A trebuit să fac rost de cărțile de pe o listă de lecturi recomandate (sau obligatorii? nu știu exact) din școală. Hint: Scribd.com este o resursă foarte bună pentru mizeriile astea.
Partea cea mai bună, la Scribd, este că, tot acolo unde sunt operele, sunt și comentariile literare obligatorii, cerute de către iluștrii profesori de română de clasa a 7 a.
Vă zic cu sinceritate, au trecut 37 de ani de când eram acolo, așa că, evident, am uitat cum e. Am uitat, practic, toată școala românească, comentam ieri, cu nevastă-mea, că aș fi putut da skip la tot liceul fără să existe măcar un regret, nu am învățat absolut nimic important din ceea ce nu aș fi știut deja, iar produsul brut intern al regatului Brunei, în 1989, l-am uitat, deci nu pare să fi fost ceva important.
Sunt sigur că ați uitat și voi prin ce gunoi ați trecut și ce ați fost obligați să memorați. Dar să vă readuc aminte, că de aia e moșul Cetin aici. Fiți atente:
Umbra lui Mircea la Cozia.
Titlul „Umbra lui Mircea. La Cozia” este profund semnificativ, servind drept preambul la temele de reflecție ale poeziei.
Prin componenta sa duală – „Umbra lui Mircea” și „La Cozia”, titlul evocă prezența spectrală a domnitorului Mircea cel Bătrân, întemeietorul mănăstirii Cozia, subliniind o legătură indisolubilă între figura istorică și locul sacru.
Astfel, „umbra” capătă o valoare simbolică, sugerând reverberația trecutului glorioas al Țării Românești în contemporaneitate, în timp ce referința la mănăstirea Cozia încarcă spațiul geografic cu valențe istorice și spirituale.
Nu e așa că e ceva absolut normal să folosești genul acesta de discurs și cuvinte, la 13 sau 14 ani? Preambul, prezență spectrală, legătură indisolubilă (practic, nu știu dacă au ajuns să învețe ce e aia solubilitate, ca să înțeleagă ce înseamnă indisolubil), reverberația trecutului glorios în contemporaneitate cu valențe istorice și spirituale cred că și acum v-ar pune probleme de înțelegere, la prima citire, pentru majoritatea.
Prima strofă, „Ale turnurilor umbre peste unde stau culcate”, introduce cititorul într-un peisaj nocturn, încărcat de istorie și mister. Referințele la natură și la elementele istorice (Oltul, Dunărea, mănăstirea Cozia) în contextul apariției fantomei lui Mircea cel Bătrân, nu doar că oferă o dimensiune temporală vastă, ci și subliniază continuitatea și perenitatea spiritului românesc.
Ziceți repede, din prima, ce înțelegeți prin dimensiune temporală vastă și ce reprezintă, pentru voi, perenitatea spiritului românesc.
Caracterul solemn și tonul adorativ față de figura istorică a lui Mircea cel Bătrân transformă poezia într-o odă, în timp ce reflexivitatea și meditația asupra trecutului, prezentului și eternității îi conferă trăsăturile unei elegii.
Elementele descriptive, precum evocarea peisajului nocturn de la Cozia, adaugă, de asemenea, valențe specifice pastelului.
Voi ați reflexivizat asupra trecutului, prezentului și eternității, dar mai recent, așa?
Prezența eului liric în „Umbra lui Mircea. La Cozia” este evidențiată prin numeroasele mărci lexico-gramaticale personale și prin adresarea directă la diferite elemente și personaje din text.
Anyway.
Trăiesc din scris de aproape 20 de ani. Efectiv scriu lucruri zilnic, din capul meu. Din fericire, orele de limba română, din școală, nu au avut niciun efect asupra mea și nu m-au interesat, altfel aș fi apucat-o pe drumul muncilor agricole, doar ca să scap de cretinătățile astea.
Vă întrebați de ce copiii sunt sau par proști? De ce nimănui nu îi place ora de limba română? Uite de asta. Pentru că profesorii de limba română sunt niște fosile cretine, care folosesc un limbaj decrepit și, ineluctabil, mort, pentru că nimeni nu încearcă să vorbească pe limba și limbajul copiilor, nimeni nu încearcă să îi facă să înțeleagă ceva din ce se predă. Trebuie să știe că contemporaneitate și valențe istorice, să scrie la teză și așa domnu profesor, care, altfel, nu ar fi bun nici la mutat bălegarul de la vite, să își justifice salariul.
Despre restul, nici nu mai vorbim. Literatura românească e blocată în Moara cu Noroc, Moara lui Călifar, Ionel Teodoreanu, Arghezi și morții mă-sii. De atunci, nu a mai apărut niciun autor, nimic, nimeni nu mai scrie nimic important, nimic de valoare, așa că ne vom raporta doar la niște mizerii vechi de 200 de ani, scrise într-un limbaj arhaic, fără nicio legătură cu prezentul și, cu siguranță, fără legătură cu viitorul copiilor care, cică, la școală se pregătesc pentru el. Când ei, de fapt, sunt doar motivul pentru care ia salariu un incompetent.
NOU
Nu stiu ce sa zic… Astia mici vorbesc ca niste cizme! Vocabular ZERO!!!
Cred ca vor ajunge ca americanii aia sa zica din 2 in 2 cuvinte doar “bro”, “homie” etc.
NOU
nu au vocabular pentru ca nu ii invata nimeni, profesorul de romana este ocupat cu transcedenta epica a imortalitatii reverberante din istoria romaneasca
NOU
Deja vorbesc.
La fiecare trei cuvinte auzi, “coaie”, “gen”…
NOU
Nu au vocabular pt că nu citesc cărți în timpul liber, de pe TikTok nu ai cum să îți dezvolți vocabularul, cel puțin nu pe acela de care ai nevoie cu adevarat
NOU
poate daca la lecturi obligatorii ar fi carti contemporane? nu mizerii din 1850?
NOU
Nu le citesc nici pe alea contemporane. Nu au rabdare. D’aia s-a dezvoltat atat de mult tictocu’ si youtube shorts…
NOU
Eu nu am citit cartile obligatorii aproape deloc. Daca era obligatorie, nu ma interesa. In schimb, de cand am invatat sa citesc, am rupt cartile de aventura, razboi, SF, istorice, fantasy si multe altele. Ca sa citesti trebuie sa iti placa. Din pacate din ce in ce mai pujtini oameni citesc.
NOU
Sa citeasca maitreyi ca e de actualitate. Un “intelectual” de 30+ baleste la o minora.
NOU
Pai și noi cum eram când aveam vârsta lor? Când au apărut Bug sau la familia, râdeam că muta la pla când înjurau aia… Și le mai luam și vorbele și le spuneam peste tot.
