Deci ca să te angajezi junior pe postul de art director, adică ăla care duce cafeaua tuturor celor din birou, mai cară o mapă și mai face chestii până se eliberează un post imediat superior, trebuie să știi ce? Tot ce înseamnă UX and shits, prezentări, 3DMax, pitchuri și altele?

Dar parcă era junior, adică prost plătit și cărător de cafele, că doar învață.
Vă zic, sistemul ăsta Bologna a distrus scala valorilor din românia. Fără un master cred că nici paznic la Scorsese nu te mai angajează, doar tot prostul face master.

Advanced Ideas cauta Junior Art Director

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

76 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Astia, ca multi altii, vor unu profi, da vor sa-i dea bani putini, asa ca angajeaza pe pozitie de junior.

    • #2

      eventual sa faca munca aluia care nu face nimic, dar e sef sau e ruda cu ownerul

  2. #3

    mai asteapta vreo 5 ani sa ajunga toate generatiile astea care nu iau bac-ul acum la maturitate profesionala si o sa vezi cum le scad pretentiile exponential; deocamdata inca mai merge asa.

    • #4

      Advanced ideea my ass, plânge-te cu sughiţuri că ţi-a plecat afară dupa 6 luni. că i-ai acordat încredere, ai investit în el. Nu bă, el a investit în el şi a făcut o pauză la tine’n ogradă până şi-a rezolvat nevastă-sa cu diploma.

    • #5

      @sevastian: Daca tu ca angajator devii un jeg de om, normal ca ma folosesc de tine si ma car.
      Daca esti baiat, facem bani impreuna.

    • iREQUEST sau Apple Constanta sau 13 milioane, pe post de junior, full time. Maxim 3 luni a rezistat fiecare junior, multumim Victor Mihail Paduraru.

  3. Daca as mai avea varsta de junior, m-as duce la interviu, as acepta orice salariu, si dupa ce incep munca si sa imi bat joc grav de ei.

  4. Sa imi dau cu tesla, cum de au pus in aceeasi functie cuvintele junior si director? Cum? Adica e ca si cum ai spune angajam junior financiar director sau junior production director. Nu inteleg!

  5. #11

    De obicei Junior înseamnă ca știe ceva din toate astea, dar nu are experiența mai multă de 2 ani. Sincer, nu văd ce e in neregula cu oferta de job pe specific art/creative director. De obicei creative director conduce o echipa de graphics designers si motion graphics designers, așa ca tre sa știe ce si cum. Salariul nu e postat, așa ca acolo nu ma pot pronunța.
    E ceva ce-mi scapă mie? 🙂

    • #12

      In neregula e urmatorul lucru: Vor unul cu experienta de expert dar sa fie platit la salariu de student. In general multe firme iti pun pe lista cateva zeci de chestii pe care sa le stii deja, unele fara legatura cu viitoarele tale proiecte, pentru a avea de unde gasi motive pentru un salariu de junior/standard.

    • Creative director nu numai ca trebuie sa conduca echipa dar se ocupa si de pitch, storyboard, clienti, gaitul clientilor si managementul echipelor etc. Job-ul asta postat de ei e un amalgam de chestii nedefinite. EI de fapt probabil cauta un generalist sau un runner intrucat domeniile postate de ei sunt complet opuse: UX/UI nu are nici o legatura cu After Effects , 3Ds Max sau brand design. Salariul trebuie sa fie unul ‘pe masura’ avand in vedere ca nu au specificat nimic despre: creative freedom, ore de lucru, posibilitate de promovare, training sau daca este un job permanent/temporar. Un anunt tipic romanesc.

    • #14

      Raphaeloo: Io nu vad cum e treaba CD-ului sa se ocupe de gasitul clientilor si managementul echipelor? Cand zic ca va conduce echipa inseamna ca da directia creativa si apoi se ocupa/supervizeaza creatia proiectului in sine. Uneori CD nici nu e in contact cu clientul, decat la inceput pentru prezentarea storyboard-ului. Multi dintre clienti vin deja cu ideea, tu tre doar sa o dezvolti. Restul e treaba echipei de vanzari, a PM-ului etc.
      Setul de skills cerute poate fi specific pentru o industrie sau un set de proiecte. Nu-mi spune ca nu se poate. 😀 Nimic nu e batut in cuie. In advertisement, proiectele sunt super diferite. De la Graphics la video, trecand prin packaging, chestii custom (PS4 controllers de ex) si chiar si videogames figurines. De ex. Pentru 3D work eu folosesc o firma din Lyon, care face niste lucrari super faine si sunt si destul de ieftini (comparativ cu piata muncii unde sunt eu). Si totusi prefer ca omul creativ din birou sa aiba idee si de 3D.
      Eu as mai adauga si altceva la job requirements (optional): 3Ds Max rendering si poate AutoCad. 🙂 Cu experienta minima.
      Nu au precizat salariul, asa ca sper ca e negociabil. De asta au pus 3 posibile tipuri de candidati.
      Just my 2 cents!

    • #15

      @raphaeloo ma stii tu ce stii acolo dar uite AE in UX/UI se refera la UI Prototyping care ajuta atat la pitching/early PO feedback cat si la dev guideline ca nu mai stai in sufletu front-erilor sa explici fiecare interactiune. Fac asta de un pic mai mult da` 10 ani.

