Știți ce e drăguț când e vorba de protecția statului? Faptul că este inutilă, că nu caută vinovații adevărați și că există doar pentru că cei care sunt însărcinați cu asta să poată să se acopere cu hârtii și să motiveze că au verificat totul.
Pe vremea când lucram la un mare lanț de bricolaj, aveam ca însărcinare și partea de protecția muncii și PSI. Am fost la un curs lunguieț, s-a luat în calcul că am diplomă de pompier erou și aia a fost, am și acum ștampilă cu inspector PSI. Oricum, în principiu știam ce fac și ce articole trebuie să trec în fișa aceea de protecția muncii, ca să fiu acoperit. Bine, legal, ar fi trebuit să fac asta lunar, dar nu face așa ceva nimeni, nu există director de magazin care să îți permită să scoți oamenii din muncă timp de câteva ore, ca să le citești tu articole binecuvântate din cartea de protecția muncii.
Deci vreau să vă spun că în toată această perioadă, nu a trecut pe la magazin NIMENI. Și vorbim de o perioadă de vreo 2 ani, nu de câteva luni. NIMENI de la ITM nu a trecut să verifice ce se întâmplă, dacă e în regulă totul, dacă oamenii au semnat cărțile sau ceva. Nimeni. Desigur, din când în când, cineva din zonă trecea și voia să “cumpere” câte un produs, produs pe care îl primea gratuit, normal. Nu, nu era șpagă, clar.
Totul până când un zăbăuc a căzut de pe un motostivuitor aflat la înălțime și și-a rupt mâna. Nu vreți să știți avalanșa de inspectori care a picat brusc peste noi, căutând nod în papură la orice. Dacă avem lumină suficientă, dacă nu era alunecos pe jos, dacă absolut toate mijloacele de transport și ridicare din magazin aveau verificarea tehnică, dacă era semnat totul, de toată lumea și în câte exemplare etc. Vă zic, cel mai mare atac birocratic pe care l-am văzut vreodată. Deși, până atunci, NIMENI nu verificase existența acestor lucruri.
Din fericire pentru mine, directorul magazinului, care de altfel era o scârbă, avea mania hârtiilor puse la punct. Așa că toate mizeriile alea erau făcute în cvadruplu exemplar, iar fișele de protecția muncii semnate, răsemnate și extrasemnate.
S-a ajuns inclusiv la chestii de genul în care inspectorul ITM îl punea să idiotul care, în paranteză fie spus, era complet vinovat, să declare că el nu își aduce aminte să fi semnat fișa respectivă, e posibil să o fi semnat altcineva. Bine, constănțean stupid, semnătura lui trona acolo mare și clar, făcută de mânuța sa proprie.
Anyway, digresiunea aceasta vrea să arate că autoritățile de fapt nu protejează pe nimeni, vor să se protejeze doar pe ele însele. Uitați-vă la accidentul auto de la Perșani. Autoritățile nu caută motivația reală pentru care s-a răsturnat autocarul. Nu se uită nimeni la unghiul făcut de drum și la cât de strâns e, venind după o porțiune liberă, de oarecare viteză, adică crimă pentru un șofer care nu a mai trecut pe acolo.
Nu, autoritățile sunt interesate dacă șoferul avea foaie de drum, dacă mașina avea revizie tehnică și dacă firma era în legalitate. Desigur, lucrurile astea, existente sau nu, nu ajută pe nimeni în viața reală. Dar permite paraziților din departamentele care fac acele controale să iasă la TV și să declare că s-au luat toate măsurile și s-a controlat la sânge totul și nu se va mai întâmpla nimic.
Asta până când nu moare băiatul lui Năstase sau alt potentat al zilei. pentru că atunci se va construi o autostradă cu 4 benzi pe sens, pentru a salva viețile bieților cetățeni.
NOU
Eu nu o sa uit modul de apucare a foilor A4 pentru a preveni taierea mainii (facut la protectia muncii). In schimb lucruri faine dispar din cauza hartoagelor (acelasi tipar: accident de munca, ITM) : arielu.ro/de-ce-s-a-inchis-tribul.html Pentru cine nu stie Tribul a fost o asociatie non-profit care facea curierat pe bicicleta in Bucuresti de vreo 4-5 ani.