Făcând o comparație, mie mi se pare că generațiile de acum au vocabularul mult mai dezvoltat și sunt mult mai dezinvolți decât eram noi. Deși citeam mai mult! Dar și asta cu cititul e relativă. Citeam mai mult pentru că eram obligați sau pentru că nu aveam altceva mai bun de făcut. Doar pentru că citeam, asta nu însemna că și înțelegeam ce citim (nu aveam nici măcar dicționar și îmi amintesc cum mă poticneam pe la vreun cuvânt gen ogiva sau babord/tribord; nici acum nu știu care e drepta sau stânga navei, atunci nu știam nici că sunt lateralele navei)
Dar na, asta e războiul generațiilor, am ajuns și noi să spunem precum părinții noștri, tinerii din ziua de azi nu sunt buni de nimic! O spunem noi, cei care erau învățați de acasă să facem din gura, sa nu-i facem pe părinți de ras! Sau se îmbată tac-tu și te baga la înaintare: ia zi ba poezia aia învățată pe de rost!
NOU
Maitreyi e pistol cu apa pe lângă Lolita
NOU
@Miki atata doar ca Maireyi nu e fictiune
NOU
Cum spunea și răposatul Djuvara după o călătorie cu trenul – tinerii noștri folosesc “pula mea” (aia a mea, în originalul discuției) pe post de virgulă în fraze…
NOU
Până la americani avem cultura engleză aproape:
Yo fam, nu știu ce ești așa salty bruv, no rizz?
NOU
Sa stii ca nu gasesc pe nicaieri butonul de like.
Asa cum exista la comentarii, ar trebui sa existe si la articolul de fond.
Deci, like !
NOU
Bree, de aia ai comentarii
sa spui ca apreciezi sau nu
eventual sa aduci si argumente
sau ne transformam toti in vechii egipteni si comunicam numai prin hieroglife (denumire moderna = emoji) 🙂
NOU
Te contrazic. Pe vremea noastra se facea carte, noi in aceasta maniera conversam in recreatie, pwla mea.
NOU
absolut, doar si noi, cand ieseam pe hol, eram doar cu Stimate coleg, îmi permiteți să îmi introduc organul genital în cavitatea orală a genitoarei dumneavoastră, pentru o intromisie scurtă, dar fructuoasă?
NOU
:))
NOU
La un șpriț cu inși trecuți de 30 încă merg de nu se poate câteva asemenea fraze, se termină inevitabil cu câte o porție de râs sănătos. Altfel, mi-e groază de ce o așteaptă pe fiică-mea…o să-mi fie tare greu să-i spun “dă-le dracu’ de comentarii, că pe mine nu m-au învățat rețelistică sau altceva util în viața asta!”
NOU
Exact, generatia noastra era civilizata. Si acum imi amintesc in tramvai cand un coleg de facultate ii lasa locul unei domnisoare care i-a multumit spunand ca e un adevarat gentelman. Normal ca si el a raspuns la fel de civilizat: “Bine-nteles domnisoara, doar suntem ingineri ce pwla mea”.
NOU
da, da, cred că ți-o furai doar dacă foloseai “recreație”…
NOU
Scoala romaneasca s-a straduit din rasputeri sa isi invete elevii sa comenteze. Rezultatele se vad clar atunci cand intri pe FB si vezi cum comenteaza boomerii si nu numai.
NOU
Ma gandeam de multe ori ca saracii autori nu si-ar fi imaginat vreodata ce semnificatii absconse si temporal indisolubile ar fi avut operele lor…
NOU
Natalia Onofrei – In numele tatalui. Nu ma dau in vant dupa literatura romaneasca contemporana, eu de obicei cititnd science fiction, fantasy si benzi desenate, dar cartea asta de mai sus ne-am putut-o lasa din mana. Avem scriitori buni, doar ca isi publica singuri cartile si sunt ceva mai underground.
NOU
Toate ca toate, da’ la “ineluctabil” m-am uitat în dicționar.
Nenorocirea mare este ceea ce ai evidențiat în ultimul paragraf, școala este în mare parte doar pentru asigurarea veniturilor pentru profesori (și alții) și foarte puțin pentru viitorul elevului. Parcă și comunismul era mai preocupat de evoluția elevilor, din punctul lor de vedere, dar totuși.
NOU
Uite,lu’ baiatu’ asta i.a plăcut lectura obligatorie : youtu.be/KaHhecYOnw4?si=gVgj4O_TO4YO8dNb
NOU
e important sa nu uitam ce desi ancorat in sinergia faptelor, recursul la universalitate nu eludeaza meandrele concretului. Clasici in viata…din pacate
NOU
Iliescu approve this!
NOU
a expirat deja a doua șampanie păstrată în vederea fericitului eveniment, băga-mi-aș!
că și ăsta nu e atent la trecerea inexorabilă a timpului…
NOU
Am rămas surprinsă anul ăsta când, la capacitate, s-a dat cireșarii. Surpriza a venit de la faptul că nu mi-au plăcut nici pe vremea când aveam 14 și, teoretic, ar fi trebuit să-mi placă, că aia era cumva realitatea în care trăiam, gândindu-mă apoi la copii de 13,14,15 ani din ziua de azi, cu acces la tehnologie așa cum noi nici nu visam și cum pot ei rezona cu poveștile cireșarilor? ce pot înțelege când au la dispoziție o lume (fie și virtual) și povești gen harry potter? Ce pot comenta despre Tic, Ursu și ceilalți? Cam așa și cu umbra. Limbaj de lemn la care nu vrem să renunțam. Apropo pe mine în generală m-au chinuit rău de tot cronicarii cu letopiseții lor. Nu înțelegeam nimic, dar nimic. Bine că măcar de ăștia au scăpat.
NOU
Uite de asta profesorul de romana din liceu are parte de tot respectul meu.
Niciodata nu ne-a cerut sa ne exprimam ca in exemplele de mai sus. Din contra, ne-a incurajat sa folosim un limbaj curat si simplu. Era al naibii de sever, insa nimeni niciodata nu i-a reprosat ca a fost nedrept cu ei.
Cred ca ura pompologia asta din toata inima.
NOU
Eu nu am inteles niciodata de ce la examenul de lb si literatura romana de la BAC nu se facea diferentiat intre profil (adica real sau uman, nu conta, acelasi examen), dar la matematica aveai 3 tipuri de examene dupa dificultate.
Mai e acum la fel?
NOU
Nu, e diferit acum.
NOU
In teorie e diferit, in practica e la fel (in fine, e o diferenta de aproximativ 10 cuvinte intre cele doua subiecte).