      In experienta mea nu exista generalisti, exista designeri care se feresc sa comunice ce interese urmaresc (aia “buni la toate” care fac tot ce zice sefu`, dar mediocri in orice).

      Nu se poate Junior pe pozitie de “art director”, aia se cheama senior. E cacat de corporatie romaneasca intalnit in outsourcing care practic se traduce: stii vrem sa fii bun dar nu prea vrem sa iti dam bani. Asta e tot.

  6. #16

    Mie mi se pare ca aia cauta ce-o fi – fie junior, fie mediu, fie zeu.

    • Alea sunt “probele de foc”. Adica daca nu te pricepi la tot ce vor ei acolo nu ai nici o sansa. Ma intreb ce mai cereau daca angajau senior.

    • #18

      O sa razi, da’ redactarea anuntului pentru postul de “senior-dumnezeu-care-le-stie-chiar-pe-toate” ar fi fost mult mai usoara: “Am dori ca George sa ne contacteze”.

    • #19

      :)))))))))))))))))))))))))))))))))))
      daca mergea sistemul de rating…

    • #20

      1:0 nea zapada si ramane asa ca esti simpatic. No hard feelings. Si ce sa vezi, ma dau lejer prin Ps, Ilustrator, AE, Resolve si alte jucarii funny de timpul liber daca la asta se rezuma arta. Oare imi da bonuri de masa ca aplicam fara jena, junior, senior, cui ii pasa.
      vimeo.com/49323731
      vimeo.com/georgepoenaru
      500px.com/georgepoenaru

    • #21

      cine e diana?

    • #22

      Sotia mea.

    • #23

      Berlinesti, Jorjele, berlinesti?

  7. #24

    3Ds max? si asta a ajuns mainstream?

    • Stai sa vezi cand o sa ceara Nuke in loc de AfterEffects.

    • Se cere deja stai linistit 🙂 Poti sa adaugi in lista Fusion si Hitfilm.

    • #27

      pe bune? la mine daca vine un shoarec de 20-25 de ani si pretinde ca stie toate programele astea nici ca macar nu stau de vorba cu el.

    • Adevarul e ca fix dupa varsta de 25 de ani esti copt suficient sa le stii pe toate. Probabil ca nimeni nu pretinde ca stie toate programele astea (sau din contra, poate sunt multi si nu stiu eu) dar in acelasi timp mi se pare o tampenie sa sustii ca nu poti invata majoritatea din ele pana la varsta asta doar pentru ca tu n-ai putut face aceasta performanta.

  8. #29

    Până pe la 25-26 de ani când mi-am făcut firmă, ca să mă angajezi era foarte dificil. Nu pentru că credeam că știu tot sau că nu mă potriveam cerințelor ci pentru că mă duceam la angajare cu lista mea:
    – Eu știu să desenez, să fac etrieri, cartofi cu smântână și să rotesc cazmaua ca ninja fără să mă lovesc. Ai nevoie de serviciile astea? Pentru care din ele ești dispus să mă plătești și cu cât?
    Așa începea discuția mea cu orice angajator.
    Când m-au angajat ăia la ziar vreo săptămână a venit cucoana de la resurse umane să mă întrebe pe ce post să mă treacă pentru că pe diploma mea scrie fierar-betonist iar ea nu știa de ce mă angajase nea Mitică de la Ligă la un ziar… I-am zis…
    – Tanti Mia, pune tanti fierar-betonist că dacă-ți zic altceva nu știi unde să mă încadrezi la salariu…
    Problema mare a țărișoarei ăleia din care-am plecat cu strângere de inimă e că scara de valori s-a standardizat de m*iste de la resurse umane care habar n-au ce e ăla fotoșop dar au trecut și ele acolo în listă.
    Țin minte că era un anunț de angajare la Astral (mai ține cineva minte Astral?) că vor un administrator de rețea care să știe “oracle”. Ne-am căcat de râs la interviu, nici nu știa aia ce să ne întrebe. Puteam să-i spun că știu să fac și cingo la imprimantă că mă credea.
    Pe urmă au început să se umfle totul. Și nu doar datorită angajatorilor și m*istelor de la resurse umane ci și datorită nouă, ăstora care căutam de muncă. Stăteai o noapte și te uitai la colegi peste umăr cum învârteau layerele în fotoșop și-ți punea poza decupată în piscină cu Sabrina, gata, te considerai specialist.
    – Scrie bă Georgele în siviu că știi și fotoșop…

    • Asta cu Photoshopul am vazut-o si eu de curand la un post care mi se parea interesant. O corporatie cunoscuta (nu dau numele) avea post de admin/consultant pe VoIP si printre cerintele normale postului s-au gandi sa insereze si “Cunostinte medii de Photoshop”. Cum ai putea sa iei in serios un astfel de anunt?

    • Da-le dai numele nu e cazul sa ii menajezi.

