Cum stăteam eu de dimineață la Petromul de pe Plevnei, unde e motorina mai ieftină, am auzit o discuție între doi domni serioși, pe la vreo 40 de ani, care stăteau și ei la coadă, la combustiil ieftin. Citiseră nush ce articol, pe undeva, despre cum că ar fi normal ca stațiile de încărcare, pentru mașini electrice, să nu mai fie gratuite, ci să fie pe bani.

– Domle, dar nu e normal, eu când mi-am luat Tesla, mi-am făcut o planificare, un buget, știam că o las după masa în parcare la Kaufland (posibil Lidl, nu țin minte exact), o încarc, dimineața am mașina gata, ies în trafic, nu poluez, ajut oamenii să fie mai bine, mai sănătoși, cum, acum gata, schimbăm regulile în timpul jocului?
– Aveți dreptate, și mie mi se pare incredibil, eu am vila lângă un Lidl, o puneam acolo frumos la încărcat, nu mă costa nimic, dar trebuie să țineți cont cât am investit în mașina asta, doar ca să pot salva planeta și să îmi fac datoria de cetățean.

Nu am mai auzit ce au zis, pentru că au terminat de pus motorină în fordurile Galaxy cu care erau și au plecat. Sau e posibil să nu fi auzit din cauză că asemenea convorbire nu a avut loc, ci doar fac eu mișto de cocleții care s-au gândit că e normal să nu plăteși încărcarea mașinilor electrice, gen hai să luăm și noi două, că nu ne costă nimic, avem și subvenția de la stat, succes.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

43 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Is si ieftine si isi permite orice om de rand sa isi ia.

    27
  2. #2

    Eu am auzit ca curentul ala care vine la statia de incarcare Lidl ( sau Kaufland) vine direct le la ugerul vacii nu ca-curentul care bine la mine acasa de la centrala pe carbune sau petrol
    A mai auzit careva zvonul asta?

    42
    • #3

      Am auzit ca ar veni de fapt de la trasnetul care vine odata cu cea de a 666-a oara cand un client zice “Trazni-v-ar dracu sa va ia!”

      7
    • #4

      Ai auzit prost. La ora la care scriu, astea sunt sursele de curent din Romania:
      – 20,12% nuclear
      – 1% eolian
      – 5,08% solar
      – 30,15% hidro
      – 0,88% biomasa

      – 17,95% carbune
      – 19,71% gaz

      – diferenta de aprox 5% import din Bulgaria

      Deci 57,23% regenerabile sau relativ nepoluante, 37,66% poluante.

      Asta asa, ca idee… app.electricitymaps.com/zone/RO

      12
    • La Lidl curentul e bio!

      23
    • #6

      @Arthur: Pentru fiecare banut cheltuit ( cu transportul ) un balon de bioxid de carbon e emis pe undeva ca sa ne sufoce in plus.
      La Telsa aia care consuma doar* curent bio (* 57%) o gramada de bioxid de carbon a fost deja emis ca sa fie produsa masina. Si cum masina aia costa de 3 ori mai mult, pot presupune ca de fapt Tesla a generat deja mai mult CO2 decat pasatul meu vechi si putoros.

      Nu intru in polemici despre cat se distuge natura cu cei 1% eolieni care se pretind clean prin alungarea pasarilor migratoare sau alte filozofii de-astea. Dac-ar fi clean mi-as pune si eu o eoliana la fereastra – sa fie acolo.

      Treaba sta in final asa: Poluatorul plateste: Daca energia aia e asa “clean” e ieftina o lasa aia gratis pe la Lidl sau la Kaufland. Daca trebuie s-o platesti, ceva poluare se intampla pe undeva: Investitie initiala sau cost de productie.
      Ironia e ca aia cu Tesla au crezut ca ei nu (mai) polueaza pentru ca curentul e gratis: Realitatea e ca ei polueaza/ ((contuna sa polueze): Curentul nu e gratis!

      10
  3. #7

    Din seria “faceti dus cate 2 ca sa isi poata incarca Gicu Tesla gratis”.

    88
  4. #8

    Ideea e ca incarcatul gratis (sau hai, ieftin) era unul din avantajele masinii electrice.
    Acum sunt si scumpe, scump de incarcat, timp de incarcat maricel, autonomie la limita.
    Practic in situatia economica actuala, electrica nu mai merita.

