cum adica ce sa faci? sa nu mai pui link afiliat si sa mori de foame. pai nu ti-e putin rusine sa faci atat amar de bani stand acasa???
NOU
da, pentru ca banii din care traiesc eu sunt din linkul afiliat pe care il pun o data pe saptamana
NOU
@arhi – probabil omul se referă la un articol de genul “stați liniștiți la locurile voastre, e doar o manareala” in timpul Black Friday in loc de “voi ce va cumpărați de Black Friday, Eu am pus ochii pe x, in scurt timp apar ofertele”.
NOU
What Bigbear said, plus tema site-ului în toate culorile tradiționale.
Dar după cum ziceam, sunt doar puțin curios. Nu mă aștept la nimic în mod deosebit. Știu că blogul ăsta e locul tău de muncă și că miza e serioasă pentru tine.
NOU
eu realizez ca practic va e mult mai simplu sa aruncati pisica in ograda celuia caruia va puteti adresa direct, asteptand ca eu, pe persoana fizica, sa va rezolv problemele in discutiile cu Naspers si sa devin eroul grupului, cel ce e uitat dupa 5 minute. e o atitudine usor tampitistica, in care e agresat cel mai slab din ochii grupului. sunt convins ca fiecare din voi isi da demisia de la locul de munca daca aude ca sefii fura sau ca au contracte ilegale si alte cacaturi de astea, iar cei 3000 de euro lunari ii castigati din bani cinstiti. o sa vedeti aici reclama in continuare de la emag, pentru ca, una peste alta, sunt mult peste ceilalti, indiferent de opiniile voastre care, in general, sunt de cacat si complet pe dinaffara
NOU
ce le’a tras’o baba cetin drogaților!
NOU
Touchy. 😀
NOU
well, da, pentru ca niciunul, desi sunteti aici de atatia ani nu zice bbravo boss, ai reclama de la ei dar ii si critici cand calca aiurea. astea nu le vedem. vedem ca eu am reclama. plm.
NOU
Eh. Eu în majoritatea cazurilor pun comentarii knee-jerk atunci când nu-mi convine ceva. Nu prea pun comentarii când sunt mulțumit de ceva sau când se întâmplă ceva ce mi se pare normal să se întâmple.
Dar dacă te încălzește cu ceva, chiar apreciez că îi și critici atunci când calcă aiurea. Fără mișto.
NOU
stii de ce e enervant? ca eu va stiu pe fiecare, din ce scrieti. ati avut, toti, la un moment dat, cate o scapare despre voi, viata personala, probleme de sanatate si altele. si va consider apropiati, iar asta face cu atat mai nasoale genul acesta de comentarii
NOU
Haidi bre că glumeam, ce naiba! Uite fratele tau de blogareala a trecut la next level: zoso vânzări și cumpărări :)))
NOU
eu unu’ am ales să mă piș pe campaniile lor de reduceri și să’mi iau când am bani
numai aștept reduceri pentru că știu că’s o păcăleală
NOU
Ochii vad, inima cere. Daca ti se strica TV, Laptop, telefon e clar ca nu mai astepti. Iei ce nu te arde rau in general si vrei sa obtii o reducere.
NOU
Da, ești o păcăleală
NOU
Gura pacatosului adevar graieste!
NOU
Eu fac ceva: in ultimii 5 ani n-am mai cumparat niciodata sub impulsul momentului sau cu ocazia asa-ziselor promotii & campanii de reduceri. Da, daca produsul urmarit timp de cateva saptamani are un pret mai mic, atunci cumpar. Dar la fel de bine fac achizitii si la pret normal, pentru ca am observat ca de Black Friday-uri unele produse au pret mai mare decat cel platit…
NOU
Din ce scriu oamenii in articolul citat, cateva saptamani nu ajung pentru a-ti face o opinie privind pretul “corect”. Comercianti/importatorii se joaca mult cu preturile, atat in perioada de BF cat si in restul anului.
Exemplu ilistrativ: am un rahat de adaptor DP->HDMI in favorite la emag de vreo 3 luni (L-am pus in favorite ca sa-l adaug la o comanda mai mare cand o fi, sa nu platesc transport. Nu imi trebuia urgent, pana la urma s-a dovedit ca nu-mi trebuie deloc). Primesc cam o data la doua saptamani mail de la emag ca produsul beneficiaza de mega-ultra-reducere. In 3 luni am vazut preturi intre 29-69 de lei la acelasi produs (fara sa urmaresc zilnic). Daca il iau de BF la 49 de lei, redus de la 79, este sau nu o super oferta?
NOU
pretul corect, la reducere, este pretul vizavi de ultimele 30 de zile. doar ca retailerii pur si simplu maresc pretul si il scad la loc. nimeni nu scrie cat timp trebuie sa tii acel pret sus.
NOU
cum urmaresti pretul produselor?
daca vrei ceva de monitorizare, fara “afiliati” 🙂 uite o recomandare:
pricemon.com
NOU
a existat si pricehistory.ro [cu interfata similara cu thetracktor.com]
numai ca intre timp a disparut (sau mai rau a fost vandut “ca sa fie bine, sa nu fie rau”)
NOU
Mai pune si cat dureaza livrarea in perioada aia si ajungi la concluzia ca fix atunci nu trebuie sa cumperi.