    • #32

      “Tanti Mia, pune tanti ferar-botanist!” :))))))))

      #profitSiEuCaSiTimSiDanyCorbanyCaNuMaiExistaSistemDeVotSiNuAmSaIauMinusuri
      #profitaSiTu

    • #33

      Si tu nea Ilie ? Ce vreti, eu nici paracetamol nu cumpar, imi fac singur (ho bah, ca glumesc). Am trecut de pubertate, mi si rusine sa trec Photoshop e ca si cum as trece ca stiu world si excel, ultima pasiune e manufactura moleculara, nanoengineering.

    • #34

      nea ilie ti-as da 10k likeuri dar iar a scos asta rateingul arza-l focul.

      A reinceput Ubisoft campania cu anunturi de web designeri. 🙂 🙂 🙂 🙂
      Sa vedeti acolo salarii si requirments pe 10 lei, dupa ce HRu iti raspunde in cateva luni si sunt fix niste pixdulice d-astea descrise ca mai sus cu aere de importanta nationala.

  9. #37

    Tim a ratat o ocazie buna de a se angaja, daca e pe bune ce scrie la adresa blogului sau…

  10. #38

    Sunt singurul caruia anuntul nu I se pare chiar asa de exaltat?
    Junioratul nu ti-l da necunoasterea folosirii unei unelte, ci cum sa folosesti unealta aia sa produci ceva eficient, vandabil, care sa placa clientului…Chestii pe care le inveti in practica, spre deosebire de 3D Max pe care-l inveti acasa de pe youtube.
    Sincer suntem in tara in care totul se pirateaza, si daca esti pasionat de un domeniu creativ e imposibil sa nu scapi fara sa stii mediu spre bine toate softurile implicate in producerea de continut.
    Sincer eu n-as discuta nici un job indiferent de cat de entry-level fara portofoliu de lucrari.

    Cred ca o firma de creatie are nevoie de un om care de la junior ajunge senior bun nu unul care e multumit s-o frece nemultumit 8 ore pe un salariu de rahat cu ceva fotoshop “mediu”

    • #39

      Ca sa continui ca am dat click repede…
      .
      Orice domeniu care presupune crearea de continut e un domeniu vocational, necuantificabil “la ladita de cunostinte”. Adica are ca prima conditie pasiunea pentru ce faci, altfel nu vei ajunge niciodata bun.
      Iar un om pasionat stie uneltele si a facut deja lucruri, e acolo doar ca sa invete sa le faca mai bine si sa invete secretele meseriei.
      Un om nepasionat e inutil si lui si angajatorului. E plina lumea de joburi cu rezultat “la cantitate”…

    • #40

      fizic nu ai cum sa fii pasionat de toate cerintele alea. ori le stii bine, ori ai pus si tu pe sabrina in piscina de 2 ori si stii photoshop.

    • #41

      daca juriul de la motherfucker NIKON nu a fost in stare sa sesizeze un fals in PS, e bun oricine… www.boredpanda.com/nikon-awards-photoshop-fail-chay-yu-wei/

    • #42

      ha? 3Ds Max pe care-l inveti acasa de pe youtube? tocmai ca te-ai pishat finutz pe 20 de ani de cariera mia! care este

    • Nu e asa usor de pus Sabrina in piscina din prima si sa se si ude…

    • Chiar te rog sa ne arati cum poti invata asa usor 3d Max si alte programe gen Maya si Nuke de pe Youtube, sincer chiar sunt curios (a, si te rog daca se poate sa fie in engleza nu tutorial facut de vreun idian). Tu n-ai discuta fara vreun portofoliu? Ce te face sa crezi ca altcineva te angajeaza fara portofoliu in domenii creative? Pentru un ‘fotoshop’ mediu angajezi junior designer. Ce intelegi tu prin producerea de continut? Jobul asta cere multe chestii care nu au nici o legatura cu producerea efectiva de continut ci mai degraba managementul proiectului in sine.

    • #45

      Sabrina? Nu se poate! Ea este #femeieCuPrincipii! #SabrinaNuAruncaCuGuraInainte #SabrinaEsteFomeieDaTreaba #Mare #eQuellyaLaSotzalau

