145509467867567

Solomon Marcus recomandă studierea limbii latine în clasa a VIII-a. Academicianul face parte din grupul de experţi ai ministrului care lucrează la o reformă în Educaţie. Solomon Marcus s-a delimitat atât de colegii care sunt de părere că latina ar trebui să fie studiată opţional, la gimnaziu, cât şi de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei care a propus ca elevii să înveţe această limbă în clasa a noua.

Am făcut latina în școala generală. Nici acum, dupa 26-27 de ani de când am făcut-o, nu am înețeles care e scopul pentru care am învățat o limbă moartă, despre care nimeni nu știe cum suna în realitate. Mi-a rămas în cap Gaudeamus igitur, mi-a intrat o muscă-n cur și cam aia e tot ce am reținut. A, și numeralul roman, dar nu principalele operații, pentru că acolo mori încet, dacă vrei să faci o adunare pe hârtie în numere romane.

La ce folosește îmbâcsirea creierelor copiilor cu porcăriile astea? Desigur, în afară de justificarea a n posturi de profesori de latină, oameni care pur și simplu nu au niciun scop pe lumea asta, făcându-și o carieră în viață din a preda ceva ce folosește nimănui. De ce să nu învețe cuneiformele lui Champollion, dacă tot o dăm în morți?

Desigur, între timp lecții de prim ajutor, lecții de educație rutieră, educație sexuală, sport, nu se fac. Materii utile, aduse la zi, nu se fac (v-am povestit cum la facultatea de comerț din constanța învățam geografie economică din 2006, noi fiind în 2012, pentru că atunci fusese editată cartea domnului profesor?), se învață până la îndobitocire chimii, fizici, limbi române cu poeți morți demult.

Și, desigur, vestita justificare că elevul nu știe el ce are nevoie, de aia nu are nevoie de opționale. Să învețe unde se varsă fluviul zambezi, futu-i pe mă-sa de elev, că poate ajunge pe Popocatepetl și nu știe încotro s-o ia.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

166 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Well, am facut latina in clasa a 8-a (prin anul de gratie 2004 ceva de genul). Habar nu am ce s-a discutat acolo. Poate ar fi fost o idee sa ma si duc.

    Si acum serios, care e rolul de a incarca programa scolara fix inainte de capacitate (sau cum i se mai spune acum) cu o materie inutila? Nu e cumva logic ca in anii terminali sa ai materii mai putine ca sa te poti concentra, teoretic, la examenul ce-l ai in fata?

    Hm, Jorj ai cuvantul.

    • Hmm..Iti spun sincer ca de cate ori am fost la un tinichigiu sau mecanic auto, la un croitor sau la vreun functionar de primarie sa platesc o amenda niciodata nu m-am intrebat ce note a avut omul ala la latina in scoala generala. Asa ca intrebarea mea cred ca e destul de logica, de ce sa platim armate de profesori pentru ca viitorii tinichigii sau vanzatori de supermarket sa invete latina?
      Nici gluma aia cu “cultura generala” nu sta in picioare. Scoala nu trebuie sa pregateasca cetateni buni de trimis la “Vrei sa fii milionar”. Scoala trebuie sa se ocupe cu orientarea si modelarea copiilor dupa abilitatile fiecaruia pentru a deveni cetateni bine integrati in societate si buni de platit impozite. Asta-i scopul investitiei in invatamant, crearea unei noi generatii care sa fie capabila sa ne plateasca pensiile.
      Acum scoala face exact pe dos totul, descopera cu mare succes geniile (olimpicii) care in mare parte ajung sa plateasca taxe in tarile alea “dezvoltate” care ne considera tigani si pe copiii mai putin dotati ii terorizeaza cu tone de materie care nu le foloseste la nimic in viitor.
      De cultura generala trebuie sa ocupe fiecare in particular daca simte nevoia.
      In esenta cam astea-s problemele Invatamantului: pregatim olimpici pentru alte tari si tinichigii care nu stiu nici tinichigereala, nici latina pentru noi. Totul pe multi bani. Banii nostri.

    • #3

      un comentariu impecabil

    • Gratias tibi ago.
      Google translate. Din scoala nu mai tin nimic minte.

    • Pentru Jorj, nu stiu unde va apare raspunsul, nu sunt obisnuit cu formatarea comentariilor:
      Comentariu impecabil, numai ca nu. Posteaza-l inca o data, si inlocuieste limba latina cu :chimie, fizica, istorie, geografie, biologie, engleza, franceza, educatie fizica, desen, muzica, practic orice obiect din programa scolara, mai putin matematica elemantara si romana. Isi pastreaza logica, argumantul ramane valabil. Asta ar demonstra incorectitudinea acestuia, practic ar demonstra ca scoala e degeaba, ar trebui desfiintata. I don’t think so.

    • R, ai inteles prost. Eu vorbeam doar de latina. Extrapolarea ta nu are sens. Primele 8 clase trebuie sa fie pentru cautarea si dezvoltarea aptitudinilor fiecaruia. Matematica, romana, limbi, stiinte, arte si sport sunt grupurile. O a treia limba straina (moarta pe deasupra) nu are ce cauta intr-un trunchi comun. De latina sa se ocupe pasionatii care merg spre filologie.
      Daca un copil are abilitati sportive nu are nevoie de latina, asa cum unul pasionat de citit nu are nevoie de ore suplimentare de box pe langa cele obisnuite de sport.
      Si, of course, toate grupurile astea trebuie mult periate pentru ca eu nu am chef sa cheltuim banii aiurea doar pentru a avea niste profesori de lucru.

    • @Jorj: cand am ajuns la ” (…) cetateni bine integrati in societate si buni de platit impozite”, mi s-a intunecat putin privirea. Ia incearca sa recitesti si tu bucatica asta si vezi daca observi ceva deplasat.

  2. #8

    Pentru că, dacă vei alege să urmezi un domeniu științific, îți va fi mult mai ușor să înțelegi denumirile, derivate din limba latină. Latina numai e limba oficială a nici unui popor, dar nu e limbă moartă.

    • #9

      ro.wikipedia.org/wiki/Limb%C4%83_moart%C4%83
      ala care vrea sa urmeze u domeniu stiintific sa aleaga sa invete. nu sa fie obligati restul de 95%, ca poate poate se duce ala la stiinte

    • #10

      adică pe modelul : faceți toti latină ca o sa folosească unui procent de 10 %….. de fapt, cam cum ar ajuta pe cei care ar urma un domeniu stintific ? dar de ce nu ar studia toti copii cum sa folosească o sapă ca poate cineva s-o face grădinar ?
      Pune-ți copii aia ba sa faca ceea ce le trebuie in viață nu toate prostiile : sport de exemplu, specializări in ultimul an sau 2 in funcție de ceea ce vrea sa faca mai departe… sunt multe rau de făcut ?

    • #11

      Exact asta am vrut să spun și eu.
      Ajuta foarte mult pentru domeniul științific.
      Pe langa asta, poate fi un exercițiu pentru intelect si sa inlesneasca învățarea altor limbi.
      Asta nu inseamna ca nu exista si alte materii care ar putea fi mai folositoare in contextul vremurilor noastre.
      Mai exista ora de etica si educatie civica?

