Având în vedere ultimul delict de opinie pe care l-am avut, legat de Roşia Montana, când am fost acuzat că nu am fost acolo şi nu ştiu nimic, am decis că, împreună cu zoso şi subiectiv, să mergem la Fânfest, să îmi pot da cu părerea în mod direct, cunoscând toate datele. (Delict de opinie este ce se întâmplă acum în România. Dacă crezi că Băsescu e o plagă pentru România, eşti agresat în mall, dacă ai o părere “nepatrioată” despre soarta Roşiei Montana, eşti un trădător care meriţi să fii împuşcat pe stadion etc). Decât să ai o opinie, mai bine joci un Farmville.
Aşa că am fost 2 zile la Fânfest în Roşia Montana, am văzut locul, oamenii, satul.
Drumul
Şoseaua spre Abrud, oraşul de dinainte de Roşia Montană şi singurul loc unde poţi să te cazezi oarecum decent, având în vedere că în RM nu există nici măcar WC-uri, decât cele stil fundul curţii, deci şoseaua spre Abrud este o chestie crateroidă, formată dintr-o sumedenie de gropiţe mici.
În Abrud şoselele au fost asfaltate ultima oară înainte de revoluţie, probabil. Oraşul este mai mult un sat amărât, cu oameni săraci. A, există o clădire cu ceva filatură, pe care scrie spaţii de închiriat. În rest, fâneţe în centrul oraşului, 3 magazine care vând mâncare stricată (mi-am cumpărat nişte conserve pe care le-am lăsat celor de la pensiune, să le dea la oi eventual, că porci nu prea am văzut). În prima seară când am ajuns, la ora 2 noaptea, am încercat să căutăm ceva de mâncare prin oraş. Lucru ce a declanşat râsul recepţionerei de la pensiune, care ne-a sfătuit să ne ducem eventual la privatul cu benzinărie, poate găsim nişte sticsuri.
Acesta este unul din blocurile din Abrud.
Oraşul
Roşia Montană este un oraş mort. Nu există nici un fel de industrie, nu există nici o sursă de venit pentru oamenii de acolo. 80% din oraş este angajat la Roşia Montana Gold Corporation. Restul fac naveta la Alba Iulia sau la Zlatna. Nu am văzut nicăieri în România atâtea cocioabe ruinate şi numite pompos monumente istorice. Ulterior ni s-a explicat că în frenezia de a împiedica RMCG să cumpere casele, s-a marcat drept monument istoric orice căzătură. De aceea apar plăcuţe de genul Această casă pare a fi făcută în 1874.
O altă categorie o reprezintă casele pe care scrie ACEASTĂ CASĂ NU ESTE DE VÂNZARE. Doar că toate casele care au inscripţia asta sunt în afara ariei necesare celor de la RMGC, dar sunt folosite pentru a impresiona ziariştii şi salvatorii din toate colţurile ţării “Uite, domnule, oamenii se împotrivesc din toate puterile”.
Oamenii
Nu am văzut în viaţa mea atâta hipstereală la un loc. Dreaduri, chiloţi până la gât, femei nespălate, grupuri care împărţeau o sticlă de apă la jumate la 4 inşi, după care îşi astâmpărau foamea cu prune din pungi zoioase.
Nu lipsesc desigur, nici hipsterii corporate, care înainte de a merge să îşi expună cururile la Stuffstock, vin puţin la RM, să se antreneze. Desigur, nu poţi ajunge la RM decât la volanul Tuaregului sau al Miniului din dotare, de aceea te cerţi cu nenorociţii de poliţişti care nu îţi permit să ajungi până sus cu maşina. Doar ai venit să salvezi RM, pentru numele lui dumnezeu!
Altă categorie era un grup de băieţei minori şi pizdulici neevoluate, care avea pe spate scrisă o chestie cu noii golani care stau de veghe nuş pe unde, iar pe faţă aveau o hartă a României cu tot cu Basarabia. Nu am înţeles exact care e faza şi ce legătură e între Basarabia, Unire şi RMGC.
Ne-am întâlnit chiar şi cu un fan de prin zonă, care nu a vrut să fie fotografiat. El era de părere că ar trebui să punem toţi românii câte un euro şi să facem o fabrică la Roşia Montana. Nu ştiu ce fel de fabrică. În condiţiile astea, vreau şi eu câte 1 euro de la toţi românii, pentru că stau în Pantelimon.
Opinia generală este că 2 miliarde, cât ar plăti RMGC pentru aurul de acolo sunt bani puţini şi că o să îi fure politicienii. Opinie desigur venită de la oameni pentru care 100 de euro reprezintă munca de o lună. Dar na, ce mai sunt 2 miliarde în ziua de azi. Mai bine nimic, dar plini de patriotism.
Mai este şi aceea că statul român să exploateze şi să luăm noi banii. NOI? Care noi? Eu, tu? Statul să exploateze ce? Sau statul să concesioneze frumos unui Vidieanu sau Berceanu sau mai ştiu eu care şi să ia ei banii. Mă încălzeşte pe mine că ăştia vor deveni şi mai bogaţi? Dimpotrivă.
Culoarea locală
Băiatul în galben din imagine a pierdut aproximativ 500 de lei la păcănele în maxim 2 minute. Nu părea absolut deloc afectat de pierdere, dimpotrivă.
Roşia Montana Gold Corporation
Ne-am întânit şi cu cei de la RMCG, absolut normal, dealtfel. Cătălin Hosu ne-a plimbat prin zonă, ne-a arătat unde va fi exploatarea şi cum se va face, ba ne-a arătat şi ceva bolovani monumente istorice de pe dealurile alea. Am văzut şi scheme ale exploatării plus ce se va face acolo după terminare. Sincer să fiu, ideea unui teren de golf mi s-a părut extrem de hazlie şi oarecum cam de nepus în practică. Dar am văzut şi monumentele naturii despre care se urlă cu atâta ardoare că trebuie salvate. Ăsta e unul dintre ele.
Concluzii de arhi-cunoscător
Am râs cu obidă de ideile cu turismul la RM. Nu există o şosea. Nu există măcar o toaletă în oraşul ăla. Pur şi simplu nu am avut unde să urinăm, doar dacă voiam să ne ducem la buda din lemn din spatele unui birt, budă situată pe un drum presărat cu căcaţi. Şi poate aş fi trecut şi peste asta, doar că uşa era dărâmată peste budă, aşa că am renunţat. În oraş sunt vreo 3 birturi care vând salam şi vodkă ieftină. Nu există nici un mijloc de transport spre oraş. Şi ce e mai important
NU AI NIMIC DE VĂZUT!
E un sat sărac de munte, cu cu oameni săraci, cu un pârâu mizerabil şi poluat cu metale grele.
În rest, urci la deal pe o şosea, după care ieşi în cariera fostei mine din zonă, mergi prin nişte văgăuni în care dăinuie resturi de materiale de la exploatările vechi de zeci de ani şi te reîntorci în sat. Unde nu ai ce să mănânci sau unde să mănânci, nu ai unde să te cazezi, nu ai unde să te speli sau să te caci.
Să aduci turişti străini să facă ce? Ultimate survivor?
Nu am de unde să ştiu dacă exploatarea aurului din zonă este soluţia pentru acest oraş. Momentan, majoritatea aceea de 80% care sunt angajaţi la RMGC spune ceva. Desigur, din ce discuţii am auzit, părerea lor este neimportantă, pentru că ei nu se pricep şi ei aleargă după câştig rapid, în loc să moară de foame 30 de ani, până când dumnezeu le va trimite din cer o stradă, bani să îşi ridice pensiuni şi poate şi un peisaj mai de doamne-ajută. Pentru că, nu-i aşa, cu cât creşte distanţa faţă de locul respectiv, cu atât oamenii ştiu mai bine ce trebuie făcut acolo. De aia cei mai mulţi anti maghiari sunt la Bucureşti, nu?
E uşor să dăm soluţii din burtă, gen hai să facem turism. De fapt, în România, atunci când nu ai o soluţie viabilă pentru ceva, răspunsul este imediat. TURISMUL. Deşi ştim cu toţii că serviciile în România sunt de ultimă speţă, că oamenii au impresia că trebuie să le fii recunoscător că îţi dau ceva. Ai crede că atunci când ajungi într-o zonă atât de săracă, un proprietar de pensiune sau un chelner ar face orice să te simţi bine.
