scris de anatati

Mno, articol lung, cu englezisme, multă frustrare generată de o stare de-a dreptul pandemică a școlii românești după 8 ani de zile de contact direct, ca părinte, cu ea. Inițial am vrut să răspund mai scurt la articolul lui Madamme, dar apoi mi-am zis „dar de ce nu aș apela la bunăvoința Seniorului să scriu propriul articol?”

Ne-ntreabă Madamme în articol în ce tabără suntem. Ei bine, eu sunt în tabăra soțului, dar nu aș fi de acord cu mutatul elevului pentru că asta nu rezolvă nimic. Peste tot e la fel: „Toate-s praf; Lumea-i cum este. Și ca dânsa suntem noi”.

Motivația e foarte simplă: eu dacă mă duc la serviciu ca să primesc un salariu îmi fac treaba pentru care sunt plătită. Am norme de muncă, am task-uri, am grafice, am deadline-uri, am tot felul de bullshituri din astea de performanță pe care trebuie să le îndeplinesc și care se cuantifică în mod real. Poate părea că în școala românească nu se cuantifică în mod real performanța, ci la mila unui inspector care vine și te verifică steril în baza unor hârțoage dacă ești la zi cu lecțiile conform planificării și programei. Ei bine, nu! Performanța școlii românești se vede în calitatea oamenilor pe care-i produce. În cum știu să scrie, să se exprime, să se comporte în societate, să voteze, să muncească aceste produse ale școlii românești. Ca peste tot, omul sfințește locul. Omul face diferența indiferent de sistemul în care ne aflăm – public sau privat. Printr-o macabră ironie a sorții, în școala românească sunt puțini oameni care să facă diferența. Ei există, dar acuma serios: ați mai văzut voi nuferi pe fundul vreunui lac de la moartea lui Eminescu încoace?

Școala românească nu e despre performanță. Școala românească nu e nici măcar despre a-ți face datoria: de profesor, de elev, de părinte. Școala românească e doar despre cifre, diplome și, preferabil, obediență. Atât. Majoritatea cadrelor didactice nu au minime cunoștințe de psihologie și didactică a predării sau, dacă le au, nu le mai pasă suficient ca să le aplice.

Părinții nu pot suplini învățarea de la școală. Și nici nu e normal să o facă. Eu, ca părinte, am datoria să-l învăț reguli de bună purtare, să-i construiesc o rutină de muncă, să îl urmăresc că o respectă, că-și formează niște repere, că știe care-i sunt îndatoririle și să se achite de ele. Chiar nu e datoria mea să lucrez suplimentar cu el, mai ales că poate nici nu sunt capabilă.

Ajutorul dat de părinți copiilor merge la clasa 0 când faci bastonașe, mai merge și la clasa I când ai litere, citit sau construit propoziții etc. Dar nu mai merge la clasa a 7-a când primești teme online de calcul al masei molare a 20 de substanțe chimice când cadrul didactic nu a intrat măcar o dată online cu ei să-i salute și să facă două calcule din astea de model, tot ce a trimis pe Classroom fiind lecții copy/paste de pe Google. Nu merge nici să-l mai ajuți la engleză (că nu toți sunt poligloți) când cadrul didactic a înțeles că școala online e să trimită pe Whatsapp săptămânal: „vă rog rezolvați ex … de la pag x”. Nu merge nici când profa de biologie nu a intrat niciodată online cu elevii, dar dă următoarea sarcină: „Desenați floarea la angiosperme cu explicații, detaliat, nu așa cum am prezentat-o eu în lecție”. Lecție încărcată în Classroom tot cu copy/paste de pe Google. Și nici când azi la ora 8 ai următorul mesaj pe Classroom de la Biologie: „Termenul pentru încărcarea temelor a expirat. Nu mai accept teme restante”. Nu mai funcționează nici când întreabă un elev: „Doamna, cum fac… ?” și nu primește niciun răspuns. Ever. Never. Sau când la Educație plastică școala online e așa: ”Începând de azi nu o să ne mai vedem pe Meet. Veți primi aici câte-o temă săptămânal”. Wtf is that?

Școala online a fost un test. Și o oportunitate. Și o mare provocare. Școala online a pus elevii și profesorii în același coș, pe picior de egalitate. N-a mai fost catedra care să-i despartă: unii superiori, unii inferiori. În școala online profesorii nu s-au mai putut plânge că nu-și pot ține orele pentru că elevii nu-s disciplinați. În școala online toți au pornit de la același nivel: acum învățăm să gestionăm această noutate. Surprinzător, foarte mulți elevi s-au achitat cu brio și foarte mulți profesori au picat testul. Școala online nu a fost mai grea sau mai ușoară. A fost altfel. Trebuia fiecare să iasă doar din cutie („think outside the box”).

Dacă școala online a funcționat așa, cum funcționează cea tradițională, vă întrebați? Foarte simplu: dictăm mult, evaluăm prost, ne batem joc de elevi și de părinți și ne plângem peste tot că părinții nu se implică și elevii nu ne ascultă. Nu ne pasă deloc de elevi la nivel psihologic, lucrăm cu aceiași 4-5 elevi ambițioși care merg bine sau pe care-i avem la meditații, și restul … ăștia trebuie să aibă părinți să se implice. Și uite-așa, în școala online, elevii eminenți nu au reușit să lege corect 2 fraze în cadrul unui proiect foarte mișto la Educație pentru cetățeni de combatere a consumului de droguri printre elevi, n-au știut să pună toate i-urile și nici cratimele și nu au putut veni nici măcar cu o singură idee originală.