    • #12

      Stii care e un excelent exercitiu pentru intelect si te ajuta in invararea altor limbi?

      Invatatul altor limbi, unele mai utile.

    • #13

      Sunt traducător din germană şi engleză în română şi tare bine îmi prinde latina învăţată în liceu, la specializarea filologie-istorie. La gimnaziu nici eu n-aş introduce-o în programă.

    • #14

      Latina este limba oficiala a Vaticanului, ortodocsi eretici (lol).

      E utila in ale filosofie, teologiei si stiintei.

      Nu e un lucru rau in sine sa se faca latina din aceleasi motive pentru care se face matematica la scoala. Dar daca se face doar in clasa a opta, mai bine o lasi moarta.

  3. pleni estis non intellegitis quia stultus partes mortua. Mortua facit mortuos, qui in suffragium, quasi ad Teleorman

  4. #21

    Eu am urât crâncen latina, și asta din cauza unei profesoare demente care avea pretenția să știm pe de rost enșpe declinări, precum și să recităm poezii cu aplomb și elan pompieristic, altfel nu ne trecea. Aaa, și care avea des accese de furie în fața noastră, cu invective și tot tacâmul. În ziua de azi ar fi zburat din învățământ cât ai zice pește. Am auzit că ar fi crăpat între timp.

    • #22

      Și acum mă bântuie traducerea în latină a poeziilor lui nean’tu Eminescu:

      Supra noctem fascinantem
      Tollit se superba luna,
      Quies, somnium ubique
      Noctem bonam!

    • #23

      Nu sunt enșpe și se învață repede.

    • #24

      Maithun, eu vreau să mă delectez cu articolul promis.

    • #25

      Deea: desi erai cam vehementa la adresa limbii din cauza unei profesoare (mi-aduc aminte de a mea din liceu, ne punea sa ne ridicam in picioare si sa o salutam cu salve magister), you hit the nail on the head big time cu pasarelele somnoroase.

      Dar, vezi cum e viata? Ai ramas, totusi cu ceva. E o chestie. Eu nu am putut – nu am vazut sensul util – sa invat comentarii pe de rost pentru admiterea la liceu. Erau 40 parca, sau poate ma insel eu, oricum, destule. Asa ca m-am blocat la primul: poezia Patria (nici nu imi aduc aminte macar de cine era scrisa, era insa prima din curricula pentru treapta): “dintotdeauna si pentru totdeauna, primul gand si prima tema a poetilor nostri, a fost si a ramas iubirea de patrie”.

      Atat. Restul blanc. Comentat on the spot pe 2 iunie 1989 :)!

    • #26

      Cred că era 2 iulie, nu iunie. Parcă pe 2 am dat româna, pe 3 am văzut Loana (la cinema, cu Raquel Welch, must see), apoi pe 4 matematica. Cam așa, cred. Iar comentariile erau fix 19.

    • #27

      @deea Ai puțintică răbdare:)

    • #28

      O profa super-belea, daca v-ar fi jignit in latina!

      La noi la scoala declamam cu aplomb:

      La Baba Ana inter cracis
      Magnum crapatura est!
      Lunga, lata, labartata
      De silvae inconjurata.

      Nu ajunsesem inca intr-a 8-a, dar latina deja ne parea o limba la misto.

  5. si cu ce basini s-ar mai etala intelectualii ?

  6. #34

    Si eu am urat latina fiindca o aveam pe diriginta ca profa de latina si ne preda ca la olimpici. De altfel, avea intotdeauna olimpici nationali & shit. Femeia aia putea sa vorbeasca cursiv in latina absolut orice. Ne-a terorizat cu teze, cu ascultat la tabla, cu teste fulger… Stiu ca eram atat de praf toti incat, la un moment dat, ne-a bagat o dictare de cuvinte pe care sa le traducem. Toti am scris cuvintele alea unele dupa altele, crezand ca e o fraza… Si-a pus mainile in cap ca nu ne-am prins ca erau de fapt niste cuvinte random. :))

    Ideea e ca, la final, dupa niste ani, un singur lucru s-a ales bun din toate lectiile alea. Iti dezvolti, cumva vocabularul. Desi avea un stil de predare tiranic, ne povestea si chestii interesante, despre originea cuvintelor si cum s-au transformat ele pana la forma pe care o au astazi, in romana si limbile latine. De multe ori cand aud cuvinte pentru prima oara, nu neaparat uzuale, pot sa intuiesc cam ce inseamna si de unde se trag, si asta din povestile ei despre fonetica si originile limbii romane. Per total, nu mi-a prins rau, insa atunci, in anii aia, miercurea si vinerea erau zilele negre ale saptamanii, mergeam cu spatele la scoala. Stres inutil.

    • #35

      MI-a facut placere sa-ti citesc comentariul.

    • #36

      Ca sa sintetizam: orele de latina aveau doua parti, una in care invatai latina si care era de cacat, si una unde faceai un fel de cultura generala, care era misto :).

    • #37

      Nu, tocmai aia-i, ca nu prea ne-a predat decat gramatica, morfologie, vocabular si chestii care tineau strict de… tehnic, ca sa zic asa. Dar, ca la orice limba straina, cand citesti un text si nu stii ce inseamna un cuvant, intrebi profesorul si el iti spune. La latina, de cele mai multe ori, se completeaza si cu informatia despre cum din cuvantul s-au derivat cuvintele din limbile romane actuale. Si asta chiar m-a ajutat enorm, cel putin cand dadeam admitere la facultate, dar si pe parcurs. 🙂 Desi, pe moment, explicatiile alea lungi mi se pareau total plictisitoare, mi-a ramas ceva in cap after all. Ce tinea de cultura & co invatam la istorie. Deci, in cele din urma, vad mai utila latina decat multe alte materii pe care le aveam in programa pe-atunci.

    • #38

      Laura, nici ca se putea zice mai bine.

  7. #39

    Ma, tu te legi de mine ca ti-am zis : “Tu quoque fili?” la un post anterior….
    Dupa revolutie s-a demonstrat ca de fapt totul este un fals. Latina nu exista. Ea de fapt face parte din marele grup al limbilor dacice. (nu stiu, sa pun si melodia asta drept exemplu? www.youtube.com/watch?v=TJL4Y3aGPuA)

  8. #42

    Apropo de georafia economica, pe vremea mea la materia asta invatam despre orasele cu fabricile lor, combinate – care pe unde sunt plasate, etc
    Cred ca asta tre sa fie o materie foarte lejera in zilele noastre.

    • #43

      Nu miza pe asta si militeaza ptr. scoaterea ei, pentru ca e o prostie. Peisajul economic se schimba relativ repede.

    • #44

      Da, bine, enumeră centrele de morărit și panificație din România.

    • #45

      Relativ repede = peste noapte. E ca in filmul ala ‘2 gypsies, 1 factory’.