Greşit. Noi ne-am dus să mâncăm la pensiunea Silinel din Abrud. Eram singurii clienţi. Am aşteptat 20 de minute după un chelner, nu a venit nimeni până nu s-a dus zoso să urle după cineva. Ne-a adus o tanti 2 meniuri, ni le-a azvârlit pe masă, după care a plecat. S-a reîntors după 10 minute, ne-a luat comenzile şi a plecat din nou. După alte 20-25 de minute, ne-a adus grătarele d epui cerute, doar că încurcate între ele, cartofii mei natur erau puşi la micii colegului de vizavi. De fapt, dacă mă gândesc bine, mai bine ii lăsam lui, pentru că erau stricaţi. Puiul era ca o talpă de pantof iar salata de roşii avea un gust suspect.
Să faci turism? Cu cine? Cu găştile de hispteri rupţi în cur, care te mai întreabă din când în când dacă nu ai şi tu coaie o ţigară? Sau cu domnişoarele cu MiniCoopere sau Tuareguri, care de ofuscare că nu li s-a permis să urce cu maşina să îl audă pe Goţiu cum spune el despre poezie, fac stânga împrejur şi pleacă la Viena? Cu roşiamontagnarzii care rezeamă toată ziua uşile bufeturilor din sat?
Rămâne cum am stabilit. Sper din tot sufletul să nu mai ajung niciodată în zona respectivă.
Turism? My ass.
NOU
inb4: “Ai fost platit de aia de la RMGC, ordinarule”
NOU
Acuma sa ma ierte Al-de-sus dar de ce sa nu lasi omul sa moara de foame daca doreste neaparat ?
PS
Vazand mutrele alora, e bine c-ati scapat vii, zic.
NOU
traian, aia nu vor sa moara de foame, au decis ca ei vor minerit, nu vor hipsterii aia de ii vezi tu
NOU
pentru saptamana aviatoare iti propun turism la Copsa Mica 🙂
Tot rusii (ma rog ucrainienii) cu Cernobalu’ atrag mai multi turisti. Cand vrei turism daca nu ai peisaje, macar distrugi in mod istoric, nu asa…
NOU
turism nu este in zona… e calr, dar nu poti sa spui ca toti oameni sunt niste analfabeti puturosi, si saraci.
Da, sunt saraci, nu comentez nimic aici …
Zona este extraordinara, daca vrei niste poze, uite aici (scuze de spam), si eu am fost sambata la fan fest, inca nu am apucat sa pun pozele (ideea e ca ar trebuii sa mergeti sus, pe plaou – izlaz – si de acolo sa vedeti ce minunatii se ascund 😉 )
NOU
coaie, domnu’ Gotiu, nu Gotiu, da ? ca n-ati agatat minore pe facebook impreuna, da ?
apropo, n-ai o tigara ?
NOU
Poate nu reprezinta un potential turistic dar datorita minereurilor de acolo reprezinta un potential financiar care ii poate imbogati pe multi fara sa miste un deget. 🙂
NOU
dupa ce am citit articolul tau ma intreb ce exact incearca sa se salveze din rosia montana?
imi place masina aia parcata in fatza blocului. ce ghetto e poza aia 🙂
NOU
Te invit sa vizitezi statiunea Straja din Lupeni. Avem drum asfaltat pana sus in munte. Sa vezi acolo turism intr-o zona miniera. Si pe langa turism in Lupeni functioneaza cea mai mare mina de huila din Romania.
NOU
Desi nu credeam ca mai apuc momentul asta, sunt total de acord cu tine :). Am trecut si eu prin RM acum vreo doi ani, in drum spre Alba Iulia. Am fost socat de saracia lucie, pustietatea si jegul de acolo si ma gandesc sincer ca exploatarea din zona ar fi singura sursa de venit a muritorilor de foame din RM…
Poate sa-mi spuna cineva motivul (sincer si real) pentru care oamenii din poze se impotrivesc acestei… exploatari? (am si eu internet dar vreau un digest de la voi 😀 )
NOU
“pârâu mizerabil şi poluat cu metale grele” e de la natura nu?
NOU
nu, e de la rosia montagnarzi
NOU
Din punctul meu de vedere alegerea e simpla. Dintre doua rele (asa cum ne-am obisnuit) sa alegem raul cel mai mic. Plus ca dezbaterea asta nu duce nicaieri, cu alte cuvinte “boala lunga, moarte sigura”. 🙁
NOU
Arhi, eu, ca fost ortac, sunt PENTRU minerit. Ii dau dreptate lui Anti22n, se poate si una si alta. 😉
Dar te contrazic la faza cu “nu se poate turism”. Am la buda un ghid turistic al Mexicului, pe care-l rasfoiesc (ala scos de Adevarul…). Cel putin un sfert din trasee sunt descrise ca fiind accesibile DOAR cu SUVul, unele DOAR la pas ori pe magari, tot in cam un sfert din locatii ti se atrage atentia ca sa fii atent ce halesti, ca poti ajunge la spital. Si locatiile alea au milioane de vizitatori-turisti, probabil ca de unde turismu’ mexican nu e menegeriat de blonda lui Cocos… Plus ca drumurile se pot face, ca nu esti in Siera Madre, iar daca incep s-apara musterii, apare si concurenta…
NOU
Sunt 100% pro minerit in zona respectiva. Din motive evidente.
Si la fel, sunt 100% impotriva hipsterilor cocliti care merg acolo sa traga cate-o coma cu bere ieftina in natura. Sunt satul pana peste cap de aparitiile astea in flip-flops de sfoara, haine de in colorate in nuante fuchsia si olive(naturale, desigur). Astia traiesc intr-o simbioza completa cu natura. Noi n-avem cum sa-i intelegem. E mai nasol cand n-au semnal pe Blackberry.
Ecologismul s-a nascut pt betii si sex cu copile de la licee de arta, bete si ele, bineinteles.
Bleah.
NOU
pai asta ar fi singura distractie de la Rosia Montana. poate sunt masochisti care vor sa se umple de nervi, cacati, sa’si rupa masina si sa faca bube de la mancare in concediu.
o chestie vreau sa te intreb: am cautat pe net de mi’a venit acru si n’am gasit sensul termenului “hisper” :D. am asa o idee despre ce ar insemna, dar as vrea sa stiu de la un specialist 😀
NOU
mai am o curiozitate: nu v’a fost frica p’acolo ? la ce fete au aia, cred ca ar trebui sa multumiti divinitatii ca sunteti intregi
NOU
peste tot la voi se scrie despre Roşia Montană şi nimic nu-mi fusese clar din ce citeam. acum Slava Domnului de atâta informaţie. arhi, ar trebui să-ţi deschizi un ziar sau un post tv, pentru că o faci mai bine ca jurnaliştii sau ziariştii 😉
NOU
Fasss-fest 2010 – cea mai slaba editie de pana acum! Oamenii au incercat sa faca un eveniment cultural din ceva ce nu avea nimic in comun cu cultura, si a iesit un mare rahat turcesc! Alta treaba – participare extrem, extrem de subtire. Ce sa-i faci – nu poti concura cu Iron Maiden)
NOU
da o face bine pentru ca el nu primeste bani sa unga pe x cu rahat, randurile scrise sunt ochii ce au vazut adevarul.
NOU
cinismul tau merge bine cu cianura. ma bucur ca nu o sa mai vii niciodata in zona, pentru ca hipsterul esti tu, nu tinerii care vin la Rosia Montana pentru ca le pasa. mai bine fa turism la Vamaia sau, si mai bine, fa o excursie din sufrageria cu termopane in balcon si priveste-te in oglinda orasului tau poluat.
mi-e mila de tine.
NOU
trompeta, tinere pasator, du-te si da-ti foc.
NOU
cutiuta milei, am onoarea de a fi destul de bine facut si destul de bazat.