Plus ca, din ce am vazut eu, 80-90% din produsele de black friday sunt defapt lichidari de stoc. Produse foarte vechi sau cu vanzare foarte proasta, promovate mincinos.
Eu cumpar des si uneori de sume mai mari de un salariu mediu, deci ma tot uit, compar etc. Si doar una din cele, sa zicem, o suta de comenzi date de mine in ultimii ani a fost in perioada de black friday. Deci a fost mult mai ieftin in alte perioade ale anului.
NOU
Si ce duios ne mai explicau ei ca reducerile vin de la producator, pretul dinainte de black friday e mai mare pentru ca nu mai e la reducere in alta campanie, noi nu stim cum e treaba defapt, toate declaratiile care spun ca sunt preturi umflate inainte de BF sunt conspiratii. La un moment dat aproape i-am crezut
NOU
am luat in ianuarie laptop cu aproape 200 de lei mai ieftin decat era in black fraidei la marii etaileri
NOU
E trist ca o fac aia mai mari.. ce plm de pretentii sa ai de la astia mici? Emag face mizeria asta tot anul. Cautam un produs acum ceva luni… peste tot pretul initial era intre 1000 si 1100 lei. Doar pe emag: era 1100 redus de la pretul initial de 1600. Mizerie pe fata!
NOU
Oamenii s-au prins de ceva vreme de tacticile folosite online. Dar e trist ca absolut toate magazinele practica mizeria asta de tactica de a mari preturile inainte de o campanie, dupa care sa se laude cu nu stiu ce mega reduceri.
NOU
De BlackFriday anul trecut trebuia sa-i iau sotiei un telefon, un Xiaomi acolo. Urmarisem modelul si pretul, 800 lei era minim posibil la Cel, la Emag era mai mare. Si joi seara il cumpar de la Cel din magazin cu fix 800 de lei, cat era pretul de vreo luna. Cand mi-a dat pachetul baiatul, i-am zambit si i-am spus: il iau acum, ca maine va fi mai scump, nu? Mi-a zambit siret si atat. A doua zi, de marea vinere neagra, pretul urcase la 915 lei, scazut de la 1200…
NOU
Consiliul Concurentei nu are mijloacele legale de a face ceva in privinta asta pentru ca daca discutam despre reduceri false e ceva de competenta ANPC pentru ca intra in categoria reclama falsa. Consiliul Concurentei isi face publicitate moca si cam atat pentru ca treaba asta nu intra in jurisdictia lor. De exemplu legea invocata de ei (OG 22/2000) e semnata de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii si e menita sa apere publicul de afirmatii inselatoare.
Sunt multe lucruri in neregula cu comunicatul ala si cu afirmatiile Consiliului Concurentei si merita analizate, dar nu dau link aici ca nu vreau sa creada lumea ca spamez.
NOU
pai…analizeaza-le
NOU
economie101.ro/consiliul-concurentei-face-lucreaza/
Hai sa zic doar cateva chestii pe scurt:
– Politica de reduceri comerciale e o chestie complicata si poti avea mai multe campanii de reduceri in paralel, gen una de la producator, una de la distribuitor, una de la vanzator. De aici impresia ca e tot timpul la reducere
– Psihologia e importanta, pentru ca oamenii vor reduceri. Sunt n cazuri de companii care merg pe ideea “la noi e pretul tot timpul scazut” dar vand mai putin decat cele cu reduceri false
– OG ala e inaplicabil. Cum ar fi ca emag care vinde zeci de mii de sortimente de produs sa notifice zilnic mii sau zeci de mii de reduceri. Cui i-ar pasa? Pe cine ar ajuta?
– Preturi mari nu e politica neconcurentiala pentru ca poate intra oricine pe piata cu reduceri pe bune si sa le ia vanzarile
– Consiliul Concurentei nu face diferenta in comunicat intre vanzari facute de Emag si vanzari ale vendorilor din marketplace
– comunicatul lor de presa are la baza un raport din care cifrele, numele, pana si notarea axelor din grafice e taiata, deci e imposibil de verificat daca ce spun ei e adevarat sau nu.
NOU
ce e complicat la chestia cu reducerile? Jidanul are o vorba: sint prea sarac sa-mi iau lucruri “ieftine”!
NOU
asta cu black friday in romania e exact la fel cum e vrajeala cu “outlet” in romania.
nu imi vine sa cred ce preturi vad la outleturi aici in romania. pun ei un pret pentru fraieri il taie si pun unu mai mic dar care era si pretul initial in magazinele din mall-uri. mi-e sila de ei.
colectii vechi preturi pt prosti doar doar se agata vreun fraier
NOU
În sfîrșit și-or dat sama și Fraierii că ziua care le este dedicată, și care zi este de fapt noapte (deci atît de fraieri este Fraierii !), deci și-or cam dat sama că alții și mai fraieri decît ei încearcă să le bage pe gît tot felul de rahaturi ambalate în cuvinte magice ce începe cu Reduceri și se tearmină cu ceva procente…
În sfîrșit Fraierii au realizat cam cu cine au de-a face.