    • #46

      s-o schimba el peisajul economic peste noapte, dar parcă e logic să nu găsești rafinării în Lunca Dunării, sau centre de morărit, chestii de prelucrare a cerealelor prin Parâng sau alt lanț muntos.
      nu m-a pasionat geografia economică, am urât-o aproape la fel de mult ca pe chimie, dar un minim de informații și un strop de logică te ajută.

  9. păi vezi tu, dacă ai fi studiat mai multe chestii inutile poate ai fi ştiut că Şampol Ion a avut treabă cu hieroglifele, nu cucu neiformele 🙂

    • #48

      +100 Superb comentariul. ArhiCetin, ai legatura!

    • #49

      *

    • #50

      A ramas cu ce i-a placut sa studieze. Cati crezi ca mai pot face Petrica de la un capat la altul in conditiile in care matematica este prezenta la orice specializare?

  10. #51

    Haide bre ca nu poți găsi sens pentru 50% din chestiile studiate. chimie am făcut 6 ani degeaba și acum ne sta latina în gat. istoria, asa cum se făcea, la fel: o imensa pierdere de vreme. asta ca sa vorbim numai despre materii “de baza”.
    Nici mie nu mi-a plăcut latina dar asta este mai mult vina profilor și a programei. Și poate eram si prea mic pentru asa ceva.

    iar chestiile alea enumerate, gen educație sexualo-rutiera, se pot face in niște module mici de câteva ore. ca doar nu vrei sa studieze kinderii 1001 de zile si nopti la ele.

    • #52

      Educația rutieră trebuie studiată până le intră în cap, fără limită de timp. E viața lor în joc. Când îi vezi pe la țară cum traversează orbește pe la presemnalizarea trecerii de pietoni convinși că au prioritate îți vine să pui Vasluiul pe ei.

  11. #53

    Din acelasi motiv pentru care se invata istorie. Se cheama cultura generala. Pana si Zuckerberg, care era foarte strict cu pierdutul timpului, a studiat-o.

  12. #55

    latina nici nu exista. de fapt e dacica si romanii au invatat de la daci sa o vorbeasca. mai cititi si voi un facebook mai oameni

    • #56

      Plagiatorule. Ma pui intr-o situatie de inferioritate.

  13. #57

    Sante Per Aqua… Therme…Tigani…

  14. #58

    Mai in gluma, mai in serios, latina ar putea avea un scop.
    Medicina, biologia si alte stiinte folosesc denumiri latine si partea misto e ca astea sint la fel indiferent de locul unde te afli. E un fel de punct comun.
    Dar corect, mai nimeni nu ramine cu ceva dupa acei ani in care s-a predat latina cite o ora pe saptamina. Si inca nu stiu pe nimeni care sa fi zis, “frate, iubesc limba asta, o sa fac cariera din ea”

    • #59

      In medicina majoritate denumirilor au origine greaca.

    • #60

      Preputzum vine din latina…

    • #61

      Ei da, la asta chiar n-am replica…
      Chiar si penis si vulva tot de acolo vin.

    • #62

      @radu lipsa lui insa vine din ebraica

    • #63

      @Jules. Adauga si dreptul la enumerare.

    • #64

      @ady – teoretic. practic nu ajuta cu nimic. Nimeni nu o mai arde cu expresii in latina, iar in tari cu apa calda – UK – e descurajata puternic folosirea expresiilor in latina atunci cand exista expresii cu un inteles similar in engleza.

    • #65

      @dufu well, profa era o blonda buna asa si cam asta e tot ce mi-a ramas de atunci.
      Nu stiam ca medicina e mai mult cu greaca, dar na.
      Cert e ca biologia are la baza latina pentru multe denumiri de orice.
      Singurul lucru ramas in cap e la cu numerele romane. Care nu prea folosesc la nimic. Sau nu ar trebui.

    • #66

      @Jordan, ești sigur? ai fost de curând într-o sală de judecată când susțin avocații pledoariile, ai cititi niște motivații?
      pe mine mă doate capul, n-am reușit niciodată s-o învăț. examenul de drept roman a fost cel mai epuizant din anul I, dacă nu cumva cel mai epuizant din 4 ani de studiu.

  15. #67

    Pai daca in 2012 nu mai era relevanta geografia economica din 2006 peste sase ani nici geografia economica din 2012 nu ar mai fi fost relevanta. Doar nu faci o facultate pentru maxim sase ani nu? Ai tu ceva cu religia si cu scoala.

    • #68

      Ted, poți să te iei de mână cu Tim.

    • #69

      nu-i asa ca habar nu ai ce e geografia economica si cu ce se mananca, dar aveai tu un dinte cu religia si te-ai gandit ca se leaga?

  16. #70

    Nu am inteles niciodata programa romaneasca, nevoia avida de a baga cantitati uriase de informatie in copii, ca sa fie acolo, fara un sens anume. Inca nu am gasit pe cineva sa imi explice unde si cu ce anume ma ajuta pe mine 2 ani de chimie organica in liceu, sau trigonometria.
    Nu am vazut sensul, planul, adica faci niste ore, acumulezi niste cunostinte care sa iti dezvolte niste aptitudini, ceva, nu doar capacitatea de memorare.
    Insa am vazut o chestie stupida – in Nord America, parintii sunt nemultumiti de sistem, ca e prea rarefiat si copiii nu fac destula scoala, ca nu au teme acasa, ca au doar cateva materii. Aia nu e scoala, copilul trebuie sa se chinuie, sa faca ore in sir teme acasa, sa invete pagini peste pagini. Am vazut copii mutati la alta scoala pentru ca la prima nu primeau teme.

  17. #71

    Crux sacra sit mihi lux
    Non draco sit mihi dux.
    Vade retro, Satana
    Nunquam suade mihi vana
    Sunt mala quae libas
    Ipse venena bibas.

    Gata, au iesit dracii din voi.

  18. #73

    Ca jurist practicant ar trebui sa sustin mentinerea orelor de latina in scoala, dar nu o voi face. Am urat-o si, in consecinta, nu m-am strofocat sa studiez. In schimb, eram la clasa bilingv franceza si am invatat-o cu mare usurinta, fara sa studiez declinarile din latina. Am facut facultatea de drept in Romania si am absolvit la stat cu nota mare fara latina. Am continuat studiile si profesez in Franta fara sa fiu vreo experta in latina.
    Nu mai povestiti prostii legate de viitorii oameni de stiinta carora le vor folosi latina. Cand te specializezi, muncesti de rupi si nu va fi o limba moarta care iti va sta in cale.
    Problema e ca multe materii is inutile in liceu, nu se justifica cei 4 ani. Mi-am pierdut timpul mergand zi de zi la scoala, cand majoritatea materiilor erau reluate din gimnaziu si asa zis aprofundate. La uman se studiaza romana, istorie, latina si eventual doua limbi straine, in timp de la real se pompeaza mate, chimie, fizica si informatica la greu. Dintr-a 9a pana-ntr-a 12-a se cere ca tot elevul sa fie critic literar si se uita sa se mai studieze nitica gramatica. Si uite asa, elevul invata pe de rost comentarii si asteapta sa termine liceul, din care nu a ramas cu mare lucru (cel putin cel de la uman).