NOU
Oamenii vor avea de munca maxim 16 ani pe durata exploatarii. Si apoi vor ramane iar cu nimic: fara nici o slujba, fara posibilitati de dezvoltare in domeniul agriculturii (ecologizarea pentru agricultura costa extrem de mult, iar in cazul in care se produce un accident dureaza si cateva zeci de ani), in domeniul turismului (nimeni nu se duce sa vada o zona moarta unde au fost explodati 4 munti, s-au distrus orice urme ale civilizatiei romane). Deci din punctul meu de vedere nici RMGC nu sunt marii salvatori. Beneficiul economic e minim pentru Romania. 1.8 miliarde vor fi injectati direct la bugetul de stat. In 16 ani, nu intr-o zi. In medie cam 112 milioane$ pe an. Cat inseamna asta din PIB? Aproximativ 1%. Deci pentru doar 1% timp de 16 ani, noi vindem mai tot aurul pe care-l detinem ca resurse, poluam o zona geografica si riscam sanatatea a zeci de mii de oameni. Am si intrebari daca ma poate lamuri cineva.
De ce statul roman are ca parte doar 20% din acest proiect? Sau de ce o firma de constructii din Deva are 0.93% parti din proiect?
Ce alte firme au participat la licitatia initiala de atribuire, cu ce fel de propuneri veneau si de ce a fost aleasa fix aceasta companie infiintata peste noapte cu 0 experienta in minierit?
Daca sunt RMGC asa preocupati de ecologizarea mediului, de ce nu folosesc din start metode de extragerea a aurului mai putin periculoase pentru mediu?
Sau ar mai trebui sa intrebam corporatia ce asigurari isi ia in cazul producerii unui accident catastrofal ca cel de la Baia Mare din 2000?
NOU
cris, deci sa nu munceasca 16 ani si sa faca bani, ci sa moara de foame, vanzand apa plata la hipsteri o data pe an, nu?
NOU
@trumpet.freak – Freak esti in mod clar, dar…ai si trompeta?
Mie unul imi vine greu sa cred ca mai exista propagandisti de-astia lameri. Tinerii merg acolo pt ca LE PASA??? Hai sa mori tu! :-)))
Li se rupe-n paishpe de ce se intampla acolo, pt. ei e inca o ocazie pt lalaieli de genul Andri Popa la foc de tabara si betii penibile. Ei isi inchipuie ca e un fel de Woodstock al zilelor noastre. Adunatura de visatori care viseaza pe banii parintilor. Hai mai scuteste-ne cu retorica asta de hipster infect, ca suntem satui de couch-surferi de-astia care odata pe an iau stopul pana-n Rosia ca deh, acolo e miezul hipsterelii pt cateva zile.
Ia nu mai salvati voi atatea, ca m-am lamurit cum e cu salvatorii pe la noi. Locurile o duc mult mai bine asa, nesalvate de cei ca tine.
Salvatori, auzi. 😐
P.S. Ai gandi la fel daca ai trai acolo, si ai face-o mulgand cele 5 oi ale familiei? Nu cred. Lasa-i pe oamenii aia sa aiba o sansa la un trai cat de cat decent, si ia-o frumos spre Vama, 2 Mai, Gura Portitei, ca bere, folk, si grase gasesti si acolo. Take care.
NOU
@Cris tu glumesti cand spui ca are 0% experienta… nu imi dau seama unde te documentezi tu… serios… ce citesti?
In alta ordine de idei, 20% e mult … nu crezi?… cat are statul din alte companii privatizate?… zero barat?… ioi, asa de putin????… si o intrebare, e usor sa stai in fotoliu tau si sa cometezi de conditia altora?
NOU
Scurt:
Explore the Carpathian garden! Explore how and exactly what?
NOU
Arhi-ingust unghiul din care privesti si tratezi problema. Perspectiva cu care o abordezi nu trece de lungul nasului personal. Iti este cunoscut principiul de baza al “capitalismului” imprumutat dupa revolutie: distruge si vinde ieftin?
45 de tone de cianura vor fi folosite la Rosia Montana in fiecare zi – daca se aproba acest sinistru…Este de ajuns un singur gram de cianura ca sa omori un om. Cianura nu dispare niciodata. Ea patrunde in pamant, in panza freatica, nu poate fi oprita, se evapora in aer, intra in toate combinatiile chimice posibile, pasarile cerului mor, pestii si animalele care beau o singura picatura mor.”
www.formula-as.ro/2010/929/accente-2/salvati-rosia-montana-salvati-romania-12707
Sigur, probabil aceste aspecte nu te afecteaza, cel putin nu acum, pentru ca la Mc Donald’s lumea este mai vesela.
NOU
maia, tu habar nu ai ce vorbesti:)))))))))))))))))))) ia informeaza-te cam cum e faza cu cianurile alea, cum se folosesc, unde se folosesc si cum se distrug. auzi, panza freatica, se evapora in aer:)))))))))))))))))))) daca s-ar evapora in aer, ar forma acid cianhidric si ar muri toate vietatile pe o raza de 100 de kilometri, ma copile indoctrinat. nu mai pune boticul la prostiile care VI SE SPUN si informeaza-te singura
NOU
@Maia – Tu tocmai ai citat din…FORMULA…AS? o_O
NOU
Da’ ia intreaba-i pe salvatorii astia profesionisti care se duc din Bucuresti la RM sa se faca muci si sa futa pe acolo daca au auzit de linkManastirea Chiajna. Un loc istoric, niste ruine superbe care sunt de zeci de ani langa groapa de gunoi. La cateva sute de metri de ea este sosea, in doi timpi si trei miscari poti lungi drumul, curata locul si duce turistii care vin pentru Casa Poporului sa le zici o legenda, sa le dai o cana de lut cu vin de-a lu’ Tepes si sa le vinzi niste parnai.
E la 15 minute de capatul tramvaiului din Giulesti. Pe aia nu o mai salveaza.
NOU
in mare parte domnule aveti dreptate
insa faceti mici confuzii:
rosia montana este comuna
Abrud – este cel mai important oras al Romaniei, fiind cel mai vechi oras atestat documentar
in Abrud aproape fiecare casa este monument istoric si chiar ar trebui puse in valoare…insa in Abrud nu e aurul de la RM pt ca sa fie salvat
orasul este depopulat insa din cauza ca nu exista un motor financiar care sa sustina viata economica
majoritatea tinerilor este plecata in strainatate, la munca. vreo doi trei poate la … altceva
pe de alta parte la silion se mananca destul de bine, cred ca mai bine ca in Bucale la anumite bombe
intr-adevar poate servirea este mai lenta, insa cam asa suntem noi ardelenii…mai lenti
in general aveti dreptate, turismul este o gluma si va ramane o gluma pana nu se face infrastructura…si tot ce trebuie pentru a avea turism
banuiesc ca ati fost destul de dezamagit, poate ati crezut ca “paradisul” turistic al Romaniei din RM si Abrud este intr-adevar real, poate ati sperat ca o sa vedeti minuni turistice si vizitabile…au fost expectantele prea mari
din pacate comunistii au incercat sa innabuse orasul Abrud, simbolul dacic al muntilor Apuseni si a luptei pentru neatarnare a poporului roman si in special a motilor si au mutat tot ce inseamna institutii ale statului din acest oras intr-o “comuna electrificata” din apropiere transformand-o in asa zisa capitala a motilor (artificial creata) – puteti consulta cartile scrise de domnul Ilie Furduiu (vezi: www.adevarul.ro/locale/alba_iulia/Ilie-Furduiu-profesorul-construit-cultural_0_317968271.html) si veti afla istoria orasului Abrud si poate veti vedea altfel lucrurile!
NOU
kla2005 asta cu noi suntem ardeleni ne miscam incet, nu e o scuza, e o acuza. iar la silion eu am mancat mancare proasta, afirmatia cu se manaca bine nu e sustinuta de nimic
NOU
Buna Cetin,
M-am bucurat sa va vad in zona si sa schimb 2 vorbe cu voi si poate ca n-am reusit sa ma fac suficient de bine inteles:
1. Nu sunt din zona. M-a intrebat Vali si am zis ca am venit din Timisoara pana in Alba cu trenul si din Alba cu bicicleta. Am ales varianta asta ca sa vad si sa inteleg mai bine zona, situatia si posibilele solutii. De altfel am si fost intrebat daca-i cunosc pe bloggerii timisoreni si mai ales pe faimosul Mircea Popescu, de unde am dedus ca tipul e un fel de obiectiv turistic in TM si chiar are ceva important de spus de vreme ce atata lume vorbeste despre el.
