Nu scriu despre filme, pentru că nu sunt pasionat de filme valoroase, ci de porcării violente și Marvel. Poate și DC, deși sunt mult mai slabe calitativ.

Dar The Protege mi-a atras atenția. Un film cu Samoilă El Giacson, Tudor Chirilă și Florin Piersic Jr. Vă spun, a fost emoționant până la lacrimi, jocul actoricesc al celor 2 giganți români este pe cele mai înalte vârfuri.

Întâi apare Tudor Chirilă, la început. Are de spus 4 replici. În toate cele 4 replici există un PULA MEA în diverse declinări (not a joke). Moare cu un cuțit în gât. Florin Piersic apare mai târziu, în rolul unui dulap mut, care nu spune nicio replică. Moare pe la mijloc, împușcat în stradă.

Cam asta e cinematografia românească.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

32 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Eu am remarcat de mult o chestie: fara condimentul ‘pula’ in diverse declinari cam 90% din filmele romanesti din noul val sunt ca shaormele vegetale…
    Un singur film in astia 30 de ani mi s-a parut ca trece de nivelul asta. Unul. Deci, plm, ca sa fiu in trend…

    1
  2. #2

    Jules/Nick Fury, Batman si Terminator T1000 fac un film mediocru. Nu e banc.

  3. #3

    Cel mai tare film romanesc rămâne terminus paradis, in pula mea

  4. #9

    Nu avem ce mare cinematografie să avem pentru că în România, in general, lumea nu prețuiește arta – iar prin asta nu înțeleg să îți placă un tablou de Picasso ci ca oamenii să fie dispuși :
    -să plătească 20% in plus la restaurant ca din banii aia sa fie plătită o trupă care canta live – pentru că altfel cum ai putea sa te întreții din muzica suficient de mult timp că să poți compune/canta bine ?
    -sa cumpere melodiile trupei preferate, nu sa le asculte pe YouTube
    -sa meargă constant la teatru – că actorii aia buni din filme nu se fac din plastilina, trebuie sa exerseze undeva.

    Exemplele pot continua, dar cam asta e ideea.

    Eu am mai văzut în ultimii ani filme românești cu idei bune, jucate bine, dar problemele apar in mod evident ca urmare a lipsei finanțării – nu pot avea mai știu eu ce decoruri, nu au efecte speciale, nu au multe personaje – sunt un fel de piese de teatru mai complexe/elaborate.

    • #10

      jur că aș plăti ăia 20% în plus cu unica si singura condiție ca decibelii cu care emit ăia să-mi permită să port o conversație cu cineva de cealaltă parte a mesei și să-mi aud gândurile în cap.
      pt că în momentul ăsta, jur, aș plăti 20% în restaurante și alte locuri de luat masa să nu se mai audă muzică deloc.

    • teatru si filmu sunt chestii diferite.

  5. #12

    Tu mai ai putin si-o sa ne spui CA Chirila nu e f’un geniu al teatrului si-al muzicii, ca nu va pleca lasandu-ne niste capodopere inimaginabile, ca e cam atarnator pe la primarii si ca e un soi de pseudo-artist ce-a beneficiat (ca si alalalt din articol) de niscaiva genitori celebri prin Romanika. Rău-le!

    1
  6. #13

    Maggie Q seamana cu Eva Lovia.Sau invers.

  7. #14

    Dacă în anii ’60 se făceau în România filme in coproducție cu actorii lor și caii noștri, acum se fac cu actorii lor și mașinile noastre. Eventual piersicii și chirilii noștri. In plm. A scos 8.25 milioane $ worldwide. Oare cît o fi costat? Că Samoilă El Giacsăn costa cam 4-6 milioane $ doar câteva secunde in Marvel movies și cică 10-20 bulioane in major production. Doua săptămâni de filmare cu tot cu vizitat Branul, ceva pălincă și bulz, hai fie, 3 bulioane.

  8. #15

    In schimb, sunt de o aroganta cum n ai mai vazut. Toti actorii, toti papagalii aia de pe la standupcomedy, toti sunt convinsi ca lumea NU INTELEGE marele acte de cultura pe care le fac ei. Vorbesc foarte serios. Am umblat prin cercurile lor si in general sunt oameni extrem de neplacuti, care au impresia ca lumea n ar putea trai fara basinile lor.