    • #74

      S-ar putea face doar un curs introductiv in clasa a 8-a, cu niste chestii de baza si axat pe expresii celebre care ne-au ramas din latina. La biologie, medicina, drept se poate dupa aceea aprofunda putin in facultate. Dar de vorbit fluent chiar nu stiu cui i-ar trebui. Istoricii ar trebui cel mult sa poata citi in latina.

  19. #75

    E ok pentru cultura generala. Mie mi-a placut, dar da as vrea acum sa fie optionala. Avem altele care ard; religia, de ex. 🙂

  20. #77

    Pai după logica asta mai bine nu mai învățam nimic în școală. Oricum în scoală nu se face absolut nimic în acest moment. Altfel cum ajung studenți în ani terminali care nu știu sa citească cursiv în romana?
    Nu au un vocabular minim. Se exprima în interjecții și cuvinte monosilabice
    Tu vrei cursuri de prim ajutor? Pai iți trebuie anatomie. Care merge cu putina latina și cu multa responsabilitate.
    Copiii habar nu au sa învețe. Pur și simplu habar nu au ce să facă când țin un curs în față.
    Iar părintii lor vor note mari și atât.

    • #78

      Cindva de mult, undeva in Neoliticul timpuriu, cind eram la scoala, am facut parte din grupa Sanitarilor Priceputi. Eram prin clasa a sasea sau a 7-a… Nu mai stiu. Chiar am participat la niste competitii scolare pe tema asta.
      Ideea e ca nu trebuie neaparat sa ai notiuni de anatomie pentru cursuri de prim ajutor.
      Sau vrei sa intram in polemici legate de ce inseamna BLS si ALS?

    • #79

      #dufu sau MBS cu ou ochi. sau nu vorbim de mancare aici ?

    • #80

      Nuuuuu, despre masini: ABS EPS, si altele…

    • #81

      Dar el are mare dreptate cind spune ca, astazi, copiii nu stiu sa invete. Si din pacate nici nu are cine sa-i invete.

    • #82

      Ce treaba au sanitarii pricepuți cu primul ajutor?

    • #83

      As putea la rindul meu sa intreb ce intelegi tu prin prim ajutor.

    • #84

      @Dufu : ASL PLS…

  21. #85

    Qapla’ !

  22. #88

    Lasa ca vedeti voi. Vedeti voi cand o sa le pice copiilor la bac poezii de Dani Corban.

    • #89

      Ceva in legatura cu frumusetea unei mioare su cum o speli tu in riu?

  23. #90

    Acu nu vreu sa fiu gica contra si sunt de acord ca multe dracii pe care le-am studiat in generala si liceu au fost da cam degeaba dar multe chestii mi-au ramas intiparite in cap si m-au ajutat sa am o cultura generala cel putin peste medie…plm imi placea sa fac rebusuri in generala…
    Ca a fost latina studiata sumar intr-a opta, sau germana, sau chestii aplicate sau orele de educatie civica(eu am prins asa ceva).
    Si sper ca si copiii mei sa aiba o bruma de cunostinte generale cand vor termina liceul avand in vedere in ce rahat e invatamantul din perioada asta…

  24. #91

    In Miovenium frigum est, gelatus coitum

    • #92

      Equus non invocant nomen eius , et non venit

    • #93

      baxtus coitum melius est sedere in vobis caloriferum. si non, tua parvus baxtus mortui sunt

  25. #94

    Invatarea limbii latine in scoala, este unul din instrumentele cu care se sustine identitatea de origine latina a poporului roman. Nu e un capat de tara sa o inveti, la un nivel decent, si e bine sa stim de unde ne tragem si cum a evoluat limba noastra de la Traian incoace.
    In plus, latina ajuta la invatarea altor limbi romanice (in cazul meu, franceza) pentru ca sunt cuvinte in acele limbi care pornesc de la cuvinte latine, si al corar echivalent in limba romana este de alta origine.
    Pentru cei care nu stiu, au fost vremuri in care unii si-au dat viata pentru ca noi sa scriem cu alfabetul latin si nu cu cel kirilic, si sa vorbim limba romana, folosind cuvinte de origine latina, si nu limba maghiara sau germana. Cei din Ardeal ar trebui sa stie bine asta.
    E usor sa arunci cu noroi in latina, cand ai trecut prin scoala ca gasca prin apa, si tot ce conteaza acum e burdihanul.

    • #95

      Nu spune nimeni ca latina trebuie scoasa din programa scolara, ci sa fie optionala. Atunci nu-si vor mai gasi ore profesorii care, in loc sa le povesteasca elevilor despre formarea limbii romane si sa le explice etimologia cuvintelor, predau doar gramatica. Desi sa stii ca despre evolutia latinii vulgare in spatiul dacic si despre scoala ardeleana am invatat la istorie, nu la latina.

    • #96

      @Delia: sincer, subiectul e vast si poate “intrica” mai multe discipline: latina, istorie si limba si literatura romana (pe vremea mea, pe linga istorie, acolo se amintea despre scoala ardeleana).

    • #97

      @Highlander de Kolentaina: Asa este, dar nu este admisibil sa se reformeze invatamantul fara o viziune de ansamblu si o analiza multidisciplinara a curiculelor. Ce anume vrem sa transmitem copiilor?
      Ce identitate nationala avem? prin ce ne definim? Istorie, limba romana ca limba latina, religia ortodoxa? Romania nu e declarata stat laic conform Constitutiei, poate copiii ar trebui sa deschida aceasta carticica pe la o ora de educatie civica.
      In schimb, e sigur ca reforma nu se face prin scoaterea din curicula a unor materii fara sa se gandeasca cine sau ce materie va umple vidul creat.

    • #98

      @Delia: daca imi aduc bine aminte, noi in scoala am avut ceva ore de educatie constitutionala.
      Vezi tu iti dau dreptate, dar oare, in viziunea generala, lucrurile aste legate de limba, identitate nationala si culturala (si aici includ religia) mai sunt asa de importante? Sunt de acord ca scoala trebuie sa aiba un rol in fixarea lor, dar ele tin mai mult de educatie, de familie.
      Poate spun prostii. Poate in scoala si in familie trebuie un pic mai multa obiectivitate, nu stiu.

    • #99

      Acum cativa ani, cineva care locuieste in SUA imi spunea ca americanii, pentru ca nu au avut istorie, au ridicat monumente pana si pentru cele mai neinsemnate evenimente: (ca o gluma) unde s-a c***t calul lui Winnetou.
      Noi ne batem joc de istoria noastra: cladiri vechi, inclusiv cetati, monumente, si acum latina, acest Acar Paun al disciplinelor studiate in scoala.
      Latina trebuie sa fie obligatorie. Se studiaza intr-un singur an, o ora pe saptamana, si nici nu indoctrineaza pe nimeni cu fantasmagorii religioase sau extremiste.

