Bine, titlul este înșelător, recunosc, vinovatul legal nu intră în discuție aici, semnul de prioritate e mare și vizibil, all good. Deși, dacă venea corect, pe banda de lângă acostament, cum spune legea, poate avea o șansă de a evita.

Dar aș vrea să remarc ceva. Lipsa oricărei conduite preventive în conducere. Omul intră în intersecție, o intersecție periculoasă, cu unghiuri moarte, cu toată viteza cu care rula până la intrare, nu are nici cea mai mică intenție de a încetini, apasă brusc pe frână cu 2 metri înainte de a se ciocni și atât, când e mult prea târziu.

Condusul preventiv este cel ce vă scapă întotdeauna de majoritatea problemelor. Ok, sunt locuri în care nu ai cum să scapi, dai peste un nea Mircea care vrea să îi dea prioritate tramvaiul sau peste o femeie la volan și aia e. Dar în rest, dacă presupui întotdeauna, înainte de a ajunge în locuri tricky, că se pot întâmpla lucruri tâmpite, că un idiot din grupul mare de mașini din fața ta va trage dreapta de volan, că tu poate vezi de la distanță că ai verde și ajungi, dacă accelerezi puțin, dar, în același timp, un băiat cu BMW din partea cealaltă vede că e intersecția goală și o calcă, bazându-se pe prioritatea de companie veche încă de când lucrau pentru Hitler, dacă, într-un cuvânt, gândești preventiv, șansele sunt mari să ajungi acasă întreg și mașina ta întreagă.

Dacă nu…asta e, sunt pline cimitirele de oameni care au murit cu dreptatea în brațe. La fel și sălile de așteptare de la poliția rutieră.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

36 comentarii Adaugă comentariu

  1. Strada aia e cu 2 benzi pe sens? Ca vad un semn de “sens unic” si ma gandesc ca banda in stanga vireaza la stanga si aia din dreapta la dreapta, asta referitor la mers pe langa acostament.

    Eu l-as prinde de urechi si pe ala cu Skoda parcata in intersectie.

    • daca nu exista semne de preselectie, nu vireaza nicaieri decat cand ajunge in intersectie.

  2. #3

    Vai, cât mă cert cu cei care consideră că semnul de prioritate le dă un drept neaccidentabil de a intra în orice intersecţie !
    Vai, cât mă cert cu cei – şi în special cu cele – care consideră că un semn sau o trecere de pietoni înseamnă ca se pot arunca ca boii/ vacile ca să ajungă în partea cealalta !
    Am doua cunoştinţe care au tras ani de zile cu operaţii, tije, procese, cârje, recuperări – singurul, dar singurul lor argument – eu eram pe trecere. Te-ai uitat şi tu măcar o secundă în dreapta ? În stânga ? Dar de ce, eram pe trecere.
    Şi în filmuleţ – conducere preventivă – ula.

    • #4

      Dar cu aia care nu incetinesc inainte de o trecere nu te certi?

    • #5

      Şi dacă ăla-i fumat, băut, drogat, ce faci, mori cu dreptatea-n mână ?

    • #6

      punKreas: Din ce stiu era si in lege povestea asta cu incetinitul la trecere. Cum la noi pana si constitutia e interpretabila/cu rol informativ, nu respecta nimeni.

    • #7

      @Alex88: daca si cu parca se plimbau cu o barca. Voi, astia, care nu stiti care e pedala de frana, mereu o bagati p-aia cu “mori cu dreptatea in mana”. Da, e bine sa ai grija de viata ta ca pieton. Dar si mai mare grija trebuie sa o aiba astia care fac scoala si dau examene teoretice, pshiologice si practice ca sa fie la conducerea a catorva tone de fier.

      Momentan, eu nu stiu niciun pieton care sa aiba dosar penal pentru ca a traversat pe trecere si a accidentat o masina care nu a oprit. Oare de ce?

