Când eram puști, unul din puținele pusee de ură pe care le aveam se îndrepta împotriva casierelor de la RATB. Pentru că făceam liceul în Giulești și locuiam în vitan, trebuia să mă trezesc de la prima oră a dimineții, ca să pot ajunge la 7.30 la școală, când începea prima oră. Și nu aveai cum să întârzii, pentru că nu intrai în școală punct.

Iar doamnele casiere de la chișcul RATB din piață mă trimiteau regulat fără bilet, pentru că eram vinovat că nu aveam mărunt. Pur și simplu nu îmi vindeau bilet și trebuia să merg blat, la 6.30 dimineața. Mă mai prindea controlul, dar oricum nu prea aveau ce să îmi facă, pe vremea aceea. Dar rămâne ideea de mizerii umane ce erau.

Da, chioșcurile de bilete trebuie să dispară. Am evoluat suficient de mult ca să nu mai trebuiască să plătim de la buget pe cineva care să facă munca pe care o mașină o face mai repede și mai bine decât un om.

Dar nu doar casierele RATB trebuie să dispară. Trebuie să dispară și angajații băncilor. Majoritatea operațiunilor care se fac într-o bancă, majoritatea MASIVĂ este formată din operațiuni ce nu au nevoie de intervenția umană. Aproape orice formă de interacțiune bancară poate fi substituită de un bancomat inteligent, fără nici un fel de problemă.

Același lucru trebuie să se întâmple și cu funcționarii din primării. Casiere? Pentru ce? Bani depuși la automat. Eliberarea de diverse acte? Te duci la ecran, apeși pe actul de care ai nevoie, ți-l printează, banii ți se opresc din cont sau îi plătești tu, cash sau card. Zeci de mii de trântori care formează o plagă pentru societate ar merge la cursuri de recalificare pentru muncă reală, nu muls de la țâța banilor bugetarilor.

Mi-e lene să mă gândesc și la alte categorii socio-profesionale care de fapt fac umbră pământului degeaba și pot fi înlocuite de automate. Dar mai sunt. Multe. Voință să fie.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

47 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Vezi ca prin tehnologie se poate inlocuii cam orice meserie…treptat in timp de unde mai facem rost de bani?cu masinile autonome vor disparea sute de milioane de soferi..si tot asa

    • #2

      Pai masinile produc tot, noi primim un venit garantat din care putem sa ne cumparam chestii. Doar daca nu iti convine ala si vrei mai mult, te apuci sa faci o meserie care nu poate fi inlocuita de un robot.

  2. #3

    Baiul e ca automatele respective sunt livrate de UTI si merg la fel ca toata infrastructura IT made in romanistan …

    • #4

      In Brasov au fost introduse automatele de la UTI de 1-2 ani, cititoarele de carduri din mijloacele de transport sunt tot de la ei. Functioneaza relativ Ok pentru eliberare bilete si incarcare/validare carduri.
      Interfata e lenta si cateodata prost gandita dar functioneaza.
      Ca parte proasta – unul dintre automate (din statia de unde plec eu) a fost offline cam luna. Au reusit sa il repare pana la urma.

  3. #5

    Chiar si clasa politica, dar avem creierele intepenite. In alta viata, pe alta planeta.

  4. #6

    Dar nici macar la automat, direct din aplicatie. Eu nu am mai vazut cash in portofel de cand am venit din romania si cu apple pay parca nici portofel nu imi mai trebuie. Probabil cand o sa bage aia cipuri o sa fiu primul care isi pune.
    Am o suta de lire prin casa in caz ca se duce pe penis cardul.

    • #7

      Cardurile RATB se pot incarca (si) online de aproape 10 ani, teoretic daca platesti azi, poimaine ar trebui sa-l poti reincarca la orice validator. Practic sistemul, administrat de UTI, e praf, recordul l-a batut luna asta cand a durat mai mult de 14 zile, abia azi am reusit sa incarc pe card un abonament comandat de luni 12.02 (cu data de incepere 14.02). Banii s-au luat joi 15.02 dar la validatoare nu a ajuns nimic mai bine de 10 zile. Intre timp am umblat cu chitanta la mine. Am prins control pe alta linie, l-am rugat pe controlor sa verifice, in baza de date aparea tranzactia dar la validatoare nu.

  5. eu astept sa dispara si doamnele de la posta romana. care vin la serviciu cu cea mai mare scarba posibila, sunt cat dulapu toate si oricat de frumos le ai intreba ceva iti raspund cu o flegma si o scarba …….