    • #46

      @arhi
      De “toate” nu, dar de o buna parte cred ca poti avea o idee destul de bine conturata.
      De-aia sunt si “nivelele de selectie” acolo. Nimeni nu se asteapta sa le stii pe toate, ei doar spun ce cer la modul ideal . Si asta e bine.
      Pe de-o parte descurajeaza pe cei ca nu prea sunt potriviti si fac o preselectie pentru cei interesati.
      La un anunt de “fotoshop mediu” primesti 1500 de aplicatii. Nu au fizic cum sa selectezi din 1500 pe aia buni. Poate unul-doi-zece scapa. Asa ceri mii de chestii care sperie pe neavenitii total si primesti doar 150 de aplicatii de oameni care au acceptat provocarea “ia hai sa le arat ce stiu”. Am pornit asa, stiu ce vorbesc.
      .
      @Jaiz
      Nu “doar” de pe youtube, dar nu cred ca stiu pe cineva care lucreaza cu programe de genul care sa le fi invatat la cursuri oficiale pe programe cumparate pe bune. Daca esti mai batran 3dcafe sau turbosquid-ul erau dumnezeu intr-ale tutorialelor in 99-00.
      @ Raphaeloo
      Ce-i amuzant e ca tu ai in portofoliu lucreri rezultate din aplicare unor tutoriale gratuite de pe net…pe care le recomanzi…QED
      Sa fim seriosi, daca-ti place ceva vrei sa testezi orice ca sa ajungi la un rezultat, te strofoci, cauti sa inveti, citesti pe tema, te joci cu pluginuri. Cam ce faci tu, nu-mi spune ca tutorialele alea sunt facute de la birou. Si asta in timpul tau liber, acasa…PENTRU CA ITI PLACE. Si de-aia si ajungi bun in general, tot pentru ca iti place.
      .
      Crearea de continut presupune exact asta, obtinere de plus valoare necuantificabila relevant prin cantitate. In general locuri unde ideea si cultura profesionala primeaza folosirii uneltei.
      NU te angajeaza nicaieri fara portofoliu in asta . La nici un nivel.
      .
      Bottom line:
      Daca as fi incepator pasionat in cautarea unui job serios, asta ar fi genul de anunt pe care l-as vrea. Pentru ca presupune participarea la niste chestii din care inveti “sa faci case” nu “sa dai cu ciocanul”. Aia cu fotoshop raman la anunturi cu DTP.
      Eu as vrea sa fiu selectat dintre 20 de candidati relevanti si care cred ca pot, nu sarit de mitzi de la HR intre candidatul 1456 si 1458 pentru ca statea pe feisbuc.

    • @habarnam

      Spre deosebire de tine mie un anunt de genul asta imi da senzatia ca:

      1. E scris de cineva care habar nu are ce inseamna tot ce a insirat acolo
      2. Se cauta un om bun la toate “bani putini si oase rupte”
      3. Neseriozitate. Cand vrei seriozitate nu ma iei cu Fat-frumos si pasionART. E business la mijloc nu balci.
      4. Imi insira doar ce se cere nu si ce ofera pachet salarial, program de lucru (fara faze de genu ca din agentie nu stii cand pleci) posibilitate de promovare etc

    • @Habarnam

      In legatura cu tutorialele, majoritatea sunt tutoriale platite (pe bune nu piratate) si unele facute la scoala.
      Intradevar ai dreptate in ceea ce priveste pasiunea dar te inseli amarnic in legatura cu acest anunt intrucat oricat de pasionat esti tu nu ai cum sa stii ce presupune jobul de Junior Art Director. A da, esti pasionat, ai idei, stii software-ul, dar nu esti nicidecum pregatit pentru pitchuri si project delivery cap coada. Da, asta e genul de job pe care il vrei la 18 ani, sari pe el si peste cativa ani realizezi cum se invarte treaba in domeniul asta si iti dai seama ce job de cacat ai avut. Nu-i nimic, nu e o experienta pierduta, taman inveti ce sa intrebi la urmatorul interviu si vei afla care sunt cuvintele cheie ce ridica un semn de intrebare atunci cand vezi un anunt ca asta.

      Dupa cum spune si @SD eu cred ca nu intelegi discrepanta dintre titlul jobului + implicatiile lui si cerintele lor.

      @SD Sunt perfect de acord cu ce zici, intrucat ai inteles cat de ridicol suna anuntul asta….fix ce i-am raspuns Dianei mai sus.

  11. #51

    Super Omu..bai terminati cu anunturile astea Dr hipstereala.

    • #52

      – Și cum ziceați că vă cheamă?
      – Hauraș Mărgărit…
      – Păi mi-ați scris în CV că știți să dați cu cuțitul…
      – Da, mâncați-aș, nu aț scris voi la anunț că-l vreț pe SuperCiomu?

  12. E cumva paradoxal ca singurul care s-a apropiat de intelegerea anuntului a fost un user cu numele de habarnam… (au mai existat niste voci, dar vad ca n-a intrat nimeni foarte mult in detalii). Cel mai nasol e ca, pentru lipsa asta de intelegere, vina tot publicitarii o poarta, nu oameni din afara industriei care “nu inteleg”.

    Ar trebui din start sa mentionez ca nu am absolut nicio treaba cu agentia in cauza, desi am lucrat in destule in ultimii sase ani. Am facut prima mentiune pentru ca nu stiu exact ce practici de business au oamenii si cu cum isi trateaza juniorii. Totusi, as vrea sa clarificam niste lucruri valabile pentru intreaga industrie… ca sa nu mi se albeasca in mod inutil un fir din barba (cam jumatate dintr-o barba de hipster, deci nu e mare pierderea).

    1. Publicitatea e o meserie, una pe bune, cu multe dintre specializari trecute in codul CAEN si asa mai departe. Da, stiu ca pentru multi dintre cititori, baietii aia din agentii sunt niste plictisiti care castiga mult (o placuta amintire pre-criza din 2008) si muncesc putin (niciodata putin – in gol, poate, dar niciodata putin), dar chiar vorbim despre o meserie. E una vocationala, cu multe reguli neclare si foarte mult stres inutil, dar e o meserie. Motivul pentru care e prost inteleasa si de catre aspiranti si de catre cei de pe margine tine si de modul in care este tratata in Romania, dar uneori si de egourile reprezentantilor ei si de frustrarile cu iz “artistic”. Multi publicitari ar prefera sa fie cunoscuti drept “artisti neintelesi” care vin la birou si se distreaza, in lipsa de altceva, decat drept genul de oameni care stau pana la 23.00 invartind concepte
    pentru a le prezenta a doua zi la ora 9, in fata unor directori de companie straini. Din varii motive, primul model pare mai acceptabil pentru tineri.