In fine, daca zona inseamna arie geografica pe raza de 20 km eu nu ma incadrez si de aia nici nu am vrut sa fiu pozat, ca nefiind din zona mutra mea chiar nu avea vreo relevanta.
2. Nu ziceam de 1 euro de la toti romanii pentru a face o fabrica in zona. Ideea era de fapt un fond de investitii in care cei care nu sunt de acord cu “proiectul RMGC” sa doneze simbolic 1e/luna sau 12 euro pe an. Daca 5% din romani sunt impotriva proiectului s-ar strange cam 12 mil. euro, bani care sa fie folositi pentru curatenie si cofinantarea in proportie de 60-70% a proiectelor de afaceri ale localnicilor interesati de alternative la proiectul indelung mediatizat. Restul de 30-40% ar fi impartiti intre antreprenorul local si un business angel interesat de dezvoltarea durabila a zonei. Initiative ar fi diverse, de la prelucrarea lemnului la abator de bovine sau procesarea fructelor. Practic ar fi o competitie gen “cine aduce mai multi bani in Rosia Montana pe cea mai mare durata?” Evident ca prima etapa ar fi neutralizarea haldelor de steril si “ecologizarea” zonei, laolalta cu aducerea DN 74 pe 4 benzi pana in Abrud, cu tunele pe sub dealurile inalte din zona. Asta ar da de lucru localnicilor pentru 2-3 ani si s-ar putea face cu bani europeni din fonduri de dezvoltare regionala. Intre timp fondul de care ziceam ar produce niste instalatii si obiective turistice (Cariera Cetate ar putea fi lac de agrement, arena de curse dirt sau altceva) care ar incuraja turismul de masa si ar oferi o alternativa viabila la macinarea industriala a dealurilor din zona.
3. Cum zicea si Catalin Hossu, in momentul asta exista un proiect pe masa, cel al RMGC. Are niste obiective, tinte si promite sa ofere locuri de munca, dezvoltare si curatarea zonei. Pe de alta parte, daca Alburnus Maior si suporterii ar concepe un proiect similar, care in loc sa spuna “pai in loc de minerit noi ne-am gandit la turism” vine cu strategii si raspunsuri la “cum atragem 10.000 turisti pe an si cum le oferim acestora o experienta de calitate” si e si credibil atunci ar fi o competitie adevarata. Deocamdata e un fel de David si Goliat unde Goliat are si banii si vorba dulce si sustinerea oamenilor care se cam satura sa vada ca toti promit si nimeni nu face nimic concret. Nici macar autoritatile, care pana se transeaza disputa “ras sau pastrat muntii” ar putea sa-si pastreze echilibrul si sa aloce bani pentru curatarea zonei din moment ce statul a exploatat zona vreme de 60 de ani.
4. Propunerea cu fondul de investitii nu e cerseala. Dupa “1 leu pentru Ateneu” si “10 euro pentru Catedrala Mantuirii neamului” metoda asta de a strange fonduri e mai degraba investitie decat donatie. E ca si cum ai sta o noapte in Rosia Montana fara a petrece multe ore pe drum spre si dinspre comuna.
5. As da 10 euro pentru un proiect in care Arhiblog.ro si alte bloguri din Pantelimon desfasoara programe educationale pentru locuitorii din Pantelimon. Nu neaparat traininguri sau cine stie ce seminarii, chiar si discutii offline despre cum se pot gasi solutii la probleme locale. Un exemplu online era articolul despre ce (nu)faci cand iti cauti de munca si cum te pregatesti pentru un interviu. Cand v-ati hotarat scrieti pe blog ce veti face si contul bancar.
In multe locuri din Romania turismul ca alternativa e o gluma trista acum si asta si pentru ca in ultimii 20 de ani n-am stiut sau n-am vrut (ca popor) sa facem ceva pentru a corecta asta.
NOU
ovi uan, si noua ne-a parut bine sa te cunoaste. in continuare ne mentinem opiniile, dar tot ne-a parut bine:)) sa stii, nu te-am considerat hipster 🙂
NOU
americanii-s de vina! Uite, ei dintr-o fata au facut un succes: Hanna Montana.
La noi nu reusesc cu un munte de aur sa faca nimic.
Rosia Montana, o fi sora vitrega si handicapata a lu’ Hanna Montana?
NOU
Nu sunt hipsterita, dar eram improtriva exploatarii aurului la Rosia Montana. Articolul tau mi-a dat mult de gandit. Acuma o sa fac inimaginabilul: o sa recunosc ca m-am inselat. Pe bune. Nu e o gluma.
PS: Mi-a placut bomboana cu “De aia cei mai mulţi anti maghiari sunt la Bucureşti, nu?”
NOU
Mda.. eu am fost anul trecut acolo si a fost tot asa. Plin de nespalati si junk-isi care au venit acolo sa salveze Rosia Montana. Cica!
NOU
te-ai dus cu o idee fixa, te-ai convins ca e o idee, te-ai intors acasa cu o idee fixa, ai descris pe blog o idee fixa.
bravo!
fa-ti un post de stiri cum zicea cineva, pentru ca sunt sigur ca mai ai idei fixe
dar nu te mai duce sa le verifici, e inutil, de aia sunt fixe.
NOU
Arhi ai exagerat cu comentariile cu mancarea stricata de la pensiune .Da servirea lasa muuuuuult de dorit dar pana sa scrii ca mancarea a fost stricata e cale lunga. Si intru-un orasel de 3500-4000 de locuitori sunt 7 supermarketuri (pe care probabile nu leai vazut cu program pana la ora 11 ca deh nu suntem la Bucuresti sa avem non-stopuri ) + alimentarile de cartier .Cat despre blocul din imagine este un bloc dezafectat dupa revolutie tu ai lasat sa se inteleaga ca asa arata toate blocurile din oras .Cat despre turism e clar ca nu ai cum sa faci fara infrastructura , fara obiective turistice , fara cunostiinte in ale turismului .Oamenii au fost mineri si asta stiu sa faca .
NOU
sunteti cam tristi… adica tu si cu zoso si cu restu’ aplaudacilor… veniti asa frumos cu masina… faceti niste poze in trafic, postati niste imagini, veniti/vedeti, va dati cu parerea sictirita de bucurestean lenes… trageti o concluzie pripita, raspundeti urat la comentarii si deh sunteti bloggeri!
am fost si eu la rosia montana,exact ca voi, sa vad si eu ce este acolo… si m-am intors putin trist dar totusi cu o parere buna.
n-o sa inteleg niciodta, da niciodata, de ce ar da cineva un munte de aur pe nimic… asa sa-l dam sa-l rada din temelii doar pentru a ei pot. dar pe nimic. colac peste pupaza ca rosia montana e incarcata de istorie. de acolo s-a extras aur din cele mai vechi timpuri au scos romanii, au scos ungurii, au scos austriecii si acuma vreti sa dati resul canadienilor. pe nimic. doar pentru ca ei pot.
da stiu, zona este o ruina,dar inca nu este o un mare lac de cianura. inca exista.
insa cel mai ciudat lucru mi se pare faptul ca tu si prietenii tai bloggeri pe net toti va dati cu nasu in vant ca sunteti oameni cu scaun la cap mult prea inteligenti pentru mahalaua asta de romania… si totusi am impresia ca un om cu adevarat inteligent n-ar vedea niciodata distrugerea ca o varianta pentru rosia montana. pe cand voi… intr-acolo o dati….
spre deosebire de voi, eu, inca nu mi-am pierdut speranta in romania, si totusi stiu ca n-o sa fie rai aici cat traiesc eu… dar totusi perspectiva viitorului indepartat arata spre mai bine. daca acum nu suntem capabili sa facem ceva cu rosia montana, probabil ca generatiile viitoare vor putea. hai macar sa le-o lasam lor!!!!