Diferenta principala consta in faptul ca pe un subiect e scris profilul uman si pedagogic, iar pe celalalt e scris real si tehnologic. De asemenea, la subiectul 3 e oarecum diferit, dar materia este aceeasi. Cand la un profil se cere un eseu de 400 de cuvinte despre particularitatile de constructie ale unei opere, la celalalt se cer particularitatile de constructie ale unui personaj din acea opera.
NOU
Totusi limbajul asta te pregateste pentru viata. Sa zicem ca ajungi studenta si its spune profesorul ca vrea sa te “vizualizeze epidermic”. Pai daca nu citeai in scoala vagonul ala de comentarii mai pricepeai ce vrea sa zica? Ieseau dupa aia vorbe ca dom’profesor a facut-o pe una pachiderma.
NOU
Treaba unui elev e sa invete, nu sa inteleaga!!
NOU
@Arhi: o curiozitate / precizare: Scribd cu plata? (c-altfel știu când am avut nevoie de ceva ocazional trebuia sa uploadez 5 documente ca sa pot downloada documentul care ma interesa). Mulțumesc!
NOU
Acum 6-12 luni, costa 23 lei pe luna, cât un pachet de tigari….asa sarac esti ?
NOU
Cred ca preturile sunt diferite de la tara la tara (am verificat si la mine revine la 55 RON + eventual TVA), ce te face sa crezi ca sunt in Romania, unu la mana si 2 la mana de ce sa plătesc pentru ceva ce nu folosesc decât maximum o data pe an, daca nu mai rar?!?
NOU
@MVP:
scribd.vdownloaders.com/
Cu placere!
NOU
hehehe poti face cont si ai 1 luna free trial. dupa ce termini ce ai de facut, inchizi contul
NOU
Asa e, am făcut si eu asta o data mai demult, uitai 🙂
NOU
@Arhi Spune-mi, te rog, de ce trebuie să-ți închizi contul că doar free trial se primește gratuit și fără să-ți pui datele financiare pe site și nu se întâmplă nimic după ce expiră acea perioadă de o lună doar te anunță că ți-a expirat și dacă mai vrei trebuie să plătești, nu așa se întâmplă?
Mulțumesc mult!
NOU
free trial doar cu card bagat te lasa sa descarci orice.
NOU
Cand vad comentariile astea realizez doua chestii naspa. Prima ar fi ca sunt batran, a doua ar fi ca nu s-a schimbat nimic cand vine vorba de limba romana si modul in care se evalueaza in scoala romaneasca. Acum daca vreau sa fiu popular pot continua in zona urii asupra scolii romanesti, dar cum audienta blogului a mai trecut pe la scoala o sa incerc sa fiu obiectiv.
Realistic comentariile alea sunt facute de un om care vrea sa para mai inteligent decat este, respectiv sufera sa foloseasca un vocabular sofisticat. Acum daca audienta acestor comentarii sunt studentii sau masteranzii de litere as putea intelege, insa aici vorbim de copii de 13-14 ani asa ca nu prea ii vad sensul. Banuiala mea ca a fost scris de un frustrat sau frustrata care-si varsa nervii pe copii si crede ca se iroseste intelectual.
Pe de alta parte motivul pentru care autorii aia sunt in continuare studiati prin scoala vine din faptul ca scriitorimea romaneasca nu s-a regenerat, respectiv frustrarile unora sunt cat casa poporului. Daca cei de care te plangi scriu in arhaisme, generatia noua scrie fix in cheia in care comentariul ala este facut si schimba registru dupa cum ii taie capu. Foarte pe romaneste altii mai buni ca Slavici, Rebreanu, Caragiale, Calinescu, Preda nu ai si asta este motivul pentru care se studiaza…..
NOU
Buni sau slabi, ar trebui studiați și autorii mai recenți. Cred că ar fi mai receptivi copiii și ar citi cu plăcere Cărtărescu sau Nichita Stănescu de exemplu. Materia e limba și literatura română, așa cum e ea de-a lungul vremii, nu poate rămâne cantonată în sec. XIX pentru că a fost genial și inegalabil.
Copilărind înainte de 89 mi-am format vocabularul din lecturi, filme de calitate și discuțiile dintre adulți, nu cred că e o rețetă pentru prezent dar internetul nu e doar tiktok sau fb, un copil interesat găsește informațiile dorite.
Din punctul meu de vedere problema vocabularului sofisticat e dublă: o dată că nu e nevoie de el decât la nivel de facultate de litere și a doua că nu le explică nimeni copiilor semnificația termenilor pompoși și ajung să tocească efectiv fără să înțeleagă un bob, ceea ce este cu adevărat grav.
NOU
Nu stiu daca noile generatii il apreciaza pe Caratescu sau pe Stanescu precum ai crede. Personal am incercat sa-i citesc, dar sunt prea greoi si deja de la un punct ma plictisesc. Cartarescu sufera de geniul neinteles si irosit in tranzitie, iar scrisul lui este cumplit. La Stanescu inca ma gandesc uneori ce degusta inainte sa scrie randurile. Cand n-am ce face iau ceva aleator scris de Caragiale si cand vad cat de actuala este actiunea imi dau seama cat talent a avut omul.
In fond orice carte/roman care are o actiune cursiva este mai bun decat mizeriile alea clasice, insa noile generatii de scriitori n-au prea inteles asta sau nu vor sa inteleaga. Asa se ascund in diverse povesti greu de citit cu un vocabuloar pompos, dar fara prea multa substanta. Cam asta este si motivul pentru care romanul nu prea da bani pe carti, dar e o alta discutie.
NOU
Acum câteva minute nepotul meu învăța să-și lege șireturile și a întrebat de ce oamenii folosesc șireturi.
M-am trezit vorbind “pentru că au inventat mai întâi șireturile și apoi velcro/scai”, iar taică-su a preluat din mers “mai întâi au fost nojițele, un fel de șireturi din piele”. La care el “dar tu de unde știi cuvinte așa vechi (sau antice, nu mai știu exact cum s-a exprimat”, iar tac-su “le-am citit”. 🙂
Povestea pare pusă cu mâna, dar fix așa a fost și fix cu câteva minute înainte sa scriu mesajul ăsta.
NOU
@Ady-P: N-am mai auzit nojițe de ani de zile :)) În Petru Dumitriu (“Cronică de familie”) am găsit o droaie de franțuzisme la modă între războaie. Gen “ți s-a desfăcut fisela de la pantof”.
NOU
Acu’ vreo 4000 de ani, frate-meu in clasa a patra, invatand la istorie: “nemaisuportand chinurile inchisorii, Crişan s-a sinucis singur cu nojițele de la opinci”.
