Citind știri de genul acesta ești tentat să o dai nazist, peste X ani, nimeni nu mai are voie să conducă, am zis! După care fiecare are ideea lui despre ce înseamnă bătrân. Parcă v-am povestit că, prin școala generală, îi auzeam pe părinții unui coleg făcând niște planuri de investiții pe termen lung, iar în mintea mea eram Ce plm mai investesc ăștia, au aproape 40 de ani, sunt cu un picior în groapă, nu se caută și ei de loc de veci și alea?

Așa că da, și eu aș fi pentru interzicerea bătrânilor la volan. Dar care e vârsta corectă? Pentru un puști de 20, eu sunt bătrân. La fel, unul de 60, pentru mine e bâtrân. Dar cel de 60 este și se simte tânăr față de unul de 90.

Oare cum ar fi dacă peste o anumită vârstă, să zicem 60 de ani, ar trebui să faci controale medicale periodice, o dată la 6 luni, controale care să fie făcute la sânge și prin care medicul să fie responsabilizat? Adică, după un accident de acesta, autorul să fie testat medical, reflexologic, vizual, chestii de astea decadente, care nu se schimba de la o zi la alta. Si daca omul vede pana la varful bordului si are reflexele lui Johannis in politică, medicul să intre la bulău, lângă Udrea.

Cum ar fi, ar fi frumos, nu?

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

62 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Nu poti sa interzici batranilor sa conduca doar pentru ca sunt batrani :)) cine este apt medical conduce si cine nu sta pe margine.Iar de la 50 de ani ar trebui facute controale anal.

    • #2

      bravo, o sumarizare perfecta a ceea ce am spus.

    • Zici de controlul la prostata?

      1
    • #4

      Robert, așa-i că nu ai permis/nu ai fost recent la vizita medicală pentru schimbare permis? 100 de lei, încolonarea, 6 semnături mai târziu ești apt pentru condus. Până și la școală când te căuta de păduchi erau mai serioși, îți dădeau o șuviță de păr la o parte. Așa că asta cu „cine este apt medical…” nu prea ține. Poți să faci 2 pe „anal” și tot degeaba sunt, pentru că sunt…degeaba.

      1
    • #5

      @ GuestStar in terorie e ok ce zice RobertD, doar ca la noi aceste controale sunt doar niste chestii de scos banii pt unii si nimic mai mult. Totul se face ca sa fie facut si nu pentru utilitatea lui. Cred ca asta cu reponsabilizara medicilor prin pedeapsa cu puscarie, daca au dat avizul ala aiurea, ar fi una din metodele prin care aceste lucruri nu s-ar mai intampla.

  2. #6

    tata ar fi trebuit sa se opreasca la 60. eu o sa fiu mai bun ca el.

    • #7

      tu te-ai oprit, practic, la 30:))))))))))))))

    • #8

      very angery rite now! imi cunosc limitele si mulumim politiei romane ca a stiut sa aiba grija de mine :))))))

    • #9

      speram sa imi susuri in comment “am rezolvat-o, bos, te scot la plimbare cu opălul pe ștrasseȚ. dar se pare ca nu a fost sa fie

    • #10

      Mai mergi pe contrasens Mihnea?

    • #11

      @Cetin, aproape ca am renuntat la idee. sunt ca un vegan: “ma simt mult mai bine decat nu mai conduc. am 6km/zi in medie de mers pe jos, e altceva. nu inteleg cum pot unii oameni sa conduca, nu mi se pare normal. de ce sa conduci cand poti sa mergi pe jos sau cu autobuzu? ca sa nu mai zic ca distrugem mediul inconjurator, uite, incalzire globala, animale care mor ca sa se transforme in carburant pentru noi, chiar nu putem sa nu mai conducem?

  3. #12

    Bunicul meu a fost sofer de meserie. De la escavator la cisterna de lapte a condus cam orice. Prin anii 80 la inceput si-a luat o Dacie. A condus ani de zile pana in ziua cand, prin 97, iesind din curtea lui de la sat, a dat cu spatele si a lovit usor corcodusul de langa poarta. Nici macar nu a zgariat masina. A proptit practic farul de corcodusul ala subtire. Peste o saptamana a vandut masina, a impartit banii intre maica-mea si sor-sa si a pus carnetul intr-un sertar. Mi-a zis ca el a trait toata viata in curtea aia, el a plantat corcodusul ala acolo, s-a asigurat ca de obicei cand a dat cu spatele dar in ziua aia nu l-a vazut ceea ce nu putea accepta. Si pentru el asta a fost destul cat sa puna punct.

