ING, daca prin detalii, astepti ca oamenii sa vina la tine cu dovada extrasului de cont, inseamna ca faceti un mic smen romanesc.
Pentru ca TOTI care au retras ieri bani de la alte bancomate ar trebui sa isi primeasca banii inapoi, AUTOMAT, avand in vedere ca ieri nu a mers sistemul intre ora 13 si 6 dimineata, cand am primit eu mailul ca s-a restabilit serviciul.
Raspunsul ING:
NOU
Si daca nu ar opri luna septembrie acel comision de administrare ar fi mare bai, zic?
In urma disconfortului creat clientilor ei pana la urma banca nu are absolut nimic de pierdut, nu?
NOU
Asta e ca si copia de buletin la serviciul de evidenta populatiei
NOU
“Sâmbătă 10 septembrie, în timpul unui test planificat în centrul nostru de date pentru sistemul de stingere a incendiilor, procedura de eliberare a gazului Inergen a afectat în mod sever şi neaşteptat mai multe servere şi sistemul de stocare a datelor. Primele probleme au început să apară după ora 13.00“, a arătat ING Bank, într-un comunicat.
Vom returna clienţilor comisioanele aferente retragerilor de numerar de la bancomatele altor bănci efectuate ieri. Avem de asemenea în vedere acoperirea costurilor adiţionale generate clienţilor afectaţi de indisponibilitatea plăţilor cu cardul“, a menţionat ING ”
m.adevarul.ro/economie/bani/de-picat-sistemele-ing-bank-despagubiri-ofera-banca-clientilor-sai-1_57d523585ab6550cb8907cd0/index.html
Ce se întîmpla cu cei care au pierdut timpul la cumpărături si n-au avut cu ce sa plătească ,cu cei care trebuiau să ajungă neapărat undeva si n-au avut bani sa plece ,cu cei care s-au făcut de ras neputand achita mărfur,i servicii sau darul la nuntă?
Cea mai buna bancă din Romania ?
“Marius Biro
A totatl disgrace! 2nd time this month in Romania, the whole sistem is down!!!! No homebank, no atm and no card that works. People are staying in line to buy food, gas, pay bills etc. I am in the supermarket for the past 50 minutes, waiting to be able to pay and i can’t ”
m.facebook.com/comment/replies/?ctoken=1167611543313820_1168948239846817&count=5&curr&pc=1&ft_ent_identifier=1167611543313820&gfid=AQClFvl8d0fJ3cl4&refid=52&ref=page_internal
Bătaie de batjocură
NOU
La o cautare pe google oricine gaseste articole, unele din 2010, care vorbesc despre discuri care au suferit din cauza gazului Inergen. Desigur ca ” specialistii IT” de la ING habar nu au de asta. Intrebarea mea este …de ce au habar? Sper ca exista oare posibilitatea unui proces colectiv pentru neglijenta.
NOU
Partea proasta este ca si dezastrul de la Cernobil a rezultat fix in urma unui “safety drill test”, adica au vrut aia sa vada ce se intampla daca se intampla. Si s-a intamplat. In termeni academici asta se numeste “verificarea scurgerilor de gaz in casa cu bricheta”
NOU
pur romanesc: “cu cei care s-au facut de ras neputand achita marfuri, servicii sau darul la nunta” . Nu cred ca a ras nimeni “hahaha” cand nu ai putut sa platesti ceva.
NOU
Ar trebui sa returneze automat comisioanele, doar au acces la astfel de informatii.
NOU
Având in vedere ca era totul blocat ,inclusiv contul de card,cum puteai sa scoți bani de ATM-urile altei bănci?
NOU
Și dacă ei chiar nu știu ce sume s-au retras ieri de pe carduri ING folosind ATM-urile altor bănci?…
NOU
Si cazier fiscal. Neaparat.
NOU
Mai eşti la Câmpulung?
NOU
Incepe sa mi se faca scarba de ING, asta acum, inainte de masa!