    2. Postul de junior art director chiar asta este… este un post, un job, daca vreti. Poti ramane la stadiul de juniorat ani de zile. Prin urmare, junior nu inseamna intern, ci un om cu suficienta experienta si un minim portofoliu pentru a fi bagat in seama, dar nu suficient pentru a-i da un
    proiect pe mana sau a-l lasa nesupravegheat. Este, daca vreti, urmatorul nivel dupa student. A fost la cateva concursuri, a lucrat putin prin agentii de cartier sau in colaborari minore cu agentii mari si intelege ce e ala un brief, un deadline, un concept si evident, intelege care e structura unei agentii. E un om care cam stie ce se cere de la el, dar nu are repere. Cum publicitatea cere exercitiu (invatamantul, chiar si facut cum trebuie, are serioase probleme in a tine pasul cu jargonul agentiilor), sansa lui este sa lucreze intr-un mediu fain, sa “fure” de la
    seniori si, daca e nevoie, sa se plimbe spre mai bine, cand simte ca procesul s-a incheiat. Motivul pentru care se cere din ce in ce mai mult de la juniori este ca imbulzeala este mare (tocmai din cauza lipsei de informatii si a unei imagini gresite despre industrie) pe absolut toate posturile din publicitate. Apar din ce in ce mai multi oameni care merg pe ideea: hei, nu ma
    prea pricep la nimic, dar poate-mi iese cu publicitatea. Client service, copywriter…strateg? Nu, stai ca stiu sa deschid si un Corel vechi. Art director, ca am auzit ca se castiga bine!

    3. Un junior talentat si cu pofta de munca nu trebuie sa aiba cine stie ce portofoliu, ci doar minima decenta, bun simt si… ah, da… sa “cunoasca” niste programe. Ce inseamna sa “cunoasca” niste programe? Inseamna ca-mi poate face o editare de baza in Photoshop, ca poate deschide si edita la minim un vector in Illustrator. Aici apar si niste diferentieri in functie de specificul agentiei. Un om care lucreaza mult in-store si BTL va avea nevoie si de minime cunostinte de modelare 3D (3DS Max nu e o cerinta exagerata in cazul asta) pentru a face insule in magazin, unul care lucreaza pe digital precum omul vostru s-ar putea sa trebuiasca sa stie putin Html, CSS si chiar After Effects.

    4. Dar stai, ca am zis ca vorbim despre juniori, adica despre niste oameni putin peste nivelul studentilor. De ce atatea nevoi? Pentru ca sa “stie” Photoshop si 3DS Max nu inseamna ca eu sa vin sa-i “ordon” sa-mi faca un wobbler, doua flyere si un shelf linere si el sa stie imediat despre ce vorbesc. Nu, inseamna sa stie efectiv sa deschida cele doua programe si sa puna cateva elemente cap la cap. Nu o sa dea nimeni unui junior art din prima luna sa faca o insula complexa de produs sau vreun vizual extrem de dificil, cum nici nu-l va pune nimeni sa faca design de site-uri cap-coada. Cel mai probabil va face materiale derivate, cu un senior art director (un art director cu minim 5-7 ani de experienta si sute de proiecte in spate) care sa-i explice atat functii si plug-in-uri, cat si notiuni esentiale in designul publicitar. Un junior talentat este cu siguranta un castig mare pentru agentie, insa volatilitatea pietei (poate pleca imediat ce-si construieste un portofoliu mai bun) si investitia de timp in el te fac sa nu-l lasi in postul “aluia care cara cafele”.

    De-asta cred ca anuntul ala ar fi exagerat numai in masura in care agentia nu ar intelege cat are de investit la randul ei intr-un junior. Cum spuneam insa, nu cunosc agentia sau oamenii, deci nu stiu exact care este mediul.

    4.Paradoxal, nu e deloc greu sa gasesti oameni care “stiu” multe programe, cel putin la nivelul asta (practic, poti invata cam tot ce e in anuntul ala prin tutoriale Lynda, dar asta nu inseamna ca vei putea si face lucruri ca lumea in respectivele programe). Mai mult, multi art directori
    aspiranti fac identity design la nivel de baza (logo-uri, regandiri de site-uri micute), pot sa faca un wireframe si in mod sigur s-au jucat de-a web designerii pentru banii de iesit club. E mai greu sa gasesti oameni cu minime cunostinte de teoria imaginii si cu o cultura vizuala decenta. Oameni care sa fie dispusi sa lucreze serios pentru a se autoperfectiona. E mai greu sa gasesti oameni care sa stie sa conceptualizeze, care sa inteleaga ca un brainstorming nu inseamna sa “repeti aceeasi idee pana o accepta cineva” si oameni care sa lucreze in echipa cu un copywriter pentru a livra un concept cap-coada, intr-o prezentare facuta ca la carte.