    Cred ca fiecare simte momentul cand nu mai este 100% in control, conteaza daca ai curajul sa recunosti si caracterul sa te opresti inainte sa iti faci sau sa faci altuia rau.

  4. #13

    Batran in contextul asta nu inseamna in mod special ca esti cu un picior in groapa ci ca esti batran pentru a conduce.
    Ca o generalizare si ca punct de vedere pesonal, cei mai periculosi soferi nu sunt tinerii teribilisti ci doamnele trecute de 50 de ani. De cate ori vad o gafa catastrofala ,la volan e o doamnatrecuta binisor de 50.
    De ce nu sunt accidente mortale provocate de doamnele respective? Pentru ca nu prea ies din oras cu masina.

    • #14

      nu, pentru că nu merg cu viteză. prefer să-mi îndoaie tabla un moș care nu se uită când schimbă banda dar merge cu 50, decăt să mă facă pastă de mici un puriu care bagă suta prin oraș

    • #15

      puriu nu inseamna batran?

    • #16

      Cind mai vii pe litoral intreaba chelnerii din Mamaia citi tineri s-au urcat cu masina prin copaci…

    • #17

      @eddy, da, se pare că l-am confundat cu altceva, dar să fiu al naibii dacă știu ce cuvânt am vrut să folosesc. eh, nu-i târziu niciodată să mai înveți câte ceva, până pe la 30șiceva ani am fost convins că e ”înfiNge” în loc de ”înfige” (bine, încă mi se pare că sună aiurea dacă te uiți la înviNge, conviNge etc

    • #18

      @Adyzah, poate ai vrut să folosești “puțoi”. 🙂

  5. #19

    Șoferii de până la 30 de ani produc cele mai multe accidente, poate că nu e destul o testare de 30 de minute în oraș ca să îi dai unuia carnetul în mână, poate ar trebui să se insiste pe testele astea, să se simuleze mai multe condiții, cum știi de exemplu că cineva conduce sau nu mai prost dupa 30 de minute? Apoi alea medicale la oamenii trecuți de o anumită vârstă, făcute mai des, de asemenea dacă omul are un accident, boală care nu e compatibilă cu condusul sa se comunice la poliție.

  6. #20

    știrea aia e ca bancul cu moșul de 90 de ani care plângea că l-a certat tatăl… pentru că-l supărase pe bunicul.

    da, controale la ochi pentru șoferii bătrâni și – dacă ne uităm la statistici – controale la cap pentru șoferii tineri

  7. #21

    Exista marele risc ca la 60 de ani sa nu iti mai dea nici un medic adeverinta, chit ca esti apt, daca risca sa raspunda medicul.
    Un control anual ar fi foarte bun peste 70 de ani totusi.

    1
    • #22

      dilvish 5….Poate tu traiesti in alta galaxie !!Te duci la policlinica recomandata,plasezi una suta lei femeii de servici si in 10 minute ai trecut toate testele…..chiar si la 120 de ani….

  8. Am permis de aproape 30 de ani. Nu m-a intrebat nimeni daca mai vad, mai aud…

    • #24

      te-o fi întrebat, dar nu ai auzit

    • #25

      ahahahahahahahahahaaahahahahahahahahaa

    • #26

      cum naiba sa nu te intrebe. permisul expira in 10 ani daca nu ma insel si inainte sa il schimbi trebuie sa faci un set de vizite medicale.
      tu cum ai sarit peste ele?

    • #27

      Poate o vrut omu’ sa spuna ca, conduce de 30 ani :))))))))

    • #28

      Analizele la reinnoire au fost introduse mai tarziu. Acum 10 ani nu existau.

    • Frati romani, am mintit uMpic, pe motiv de matematica seara, mna. Nu-s 30 de ani, sunt doar 24. Si nu m-a intrebat nimeni nimic, desi intre timp am trecut de la permisul pe hartie la card, plus obtinut inca o categorie. Faza e ca in patria Romania nu de parerologi e nevoie sau de legi, ci de aplicarea lor. La mine in comitat am facut scoala pt motor si luat permis fara sa ma vada vreun doftor. Mai taiati din ele, da-le dreacu, n-ati vazut ce scrie la intrare in tara?