NOU
bai, le-a stricat cineva sysadminilor weekend-ul si acum se razbuna
ori a) e – sub 50 – incompetenti si nici ei nu stiu cine ce bani a retras de la ei
ori b) dau o mica teapa romaneasca pt 5-10 lei de la fiecare fraier care nu-i cere
asa de curiozitate: nu erau si ei din aia care dadeau mailuri clientilor ca nu cer niciodata date confidentiale? atunci cum faci sa le spui cardul de pe care ai retras? “cardul portocaliu cu desen cu leu”?
sa le tot trimiti pe mail nume complet + numar card. le mai trebuie doar cvc-ul ca sa faca plati online in numele tau, dar macar iti dau 5-10 lei inapoi. uraaa! pr-ul a salvat situatia!
NOU
Ala nu e tot comunicatul pentru ca pe twitter nu incap decât 140 caractere….In comunicatul complet care l-au trimis si pe mail si pe pagina lor de Facebook precizează ca oamenii vor primii înapoi comisionul automat. Se refera sa-i contactezi doar daca problema asta te-a făcut sa ai cheltuieli suplimentare si neprevăzute.
O zi minunată!
NOU
Morale..cand probabil ai scos-o pe una in oras si la sfarsit ai parut un parlit sau ca ai adunat 2 cosuri la supermarket si dupa ce a scanat ai la casa a trebuit sa zambesti si sa pleci cu mana in cur, ca doar de aia toata lumea promoveaza sa nu mai stai cu banii cash la tine. Si cum zicea Clonc, daca nu mergea la POS-uri cum sula calului mergea la alte ATM-uri?
Laba de banca!
NOU
Ma baieti voi nu intelegi cine e cocosul si cine gaina. Adica e ca in bancul ala, voi sunteti cocosul da gaina scrie textul.
NOU
George, sunt placut surprins de cat corect e scris comentariul tau. Niciun “i” in plus, nicio cratima pusa de-ampulea, bravos. Se vede ca ai mai exersat. Doar un singur dezacord, trei virgule si un apostrof in minus in doua lungi propozitii reprezinta un progres vizibil fata de nivelul tau obisnuit.
M-am gandit ca e frumos sa punctam si lucrurile pozitive, nu doar pe cele negative. Felicitari.
NOU
Corcoran, simt o nevoie irezistibila sa te cer de amant. Cand te scot la o cafea si un rasfoit de dictionare?
NOU
bre, trial, ma onoreaza oferta ta, n-as vreau sa iti ranesc sentimentele, da’ sunt de multi ani intr-o relatie stabila si care inca imi aduce satisfactii, asa ca la partea cu amorul nu pot sa te ajut.
Insa la partea cu cafeaua putem aranja fara probleme daca ajungi prin Dublin prin centru.
NOU
@corcoran: dacă tot îi corectezi pe alții, măcar scrie tu corect. Cât DE corect e de-a-n pulea… ca să îți dau doar două exemple.
NOU
@Corcoran: Fir-ar a dracului de viață ș-afurisită! Că m-a făcut mama fără noroc! N-am avut parte și eu pe lume decat de o compătimire!
Cu Dublinul chiar mi-ai frant inima. Credeam ca esti in tara pentru mai multa vreme. Daca nu te-am scos atunci cand cautai net cu viteza, acum ramane sa ma consolez doar cu comentariile scrise.
#fana_ghinionista_Corcoran
@cris: Acum, nu ca sunt fana :)), dar cred c-a fost lovit de una din legile lui Murphy in primul comentariu si de grija pentru sentimentele mele in cel de-al doilea si asa se explica scaparile.
NOU
Pai logica e simpla: daca ceri utilizatorilor sa te contacteze in legatura cu eroare ta poti fi sigur ca niciodata nu vei fi contactat de toti utilizatorii. Si uite asa…mai economistesti ceva banuti.
NOU
Mai crapa servere, se mai ard chestii, nu conteaza, e de inteles. Intrebarea e alta. Banca asa de mare tine datele intr-un singur datacenter? Nu au nici o infrastructura minima de High Availability, in caz ca pica intr-o parte, sa porneasca/suplineasca alta?
