postare-turist-polonez

Zilele trecute a ieșit un mare scandal din cauza unui turist polonez, care a intrat din obișnuință într-un magazin Lidl de la noi, ca să descopere că produsele de la noi sunt mai scumpe cu 50% decât cele din Polonia. De aici, scandalul mediatic de rigoare și toată distracția.

Inițial, ești tentat să te umfli și tu de nervi și să arunci cu pietre în ei, că na, cu adevărat în românia e un vest sălbatic, când e vorba de serviciile și prețurile companiilor externe. Așa am fost și eu tentat. După care am realizat că, de fapt, singurele care se simt în vestul sălbatic sunt băncile, care profită de faptul că Mugur Isărescu este un gunoi mafiot, care a trecut prin toate guvernările și a fost sponsorizat de toată lumea, prin urmare banca națională nu are nicio o problemă să plătesc la transilvania comision de intrare numerar în cont 5 lei.

Poate că uitați că trăim la noi, în țara de dor, glorii și indieni.
Știți ce face proprietarul de teren când aude că Lidl sau orice altă companie străină vrea să închirieze sau să cumpere? Cvadruplează prețul, pentru că de ce nu? Dă-i dracului, că au ăștia bani. Vrei să închiriezi spațiu de depozitare? Crește prețul brusc, că ai de unde bani. Vrei să închiriezi camioane? Brusc, prețul e mai mare, pentru că, desigur, dă-i dracului, au de unde bani. Nu mai vorbim de faptul că statul te sufocă și vrea fizic să te distrugă, prin impozite și taxe, inclusiv prin taxele uriașe pe salarizare.

Nu zic că ar fi niște sfinți, sunt mari prețurile în românia, sunt mari la toate rahaturile. Dar sunt mari și din cauză că toată lumea suferă de hapsânitate, de dorința de a se îmbogăți complet pe loc, dintr-un singur tun, indiferent care ar fi acela.

Și știu cu siguranță că, în mintea voastră, de fapt nu sunteți de acord și considerați că firmele sunt cele care sunt vinovate de prețurile ridicate. Dar să ne gândim altfel.

Dacă ați lucra într-o tipografie, de exemplu. Ați fi de acord să vi se micșoreze salariul, pentru ca prețul cărților să fie mai mic? Ținând cont de faptul că statul nu va accepta să micșoreze cei 120% ce îi ia de la angajat și angajator, pentru un singur salariu? Da, e clar, răspunsul este De ce mie, ce vină am eu? Să micșoreze la ceilalți, la furnizorii care dau scump. Credeți că la fabrica de hârtie muncitorii ar accepta să li se micșoreze salariul, ca să fie cărțile mai ieftine? Sau la fabrica de cerneală? Sau cei ce taie și aduc lemnul? Sau șoferii care mișcă tirurile cu produse? Cine e cel care va rupe lanțul trofic și va renunța la câștigul său, ca prețurile să fie mai mici?

Nimeni, desigur. Toată lumea va zice că, desigur, firma trebuie să o facă, uitând că și angajații sunt parte integrantă a respectivei firme.
Prin urmare, da.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

112 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    La Transilvania nu e 6 lei acel comision? Eu atata platesc….

    • #2

      parca 5, ma uitasem in extrasul de cont, ca mi-au intrat niste bani si comisionasera operatiunea cu 5 lei. pentru ca de ce plm nu?

    • si daca iti intra 4 lei 😀 ?
      Deci daca vreau sa falimentez pe unu de la BT depun 100 lei in reprize de 10 bani 😀

    • #4

      ceva de genul

    • #5

      TOcmai ce am scapat de contul de la Transilvania, banca micilor intreprinzatori care iti ofereau comisioane zero in primul an de activitate care an de fapt tinea din octombrie pana in aprilie, ca pana atunci era promotia. Care banca m-a tinut 1h in picioare sa inchid contul si dupa ce am semnat 3 hartii m-a trimis acasa cu mana goala (Adica fara un exemplar si pentru prostul platitor , sigur nu are nevoie de dovada ) . Si peste 3 zile m-a sunat sa merg iar la banca sa mai depun 1.5 lei ca a calculat ghiseista gresit si nu imi pot inchide contul ca nu am platit nu stiu ce comision. Fuck you BT ! Cumparati dracu niste scaune sa stea si prostii aia de clienti care va tin cururile voastre pretioase pe scaun .

    • #6

      6 lei, am verificat acum. Dar asta nu e cea mai tare. Daca vreau sa-ti depun bani in contul tau deschis la Transilvania, nu pot. Pentru ca….

    • #7

      badum tsss

  2. #8

    Suntem un popor de oameni de cacat si vom ramane de cacat …restul sunt discutii sterile !