NOU
Putine chestii le-am urat mai tare decat orele de literatura romana. Cat am mai facut gramatica mai era cum mai era, acolo era cat de cat logic. Bai dar exact batutul apei in piua facut la orele de literatura, incercarea de a gasi o semnificatie profunda in fiecare vers si in fiecare rand aruncat mai mult sau mai putin la nimereala de autor, limbajul cult fortat utilizat in analize si comentarii, de cele mai multe ori nejustificat de textul literar, obligativitatea de a scoate analiza la hectar (scrieti o analiza de 2 pagini…) indiferent de valoarea textului, toate astea le-am urat din tot sufletul. Cum, ai sintetizat tot romanul in 10 randuri? Inacceptabil. 5. Si la vremea respectiva, in lipsa de Netflix, citeam destul si aveam un vocabular peste media varstei. Dar n-am memorat comentarii niciodata, mi se pareau atat de ridicole si demersul in sine atat de lipsit de sens incat desi citeam cartile din bibliografie, am fost mereu mult prea concis pentru profele mele de romana.
Cat despre copiii de acum, traiesc niste vremuri in care doar daca esti incapabil sa te angajezi undeva la privat ajungi profesor. Sa fii profesor acum e, cu rare exceptii, rezultatul faptului ca esti la capatul de jos al spectrului inteligentei si esti incapabil sa fii util intr-un job pe piata libera. Si asta se vede in rezultatele de acum de la examenul de titularizare de exemplu, care sunt absolut convins ca nu mai e la nivelul examenelor de titularizare de acum 20 de ani. Cand nu mai exista nici un fel de motivatie sa vina oameni competenti in invatamant, asta se vede in nivelul copiilor care trec prin scoala.
NOU
Am citit pana ai inceput sa dai citate, de pe la primele cuvinte am simtit cum imi iau triggere. Nu multumesc!
NOU
Pai daca umbrele turnurilor stau culcate peste unde, cum e peisajul nocturn bai dobitocule. Unde ai tu umbre noaptea?
Vai de capul lor, folosim cuvinte magnifice sa explodam capul profesorului, de parca ala nu aude aceleasi cretinitati copiate de pe internet in fiecare an scolar de la fiecare clasa.
NOU
Știi de ce nu se fura caii pe lună plină? Exact!
NOU
Plus ca noaptea nu e timp de peisaj, ca suntem ocupati sa trimitem rachete spre soare.
NOU
Hesus. M-a triggaruit. Speram sa se fi schimbat ceva, se pare ca nu. Copiii tai cum abordeaza problema, ca banuiesc ca nu invata tampeniile astea ca pe tatal nostru? Au profesori ceva mai zdraveni la cap?
NOU
In padurea cu alune,
Aveau casa trei pitici,
Vine pupaza si spune:
“Simptomatic, idiosincrazia dilematica isi reverbereaza atenuant ecourile absconse protoarmonice din spatele semitranscendent si disonant al obscurantismului incandescent de sorginte medievala, capsuland filonul crepuscular sincretic si aluziv metempsihotic al transmigratiei alchimice inspre circumvolutiunile interioare ale epocii istorice care tind sa formeze adevarate supape paleontologice inspre propensiunea paradigmelor de orientare paseista.”
NOU
Nu mai vorbi așa de urât…mai intră și copii pe aici…ție chiar nu ți-e rușine?!?
NOU
Când băga-mi-aș mâna-n pulă,
Fac filosofie-n rime
NOU
Pu pu pu…
NOU
Titlul „Umbra lui Mircea. La Cozia” este profund semnificativ, servind drept preambul la temele de reflecție ale poeziei.
Mă căcam. Pe masă. Legătura dintre căcatul meu și locul sacru nu este doar indisolubilă ci și profund semnificativă. Zi, bă, că este semnificativă; suficient, n-o mai împopoțona cu profundul. Servind ăla nu prea își are locul. Iar, cine simte cât de cât limba română scrie “preambul temelor de reflecție”, nu ” preambul la temele de reflecție”. Iarăsi iar, să scrii că un titlu este preambul sau “servește drept preambul” este cum ai scrie că noaptea era neagră. I-aș trimite la târnăcop și la mistrie pe ăștia care compun asemenea bălmăjeli. Îi bănuiesc că folosesc “cuvinte mari” doar pentru a părea mai neproști.
NOU
Mi se mai dărâmă un mit. Eu credeam că Dani nu se cacă niciodată. Semizeii se cacă?!?
NOU
Uite ca a sosit si profundul. Semnificativ.
NOU
daca nu inveti betia de cuvinte si limba de lemn culta, cum sa supravietuiesti in corporatie? acolo am mai intalnit mailuri in care ar fi trebuit sa raspunzi cu ‘da’ sau ‘nu’ transformate in niste sforaituri kilometrice de politeturi si frecangeli gadilicioase cu orgoliile unor napoleoni inchipuiti.
NOU
Mi-ai adus aminte de o vomitiva, ne-a scris seful un mail pe care l-a incheiat cu urarea “weekend placut”. La care un papagal de la marketing a bagat fatala cu Cc la toata lista: “va dorim si noi cu asupra de masura”.
NOU
buna asta, o retin 😀
NOU
Corectă postarea lui Arhi! Cat de adevărat!
NOU
la evaluare se da text la prima vedere, nu exista un asemenea limbaj, nu se cere un asemenea limbaj.
www.edupedu.ro/subiecte-evaluare-nationala-2024-limba-si-literatura-romana-texte-suport-din-constantin-chirita-ciresarii-si-din-cella-delavrancea-portret-la-subiectul-al/
chiar a evoluat modul in care se verifica modul in care copiii au asimilat si au inteles ce s-a predat la scoala.
ce nu a evoluat e modul de predare, de aici si frumoasele rezultate la testele Pisa.
NOU
Eu am avut o profesoara de romana EXCEPTIONALA. Din păcate la începutul clasei aXII a a murit la doar 42 de ani. În locul ei a venit o ametita din asta cum descrii tu. Norocul nostru a fost ca timp de 3 ani ne-a predat o mare doamna care avea literatura romana și universala la degetul mic, tot ce preda lega de contextul istoric, curente filosofice. Era ceva ce rar apare în școală românească. Și astăzi la aproape 20 de ani după liceu ma folosesc de abilitățile formate de ea. Pt ca doamna profesor nu urmarea sa ne învețe cunoștințe ci sa ne formeze abilități de gândire critica.
NOU
asa si profa mea din liceu. Doar ca ea ne-a format gandirea critica de proasta ce era.
Mi-a dat 3 ca nu aveam caiet doar pentru romana.
Aici mi-a gandit mintea mea in gandul ei ca asta nu e relevant atata timp cat eu stiu sa scriu ce trebuie la lucrare si sa raspund la oral.