NOU
Cat e tara de mare, brusc, turism se poate face doar la rosia montana. Sunt de acord cu ce ai scris cu atat mai mult cu cat am fost in ultimii 3 ani de 2 ori acolo. Cei care au acceptat despagubirile au primit bani cat pentru niste super-vile din buricul unui oras mare. Cei care nu vor sa vanda asteapta bani mai multi. Observ insa cu mahnire ce popor ghinionist suntem: cum vrea cineva sa faca o autostrada cum se da peste ruine daco-romane hotaratoare pentru istoria noastra; cum vrea unul sa reinvie o mina si o zona care murea uitata chiar de istorie, cum sar altii sa salveze frumusetea patriei; cand sa se construiasca un drum prin retezat imediat sar (nu localnicii din valea jiului ci) altii impotriva ca cica nu stiu ursii sa treaca strada; pe cand sa construiasca mazare o sosea de coasta au sarit aparatorii ratelor de balta care vor fi deranjate de drum si vor fi nevoite sa se mute pe un lac, intr-un oras cu trecatori milostivi; daca cineva vrea sa sa scape tara de cainii vagabonzi se trezesc apartorii 4 labute sa se opuna omorarii acestora dar nimeni nu sare in ajutorul puilor de gaina care nu musca pe nimeni etc. etc.
NOU
Turismul nu e dezvoltat la Rosia montana, dar e dezvoltat vreo 10km mai incolo in zona Scarisoara – Arieseni. Acum nu stiu cat de mult se intinde exploatarea de la Rosia montana si cat de mult vor fi afectate vecinatatile.
NOU
Și care-o fi românul ăla prost care să pună mâna să muncească să facă ceva în zona aia atunci când i se fâlfâie prin fața nasului găleata de bani.
Ca mai întotdeauna adevărul e undeva pe la mijloc și extremele tot trag de el. Oamenii din zona-s săraci și n-au unde munci dar asta nu-i o scuză că în general omul face locul nu invers.
RMGC își urmărește interesul propriu și permite-mi să nu cred că li se rupe sufletul de locuitorii din zonă.
NOU
Ar fi frumos sa ne informezi daca acest articol sau deplasarea sau alte chestiuni tangentiale sunt sponsorizate de vreo parte impicata in disputa. Caci eu fac diferenta intre un articol marcat cu P in cerculet si unul intitulat ancheta jurnalistica independenta.
NOU
E buna si burta la ceva 😀 … ti-am lasat in nume link ca sa intelegi de ce. E bun si rezervorul asta de bere la ceva 😀
NOU
@Dan Ciulea, ia zi-mi tu mie cate mine a operat Gabriel Resources in ultimii 20 de ani? Cate din ele au fost ecologizate cu succes? Iti zic eu, 0. Deci au extraordinar de multa experienta in acest domeniu. Oare cum am putut sa zic ca n-au pic de experienta?
In alta ordine de idei, daca ai bani ca sa dai expertilor pentru rapoarte favorabile sau ca sa faci reclame cu “totul e roz si minunat” (vreo 9 milioane de dolari) asta nu inseamna ca ai experienta in exploatare miniera. Inseamna ca ai bani doar.
Rosia Montana nu e o companie ce asteapta sa fie privatizata. E o asezare de oameni (care ar face bine sa se gandeasca ce e mai important pentru ei: sanatatea sau niste bani care or sa se duca repede). Intamplator, in apropiere avem niste munti sub care exista mult aur. Aur care momentan e proprietatea statului roman. Odata ce vindem aceste resurse, dispar pentru totdeauna. E ca si cum ti-ai instraina apartamentul care necesita o groaza de renovari. Stii ca valoarea lui renovat e cam de 100000 euro. Preferi sa-l vinzi cu 20000 sau sa gasesti o oferta mai buna? De aia, am intrebat eu care au fost celelalte companii care au licitat initial pentru exploatare, cu ce conditii veneau, de ce a fost aleasa fix aceasta companie care nu poate garanta nimic cu experienta ei?
Si ca sa-i raspund si lui arhi, parerea mea e ca mai bine se analizeaza absolut toate optiunile pentru Rosia Montana. Daca aici se poate gasi un plan de dezvoltare durabila, atunci se va putea adapta si pentru toate celelalte mii de sate sarace din Romania care nu au “norocul” sa se afle langa zacaminte de aur. Ca doar nu numai in Rosia Montana exista oameni carora le e foame, ci peste tot in tara asta. A incepe operatiunile la Rosia Montana inseamna pentru oamenii aia 16 ani de munca si apoi moarte. Zona aia va ramane multi o zona moarta dupa inchiderea operatiunilor. Si pun pariu, ca oamenii n-o sa primeasca salarii suficient de mari ca sa stranga bani si eventual sa se mute cu totul in alta zona. Practic, vor ajunge intr-o situatie mult mai rea decat acum.
Dar, probabil ca e foarte complicat sa gandesti in perspectiva. Nu-i caracterizeaza asta pe romani de la cel mai sarac pana la guvernanti. Te bucuri acuma de niste oase si apoi iti sapi groapa.
Oricum, cred ca cel mai interesant din toate posturile vazute pe diverse bloguri nu-s textele in sine, ci cati bani s-a indurat RMGC sa dea unui blogger sa scrie o opinie pro.
NOU
cris, daca aia din rosia au zis ca vor mine, cine esti tu sa le spui ca atatia oameni sunt prosti?
crezi ca opinia pro minerit poate fi doar cumparata? esti imbecil, iar acel ultim rand ti-a asigurat ultimul comentariu aici
NOU
Arhi, vezi ca n-ai descris cum trebuie Abrudul si nu-i corect. Fii obiectiv si spune oamenilor adevarul. Zic sa fii obiectiv si sa precizezi ca in Abrud e si o farmacie, care e a sora-mii. Acuma, lasand gluma la o parte, vad ca nimeni de-aici n-a zis o chestie foarte importanta. Sansele ca RMCG sa faca vreodata minerit asa cum vor ei acolo tind spre zero. Treaba asta o stiu inca de prin primavara, din surse mai sigure decat prevede legea, de la Bruxelles. Are legatura cu cianurile si nu cu gradul lor de toxicitate, ci e politica pura.
Un europarlamentar bulgar a bagat in parlamentul european un proiect care interzice mineritul cu cianuri in Europa, despre care am impresia ca s-a si aprobat deja, pentru ca omul are sustinere. Iar motivul e foarte simplu: el are patentul pentru o metoda de minerit fara cianuri. Si vrea sa faca si gura lui un ban, sa aiba de pus pe masa la copii un coniac sau ce beau bulgarii.
NOU
ai sa-mi fut una. aia salveaza rosia montana? la aia daca le dai o lopata in mana se darama si se fac una cu caldaramul.
intr-o ipostaza utopica, statul ar trebui sa exploateze aurul, sa-l transforme, sa-l vanda si sa stranga bani.
daca vinzi aur la calup la bijutieri si ei mai departe la populatie rulezi niste bani, tva, impozite, locuri de munca etc.
NOU
Uite articolul lui subiectiv mi se pare mult mai echilibrat decât al tău și de aia lași tu senzația că ai o opinie oarecum influențată de altcineva.
Naibii, de ce n-om avea noi niște zăcăminte din astea de aur peste tot doar-doar or veni străinii cu covrigi în coadă să-i aducă românului munca sub nas ca să aibă bani de birt și păcănele.
NOU
Meeku, eu nu sunt jurnalist, ca Subi. Eu, omul Cetin, m-am dus acolo si imi spun parerea mea, ca om. imbecilul de mai sus e platit de Remus Cernea? ca si ala se invartea pe acolo
NOU
uite un blog care n-o sa-l mai citesc!
NOU
hahahahaha ce tare a fost asta:))))
citeste aici www.simonatache.ro/2010/08/16/prostul-de-internet/ ca sa vezi cat de mult imi pasa
NOU
Minerit -> Mancare, viata decenta.
Hipsteri -> Tone de gunoaie, betii si futai in cort.
The choice is yours.