NOU
da, aia ne intrebam si noi
NOU
Probabil ca exista un datacenter de rezerva, un fel de Disaster Recovery Center, dar acela este pentru core-banking nu si pentru sistemele auxiliare. In plus sincronizarile bazelor de date nu sunt facute zilnic, poate saptamanal. Probabil ei s-au aflat in situatia in care datacenterul de rezerva avea informatiile prea vechi. La cate backupuri si procese batch exista intr-o banca este imposibil sa sincronizezi 2 datacenter-uri. In plus sunt o gramada de sisteme de siguranta care ar permite cuiva sa comute imediat de pe un server pe altul. Mai mult de atat, o singura persoana nu se poate ocupa de toate serverele si sistemele informatice. Fiecare sistem are specialistii lui. Si toti erau acasa sambata la pranz. A, da, nici un amarat de sysadmin nu face nimic fara o decizie “de mai sus”. In fine, ce au patit cei de la ING o poate pati orice banca ( daca fac simulari de incendiu aiurea)
NOU
@danyzus, hai sa fim seriosi te rog. Sigur, explicatiile din punct de vedere tehnic pe care le-ai zis sunt plauzibile. Asta daca ar fi sa vorbim de un cacat de sistem, poate chiar de o institutie care are o afacere cu statul si primeste un sistem informatic mort. Dar aici vorbim de o banca cu 40 de milioane de clienti, o banca unde se fac tranzactii pe secunda, o banca care incaseaza milioane de euro din tranzactii daca nu si mai mult. Si tu zici ca ei posibil sa nu aiba backup la sisteme auziliare (apropo internet banking sau ca nu merg atm-urile si cardurile nu stiu cat de auxiliar e, daca era un portal de PR cu clientii intelegeam). Apoi ca ei fac sincronizari mai rar la baze de date? si ca au mii de batch-rui si nu se pot sincroniza? E problema mea ca au facut un mamut complicat si nu si-au automatizat si simplificat procesul? Cum sa faci sistem de backup la saptamana la tranzactii de genul asta? Daca eram o institutie de 2 lei era de inteles, ok ma duc la ghiseu, dar totusi vorbim de o banca, probabil cea mai populara din Romania in randul tinerilor. Zici ca nu se poate cu un singur om sa te ocupi de servere si ca toti specialistii erau acasa? E problema mea ca ei nu au echipe de technical support pe fiecare system/aplicatie si ca nu au inplementat un sistem de oncall 24/24 tocmai cand apar urgente sa fie sunati si sincronizati toti intre ei? Si ca le ia 10 ore sa restabileasca situatia (care apropo, inca sunt chestii picate dar ei nu stiu sigur). E o banca si trebuie sa aiba specialisti tot timpul (stiu, cauta in draci saracii de ei specialisti atat pe ejobs/bestjobs/linkedin, primesc cateodata si eu contacte de la ei desi sunt vai de mama mea, dar faptul ca nu prea au de unde sau nu suntem noi destul de pregatiti, sau suntem prea putini nu e problema mea si nu e o scuza pentru ei
Nu, acum serios, nu inteleg, pentru o banca de anvergura ei ti se pare un lucru normal? Exceptand ca sunt probabil printre cei mai OK din Romania, critica asta e sa-i ajute si sa putem sa ramanem cu ei in continuare, sa nu avem de ales ca de obicei raul cel mai mic. Deci sa puna mana sa-si faca un audit intern la toate procesele si sa bage bani hardware si specialisti.
NOU
@Cristi 40 de milioane de clienti? Confuzi ING Group cu ING Romania. Te asigur ca, in afara de culoarea portocalie si logo, nu exista alte asemanari intre ING Romania si ING din alta tara. Romania este franciza, deci mai putin control de la baza.
NOU
@Paul, ai dreptate, am confundat cu ING Group plus corecta mentiunea cu franciza.
NOU
Long-story short, cam toate bancile au acelasi sistem ca si design al arhitecturii. Si anume, core banking(ceva foarte antic) si alte servicii, care vin peste, insa mutarea banilor si tranzactiile, se fac prin acel sistem antic, pica acela, nasol moment, restul sunt floricele, dar care nu fac nimic fara core banking. Core bankingul, era up and running replicat in alt data-center. Restul (pos, atm, etc.), acestea sunt pe un alt datacenter, cel mai probabil nu foarte replicate, din ratiuni, financiare si nu in ultimu rand de securitate. Ei bine, portiunea asta a fost afectata si nu core banking-ul, iar sa readuci din backupuri toata nebunia dureaza, mai ales dat fiind ca era week-end….