Las articolul ăsta în coadă de pește, nefinisat. Sunt sigură că vor veni și părerile contra, chiar m-aș bucura să aud și alte argumente. Le cam știu, dar poate expuse în altă lumină mă vor convinge că nu am dreptate.

PS: îmi cer scuze de pe-acum că am tratat școala online cu superioritatea celui din mediul urban, fără să mă gândesc la cei care nu și-au permis laptopuri/telefoane/tablete și conexiune la internet. Viața e grea, capitalismul e sălbatic, scapă cine poate. Și din școală și din viață.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

57 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    ” În școala online profesorii nu s-au mai putut plânge că nu-și pot ține orele pentru că elevii nu-s disciplinați. În școala online toți au pornit de la același nivel: acum învățăm să gestionăm această noutate. Surprinzător, foarte mulți elevi s-au achitat cu brio și foarte mulți profesori au picat testul.”
    Excelent punctat!
    Cred ca mai repede decit ne imaginam o gramada de elevi vor avea acces la invatamint de calitate de la distanta, fara sa mai trebuiasca sa inoate prin noroaie spre scoala din comuna vecina sau fara sa piarda mare lucru daca fac o gripa…
    Scoala online ca scoala online, insa acu’ se desteapta unii ca se poate lucra extrem de eficient de acasa. cu costuri mult mai mici de transport, fara timp de naveta, fara chirii de birouri. Si cu o gramada de supervizori care devin inutili. Urmeaza vremuri interesante

  2. #2

    Foarte bun articolul. Multa incompetenta, pretentii aiurea, uneori chiar informatii sau metode invechite. Sunt de acord si cu partea in care zici ca educatia celor sapte ani de-acasa sa se faca preferabil acasa, nu si cu partea ca nu trebuie facute deloc temele cu ala mic (mai ales daca are greutati la scoala). A, ca nu ar trebui sa fie nevoie de munca suplimentara si ca ar trebui sa inteleaga din clasa, asta e alta poveste. Am avut un minim contact cu Waldorf si Montessori, care mi s-au parut mult mai ok, dar in rest… cum zici tu.

  3. #3

    Eu am o obsesie cu Germania, nu stiu de ce. Cumva ce fac aia la ei acolo se face bine si asta se vede cam in toate planurile. In Germania s-au trimis prin posta temele si cursuri esentiale fara cacat de meet, zoom, google class, etc. Decat sa faci un cacat mare si inutil online unde nu ai infrastructura, metodologie, etc. mai bine faci ceva putin si bun si anume teme prin posta. A doua e legata de copii. Copilul tau e evaluat clar si obiectiv si nu ai ce sa comentezi si sa vina parintele cu pula mare la scoala ca e rolul invatatorului sa faca mai mult cu copilul tau cand e mult sub medie. Nu, copilul tau va fi pus cu cei de nivelul lui intr-o alta clasa. Aia mai buni cu aia mai buni, aia mai tantalai cu altii mai tantalai. Daca in timp isi revine si rupe plutonul trece in barca celor buni. In timp cel mai probabil va fi un zugrav sau mecanic bun, nu va face masterate degeaba.

    • #4

      pe de alta parte, birocratie ca in germania nu o sa gasesti niciunde. am trimis acum 2ani cerere de inscriere la cursurile oficiale de germana. am primit raspunsul acum o luna

    • #5

      Nu cred că Tatiana vorbea de cazurile excepționale mult sub medie. Ci de faptul că în foarte multe cazuri „media” se face cu vârfurile iar restul de 20 se descurcă cum pot.

    • #6

      E birocratie multa, asa e.

      Daca dai peste unul cu facultate facuta in DE, e facuta pe bune, fara BS.

      Ref Ro Tin minte si acum cand au aparut Romano Americana si aia a lui Dolphi Drimer( Ecologica?) Aveam unii in clasa care n ar fi intrat veci la stat insa deja anuntau prin mai ca merg la sus numitele.

      Acum vreo 3 4 ani am rasfoit un manual de liceu de ceva stiinte . Bainene, o mizerie de ieftinatura de tipar cu o mega varza de subiecte. Mi s a parut imposibil de citit. Aglomeratia aia obosea creierul.

    • #7

      @Ciocanul: kinderii nemti sunt evaluati clar si obiectiv pe la 10 ani ceea ce e muult prea devreme. Am avut coleg neamt care e unul din cei mai buni ingineri electronisti pe care i-am vazut. Asta dupa ce s-a chinuit vreo 8 ani cu gymnasium si facultate la seral si fara frecventa, ca el fusese gasit bun doar de realschule si trebuise sa munceasca de la vreo 17-18 ani, ca gata, sistemul ii hotarase soarta printr-o evaluare clara si obiectiva. In schimb o secretarina facuse gymnasiumul, luase abitur (adica bac) facuse vreo 2 ani ceva socio-umane si se plictisise, asa ca a renuntat. Banii contribuabilului turc si yugoslav au fost cheltuiti cu cap. Si apropo de turci, yugo si alti imigranti, am mai auzit suspiciuni cum ca la evaluarea aia clara si obiectiva ies constant mai prosti ca arienii si au acces mai greu la universitati, dar na, cine sunt eu sa judec cat de clari si obiectivi sunt aia care evalueaza?

