mariana-gheorghe-on-corporate-governance-in-romania-omv-petrom1

Acum vreo câteva zile…de fapt nu, mai bine să redăm cronologic faptele.
Prețul barilului de petrol a scăzut în ultimii 2 ani de la 140 de dolari la 40. Prețurile la pompă, în românia, au scăzut de la 6 lei la 4.30, cel mai mic preț văzut de mine prin zonă. Încercați să vedeți prețurile astea dpdv procentual, e mai haios.

Acum câteva zile s-a anunțat nuștiuce conferință între statele producătoare de petrol din Golf, conferință unde ar fi trebuit să se ajungă la decizia de a micșora producția de petrol, pentru a crește prețul barilului. Ca urmare a acestor vești, prețul barilului de petrol a crescut cu 5 dolari, până la 45 de dolari. Prin urmare, prețul la pompă în românia s-a dus de la 4.30 până la 5.10 lei, preț maxim văzut de mine, pentru aceeași benzină de 95.

Din nefericire pentru toată lumea, Arabia Saudită are alte planuri și vrea să inunde piața cu petrol, prin urmare nu le pasă de dorința celorlalți. La fel și Iranul, care tocmai a scăpat de un embargo vechi de 10 ani și dorește să vândă tot petrolul pe care nu a putut să îl vândă în această perioadă.

Normal, prețul barilului de petrol pe bursă s-a dus iarăși în cap, la 40 sau 39 de dolari.
Vă las să ghiciți ce s-a întâmplat cu prețul benzinei la pompă în românia.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

70 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Chiar ma întrebam zilele trecute cum de ți-ai luat tu bicicleta. Solved.

    • #2

      ahahahahahaha:))))))))))))))) dar e veche dude, eu am bicicleta de prin 2010…

    • #3

      vorbesti prosti pretul la pompa e acelasi

  2. #4

    asta pentru ca nu exista un organism care sa reglementeze pretul maxim la combustibil.
    Dar la tigari avem pret maxim. Tara de tampiti!

    • #5

      avand in vedere ca organismul, adica statul, isi trage cei mai multi bani la buget din acciza la combustibil, de ce ar face asta?

    • #6

      La tigari avem pret maxim???
      Stii cat e un pachet in UK? sau FR?

    • #7

      Pai taxele din combustibil sunt in valoare absoluta, nu in procent. Ma insel?

    • Pretul maxim la tigari are doua explicatii:
      – descurajarea contrabandei; daca un pachet costa aproximativ la fel pe piata neagra, nu are nimeni chef si interes sa faca contrabanda;
      – calcularea exacta a accizelor (acciza pe tutun are 2 componente – fixa la 1000 de tigari + procentual din pretul de vanzare maximal – incasata la aplicarea timbrului).

      Acum, daca ar fi la fel de simplu sa faci contrabanda cu combustibil, probabil ar exista preturi maximale si la benzina. Contrabanda se mai practica, insa in zonele de granita; cand am vizitat Maramuresul, m-au intrebat aia de la benzinarie de trei ori daca sunt sigur ca vreau sa fac plinul. Deh, nu m-am gandit sa-mi iau pasaportul la mine sa dau o fuga pana in Ucraina…

    • romeo…tu intelegi ce inseamna maxim?

    • #10

      romeo e moldovean…

    • #11

      Ba ce o sarit hunii…eu ziceam de altceva… nu ca tigarile au un pret impus maxim in RO…
      Ma bed…

    • #12

      @rumbu – daca asa e, imi spui te rog de ce exista pret maxim la gaz / electricitate / medicamente / telefonie mobila? E usor sa trafichezi minute Orange de contrabanda si nu m-am prins eu? Asta nu e o explicatie.

    • #13

      Situatia ar trebui sa fie similara cu cea a tigarilor si anume: accize foarte mari deci bani multi la buget , poate doar ponderea populatiei influentate de costuri sa fie putin mai mica in cazul tigarilor.
      Concluzia : Lobbyisti mult mai buni in cazul celor din industria hidrocarburilor si da ar fi fezabil sa se introduca un pret maximal ca si in cazul tigarilor ( daca acolo legislatia permite )

    • @jordan: nu stiu despre ce vorbesti, eu n-am auzit de preturi maxime la telefonia mobila, probabil te referi la tarifele de interconectare sau suprataxa de roaming. Limitarea lor are un motiv evident. In celelalte domenii, limitarea preturilor e evidenta – protectia sociala, controlul monopolului, etc.