  6. #9

    Vorbesti de casierele si functionarii de prin primariile germane, sper. 🙂

  7. #10

    Să dispară acriturile din Primărie? Vise taică, vise!

  8. Nu poti face asta dintr-o data, lucrurile se fac treptat. La o sucursala se inchide caseria si se pun bancomate d’alea intelegente, peste 6 luni la alta si tot asa. Sa se obisnuiasca omul, ca daca vine nea Gheo de la sat, el vrea in fata lui ceva din carne si oase, nu pixeli si butoane. Cred ca in maxim 3-5 vor disparea majoritatea casoeriilor bancare.

  9. #12

    Cand ai zis trantori care formeaza o plaga pentru societate m-am gandit automat la politicieni, parlament, guvern..da automat !!

  10. #13

    Un blogger automat ar merge?

  11. #14

    Ai plecat de 1 saptamana si deja stii tu ce trebuie facut la noi. Ia uite dom’ne, ne luam noi dupa altii acum(a). Maine-poimaine ne spui si ca avem buletinul prea mare!?

  12. #16

    Bai, lasa casierele. Gandestete-te ca la RATB sunt niste angajati -controlori le zice – care verifica daca ai bilet in mijlocul de transport.
    Eu nu am mai mers cu RATB-ul de vreo 7-8 ani si am aflat zilele trecute de la colegi ca o calatorie costa 1,30 lei. Iti dai seama, 1,30 lei – cum poti sa ceri conditii civilizate cand dai 1,30 lei.
    Si da, controlorul verifica daca ti-ai luat bilerul de 1,30 lei. Magnific. Iti dai seama cat cheltuie RATB cu o armata de controlori care verifica bilete de 1,30 lei.
    Eficiente maxima.

    • #17

      sunt perfect de acord 1.3 lei e cam putin pentru o calatorie. dar in Bucuresti sunt subventii mari, deci nu banii platiti de calator sunt problema, ci gestionarea fondurilor.
      In Brasov o calatorie este 2 lei – valabila 50 de minute, abonamentul lunar este 70 lei pe toate liniile, iar abonamentul anual 700 lei.

    • #18

      Costa 1.30 lei de foarte multi ani si da, probabil ca e unul din cele mai ieftine din tara. Cu abonament e si mai ieftin, 30 lei/luna o linie, 50 lei/toate liniile. Controlori nu sunt foarte multi, probabil vreo 30-40 in tot orasul, eu destul de rar i-am vazut. Conditiile in RATB sunt destul de civilizate, problemele RATB-ului tin in primul rand de blocajele in trafic si numarul mare de vehicule defecte/neoperationale din totalul parcului, aproape 1/3 din parc nu e functional/operational.

    • #19

      Andreia, pe bune?? Civilizate? Fata de mersul cu caruta sau cum? Tramvaiele alea nu au mai vazut o spalare decenta de 5 ani…

    • #20

      In Arad o calatorie cu tramvaiul e 3 lei. Inainte era 1,50 lei si conditiile sunt tot asa.

  13. #21

    Hmm, nu arata bine. De unde o sa faca rost pensionarii de monede coins sau de bancnote bills?

  14. #22

    Asa – si unde ai vrea sa se duca banii pe taxe? Pe drumuri? Autostrazi? Scoli? Spitale? Si pe alde PSD cine sa-i mai voteze?
    Pai vezi ca exagerezi?

  15. #23

    Arhi, apropos de banci, ca tot esti mai la vest acum, N26 nu yi se pare genul de banca pe care ti l-ai dorit mereu?

  16. #24

    sa vezi cati preteni imi fac:

    Toate tonomatele alea au nevoie de o armata de it-isti.

  17. #25

    Votez zece petitii, daca e vorba de eliminarea functionarilor din primarii, fisc etc

  18. #26

    Bietele casiere, ce vina aveau ele ca tu nu iti luai 20 de bilete odata, sa scape ele de dat rest?

    • #27

      da boss, cand esti in clasa a noua, in 1990, ai bani de 20 de bilete.

    • #28

      Dar nu era mai simplu cu abonament, care era la 1/2 din pret? Eu am avut abonament pe tramvai dintr-a noua, in toamna lui 1981. Costa fix 15 lei, din primavara lui 82 s-a facut 20, bineinteles redus.
      Tot 15 lei costa si azi o linie RATB pentru elevi.

    • #29

      nu aveam bani de asa ceva.

    • #30

      hai boss, ce te superi asa? era o gluma. plus ca daca ar fi dupa mine, as desfiinta tot ce tine de japitele astea, incepand cu liftierii de la spitale si parlament, pana la casierele ratb si asa mai departe.