    As mai fi scris cateva si despre copywriteri, in zona aia fiind implicat direct, dar nu are sens sa spun de cate ori eu sau directorii de creatie cu care am lucrat au auzit lucruri de tip: Dar ce, trebuie sa stiu si notiuni de marketing? Pai si ce mare lucru ca am facut 2-3 greseli acolo? De
    ce mi-ati respins singurul concept, gasit in 3 zile? De ce sa scriu cu diacritice toate materialele? Cum, numai atat se da la inceput? De ce imi trebuie portofoliu, daca sunt copywriter? Cum adica, sa citesc toata bibliografia aia? De ce sa stiu si Powerpoint si Prezi si Keynote? Cum
    adica, sa pot face o editare grafica de baza? Cum adica, sa dau 12 idei de activare pana maine la pranz? Ce e aia diferenta dintre which si that? Eu stiu engleza la perfectie!

    P.S: Legat de director, sensul original era cel britanic, adica “regizor/coordonator”, nu director in sensul de manager. Adaptarea s-a facut cum s-a facut, dar nu e rea vointa (sper).

    • Ce ai scris tu aici e la modul ideal. Astia nu au fost in stare sa redacteze un anunt de angajare structurat si coerent. Au insirat tot ce se poate insira in ideea ca pescuiesc ceva. Au amestecat print cu web cu implementare si cu concept art de unde rezulta clar ca sunt niste unii care nu le e clar ce vor.

    • Legat de numărul 4, în care candidații pot învăța folosind tutoriale Lynda, m-am gândit să fac o estimare de preț a tuturor tool-urilor și tutorialelor implicate în proces (luând în considerare că nici o agenție de publicitate nu încurajează pirateria):

      1. Adobe Photoshop CC + Adobe Illustrator CC + Adobe Indesign CC + Adobe After Effects CC = $719,86 / an
      2. Autodesk 3ds Max = $1,470 / an
      3. Lynda Premium Plan = $360 / an
      4. Microsoft Office 365 = $99.99 / an
      5. Microsoft Windows 10 = $172 / licență OEM
      6. Facturi casnice + Internet = $1000 / an (cu indulgență)

      Și acum să ne gândim puțin cum reușește un om până între 20-25 de ani să plătească acești minunați bani pentru a învăța 5 soft-uri, având în vedere că nu îl angajează nimeni în publicitate fără acestea și e abia ieșit de pe băncile facultății?

      P.S.: Suma finală ajunge la $3821.85/an (15533.72 RON fără a lua în calcul ieșiri/haine/cumpărături lunare etc.)!

    • #56

      Man, recunoaste ca te-ai zgarmat 2 secunde in cur si ai venit cu teoria ca agentiilor d-aici poate sunt neintelese, aia era! 🙂

      art director = art directing != junior.

      Art directing face cineva din spectrul senioratului. Nu imi iei unu care abia cunoaste chestiuni fundamentale sa conduca o echipa din motive evidente. Esti prost la cap?

      GigiExecutieSenior:
      – Boss, raportul de UI metrics e cam nasol, propun sa incepem o campanie de user testing si sa instalam suplimentar heatmaps.
      Ce heatmap sa bagam si cine le interpreteaza?

      VasileJunioruArtDirectoru:
      Cauta pe google UI metrics. Cauta user testing. Cauta ce inseamna heatmaps. Intreaba si pe stackexchange dar toti il iau la misto.

      Se intoarce la GigiSenior si spune:
      – Auzi GigiSenioare, in experienta ta care a fost cel mai bun?

    • Care-i a ta experienta cand ai facut aceasta estimare? Tu pana la urma te plangi ca tu la 25 de ani nu ai resursele financiare pentru a aprofunda cunostintele teoretice si practice? Sau plangi de mila firmelor ca platesc prea mult? Chiar nu inteleg, pe langa acest lucru mai am o intrebare: esti pe internet si tu te plangi ca informatia costa, serios?

      In 2000 pe XNET nici nu erau tutoriale si tot am invatat, in 2016 tu te plangi ca nu poti invata? Stateam o zi sa downloadez un PDF pe care plateam cateva zeci de lei caci vorba aia, ora era cateva mii de lei.

    • SD: Da, e o idealizare, de-asta am si spus ca anuntul de fata nu e atat de important. Ce e important e ca aspirantii (nu atat oamenii care comenteaza aici, pentru ca fac pariu ca fiecare dintre meseriile lor se loveste de probleme similare de perceptie exterioara) sa inteleaga ca nu e “imposibil” sa intri in profesie, indiferent de post, ci doar ca efortul trebuie sa fie mutual. De pastorit interni am mai pastorit si pot sa-ti spun ca multi sunt mai aerieni decat blamatele “fete de la HR” (care rar iau decizia finala in ceea ce priveste departamentul de creatie). Problema principala a nou venitilor nu e ca nu stiu, ci ca nu intreaba.