    • #30

      Pe vremuri puteai să-ți faci examenul medical la medicul de familie. Care fiind medic de familie mă cunoștea, nu? M-a întrebat: tu ești sănătos, așa, n-ai nimic, nu? Zic da. De văzut vezi bine? Zic da. Pac ștampile, bun, l-ai luat.

      Nu știu dacă ați observat, dar una din ștampilele alea se ia de la ginecologie. Cum decurge examenul ăla? Ce vede ăla acolo? Care e logica?

  9. #31

    Dar de ce să nu-şi reconfirme şoferii permisul de conducere la fiecare ×× ani? Cu examen medical, sală, oraş, alea alea.

    • #32

      o idee si mai buna

    • #33

      Pai, in primul rand, cel putin in Brasov sunt doar 2 examinatori pentru tot orasul. Deja e aglomeratie la cei ce dau de permis. Imagineaza-ti cum va fi daca se introduce reexaminarea 🙂

    • Ar fi bine, ar mai avea activitate pe la cabinetele medicale, unde stau doctorii aia degeaba si sufla vantul de plictiseala, ca-n Texas.

    • #35

      Nu s-ar mai justifica autostrazile si drumurile modernizate, deci nu ar mai fi surse de furat pentru guvernanti…

  10. #36

    Buna idee cu controalele anuale sau la 6 luni. Stiu eu un pesedist care abia asteapta sa isi deschida un lant de clinici ca fabrica de adeverinte pentru oamenii in varsta cu permis. Uite ca legea se aplica si toata lumea e fericita

  11. #37

    1. Interzicerea dreptului de a conduce dupa 70 de ani la barbati, 65 de ani la femei.

    2. Interzicerea tinerilor de pana la 25 de ani sa conduca masini cu peste 75 CP.

    Asta in Romania, unde controalele sunt la caterinca.

    • #38

      *77 CP …sa nu scoti in ilegalitate si Loganurile cu Blow Off Valve insurubata pe toba finala

    • #39

      Mno, risc si intreb: dar de ce diferenta de 5 ani intre femei si oameni?

    • #40

      aceeasi intrebare mi o pun si eu, la pensionare:)))

  12. #41

    În primul rînd ține și de responsabilitatea individului, că poți fi sănătos tun la 60 de ani sau cu epilesie, diabet, preinfarct la doar 30-40. Dar la noi cam toți șoferii sînt șumahări cu sănătate de astronauți pînă se urcă în copaci.

  13. Când o sa fim noi bătrânii nervoși si supărați pe toată lumea nu o să mai avem probleme de astea. O sa se conducă mașina singură.

  14. #43

    Trecut de ora 20, saptamana trecuta. Ieseam din Buzau spre Vernesti cu mama si sotia in masina. Viraj spre stanga pentru mine, coloana de masini pe contrasens. Exact la mijlocul curbei depasea unu toata coloana. Nu l-am observat, a fost destul de bine mascat de coloana (masini mari). Nu am tras de volan dreapta cum e instinctul pentru ca ma duceam pe camp, eu o beleam, el scapa. M-am dat in margine la centimetru iar inconstientul a agatat/sters masina depasita din dreptul lui.

    Nu am oprit pentru ca aveam la randul meu un camion in spate. Daca ma intorceam, ii rupeam gatul. La intrare in Vernesti, tras masina pe dreapta si coborat 2 minute din masina. Imi tremurau putin picioarele realizand ce putea sa se intample.

    Unii nu sunt normali la cap. Punct.

    • E motivul pentru care daca vrei sa traiesti ceva mai mult, cand mergi pe E85 tii dreapta, pe jumatatea aia de banda. Eu vreau sa traiesc moderat nu mult, asa ca de obicei merg cu roata din dreapta pe linia dintre benzi. Astfel in curbe ca situatia ta, il vad sau are loc bivolul, dar nici nu incurajez prostanul din contrasens sa depaseasca banda pe principiul “uite am loc”.

    • #45

      Perfect de acord cu ce spui. Si eu merg la fel pe E85. Doar ca drumul acesta duce spre Brasov, nu are legatura cu E85. Tampenia lui este si mai mare, e doar o banda pe sens, in zona respectiva.