    • #8

      @alex, am putut sa-ti validez doar ultima fraza!

  4. #9

    @offtopic- mash-up cu Oana Lovin,gasit pe reddit mega.nz/folder/ZRJ1CYyA#u1qaVrMlsUHHlKyVDyOETg

    • #10

      As scolariza-o, sincer

    • #11

      As lasa-o si pe toamna, ce naiba. Sa aprofundam materia, meticulos, ca la carte.

  5. #12

    “Hold my beer, dom’ profesor, să vă arăt cum se face!”
    În multe situații, cel puțin în faza inițială, profesorii au fost de fapt în locul elevilor.
    Copiii știau de mult cum e treaba cu online gatherings , în special prin prisma jocurilor online și a comunicării pe canale secundare (dacă numele Discord nu vă spune nimic, întrebați-vă copilul).

    Profesorii cu adevărat interesați au învățat repede și s-au adaptat. O parte au rămas indiferenți, unii au avut de suferit.

    Astazi a fost o situatie urata la chimie: dna.prof. de chimie a incercat o intalnire pe Meet, au intrat 6 elevi de la noi din clasa si, aparent, 2 straini de clasa sau de-ai nostri “deghizati” (cu alte usere) care au pus manele, au comentat aiurea, au fost obraznici, … au deranjat-o pe dna si ca urmare dna a iesit din ora online. Dupa aceasta m-a sunat si a spus ca cere scaderea notei la purtare la intreaga clasa pana se afla cine au fost cei obraznici si cine le-a dat posibilitatea de a intra pe clasa noastra daca nu au fost de-ai nostri. Va rog sa vorbiti fiecare cu copilul personal, sa incercati sa aflati daca stie ceva, sa lamurim aceasta situatie neplacuta si sa nu fie pedepsiti toti desi vina e doar a unuia/unora!

  6. #14

    Sunt de acord ca scoala si nu parintele ar trebui sa imi invete copilul matematica, fizica s.a.m.d.
    Pe de alta parte, in Romania asta nu prea se intampla nici macar in sistem privat. Am copila intr-una dintre scolile private cu bun renume. Totul a mers ok in ciclul primar, exceptand sutele de proiecte anuntate cu o zi sau doua in avans si care necesitau materiale de bricolaj si macar un parinte implicat. Dar in gimnaziu, tot ce se preda real bine e limba romana si, eventual, matematica. Chimia, fizica, biologia, limbile straine si chiar geografia – dezastru. Insa nu vad cum a da vina pe sistemul de invatamant prost rezolva problema copilului. Asa ca anul acesta i-am predat eu toata chimia si engleza pe care nu le intelesese, am facut exercitii cu ea, sunt ‘la zi’ cu algebra si geometria iar peste vara imi propun sa imi reamintesc si sa o ajut si pe ea sa inteleaga fizica. Asta e, nu vad alta optiune mai buna.

    • #15

      Și chimie, și engleză, și algebră, și aia, și ailaltă. Vrei să se chinuie la toate alea enșpe materii, nu? Mamă, tu ești?

    • #16

      Te rog nu proiecta experientele tale pe oameni necunoscuti.
      Copila insista ca vrea la liceu la profil real cu intensiv engleza, de unde focusul pe stiinte plus engleza. Nu iti imagina ca lucreaza legata cu lanturi de birou. Chimia de a saptea am recuperat-o impreuna in 3 zile din vacanta de Paste, cu exercitii cu tot, si era tare incantata ca pricepe si ea despre ce e vorba si ca mi-am facut timp sa o ajut.
      Mai degraba, impactul in plin e la parinte, ca timp liber mai salcam 🙂

    • #17

      Te rog nu te mai înfoia atât.

    • #18

      @Maithun: la varsta aia copilul poate si ar trebui sa invete putin din toate.

    • #19

      Nu contează, eu comentez, mai intru și eu în lumea oamenilor cu copii și drame parentale. O viață am, vreau să trolez. Și n-am nici talente inutile, gen secularismul kemalist, ca să-mi umplu timpul. Ce se mai răsfăța băiatul ăla 🙂

  7. citez: “Chiar nu e datoria mea să lucrez suplimentar cu el”. Nu e si in interesul tau, ca parinte, sa faci asta?

    Cand ai 25+ de elevi in clasa, e foarte dificil sa-i inveti pe toti. E imposibil. Nu are rost sa lungim discutia.

    Legat de scoala online. Stii ce au facut parintii si elevii in aceasta perioada? S-au vazut deasupra profesorilor. De exemplu, parintii nu mai voiau ca ai lor copii sa inceapa orele de la 8 ca nu se trezesc. Voiau o pauza la 12 ca sa ia pranzul. Dar nu dati multe teme (in conditiile in care primeau teme doar la romana si matematica) ca elevul nu are timp …

    Nu mai zic de parintii nesimtiti care conditionau notarea activitatii online.

    Ora pe google classroom:
    Data: 27.05.2020
    Postezi lectia la 09:00. Le ceri elevilor sa confirme prezenta printr-un comentariu. 10 elevi confirma prezenta in intervalul 09:00-09:50. Alti 5 iti confirma prezenta la ora 14. Alti 3 la ora 21:00. Ce faci daca aia 5+3 iti pun intrebari, iar tu nu raspunzi? A cui e vina aici? A profesorului sau a elevului?
    Pe 27 mai vedeai ora exacta cand a scris elevul comentariul, insa incepand cu ziua urmatoare dispare ora si ramane doar data.