NOU
Tribul e alta discutie. A fost construit financiar prost, cu management prost, fara niciun plan pe termen scurt. Nu mai vorbesc de planuri pe termen mediu-lung. Tribul a fost doar o idee faina, care urma sa moara mai devreme sau mai tarziu din cauza ca ii trebuia un manager.
NOU
singura diferenta intre tribul si uber e ca in uber se baga bani de behaie(ca in bitcoin) si se cumpara influenta.
NOU
Nu discut management si altele. Cert este ca dupa 5 ani a murit subit din cauza unui accident de munca (a cazut un biciclist intr-o groapa si si-a rupt bicicleta plus fata). Problema nu a fost de accident cat de birocratie, amenzi, controale samd.
NOU
da, dar si baiatul ala s-a gandit ca ar putea scoate niste bani de pe urma lui ariel si a facut mizerii, la randul sau
NOU
Ma bucur ca nu s-a adeverit profetia mea de acum 4-5 ani, cind i-am spus Arieluilui pe fb ca nu-i doresc sa sudeze cadre de bicicleta de cite un stilp de pe marginea drumului ca sa comemoreze locul unde un membru al tribului sau a fost calcat de un camionagiu neatent, asa cum am vazut vreo 10 in Manhattan (ca tot zicea el ca vrea sa faca curierat rapid american style). A avut noroc si s-a ajuns doar la o gura sparta de la o groapa in parc, dar morala e aceeasi: sa trimiti x biciclisti intr-un oras cu 1 milion de soferi nervosi e o reteta sigura spre dezastru. Las la o parte neglijenta (indolenta?) care l-a facut pe Ariel sa nu ii asigure beton pe oamenii aia pe care ii trimitea printre rotile bucurestenilor 8 ore pe zi… Si se mai plinge in final ca omul accidentat vrea un ban in plus…
NOU
din ce am citit eu, nu de asta se plânge, ci ca respectivul și-a închis telefonul si nu mai raspunde decat prin cereri
NOU
E fascinant să citesc comentariile astea, sincer. 🙂
NOU
cred ca ai pus pozele de pe celalalt sens de mers( de la urcare)
din cate stiu autobuzul cobora pe deal, a lovit parapetul si a sarit pe contrasens (epava parea ca e pe sensul de urcare)
acolo e periculos rau, pana sa puna parapet pe centru tirurile intrau pe contrasens, rupeau parapetul de pe acostament si coborau pe dealul ala. se pare ca nici parapetul central nu a fost de vreun folos:(
NOU
am pus imaginea cum venea in gmaps. oricum acolo era plin de accidente, pana la montarea parapetilor. ac sunt parapetii tot scrijeliti
NOU
la un moment dat erau din aia cu apa, mereu erau deplasati!
nu stiu de ce nu au facut drumul ala drept!
NOU
Curba aia pare sa se vada de la fix o posta. Ai timp sa franezi in timp ce tii un hamburger in mana stanga, un suc in dreapta, tii volanul cu burta, tragi dintr-o tigara si vorbesti la telefon. Sofer prost si atat. Nu inteleg ce e faza asta cu e drumul nu-stiu-cum. Ba, se rastoarna o betoniera de 50 de tone in fata ta, intri in ea ca in mod normal nu ar avea ce cauta acolo? Nu frate, pe drum se poate intampla orice si trebuie sa fii pregatit. Inclusiv sa mai intalnesti si curbe, chiar daca pare SF asa ceva pentru unii. 🙂
NOU
datoria statului e sa-si protejeze cetatenii, pe prosti de destepti si pe destepti de prosti. cand poti face un drum mai bun, cu sanse mai mari sa fie mai sigur pentru toate categoriile de prosti si destepti, de ce nu o faci?!
NOU
“datoria statului e sa-si protejeze cetatenii”
Adevarul e ca pe prosti de destepti a reusit sa-i protejeze. Toti parlamentarii, ministrii, secretarii de stat, sefii de directii si birouri, au masini personale, sofer, cazare la hotel moca…
NOU
Curba aia e criminală. Pare ușoară, dar dacă intri în ea cu mai mult de 25 de km la oră, din orice sens de mers, te aruncă spre parapeți ( asta într-un sedan; cu o mașină mai mare e mai nasol ). Mergi o dată pe acolo și te vei convinge.