      La tigari, motivul evident este plata accizelor. In momentul cand un pachet costa 100 lei, producatorul de tutun a dat deja la stat 16 lei sub forma de accize (atat e acciza procentuala – 16%). Daca chioscarul/patronu’ de club ar vinde pachetul cu 1000 de lei s-ar face vinovat de evaziune fiscala sustragandu-se de la plata accizelor (160 de lei).

      Acum, mie mi se pare o metoda buna de evitat contrabanda, daca ai tu o idee mai buna, ma inclin.

      Si in Polonia exista preturi maximale la tigari, insa ei fac o smecherie in restaurante si baruri: Ti-aduc pachetul de tigari desfacut frumos pe o farfurioara, iar pe bonul fiscal scrie 15 zloti + serviciu desfacere pachet 10 zloti. SI asa cumperi pachetul cu 25 de zloti. Toti strainii si-o fura asa ca sunt obisnuiti cu pretul mare la tigari.

      Sincer, ma mir ca nu i-a trecut inca prin cap smecheria asta niciunui “antreprenor” roman pana acum. Dar mai e timp.

  3. #15

    O sa fiu injurat, dar trebuie s-o zic: bicicleta, tren, metrou, autobuze, microbuze, inchiriat masina cand chiar ai nevoie de ea, taxi etc. Stiu, unele din cele pe care le-am enumerat functioneaza pe benzina/motorina. Dar o sa ma opresc din a zice asta atunci cand bucurestenii se vor opri din a mai merge in coloane de masini, cate un om in masina, cate 2-3h pe zi pe traseul serviciu-acasa. Iar apoi se vor plange ca e scumpa benzina. E scumpa pentru ca noi ii dam valoare, pentru ca noi mergem in continuare ca oile la pompa indiferent ca e 3 lei, 5 lei sau 10 lei litrul. Lor nu le pasa de noi, ei vor profit.

    • #16

      micutule, incearca sa iesi din carapacea ta. consumul masinilor personale este insignifiant, in tabloul mare al economiei. aici vorbim de transportul marfurilor si bunurilor, acolo unde pretul cu adevarat conteaza, pentru ca acolo se formeaza pretul final de raft al produsului. Ai idee cat consuma un vapor care trimite marfa? sau un tren? sau un TIR? nu, sunt sigur. ei, uite, vezi, de aia nu o sa rada nimeni de tine, nimeni nu rade de copiii care habar nu au pe ce lume traiesc.

    • #17

      Vei invata de la acest micut ca e foarte constient de tot ce zici tu; in plus, acei transportatori nu comenteaza la tine pe blog; cei mai “vocali” pe net sunt mai degraba aia despre care vorbesc eu, consumatorii persoane fizice. In plus, consumul vapoarelor e problema armatorilor, nu a mea. Decat sa ma uit in curtea altora, mai bine ma uit la mine cum astept 15 min in tramvai ca sa parcurg 100 m, din cauza unor idioti care stau singuri in masini pe toata strada si apoi zbiara pe internet ca e scumpa benzina.

    • #18

      Bgdn, bucurestenii sunt majoritari in tara….dupa spusele tale daca bucurestiul renunta la masini se rezolva pretul combustibilului in tara.
      Bravo! E prea de dimineata pt tine?

    • #19

      Puii mei, cred ca faceai aia 100 de metri in mai putin de 15 minute daca mergeai pe jos in loc sa astepti tramvaiul…
      Dar da, transportul in comun e o problema in Bucuresti, si nu neaparat din cauza traficului. Chiar si metroul vine la ore de varf la 6 – 8 minute.

    • #20

      @dufu, pe care magistrala? Pe 4? Ca pe 3 trebuie sa fii ghinionist daca vine la 5-6 minute, iar pe 2 vine la maxim 3 (de multe ori la 2 sau chiar la 1). Circul zilnic cu metroul.
      Si da, cea mai mare problema a transportului in comun de suprafata este traficul.