    Cunosc profesori foarte buni, insa sunt atehnici … Ce vina au ei in aceasta ecuatie? I-a pregatit ministerul si nu stiu eu? A facut ceva ministerul in acest sens? Gluma asta de minister mai intai publica metodologia gradatiilor de merita si apoi mobilitatea personalului didactic. Ministerul e ocupat sa isi faca cont de instagram, insa nu specifica nimic de admiterea la liceele vocationale.

    Edit: am uitat si de parintii idioti care raspundeau in locul copiilor la intrebarile profului.

    • #21

      sunt de acord cu cosmin aici. datoria mea DE BAZA este sa lucrez cu copilul si sa il invat cat de mult pot. pentru ca e copilul meu si ma intereseaza ce se intampla cu el in viata. si pentru ca EU. sunt responsabil de viitorul sau, nu o profesoara sau o invatatoare pe care poate sa o doara in cur, sau nu.

    • #22

      Profesori foarte buni dar atehnici?! Ei au auzit de invatarea continua? Sau ministerul trebuia sa-i ghideze de manuta pentru orice viitoare problema? Au terminat scoala, stiu materia bine si s-au plafonat iremediabil. Aia nu sunt profesori buni. Sunt niste mediocritati sinistre care au tocit o materie. Sau doua. Un profesor bun se adapteaza foarte rapid, indiferent de situatie. Asta vrea un copil, sa vada un exemplu de “uite ca se poate!”
      Apoi cu prezenta asta aiurea online, la ora stabilita: E un capat de tara daca profesorul zice ce are de zis dimineata sau le da teme si apoi copiii au la dispozitie X ore sau zile sa predea tema? neaparat sa fie prezenti online de la 8? Nu stau destul cu botu-n monitor, ii mai fortam sa stea in plus ?
      Unii profesori inca tin mortis sa bage armata-n copii, chiar si in conditiile astea.
      Auzi la el, nesimtire sa ceara pauza la 12 sa bage ceva in matz. E culmea, cum un copil trebuie neaparat sa manance la amiaza?!?!?..Pffff….

    • #23

      Absolut e datoria mea să lucrez cu el. Atât cât pot şi ştiu. Dar educația – sau sistemul de învățământ – nu trebuie centrat pe munca părintelui. Nu mă înțelege greşit, nu mă eschivez pe modelul “De aia-i profesor” … dar … de aia-i profesor la catedră Ce fac părinții care nu ştiu deloc să-i ajute? Nu că nu ştiu Pitagora. Dar poate nu ştiu nici la clasa a 2-a…

    • #24

      si aici e adevarat. de exemplu eu urasc chimia si nu stiu nimic din ea. matematica mea se opreste la teorema lui pitagora si chestiile alea cu Delta. daca nu as avea nevasta inginera, ce m-as face?

    • #25

      Ah, mi-a scăpat un aspect: într-adevăr, ptr profesori a fost infernal cu întrebări la te miri ce ore, cu tot felul de stupizenii întrebate, cu pretenții ale părinților (prânz la 12 … nu la ora 8 etc). Aici ar fi trebuit să ne bazăm pe bunul-simț.

      Dar o chestie psihologică foarte interesantă ar rămâne de discutat: la clasă de cele mai multe ori majoritatea nu pun întrebări dacă nu au înțeles. Pentru că nimic din jurul tău nu-ți dă încredere să faci asta. Nici profesorul, nici colegii nimic. Elevii se tem că vor fi luați în râs. Aşa că profesorii nu-şi bat capul deşi. În şcoala online foarte mulți au îndrăznit – pentru că erau sub protecția unui ecran, e altfel. Profesorii, neobişnuiți, n-au răspuns.

      Aspecte şi aspecte… toate valide până la urmă.

    • #26

      de exemplu, pe grupul de whatsapp al clasei trebuiau sa trimita niste desene. a trimis si fi-mea, dupa care o idioata mica de acolo, bullyul clasei, intreaba cu voce Adica atat ai fost tu in stare sa trimiti? hahaha hhihihi in reluare de la cei din grup, iar vita de invatatoare, muta, nicio reactie

    • @ov – te incadrezi perfect in categoria mentionata de mine. Cand am spus atehnic, ma refeream la faptul ca nu stie sa umble pe telefoane performante, sa foloseasca diferite aplicatii – na, poate nu stii. Si acum te intreb pe tine … de ce sa fie obligat un profesor de limba si literatura romana sa invete sa umble pe aceste dispozitive? Ca sa ce?!

      Parintii aia vor pauza de 1-2 ore pentru copiii lor la pranz. Aveau la scoala pauza aia? Daca se fac ore online asta nu inseamna ca profesorul trebuie sa fie disponibil 24/24, 7/7. Ca sa stii si tu, ora online tine intre 20-40 de minute (depinde de ce s-a decis la nivelul scolii). Dar tu intelegi ce vrei. Sunt directori care fac consilii la ora 20:00 sau duminica seara. Nu are rost sa ma complic cu tine.

      @anatati – Am intalnit o gramada de lepre in invatamant, dar am intalnit si oameni superbi, care au tot respectul meu. Scoala nu iti educa copilul, ci ti-l instruieste. Educatia se face acasa.