NOU
Da-mi voie sa nu cred ca nu se poate lua curba aia cu mai mult de 25km/h.
NOU
O observam din timp, franam si luam curba cu 25 la ora. In continuare nu vad unde e problema.
NOU
Eu tot sunt de parere ca avem nevoie de inca un semn de “Curba deosebit de periculoasa”. Ceva de genul: “Incetineste boule”
Drumul o fi facut prost, ca nah, asa a fost gandit, dar pune-i acolo imbecilului 15 semne daca 1 singur nu-l ia in seama. Si desi nu le suport, sa puna benzile alea albe transversale care te zguduie ca dracu daca ai viteza peste X km/h. Le-au montat pe E574 in Dolj unde erau enorm de multe accidente pe coborarile alea pe dealuri (desi avea 2 + 1 benzi) si s-au mai linistit accidentele.
NOU
agreed.
pe de alta parte, se abuzeaza de semne cu curba deosebit de periculoasa. sunt unele pe care eu, cu prastia mea de mercedes, le iau cu 110, asa de deosebit de periculoase sunt. pune frate srmnul cand e chiar DEOSEBIT de periculoasa, nu la fiecare unduire de sosea
NOU
“pune frate srmnul cand e chiar DEOSEBIT de periculoasa, nu la fiecare unduire de sosea” – asta se numeste prevedere: Dorele….am furat ma la reteta pe aici ?! Am furat, dom’sef! Dorele, am turnat pe frig si ploaie?! Am turnat, dom’ sef! Sa-mi trag palme….Dorele, pune-i un semn de “drum periculos”, ceva…ca sigur se fute in 3 luni.
NOU
Ah da, aici sunt si eu de acord, ca sunt unele pe care le iei in a 5-a si altele pe care sunt nevoie sa le iau in a 2-a.
NOU
Pai jegurile/boracii lor merg cu elicoptere, avioane, cu soferi personali si, de obicei, in ultimul racnet de masini, in ce priveste protectia soferului/pasagerilor. Crezi c-o sa crape vreunu’ prea curand?
NOU
Lucrez in domeniu de ceva ani (u know Cetin) si pot sa va spun urmatoarele:
1. Legea in vigoare 319/2006, este o lege facuta pe genunchi pentru a se bifa setul de legi pe care Romania trebuia sa le aduca la standarde europene inainte de 01.01.2007 (data intrarii in UE). Drept pentru care s-a luat legea veche a protectie muncii, s-au bagat cateva articole din legislatia UE, i-am schimbat numele in Legea Securitatii si Sanatatii in Munca, si gata bifa! Astfel, a aparut o struto-camila de lege, proasta si neaplicabila in viata reala, care pune accent pe hartii si nu pe protectia reala a lucratorilor.
2. Daca atunci am avut o scuza (graba din 2006) acum iaca se fac 10 ani de cand aceasta lege este in vigoare si nimeni nu doreste schimbarea ei din radacina in sensul accentului pe protectia reala si nu pe miile de hartii. Nu se doreste pentru ca sistemul actual produce bani si multa lume mananca de aici.
3. Realizarea drumurilor se face cu aprobarea unui SSM-ist inca din faza de proiectare! Acest lucru insa nu se mai intampla in Romania de cel putin 26 de ani deoarece Romania NU a realizat drumuri noi ci doar a asfaltat. Teoretic, orice cladire, constructie, proiect, drum sau ce mai vreti voi se realizeaza cu aprobarea SSM-istului din faza de proiect, astfel incat nimic nu ar putea trece spre faza de constructie cu pericole majore pentru viata oamenilor. Din pacate lucrurile se fac in romania exact ca in echipa nationala de fotbal: cu mediocritate si spagi.
Va multumesc ca ati citit aceste randuri.
NOU
Eu am fost de Rusalii prin nordul Moldovei si am ramas impresionat de drumurile drepte de acolo. Drepte adica in linie dreapta. Urca, coboara dupa cum e relieful, dar sunt drepte. Si daca acolo se poate, de ce drumurile de ses au atatea curbe?