      Teo: Lynda era un simplu exemplu (poate nu cel mai potrivit), fiind si un benchmark in domeniu. Teoretic, ai destule locuri din care sa poti invata un program de genul asta, inclusiv mai multe oportunitati gratuite, in studentie (eu le-am avut, in ciuda faptului ca nu voiam sa devin art director). In calculul respectiv ar merita luate in considerare si reducerile si gratuitatile pentru elevi si studenti oferite chiar de firmele producatoare (Adobe, cel putin, are asa ceva). E drept ca ai avea nevoie de software si acasa si ca, pentru a-ti face un portofoliu si a te remarca putin, ar trebui sa faci un minim de freelancing, dar asta e deja alta discutie. Si da, nicio agentie serioasa n-ar incuraja sau folosi programele piratate (verificarile sunt destul de dese, de la un anumit profit in sus).

      Nu spun ca n-ar fi dificil in Romania, dar e posibil sa acumulezi experienta aia si legal. Stiu un exemplu de om care, desi lucra pe un alt post, baga destui bani in cursuri de 3D Studios Max si Cinema 4D (cursuri fizice), inca ieftine in Romania. Nu-i stiu situatia materiala generala, dar am apreciat determinarea. Altfel, chiar si pentru copywriteri, sa cumperi niste carti decente si sa participi in cateva programe mai serioase costa, iar impactul asupra CV-ului si a muncii finale nu e poate la fel de mare. Pe de alta parte, cate domenii nu necesita investitii in formare? Daca avem vreun psiholog prin zona, cuvantul “formare” sigur suna cumva…

      Van Damme: M-am “zgarmat” ceva mai multi ani si e departe de mine gandul de a crede ca toate agentiile sunt neintelese. Totusi domeniul e clar “o necunoscuta” pentru multi (si, asa cum spuneam, o parte din vina o poarta chiar oamenii care lucreaza in el).

      Ce spui tu cu art direction-ul se aplica prin agentiile mari de afara si prin cinematografie, game development etc. unde “art director” chiar e o pozitie de senioritate exclusiva. Intr-un schimb de experienta cu o multinationala (din Hamburg) am observat prima data ca “art director”-ii nu prea puneau mana pe Photoshop si altele asemenea, ei fiind responsabili cu directia vizuala generala si avand o armata de designeri grafici si altele asemenea in jur. Evident ca aveau ani si ani de experienta. Totusi, realitatea romaneasca separa graphic designer-ul de art director si foloseste ultima denumire ceva mai generos. Si nu e numai realitatea romaneasca, ci realitatea tuturor tarilor unde publicitatea e un domeniu relativ tanar (sunt tari cu 6-7 decenii de asa ceva in spate, ori noi am inceput foarte tarziu sa ne organizam dupa modelul standard). Aici art directorii nu au echipe de subordonati!

      Legat de usability si altele asemenea – aici ar trebui sa existe oameni de digital, UX si asa mai departe. Pentru un art director digital, as zice ca e suficient sa stie sa gandeasca un wireframe coerent, dar n-am idee ce asteptari au altii.

    • #59

      @krossfire
      ba s-a inteles bine anuntul. Ei vor senior platit cu bani putini, asa ca au pus in denumire un junior. Gigeii cer asa ceva de la juniorul asta:

      – experienta in webdesign UX si UI, cunostinte medii de Photoshop si Ilustrator si cunostinte basic de HTML
      – concept art (medium to high, pai pula mea, nu era vorba de junior?), adica artist.
      – 3D.

      Prin firmele serioase, pentru chestiile astea ai 3 oameni angajati. Ca unu-i cu UI design, altu-i artistul si altu-i 3D modeler. Asa ca nu prea ai cum sa gasesti omul cu experienta in toate 3 (ma rog, exceptandu-i pe aia care au tras photoshop de pe piratebay si a 2-a zi si-au trecut photoshop la experienta). Pe langa asta, art directorul nu trebuie sa cunoasca neaparat uneltele, ca el doar indruma oamenii ce lucreaza cu aceste unelte intr-o anume directie, asa ca cerintele alea de 3ds max, photoshop, ilustrator etc, sunt ca nuca-n perete. Dar le-au pus acolo pentru ca probabil ca art directorul asta va baga photoshop si 3ds max la greu, sa faca tot ce-l pune Art Directorul sa faca. Practic vor sa angajeze un meserias in photoshop/3d/artist, ii lingusesc cu titlul de Art Director si spera sa-i dea putini bani, asa ca pun un Junior in denumire.

    • Sa nu confundam totusi domeniile. In publicitatea romaneasca, nu prea stiu Art Director care sa nu stie Photoshop, Illustrator, putin DTP si 3DS Max (pe primul la un super nivel). Da, sunt perfect constient ca nu e conform fisei internationale a postului, dar cam asta e realitatea din teren.

      Acel concept art mi-a atras si mie atentia, pentru ca nu-i deloc o treaba simpla si necesita si ceva talent nativ si instruire in domeniu. Dar, din nou, nu cunosc agentia si n-am idee. In general, la anunturi de genul asta, nu prea vin “Super Oamenii”, dar cei care nu se descurajeaza sunt “the next best thing”.

    • #61

      @krossfire, legat de art directorii din hamburg si strainatate, e o pozitie mai mult de management peste tot si mai putin de executie. Insa eu nu spuneam ca art directorii executa, ci ca au promovat de la executie la leadership pentru ca nu poti conduce fara sa cunosti cu ce se haleste, (nu, din auzite nu se poate). Intelegi?