    • #21

      @Ady: nu merg in fiecare zi cu metroul, merg cam odata pe saptamina, chiar mai rar, dar intimplator ieri seara, in jurul orei 18:30 (deci ora de varf cum ar veni), in statie la Victoriei mergind spre Obor (deci M1), chiar atit am stat si asta era timpul estimat de venire al urmatorului tren: 5 minute.
      Mie imi plac astia ca tine care zilnic merg cu metroul, dar ori habar n-au pe ce lume traiesc, ori prind trenul chiar in statie, ori le este ceasul defect. Pentru ca atita timp cit pe site-ul lor, oficial, intervalele in care se succed trenurile sunt astea: www.metrorex.ro/program_circulatie_in_zile_lucratoare_p1379-1, eu nu stiu de unde scoti tu timpii aia. Apropos, daca ar fi asa, metroul bucurestean ar fi mai efficient decit cel din Viena sau Paris (unde, la ora de varf, timpii reali sunt de 2 minute intre trenuri). Ar fi la fel de efficient ca cel din Londra, ori stim cu totii ca nueste cazul (acolo la ora de varfi se succedau cam la un minut, poate chiar mai putin).
      Cit despre transportul de suprafata, mai citeste odata ce-am spus. Nu am negat ca traficul nu este un factor, ci ca ar fi principalul. Trafic mai este si prin alte metropole, si cu toate astea transportul urban de suprafata are mai putin de suferit. In opinia mea, cauzele sunt urmatoarele:
      1.) indolenta Primariei Generale;
      2.) Insuficenta mijloacelor de transport in comun;
      3.) Lipsa quasi totala a unui management al traficului;
      4.) Existenta unor legi pe care aproape nimeni nu le respecta;
      5.) Quasi absenta si lipsa totala de pregatire a celor ce teoretic ar trebui sa vegheze si sa impuna respectarea legii.
      In prezenta celor de mai sus, traficul (ca volum) nu ar mai constitui o problema asa de mare.

    • #22

      Ba da cum va roade pe voi grija re cu ce circul eu, ceva de speriat. Mai mult, rezolvarile sunt senzationale. In ritmul asta, orice remarca de genul strazile sunt pline de gropi’ poate primi un raspuns gen ‘eu merg pe trotuar’ sau ‘eu am tractor’ sau ‘ia-ti elicopter, e mai misto’. .

      Fiti atenti la problema si rezolvati problema., nu divagati. Aici problema e urmatoarea: companii dominante, care furnizeaza produse esentiale pentru om, abuzeaza de pozitia lor pentru a practica preturi excesive. Solutia? Reglementare pret maxim. Nu-ti convine, nici un bai, pleaca acasa si lasa pe altul, caruia o sa-i convina un profit garantat.

    • #23

      @ciobi – aritmetica, sefu, aritmetica 🙂

  4. #24

    Din cauza ca-s gropi mai multe in asfaltul de pe carosabil, masinile de transport combustibili merg mai incet, isi rup bucse/pivoti/alte elemente mult mai des => costuri de intretinere mai mari, deci preturile trebuie sa ramana suuuus.
    Glumeam, sunt niste speculanti infecti si atat.

    • #25

      Vroiai sa spui pt ca dam prin gropi de prosti? Asa da.

  5. O completare mica fata de continutul articolului tau:
    1. Arabia Saudita voia sa faca in asa fel incat sa creasca pretul barilului tot mai mult. Asta se putea face prin plafonarea extractiei si livrarii de petrol de catre statele OPEC la un anumit nivel incat cererea sa fie tot mai mare decat oferta.
    2. Iran-ul a anuntat initial ca se prezinta la intalnire insa cu 24 de ore inainte de marele moment anunta ca nu va mai lua parte
    3. Iran-ul are tot interesul sa scoata petrol cat mai mult – trebuie sa recupereze din pierderile avute in anii in care a avut embargo si orice palma data Arabiei Saudite (vechiul dusman) cu care oricum se afla in razboi indirect prin influentele fata de partile implicate in razboiul civil din Yemen (acolo se duce un razboi indirect intre Iran si UAE) este binevenita.
    4. Arabia Saudita a pompat tot mai mult petrol in anii trecuti ca sa loveasca in special in economia Rusiei (umbla vorba ca prietenul SUA ar fi insistat pe aceasta tema, in special dupa momentul anexarii Crimeei de catre Rusia) insa se pare ca si-a dat putin cu stangul in dreptul. Din fericire, bani sunt o gramada pusi de-o parte si acum deja UAE se pregateste pentru o epoca post-petrol.