  19. #31

    Tendința asta de a înlocui omul cu mașina ma duce cu gândul la Isaac Asimov, “Ultima întrebare”. Citiți și reflectați.

  20. #32

    O să zici că așa și pe dincolo, dar în bănci, fie la intrare, fie în interior sunt automate de plăți. Din 10 utilizatori, 6-7 au nevoie de ajutor. Și cam câți clienți își fac internet-banking?!
    Badigardu’ de la metrou oferă ajutor/asistență pt juma’ din oamenii care iau cartelă d la automat.
    Casierii există pt că mulți încă au nevoie de ei. 🙂

  21. #33

    Am mai vazut aceeasi idee si pe la alti blogeri si din experienta de pana acum, eu am constatat urmatoarele:
    -la agentia CFR (sau la ghiseul fizic din gara), timpul de emitere a unui bilet de calatorie dupa informatizarea sistemului este lejer de 3 ori mai mare decat se facea pe vremuri cu sistemul de stantare a datei calatoriei. Recunosc ca inca nu am testat varianta de achizitionare online. Atunci sigur minutele in plus nu sunt deranjante pentru ca nu stai in frig sau nu esti presat de timp.

    -chiar aseara am trecut pe langa o statie de transport in comun (nu in Bucuresti) in care exista atat automat de bilete cat si un chiosc (pe care probabil se pregatesc sa il inchida) cu o casiera. Casiera a castigat concursul de viteza eliberat bilete, detasat. Nu mi se pare deloc surprinzator. Atat timp cat aceste sisteme nu sunt standardizate chiar daca scopul final este acelasi, interfata poate fi suficient de diferita incat pana se familiarizeaza omul cu ea cat de cat, o casiera obisnuita da 3 bilete cel putin, lejer. Si in tot acest timp coada formata la automat te poate face sa pierzi autobuzul dorit.
    Si inca o experienta personala: am vrut sa iau un autobuz dintr-o statie: nu avea de nici unele si nu aveam bilet, am mers pe jos o statie. Aici fusese chiosc care a fost inchis si inlocuit cu un automat. Automatul era spart/nefunctional, am mai mers o statie pe jos…. . Concluzia: e bine sa ai un bilet de rezerva la tine sau sistemul de automate sa fie dublat, ca in occident, cu posibilitatea de a cumpara direct de la sofer.

    -in sistemul bancar sau alte sisteme (ex. Orange) in care se poate plati la automate de cash, de asemenea interfata este asemanatoare dar nu identica. Si daca ai oameni care iti sufla in ceafa si se grabesc nu e prea confortabil sa stai sa bajbai sau sa ajungi sa depui banii gresit ca atunci vei vedea distractie si aceea tot la ghiseu. Totusi, cea mai neplacuta situatie este atunci cand vrei sa depui bancnote si iti refuza una sau mai multe. Si tu nu ai la tine altele sau de aceeasi valoare (iar automatele alea nu dau rest)

    -la un moment dat un alt bloger se arata entuziasmat de introducerea sistemului la un hypermarket cu autoscanare produse spunand ca se castiga timp. Se poate demonstra la orice ora ca un casier care face asta 8 ore pe zi va scana produsele mai repede decat orice client obisnuit. Plus ca stie ce are de facut daca un cod de bare nu poate fi scanat.

    -nu am incredere in internet banking si nici in bancile care dupa ce imping clientul sa foloseasca acest sistem vor mari peste noapte comisioanele sau vor introduce comisioane noi. Am prins si faza in care am fost rugat sa-mi fac card de credit cu costuri 0 si am ajuns la taxe administrare card, comision interogare sold, comision retragere numerar… (Nu toti cititorii blogului au >3000 euro venituri)

    • #34

      Legat de treaba cu bancnote ce ti le refuza pe motive…???… Si la mine in oras sunt tonomate de bilete care accepta si monede doar cand au chef (si nu ca e plin). Am scris la primarie si ei au inteles ca e stricat tonomatul si mi-au scris ca acum functioneaza….Acum ma gandesc sa merg sa filmez incercarea esuata de a plati cu monede si poate asa o sa inteleaga.

