În mod normal, într-o societate normală, o companie angajează o agenție de publicitate ca să, UIMIRE, crească vânzările. Într-un final, asta dorește ORICE companie care face publicitate, donații, campanii sociale etc. Toți vor, printr-o metodă sau alta, să scoată capul dintre competitori și astfel să le crească vânzările.

În paranteză fie spus, a fost haioasă o companie care a donat masiv pentru Cumințenia Pământului, sperând că la termen nu se vor strânge banii și vor primi și banii înapoi, vor avea și PR gratuit. Având în vedere că termenul s-a prelungit și s-a schimbat și metodologia, deci nu mai primesc banii înapoi, au tăiat banii de la marketing și publicitate pâna la sfârșitul anului. badumtsss

Revenind.
Într-o lume normală, agențiile ar profita maxim de roiul de pișcotari în care s-a transformat blogosfera și ar face selecții clare pentru invitațiile pe care le adresează. Pentru că, nu-i așa, agenția există acolo ca să crească vânzările clientului, nu?

Adică, dacă ai un eveniment pe tech, chemi tipi sau tipe care scriu pe temă, au public din domeniu, dacă ai fashion, chemi tipe, grase sau mai puțin grase, în fine, înțelegeți ideea, fiecare pișcotar cu domeniul său, ca să poți maximiza atenția acolo unde te interesează, nu?

Ei, se pare că nu.
Facem lansare de telefoane, camere video, bere, tampoane elastice? Chemăm pe toți, să fie. Să vadă clientul că avem oameni la lansare, că oamenii cool sunt interesați de brand și sunt alături de noi. Practic, să avem niște rapoarte stufoase, care să arate că agenția și-a făcut maxim treaba și a adus earned media pe câteva beri și niște eclere.

Mă uitam aseară la lansarea celor de la F64, cei ce sunt în proprietatea lui Moș Crăciun. Același roi de flămânzi clasici, prezenți la orice eveniment. Singura care a scris e sărăcuța de Adriana Șandru, care e serioasă, vrea și încearcă, dar legătura ei cu tehnologia e similară cu legătura lui Pandutzu cu talentul pe video. Dar ce bine va da în raportul agenției, uite, avem un articol, are 300 de unici pe blog, 10 000 de likeuri pe facebook, cei 10 000 au o medie de 1000 de likeuri fiecare, practic reach de zece milioane numai dintr-un singur foc. Marcați banul, prieteni.

Desigur, ar fi incomod să îl aduci pe Baciu la eveniment. El și-a cumpărat camera pe banii lui, știe despre ce vorbește, s-a dus până la Brașov ca să o testeze, despre ce vorbim aici? Că doar nu de plus valoare avem nevoie, ci de multe exceluri fericite.

Trist e că deși acest articol e scris de cineva cu 11 ani de experiență în domeniu, păsăricile din agenții vor considera că e scris așa, doar că Arhi și Zoso sunt hateri, ne vor răul, uite, acesta e de fapt semnul că ce facem, facem bine.

Meh.

pacaleala-mizerie-f64

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

46 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Sa fim seriosi, astia se uda toti cand vad o pagina de facebook cu cateva zeci de mii de like uri si cu vreo mie de like-uri la postarile de pe timeline, basca daca mai arunci si un blog facut pe genunchi cu cate 5 comentarii la postare, deja au orgasme multiple.

    Ma uimeste amatorismul de a nu verifica macar cine da like-urile alea ( de destule ori hack-uite, date de conturi fake de arabi si pakistanezi ), sau de a oferi bani pentru reclama tuturor pizdelor cu multi abonati si multe like-uri la poze. Vad cate o semi-faimoasa d-asta ca incepe sa faca reclama la parfumuri, pagini de make-up sau ceva reviste cvasi-anonime de moda in fiecare saptamana. Ba, noi nu le-avem la follow si la prieteni si etc. pentru a urmari cacaturile pe care le promoveaza pentru o ciocolata Milka, noi le-avem la follow ca sa le admiram bucile cand posteaza in tanga de la mare . Nimeni nu da click pe link-urile voastre mizere .