NOU
Album de de hispter rupt în cur
NOU
5ar in fata unui bloc parasit? wtf? 😐
NOU
vad rm odata pe an cand merg mai sus, la garda/arieseni. ai zis ca nu vrei sa mai ajungi in zona aia niciodata. ei bine, inteleg de ce ai spune asta dupa ce ai fost tocmai la dezastrul ala de localitate, dar daca mergeai inca 20 km incepea zona cu adevarat misto a Apusenilor. gasesti in satele alea de toate, de la pensiuni cu jacuzzi la restaurante traditionale pe bune – adica nu meniu de tip mamaliga, “pizza”, ciorba de burta.
NOU
domnu arhi, sa vezi ca la un referendum in harcov s-ar putea sa decida aia ca vor autonomie.
cine esti tu sa le spui ca atatia oameni sunt prosti?
uite, imi asum riscul de a gresi nasol, dar afirm urmatoarea chestiune: cred ca esti sincer convins de chestiunea cu mineritul ca singura optiune, dar cred, pe de alta parte, ca ai si o relatie contractuala cu aia de la rm.
la ultima discutie despre rm, te-ai coordonat iar surprinzator de bine cu nea zoso.
NOU
Bun, am inteles ca zona este si frumoasa, nu doar pustie. Am inteles ca nu dorim exploatari pentru altii. OK. Sa fie si asa.
CE SE FACE INSA REALMENTE ACOLO?
In afara de fan-fest si alte metode “media” de a salva planeta? Ce a facut CONCRET statu roman in toata perioada asta in care toti si-o scot pe masa la masurat. Ca toti se lauda ca vor face si vor drege. Cate drumuri s-au reabilitat? Cate noi moteluri macar exista, ce a facut STATUL pentru a dovedi ca povestile cu turismul sunt mai mult decat ‘povesti’?
Aud?
Ah. Ramane cum am stabilit. Platim milioane de euro pentru un “brand” luat de pe net si lasam o oportunitate de a face CEVA sa se duca dracului. Ca doar au oamenii treaba, vreo croaziera ceva, nu sa faca planuri si sa ia masuri. Bine ca mai vin nemtii sa ne refaca unele cladiri istorice (Ex. Timisoara), ca ne pica naibii caramizile in cap.
NOU
dojo, STATUL roman, mai ie zact aia de s-au perindat la ministere, au (avut) interesul sa vina canadienii. Si, ca atare, orice se sustine in presa, se pun cate frane se pot pune (si se pot! 😉 ), pentru ca zona sa nu se dezvolte. Si nu e greu deloc. In primul rand, cine kkt vine sa investeasca turistic intr-un loc unde s-ar putea ca mineritul cianic sa fie la putere? Daca meri, vorba lui jo, 20 de kilometri mai incolo, vezi turism in fasa, care-a pornit-o pe drumul bun. Io raman la parerea ca, daca zona ar avea un management cu cap si buna-crdinta, s-ar putea face si minerit si turism…
NOU
andrei, prostia dauneaza grav obiectivitatii, pentru ca daca te interesai, aflai ca 80% din locuitorii satului ala lucreaza la RMGC. restul sunt povestile voastre stupide
NOU
Amigo, 800 de km, dar la Rosia Montana musai sa vina doar Bucuresteni?
Nu sunt pitoresti casele de la Rosia Montana? Dar ce vrei, palate baroc? N-ai aui de arhitectura vernaculara?
Ai vazut bolovani la Rosia Montana? Dar galeriile romane le-ai vazut? Ai urcat la Piatra Corbului sa te uit la zarea cat cuprinde?
N-ai vazut si n-ai inteles nimic.
NOU
@Arhi In principiu nu sunt de acord cu ideea ca ar trebui sa exploatam RM pentru 2 mld , deoarece stim f bine unde vor ajunge banii aceea . Banii care vor ajunge la buget vor acoperi o parte din gauri , dar fara o reforma in administratie aceasta e doar o solutie temporara . Banii care vor ajunge la localnici vor fi investiti in buticurile din zona si pe electrocasnice mai mult sau mai putin folositoare ( un frigider care consuma mai putina energie e o idée buna , un iphone de 20 de mil si o plasma de 100000 de inchi nu prea ). As fi de acord daca as sti ca din 2 mld , jumate s-ar duce pe amenajarea unor hidrocentrale sau turbine eoliene pentru energie regenerabila. Sau ar fi folositi pentru reimpadurire , sau chiar pentru refacerea unor obiective turistice . Orice proiect pentru viitor ar fi bun . Insa , ma repet , banii se vor duce pe bautura , tigari si plasma si pentru a acoperi superficial deficientele din sistem . Peste 16 ani oamenii o vor duce iar prost si de data aceasta nimeni nu va da 2 bani pe RM .
NOU
E uşor să arăţi doar partea care te interesează pe tine. (evident subiectivismul se simte de la o poştă). Dacă tot ai spus că esti ahri- documentat, de ce nu ai prezentat evenimentele şi situaţia cât mai obiectiv posibil şi să laşi oamenii să tragă câte o concluzie?
Apropo… nu au fost atâţia distruşi ca în alţi ani, dar cum dumneata eşti pentru prima dată evident că nu ai avut cu ce compara.
al doilea apropo… când mergi la munte… că e apuseni doar… nu te cazezi la hotel (aşa te duci la Buşteni)
al treilea apropo… de când e Roşia Montană ORAŞ?
NOU
De ce nu ai discutat si cu localnicii din opozitia anti-goldista? Stateai prea bine in jeep-ul Gold Corporation? Sau ti-a fost teama ca iti strici papucii pe drumurile din Rosia Montana?
NOU
Andrei, in clipa in care treci la asa zise jigniri, intri in spam, gura ma-tii intra in pula mea si cam aia e
NOU
Hai ca reiau o rugaminte de mai sus: poti proba cu hartii oficiale ca 80% din oameni sunt angajati de Gold Corporation?
Intreb intrucat eu stiu ca 80% din oameni sunt someri dupa ce Gold Corporation a cerut si a obtinut inchiderea minelor de stat.
NOU
lol, sa iti probez TIE? de ce? ce reprezinti? de ce as face efortul asta?
NOU
Era o intrebare retorica, Arhi. Stiu ca este o minciuna si asta incercam sa iti atrag atentia. Poate si tu ai fost mintit de cel care ti-a livrat-o.
Cei mai multi rosieni sunt in somaj, nicidecum angajati, si au fost adusi in starea asta de Gold Corporation.
NOU
Radu, e perfect posibil, eu nu sunt angajatul RMGC. Daca reactionez violent este pentru ca tot hipsterul salvator din zona considera ca oricine crede altceva decat ei e platit de RMGC. de 7 ani se organizeaza fanfest. a venit cineva cu o solutie, s-a pus in aplicare ceva? nu, doar ne miscam cururile de la bucuresti sau alte metropole si mergem anual sa le explicam alora ca mai trebuie sa rabde de foame ceva ani, ca noi avem ideea ca turismul o sa ii salveze si in 7 ani singura chestie de care am fost in stare a fost aceasta idee si atat.
NOU
Este greu sa vii cu solutii legale cand, din 2002, primaria nu autorizeaza nicio activitate sau constructie noua.
Exista o singura pensiune legala facuta de un opozant intr-o casa careia i-a schimbat destinatia fara sa fie nevoie de acordul primariei. Se numeste La Gruber.
Mai este un opozant, Eugen David, care si-a construit o pensiune agro-turistica de capul lui, primaria a refuzat sa o autorizeze, iar acum se judeca cu ei. Intre timp a fost amenintat ca are o constructie ilegala, ce trebuie daramata.
Si exista multe refuzuri de a autoriza constructii noi sau cereri de restaurante.
NOU
eu nu stiu daca sa fiu pro sau contra da’ pt toti cei care nu-s din ardeal si-si dau cu parerea: fuck off! 😀
ca am citit ce am citit la comentarii, m-am plictisit si tot n-am descoperit subiectul de certat antagonismul ardeal-restul atat de drag mie. asa ca m-am gandit sa-i dau eu drumu.
sau, ba nu, nici ardeal. sa-si dea cu parerea doar moţii. tac si eu.
NOU
Ce se intampla cu haldele de cianuri dupa ce exploatarea inceteaza?