    • #8

      @punKreas “sunt pline cimitirele de oameni care au murit cu dreptatea în brațe”

      oare ce a vrut autorul sa spuna aici? cu ce te incalzeste ca ii dai aluia de nu incetineste cu varguta peste palma daca ruda / prietenul / cunostinta a avut dreptate pentru ultima oara? “A murit, dar macar a facut ala / aia puscarie”

    • @Andrei Cele mai multe accidente pe trecerile de pietoni au loc fiindca:
      1) Cel de pe banda 1 opreste sa acorde prioritate si vine un bou pe banda a doua care n-a auzit ca pe trecerea de pietoni nu se depaseste, si nici minimul de logica nu are astfel incat sa isi puna intrebarea de ce o fi oprit ala pe banda 1 la trecere. In cazul asta nici nu te prea poti asigura, fiindca iti este obturata vederea de cel care a oprit.
      2) Pietonul se uita, vede masina in departare, isi face calculul ca are timp sa opreasca pana sa ajunga la trecere, doar ca cel cu masina n-are nici un gand sa incetineasca, ba, mai mult accelereaza.
      Toate astea se intampla din cauza mentalitatii gresite pe care si-au tot format-o soferi romani in ultimul timp: Daca pietonul trebuie sa se asigure inseamna ca trebuie sa ma lase pe mine sa trec, ca daca nu, e prost si moare cu dreptatea in mana.
      Normal, ca pieton, te asiguri doar ca soferul are timp sa opreasca pana ajunge la trecere. Prioritatea tot a pietonului insa ramane.

    • #10

      @Dan

      Tu ca pieton te asiguri ca ala se opreste, nu ca are timp sa se opreasca. Dupa cum ai spus si tu, exista o gramada de motive pentru care un sofer ar putea da peste tine, pornind de la cretinism major si sfarsind la neatentie. Scopul fiecaruia e sa prinda urmatoarea zi (in viata sau in libertate). Cum libertatea o mai recuperezi cumva, de viata ar trebui fiecare sa aibe mare grija.

      Eu, personal, nu trec pana cand masina nu incepe sa se opreasca. Deabia atunci pot sa consider ca are timp sa se opreasca pana ajunge la trecere.

      Ca exemple personale:
      1. vorbeam la telefon, m-am asigurat, mi s-a parut ca are timp sa opreasca (avea) doar ca el nu era atent. M-am trezit cu zgomot de frana si cu el oprit in locul in care eram eu (m-am speriat si am sarit).
      2. M-am asigurat, se circula greu, avea timp sa se opreasca fiindca era deja oprit. A pornit si nu m-a vazut (probabil eram pe directia stalpului). S-a oprit in fata mea, distanta dintre noi de cativa centimetri.
      3. Din perspectiva de sofer mi s-a intamplat sa fie pietoni pe directia stalpilor si sa nu ii vad. (imi place sa cred ca eu conduc preventiv, incetinesc inainte de trecere daca nu vad trotuarul fiindca nu stii niciodata cand sare un copil de dupa masini)

  3. #11

    are reflexele unei bunicute de 90 de ani.

  4. #12

    ”…dacă venea corect, pe banda de lângă acostament, cum spune legea…”
    Păi a mers corect, fiind stradă cu sens unic poți merge și lîngă acostamentul din stînga cînd faci la stînga, mai ales că era loc de 2 șiruri. Acum că nici berbecul cu opel n-a redus viteza în intersectie (sau să oprească, depinde ce indicator avea pe acolo), mai puțin contează că mergea înainte sau avea de gînd să vireze dreapta (adică pe intezis, după cum mi se pare).