De atunci am facut in asa fel incat in primele de trimestre sa am mediile insumate minim 15, ceea ce presupunea media 0 fara corigenta pe vara in trimestriul 3.
Si mereu in ultimul trimestru se ruga de mine sa scriu ceva, ca stia ca stiu. Si eu ii ziceam ca mai bine tin foile pentru lucrare si caietul de teza nefolosit sa am caiet in trimestru 1 anul viitor.
Muie doamna Bodeanu. De fapt nu, ca esti si urata.
NOU
Lista aia frumoasa la care ai facut poza e disponibila undeva prin Interneti? Ca m-ar ajuta si pe mine si Scribd e mare tare.
NOU
nu, le am descarcat eu manual pe toate /)
NOU
Nu stiu ce carti ar fi mai bune azi, in epoca in care nu mai citeste nimeni oricum.
De bine, de rau, cu alea din lista ta mi-am dezvoltat un vocabular relativ bogat.
Si pe vremea noastra aveai de tocit comentarii, nu le facea aproape nimeni ca in citatele alea, dar scopul era indeplinit, si anume sa deschizi macar cartea respectiva.
Puletii de azi ce vocabular au ?
Tu realizezi ce natie de imbecili agramati vom fi peste 10 ani ?
NOU
*Puletii de azi ce vocabular au ?*
NOU
dar sefu, eu ma refeream la ce trebuie sa scrie copiii după ce citesc alea. ca e lista prafuita…aia e
NOU
Dani, eu cred ca iti savurezi limonada alaturi de vecinul si amicul tau Maithun, admirand stiuletii si injurandu-l pe Zoso. Te-am pupat, salutari lui Maithun!
NOU
Cred ca are legatura cu faptul ca noi traim intr-o republica nationala, nu in democratie liberala.
Invatarea unei estetici romantice literare e un ideal Humboldtian din secolul 18.
Stiintele oricum sunt invatate in limba franca. Asa ca nu vad rostul unei limbi perfect aplatizata peste toata natiunea.
NOU
M-a luat cu frig cand am vazut Calistrat Hogas – In muntii Neamtului, cat m-au chinuit zecile de pagini de descriere!
Cartea Oltului trebuia sa mai apara!
NOU
Mai sunt, printre noi, profesorii de română, și altfel de oameni, în afara “cretinilor”. Ce ai copiat de pe Scribd sunt comentarii vechi, pentru nivelul de liceu, pe care, probabil, le-ai învățat în anii 90. Și eu tot atunci am făcut liceul, dar profesoara mea m-a învățat să gândesc, nu ne-a dictat niciodată comentarii și, în proporție covârșitoare, datorită ei sunt profesoară de română. De 24 de ani, din care 22 în învățământul particular, ca să scap de ce scrii tu mai sus. Și nu dau bibliografia aia de mai sus copiilor mei, ci texte abordabile pentru vârsta și interesul lor, mai multe din literatura universală, ce-i drept. Dar îi învăț și să scrie corect gramatical (uite o chestie care ți-a rămas din școală!) și fac pe dracu’ n patru să îi scot din cele 250 de cuvinte pe care le au în vocabular când vin în gimnaziu, de acasă și din ciclul primar (și în astea 250 de cuvinte predomină interjecțiile – cool, marfă, gen, ăăă). Pentru că, la finalul gimnaziului, părinții de copii de clasa a opta vor rezultate, note mari, indiferent de nivelul de cultură, de exprimare sau de maturitate al copilului. Care copil a fost încurajat să învețè numai “română și mate”, că restul nu îi trebuie la nimic în viață. Tu ești, cu siguranță, un altfel de părinte, dar eu am fost în situația penibilă de a-i explica unui părinte de ce nu e corect scrisă sintagma “mia plăcut înghiețata”, pe cuvânt. Și, după ce i-am explicat, mi-a spus: “dă-o dracu’ , doamnă, se înțelege ce a vrut să spună? Se înțelege. Școală de comuniști”. Ai mare dreptate, în mare, sistemul este așa cum zici, dar mai sunt și excepții. Iar dacă ăia puși sus să verifice ar face ce trebuie, ar fi și mai mulți. Însă de sus directiva e asta, care produce votanții perfecți. Ca adulți, ne ajutăm copiii în primul rând având grijă pe cine punem acolo să ne conducă.
NOU
doamna, sunteti o minoritate, sa stiti.
NOU
La simularea din clasa a opta, băiatul unei prietene a luat nota 8,60. Maică-sa siderată a cerut lucrarea pruncului, că vrea să intre la cel mai cel liceu din oraș și e mică nota. Și a observat așa: un cuvânt la început de propoziție scris cu literă mică, două virgule puse aiurea, un s-au în loc de sau și două cuvinte scrise indescifrabil.
vorba aia gramatica ne omoară lets eat kids versus lets eat,kids.
NOU
Who lets you eat kids?
NOU
The same person who let the dogs out
NOU
Sandramaua asta nazista de antropologie idealist literara o sa se faca praf si pulbere.
Minoritatiile lingvistice cu dialecte separate de Bucuresti, ce nu corespund omului nou eminescian si caragielesc si sunt oprimati. Au in spate portavioane nucleare!
Bucurestiul nu mai poate iel sa ne suprime pentru mult timp ca o sa cada si peste el napalm!
NOU
WTF? Irina binder lectura obligatorie? Wow… ce bullshit!
Oarecum off-topiq, pe f*lel*st gaseai mare parte din astea, cred ca le am si eu salvate pe undeva, in diferite formate, cele mai multe pdf. Cred ca unele sunt si teatru radiofonic.
NOU
Precizez de la început că predau română la gimnaziu, deci nu vorbesc din auzite.
Evaluarea Națională, subiectul I, punctul A, exercițiul 9: „Asociază fragmentul din opera literară „Cireșarii” de Constantin Chiriță cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.” (E. N. iunie 2024). Sună simplu, nu? Dar, dacă nu urmezi niște pași standard (Asociez fragmentul din opera literară … de … cu … de … . O valoare comună este… . În textul suport vedem cum… În textul asociat … Așadar, cele două texte au ca valoare comună… – … fiind înlocuite cu 1-2 fraze despre ce se întâmplă în fiecare text din punct de vedere al acestei faimoase valori comune), nu iei cele 6 puncte. Apreciez măcar că „nu este obligatorie citarea în valorificarea secvențelor.” Evident, orice scriere este operă literară, nici mai mult, nici mai puțin; literatura română e plină de opere (nope, nu e!)