NOU
Salut,
Intamplarea de a intra prima oara pe bloggul tau, pagina ta sau cum se cheama, ca nu ma pricep, face sa-ti citesc “articolul” despre excursia ta la Rosia Montana.
Pentru 90% din cei care au ajuns acolo probabil nu dau un muc pe articolul tau cu tenta de “comanda” asa cum nici tu nu dai un muc pentru locul respectiv sau oamenii ce au trecut p-acolo, desi ai la muci pe tine pentru o intreaga Romanie divizata (asa cum probabil unui corporatist ca tine, i se potriveste de minune). Pana aici, toate bune, insa ce nu inteleg eu, este cum de un gras infect ca tine, cu idei de emancipat si cu mustata pe rol de bariera pentru muci, a ajuns “din greseala” la Rosia Montana sa constate surprins ca nu are unde sa faca caca? Sfidand limitele rabdarii, ca de la looser la looser ce suntem amandoi, poti sa-mi pastrezi comentariul, ca drept la replica din moment ce ma simt bagat in categoria “un grup de băieţei minori şi pizdulici neevoluate”? Merci frumos. P.S.: Dimitrie Pompei Nr 6?
NOU
da, pe dimitrie pompei ia ma-ta muie
NOU
Oh my god! Dar vai draga domnule cu pantofiorii lustriti si care stranuta pana si la praful usor si fin (da mult) de Bucuresti!
Stau si ma intreb oare ce v-ati gandit cand v-ati dus la Rosia Montana? Ce v-ati asteptat sa vedeti? Un sat frumos si idilic in care oamenii stau asediati de excavatoarele celor de la Gold, probabil.
Si iaca mergem si noi sa vedem ce si cum…cine mai bun si mai tare ala cu escavatorul sau ala, taranul. Si, mare minune, nu gasim acolo decat niste case amarate si oameni nefericiti si saraci. Oh, intamplarea (sau nu) face ca nimerim si in mijlocul unui festival de rahat, organizat la inceput cu bine intentii dar degenerat intr-o aiureala care aduna tot felul de personaje, ca peste tot dealtfel si bune si rele. Si ce facem? ne grabim sa catalogam totul. Si sa punem etichete. Si sa schimbam opinia tuturor.
Sat de cacat, oameni de cacat, ghetouri, sa il radem! jos cu el ca e de cacat ca toata tara asta si ce nu-i Bucuresti.
Nu ca nu iti dau dreptate, ca e mizerie si e vai si amar de capul lor, dar te-ai gandit o clipa ca nu au avut de ales? Si te-ai mai gandit inca o clipa ca daca ar fi fost ajutati, ca cei din Albac sau Arieseni, de exemplu, sa faca pensiuni si sa nu li se bage bete in roate, poate ar fi fost altfel?
Pai nu te-ai gandit…ca erai prea preocupat sa vezi peste tot imputeala si negativul…
Nu te cunosc, nu te inteleg, si nici nu stiu daca mai vreau…si nici nu stiu daca are vreo importanta.Cum dracu sa ne deschidem noi astia de jos mintile, daca voi, aia de sus (ca doar si soarele rasare de la Bucuresti) veniti cu idei din astea?
Stii ce? Mi-e greata!
NOU
Nu stiu cum sa interpretez acest articol/opinie-personala.. Ori o insulta la adresa inteligentei cititorilor tai sau o insulta la propria inteligenta… Daca aveai de gand sa-ti exprimi o stare de voma la ceea ce a ajuns aceea exploatare, era ok – sa stii ca mai sunt in tara mormane de astfel de asezaminte; daca aveai de gand sa-ti exprimi aceeasi stare la adresa hipsterilor iar era ok, festivalul ala oricum a fost o frasuiala tampita cu muzica, mici si bere deci un kitch. Dar deja sa le canti in struna alora de la RMGC e deja prea pe fata. Este opinia ta si banii tai si blogul tau, dar sfatul meu este sa nu ai pretentia de formator de opinii sau de jurnalist da? Inainte sa te apuci de o asemenea chestiune doar de dragul de a face un BUZZ pe net si rost de injuraturi si exprimari ale inteligentei din “pantaloni” mai bine te documentai ce si cum despre subiect. Uite aici un link in care sunt aduse argumentele campaniei impotriva unei astfel de exploatari pe baza de cianuri www.greenpeace.org/romania/campaigns/ro-ia-montan . Da.. stiu.. e mult de citit si mai mult ca sigur ti se rupe… Hai bafta! Jenant…
NOU
Marin, cum e cu centralele alea franceze pentru care luptati? Cati bani va da Sarkozy?
NOU
Adica luptam impotriva vrei sa zici… Sau si despre subiectul asta te-ai documentat la fel ca despre Rosia Montana? Mai vrei un link tot de la adresa respectiva? Hai sa-ti vand un pont: Videanu baga deja centrala nucleara (numarul 2) pe gat romanilor fara sa respecte legea de a intreba inainte daca locuitorii din zona unde urma sa fie amplasata o si vor. Daca nu era actionat in justitie nici acum nu se stiau posibilele locatii. Alt pont: reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda s-ar fi realizat din banii poporului cand acolo se afla o firma particulara (culmea tot canadiana.. tantanaaamm) iar participatia Nuclear Electrica era mica.. Cica o nimica toata, un miliard de euroi dadeam de la stat…
Am o curiozitate.. Cred ca toata agitatia asta te amuza nebuneste. Ai aruncat rahatu’ in multime si acum te uiti cum se agita lumea si face spume. Cred ca deja ma ia si pe mine starea aia de voma si o sa evit sa-ti mai raspund.
NOU
Marin, informatiile mele sunt ca voi vreti oprirea constructiei de catre canadieni a reactoarelor, in favoarea solutiei propusa de francezi, care ar cam dori sa primeasca cateva miliarde. te rog frumos sa ma contrazici, daca gresesc. recunosc sincer ca informatiile mele despre greenpeace sunt putine si trunchiare
NOU
Bun.. ca sa fiu succint caci subiectul este foarte vast, ideea este urmatoarea: Greenpeace militeaza pentru inchiderea tuturor centralelor nucleare din lumea larga. Insasi istoria Greenpeace a inceput prin incercarea de blocare a experimentelor nucleare de pe platoul Mururoa din 1972. In niciun caz, Arhi, nu ar milita Greenpeace in favoarea vreunui producator de material nucleare, centrale sau chiar daca pare extremist, chiar si a sponsorilor acestor activitati, cum de exemplu s-a organizat o campanie impotriva Raiffaisen Bank din Austria care era investitor in centrale nucleare. Uite aici un link in care s-a incercat rezumarea consecintelor continuarii exploatarii energiei nucleare www.greenpeace.org/romania/campaigns/nucleare .
Propunerea mea calduroasa (fara urma de ironie) ar fi, daca ai chef si bunavointa si interes, sa contactezi Greenpeace Romania,unde sunt o mana de tineri foarte de treaba (nu hipsterii de la FanFest :)) ) si amabili si care sunt dispusi sa-ti raspunda la orice nelamurire. 🙂 Bafta!
NOU
… si inca ceva: aici sunt doua dintre actiunile in forta ale Greenpeace Romania in legatura cu RMGC. La aceste doua evenimente au venit si PROTV si TVR, au filmat si nu a aparut nimic pe post. Cand au fost intrebati jurnalistii de ce, raspunsul a fost ceva de genul “pai na.. s-a primit un telefon si nu s-a mai difuzat”.. Asta cum ti-o explici? Erau mai mult ca sigur subiecte destul de tari pt un jurnal mai ales ca astia sunt in stare sa difuzeze toate obscenitatile si sa faca bani si din tragediile umane.. aici linkurile: www.youtube.com/watch?v=oJkxPHCLcXo si www.youtube.com/watch?v=rXqFREKl9v8
NOU
@Johnny
Haldele (dealurile) de steril raman pe loc sa ne uitam la ele. Iti recomand haldele de steril de pe drumul Gura Rosiei – Abrud – Zlatna.
Ce vezi acolo, aia vei vedea si la Rosia Montana.