      Nu, nu exista clase/intelesuri diferite de art directing in functie de zona geografica. Exista doar agentii conduse de țărănuși.

    • Van Damme: Aici cam asa e toata industria, deci as zice sa asteptam o maturizare la nivel macro (gandeste-te ca in publicitatea romaneasca inca nu avem prea multi oameni “batrani” – pe-afara, in mai toate agentiile gasesti oameni in zona 50+, experimentati si respectati, dar aici sunt extrem de rari – cei din primele generatii au plecat, iar apoi s-au succedat valuri de tineri in locul lor).

      Dar da, nu prea ai cum sa fii senior copywriter/art director sau group creative director/creative director fara sa fi stapanit inainte cat se poate de bine una dintre specializari.

  13. #63

    Caut un strungar de aproape un an; cei care vin nu cunosc meserie iar cei mai in varsta care cunosc meseria bine(deobicei pensionari) au perioade cand nu vin la serviciu din diverse motive (bolnav, a venit pensia si nu mai vine doua zile, etc), toti tinerii vor la birou futu-i mama ei de treaba, suntem o tara plina de oameni cu studii superioare. Credeti-ma ca un strungar sau un sudor castiga cel putin dublu fata de un nenea de la birou dar …nu-i !

    • #64

      e jenant sa fii strungar si sa nu ai macar un master in jurnalism sau stiinte politice. ca sa poti zice dupa aia Stiti, eu sunt strungar doar de circumstanta, pana ma pun pe picioare…

    • #65

      Credeti-ma ca un strungar sau un sudor castiga cel putin dublu fata de un nenea de la birou dar …nu-i !

      Pai “ala de la birou” poate sa fie si CEO dar si un casier. Poate sa fie si junior, dar si senior. Si oricat de meserias ar fi un strungar, ma indoiesc ca ajunge sa castige jumatate din salariul unui ITst senior, de exemplu.

    • #66

      ai dreptate, dar sa stii ca fara 5000 de lei (cincizeci de milioane vechi) nu mai gasesti sudor sau strungar bun. Sunt convins ca un IT ist de meserie castiga de trei-cinci ori banii astia, dar strungarul vine la opt si pleaca la patru, alt stres n-are…e cu plusuri si minusuri, ca orice job

    • #67

      Pai si ai impresia ca IT-stul doarme la birou, sa de ce mentionezi ca strungarul vine la 8 si pleaca la 4?

    • #68

      @sabotor: si eu am picat in capcana, cred ca altceva a vrut sa spuna. Strungarul vine la 8, pleaca la 4 si asta e, n-are alt stres (aicea e cheia, si ne referim din punct de vedere profesional). Un IT poata sa vina la 10, dar sa plece si la doispe’ noaptea de la birou, are termene, discutii, stres si asa mai departe.

    • #69

      @Mike – Tatal meu este strungar. Mai are destui ani pana la varsta pensionarii. A cautat foarte mult timp serviciu ca strungar, insa nu a gasit. S-a angajat cu totul altceva. Probabil nu ai cautat unde trebuie omul de care ai nevoie.

    • #70

      @dufu (folosesc dufu ca-i mai scurt decat Highlander de Kolentaina si mi-e lene sa tastez atat de mult :D)
      Eh, am avut si eu o perioada in care ma agitam si stateam pana seara tarziu, ca na, sa fie bine (ca sa nu fie rau). Si apoi a venit marirea de salariu. 1%. De atunci m-am gandit ca atata vreme cat nu lucrez la firma lu’ tata si ca trebuie sa-mi aranjez eu marirea de salariu schimband anual companiile pentru care lucrez, vin la munca, fac tot ce trebuie sa fac in cele 8 ore de lucru, si apoi o cam tai spre casa. Doar in cazuri extreme stau peste program.

  14. #71

    pardon my french but… ce anunt de CACAT

  15. #72

    junior art director, caut job

    angajatorul ideal trece ca rosu imparat prin trei probe de foc

    Basic
    – salariu 3000 de coco
    – in avans
    – indexat cu inflatia
    – asigurari medicale private
    – sa aveti sediu pe langa casa mea

    Basic +
    – al 13-lea salariu
    – prima de instalare
    – prime consistente de pasti, craciun, unu mai, revelion, ziua mea
    – mac-uri d-altea bengoase
    – sa lucrez de-acasa cand vreau eu

    Intermediate +
    – al 14-lea salariu
    – 20 salarii compensatorii daca ma concediati
    – sa lucrez de acasa tot timpul, cu doo asistente la alegerea mea (sa le numim junior-junior-bunny-art-directors-fluffers), platite tot de voi

    daca gasesc si propuneri de dat pe spate pentru team-buildinguri in Maldive, Seychelles, esti SuperAngajatorul meu!

    • #73

      hai ma Arhi, baga manutele de plus/minus, sa dau si eu plus pentru omu’ asta…

    • #74

      daca nu am ba si eu un programator sa il repare…

    • #75

      Din pacate nu-s programator, ca te-as fi ajutat eu.

  16. Functia e data de angajator, am fost angajat ca junior cu toate ca seniorul imi punea intrebari penibile. Apoi mi-am dat demisia, nu vreau sa involuez.