      Am avut tot felul de elevi: foarte buni, mediocri, slabi, cu bun simt, nesimtiti etc. Sincer va spun … elevul face la scoala ce vede acasa! S-a renovat o baie, poc, peste 1 saptamana au spart wc-urile … S-a varuit? Peste o saptamana numai urme pe pereti si ghici de la cine: de la parintii care isi asteptau copiii pe holuri. Nu mai zic de fumat / cacat, pisat pe jos si alte cele in baie.

      Pana sa intru in invatamant aveam aceeasi parere ca voi. Avem 3 categorii in invatamant:
      1. parintii, care ameninta profesorii cu mutarea copilului la alta scoala -> scade nr-ul de elevi, se desfiinteaza clase -> dispar posturi. Cele mai multe amenintari vin din cauza notarii. Nu mai poti nota corect un elev.
      2. profesorii -> lasa garda jos in fata parintilor de teama de a nu-si pierde catedra. Aici e o dubla presiune: parinti si directori.
      3. elevii – ei sunt singurii care sufera. Principala cauza e a parintilor, credeti-ma. Duceti-va la o scoala mai mare, de top, sa vedeti ce e acolo. Recunosc, sunt foarte, foarte multe lepre in invatamant.

      Incerc sa fiu obiectiv, dar nu-mi place cand se arunca cu noroi, generalizandu-se.

      Multi profesori tac in fata parintilor / directorilor / inspectorilor. Eu am noroc ca sunt vazut cu tupeu si nu prea isi permit colegii sa-mi zica ceva. O singura data am avut o reclamatie si aia nefondata. Daca iti faci treaba cum trebuie, nimeni nu are ce sa-ti reproseze. Ai dovezi: proiecte de lectie, catalogul personal, feedback-urile, caietele elevilor etc..

    • #28

      @ifcosmin, absolut. Eu nu arunc cu noroi în toți profesorii, Doamne, fereşte. Cunosc profesori de excepție. Eu m-am raportat la mine ca părinte (şi sunt părintele care ceartă copilul, nu profesorul; deşi mărturisesc că rămâne fără efect certatul meu) şi la ce-am văzut în şcoala online care mi-a permis să urmăresc îndeaproape mai multe. De la şcoala tradițională mai venea acasă cu: “n-am teme, azi n-am scris nimic etc”.

      Astea au fost constatările mele. 🙂

      PS: la noi profa de română a fost prima care s-a organizat online singură, de capul ei, de cum s-au închis şcolile. Imediat după ea cea de germană. O fi ceva cu filologii ăştia de-s mai tehnici şi mai dezbumbați la minte şi se adaptează repede?
      PS2: şi eu am scris în articol că părintele se ocupă de educație. Dar şi asta până la un punct. Trebuie să nu uităm că şi societatea are un rol inerent în educația unei persoane. Vrem, nu vrem, asta e.

    • O solutie pe care o vad eu e micsorarea numarului de elevi la clasa. Sa fie maxim 20. Nu 30-35-40. Singura problema e lipsa spatiului.

      Si da, atunci poti avea pretentia sa-l tragi pe invatator / profesor la raspundere cand are 20 de copii in clasa.

    • #30

      Poate ar fi trebuit să mă prezint mai bine: Sunt X şi am fost profesoară 4 ani. Dacă vrei, poți face ore cum trebuie şi cu 40 în clasă. Trebe un pic să ieşi din cutie. Orice poți face atunci când există pasiune (mai puțin matematică sau fizică).

    • #31

      Mai draga Cosmin, multumim ca te cobori la nivelul nostru. Esti profesor, se pare. Plin de sine dar mai mult ca sigur un mediocru. Nu are rost sa te complici cu mine? Ete a naibii treaba, un prof. de romana nu-i obligat sa stie chestii mai speciale, cum sa organizeze o sesiune de predare online. Ii cade peruca, sau ce pana mea?
      In paranteza fie spus, am multe competente, lucrez cu metal pretios, stiu sa schimb o distributie la masina, conduc tractorul la tara iar in timpul liber stiu sa-mi fac si un costum. De la zero, cu tipar, tot tacamul. Toate le-am invatat singur. Dar tu nu te complici cu mine, ca probabil oi fi prost.
      Am avut in liceu idioti ca tine care se credeau zmei. Erau profesori de materii complet neimportante in liceul respectiv si totusi astia futeau meciul. Sa zicem ca n-au ajuns departe cu abordarea asta aroganta 🙂
      Am avut ocazia sa intru in invatamant dar avand in vedere ce indivizi gasesti pe acolo te ia groaza. Am preferat sa lucrez in mediul privat iar pe unii elevi ii ajut gratis cu ceea ce pot.
      In incheiere, ma bucur ca esti vazut cu tupeu. Dar tupeul asta poate fi doar un paravan al mojiciei tale, lucru complet scarbos la un profesor. Trist, foarte trist ce se intampla cu voi, unii profesori. Elevii n-au nicio vina, ei sunt doar un lut care asteapta a fi modelati. Dar voi astia, Marii Generali care se cred zmei in fata copiilor … voi sunteti cancerul invatamantului.