Revenind, la alegerea lor si judecarea lor, ca au un singur datacenter, sunt puerile, deoarece, dau un mic exemplu, daca chestia asta se intampla in Irlanda unde Amazon si Microsoft au datacentere proprii de cloud, ar fi fost fix la fel.
NOU
@Asdad2005, nu am lucrat in domeniul si vad ca ai cunostinte tehnice cel putin mai bune decat mine, din acest punct de vedere pot sa inteleg la nivel asa in mare (in detalii nu prea ma pricep) cumva explicatiile date de tine si oarecum sa le accept (desi imi mentin parerea ca se putea mai bine). Dar am inteles ce zici, e decizia lor in functie de buget cum isi creaza infrastructura cate si ce resurse sa aloce, cati specialisti sa angajeze, cate backupuri si sincronizari si ce sisteme de backup sa faca. Desi ce ziceam eu era ca un fel de critica pentru ei, ca ei pierd bani, atata tot. Ok, inteleg si accept ce zici mai ales ca nu ma pricep in domeniul
Altceva imi scapa din toata aceasta situatie. Avem aici comunicatul ING de dupa www.ing.ro/ingb/lp/informare . Am sa dau cu citat
– “Ieri, in timpul unui test planificat al sistemului de stingere a incendiilor din centrul nostru de date, eliberarea gazului Inergen a afectat in mod grav si neasteptat mai multe servere si sistemul de stocare a datelor”. Doua mentiuni, Sambata, si a fost un test planificat, nu razboi, nu cataclism, nu bomba nucleara, TEST PLANIFICAT.
– Pe Facebook cat si cum mentionai si tu, atat ING Web cafe, cat si multi utilizatori specifica ca “Bai era totusi weekend, oamenii erau acasa, daca era in cursul saptamanii altceva era se miscau mai repede ca poate aerau si alti specialisti” – de acord cu mentiunea asta
Acum ce nu inteleg eu si poate ma lamureste cineva (@Ted, fara sa ma dau in spectacol sau sa par cool, nu ma pricep dar incerc sa-mi pun intrebari chiar daca risc sa par idiot, macar sa ma lamuresc pe mine ca altfel nu am cum sa invat). Stii ca ai sa zicem infrastructura de tipul asta, cu mamut, cu mii de batchuri, cu mii de servere, cu toate intr-un data center, in fine, sa zicem ca se putea mai bine dar na, toate sistemele bancare mergand pe setupul asta, e de inteles, eu nu ma pricep si na, daca zeci de mii de specialisti vin cu setupul asta e clar ca un habarnist ca mine e pe langa, asta pot sa admit. Revenind, stii ca ai infrastructura asta, stii ca iti ia mult sa pui totul pe picioare, ca nu se face batand din palme, stii ca nu ai multi specialisti sau ei sunt acasa sau plecati in vacanta, poate si specialisti abia veniti care nu-s 100% la curent cu procedura, e de inteles. Te decizi sa faci UN TEST PLANIFICAT (un test probabil facut prima data ca altfel gazul ala ar fi futut serverele tot timpul, ma gandesc ca testul a fost facut prima data sau macar gazul era prima data folosit). Te gandesti tu cand sa-l planifici. Avand in vedere datele de mai sus (infrastructura de tipul asta, lipsa de specialisti, si greu de gasit, resurse lipsa) te gandesti tu sa-l planifici singur si nesilit de nimeni in WEEKEND, SAMBATA LA PRANZ LA ORA 13:00 cand e peak time si cel putin 90% dintre clienti sunt treji si cand se fac probabil printre cele mai multe tranzactii/cumparaturi (bine, se putea si mai prost, de blackfriday, in ajunul craciunului, etc). Deci nu, nu il planifici noaptea, in cursul saptamanii sa zicem Marti la 1 noaptea cand 95% dorm cu clabuci si numarul de tranzactii e minim si daca s-ar fi dus dracu noaptea nu sesizau toti si aveai totusi