    113
    • #9

      Pe firme sunt ceva granturi de pana la 400 000 euro pentru panouri solare.
      Unde lucrez am facut niste calcule si cu 600k euro bagati pe langa cei 400 k de la stat se scot banii in cel mult 5 ani pe curentul produs vs cat platim acum la curent. Asa ca dupa ce au umplut curtea de spring-uri o sa treaca si la nivelul urmator 10-15 masini de vreo 40k euro fiecare pentru manageri.
      Practic, pe persoana fizica nu mai merita, dar daca esti firma si oricum pe timpul zilei panourile iti fac suprarpoductie, e o varianta, inca, fezabila economic.

      33
  5. #10

    Cine vreodata da 40-120k euro pe o masina in ideea ca e ieftina exploatarea?

    Vrei economic, iei ceva la 15k.

    84
    • #11

      Da, da’ polueaza…

      11
    • #12

      Toți. Poate aia care dau peste vreo 200.000 sa zici ca nu se mai gândesc la economia de carburant.

      6
    • #13

      vrei ieftin iei ceva la 3k vrei sa zici, nu am vrut sa exagerez cu 500e ca sunt o gramada in trafic…

      10
    • Dar daca am dat 27k pe una si din diferenta de pret motorina-curent si intretinere nu mai cheltuiesc 22k in 100k km, e bine?

      Ca sa nu mai zic de garantie 4 ani din bara in bara si garantia bateriei 8 ani.

      1
  6. În primul rând, Statul girează borfașii prin subvențiile pe care le oferă. Dacă vrei mașină electrică, de ce trebuie să ți-o plătească cetățenii? Mai mult, golanii triplează prețul energiei iar Statul, în loc să-i lase pe cetățeni să li se umple paharul, plătește. Un fel de, lasă, băiatul tatei, tu fă ce vrei, că plătesc eu amenzile sau cauțiunea. Ia să nu mai ofere subvenții și vom vedea cum o coajă de Dacia Spring nu va mai costa la atât.
    Salvarea planetei? :)))

    19
  7. #16

    puteai sa pui acolo si ca ala si-a construit vila langa lidl ca sa isi incarce masina moca. plus ca au si promotii, mancare ieftina si sanatoasa

    35
    • #17

      + parcare gratis că și-a făcut vila fără garaj sau loc în curte.

      2
  8. #18

    Mașinile electrice au avut acest avantaj ca sunt ieftine de întreținut/condus. Asta s-a întâmplat pentru a motiva oamenii sa cumpere acest gen de mașini pe lângă subvenția extrem de generoasa 9k eur.
    Practic socoteala multora era asa iau acum electrica și îmi amortizez investiția în X km de utilizare. Vlogeru de tech a prezentat acest calcul și spunea ca în vreo 400k km își amortizează oarecum investiția. În tot acest timp încărcarea mașinilor era gratis sau costa o suma simbolica ca na salvam planeta. Nimeni nu a pus pe tapet creșterea preturilor ori posibile evenimente sau creșterea preturilor anumitor servicii ori a impozitelor. Cam astea au fost motivele pentru care mulți s-au grăbit sa ia mașini electrice ca sunt Tesla sau orice alt model. Pur și simplu pe partea economica lucrurile sunau foarte bine.
    Decăderea a inceput odată cu creșterea preturilor la încărcare alături de faptul ca timpul pierdut era prea mare. Știu poveștile ca faci o pauza de țigară și hop 80%, dar pauza aia e obligatorie nu facultativa. Plus ca sunt nenumărate povesti ale unora care au pierdut mult timp pentru a găsi stații de încărcare.
    Pur și simplu unii realizează ca mașinile astea nu sunt pentru ei și ca s-au întins prea mult. Alții se simt mulțumiți, dar privesc cu jind la un diesel poluator care te duce din punctul A în B intr-un timp scurt. Dacă mai scazi subvenția de la stat și mărești un pic impozitul lucrurile sunt clare.

    19
  9. #19

    “In Italia vanzarile de masini electrice au scazut cu 20% fata de aceeasi perioada a anului precedent”. Italienii au ascultat in trecut de D-na Merkel si de mafiotii interni si au inchis toate centralele nucleare sa fie verzi si turism and shiet. Si-au futut si toata industria cam pe aceleasi concepte dar asta e alta discutie. Acum sunt dependenti de importuri si au ajuns sa plateasca facturi obscene la curent pe langa ca sunt datori vanduti. Aviz amatorilor ca si noi suntem cam pe aceeasi panta.