    • Nu ma intereseaza ce gandesti tu despre mine, ov. Lucrez atat la stat, cat si la privat. Norocul meu e ca sunt bun si la altele si primesc multe recomandari. In particular, nu fac pregatire cu elevii fiindca nu vreau. Cand am putut sa-i ajut, am facut-o cu cea mai mare placere, indiferent de problema. Am fost multe sambete la scoala, i-am pregatit pentru examene / admitere, pe gratis. In fine, nu asta era ideea mesajului meu de mai sus. Foarte bine ca ai competente si in alte domenii. Dar cati sunt ca tine, ca mine?!

      Repet, eu am dat exemplul profesorului care e foarte bun in ceea ce face, dar nu se pricepe la lucruri ce tin de IT. Nu au idee. Din mesajul tau, eu inteleg ca un profesor e obligat sa lucreze cu calculatorul, sa aiba internet acasa, nu? Uite ca nu se dau astfel de competente la examenul de titularizare (pe care apropo, l-am luat mereu cu note mari).

      @anatati – sunt partial de acord cu tine. Din punctul meu de vedere o clasa cu 20 de elevi da un randament mai mare decat o clasa cu 40. Nu mai vorbesc de impedimente. Cand ai tu timp sa predai, recapitulezi, evaluezi intr-o ora pe toti 40?! Altminteri vorbim de performante.

    • #33

      Ai dreptate, profesorii nu sunt obligati sa cunoasca lucrul cu calculatorul. Si nici sa aiba internet acasa. Dar totusi, traim in secolul 19? E complet jenant sa nu stii asa ceva. Culmea, cam toti au smartphone dar stau pe facebook si dau like la prostii. Bine ca ce-i important nu se prinde de ei. Si daca un profesor nu poate tine pasul cu tehnologia… pai sa-si schimbe naibii meseria, ca si-a ales-o foarte gresit. Indiferent cat de toba de carte ar fi, ala nu-i profesor, e doar un tonomat in care bagi fisa si-ti zice lectia. Tu ai curaj sa mergi la un dentist care lucreaza ca acum 40-50 de ani? Sau un medic…sau orice. Daca un copil e obligat sa cunoasca multe chestii din lumea asta, pai pune-l nene si pe profesor sa invete putina informatica, ca nu pateste nimic.
      Asta ne distruge pe noi, ca popor. Ochelarii de cal. Pai daca am invatat X, eu doar X fac, in X fel. Fereasca sfantu’ sa evoluez.

    • #34

      @o.v. maică-mea a fost o educatoare absolut senzațională. n-o spun eu, o spun 35 de generații de copii ai unui oraș
      dar e absolut, complet și total atehnică. dacă ar fi trebuit să predea on-line era jale și durere.
      și nu doar cu ce ține de it, e atehnică cam cu orice: i-a luat câțiva ani buni să programeze singură mașina de spălat, i-a expirat un card până să ajungă ea să scoată bani din atm și multe alte exemple.

  8. #35

    Voua nu va lipseste in perioada asta, principala grija de pe timpul scolii a multor cadre didactice, unde mergem in excursie in saptamana altfel? Si de ce s-au inscris asa putini copii? Unde, cand organizam banchetul de clasa 0, 1 …. , 12-a?Fondul clasei pentru cumparat banci, feţe de banci, dulapuri, perdele, parchet?

    • #36

      o ba da. si UNDE TINEM SERBAREA?

    • #37

      Pai cu atatea griji pe cap, voi mai vreti sa se ocupe si de educatia copiilor? Online? Dar ce sunt ei, Napoleoni?

    • #38

      normal ar fi ca fondul clasei sa se duca la fondul casei dnei profesoare, ca lucreaza de acasa de la ea.

  9. #39

    Poftiți: ora de Info şi Tic cu mesaj dat cândva în neantul pandemiei: “Ne vedem pe Meet joi”. Fără link, fără nimic. Deci nu s-a pus în calendarul nimănui.
    Pune linkul joi la 7.30. Păi cine o fost treaz când toți aveau în calendar prima oră germană de la 13?

  10. #40

    Că tot ai vorbit de capitalism sălbatic, scapă cine poate, omul sfințește locul, all that bullshit cu care nu sunt de acord și pe care l-am mai întâlnit la “empaticul” popor român…

    Când am plecat eu din RO, acum 12 ani, un profesor debutant avea 700 de lei salariul net. Nu știu cum e acum, dar avem generații întregi de profesori care au intrat in sistem din lipsă de opțiuni. Tu ce așteptări ai de la ăia?

    • #41

      Of course că doar la noi se aplică asta cu “scapă cine poate”. Păi în țara asta, really, e singura opțiune viabilă.

      Omul chiar sfințeşte locul. Nici la mii de euro salarii unii nu-şi fac treaba. Şi de multe ori şi-o fac bine alții cu 2000 de lei. Ține de natura omului, de educație, bun-simț, civism etc. Tot felul de noțiuni din astea fanteziste.

      Sistemul de învățământ românesc e o filozofie mai complexă decât Kant şi Schopenhauer combined. Nu-l mai reparăm niciodată.

    • #42

      Corect, doar că la “mii de euro” salariu găsești repede înlocuitor și îți permiți să selectezi oamenii care vor sfinții colacii la giob.