  2. #2

    Razvan e vandut emag-ului, se stie. Emag-ului si lui Soros, probabil.

    • Vandut eMag-ului, rascumparat de Soros si revandut prin markeplace cu campanii prin profitshare. Nebunie curata!

  3. #4

    Am o nelamurire (sa nu radeti chiar nu pricep): care e rolul unei asa-zise agentii de publicitate in tara unde se urla toata ziua de saracie?

    • #5

      urla de saracie saracii. sunt suficienti oameni care muncesc si au bani.

    • #6

      Sint destui care muncesc si nu au bani si sint altii care nu muncesc si au bani din plin.

    • #7

      sunt suficienti oameni care muncesc si au bani.
      Shhh. Cine stie cine iti citeste blogul si le mai vine tampitilor de la guvernare vreo idee noua…
      D-soara Adriana e intr-o relatie………..o fi serioasa? 😀

  4. #8

    Cum anume se poate masura crestere vanzarilor ca urmare a unei campanii? Esti o firma medie, ai reclame pe autobuze, ai reclama in ziar si o saptamana pui si banner la arhi pe blog, cum se poate masura succesul acelui baner?

    • Măsurând creșterea vânzărilor, în pula mea!

    • #10

      Sunt multe de spus aici, totul depinde de strategia pe care ai făcut-o, am să-ți dau numai câteva exemple.
      – Pe bannerul de pe autobuz apare un număr de telefon care este creat special pentru campania asta.
      – Bannerul de la Cetin duce la o pagină numită “landing page” special creată pentru campania asta
      – Spotul publicitar de la TV conține un cod din 3 litere pe care dacă-l zici îți scade 5% din preț (cod care-a fost creat pentru campania asta)
      – Fluturașul pe care l-ai împărțit pe stradă are un “referral”
      – Email Newsletter-ul pe care l-ai deschis are în el un tracking-pixel care a fost creat pentru campania asta.
      Și așa mai departe.
      Este datoria agenției să creeze pârghiile de tracking și măsurare.
      Într-o eră a tehnologiei avem atât de multe instrumente de măsurare încât chiar nu se merită să mai faci campanii de ăuernes ci să convertești totul în “client commitment”.
      Eu, ca și deținător de afacere, mă bucur mai mult pentru 5 vânzări decât pentru 10000 de afișări.

    • #11

      Un prost înțeles capitol din marketingul românesc este noțiunea de “leads”. Da, sunt servicii pe care prefer să le vând doar eu, deținătorul de afacere, nu tu, deținătorul de blog, pentru că oricât de explicit ar fi bannerul tot nu poți să-mi vinzi produsul. Și atunci sunt mulțumit cu faptul că un posibil client mi-a dat telefon, că m-a sunat, că mi-a scris un email, că mi-a trimis un mesaj cu porumbelul sau că a bătut la ușa buticului.

    • #12

      Cu banerometru.

    • #13

      @ Nea Ilie – imi cer scuze, dar tot nu am inteles cum cuantifici concret vanzarile, nu client commitment. Pentru un site e oarecum mai simplu, eu insa intreb pentru un produs, gen Dacia Logan, paine nu stiu care sau Brifcor. Caz concret, ca tot a fost valva in online, salamul Bucuresti. Exista metode sa iti spuna negru pe alb cresterea vanzarilor in urma reclamelor?
      Adica eu produc salamul, te angajez pe tine agentie de publicitate sa il faci cunoscut, tu imi faci un plan de publicitate, eu dau banul si dupa o luna vii cu raportul si imi arati frumos
      – baner la Arhi, costat x lei, generat vanzari de y
      – reclama pe autobuz, y lei, generat cresterea asta
      – reclama la radio, etc.
      Sau e ceva mai vag si totul se opreste la nivel de client commitment si leads, landing page si awarness?

    • #14

      Mi-e oarecum jenă să cred că nu înțelegi că orice comandă a fost dată de pe pagina cu codul, de la telefonul creat special, din emailul cu pixelul este astfel asociată cu campania respectivă.
      În panoul de vânzări există mai multe coloane:
      vânzări directe, vânzări la telefon, vânzări online, vânzări prin distribuitori, etc.
      La coloanele astea se adaugă și cele cu referral / cod / tracking etc.