NOU
pentru ca atunci cand esti beat e mai usor sa mergi drept in vale decat pe teren la nivel
NOU
🙂 Prin dealuri si munti conducand, ultimul lucru pe care si l-ar dori cineva e un drum cu multe curbe. Exista totusi Mestecanisul, precum si traseul Radauti – Palma – Campulung, unde mai avem si cateva curbe.
@Gurd Mai tii minte o portiune de drum care sa te fi impresionat prin cat de dreapta era?
NOU
Am trecut pe acolo de curand si daca-mi amintesc bine asfaltul este denivelat destul de pronuntat si partea distractiva e ca daca viteza e destul de mare si amortizoarele obosite sunt sanse mari sa iei acasa si un parapet de beton. Soferul nu stia drumul si in loc de frana de motor a dat in frane tarziu. Ghinion, cum a zis Marele Conducator.
NOU
Si mai devreme discutam despre asigurarea obligatorie pebtr case… aceeași mărie cu alta pălărie 🙂
NOU
Offtopic: WTF?! Nu’s specialist in drumuri, da’ ideea de a termina parapetul din mijloc cu o panta lina mi se pare usor stupida. N-ar trebui sa fie acolo un mare recipient cu apa – masura anti-prost?
NOU
Vezi lucrurile dintr-o perspectiva prea… normala. Aia de au gandit parapetii au “gandit in afara cutiei”. Daca sofezi inspre el, primul nu e parapet, e… ce vrei tu sa fie. Poate fi rampa de lansare, poate fi modalitatea prin care sa urci cu masina pe parapeti…
NOU
bo$$, acum vreo 3-4 ani, sincer nu mai stiu exact cand, a avut loc un accident undeva in banat, intre resita si timisoara, intre odrasla unui bastan din resita si un cielo. curba periculaoasa, tinerelul cu masina solida la vreo 120, mor patru oameni nevinovati, lume revoltata, scandal in primetime pe posturile nationale. atat din primele declaratii cat si in articolele ce au urmat, politia rutiera zice ca nu e niciun dubiu in privinta vinovatiei tanarului, avocatii bastanului urmau sa aiba de lucru serios, chiar si aici la portile orientului.
la vreun an dupa, apare in presa articol ca procesul e interminabil, ca tot soiul de vicii de procedura. cine era devina? ITM-ul. (da, vezi ca nu-s offtopic). ca oamenii aia faceau o deplasare in interes de serviciu, iar i oamenii itm-ului erau depasiti de munca si nu aveau timp sa verifice daca foaia de drum era completata corect. acu’ putem specula ca i-o fi spaguit baronul local ca sa se lase cu vicii de procedura, dar aberatia mi se parea maxima. adica nu mai conta daca ala a fost pe contrasens sau ce a calculat un politist de rutiera, ci cum a fost semnata o hartie pe o alta tema.
o lume nebuna nebuna nebuna…..
NOU
Sa ne amintim de articolul asta la urmatorul pe tema Uber, ma gandesc.
In rest se stie, ITM-ul vine cand ai o plangere/ sau accident de munca.
NOU
Legat de faptul că nu vin inspectorii la control cu anii: așa este normal. În nicio țară civilizată și prietenoasă nu ai controale ca la noi. Nu ai deloc. Eventual ai prima oară (dacă e ceva special, altfel nu au motiv să vină) și cu asta basta. A, ai fost reclamat, s-a îmbolnăvit vreunul care a mâncat la tine sau are loc un accident de muncă? Da, controale la greu și pedepse mari dacă e cazul. În rest, ai legea, ai regulile care trebuie respectate, dacă îți plătești taxele și impozitele și nu ai probleme, nu te caută nimeni. Doar la noi (și probabil prin alte țări la fel de corupte) există tâmpenia asta cu controale de la toate instituțiile statului. Care te pot amenda de fiecare dată dacă vor pentru că legea e tâmpită și, mai ales, interpretabilă.
NOU
La mine la muncă au verificat și dacă cel care a semnat fișa se SSM și SU a fost la lucru în data respectivă. Îți dai seama cum vine asta când schimburile de tură și libere nu sunt înregistrate oficial..
NOU
Fisele SSM sunt verificate de ITM, cele de PSI de ISU.
Ma mir ca au venit ambele institutii in acelasi timp, in acelasi loc la un control.
NOU
A fost doar un audit intern, destul de sever. Îmi cer scuze pentru confuzie.