Sper să mai și învețe ceva minte din pățania aiasta.
Ori cu Fraierii nu prea știi la ce să te aștepți din partea lor…
Așa că vă doresc un DOUĂ ZECI – DOUĂ ZECI fericit !
NOU
Poate mi se pare mie, dar de cand te-ai mutat in Germania, esti mult mai acid si mai agresiv in comentarii.
NOU
Adevarul e cu totul si cu totul altul, de fapt e mai mare, iata doar o completare la inselaciunea magazinelor : lumea incepe sa se destepte si nu prea mai are bani de aruncat, a observat ca inca plateste pe produsele de acum un an-doi, iar asta e doar inceputul, odata cu virgula cresterea benzinei si utilitatilor onorata clientela isi va prioritiza cheltuielile, merge si tv-ul de acum 3 ani, si telf de anul trecut e inca bun, mai tragem de ce avem sa platim cardurile prima data, mai vedem apoi…si e foarte sanatoasa aceasta atitudine iar directorasii din retail au intuit problemele ce or sa vina si de aia trag cat pot de mult pe pula portofelele romanilor ptr ca stiu ca se apropie vremuri cacacioase. Bineinteles ca vor fi intodeauna un nr de oameni care isi vor cumpara instant ceva la oferta, fie ca au nevoie sau nu dar acest nr e in scadere…atunci de ce totusi an de an se fac recorduri de vanzari? Ptr ca marfa e mai scumpa, din ce in ce mai scumpa, nejustificat mai scumpa.
NOU
Mie imi place sa cumpar masiv de pe online in cele doua saptamani inainte de Black Friday. Altfel te simti cand vezi sarakii cum se inghesuie la ieftineala, plang ca sunt cinci mii pe click, ca nu mai sunt produse dupa 2 secunde, etc.
NOU
Mie mi se pare tâmpită legea. Să zicem că sunt un comerciant faimos și vând un șobolan pentru lână cu 100 de lei. Vânzările nu-mi merg prea bine, ăștia mănâncă mult, au nevoie de îngrijire specială, vreau să scap de ei și fac o reducere de 30%. Acum vând șobolanul cu 70 de lei, dar tot nu-s mulțumit, vreau să cresc reducerea și să scad prețul la 50 de lei. Mie mi s-ar părea normal să scriu acolo că am o reducere de 50%, pentru că prețul real este în continuare 100 de lei, 70 era prețul redus. Cum au decis ăștia prin lege că prețul meu de referință este acum 70 de lei? Ca să nu mai zic că în anumite perioade 70 de lei poate să fie legal chiar sub prețul de achiziție, este absurd să devină prețul de referință sub prețul de achiziție. Din partea lor ar trebui să fac reducere la reducere, și un preț mai mic să fie trecut acolo cu reducere mai mică (ar ieși 70 de lei cu reducere 30%, dar 50 de lei cu reducere 28%). Stupid.
Prin asta nu încerc să zic că ce face emag e bine, nici să cresc prețul de referință nu ar fi corect. Prețul de referință ar trebui să fie fix asta – un preț de referință, preferabil neschimbat. Cred că legea a fost dată pentru magazinele clasice cu 4 reduceri pe an, sau câte mă-sa sunt, nu se poate aplica la un magazin care are reduceri săptămânale sau zilnice.
NOU
Prețul de referință e relevant pentru o lună după lansarea produsului, iar în acea perioadă respectivul bun nu e vizat de vreo promoție. Așa că nu mă pot folosi de ”prețul de referință” după doi ani de la lansarea produsului, pentru că nimeni nu-l mai vinde cu atât.
Dacă deja aveai o promoție, nu te obligă nimeni să plusezi pentru ca astfel să ajungi la o ”promoție la promoție”. E important pentru consumator să aibă un reper temporal pentru a discerne în legătură cu autenticitatea promoției și are menirea de a-i disciplina pe comercianți.
Prețul real al produsului tău e cel promovat, adică de 70 lei, nu de 100 lei. Valoarea contabilă e altceva.
NOU
Aprobo, cunoaște cineva vreo extensie de chrome sau un terț program care arată istoricul prețului pe site-urile comercianților români ? Pricy nu mai funcționează cum trebuie de ceva vreme.
NOU
boss
nu vorba doar de black friday aici
dracu se intampla in mod regulat treaba asta
spre ex o masa de calcat “premium” costa azi in jur de 300 lei
peste x zile va fi 500+ iar peste x+y zile va costa 350, redusa de la 600
si da, toti fac asa
in alta ordine de idei muie flanco!
NOU
Ce mi se pare stupid este ca nu a venit nimeni cu o explicatie clara. Persona vanzarile onljne au ajuns un fel de bursa si sunt doar oglinda unei piete bazata pe cerere si oferta live. Singura problema este cu asa zisele reduceri colosale de la preturi aberante… in rest pretul fluctueaza cat timp se schimba cererea si oferta (ma rog, stiu ca stiti, doar punctam o idee)