      Dar să luăm un exemplu real.
      Tu vinzi borcane cu zacuscă de acasă că a făcut soacră-ta prea multe. Pui un anunț pe OLX și mai dai și-un anunț în ziar. Pentru anunțul din OLX îți dai telefonul de la RDS, pentru anunțul din ziar dai telefonul Orange.
      Mno, acum, dacă ai vândut mai multe borcane pe telefonul de la RDS, oare care campanie a fost mai eficientă?
      La fel și cu Dacia.
      Chiar dacă n-o cumpătă la telefon, întrebi clientul: de unde ați aflat de campania noastră? “De la Cetin de pe sait” zice el și tu notezi în carnețel. Dacă nu mai ține minte e tot în dezavantajul lui pentru că Cetin nu mai primește benăre, el nu mai vede benăre, ajunge să cumpere de la Obor, se strică după o săptămână și se aruncă de pe podul Agigea cu un bilețel la gât “Ce prost am fost că n-am ținut minte unde-am văzut benărul”.

    • #15

      Aia cu “e ceva mai vag” o s-o întâlnești la majoritatea agențiilor din ziua de azi și o zic cu regret. Și nu pentru că nu există instrumente de măsurare ci pentru că ei nu vor să piardă felia cu “bani pentru ăuernes”. Fac un “soft-launch” săptămâna viitoare la un produs fix pe treaba asta: plătești doar când vinzi. Interesul arătat de cumpărători e foarte mare, interesul arătat de agenții e foarte mic. În fapt, ei au senzația că va fi mult mai greu să aduci bani în agenție doar pentru vânzări. Păi, bă, Costache, îți spun eu de pe-acum că vor fi mult mai mulți cei interesați de vânzări decât cei interesați de “ăuernes”. Aaaa, o să munciți mai mult? Pulamea, și clientul muncește pentru banii ăia.

    • Adevarul e ca nu prea poti, daca ai o campanie declinata in mai multe canale, sa zici ‘canalul ala mi-a adus x si celalalt z’.

      Nici cand ai un site si promovezi exclusiv online nu poti sa spui asta. Pentru ca acele canale se influențează unul pe celalalt, iar modelele de atribuire nu sunt o chestie usor de analizat.

      Dar poti sa ii intrebi pe clienți de unde au aflat de tine. Poti sa pui un cod de reducere in spot, poti sa vezi cat au crescut cautarile pe brand, poti sa masori intentia de achizitie. Daca ai si niste valori medii ale indicatorilor pentru business-ul tau, poti estima in ce masura banii de advertising ti se întorc.

      Iar apoj poti sa jonglezi cu mediile si canalele de promovare pana vezi care combinatie iti aduce mai multi bani inapoi.

    • #17

      @Nea Ilie de la Sculărie sau în loc să folosești numărul de RDS si pe cel de Orange poti folosi ceva gen www.invox.ro 😉

    • #18

      Noi folosim Grasshopper.

    • #19

      Nea Ilie, la noi, la tara, glasshoper nu oferă servicii. Băieții de la Invox sunt ok pe astfel de servicii și dacă nu ma înșel cred ca sunt singurii din România care fac asta.

    • #20

      Nu-i cunosc, nu știu ce să zic, mi-am notat, mulțumesc de sfat.

    • #21

      Cea mai simple si evidente metode de masurare se pot folosi atunci cand ai anumite obiective clare si masurabile pe campanie sau chiar pe fiecare canal in parte. De exemplu, daca ai un magazin, este foarte simplu sa compari vanzarile dintr-o perioada asemanatoare (de cele mai multe ori se compara cu anul anterior) cu vanzarile din perioada campaniei. La fel si traficul de clienti poate fi comparat. Daca ai obiective de imagine, poti sa faci un chestionar/sondaj cu clientii in care sa-i intrebi diverse chestii despre campanie. Astea sunt cele mai de baza metode de evaluare si, cel putin in retail, sunt o gramada de alte modalitati prin care poti afla daca o campanie a functionat sau nu. Desigur, orice vanzare este influentata si de alte chestiuni care nu tin strict de campania ta de publicitate dar acestea se pot elimina statistic atunci cand faci o evaluare.