  26. #100

    eu ma bucur ca am facut latina in scoala primara, doamna Lucia, profesoara de latina era o bunaciune pe la vreo 30 ani, cu un cur si niste tzatze absolut senzationale, la ora ei ne bateam care sa stam in bancile din primele randuri, in rest ne bateam sa stam cat mai in spate. nici nu vreau sa ma gandesc ce numar record de prea-scarbavnice malahii s-au “depus” in contul doamnei profesoare de latina 🙂 🙂 🙂

    • #101

      Sa fi dat naiba sa fi venit profa fara kiloti intr-o zi la ora de latina ca faceati si voi o conjugare ad hoc: vopsitum clasum alba est.

    • #102

      Cam aceasi poveste…. Doar ca era clasa a 7 si era profa de engleza.

  27. #103

    Vad ca istoria si geografia au ramas 🙂 Si am si banuiala ca folosesti zilnic cunostintele capatate in urma orelor de filozofie, chimie organica, a doua limba straina, oricare ar fi fost ea (franceza?), precum si tabelele de logaritmi.
    Acum fara gluma, eu am facut 5 ani de latina (1 in gimnaziu si 4 in liceu) + un semestru in faculta, nu mi-a placut, dar mi s-a parut utila si necesara. Si, chiar daca declinarile si conjugarile sunt de mult uitate, nu cred ca a fost o pierdere de timp sau exercitiu de memorie inutil.
    Chiar, oare se mai studiaza in liceu la profilele umaniste?

    • daca ai iesit din tara ai mai avut nevoie si de a doua limba. Eu am folosit-o si pe a 3a, invatata de la televizor. Si m-am bucurat de nitica spaniola pe care am prins-o din zbor, deci 4 limbi folosite.

    • #105

      @alina:
      Tu esti de parere ca istoria e inutila in viata de zi cu zi? Uite, de exemplu am intalnit o data (prin anii 90) un nene care injura taranistii lui Coposu pentru ca ei l-ar fi dat jos pe Cuza si vota in consecinta cu PDSR-ul(asa se numea pe atunci). Putina istorie l-ar fi ajutat sa inteleaga lumea in care traia. Alt nene stia sigur, dar sigur de nu il puteai corecta in niciun chip, ca in Irlanda furtul se pedepseste prin taierea mainii. Eu zic ca, daca invata putina geografie era scutit de penibil.
      Eu am invatat, e adevarat franceza in scoala, dar, dupa ce am fost ca tot romanul in vacanta in Turcia si Grecia as fi dat orice sa fi invatat o bruma de germana. Foarte multi oameni simpli de acolo vorbesc mai degraba germana si engleza ioc. Cu franceza te mai descurci daca iti plac vacantele in Maroc sau Tunisia.
      Tabelele de logaritmi NU se invata. Ele se consultau pe vremuri, inainte de calculatoarele de buzunar stiintifice sau, mai nou, softurile pentru matematica.
      Filozofia e utila ca sa iti dai seama cat de inexacte sau uneori complet gresite sunt citatele lui Dan Puric.
      Chimia e utila in special ziaristilor de la rubrica diverse care ne explica ei cum functioneaza masina pe apa inventata de un roman, pentru ca – se stie – apa contine 66 % hidrogen si hidrogenul arde. Si fizica ajuta cam tot in aceleasi situatii.

    • #106

      @alex: istoria trebuie invatata pentru ca altfel afirmatii de genul “Romania a fost tara nazista” ar trece drept corecte. Si pentru ca la urma urmei, suntem romani si trebuie sa ne cunoastem istoria. Si trebuie sa cunoastem si pe cea europeana/mondiala, pentru a cunoaste care a fost rolul nostru la un moment dat pe harta lumii asteia. As cum a fost el, obiectiv si fara exagerari sau minimalizari.
      Cit despre logaritmi, imi aduc aminte de o mica gluma din colectia numita Mos Teaca: la un liceu militar elevii dadeau examen la matematica cu tabelel de logaritmi pe masa. In clasa intra la un moment dat directorul liceului, militar de moda veche, care vede elevii cu tabelel de logaritmi pe masa si-i spune iritat profesorului: Domnule profesor, ce faci, nu vezi ca elevii copiaza? Profesorul de matematica raspunde: Nu copiaza, sunt tabele de logaritmi, domnule Director. La care directorul raspunde: Logaritmi, nelogaritmi, sa-i invete pe dinafara!

    • #107

      Sunteti putin prea incrancenati sau trebuia sa pun eu mai multe emoticoane. Sa traduc: consider sincer ca istoria si geografia sunt utile (istoria pe bune nu vrajelile pe care le invatam eu din manualele comuniste de pe vremea mea). Comentam la afirmatiile lui Cetin cu Sampolion si Popocatepetl.
      Si da, chiar cred ca si la 14 ani habar n-ai ce vrei in viata si ca trebuie putin din mai multe ca sa-ti dai seama macar in mare ce directie sa urmezi.
      Mai mult, cred sincer ca biologia + chimia + fizica + matematica iti dau explicatii pentru tot ce functioneaza pe planeta asta si nu numai. Cu conditia sa vrei sa stii, sa ai curiozitatea sa-ti explici. Altfel, esti doar o alta leguma care se duce la scoala ca sa aiba de unde veni si se intreaba de ce naiba tre sa invete asta sau se intorc acasa dupa ce profesorul nu a dat un test anuntat si spun: am invatat degeaba!
      Si am zis ca foloseste tabelele, nu ca le-a invatat! 😛
      Iar latina, o repet, mie mi-a fost necesara si utila. O alta limba straina, mai ales de origine latina, dar nu numai, pentru ca exista un strat latinesc si in limbile germanice, e muuult mai usor de invatat sau de inteles la nivel de baza.

  28. #108

    nu inteleg de ce zici de fizica ca e in neregula? zic ca e aproape cea mai importanta.
    LEAVE FIZICA ALONE !!!!!!!!!!!!!!!!

  29. #109

    Daca cartea era din 2006 si anul era 2012 are are o parte buna, cartile se puteau cumpara second pentru ca slabe sanse ca curricula sa fie una noua. La UBB in fiecare an profesorii scot o noua serie la cartile lor, pe care esti obligat sa le cumperi ca sa intelegi ceva. Diferentele intre editia 2009, 2008, 2007 sau 2006 era modul de organizare a cuprinsului … de multe ori idiot si total impotriva logicii (exemplu statistica inferentiala unde ordinea era necesara si lipsea) ca sa nu se repete cu editiile din anii precedenti. Dar scria pe ea 2009 si era curenta. Curricula ramasese aceeasi din 1998. Una e sa dai 40 de lei pe o carte si alta 10 lei ca student.

  30. #110

    nu ca i-ar da relevanta, insa latina, pe vremea mea, era predata de profesorii de romana.

  31. #111

    Propun ca in schimbul acestei limbi inutile, toti tiganii intelectuali ce n-au voie la Therme sa predea rromales probono !