    • #27

      ai citit articolul cu epoca post petrol de pe biziday, dar nu l-ai inteles complet, sa stii:)

    • #28

      Asa o fi dar e irelevant.
      Ce este relevant in legătură cu articolul este ca daca petrolul ajunge la jumătate din prețul vechi, la noi combustibilii vor fi mai scumpi de decât au fost înainte de ieftinirea barilului…

    • #29

      #amin :))

    • #30

      EAU a inceput de mult sa se pregateasca pentru post-petrol. Acum ar incepe Arabia Saudita. Care are bani pusi deoparte, dar ideea asta de a-si creste cota de piata in ultimii ani i-a cam pus sa cheltuie din ei. Au o relatie foarte complicata cu SUA, pt ca de frica lor (petrolul din fracturare hidraulica) au vrut sa-si creasca cota de piata. Si probabil ambele vor sa bage Rusia in gard. pt ca daca arabia saudita ar fi vrut cu adevarat, poate ar fi putut tine preturile mai sus. Dar putin mai greu (poate americanii se apucau de produs si mai mult, si nu e bine sa se puna rau cu ei). Nici americanii nu vor sa se puna rau cu sauditii, asa ca probabil ca le-au mai promis ceva, in schimbul jocului astuia (nu e destul doar ca ambele vor sa mai impinga rusia de pe piata). Ce le-au promis americanii ? (mai ales in conditiile in care le-au facut-o si cu iranul)

  6. #31

    Cacat…tot la fel de mult se merge cu masina..Nu conteaza pretul combustibilului.
    Lumea se vaita ca nu sunt bani, dar masini au cate 2-3 pe apartament sau chiar pe garsoniera.
    E aglomerat aproape fiecare oras prin care am trecut.

    • #32

      Pai e simplu.
      Copil de dus la.scoala/gradinita si apoi servici pana in ora 9. Idem la intoarcere asta pt sotie.
      Pt mine care muncesc cam 10h zilnic in medie orice minut de somn conteaza, nu-mi permit sa ajung pe plantatie obosit si ca sa ajung la timp sa plec cu 1h mai devreme cand pot face drumul cu masina in 25.
      Si apoi mai sunt cateva detalii dupa cum urmeaza:
      50% din timp ploua e urat si sunt noroaie/praf/mizerie.
      In mijloacele de transport in comun e o crasa.lipsa de deodorant, inghesuiete cu nespalatii si apoi peste 1h sa ai intalnire cu partenerul din Elvetia.
      Cu bicicleta e sport extrem plus nu e cald tot timpul.
      Taxiul costa zilnic dus intors cat un leasing daca e folosit frecvent.
      Pt nevasta si copil siguranta e mai importanta decat sa mearga aiurea prin mijloace de transport. (Am prietene batute in troleu de unii, nu s-s bagat nimeni, evident)
      Si lista poate continua…si eu imi doresc o alternativa viabila si merg de cate ori pot cu bicicleta sau pe jos, dar asta este cred sub 5% din timp

  7. #33

    cred ca s-a mai comentat si pe blogul de bricolaj al samsarului din brasov: pretul de care vorbesti tu este de fapt o cotatie. cotatia petrolului la burse specifice.
    tradus: pretul pe care promite un cumparator ca il va plati pentru un baril de petrol peste o anumita perioada de timp (de obicei cateva luni).
    din acest motiv scaderea pretului benzinei la pompa nu se intampla atunci cand cotatia barilului de petrol scade. se poate intampla peste cateva luni cand rafinaria plateste pretul cotat.
    la fel, daca virgula cotatia petrolului creste de la 40 la 100 astazi sa zicem, la pompa asta nu ar trebui sa se vada decat peste ceva timp.
    asta fara a intra in discutia cu accizele.

    • Daca va creste cotatia barilului de petrol de la $40 la $100 astazi, pe cat punem pariu ca se vor majora preturile la pompa in maxim… cateva ore?

      @cetin – am niste amici tare buni prin zona UAE-Kuwait cu experienta pe la Aramco in trecut si mi-au explicat multe chestii pentru care trebuie si timp si spatiu pentru a putea fi prezentate insa recunosc, mi-a placut cum a prezentat Moise G. treaba asta.
      Apropos, accizele si taxele astea de la noi parca sunt mai toate calculate procentual sau, cel putin, cele mai insemnate. Si asta ar putea fi o explicatie pentru care pretul scade foarte greu si foarte putin fata de bursa.