    • #35

      Ai mare dreptate. Experienta personala chiar luna asta: din 15 februarie la sucursala Raiffeisen la care merg cel putin o data lunar s-a introdus un automat din acesta de incasat numerar. Merg in interior sa depun banii (absolut intamplator de data asta 4×100 bancnote de 5 lei, cineva s-a gandit sa plateasca pensii in pachete de 5 lei) si sunt directionata catre automat. Intreb daca pot sa folosesc pentru autentificare cardul de cumparaturi (nu am card de debit/bancomat) din fericire se poate. Merg la automat, reusesc in 20-30s sa-mi dau seama cum functioneaza (mai folosisem pe vremea raposatei CitiBank asa ceva). Ma gandesc insa cat ar fi durat pentru parintii mei de 80-82 ani. Tata are card dar mama nu iar mama este total atehnica.
      In fine introduc cardul, fac autentificarea, introduc primul calup de 100 de bancnote si astept. Ma lasa sa continui cu inca 100. Dupa care imi restituie 5 bancnote si imi printeaza chitanta. Din fericire pot continua cu inca o tranzactie. Introduc inca un calup, apoi pe urmatorul si iar astept. De data asta din 200 de bancnote imi restituie 25. Imi printeaza chitanta. Introduc cele 30 de bancnote ramase si din fericire de data asta mi le accepta pe toate. Imi printeaza chitanta, scot cardul. In spatele meu erau deja 2 persoane, care asteptau afara. Da, a fost un caz deosebit dar o casiera cu o masina de numarat bani facea aceeasi treaba in maximum jumatate din timp.

    • #36

      @Gaby
      As vrea sa stiu si eu.
      Ultima data am patit la un automat de incasare dintr-un Orange Shop. Bancnotele nu erau rupte/deteriorarete/lipite. Am incercat sa le introduc cf. desenului, apoi si in alte feluri, fara succes, a venit o angajata si a incercat si ea, tot fara succes. Concluzia a fost: “nu merge, incercati cu altele”. Nu am avut decat bancnote de o valoare mai mare si asta a fost. Nu am mers la ghiseu pentru ca era coada si deja automatul imi luase o parte din bani si ma enerveaza ideea de a umbla de la o coada la alta si pierdut timpul aiurea.

  22. #37

    In Grecia, patria socialismului, sunt automate peste tot. Si nu mai plange nimeni dupa casiere. Noi insa suntem MULT mai socialisti.
    Propun sa se reinfiinteze posturile de centralista la toti operatorii telecom.

  23. #38

    Salut!

    Păi, bine, bine, dar costul reprofesionalizării cine îl suportă?
    După ce bula imobiliară s-a spart în 2009, băncile au tăiat drastic din numărul agențiilor ți al sucursalelor, ca atare numărul angajaților s-a restrîns. Unde s-au dus toți oamenii aceștia? Și-au găsit loc în piață sau șomează?

    Un raport recent al OCDE realizat de PwC – Will robots steal our jobs? – estima că în Spania, pînă în 2030 cam 34% din locurile de muncă ar putea fi afectate de automatizarea progresivă a sarcinilor de muncă.

    Chiar nu înțeleg tonul acesta agresiv al postării.. e un fapt că în viitorul apropiat unii dintre noi nu-și vor mai găsi job pentru că progresul face ca locurile de muncă să dispară. Suntem pregătiți (ne pregătim) în vreun fel pentru asta?

    Așadar, ai și o soluție sau ai de gînd să devii un CTP al blogurilor, acum că ai domițil în Deutschland? 🙂

    PS: da, corect, tovarășa Ministru al Muncii și cea a Dezvoltării ar trebui să vorbească despre asta, ar trebui să anunțe planuri despre cum statul romîn se/ne pregătește pentru acest viitor nu atît de îndepărtat, acțiuni concrete, programe de reconversie finanțate cu banii UE…deocamdată auzim cum “se pierd” sute de milioane de euro că nu au știut să creeze cadrul legal pentru atragerea de proiecte.
    PS1: link către studiul mai sus pomenit: www.pwc.co.uk/economic-services/ukeo/pwcukeo-section-4-automation-march-2017-v2.pdf

  24. #39

    să se ducă’n occident dacă vor muncă

    niște parazți bugetari pe spatele privaților

    ca mulți alți bugetari care taie frunze la cîini

  25. #40

    Ca veni vorba de pretul biletelor de ratb: 1.3 nu cred ca e valoarea reala. Cred ca si primaria suporta o cota parte a costului. Si sa nu uitam…. cu cat cumperi (bilete) mai mult cu atat pretul e mai scazut – 2 milioane de potentiali clienti.
    Iar cat despre controlori…. mai lasa-ma! Ar trebui da-ti afara! Toti! Faza cu “iti verifica biletul de 1.3 lei ” ar fi ok, DACA chiar ar verifica la TOTI pasagerii… nu sa pescuiasca doar pe cei mai tineri/posibili platitori de spaga. Si daca ar face razii intre statii… cu politia la usa tramvaiului. TOATE astea doar cu conditia ca in fiecare statie sa existe o modalitate de a-ti procura bilet. Si atunci daca ai fost asa de “jmeker” sa treci pe langa aparatul de luat bilete, te-ai urcat in mijlocul de transport si te-a prins……. plateste fraiere! Si poate daca “sifonarea” de fonduri de la ratb o sa mai scada , atunci calitatea transportului in comun va creste si in bucuresti…..poate.