    • #13

      absolut deloc, tot pe banda 1 trebuie sa stai, legea nu face diferenta intre strada cu sens unic si alte strazi

    • #14

      art 107, lit B din oug 195/2002

    • #15

      my bad, u right

    • #16

      corect, in acest caz nu “poti merge langa acostamentul din stanga” ci esti obligat sa te incadrezi pe randul din stanga pentru viraj stanga. In rest, conduita preventiva lipsa, vorbitul la telefon chiar si cu hands free ajuta mult aici

    • hmmmm… cred că mă uit la un OUG 195/2002 diferit … fiindcă art. 107 nu are nici o literă a/b/c/… ci doar spune:

      Articolul 107 Sancțiunile prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3), art. 103 alin. (2) și la art. 106 se aplică și instructorului auto atestat, aflat în procesul de instruire practică a persoanelor pentru obținerea permisului de conducere, ori examinatorului aflat în timpul desfășurării probei practice a examenului pentru obținerea permisului de conducere.

      legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/240577

      Probabil 107 este typo și trebuia scris 108?
      (alin. 1, lit B, paragraful 3 – nerespectarea regulilor privind manevra de […] dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;)

  5. #18

    Vorbitul la telefon, chiar si cu hands free, tot iti distrage atentia.
    Asta de la volan nu doar ca nu stie ce-i aia preventie, dar n-are pic de reflex sau reactie. E robot cu ochelari de cal.
    Da, legea-i de partea lui, dar cu toata legea-n mana tot merge perpedes o lunga perioada daca Opelul are RCA la City.

    • #19

      Cred că și-a reparat mașina între timp, parcă am văzut clipul acu vreun an.

  6. #20

    Cum sa intri asa în intersecție cu viteza ca boul când poate oricând sa dea unul cu asigurare la City peste tine.

  7. #21

    Când îți apare ăla micu’ al lui Iorgulescu cu 200+ la oră în fața nu mai ai timp sa aplici nimic, indiferent de conduită. Chiar, ce se mai aude de el? E bine baiatu’ lu’ tata, a primit destui bănuți justiția să îl lase în pace ?

  8. Asta e nimic, amibila si se rezolva treaba. Problema e in accidente ca asta m.digi24.ro/stiri/video-o-batrana-de-90-de-ani-a-fost-evitata-in-ultimul-moment-de-un-tir-pe-o-sosea-din-galati-1645227
    In cazul asta batrana nu primeste decat maxim o amenda ca nu a trecut pe trecere. In schimb ala cu tirul daca are ghinion sa nu aiba casco isi face tirul pe banii lui + bonus cat e tirul in reparatii soferul si patronul tirulul nu produce un leu

    • #23

      Și ăilalți își fac gardul și/sau zidul casei tot pe banii lor.

      Oare poți băga așa ceva în asigurarea unei case?!

    • Gardul se repara pe rca-ul tirului…..

  9. #25

    Asta se cheama cumul de factori negativi, oricare din ei daca lipsea rezultatul putea fi altul:
    -Neacordare de prioritate
    -Neatentie la intrarea in intersectie(chiar si cu prioritate)
    -Distragerea atentiei la volan (chiar si cu hands-free)
    -Parcare ca vita pe coltul intersectiei, exact cat trebuie sa le iei vizibilitatea celor care circula pe acolo.

    Pe scurt, daca vizibilitatea intr-o intersectie este impiedicata de orice, asigurarea trebuie facuta mai temeinic decat de obicei, indiferent daca esti pe drum cu prioritate sau trebuie sa o acorzi.
    Valabil si la trecerile de pietoni.
    Dincolo de regulile din codul rutier care trebuie respectate, mereu trebuie sa aiba prioritate bunul simt (in sensul englez de common sense). Asta si condusul preventiv iti maresc sansele de a nu avea incidente sau accidente.