    • #112

      Rroma!le(n) e vocativul de la rroma (pl). Limba se cheamă rromani. Ai comentat și tu ca să te afli în treabă.

  32. #113

    Cînd papa Benedcit a renunțat la scaun, a spus-o în latină. Dacă nu era jurnalista aia de la RAI care să înțeleagă și să dea pe post, și azi am fi crezut că tot el e ăl mai jmeker de la Vatican =)))

  33. #114

    Ecce Homo…

  34. Majoriteatea materiilor de la școală sunt de rahat, ok, îți trebuie un pic de română să nu fii analfabet, și puțină mate să nu fii păcălit la magazin, și istorie pt. cultură generală și un pic de geografie, în rest nu văd cum și cu ce ajută restul informației.

    Într-adevăr engleza e o materie ff importantă dar oare câți o învață la școală? Eu în 9 ani de engleză am învățat doar unele cuvinte de la școală, restu’ din jocuri/filme/seriale.

    Cum ai menționat și tu, educația sexuală și toate cele, astea ar trebui să se facă, dar de ce să nu facem copilu’ un robot?

    • #116

      matematică, nu mate. Și foarte foarte, nu ff. Pentru, nu pt.

    • #117

      Opa …o parere din mijlocul actiunii … care estem.

    • Mulțumesc pentru că m-ai corectat dar nu cred că aveai de ce. :)) Știu și eu cum se scrie dom’le profesor.

    • #119

      Câți ani ai, puișor?

    • #120

      Ai descris perfect cunostintele unui lucrator la Mc Donalds Gara de Nord, ba cred ca mai rau. Daca asta iti doresti… continua sa nu te intereseze “cum si cu ce ajuta restul informatiei”.

    • Hă hă hă, ai 14 ani. Abia cand vezi ca un copil de 14 ani crede ca va castiga bani din blogging dandu-si cu parerea despre subiecte ca legea defaimarii sau legea anti-fumat in loc sa invete ceva pentru viitorul lui iti dai seama ca scoala romaneasca e absolut falimentara.

    • fiecare cu părerea lui, oricum, în altă ordine de idei, bigone dacă acela este contu’ tău de youtube și tu ești cel care cântă ești genial. 😀

  35. #123

    Chapeau bas în fața domnului Solomon Marcus. Pe de altă parte, n-ar trebui să fie obligatorie, ci doar pentru cei care au capacitatea și vor să studieze această limbă. Cum spune și Sfânta Evanghelie, n-ar trebui stricate mărgăritarele pe porci.

    Limba latină e o limbă clasică. E Nobilă. Ca și greaca veche. Ca și sanscrita. Astea sunt limbi pe care un intelectual pur sânge e bine să le cunoască. Eu știu perfect și latina și greaca veche. Sanscrita încă nu.Oricum, cert e că latina nu e pentru tărani. Româna , italiana, franceza, spaniola etc , au la bază limba latină.

    • #124

      cica sanscrita nu prea mai e ceruta cum era odata. e prea nisata.

    • Sunt curios și cât o să te ajute latina asta în viață

    • #126

      De aramaica nimic, nimic?….

    • Da, dar sanscrita e invatata mai in draci in scoala in india decat latina in europa. Pe acelasi principiu de limba antica prestigioasa cu care sunt inrudite majoritatea limbilor din zona

  36. #128

    Per ansamblu ok, dar cu fizica si chimia ce avem?

    Inteleg ca si ele sunt limbi straine, si daca telul tau e sa te faci valutist, invartitori de mici sau sofer nu te ajuta prea mult sa intri in detalii de fizica cuantica, dar vorbim aici de nivel elementar de intelelegere.

    Cred ca e importanta intelegerea unor fenomene din jurul nostru, adica, fix ce inveti in gimnaziu.
    Altfel ne trezim cu o generatie care pe la 40 de ani de plictiseala incep sa caute clipuri pe youtube care explica ca pamantul e plat sau are 6000 de ani.

  37. #129

    Well, dintr-o perspectiva pur lingvistica, dar si – poate – de dezvoltare personala, cred ca ajuta. O sa “divaghez” mai jos.

    In mod normal, un adolescent ar trebui sa fie fluent in minimum . doua limbi. Adica, daca nu vadesti un talent mai rasarit, macar romana si engleza. Doua. OK, daca urmezi la modul serios scoala, pana la 14 ani, ai toate sansele sa fii fluent in 3 limbi. Romana, engleza si *insert la lanque aqui*.

    Acum, daca esti un om care vrea ceva de la viata, iar nu un trepadus jenant, poate doresti o dezvoltare a acestei calitati, cea de vorbitor de limbi straine – si urmeaza utilitatea latinei.

    Extrem de multe chestii se pot naste din capacitatea cuiva de a fi un foarte bun vorbitor de limbi straine. Diplomatie, jurnalism prin diverse tari, cacat, daca esti mai lenes poti sa agati lejer macar un job in callcenter – in Romania sau pe afara. Daca stai sa te gandesti ca stiind romana (plecam macar de la premisa asta) si inveti latina, ulterior vei putea perfecta . vorbirea in italiana, spaniola, portugheza si franceza.

    Evident, nu ma refer la nivelul liceului. Dar e important ca aceasta etapa sa existe si sa fie parcursa, astfel incat, in momentul in care este nevoie de aceste cunostinte mai tarziu, ele sa fie deja implementate in memoria celor interesati.

    Altfel, asa cum au luat generatii intregi nota 5 la latina, in continuare nu li se va interzice accesul nici altor doritori.

    PS Desigur ca marea majoritate nu a inteles natura explicatiei, de aceea voi face niste mici exemplificari ale modului in care functioneaza, dintr-un punct de vedere, limbile de origine latina. Grupul de consoane “pt” din limba romana, in anumite cuvinte din italiana devine “tt” iar in spaniola “ch”. De pilda: opt/otto/ocho, lapte/latte/leche, mai sunt si altele dar nu le stiu eu pe toate. In fond, urcand pe scara lingvismului m-am oprit undeva pe la cunnilingus :)!

    • #130

      nu eram sigur cum arata un cunnilingus in scris dar acum cred ca stiu..

  38. #131

    Am facut latina si in cls VIII, si in liceu. In liceu am dat si teza din lb latina. Pe mine m-a ajutat f mult ulterior, pe parcursul facultatii, dar si al jobului, ceea ce e firesc avand in vedere ca atat facultatea cat si jobul au legatura cu limbile, alea vorbite ;).
    Daca s-ar preda ca lumea latina ar trebui sa ajute pt ca gramatica si vocabularul stau la baza majoritatii limbilor europene. La fel, o multime de termeni stiintifici sunt consacrati tot in latina. Dar trebuie predata serios, nu cum se face la noi in cls. VIII-a: sau profa de romana face pregatire pt capacitate, sau exista un prof. de latina care vine la ora cam 20% din cazuri. Parerea mea e ca predarea lb. latine ar trebui continuata in liceele teoretice, nu numai in cls VIII.