    • Holişit, ce pot spune altceva. Păţit la fel spre Jassy, învăţat să mă tin mai spre dreapta. Continui să cred că dacă nu apuc să mor de fumat, o să mă omoare vreun tampit din ăsta.

  15. #47

    Matusa mea, care era un sofer foarte bun a renuntat sa mai conduca dupa ce a implinit 65 de ani. Ne-a spus ca a condus suficient de mult si ca ii este frica sa nu ajunga un pericol pentru ceilalti.

  16. #48

    cred că ar trebui și un sistem de transport public dezvoltat ca să aibă cum să se ducă bătrânii

  17. #49

    Nu e suficient sa impui controale la anumite intervale, mai trebuie facute si pe bune. Cand am facut scoala moto, desi n-am vazut vreun medic, am aflat ca vad perfect desi am -2 la dioptrii. Si uite asa am scapat de mentiunea “Poarta ochelari de corectie” din permis si de politistii care se faceau ca nu inteleg cand ma opreau ca lentilele de contact functioneaza ca ochelarii. Nimeni nu s-a intrebat cum de mi-a revenit vederea perfecta dupa 25 de ani de condus.

    • #50

      Stai un pic, că am senzația că dau în analfabetism funcțional! Erau polițiști care-ți cereau să porți ochelari deși purtai lentile de contact?!

    • #51

      nu e singurul. de fapt, zic ca nu e adevarat că ai lentile si ca nu vrei sa porti ochelari

    • #52

      Plm, le cer apă și săpun, mă spăl pe mâini, scot lentila de pe ochi și le-o arăt.
      Ca să nu zic că ale mele se văd (sunt vag albăstrui) dacă te uiți atent.

    • #53

      Pai sa iti faca un test pe loc, citesti ceva de pe foaie si daca vezi sa te lase in pace. Dar cu cine sa faci asta?

    • #54

      Ahaha, bună asta. Și eu sunt în fișele medicale cu dioptrii 0 fiindcă n-am declarat că port lentile și am citit lejer ultimele rânduri. Port -2.

    • Mențiune 12 la permis. Sau 9? Nu știu care e “corecție optică” dar există. Și corecție optică = ochelari, în acceptul lui cap de cretă. Lentilele nu.

  18. #56

    Prin 2001 eram prin state si o batranica ma roaga in parcare sa o ajut. Sigur ca da, sar in ajutorul ei. Avea 90+ cu bataie la 100, nu exagerez, dar parea sprintena (spry). M-a rugat sa-i desfac portbagajul si sa o ajut sa ia plasele cu cumparaturi. Avea un Parkinson evident, instalat de ceva timp, nici macar nu putea sa deschida portiera. Si o ajut, ii duc plasele pana in casa, eram de fapt vecini, statea la vreo 3 case mai incolo. Si pe drum imi spune ca nu a putut sa deschida portbagajul Buick-ului LeBaron pentru ca i-a cazut surubelnita sub scaun. Si pana sa intreb care surubelnita, imi spune ca e vorba de surubelnita cu care roteste cheia pentru demaror, ea nu mai putea de vreo 15 ani sa “dea la cheie”, ca nu o ajuta degetele de la artrita avansata si Parkinson incipient. Am cautat surubelnita si am gasit-o sub scaunul soferului, am pus-o regulamentar langa schimbator, sa o poata folosi data viitoare. Altfel era ok, vederea era buna, doar ca nu prea putea sa faca chestii cu mainile. Calculat asa … avea permis cam de pe vremea cand castiga Hitler alegerile.

  19. #57

    Eu am devenit nazistă și punct. Și nu doar pentru că bătrâni, ci și pentru că gravide inconștiente. Din cauza uneia de genul ăsta, care-și ținea sarcina cu injecții zilnice, cu risc major, dar care se urca la volan, eu una m-am ales cu dosar penal. Că ea a făcut atac de panică pentru o zgârietură care se-ntâmplă într-un trafic aglomerat zi de zi. Așadar, am frumos „accident soldat cu victime omenești” fiindcă a tremurat puțin de nervi că nu-i dau pe loc banii să-și vopsească bara și m-am oferit să-i dau asigurarea. De la nervi, s-a dus în atac de panică că își poate pierde sarcina, și-a ridicat fustele-n cap să-mi arate câte injecții a făcut ea în burtă și a sunat SMURD-ul. De-aici povestea cred c-o știți.
    Eu p-ăștia nu-i suport. Să nu conducă. N-ai ce căuta la volan când te pui și pe tine și pe alții în pericol.