  26. #41

    ce revolutionar a devenit al nostru dupa ce-a plecat la nemtzalarie 🙂

  27. #42

    Se poate. In Sibiu cred ca a mai ramas un singur ghiseu. In rest automate de bilete in fiecare statie si automate de plata contactless, direct in autobuz. Ce-i drept, biletul costa 2 lei, iar traseele sunt mult mai scurte decat in “capitala”. Ca sa incurajeze lumea sa adopte tehnologia, timp de vreo 3 ani biletul cu contactless a costat 90 de bani.

    • #43

      Cred ca validatoarele actuale din RATB permit plata cu carduri bancare contactless daca s-ar dori asta. La metrou se poate plati cu card bancar contactless, costa 2.50 lei calatoria, tot atat cat cu cartela de 2 calatorii care e 5 lei.

  28. #44

    In teorie e superb dar practica ne omoara. Sunt unele “mici” probleme cu aceste automate:
    1. Pretul. Am inteles ca un asemenea automat costa undeva la 8-10000 euro daca nu mai mult. Costul anual pentru un punct de vanzare cu 2 persoane angajate probabil ca nu depaseste cu mult aceasta suma.
    2. Mentenanta. Aceste automate au nevoie si ele de energie electrica, legatura la internet, alimentare cu hartie pentru chitante, carduri activ/multiplu respectiv colectarea banilor incasati respectiv lucrari de reparatii/intretinere periodica. Toate astea costa si sunt facute de oameni.
    3. Furturile/vandalismul. Sunt o problema in Bucuresti chiar in centru si zonele “bune” sa nu mai vorbim de unele periferii unde “conlocuitorii” sunt majoritari. Daca aceste automate vor incasa numerar vor deveni un magnet pentru hoti. Si ajungem la punctul 4.
    4. Securitatea. Daca aceste aparate nu vor avea supraveghere video, de mare rezolutie, 24/24 inclusiv echipe de interventie rapida, s-ar putea sa devina nefunctionale in cateva zile/saptamani.
    Experientele de pana acum in Bucuresti cu refugiile din statii nu sunt deloc incurajatoare. Vedeti si in ce stare a ajuns pasajul Basarab.
    5. Aglomeratia. In unele statii cu flux mare de calatori ar trebui montate 2-3 asemenea aparate sau mentinute in paralel chioscurile cu personal uman.

  29. #45

    Zici de primarii? ok. Sa luam registrul agricol. Stii ce inseamna asta? O evidenta imensa a gospodariilor, a proprietarilor de terenuri etc. Ai nevoie de intabulare sa zicem. Deci trebuie adeverinta de la Registrul Agricol. Conform ce zici tu te duci la aparat, pui nume prenume si iti apar toate datele alea, apesi un buton si e bun. Mai nene, dar datele alea cine le introduce? si daca da erori etc, daca ti-a pus 1 ha in loc de 10 ha, cum modifici? Stai si astepti pana remediaza etc. Ti-e usor sa vorbesti cand nu stii realitatea de la fata locului. Asa si eu pot sa zic de ce mai avem nevoie de doctori? Avem forum pe net si gasim acolo rezolvarea…. lol

  30. Absolut corect!
    In Finlanda de exemplu, pe la banca nu ai nici un motiv sa dai (in afara de cazul in care ai cutie de valori).
    Bilet de tramvai/autobuz/vapor/metrou/tren cumperi online sau cu mobilul sau de la automat.
    Deci se poate, daca se vrea, dar daca nu ai casiera la metrou si la tren sau casiera la banca, atunci cine te mai voteaza?

  31. #47

    Din contra, eu as pastra postul de casierita ratb, dar numai pentru pedepse administrative.
    Imagineaza-ti sa fii fortat stai in cusca aia 8 ore imbracat in femeie, sa nu ai unde te pisa – decat pe tine – si afara sa fie -10C sau +30C.