  10. #26

    Stiu interesectia, e pe Rosseti (fosta Popa Petre), 4-500 m inainte sa intri in Calea Mosilor. Am copilarit pe acolo, e o “SICANA” stg/dr in 30 de metri. Iar strada de pe care iesea Opel-ul are ZERO vizibilitate, mai ales daca sunt si cretini parcati unde e Skoda aia. De fapt nimeni nu prea are vizibilitate pe acolo.
    La secunda 10 se vede semnul de sens unic.
    Dupa aia se vede ca nu e niciun marcaj pe jos … deci o singura banda, chiar daca prea “lata”, in lipsa marcajelor ramane UNA. In realitate, pe Rosseti inca de la Scala sunt DOUA benzi dar din cand-in-cand mai lipsesc marcajele, o mizerie.
    SKODA aia “parcata”, cred, pe colt, dupa Doker-ul alb, parcat si ala de-ampulea. Aia pe care o ocoleste ala cu Opel-ul (vinovatul), soferul acelei Skoda merita biciuit daca acolo a parcat, pentru de-asta nu au avut vizibilitate nici asta si nici Opel-ul. Sau, daca Skoda statea sa dea prioritate iar Opel-ul “dubleaza” ca e el smecher, atunci clar ala e un cretin care merita biciuit.
    Si DA, vorbeste la telefon (nu se vede daca pe hands-free sau nu) ceea ce nu ajuta, niciodata.
    Si DA, intra ca un Kamikaze intr-o intersectie fara vizibilitate. Asta cu mersul kamikaze e “incurajata” si de prezenta camerei … sunt unii care au impresia ca daca au camera, gata, sunt scutiti de orice ca ei au dreptate si au inregistrarea. Dupa care plang pe FB ca instanta zice pwla, nu e camera omologata, pa si la revedere. Si asta cu camera e tot un soi de “umflat taratza” in ghiolban, cam ca aia cu bmw, care nu mai au nevoie de semnale.

    • #27

      Ai dreptate, e pe Rosetti
      E un jeg de intersectie acolo, si se merge foarte tare in zona, spre Sos Colentina… Si eu eram acum vreo 2 sapt in fix aceeasi situatie cu autorul video-ului, fiind “impins” pe banda 2 de alt destept care venea din dreapta, perpendicular
      Ei fix in intersectia aia a iesit si din stanga un alt bou
      Am reusit sa franez la limita, altfel il faceam si eu muci 🙁

  11. #28

    Eu daca nu luam si skoda aia putin din ricosaj, dadeam in spate si mai intram o data (indiferent in care dintre masini eram).

  12. #29

    Dreptate nu are nimeni, ar trebui dat 50:50, ambii la fel de vinovati.

    • #30

      Nu exista, legal unul din ei avea cedeaza trecerea si nu a cedat. Moral, e vinovat si boul cu skoda care a parcat in asa fel incat sa nu poti vedea daca vine cineva pana nu intri in intersectie.

    • #31

      Exact cum spune si @Skyler, nu exista vinovatie 50:50. Conform legii singurul vinovat este cel care nu a acordat prioritate.

  13. #32

    Asta care filmeaza are dreptate… nu mai ajunge unde trebuia sa ajunga.

  14. #33

    Instructorul meu mi-a zis acum 15 ani ca a fi sofer bun inseamna sa stii sa te feresti de altii.

  15. #34

    Conduita preventiva e incompatibila cei mai multi dintre soferii patriei. Romanul ca sub-specie, trebuie condus.Pedepsit.Ca altfel el nu intelege.Ca e prea prost si prea ignorant.Logica si decenta nu-si au locul in Rromania.

  16. #35

    Am avut instructor bun la B, m-a invatat preventia inainte de toate. Important e sa ajungi intreg acasa, nu sa ai dreptate.
    Am dat de A dupa 10 ani de B, lucru ce mi-a folosit, reflexele le am deja formate si sincer, daca dadeam din start si de A, eram tavalit de mult.
    Pe de alta parte nu-i pot intelege pe astia ce nu au vizibilitate dar in loc sa iasa usor si treptat, ies brusc ca mustele la rahat.

  17. Asta e de acum vreo 7 ani pe net.