    • #35

      maxim cateva ore? fii serios, in 5 minute se dubleaza pretul in toate statiile. COMPLET procentual. stii care e faza dura? ca daca pretul la baril revine la 140, pretul la pompa la noi se va duce in 10 lei cel putin

    • #36

      as vrea sa iti zic ca, spre deosebire de samsar, eu am fost broker de valori mobiliar autorizat si mi-am castigat painea o perioada din asta, pe vremea cand gelsor facea 1 milion de dolari pe zi din asa ceva, deci stiu ce inseamna un pret de referinta, care e complet diferite de vanzari short sau long, futures sau nu. odata ce cotatia s-a dus in 40, toate vanzarile iau asta ca punct de referinta. dar nici macar asta nu e problema, ci faptul ca la noi pretul la pompa nu variaza sub nicio forma decat in sus.

    • #37

      ma rog, ideea era simpla: cotatia barilului de petrol nu inseamna pretul benzinei in acel moment la pompa. se lucreaza cu rezerve de petrol pe cateva luni, etc.
      de asemenea, ce am spus mai sus ar trebui sa functioneze intr-un mediu oarecum ideal (reglementat) unde nu este haiducie legala.

    • #38

      bineinteles. oricum, cat timp exista acciza, preturile nu au unde sa se duca mai jos

    • #39

      Eu ti-am mai zis tie ca esti idiot, o repet si se confirma.

      Maestre, fix ce incerci tu sa scremi acolo a zis omul asta in articol. Pe langa cotatii, futures si stocuri, pretul a crescut speculativ ( si la bursa si la pompa) si nu a scazut corespunzator dupa ce nu s-au materializat asteptarile. Si vorbim de acelasi produs care zace in petroliere in toate porturile mari.

      Simplist, auzi ca statul vrea sa faca autostrada pe la tine prin curte, si scoti propietatea la vanzare cu x10 mai mult, si tu si vecinii. Nu se mai face nici o autostrada, dar voi ramaneti la acelasi pret.

      Aceste distorsiuni nu ar fi posibile daca nu ar fi vorba de cartelare. Dar sa ii multimim domnului Mihai Berinde, fost presedinte la consiliul concurentei, actual director OMV-Petrom pentru spargerea cartelului, not.

    • daca virgula cotatia….daca virgula cotatia…..daca virgula cotatia…..daca virgula cotatia…daca virgula cotatia

    • #41

      @alxzen autorul spune ca pretul la pompa ramane la fel, eu spun ca asa ar si trebui si explic motivul. dar tu esti prea ocupat sa ma faci pe mine idiot ca sa poti sa citesti mai cu atentie.

    • #42

      nu, autorul spune ca pretul a crescut in 10 minute de la anutul summitului, dar nu a mai scazut dupa aia.

    • #43

      asa, pai eu ce am zis? 🙂

    • #44

      a, deci e ca ieri, cand ne contraziceam 4 insi care sustineau aceeasi idee?

    • #45

      e bine ca ne intelegem.

    • #46

      e important, da…

    • #47

      @alxzen

      Referitor cu autostrada si umflarea pretului pe proprietate; slava cerului ca s-a inventat notiunea de ‘Expropriere’.

      🙂

  8. #48

    Aia e ceo? Sa moara fram de nu zici ca e d-aia de feliaza salamu in alimentara si se cearta cu Milica de la 5 ca face prea mult zgomot cand duce gunoiu…

    • îţi citesc de ceva vreme comentariile de pe aici şi sunt din ce în ce mai sigur că eşti cretin. şi crede-mă, e constatarea unuia care nu obişnuieşte să înjure lumea pe net…

    • #50

      Imi cer scuze…

    • #51

      Dar aia tot ca o doamna de iti respinge actele pentru un timbru arata, in nici un caz nu zici ca e CEO.

  9. #52

    Toate sunt adevărate.
    Scăderea preţului barilului de petrol poate influenţa preţul de vânzare la pompă, însă în foarte mică măsură. Cel puţin la noi.
    Dacă luăm în calcul că litrul “crud” de benzină, motorină etc. la producător/ procesator, acesta este pe la 3 lei restul fiind taxe şi accize disimulate şi “vârâte şi păstrate” acolo de te miri de când. Nu mai e o mare “tehnologie” să păstrezi un preţ la cotele actuale.
    Aproposito, ştiţi că încă plătim taxa de solidaritate BANCOREX în litrul de gaz la pompă?