Impresia generală e că nu mai citesc nimic copiii. Nu e chiar așa, mulți citesc, dar nu ceea ce văd pe lista asta. Poveștile copilăriei noastre nu le spun nimic. Iar dacă vrem să le înțeleagă, trebuie să le explicăm contextul în care au fost scrise. Ia întrebați-vă copiii câți ani cred că are personajul Dima, cel care e în clasa a șaptea. Vor zice că în jur de 14 ani. Imaginați-vă niște figuri pe care scria clar „WTF, doamna?!” când i-am lămurit că acum mult timp, clasa a șaptea era echivalentul clasei a XI-a din zilele noastre.
Aș putea scrie până mâine și tot nu aș termina. Listele astea de cărți sunt pentru a ușura munca celor care corectează; s-au obișnuit cu niște povești si gata, dacă apare vreun titlu nou trebuie să verifice despre ce e vorba. Eu cu ai mei am mers pe cărți mai noi: „Hoțul de cărți” (Marius Zusak), „Aventurile unui motan călător” (Hiro Arikawa), „George și cheia secretă a universului” (Lucy și Stephen Hawking), „Poveste fără sfârșit” (Michael Ende), „Mythos – Miturile Greciei repovestite” (Stephen Fry) – aceasta din urmă fiind o versiune a miturilor Greciei Antice mai pe gustul copiilor, „20 de ani în Siberia” (Anița Nandriș-Cudla) – ca să nu mai creadă toate prostiile despre perioada comunistă. În fond, orice carte ajută, câtă vreme copilul rămâne cu ceva din ea: niște cuvinte noi, o idee despre viață, o învățătură. Mi-e tare drag când întreabă dacă o carte anume e potrivită pentru ei.
NOU
Ce stres mi-a provocat mie si copilei, chiar ne-am certat, ca ea ca valoare comuna a ales “istetimea” si a asociat cu tom sawer si ne-am trezit doua ametite sa ne facem fel si fel de scenarii, ca nu prea e valoare comuna, ca nu spune ce fel de valoare si ca ar putea sa fie totusi, o profa ne-a spus ca un evaluator mai rau ar putea sa depuncteze, etc. In final a luat nota mare, e un copil care citeste mult, dar uite ca se poate rataci in alea doua ore. A citit “flori pentru algernon” de doua ori, asa mult i-a placut. Si da, aveti dreptate nu ii spun nimic cartile citite de noi, ciresarii cu atit mai putin.
NOU
@Alina, maxim respect pentru “siberie”; ca unul care am citit soljenîțin, anne appelbaum, comunismul lui Wolton, era să fac infarct ieri la un bulgar de 40 de ani, educat la Londra (economie), care-mi spunea că putler e ok…
azi, în timp ce io susțineam că valul nou pro lgbtq este, pentru omul obișnuit, o non-problemă, ăsta-mi turna că leader-ii europeni acționează așa pentru că nu au familii/copii; am oprit mașina și l-am pus pe animal să aleagă un leader și să-l gugălească; a ales-o pe ursula și era să dea în apoplexie cîn’ a văz’t cîți copchii are; se pare că la 40 și under gîndirea critică lasă mult de dorit, așa că, încă o dată, MAXIM RESPECT!
NOU
bulgarii sint, majoritar, pro rusi.
NOU
Suge-o Ramona!
NOU
Soldații. Poveste din Ferentari.
NOU
Cotcodăcitul narativ al Deeéi mă duce cu gândul, în mod ineluctabil, la un personaj terțiar din „Cronică de familie” (Petru Dumitriu). O țățică cu valențe periurbane care, în primii ani ai comunismului, se tot strofoca și se băga în seamă cu câteva doamne din protipendada fostului regim. Le chema la cafea și canastă, îndemnându-le la bârfe antebelice. Nu prindea chiar totul, că distinsele boieroaice aveau prostul obicei să o mai dea și pe franceză. Încerca, totuși, făcând apel la toate resursele mahalagești de descurcăreală și pălăvrăgeală de care dispunea, să participe și ea la conversație. „I-auzi, doamnă, vas’zică alde Mavrocordat erau chitroși rău!”. De astfel de îndârjire arivistă va fi dând dovadă Deea și în cercurile rarefiate pe care încearcă să le frecventeze. E bine însă că ne regalează și pe noi, aci în ogradă, cu snobisme aviare. Mai râdem, ne mai descrețim frunțile.
NOU
Nu mi-ai nimerit deloc profilul. Nu frecventez niciun cerc, sunt cartita, ies rar la suprafata si cand o fac, evit interactiunile sociale, pe cat posibil. Detest small talk-ul si nu-mi plac oamenii, in general. Pup buka!
NOU
@Maithun Mare plus pentru “Cronică de familie”. M-am amărât tot când am văzut cât am de citit, dar, la final, îmi părea rău că s-a terminat.
NOU
Un coleg din școala generală a spus când îl asculta la lecția de istorie că “Iustinian și Teodora au fost șmecherii șmecherilor din Bizanț”, căci așa îi explicasem noi că înseamnă a fi “un om de stat abil”.
Bună cartea, s-a făcut și film: O vară de neuitat… După doar unul din volume.
NOU
“bârfe antebelice”. aici te-ai scremut putin, este?
NOU
da, usor bucolic domnul
NOU
Acu’, pe de o parte lecturile obligatorii nu-nseamna ca-s obligati sa le citeasca doar pe-acelea si, pe de alta parte, sunt si-n acea lista cateva mici bijuterii (vezi Calistreat Hogas).
In plus, limbajul acela “arhaic” e o buna ocazie de-a fi recuperate cateva cuvinte interesante in limbajul comun… dar tragi si frumos castig mental din a descifra un text unde nu sunt toate la dunga si pe fata (nu ca orice alambicare e o virtute, evident).
Cat despre comentarii, sunt nu doar o inutiltiate, cat si (in primul rand!) un exercitiu de vanitate. Daca am apreciat ceva la orele de Limba Romana din liceu a fost c-am avut o profesoara care se facea verde cand veneai cu asa ceva de prin culegeri: prefera discutiile libere. Oricum sunt incapabil si acum sa compun un comentariu, dara-mi-te atunci, la fel cum imi e sila de schita clasica de compunere cu partile obligatorii: unii oameni nu sunt chiar A-B-C, au propriile subtilitati cu alfabetul, daca-ntelegi ce vreau sa zic.
Ma rog, ce draima atata citanie, e week-end literatii mei! Dar daca insa, cu toate acestea, vreti totusi musai sa va prajiti pa chestii haute-coulture, bagati nasul in Pizdetul lui Vakulovski, un contemporan si modern builbuleator literar.