    1
    • #16

      This! Multă aroganță și talent mai din părți. Citeam blogul Lorenei Lupu într-o vreme. Tot povestește cât de mare actriță e ea, cum n-o învață nimeni cum să-și spună replicile sau să-și pună perucile etc. Și am dat pe youtube de episodul cu ea la iUmor. Au! Cringe și supercringe. Joc de ăla teatral prost demn de Vasilica Gheorghiu. N-am urmărit dacă a câștigat sau nu (de fapt nu prea am habar de regulile iumor). Dar m-a suprins cât de prost joacă o „actriță” cu experiență.

      La polul opus, mai mergeam la Teatrul Maghiar din Cluj (de când cu pandemia, n-am mai avut curaj). Mamă, cum joacă oamenii ăia. Bogdan Zsolt, Imola Kezdi si altii. Please take my money. Ca să înțelegeți cât de bine joacă, eu nici măcar nu vorbesc ungurește.

    • #17

      si la teatrul evreiesc e la fel. nici nu am realizat ca am castile in urechi si oamenii aia nu vb romaneste

    • #18

      Asta, pana la primul val de covid, când se plâng ca mor de foame 😉

      1
    • #19

      @lucianus – nici nu le trebuie covidul, ei oricum se considera foarte oropsiti si nedreptatiti.

  9. #20

    Acuma dînd din una in alta, trecînd in sectorul filozofic, actoria in Romania comunistă a fost o artă deconectată la fel ca restul lucrurilor de restul lumii civilizate. Interbelic a existat ceva școală de actorie, dar așa, firav, împrumutat de la francezi. Apogeul a fost bășcălia, prin exponentul Costică Tănase, cel cu nasul mare. Americanii aveau de pe la 1880 vodevil și “qui quo pro”, ai noștri abia înțelegeau cum vine treaba cu apropos-ul. Gindiți-vă că abia pe la 1957, deci 12 ani după terminarea războiului și cam pe cînd plecau sovieticii de pe meleagurile dacice, școală de actorie românească scotea prima generație memorabilă, generația de aur, care e oale și ulcele acum. Ei bine, actorii ăștia, care ne-au umplut cu ceva revelioanele din anii 1977-1989, au fost maximul posibil in Romania Socialistă. Au umplut un gol precum poliuretanul expandat. Au fost magnifici pentru că nu exista nimic cînd au apărut ei. Era prafao. Au setat referința în materie de artă teatrală, umor, dramă, totul deconectat de lumea exterioară, au făcut sistemul de referință românesc. Atît s-a putut. Abia după ’89 am cunoscut și noi că există și altceva. Că Chaplin fusese un geniu, Laurel and Hardy la fel, dar noi îi știam doar din acele 5 minute rupte și furate la “cascadorii rîsului”, pentru cine își amintește emisiunea. Că Dem Radulescu, marele profesor, era anost și insipid, in definitiv un fost boxer transformat în actor, dar în lipsă de altceva era cel mai bun. Nu are rost să menționez acum nici măcar câteva nume de actori, sunt deja morți, sistemul comunist a profitat de faptul că acești “monștri sacri” români au avut ceva priză la public și i-a încălecat cu propagandă comunistă. Unii au cedat pe ici și colo, alții s-au fofilat cumva și nu au recitat poezii înflăcărate, alții au fost trupul și sufletul propagandei comuniste, secretari de partid la teatre. Gen Beligan. Nu am vrut sa merg și nu am mers la nici o piesa de teatru în care a apărut acest comunistoid sinistru, care l-a denunțat pe Ciulei că a făcut risipă de peliculă color atunci cînd a înregistrat cu public celebra “Scrisoare pierduta” in 1972, singura punere în scenă de care și Caragiale ar fi fost mîndru. “Anotimpurile bobocilor”, ați văzut acele chestii sinistre numite filme, toamna, iarna, primavara, cu Draga Olteanu Matei și Marinuș Moraru? Cu problemele grave ale CAP-ului condus responsabil de un președinte aflat în permanent conflict ideologic cu nevasta? Cu drama inginerului neînțeles de către tractoriști, care nu știe dacă s-o fwtă pe veterinara frumușică sau pe profesoara de franceză sexi?