    16
  10. #20

    Tesla se incarca de la Supercharger din parcare la Promenada. In maxim 40 de minute ai 80% (nu-ti trebuie mai mult) si poti sa pleci.
    Da, la Lidl si Kaufland ar trebui sa fie incarcarea electrica contra cost.
    Salvarea planetei poate sa mai astepte.

    8
  11. #25

    Heyyy, la Decathlon atţi încercat ?
    Aşa aş fi întrebat, teoretic, ca răspuns la o discuţie ipotetică,

    4
  12. #26

    Pai da, pentru ca daca e gratuit inseamna ca costurile de productie sunt 0, daca nu e produs in mod sigur nu s-a emis CO2 pentru el. Deci sunt ecologice daca sunt incarcate de la Lidl/Kaufland.

    6
  13. #27

    “Am luat un Lidl ca să-mi încarc Tesla.”

    B. Caly

    40
  14. #28

    eu nu inteleg de ce accizele la benzina sunt mai mari decat la motorina, o fi o reminiscenta ante-dieselgate, cand motorina era considerata carburant eco?
    alta aberatie auzita e mentinerea reducerii pretului cu 50 de bani/litru doar pentru motorina. pai cine se lauda cu consumuri la jumatate, nu posesorii de tigai dci?

    6
    • #29

      Aici intervine partea cu productia. Reducerea aia e pentru transportatori.

      4
  15. #30

    Sunteti carcotasi. 🙂

    1. Incarcarea acasa nu costa, mai ales daca folosesti o companie care ofera diferite preturi in functie de ora la care incarci. Noi de exemplu avem programat sa incarcam dupa 12 noaptea.

    2. Sunt multe locatii de tipul – destination charger. Ideea e urmatoarea: restaurantele, hotelurile aplica la Tesla pentru a primi cateva incarcatoare gratis, apoi sunt puse pe harta in masina automat, in ideea ca tu opresti la ei pentru a incarca, dar in acelasi timp vei consuma cat timp incarci jumate de ora / o ora. Deci salvezi 4-5 EUR, dar cheltui 50-60 EUR. Win, win.

    Acelasi lucru e valabil si pentru supermarket-uri. Nu doar Lidl face asta. Iar unii au incarcatoare contra cost, gen IKEA – dar cand sunt contra cost e mai convenabil cum ziceam sa incarci acasa seara.

    3. Incarcarea pentru drumurile lungi e rapida (si costa) pentru ca folosesti super chargere. Si timpul pe care il salvezi e mai mare decat cei care isi incarca masina in benzinarie de mai multe ori lunar. Plus ca si unii, si altii, opresc pt toaleta si alte lucruri pe autostrada.

    E si mai ieftin, si mai convenient, sa incarci masina.

    4
  16. #33

    Pe termen lung diesel o să moară. Se vede la vânzări. Deocamdată la noi nu se aplica fiindcă aducem de afară sute de mii de mașini diesel. Din rațiuni de consum și practicalitate, nu de proști. Că fumega și nu le întreținem este altă poveste.
    Pentru viitor, in România singurele soluții viabile sunt benzina, gpl, hibrid și plugin hibrid. Diesel va rămâne pe segmentul de transport, afaceri, dube și camioane. Electricele vor fi pe segmente reduse și mai ales la firme unde exista la panouri solare și pentru fâțâială pe distante mici.
    La ora actuala la fast charger electricele au ajuns la 60 de lei/100 km. E cam mult sincer pentru o conservă.

    3
  17. #35

    Îmi pare bine că s a stopat avântul mașinilor ,,verzi”;o mașină clasică se reciclează în proporție de 75-95 la sută, pe când la una electricâ proporția este de 45-65%.

    5
  18. #38

    Eu cred ca ar trebui fiecare sa isi aleaga masina in functie de nevoi. Daca esti agent de vanzari si faci ture de Romania probabil ca electrica nu iti e buna. Dar daca 80% din timp incarci in garaj la pret de 1.5lei/kw, un “plin” costa gen 120lei. Nu mai calculez daca ai contract cu hidroelectrica unde se injumatateste costul. Practic in fiecare dimineata ai bateria la 80%. Asta zic eu din propria experienta cu masina electrica ce o folosesc in mare parte urban + drumuri de weekend 100-200km in Romania + drumuri ocazionale budapesta/viena unde nu simt o problema cu electrica.