  11. #43

    Cea mai buna parte la aceasta scoala online este ca a inceput sa se discute ce se intampla cu scoala copiilor.Prin dialog, se pot gasii solutii.Ceva ar trebui sa se schimbe, din toamna nu vor mai putea sa lase mai mult de 30 de copii in clase, asa ca ceva schimbari tot trebuie sa faca.
    Fetele mele de 7 si 9 ani nu prea mai vor scoala online, au fost foarte incantate la inceput, dar acum abia asteapta sa se termine.Socializarea din scoala facea ariditatea si plictiseala lectiilor acceptabila, scoala online aduce doar lectii si teme.Bine macar ca nu dau si teste.
    Sora lor mai mare,in clasa a saptea, are azi test la fizica.Profesoara lor obisnuia sa predea ceva la clasa, faceau ceva probleme mai simple, apoi la test scotea macar una sau doua probleme total diferite de ce au lucrat, mult mai grele sau ciudate.Gen:se da un obiect de masa x, ce culoare are obiectul.Acum in online chiar nu mai inteleg copiii ce preda, asa ca va fii un test interesant.

    • #44

      Asta nu am înțeles-o eu niciodată, poate îmi explică cineva. De ce la clasă se fac exerciții uşoare şi la test dai majoritar exerciții grele? Asta e diferențierea pe care o caută profesorii? Performanța?

    • Nici eu nu sunt de acord cu asta. Mie imi suna a razbunare.

    • #46

      @anatati, naiva mai esti. Problemele alea grele s-au facut in particular doar cu cine trebuie (hint: cu aia care au platit meditatii). Asa, copiii care fac meditatii vad ca merita sa le faci iar copiii care nu fac realizeaza ca sunt prosti si au nevoie de ajutor contra cost.

    • #47

      @alex, sigur. Şi de aici frustrarea elevilor care ajung chiar să se creadă proşti. Asta mă revoltă şi mai tare când te joci cu sufletul copiilor. Ei prea puțin pricep toate astea. La un moment le pricep, se revoltă şi ei şi aşa apar copiii indisciplinați, “problemă”. Există o doză foarte ridicată de mercantilism şi nemernicie în rândul unor cadre didactice. Pleacă de la învățătoare cu after school-urile, continuă cu profele de la materiile esențiale (română, mate, limbi străine) şi ajunge şi la cei care nu dau meditații ptr că nu-s căutate materiile lor.

  12. #48

    Nici eu nu inteleg.Definitia mea pentru profesor bun este ca va lua ceva greu sau complicat si il va face sa fie simplu.Din pacate, multi profesori nu inteleg nici ei ceea ce predau si se ascund in spatele limbajului de lemn.

  13. #49

    rolul profesorului e sa ii explice copilului, nu sa repete ce e in carte. avand in vedere ca modelul ala de pe vremuri, de dinainte de pandemie, cand se duceau copiii la scoala, era sa le serveasca material de memorat, cum mama gaii sa poata astia acum sa faca ore online functionale in care sa faca efortul sa le pregateasca materiale mai interesante copiilor, sa le explice intr-un mod mai atractiv avand in vedere ca in online sunt sanse mai mari sa le pierzi atentia si ai mai putine metode de control. si teme, lots of teme. bai nene, copil de 15 ani a ajuns sa lucreze 10 ore pe zi cu scoala online + teme, WTF????????????
    exemplu de competenta: clasa a ix-a. profil info. profesorul preda online si ii pune pe astia sa scrie pe caiete cum se lucreaza in word. la informatica. online. 2020

    • #50

      Lots of teme. Lots and lots!! Dacă şi doamna de latină trimite teme fără măsură. Vina aici o poartă, desigur, autoritățile. N-au creat niciun cadru, n-au pus nimic la dispoziție şi doar au anunțat profesorii că fără activitate online nu iau salarii.
      Pe cuvânt, eu chiar îi compătimesc. Şi, oricât de atehnici sunt, ştiu şi profesorii că activitatea online e urmărită şi de părinți. Altfel te obligă să ții ştacheta. Exces de zel la cote maxime.

      Toate astea combined au dus la … lots of teme. Dacă eu care-s master of organization am pierdut şirul. Plus că au pus totul la Assignments – că e temă, că e doar material ptr lectură totul are deadline. Numa’ nu pe toate trebe să le-ncarci înapoi şi-ți tot bipăie acolo missing, missing.

      Peste toate astea pune un adolescent de 14 ani în plină furie hormonală, gaşcă, Insta şi Discord cu fetele, combinații etc.

      Dezastru pandemic.

  14. #51

    Corporatia pe unde dau cu sapa a avut un proiect absolut superb, sa sprijine (impreuna cu niste parteneri tehnici) procesul de invatamant online. Adica partenerii tehnici dau accesul /licente la platforma, noi voluntarii ne alocam cate o scoala si ghidam responsabilul tehnic de acolo ca sa faca cont profesorilor si sa le arate cum merge treaba.
    Am fost multi (cateva sute) si tot cateva sute de scoli.
    Ce am observat:
    – din 7 scoli la care am scris, doar una (contactul initial, cu care ma cunosteam) au decis sa mearga mai departe. Restul fie nu au citit mailul, fie au decis ca asteapta sa vina cineva sa ii ajute sa instaleze pe calculatorul scolii ceva, ca sa putem vorbi. Sau au decis ca nu ii intereseaza dar nu au raspuns.
    – multi dintre profesori au fost deosebit de refractari (nu au vrut sa invete sa dea clic pe 2 butoane ). In conditiile in care materiale au fost facute de colegii mei, cu filmulete, cu power pointuri cu tot ce trebuie. Inclusiv am stat la dispozitia lor dimineata cate o ora, inainte de a incepe programul de munca. Surpriza, au zis ca nu vor sa invete.
    – multi dintre copii nu au acces la tablete/laptopuri. Ce le-a oferit platforma noastra era accesibil inclusiv de pe telefon, macar sa asculte. Copiii din medii defavorizate nu au nicio sansa.
    – Ministerul Educatiei face ce stie mai bine, adica nu-l intereseaza procesul educational. In fiecare zi au venit cu alte idei, nimic legat de “cum sa ajutam copiii sa invete”.