    Şi dacă mai aveţi oarece îndoieli, aruncaţi-vă un ochi pe factura de gaze, de curent… Îţi trebuie măcar un master în economie şi un doctorat în marketing să înţelegi ce tot se adună acolo lângă valoarea consumată. Plus încă o menţiune: aţi văzut că accizei din factura Electrica de exemplu îi este aplicat TVA? Adică taxă la taxă…

  10. #53

    Pretul barilului e una si pretul de la pompa e alta…Exista o limita sub care pur si simplu compania petroliera nu mai produce suficient profit pentru a multumi actionarii! In extractia petroliera exista foarte multi factori care influenteaza costul unei companii pentru a extrage/transporta/trata/ rafina titeiul brut. Sunt de acord ca e exagerat ca pretul sa se duca doar in sus , dar totodata am si imaginea de ansamblu a ceea ce inseamna exploatare petroliera. Just my 2 cents…

    • #54

      Meh, oricum daca urmatorul soc petrolier se nimereste la fix, e posibil sa se duca in cap toata industria.

      Consum scade ( China, Europa), numarul producatorilor potentiali creste ( America de N – fracking + tar sands, Iran, Nigeria) se duce in cap si estimarea lor privind costurile crescute cu extractia si indetificarea de noi rezerve. Americanii spun ca la 50-55 dolari barilul forarile lor sunt profitabile.

      Daca OPEC forteaza o productie scazuta unilateral, fara Rusia si Iran cota lor de piata se duce in cap, cu economiile lor cu tot ( Indonezia si Venezuela scartaie rau, AS are rezerve, dar nu suficiente).

      Productia este prea mare, dar nu poate scadea, consum scade odata cu incetinirea cresterii economice, rezervele sunt la maxim istoric si efectiv am ramas fara capacitate de stocare. Cum zice rusul, catch 22.

  11. #55

    Nu se intampla doar in Romania, te asigur. Insa la noi nesimtirea este mai mare. Intotdeauna fie nu mai au stocuri si trebuie sa cumpere la pretul mai mare, fie au stocuri cu pretul mai mare si nu il vor micsora.

  12. #56

    Am dat o mica cautare de curiozitate sa vad daca doar la noi e practica asta:

    www.shell.de/products-services/on-the-road/fuels/fuel-pricing/historical-prices.html

    De la un 1.63 E prin 2013, in martie 2016 a ajuns 1.22 E. Deci nici pe departe injumatatirea pretului. Oricum probabil se poate face o documentare mai amanuntita daca chiar se vrea o comparatie, Poate chiar ar fi interesant un articol complet si documentat ce compara situatia din mai multe tari europene.

  13. #57

    Chestia asta cu pretul la pompa se practica si in alte tari. La PECO-ul de langa mine (Shell), pretul la benzina/motorina e £1.059 constant de ceva luni

  14. Pretul la pompa depinde de multi factori dintre care cei mai importanti (ca pondere) sunt pe de o parte A. nivelul accizelor si taxelor asociate si pe de alta parte B. profitul dorit de catre actionari.
    Contrar aumitor opinii punctul B. poate fi negociat si diminuat in schimb punctul A. tine de o politica statala determinata de o anumita strategie economico-sociala si implicit politica.

    La nivelul statelor dezvoltate se practica un nivel de accizare mult prea ridicat din punctul meu de vedere – uneori folosesc expresia ca atunci cand tarile din UE au 20-30 % din buget asigurat de taxe pe combustibili, alcool si tutun dayu dovada de lipsa de viziune economica, politica si sociala. Pe de alta parte nu e bine sa ai nici un pret extrem de scazut (gen Venezuela) pentru ca in acest caz costurile asociate serviciilor asigurate de catre stat nu au cum sa fie de calitate pentru ca nu ai bani suficienti la buget.