    Daca faci 500km/zi probabil ca iti iei un diesel, insa daca ar fi statii de 100-150kw in locatii accesibile de tranzit probabil ca si acolo ar fi ok cu electrica. Chiar si la 2.5lei/kw tot iesi la un pret ok.

    Despre cat de poluanta este productia de curent, diferenta intre diesel si curent este ca dieselul stim sigur ca polueaza si acum si peste 10 ani insa la curent putem in timp sa modificam modul de producere, sa eliminam carbunii si gazul. Bateriile dupa ce isi termina viata pe masini pot fi refolosite in centre de stocare ptr solar.

    Legat de incarcare gratuita, conceptul e bun sa aduca trafic in magazine insa la noi este abuzat de livratori si taximetristi. Am vazut firme de livrari care isi aduceau 4-5 masini langa un incarcator kaufland, un angajat tot incarca masini pe rand, altii aduceau masini descarcate, o lasa acolo si lua una incarcata. Cred ca este obligatoriu si la lidl sau kaufland sa fie tarifat macar pretul per kw de la hidroelectrica ca sa descurajele abuzul.

    Not pointing fingers, dar cred ca se face mult lobby momentan anti-electrice, probabil ca lobby platit. Intr-o zi era emisiune la b1 tv foarte agresiv anti-electrice, in timp ce newsweek publica un articol la fel de agresiv (si prost documentat). Fix trusturi de presa care se stie cum iau bani pentru emisiuni “tematice”. Cred ca un producator care a investit intr-o linie de productie de fosile are interes sa isi protejeze investitia. Nu te acuz pe tine, dar mi se pare ca tot acest lobby brusc pe toate canalele este o incercare de a opri din cererea foarte mare pentru electrice.

    4
  19. #39

    “Eu cred ca ar trebui fiecare sa isi aleaga masina in functie de nevoi”

    de NEVOI?? pe bune, poi io am nevoie de un avion supersonic si nu oricare, eu am NEVOIE de un concorde, pam-pam,

    iar daca sunt magistrat…am auzit ca si casa mi-o da statul dupa nevoi, deci eu am NEVOIE de casa poporului, sa mi-o platesca statul, ca eu am nevoi, da?

    sau poate e dupa posibilitati, ca atat se poate in arealul MEU/imi permit eu din veniturile MELE, pt ca si aici avem mai multe liniute:
    – eu traiesc in elvetia/luxemburg/danemarca cu o infrastructura dezvoltata pe consum pro-electric si cu venituri mari
    – eu traiesc in romania cu infrastructura energetica combinata electric/gaz/carbune/lemne/coceni si nu prea dezvoltata, iar la venituri nu ne comparam

    ps:
    1. statul roman incurajeaza masinile electrice prin subvetionarea achizitiei si curent moka la statia de incarcare

    2. acelasi stat, pe mine, consumator de energie electrica, ma sfatuieste doct sa mai reduc din consumul de curent si sa fac dus cu vecina de la 3, poi fmm de stat mie de ce nu-mi dai curent moka si ma incurajezi la precurvie??

    2
    • #40

      Ma refer la ce nevoi de deplasare ai, pentru unii e mai ok electric, pentru altii diesel, pentru altii gpl, etc.

      2
  20. #41

    “Un alt lanţ de magazine care a dorit să atragă clienţi cu maşini electrice este Lidl. Firma şi-a deschis magazinul mare de la Moara de Foc, iar pentru clienţi a fost creat un spaţiu cu încărcătoare auto electrice. După criza creşterii carburantului şi a creşterii preţului la energie electrică, cei care veneau să încarce maşini s-au luat la bătaie de mai multe ori.”

    www.ziaruldeiasi.ro/stiri/bataie-pe-curent-gratis-pentru-incarcarea-masinilor-electrice-cozi-la-miezul-noptii-in-cateva-puncte-strategice–334267.html

    2
  21. masinile electrice sunt de fatalai

    dar cat de fatalau sa fii sa te chitrosesti la un plin de energie dupa ce ai dat 100k pe o masina??!!?

    1
  22. #43

    cum?what?
    in romania iti incarci masina electrica pe de-a moak?