  20. Plec de la Bistrița spre Năsăud, Ibiza de 1.2 întreținut binișor, am ceva experiență, mă înfig, cunosc drumul. Socrul meu, în față. Logan de 1.6. Pe la Dumitra, pe pantă în jos, ma uit la ceas, 120. Socru’ ia distanță. Viraj 60 de grade stânga, nu se aprind luminile de frână, intră cu suta lejer, accelerează la ieșire, văd Loganul trăgând curul din viraj, rupe pe ieșire și fuge tare mai departe.
    Are aproape 80 de ani și pareză pe stânga. Complet.
    Adaptări și alte alea.
    Poartă scutec în pwla mea!

    Sparge lemne, le cară așa în cârje cum poate, merge la cumpărături, aude si vede perfect. Îi trebuie ATV acuma, cu adaptări, nu i mai place trocariciu ăla electric pe care l are. Vrea viteză și putere.

    Tu crezi că l fac pe ăsta să pună jos?

  21. #60

    Tinerii de 2x ani care fac accidente cu victime colaterale practicand conducerea riscanta a automobilului nu ar trebui avuti in vedere ?

  22. #62

    Nu am avut rabdare sa citesc toate comentariile. Eu de exemplu am ceva probleme medicale, dar sunt probleme care doar se manifesta ca forma diferita a fizicului. Am permis din 1992. Nici un accident din cauza mea, pana in prezent, doua la activ, iar unul provocat de trei ciori intr-un taxi, cand efectiv am fost vanat pentru a fi scos vinovat. V-am impuiat capul cu prostii. Pentru mai multa siguranta, mi-am dotat masina cu 6 camere video care inregistreaza permanent, cu oglinzi suplimentare, pentru acoperirea unghiurilor moarte s.a.m.d. Dupa mintea mea, in acest moment, zic eu ca, as mai conduce lejer pana la 60 de ani, dar nu stii ce se poate intampla in viitor. Tocmai de aceea, da, as fi de acord cu un control la 5 ani sa spunem, dupa ce ai implinit 50 de ani. Sau ori de cate ori e nevoie atunci cand simti tu o modificare in simturi etc. adica sa fii tu insuti responsabil. Apoi, in cazul meu, cand nu pot merge pe jos mai mult de 10 minute, masina imi este indispensabila. Si da, o pot conduce fara sa fie modificata conform handicapului, cum se mai exprima cretini prin lumea noastra politica. De ce va scriu toate astea? Ca sa intelegeti mai usor ca va scriu mai departe. Exista o tara pe lumea asta, nu spun care, in care am fost oaspete la un moment dat, unde pentru permisul de conducere, faci un control medical, sumar, nu ca astea de la noi, de parca trebuie sa mergi pe statia spatiala internationala si trebuie sa dovedesti examinatorului ca esti capabil sa conduci o masina. Ai luat examenul ai permis 10 ani. Dupa care depui cerere de reinnoire, on-line, trimit si poza asa cum ti se cere si primesti permisul acasa, in plic, in cutia postala, fara sa mai faci vreun examen medical. Acol ti se ridica permisul si ti se suspenda dreptul de a mai conduce un autovehicul, doar atunci cand te reclama familia la politie si le cere sa-ti ia permisul ca esti pericol public. De asta ce spuneti? O fi mai bine, sau mai rau? Acolo se marjeaza pe reponsabilitatea cetateanului! Pe simtul civic! Nu sa aplici practici fasciste (sau comuniste, mafiote. cum vreti) sa pui presiune pe medici, de exemplu, sa raspunda ei pentru abilitatile tale, abilitati pe care nu le poti stabili printr-un cacat de examinare medicala in viteza si care poate fi in contradictie cu realitatea. Eu as propune la noi, crearea unei specialitati medicale separata de restul medicinei, care sa se ocupe numai de treaba asta, iar examinarea medicala sa fie insotita si de o evaluare pe teren, cu parcurgerea unui traseu prestabilit, ca atunci cand dai examen pentru prima data, atat ca in acest caz in locul politistului va sta medicul examinator, in aceeasi masina cu examinatul. O fi bine? Intreb si eu! Numai bine!