    In esenta este nevoie de un echilibru intre venituri si costuri…cred cu tarie faptul ca o reducere generala (worldwide) la taxe si accize cumulata cu taxarea anumitor tipuri de infrastructura poate duce per total la un progres economic si social sustenabil in timp. In acelasi timp mi se para o masura echitabila fiindca NU toti proprietarii de masini merg 100% din timp pe autostrazi => nu e corect sa platim cu totii la combustibil un serviciu pe care nu il folosim. Iar pentru cine crede ca vor mai exista in maxim 10 ani autostrazi fara taxe sa faca un mic joc in care sa se puna in rolul unui investitor si sa se apuce de calculat margini si timpi de break-even. Un cost rezonabil (legat de autostrazi) mi se pare undeva in zona 4-5 EUR / 100 KM colaborat cu undeva la 0,5 – 0,7 EUR / litru benzina. Statul va castiga pe termen lung din industriile si serviciile care (ca regula generala) apar ca “ciupercile dupa ploaie” in acele zone geografice care au in primul rand infrastructura de transport (rutiera, feroviara, navala, etc…si in functie de specificul geografic al regiunii respective)

    Si inchei cu a spune ca Romania are o pozitie de tranzit care justifica investitii majore intr-o retea rutiera in zona 1800 – 2400 KM pe 2 coridoare majore Est-Vest si Nord-Sud cu cateva autostrazi de jonctiune intre cele 2-3 principale. Faptul ca avem Dunarea si o retea feroviara (chiar daca cam in paragina) NU justifica mai mult de max 2400 – 2500 Km de Autostrazi. “Greul” transportului in mod normal se face naval (dpdv tonaj) si apoi feroviar.

    • #59

      Foarte bine spus. Ne trebuie o cruce de autostrazi, una neaparat cu plecare din Constanta (da, stiu ca exista) dar care sa ajunga pana la granita cu Ungaria, si inca una din Siret ( 🙂 ) pana in… Giurgiu. Prin portul Constanta s-ar putea transfera si de 10 ori mai multe containere decat in prezent. Dar trebuie infrastructura. Toti stim, si guvernantii stiu, oare ce lipseste?

  15. #60

    Nu ca iau apararea benzinarilor da… nu s-a dus iar in cap pretul
    www.topoilnews.com/

  16. #61

    Maestre, cata vreme nu (mai) este petrolul tau poate avea orice pret.

    Chestia nasoala e ca si ceilalti operatori de pe piata au spirit de turma si chiar daca iei petrol rusesc/arabesc pretul la pompa tot pe-acolo se-nvarte.

    • #62

      multumiri domnului nastase care e vandut petrolul pe 3 lei

    • #63

      si domnului tariceanu care l-a dat moka pe restul

    • #64

      Concomitent cu ce a spus @vlad & @arhi: multumiri si noua, de la noi, la absenteismul miserupist desavarsit dovedit.

      nastase si tariceanu l-au dat pe 3 lei (comisioanele si spagile aferente sub maneca, fireste), dar asta fiindca au fost lasati in pace sa-l dea, multumita tolerantei noastre sictirite, a ‘boborului’, din care face cu totii parte.

      Cum zice filozoful: In tara vinovatilor, complicilor, acolitilor, complotistilor, conspirationistilor & cozilor de topor, nu exista nevinovati.

    • #65

      @gupis : ce-i drept, ne-au si intrebat inainte ce parere avem dAr noua nu ne-a pasat, suntem niste indolenti nenorociti pfffuuuu

      @arhi : si domnu boc parca le-a prelungit dreptul de exploatare cu inca 25 de ani

  17. #66

    La fel cum s-a intamplat si dupa criza cu bancile: in vest, dobanzile & marja au scazut, la noi au crescut.

    “Vă las să ghiciți ce s-a întâmplat cu prețul benzinei la pompă în românia.” — cresc, cresc, cresc, fiindca suntem atat de bogati, incat noi cacam platina, bani si diamante fara numar.

  18. #67

    Ce fatza de pensionara nefu.. are tanti Mariana asta..

  19. #68

    Am citit ca Aramco isi va vinde 5% din actiuni, banii primiti urmand a ajunge intr-un mic fond de investitii de vreo 2.000 de miliarde de dolari.

  20. #69

    in romania pulii o sa scada pretul la pulivara. doar nu estem prosti. o tzara frumoasa plina de oameni inteligenti care se misca.
    pretul la baril nu se ghiceste. zici c-ai fost broker? probabil te si considerai bun. un “NE” s-ar potrivi ca prefix. sa traiti~ anyhow

  21. #70

    Pretul la pompa in Romania e legat de un singur lucru, indiferent cat sunt cotatiile barilului. Unul singur: hiper-dependenta urmasului iobagilor si serbilor de pretioasa lui masina.