timp pana la 9 dimineata sa repari fara o presiune atat de mare ca ziua (sau daca observau, sa zicem ca pana la 11:00 ziua il fixai totusi), NU, TU DECIZI SA-L PLANIFICI ZIUA ,IN WEEKEND cand nu ai nici resursele disponibile nici nu poti activa toti specialistii ca-si plecati si nu au laptopul cu ei, cand presiunea e imensa din partea clientilor cand sunt mii de tranzactii si pierzi o gramada de bani si cand fiecare minut conteaza. Deci hai sa repetam impreuna, test planificat de tine (nu cataclism, nu te-a fortat nimeni), consideri ca cea mai buna ora ar fi SAMBATA la 13:00 in conditiile de mai sus. Dupa care mai si apari cu scrisoarea de informare ca a fost un test planificat, ca era weekend si va rog sa ne intelegeti ca era greu sa activam specialistii ca daca era in cursul saptamanii era mai bine si ca era greusa refacem totul mai repede in weekend si ca a fost o zi grea (desi repet, nu a cazut o bomba acolo, tu singur ti-ai dat cu tesla in coaie). Zi-mi tu cum ti se pare treaba asta? Exact! Asa mi se pare si mie.
Sa lamuresc un lucru, banca mea preferata e ING, dar nu inseamna ca nu pot evidentia ce mi se pare ilogic, cel putin pana vine cineva cu o explicatie pe care n-am nici o problema sa o accept daca e corecta sau daca persoana e mai bine informata ca mine.
NOU
Mai pe românește un DR site ( aka disaster recovery site ) nu pare ca exista in ING. Lucrez in IT si orice companie cât de cat are un DR site … unde diferă doar RTO/RPO ( recovery time objective/recovery point objective ).
Nu inteleg cum la acest nivel nu a fost activat DR-ul – singurul motiv cred ca a fost contraindicația si ce rezulta din a muta din DR in Prod .
Oricum nu mai sunt clientul lor de mult DR pe vremea când am descoperit ca e franciza si mai ușor cu Cash-ul prin ING …cu aia virtualii e ok
NOU
Dupa politica si fotbal cel mai bine se pricep romanii la IT unei banci. Vai dar de ce nu tineau back-up ul in alt data center, dar nu mai aveau alte servere in alta locatie si alte dovezi de mare pricepere in domeniu.
Doi la mana clientii ING parca sunt niste domnisoare virtuase care au fost seduse si abandonate. “‘Ah nu as fi crezut ca se poate intampla asa ceva, vai tocmai ING banca pe care o iubesc si in care am mai multa incredere decat in mama etc”
Trei, nu zice unu’ Ba da-le dracu de banci daca mai plec in Tassos iau si 2-300 de euro cash ca cine stie…
NOU
Gaseste alt exemplu, nu Thassos. In loc de 2-300 de euro cash mai bine pleci acolo cu apa. Multa apa.
NOU
Mă minunez că lumea e scandalizată lvl 100 că n-au mers plățile cîteva ore, dar n-are nimic de zis că de la 15 sept. dobînda ”frumușică” la depozitele ing va scădea la 0,7% /an. Practic le finanțezi aproape gratis afacerea. Să aibă de unde da creditele alea pe ochi frumoși. Pe repede înainte.
NOU
daca esti tampit sa tii depozit la banca, in conditiile in care platesti impozit si CAS pe banii aia, iti meriti soarta
NOU
ce-ar merge un post cu “bah, voi unde va tineti banii?”
Eu am ceva cash infipt in cateva obiecte banale, la vedere, le tin imprastiate prin casa iar pe unele le iau in calatorii cu mine, ca metoda de protectie impotriva fazelor cu cazut serverul bancii…
Cash is king, oricat ar vrea bancile sa ne convinga de contrariu
NOU
De acord cu Corcoran. Cetin daca poti si vrei vreodata sa facem un post de genul asta, cred ca ne-ar ajuta pe unii dintre noi sa ne facem o idee pe viitor, daca vom fi in situatia sa avem bani 😀