    • #132

      nu mai degraba baga o materie de ligvistica decat latina? oricum la ce incompetenti avem in sistem m-ar mira sa o poata aplica

  39. #133

    Ar fi mult mai util sa invete chineza. Da, ieroglife de nu te vezi, dar in cativa ani poti comunica in cea mai vorbita limba de pe glob.
    Latina e buna pentru cei ce vor sa comunice cu spiritele din Roma Antica, macar pot sa afle unde sunt comori ascunse.

    • #134

      Sunt ideograme. Iar prin chineza modernă (aia mai cu ștaif) răzbate la greu limba clasică, deci tot nu scapi de antichitățuri. #白马非马

    • Ma pis pe chineza. Sa invete toti engleza.

  40. #136

    De latina te lovesti doar in primul an la Drept, cand inveti Dreptul Roman dar termenii de acolo nu se invata in genarala sau poate astia pe la biologie.

    • #137

      nu, dar dacă aș fi luat latina un pic mai în serios, gramatica m-ar fi ajutat să rețin mai ușor toate expresiile alea. dar, na, în clasa a viii-a și a ix-a (profil real) aveam probleme mai presate decât latina. examenul de drept roman aproape a făcut să-mi explodeze creierii. sunt 15 ani de atunci și mi-l amintesc (căsătoria ”cu manus” 🙂 ).

  41. #138

    Știu că o să pară incredibil dar am să o spun: am ramas repetent la latina in clasa a X-a. Nu ai idee cât am putut să blamez această materie. Recunosc nu mi-am dorit să învăț cât să pot trece de corigenta. Mintea mea pur și simplu nu a putut să înțelegă scopul final, la ce căcat ma ajută limba asta moartă? Nu doream sa mă fac avocat sau medic… Profesoara știa ca nu am nicio înclinație dar a ținut morțiș să îmi arate cine este mai tare / puternic în afacerea asta. Media mea generală era 8,90 în acel an, recunosc, nu am fost de 10/9/8 niciodată.. dar totuși… latină!?

    • #139

      Ah! Culmea culmilor în clasa a X-a, ce-a de doua, am picat fix la clasa ei, ca dupa un timp să îmi spună mie și colegului (și el a rămas) că de fapt își dorea doi băieți la ea în clasă. În clasa ei erau doar fete, 27 la număr. Evident directoarea a zis că nu se bagă, problema a rămas între mine și noua dirigintă.

    • #140

      ce nesimtire…

    • #141

      Eu am recunoscut odată o perifrastică pasivă și după aia din zece nu m-a mai scos. Deci suck it buttercup!

    • #142

      Si ati rezolvat problema cu diriginta in trei sau cum?

    • #143

      27 de fete si voi doar 2 baeti.

      Doar un gardian la o puscarie de femei poate ca ar avea amintiri mai traumatizante. Nasol tatiii!

  42. #144

    O sa incerc sa argumentez utilitatea acestui fel de materii cu o paralela care mie mi se pare relevanta:
    .
    Un soldat bun trebuie sa invete tactica, sa aiba disciplina si sa manuiasca perfect tehnica de lupta. Daca isi cunoaste arma si exercitiul la perfectie va ajunge sa fie eficient in a executa ordinele, va fi decorat si va ajunge eventual sa conduca un pluton, apoi va fi avansat si va conduce o companie.
    .
    La batranete, multumit de viata lui isi va invata urmasii sa devina executanti perfecti.
    .
    Un general insa va trebui sa fie educat clasic, sa aiba cultura generala, sa stie istorie, filozofie si sa se poata exprima coerent, lucruri care il ajuta la a-si crea o imagine de ansamblu a intregului sistem, sa inteleaga de unde vine si sa poata hotara unde se indreapta.
    Scopul lui final este strategia si jocul pe care il face in lumea celor care inteleg imaginea de ansamblu, unde este nevoie de creativitate si capacitatea de a lua hotarari corecte si informate.
    Iar asta se bazeaza pe intelegerea legaturii intre origine si produs finit.
    .
    In momentul asta traim in lumea in care dorim copiilor nostri sa devina masini eficiente, care sa aiba o viata previzibila si comoda, exemplificand asta prin exemplul luat din tari in care sistemul de invatamant e facut sa creeze executanti.
    .
    Sisitemul de invatamant romanesc actual este o reminescenta a unui tip de invatamant facut pentru a fi predat de elite elitelor, insa trecut prin iradierea mutagena a comunismului si redus un continut gol de inteles si structura, predat de oameni care nu au pregatirea si cultura necesare ca sa-l faca sa functioneze.
    .
    Nu ma incred insa in transformarea lui intr-o masinarie de scos doar soldatei de corporatie eficienti atata timp cat la academiile militare ale lumii se preda “latina”.

    • #145

      in afara de Oprea si alti cacati pansati ca el facuti la apelul bocancilor, ai auzit de multi generali care sa nu fi fost soldati?

    • #146

      Uite exact asta se va intampla daca eliminam “materiile nefolositoare” : o sa ajungem sa interpretam metaforele textual.
      O alta materie inutila cum ar fi logica te-ar fi ajutat sa constati ca daca unele ierbivore sunt cornute, nu trebuie sa fii cornuta ca sa fii ierbivor.
      Iar studiul mai aprofundat al istoriei te-ar fi ajutat sa stii ca majoritatea conducatorilor de armate au provenit din academii militare si scoli de ofiteri nu avansati de pe campul de lupta….si niciodata nu au existat generali lipsiti de cultura capatata prin educatie.
      Ideea ca poti sa ai un conducator incult care sa fie sprijinit doar de [buna]vointa e o utopie comunista decerebrata. Si asta ai fi invatat pe la vreun optional de sisteme politice.
      .
      Ca sa fiu scurt: incultura si credinta in “strictul necesar” naste o masa de manevra perfecta…
      #double-plus-good

  43. #147

    ‘justificarea a n posturi de profesori de latină’-cam vorbiti fara sa cunoasteti treaba,domnu Cetin.In general,la gimnaziu, latina e predata de profesorul de romana.Cu ce-s de acord:nu-si prea are locul la clasa a 8-a cand juniorii deja au treaba cu examenul de capacitate.

    • #148

      sunt d3 acord ca poate exagerez, au trecut totuilsi 26 de ani…

  44. #149

    In clasa a IXa (la MF), profesoara de latina ne-a dat sa scriem 500 de maxime latinesti…
    Inca mai tin minte din ele…

  45. #151

    In ciclul de educatie I-XII sunt cu siguranta o gramada de cacaturi marginal folositoare, si cu aplicabilitate minima. Cred ca la origini s-a vrut altceva, si pana la urma nu s-a renuntat la balast pe simplul motiv ca “iti lucreaza neuronul” – as gasi o analogie cu exercitiile fizice cu dumbells…

    La cealalta extrema sa gasesc indivizii formati in sisteme scolare cu inclinatie spre pragmatism. Am avut ocazia sa discut cu ceva nemti, olandezi si ff multi americani. Cu exceptia acelora gay, oamenii erau extrem de plictisitori odata ce-i scoteai din elementul lor profesional. Nu aveau nici un pic de cultura generala, nu citisera nimic in afara de manuale si carti de specialitate. Nada!