  5. De la o vreme, musteste totul numai a energii pozitive, stare de bine si cacaturi de genul.

    • Mda, da’ Gyuri Pascu a dat coltu’ din cauza energiilor astea pozitive… cel putin asa zice tolo.

  6. #24

    Fix acuma mă uitam pe 4tuning la ceva video, şi înainte de video, reclamă la reţetă de cremă de piersici dr. Oetker.

    Se ştie că public 4tuning e mare amator de prăjitură de piersici :))

    Serios ce oameni lucrează în agenţiile astea?

    • #25

      crema aia, dactăr eotcăr, când se întărește o dai în loc de vaselină pe la biele

    • #26

      Eu cred, fara a fi insidios, ca acolo lucreaza niste oameni intelegatori care au inteles ca decidentul din compania client e si el om si ca 3-5-8-10% e mai mult decat 0.
      Si, pentru a compensa acest lucru, o sa vezi dero, tampoane si crema de piersici pe 4tuning.

  7. #27

    Nu ma intelegeti gresit, dar mi-as dori ca de la Adriana Sandru sa primesc saptamanal niste rapoarte.

  8. #34

    Cetind(!) descriptiile lui Nea Ilie, Sculer Matriter de exceptie, parca ma intreb: ba, oare atat de prost /bait considerat sunt eu, simplu client, in raport cu agentia si cu produsul?
    Vad un banner, dau click, pac m-a insfacat si inregistrat in catastife…

    Dafuck, nu ma mai joc deloc la butoane!

    • #35

      De ce nu? Esti doar o statistica oriunde altundeva exceptand familia si prietenii tai…

    • #36

      @Mark 750: tinand cont ca am pareri, influenteaza asta cu ceva rezultatul final?

    • #37

      Toata lumea are pareri, tot la statistici intra (vezi sondajele de opinie, de ex.)

  9. “Stiu sigur ca 50% din banii pe care ii dau pe publicitate sunt irositi. Problema e ca nu stiu care sunt cei 50%.”

    seful Adidas

    • #39

      Nu era șeful Adidas, era John Wanamaker. Ideea e că omul a spus-o cam acum 100 de ani și încă e valabilă.

  10. “Trist e că deși acest articol e scris de cineva cu 11 ani de experiență în domeniu”
    A se citi: “de unspe ani va bag pe git pozele mele cu degete pe la colturi”…

  11. Pentru F64 aveam respect.
    Pînă în momentu cînd am văzut că “vânzarea către un investitor străin…” a fost doar o glumă.
    O glumă de prost gust, o glumă idioată, o glumă scrisă de un copil de 4 ani care abia învaţă să scrie.
    Şi în nici un caz de un profesionist, în nici un caz de o firmă serioasă aflată în plină ascensiune.
    Am renunţat să mai întru pe site-ul lor, şi cu atît mai puţin să mai şi citesc mailurile care le tot primesc: din respect pentru domeniul fotografic, nu dau dezabonare, dar nici nu deschid mailurile lor şi le trimit direct în coşul de gunoi.
    Uite aşa, pentru o glumă tîmpită, or pierdut un posibil client.
    Uite aşa, pentru o glumă stupidă, efectele pot fi destul de marcante.
    N-au decît să facă şi pe mai departe glume, dacă aşa consideră ei că este normal, şi n-au decît să-şi caute alţi fraieri care să le mai şi creadă.

    • #45

      Din respect pentru fotografie, mi-am facut filtru pe mailuri :))) Are 100% logica. La fel si asta cu “o sa dea faliment daca nu mai cumpar eu de la ei” – de-aia sunt pe crestere.

    • #46

      Sorin, cât timp o sa îi pedepsești pentru că au făcut gluma respectivă? Povestea ta mă duce cu gândul la țațele care se ceartă și nu-și mai vorbesc ani de zile, chit că sunt vecine.