  15. #52

    Scuze, nu vreau sa se inteleaga ca fac pe desteptul, am 2 copii de gradinita, si am impresia ca traiesc intr-o bula momentan.
    Adica la:
    “Desenați floarea la angiosperme cu explicații, detaliat, nu așa cum am prezentat-o eu în lecție”. Lecție încărcată în Classroom tot cu copy/paste de pe Google. Și nici când azi la ora 8 ai următorul mesaj pe Classroom de la Biologie: „Termenul pentru încărcarea temelor a expirat. Nu mai accept teme restante”.
    De ce nu zici: asta e sapt asta si urmatoarea(le) nu facem teme de biologie, sarim peste floarea la angiosperme. Copilul meu va trece prin viata fara sa stie cum arata floarea la angiosperme.
    Ce parghie are un profesor ? E pericol sa nu scoata un 5 la materie daca facem pe durii? E vorba ca daca vede copilul ca-i luam partea si o va exploata exagerand fiecare tema?
    Sigur ceva evident imi scapa ptr ca pare a fi clar ca pare ca lumea se plange ca sunt multe teme, si eu nu inteleg cum pot fi multe daca alegi sa nu faci majoritatea.

    • #53

      Punctul de vedere e foarte valid. Eu de fapt nu am avut o problemă cu termenele aici (sunt cel mai mare fan al termenelor). Însă pobabil ptr că am încercat să nu scriu un foileton am cotit-o prea mult. Strict despre fiu-meu vorbind: din şcoala online iese olimpic la tot mai puțin la mate şi fizică. Eu lucrând de acasă, G Classroom la un clic distanță, am urmărit tot. Convenție: faci temele imediat ce ți le pune, nu transcrii nimic din materialele pe care le încarcă (le poți citi şi aşa, dar nu ne-am păcălit că le va şi citi) şi eşti liber for the day.

      Problema mea cu floarea asta a fost aşa: nu este posibil ca profesor care nu ai intrat niciodată online să ceri desene mai complexe decât ai trimis în materialele luate copy/paste de pe net. De asemenea, e nepermis ca dupa ce nu ai raspuns nici întrebărilor puse la ore rezonabile sa vii sa spui: termenul a expirat. Aici nu vorbim de nimic altceva decât de răutate pură. Dacă noi părinții te-am inteles ca nu esti tehnica sau ca online-ul e în afara zonei tale de confort, daca elevii au inteles si s-au straduit sa caute pe Sf Google floarea mă-sii, tu profesor nu ai intelegere? And herein lies the problem.

    • #54

      PS: fără luat partea copilului. Nu i-am spus eu lui că “aia-i nebună” chiar dacă am gândit-o.

    • #55

      Merci frumos. Eu intelesesem ca era mai mult o problema de presiune de timp cauzata de un volum mare de teme, ptr ca eu am curiozitatea asta iscata din faptul ca mi se pare ca tot aud asta(volum prea mare de teme) din gura in gura, dar niciodata direct incat sa pot sa intreb de ce nu e o varianta ca tu ca parinte sa “mai tai din ele”(cel putin la materiile neesentiale).

  16. Am mai spus-o si o repet: marea problema cu aceasta perioada de pandemie este ca unii vor pleca de la premisa ca scoala offline e inutila.

    Aici, in acest articol, e vorba de invatamantul preuniversitar, insa in cel universitar situatia e si mai grava. In 2008 ministrul educatiei de atunci s-a speriat de cate diplome ID emitea o universitate. Acum studentii, parintii si viitorii studenti se intreaba: daca 2 luni s-a putut preda online, de ce nu s-ar putea preda de acum incolo la fel? Macar o parte din cursuri, macar la anumite facultati, macar anumite cursuri. Ma sperie sincer ideea ca scoala s-ar putea muta, candva, complet in online.

    Paradoxal, m-as bucura sa aud ca scoala romaneasca nu e pregatita de aceasta trecere. Asa proasta cum e ea, mai bine sa ramana in offline. In online ar deveni mai proasta decat e deja. Iar acest articol, cu intamplari reale, n-am niciun dubiu ca nu sunt, imi confirma. Si, repet, partial ma bucura.

    • #57

      Acest articol prezintă părțile negative, dar astea țin de structura omului. Dar mi-ai dat o idee: scriu unul şi despre cele pozitive. Din punctul meu de vedere, sunt mult mai multe.
      Cu toate acestea şcoala complet online ar fi o mare prostie. Dezvoltarea socială, emoțională, inter-umană, gestionarea conflictelor, a emoțiilor de tot felul, îndrăgostirile, prostiile din curtea şcolii formează omul mai mult decât o face efectiv procesul de învățare. Efectiv ar fi de neconceput mutarea online.

      Dar o componentă online ar fi super: de ex casual Friday de acasă sau teme şi proiecte puse online, cu editare colaborativă prin G docs si G slides. Etc. Asta ar fi foarte frumos să existe în acest secol.