Sau, în fine, cum s-or numi, că nu mă pricep. Singurele biciclete deținute vreodată au fost biciclete normale, de oraș și, cel mai probabil, după ce mi-au furat, din garaj, ultima bicicletă, alta nici nu o să mai am vreodată.
Dar sunt curios de chestia asta, pentru că nu am mers niciodată pe o bicicletă de genul. Așa numitele semicursiere sau cum se cheamă, alea cu roți subțiri.
Să mă explic. Pe stradă la mine e o ușoară pantă. Nu mare, dar suficientă să o observi. Practic, dacă pedalezi, mergi la deal. Și mergeam eu, într-o zi, la deal, cu mașina, ceva gen 30kmph și, pe lângă mine, trece o bicicletă de asta, pedalată de un moșulică. Omul pedala așa, în dorul lelii și, în momentul în care mă depășea, efectiv își odihnea picioarele, nu mișca deloc din pedale. Ori eu, cel mai repede, cu bicicleta mea de Decathlon, am mers cu vreo 25kmph și pedalam de zici că mă urmărea Ana Ciceală, să îmi explice Critica rațiunii pure. Iar ăla mă depășea, mergând la deal și fără să facă vreun efort.
De aia zic, sunt așa diferite bicicletele astea?
Poza e doar cu titlu informativ, nu avea ghidon de ăla, ci normal.


NOU
Sunt ele diferite, dar tot picioarele fac diferenta.
NOU
absolut. ideea e ca eu pedalam la maxim, mai repede nu aveam cum sa merg si gps imi arata vreo 23 kmph. ala dadea din pedale agale si avea pestr 30. la deal.
NOU
Asa zisele cursiere sau semicursiere au numele-n engleza ceva mai potrivit. Le zice road bikes. Tipurile de biciclete sunt destul de variante: de oras (city bike), de teren (mountain bikes, ceea ce nu inseamna ca is musai de munte) etc. In functie de asta difera nu doar numarul de viteze, ci si raportul dintre foi si pinioane.
La un MTB conteaza cuplul, la o cursiera conteaza sa poti merge repede. La una de oras conteaza sa te poti misca rezonabil si cam atat.
Cand ai cuplu mare renunti la viteza maxima, iar asta e valabil indiferent pe ce combinatie de viteze esti de la un tip de bicicleta la altul: atunci cand esti pe foaia mare (42-44 dinti e o foaie mare MARE pt un MTB, iar pentru astea noi de competitie nici nu prea se mai pune atat de mare) si pinionul mic (11 sau 10 dinti) ai un raport muuuult mai mic decat atunci cand esti la o cursiera (sa zicem 54 dinti foaia mare si pinionul tot cam pe la 11). Numarul de dinti se traduce in general in diametru si in final asta conteaza.
Insa la o cursiera ce vezi tu ca trage-n doru lelii necesita de fapt foarte multa forta din picioare. La un MTB pe foaia mica pinionul mare aproape ca dai in gol, ai cuplu urias, poti urca un 10-15% panta pe teren accidentat daca te tin picioarele, dar dai foarte rapid din pedale si viteza maxima e cam mica, caci foaia mica e mai mica decat pinionul mare (deci raport subunitar) (la cursiera chiar si foaia mica e mai mare decat pinionul mare sau foarte apropiata, caci nu ai necesitati in domeniul ei de aplicatie pt asa ceva).
Marimea rotilor e acum similara ca se fac si MTB-uri cu roti mari (28er, 29er) (inainte standardul de facto era 26 inch si atunci evident ca te trada inca o data la viteza), dar la o bicla de sosea sunt mult mai subtiri si mai usoare si ruleaza la presiune ridicata, deci sunt foarte rapide si atarna la rotatie mai usor (si la rinichi mai greu). Desigur, si cauciucurile difera: pe sosea nu ai nevoie de crampoane, chiar te trag in jos, cat mai netede cu atat mai bine.
O oarecare variatiune la astea de sosea sunt asa-zisele gravel, care au cadre mai solide, au configuratia de viteze cu un numar de dinti doar un pic sub cele de sosea si eventual mai multe pinioane. Sincer cred ca le-au scos ca sa mai faca un ban, dar pentru mine a devenit de la a doua bicicleta aia principala fiindca in ultima vreme mai mult forestiere am facut si pentru forestiere combinate cu sosea e top.
NOU
In principiu nu e nicio diferenta intre alea “normale”, cum le zice toata lumea, mountain-bike-uri, si cursiere sau semicursiere, cand vine vorba de principiul pedalarii.
Sunt alte diferente, dar nu sunt relevante in contextul intrebarii (frane diferite, cadru diferit, grosimea anvelopelor diferita, ghidonul diferit, etc).
Insa toate au mai multe viteze, si, ca la masini, se folosesc pentru diverse scenarii.
In mare, numarul de viteze cel mai intalnit este 21 (sau 24). Dar este impropriu spus ca sunt 21 de viteze, in realitate sunt 3 foi, cu 7 pinioane. Sau 8 pinioane, tot cu 3 foi.
Foile sunt pe roata din fata, montate pe pedalier, iar pinioanele sunt rotile dintate de pe roata din spate.
Vitezele mici le folosesti pentru urcat – pedalare usoara, iar vitezele mari pentru efort – rezistenta mare.
Ai niste simboluri pe maneta ghidonului din stanga – L, H, M (cele trei mentionate anterior) – Low, High, Medium, si alte simboluri pe maneta din dreapta (cele 7 sau 8 viteze).
Stanga controleaza foile (roata din fata), dreapta “vitezele”/pinioanele (roata din spate).
Si atunci ai doua scenarii mai folosite:
Cand esti pe teren plat sau in coborare, vrei lantul sa fie cuplat pe cel mai mare pinion din fata si pe cel mai mic din spate, respectiv invers pentru urcare.