NOU
Calistrat Hogas, acest diazepam al literaturii romane (daca descrierile alea interminabile pot fi numite “literatura”). Nu cred ca m-am plictisit vreodata in viata asta mai mult decat citind “Pe drumuri de munte”. Povestea Nea Calistrat pe 25 de pagini cum calul sau (Pisicuta, daca nu ma inseala memoria) a vazut o albina. Wtf, 25 de pagini in care nu se intampla absolut nimic! Bijuterie, ce mai! Iar apoi mai vedea si o frunza vreo 30 de pagini. Dar, vorba bancului, prea tarziu. Calul plecase.
NOU
Un profesor de filologie se intalneste pe munte cu un cioban:
– Ancestralule pastor, in posesia dumitale se afla aceste minunate patrupede paracopitate?
– Indubitabil! – zise ciobanul
NOU
Profesorul de filologie îi spune oii oaie, nu o arde cu extorsiunea unui degajament 🙂
NOU
1. paricopitate. 2. in curand o sa fie istorie asta cu ciobanii, un fel de ciobani erau dar miei pla, aparent pesta care circula acum are mortalitate 100% la tineret si ceva mai putin la adulti. o sa fie capre/oi belite si din categoria de animale salbatice la fel, cervidele.
NOU
Totusi, nimeni nu pomeneste de Igor Bergler? Tipu scrie misto, e o placere sa ii citesti cartile
NOU
Acest Dan Brown al romaniei. Honestly, cartile alea sunt definitia plagiatului.
NOU
Acum, dacă tot vorbim de titani, nu are cum să lipsească Pavel Coruț…
NOU
Varaine, Varaine…
NOU
Faceti un sondaj intre elevi: Care este cea mai oribila/urata/jegoasa materie? Nu am zis grea, am zis materia cea mai urata de catre elevi. Va spun ca este sigur limba romana. Cred ca s-a straduit Ministerul Scolilor (nu al invatamantului) foarte mult ca reuseasca aceasta performanta. Ideea e sa fii prost, sa stii sa citesti dar sa nu intelegi ce citesti, sa nu te poti exprima, ca sa nu ai pretentii de la viata/politicieni/stat/etc. De aia iesim campioni mondiali la analfabetism functional. E vizibil din avion.
NOU
Asta pentru ca 95% din literatura romana este mizerabila, complet neinteresanta si teribil de plictisitoare.
NOU
Lupta cu analfabetismul functional se duce pe toate fronturile si la toate varstele si se poate cumva folosi de instinctul perfectionarii autodidactice continue.. unii invata mereu cateceva nou pina mor..
Ajuta oare buchiseala tineretii la evitarea/ intzaierea bolilor degenerative mintale… ramane de dovedit.
Acuma despre scribd, prietenul scolerilor care usura cumva descarcarea documentelor protejate,”dlscribd’, s-a stins demult.. solutiile ramase sunt laborioase pentru cei care se poticnesc la analiza unor banale texte literare..(necesita abilitati cu adblokere, catchpa, cloudflare, zine, semafoare,trecere pietoni, hidranti, animale etc)
Scribd. VDownloaders. com este una dintre caramizile cuminti ale altarului cunoasterii celor care se folosesc des de scribd.
NOU
@deea – zii să mori tu dacă nu-ți place Minima Moralia!
NOU
Aia e pe bune lista de lecturi suplimentare pt clasa a vii? Cca 14 ani?
Fram și Irina Binder, Cuore și Calistrat Hogaș…..
Rar am văzut terci mai mare!
Plus că, în afară de Irina Binder, lista aia nu cred că a mai fost actualizată în ultimii 30-50 de ani.
Iar în zilele noastre chiar există literatură pt copii, română și străină, din belșug.
NOU
Cred că aia este lista de lecturi până la 14 ani.
NOU
Au trecut “doar” 16 ani de cand am terminat liceul, dar vad ca nu s-a schimbat nimic. Din experienta mea legata de materia Limba si Literatura romana, pot aminti:
– ( ne-a intrebat care este poezia noastra preferata ) -> ” cum sa nu ai nicio poezie prefarata?? Tu nu esti roman?! Tu nu stii ca “romanul s-a nascut poet”?! ”
– ( am avut ceva ESEU de facut despre un anumit subiect ) -> ” dar cine esti tu sa iti spui parerea personala? Ce te recomanda pe tine sa iti dau cu parerea despre asta?! ”
– ne dicta, in clasa, un fel de comentariu pentru o anumita opera. Apoi, ne cerea ca acasa, drept tema, sa dezvoltam ce a dictat ea. Aici erau 2 categorii: cei care luau ce a dictat ea, puneau 3 cuvinte de legatura si luau 10 si, apoi, erau cei ca mine, care plecam de la structura data, cautam prin tot internetul, aduceam citate, mai citeam de 5 ori pasaje relevante din carte si luau 7, ca ce e aia, ca nu e bine asa. Deci noi care ne documentam, citeam, dezvoltam, aflam, intelegeam subiectul, nu eram suficient de buni. Atunci am inteles ca, in viata, important e ca, pentru tine, sa fi capabil sa te exprimi, sa intelegi texte, dar nu e importanta nota aia, mai ales la materia ei. Nu o sa mai mentionez ca incepusem sa cred ca nu o sa iau bacul la romana, din cauza notelor de la ora ei, si am luat 8,90 sau 9 in bac.
NOU
– Poezia preferată din liceu:
Riga Crypto și Lapona Enigel
– Apoi, imediat după Revoluție, căci înainte nu avusesem cum să le citesc, preferata mea a fost una din poeziile lui Mircea Dinescu:
Sunt Tânăr, Doamnă
-Dacă mă raportez la acum 16 ani, cred că m-aș raporta la lirica erotică a lui Emil Brumaru, cu preferata:
Elegia Sifonului Fără Bul-Buci
NOU
“Recreația mare” de Sântimbreanu e mișto, am citit-o de vreo trei ori când eram mic. Pe vremea mea era un pic “dated”, acum îmi închipui că e ca și cum ai citi povești despre zâne…
“Cișmigiu & Co. a fost mișto”, ba chiar și “Elevul Dima dintr-a șaptea” (nu e pe listă parcă) pentru că… sex la final :)))
NOU
Zametrasgibico!
NOU
Dated sunt și Cișmigiu & Co, ori Elevul Dima.
Sper să nu mă înșel, dar sunt interbelice, contemporane cu La Medeleni.
NOU
Pt diaspora, cei de peste gard, intreabare ca sunt destui.
As fi curios cum este examenul pt elevi acolo cand trec de gimnaziu catre liceu ?
NOU
Bag și eu două chestii.
Prima: legat de lista de lecturi.
Chiar dacă sunt tratate niște subiecte depășite, o lectură nu e doar firul epic, ci are un anumit stil, folosește anumite cuvinte, expresii – unele pot fi arhaice, ieșite din uzul curent. Elevul consumă lecturile și își dezvoltă vocabularul, modul de a se exprima, înțelege diferența dintre limba vorbită și cea scrisă, etc. Poate nu este așa evident când studiezi limba maternă, dar devine evidentă necesitatea lecturilor diverse atunci când studiezi o limbă străină în care vrei să devii fluent.