  46. #152

    Dupa 14 ani de franceza, oleaca de latina si ceva maghiara de mic…. am ajuns sa am de-a face foarte des cu limba poloneza. Care numai usoara nu-i, dar mult mai interesanta ca latina.

  47. #153

    unii au scos latina și greaca (na, că erau mai șmecheri) din curiculă, și după câteva generații și-au dat seama că parcă nu e prea bine și le-au băgat la loc. dacă nu se supără Cetin, las și eu asta:
    www.intellectualtakeout.org/blog/australian-schools-brought-back-greek-and-latin-%E2%80%93-and-are-seeing-amazing-results

    un profesor aproape bătrân și foarte deștept mi-a spus cândva că niciun profesor în toate mințile nu-și închipuie că vreun elev ține minte sau folosește zilnic sau măcar des toate chestiile învățate la școală. cele mai multe chestii nu sunt pentru a fi reținute sau utilizate, ci pentru a ne antrena creierul, cum zicea și Hellfire mai sus. Nu numărul de neuroni contează, ci numarul de axoni, legăturile dintre neuroni, iar aceștia se formează prin pomparea de informație în creieri, cu cât mai deasă/ramificată este rețeaua de axoni, cu atât suntem mai deștepți. aceia din voi/noi care găsesc soluții originale la probleme din viața lor (inclusiv la job) sunt cei care au cât mai multe informații din cât mai multe domenii și pot face conexiuni pe care alții, mai nișați, nu le pot face.
    un bebeluș se naște cu același număr de neuroni ca viitorul adult, axonii încep să se formeze pe măsură de copilul acumulează informații în urma interacțiunii cu alte ființe și în urma stimularii de către adulți. de ce copiii abandonați sunt în general sunt o idee mai jos decât cei cu familie, pentru că le-a lipsit stimularea, nu a fost nimeni să-i ajute să cunoască lumea.
    matematica ne ajuta să gândim logic, limbile să ne exprimăm și să ne înțelegem corect. pe bune acum, cum am putea să ne înțelegem între noi fără să știm despre existența figurilor de stil. cum am putea pricepe un eufemism, un joc de cuvinte?!
    fizica, chimia să pricepem cât de cât ce se întâmplă în lume, de ce e iarba verde, cerul albastru, și nu plutim de căpiați brambura. până și orele de geologie au un rost, că mâine-poimâine auzi că s-a apucat unul să sape să ajungă în Australia de jos în sus.

  48. #156

    Am facut limba latina printr-a 7-a daca mai tin bine minte. Mi-a placut si m-a ajutat sa inteleg alte limbi straine invatate ulterior. Nu as baga-o ca materie obligatorie dar as include-o intr-un invatamant bazat pe credite sau pentru o medie mai mare de intrare la liceu. As baga materiile optionale sa poata fi facute vara intr-un modul de doua saptamani intensiv/curs sa zicem si apoi nota luata vara sa fie pusa la media generala pentru anul scolar urmator. Faci o materie in iulie 2016, nota e luata in calcul pentru anul scolar 2016-1017.

  49. #157

    Am Invatat latina in clasa a 7-a daca bine retin si apoi la liceu cu profil uman (biling engleza-germana) am facut 4 ani. Unde dadeam si teza. Dar mi-a placut, aveam o profesoara super tare care a stiut sa ne suscite interesul si sa iubim materia ei. Si ne mai invata si greaca, ca si aceea o vorbea fluent 🙂 am amintiri frumoase de la orele ei. Dar poate acesta este un caz fericit, nu toti au sansa sa aiba un profesor asa bun. Cu ajutorul ei, celelalte limbi le-am prins mult mai usor. Dupa aceea cand mai citeam (de curiozitate) prin cartile de drept ale surorii mele, in special la Drept Roman – intelegeam mult mai bine termenii. Sau la Neurostiinte si Genetica. Sau chiar la jocuri trivia in care se gaseau cuvinte/expresii/maxime in latina. Ma rog, pe mine m-a ajutat aceasta limba moarta.
    Dar nu as pune sa fie obligatoriu ci optional sau macar sa nu se dea teza. Chiar daca esti la profil uman.

  50. #158

    și vouă v-a scăpat cuvântul ”opțional” din textul ”….sunt de părere că latina ar trebui să fie studiată opţional, la gimnaziu….”, nu?! și mie îmi scăpase. 🙂

  51. Eu nu inteleg de ce la literatura, in liceu, nu se studiaza in primul rand operele marilor scriitori de nivel mondial si abia apoi cei romani. Ar trebui sa se puna accent pe expunerea elevului la ce a dat omenirea mai bun, nu la ce a dat doar poporul roman mai bun.
    Si sincer, e mai folositor sa inveti latina decat sa explici ce a vrut sa spuna poetul in luceafarul.

    • #160

      Pai ca ce chestie ar fi Caragiale mai prejos decat Mark Twain, sa zicem? Are Mark Twain vreun merit ca a scris in engleza? (Engleza fiind o limba de circulatie mult mai larga decat romana.) Are meritul indiscutabil ca a scris, dar de scris, totusi au scris amandoi…

      Zic doar ca daca ai cat de cat o opera literara a culturii in care te-ai format, poate e folositoare ca sa intelegi niste chestii, stiu si eu… Poate moravurile, poate psihologia, ori istoria neamului din care te tragi. Nu-i chestie de mandrie, e chestie mai degraba de cunoastere.

    • #161

      Ei și tu acum… o operă ca Ion în care îți este prezentată viața pură de la sat, în care bărbații se bat între ei pentru o femeie… iar femeile aspira la averi…

    • #162

      In liceu, la profilul uman se face si literatura universala de-ti iese pe nas.
      In rest, cum zice Hellfire.

    • Mark twain e cunoscut in romania, caragiale in sua…mai putin. Nu zic sa nu se invete deloc de cei romani, dar sa se invete mai mult la uman. Iar de cei mari la nivel global sa se invete la toate profilurile. Sa nu-mi zica cineva ca am avut sau avem scriitori la nivelul lui dostoievski sau tolstoi

    • #164

      @m: Si Ron Jeremy este mai cunoscut decat Dinica. Muuult mai cunoscut…

    • Poti fi mai cunoscut si pt ca apelezi la gusturile prostimii, dar si pt ca esti de calitate. Si-n literatura dan brown e mai cunoscut decat cartarescu la nivel mondial, dar nu din acelasi motiv pt care dostoievski e mai cunoscut decat slavici.
      Daca tu crezi ca Romania e buricul pamantului si orice scriitor roman se bate de la egal la egal cu orice scriitor strain, dar cel roman nu e la fel de cunoscut ca cel strain din motive de marketing, treaba ta.

  52. #166

    Eu de exemplu as fi preferat sa fi invatat Sanscrita in loc de latina; ca tot vorbim de chestii moarte. Asa macar mai faceam un blestem, ceva :D.