NOU
opiniicetatenesti.com/article.php?story=20100729152537306
NOU
terraiii.ngo.ro/date/b2d1f2f8f1bb3ec1206dd2e29da29cba/Observatii_privind_proiectul_Rosia_Montana_Justin_Andrei__12.08.2006_.pdf
NOU
Rosia Montana trebuia exploatata de tara si nu de straini.
NOU
Ecologistii zelosi care se opun proiectului sunt in mare parte de la oras si putini sunt cei din satul RM. Pa astia ii doare in cur de saracie, de monumente istorice, de Rosia…li ciuda ca nu apuca la ciolan… ca la Gold Corporation s-au angajat oameni dupa pile si relatii asa cum se procedeaza in toata tara… de aici a pornit razboiul…ca au ramas pe langa si uite asa s-au facut doua tabere…PRO SI CONTRA proiectului RMGC. Daca-i intrebi pe localnicii din Rosia care au refuzat sa se mute in Alba Iulia din ce traiesc, iti raspund ca din pensia batranilor. Nu tu vaca, nu tu purcel, nu tu gradina cu ceapa si cartofi…stau in varful blocului si urla ca sunt saraci. Sa se duca la dracu toti ca bunicii mei sunt cu jumatate de picior in groapa si nu au lasat nici acum furca din mana si coasa si nu se dau inlaturi de la muncile campului.
@cris. Nu a venit muntele la Mohamed, ci Mohamed la munte. E destul de clar?
NOU
Este prima oara cand intru pe acest blog, datorita linkului de pe blogul lui ITM. Sunt efectiv siderat.
Inteleg ca sunteti pro-GM. Este treaba dvs, eu nu sunt nici pro-, nici anti-. Deja acesta polemica a devenit aberanta, ambele parti sunt autarhice si complet impermeabile la orice argument de bun-simt adus de cealalta parte. Treaba lor si a voastra.
Nu inteleg de ce contestati o idee atacand persoanele care o sustin. Nu puteti sa va limitati la a demonta o argumentatie sau un rationament gresit? Va legati de atributele fizice ale celor care au participat acolo dintr-un singur motiv: nu mai aveti si alte argumente. Si deja ati coborat destul de mult nivelul discutiei. Mi se pare ca nu ati venit acolo pentru a fi receptiv la nici o alta opinie, ati cautat si vazut numai ce este negru, sarac, murdar.
Ce vad eu in poza in prima poza si in cea de-a opta? Un burtos, neras, imbracat ca un vanzator de pepeni (credeti-ma papucii dvs sunt fenomenali. Pe baza lor sunt in stare sa va fac o caracterizare succinta si corecta: sunteti un mitocan).
Care este problema ca unii oameni arata altfel? Ca au barba? Ca sunt hipsteri (ce mama ma-sii o mai fi si asta!!)? Ca sunt imbracati diferit? Este vorba de o apartenenta la o anumita subcultura. Pe care evident ca nu o cunoasteti, nu doriti sa o cunoasteti (o chestie de interes personal, banuiesc), dar pe care o infierati proletar. Au venit niste tineri la un festival in aer liber, au baut alcool si s-au imperecheat. Socant!! Geeez, get a life! Ai mai fost vreodata la un festival in aer liber?
Atat va rog sa-mi explicati: care este problema ca patru oameni beau apa din aceeasi sticla? Am esuat in a gasi vreo explicatie logica care sa elucideze aceasta dilema.
Dati-va jos ochelarii de cal. Pareti un om inteligent.
Toate cele bune!
NOU
[UPDATE] Cine ma? RMGC? Never! cotidianul.ro/122690-Spaga_turistica_impachetata_ca_documentare_profesionala
NOU
Nu “monumentele” naturii fotografiate de dv. se vor păstrate, ci galeriile romane.
Nu sunt împotriva exploatării miniere pe bază de cianură; atît doar că mi se pare foarte riscant în România. Știu, drobul de sare.
www.acad.ro/rosia_montana/doc_pv/pv_ihaiduc.doc
NOU
“[…]nu stiu daca cineva poate identifica macar o zona miniera la nivel mondial unde activitatea de minerit sa fi produs o dezvoltare durabila in zona exploatarii.[…]
In campaniile media, compania RMGC incearca mereu sa ne convinga ca proiectul va relansa activitatea de minerit din zona, oferind locuri de munca si prosperitate.
Ceea ce prea putina lume stie insa este faptul ca activitatea miniera a continuat la Rosia Montana pana in anul 2006.
Pretinsul salvator din ziua de azi al zonei, RMGC, a fost chiar cel care a solicitat Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale stoparea exploatarii miniere. Asadar, cei de la RMGC sunt direct responsabili pentru exacerbarea somajului din zona, iar astazi incearca sa ne convinga ca proiectul lor este singura solutie pentru locuri de munca la Rosia Montana.”
Mai multe puteti citi aici www.ziare.com/rosia-montana/proiect/dezbatere-ziare-com-rosia-montana-iv-drama-umana-1032177
NOU
Fucked up.
Sunt de acord cu exploatarea aurului, dar de preferinta de catre stat(cu conditia ca banii sa ajunga la buget)si fara cianuri, e prea murdara metoda asta. Cum a zis altcineva mai sus adevarul e la mijloc, intre interese corporatiste si activistii de garsoniera.
Pana la urma mai usor cu acuzatiile, parca e un tribunal de la razboi GOLD-isti vs. Activisti. Grow up.
NOU
si paraul ala cine l-o fi poluat?
NOU
rosia muntenii
NOU
Mosule, Eugen David nu e ala cu carciuma din centrul satului? Scuze, nu carciuma, magazinul. Aia care nu e de vanzare da care face profit numa de la angajatii RMGC? Parca asa. Cauta-l pe doctorul satului (Doc), daca mai ajungi acolo. Iti poate povesti mai multe!
NOU
Nu, taică. Ne-am ars suficient. Daţi voi banu’ jos, “înainte” ca la curve, că aşa-i frumos şi sigur, şi după aia faceţi ce vreţi: futeţi Roşia Montană cum vreţi, omorâţi toţi urşii şi toate păpădiile, omorâţi broscuţele şi libelulele, otrăviţi pădurile şi ardeţi fântânile. Daţi cu cianură peste unguri! Dar scoateţi voi banul înainte! “Înainte”, ca la curve!
Dacă RMGC nu vrea să facă asta, atunci la revedere. Las’ să rămână Roşia Montană neavansată, neexploatată, neîmbogăţită, necăcat şi netoate celelalte pe care le promit RMGC şi vocile lor din presă şi din mediile corporatiste. Las’ să rămână ăia 1000 de mineri din Roşia Montană şomeri pe viaţă. Sunt convins că există şi pentru ei şi familiile lor o pâine albă în Italia. Sau în Spania. Sau în construcţii în judeţul Ilfov. Dacă vor cu adevărat să muncească!
de aici newsfromromaniannet.blogspot.com/2010/09/inainte-ca-la-curve-parerea-mea-despre.html
mi se pare corect ce zice omu
NOU
Doar pentru ca niste hipsteri imputiti si pusi pe futai (si cine nu e? tu nu esti? eu sunt, si? cu ce influenteaza asta puterea mea de a judeca corect o chestiune?) au venit sa-si dea din si la buci sub pretextul “Salvati Rosia Montana” nu inseamna ca Rosia Montana nu merita salvata.
E ca si cum as spune eu invers: grasul asta ciocos (pus pe futai?) care vorbeste urat pe blogu’ lui sustine RGMC, nu-mi place de el, deci eu sunt impotriva exploatarii.
Opinia mea e simpla si clara: zona aia e condamnata, in oricare caz. Fie la saracie si mizerie, fie la poluare si mizerie. Da’ ma rog, eu cred ca-n situatia asta e toata tara, in granitele ei firesti.
Hai, emigrare!
NOU
Wow,desteptule.
daca azi Rosia Montana arata asa,cum crezi ca va arata dupa o hiper-exploatare ca cea a RMGC-ului?paraul pe care l-ai fotografiat va lua locul unui baraj daca nu ai auzit.
Voi toti sunteti niste obtuzi,mai lasati Romania in pace cu parerile voastre de doi lei.