A doua chestie: comentariile literare ce folosesc limbaj pompos.
Vă spun povestea mea din clasa a 8-a, de pe vremea când se dădea examen de admitere la liceu. La mine în orășel, majoritatea profesorilor de Limba și Literatura Română aveau comentariile pe stil “servită”, le dictau copiilor la clasă, ăia învățau pe dinafară cele 6-7 pagini, ura și la gară! Mulți nu înțelegeau nici măcar un sfert din frazele sforăitoare, amestecate cu citate din Vianu, Călinescu, Lovinescu, Perpessicius și Dumnezeu mai știe din cine. Cred că unii din profi nici ei nu înțelegeau prea bine ce dictau, dar asta era rețeta succesului. Încă de prin a 6-a mi-a procurat mama 2-3 caiete cu comentarii, de la diverși Profi, ca documentație pentru ce urma… Eram oripilat, fiindcă nu am fost bun niciodată la memorat chestii. Discuții cu părinții, panică, nervi, etc.
Două chestii m-au salvat – și pe mine, dar și pe colegii de clasă. Prima, a fost că mama era bună prietenă cu profesoara mea, și a putut discuta chestiile astea înainte să înceapă clasa a 8a. A doua, Profesoara, Dumnezeu să o odihnească, venea din zona liceelor de filologie și doar își completa orele de catedră cu o clasă de gimnaziu; era ceva pur experimental, iar la noi era prima dată când preda la clasa a 8-a. În plus, corectase ani în șir la examene de admitere la liceu și cred că ura cu patimă comentariile “servite”.
A urmat ceva extraordinar: Doamna aceasta [care întâmplător și dureros era foarte bolnavă, a și murit 2 ani mai târziu] în loc să ne dicteze, a construit cu elevii, la clasă, fiecare din comentariile respective.
Avea o metodă pedagogică: ne cerea să venim cu textul citit, pornea de la a izola paragrafele relevante, după care încuraja pe participanți să exprime fiecare ce a înțeles, ajuta, lămurea, explica expresii, explica referințe culturale, sociale, istorice, iar pe final construiam împreună un paragraf din comentariu, pe înțelesul unui elev de clasa a 8-a dar și cu niște cuvinte alese mai cu grijă. Un elev scria/rescria pe tablă și apoi forma finală ajungea în caiete. Legat de citatele din critici, încerca să le țină relevante, scurte și nu mai mult de 3 per comentariu. Și aici iarăși, făcea eforturi să ne ajute să înțelegem citatul respectiv, și insista că la examen nu va fi sfârșitul Lumii dacă citatul este inexact, atâta vreme cât exprimă ideea. Nu pot spune că toată clasa participa, dar cred că măcar 50% erau pasionați de chestiunea asta. Reușise să ne insufle încrederea că vom reuși, fără meditații, fără bani cheltuiți, fără exces de memorare. Și chiar așa a și fost.
A fost din partea acestei Doamne o muncă extraordinară ca volum și intensitate, dar pe care o făcea cu plăcere și cu satisfacția că elevii ei au intrat rezonabil la liceele unde au dat examen, dar în sinea mea cred că și acest experiment i-a grăbit sfârșitul.
NOU
Mie mi-au plăcut lecturile alea.
Mări sub Pustiuri – eram destul de mare, cred că dădusem deja prima labă, și mă întrebam dacă oare cei doi și-o puseseră, sau doar un mozol de umezire… Eu aș fi dat la fată, și după aia o dădeam pe sabotaje.
O oră din August – era cu război, plăcut.
Dobrogea, Dobrogea – metafora cu “mările interioare” de grâu mi-a schimbat felul de a privi peisajul când mergeam spre Mare. Taică-miu prefera traseul pe la Călărași-Ostrov, și astfel traversam Dobrogea.
Nu mai știu dacă Fefeleaga se făcea atunci sau mai târziu, dar sigur te băga în depresie…
Moromeții I – n-are cum să nu-ți placă. În schimb, Cel Mai Iubit Dintre Pământeni citit la vârsta aia, nu prea am înțeles mare lucru.
NOU
Apropo de “Moara cu noroc”..faza tare la BAC..la proba orala am tras bilet si mi-a picat “Moara cu noroc”, fix ce nu invatasem (acele comentarii literare la care faci referire) ..efectiv nu stiam decat titlul operei si autorul..atat! Ghici ce nota am luat? 10! :)) am turuit in fata comisiei numai bullshit-uri generaliste ce tineau de lb.romana ca materie, mai putin ce scria pe bilet si uite asa le-am aburit pana mi-au dat 10! :)) ..on a side note, aveam inca din generala caiete studentesti scrise pe cate 2 pagini cu comentarii literare la fiecare opera obligatorie din curriculum..dar pe vremea aia chiar imi facea placere sa fac asta 🙂
NOU
Geto, ce bafta ai avut ! Te-a salvat sistemul de rahat din Romania…in toata splendoarea lui : in loc sa fii depunctata ca erai pe langa, ai trecut ! Halal scoala romaneasca !
NOU
Am citit tot articolul si vreo 20 de commenturi.
Un lucru as vrea sa adaug.
Sper ca cineva își va asuma divina misiune de a redenumi fiecare document din acea listă.
Dacă nimeni nu e intersat sau nu are timp, ma ofer eu.
NOU
Să dea mânuță roșie cui i-au plăcut romanele lui George Călinescu: Enigma Otiliei, Bietul Ioanide, Scrinul Negru, Cartea Nunții.
Și tot mânuță roșie să dea cui i-a plăcut Patul lui Procust de Camil Petrescu.
NOU
mie mi a placut Cartea Nunții
NOU
Mie mi-a placut Noaptea Nunții!
Dau Verde dau Roșie?
NOU
Se folosesc opere vechi pentru ca altfel orice scriitor in viata ar putea spulbera toata ineptia din “ce a vrut sa spuna autorul” pe care se bazeaza tot sistemul.
NOU
„Din fericire, orele de limba română, din școală, nu au avut niciun efect asupra mea și nu m-au interesat”
Nu mai spune…te-ai nascut direct invatat! Geniu…pustiu!
NOU
nu, am citit singur si m-am cultivat, altfel acum iti povesteam pe 20 de pagini cum mi-am tras chilotii dimineata, ca Calistrat Hogas.
NOU
La fel si la matematica…multa si degeaba:
adevarul.ro/stiri-interne/educatie/paradoxul-educatiei-romanesti-facem-cea-mai-multa-2380073.html