    Tot sistemul comunist i-a făcut vedete privilegiate pe actori, platindu-i cumva la prestație. Citeam acum citiva ani un articol serios despre cam citi bani cistigau actorii români înainte de 1989, in contextul pensiilor mizere ale actorilor care erau pensionari de prin anii ’90 și prin 2009-2010 aveau pensii mizere. Îmi amintesc de celebrul Ion Lucian, care avea ceva de genul 1.8 milioane lei vechi pensie. Da, nasol, eu cistigam atunci cam 2.5-3 milioane de lei, tot mizer, dar nu aveam apartament de 150-200 m pătrați în primăverii de intretinut. Ce să vezi, articolul ăla zicea că actorii aveau un salariu fix la teatru înainte de 1989, la care erau platite contribuții la pensie, și erau plătiți într-un fel de precursor al drepturilor de autor, la prestatie, la apariție în emisiuni la tv, radio, etc. O prestație de program de revelion era remunerată cu 5000-12000 lei net, bani la care nu erau plătite contribuții la pensie. Deci actorii noștri se lăfăiau in bani, între 2-5 salarii de profesor (tata avea 2500 lei salariu) doar pentru apariția in citeva glume de revelion, dar contribuția la pensie era la salariul de bază de la teatru. De asta au ajuns în anii 2000 la pensii mizere. Iar unii au devenit pesedisti notorii, gen Draga Olteanu, adică tot comuniști au rămas în suflet și simțire, că altceva nu știau in lumea post comunistă, pe care nu o intelegeau. Să le dea cineva ceva, că ei merită, să fie în continuare răsfățați, că vorba aia, ne-au bucurat sufletul în comunismul ăla negru. Vă amintiți cum cineva scosese in presă ideea că să se facă o colectă publică să o scoatem pe Angela Similea din căcat, avea 700 mii euro credit de platit, lăsat de răposatul Victor Surdu pentru conacul ăla făcut pe vremea cînd era mare ministru al agriculturii. Din ce știu, doamna Similea a plecat pur și simplu in USA și a lăsat băncii conacul și datoria, iar noi in nimicnicia noastră de popor nerecunoscător, nu avem parte de doamna Similea la batrinete.

    Asta a fost marea școală de teatru românească, o glumă. Nu avem nici un film bun în vreun top mondial. Filme la greu, puține cu vreo valoare cît curentul consumat de tv că sa le vezi. Nu veniți cu “4, 3, 2” sau “Moartea domnului Lăzărescu”, alea sunt niste excepții prin natura subiectului dus la extrem, care impresionează pe oricine. Filmele alea nu au vreun merit artistic, ci doar povestea in sine, americanii au fost pur și simplu electrocutați de subiect, cum femeile mureau de la avort sau oamenii mureau pe un hol de spital neștiuți de nimeni din nepăsare. Eh, așa era prin estul comunist. Trimitea cel mai talentat inginer al patriei, marele Nicolaescu, cică filme la academia americană, pentru Oscar, iar aia se făceau că nu au primit scrisoarea.
    Nici nu mai știu de la ce am pornit rant-ul asta. Ah, da, că nu avem actorie și nici filme. Că unde nu e, nici bărbosul nu dă.

  10. #24

    Am fost la Ceai, zapada si dragoste si mi-a placut. Romanesc, comedie, subiect misto si lejer, fara clisee. Inca il gasiti la cinema. A fost o surpriza pentru mine, am mers cu -1 asteptari si am plecat super incantat.

  11. #25

    L-ai uitat pe marele Piștereanu, acest remarcabil actor român, un gigant al cinematografiei .. las pe altii sa completeze 🙂

  12. #27

    plm, niste nesimtiti aia de la hollywood! Nu i-a pus de loc in trailer … nici pe Perzic, nici pe Chirila …

  13. #28

    Cum vi s-a parut ‘Caini’?

    Daca il dau la o parte pe Bucur, mi s-a parut un film reusit. Ivanov mi-a dat fiori…

  14. #29

    Ati vazut “Tatal muta muntii” pe Netflix? E cam stil Hollywood dar merge.

  15. #30

    Mie mi-a placut Racheta Alba…

  16. #31

    Adică Samoilă poa’ sa zică mereu “motherfucker”, dar Chirilă nu poa’ să zică măcar un “pula mea”.

    Io nu cred ca mai există filme fără “pula mea” (variante englezesti) decât la Disney și pe Hallmark.