  3. #11

    Bos, in comparatie pana si cu Polonia, salariile brute, cu impozitul platit de angajat si angajator, atat la salariatul lidl (din magazin, nu vorbim de sefime) cat si la transportator, furnizor s.a., sunt mult mai mici. Preturile la imobiliare iar, cel mult egale cu Polonia – doar castigam de doua ori mai putin, e rezon, nu? Preturi egale la raft ar fi acceptabil – din nou, pentru ca nu prea avem pretentii de trai mai bun, de fapt – dar in general mai mari, cu 50% chiar, in exemplele polonezului? Da-o-ncolo de treaba…

    • #12

      tu ai o idee si o duci la capat, nu ai citit nimic din ce am scris, este?

    • #13

      Informatile astea le-ai scos asa dupa capul tau. E mult mai ieftin sa faci afaceri in polonia decat in romania, mai ales daca esti multinationala. Si nu te repezi sa compari impozitele de baza. Compara ce ti se ofera in acele impozite.

    • #14

      @Arhi: In diagonala. Ai scris ca preturile de terenuri sar cand se aude ca vrea lidl sa cumpere si ca angajatii nu accepta salarii mai mici. Ei bine, nu cred ca justifica preturi MAI MARI. Cel mult egale, daca nu suntem pretentiosi.
      @George: Da, nu am vreun plan de afaceri de la multinationale in fata mea. Deci dupa capul meu. Uite, cred ca daca e cum zici tu, “mult mai ieftin” pentru multinationale in Polonia, ma mir ca mai exista si astea cateva pe la noi. Pai, la 40 de milioane de polonezi, nu s-ar fi putut duce din start acolo? Grg, plz.

    • #15

      Cine e Grg?

    • #16

      grg=george. Am economisit timp scriind doar consoanele. Credeam ca e clar…

    • #17

      “Știți ce face proprietarul de teren când aude că Lidl sau orice altă companie străină vrea să închirieze sau să cumpere? Cvadruplează prețul, pentru că de ce nu? Dă-i dracului, că au ăștia bani.”

      De parca doar in Romania brusc cresc preturile la terenuri cand o firma e interesata de cumpararea lor. Chestia asta se intampla PESTE TOT. Asta nu e scuza ca Lidl sa aibe preturi mult mai mari in Romania decat in Polonia.

    • #18

      Atunci ce mai spuneti de comparatia cu UK? Unde salariul minim pe economie este de vreo 5000 lei pe luna, o unitate Lidl citi angajati are? vreo 10? Uite se aduna o oarece diferenta (50.000 lei in uk vs 10*800 lei in ro) , desi cred ca si chiriile / cheltuielile cu spatiile sint mai mari in UK. Si atunci cum ramine cu pretul mai mic in UK, si nu ma refer numai la alimente, care au taxele mai mici in uk…

    • #19

      Incercati sa intelegeti ca un produs se vinde cu nici mai mult si nici mai putin decat cu suma cu care se cumpara. Atat timp cat un produs are piata pentru un anumit pret, fie el si ridicat, nu reusesc sa inteleg zarva din jurul acestui caz. Da, in Polonia este mai ieftin, probabil ca daca respectivele produse ar fi mai scumpe s-ar vinde mai putin la Lidl, mai mult la Biedronka. Despre ce vorbim?! Nu ne mai place piata libera? Ori principiile pietei libere ar trebui sa se aplice doar in oboarele de masini second?

  4. #20

    Vreau doar sa subliniez ca nu sunt inrudit, imprietenit sau cunoscut in vreun fel cu gigi_de_la_2. Cu atat mai putin aceeasi persoana. E dioar o coincidenta. Nimic de vazut aici, oameni buni, circulati.

  5. #21

    Shht, Liddl vinde în România mai scump și decât în Germanistan.

    Mi-am luat-o în bot când m-am dus ca Vodă în primul Liddl din București, am umplut coșul, iar la casa, soc și groaza, am plătit, după ce am transformat în Euro cu 20% mai mult decât în Germania.

    Dar dacă stai sa te gândești, eu de la Liddl din Germania cumpăram multe chestii fabricate la ei în țară, unele chiar local.

    Cum din București am cumpărat fix aceleași chestii ca în Germania și nu știu sa se fabrice pe la noi, mai e și transportul un factor.

    Nu știu exact cum e cu Polonia, ca acolo nu am ajuns la Liddl, dar poate ca o conta vreun pic ca noi cumpăram în mare proporție marfa de import. Ma gândesc…

    • #22

      Exact pe asta se bazeaza LIDL : “Cum din București am cumpărat fix aceleași chestii ca în Germania și nu știu sa se fabrice pe la noi, mai e și transportul un factor. ”
      DIn pacate ai cumparat acelasi ambalaj.
      Continutul difera.

    • #23

      Auzi, ai idee daca la Liddl gasesc pantofi Adibas?

    • #24

      Probabil crezi ca sunt vreo pensionara chioara, sau vreun neterminat care evaluează calitatea după culorile de pe punga.

    • #25

      Auzi, tu crezi ca eu sunt Succubus de imi vorbesti asa?

  6. #26

    Chestia asta cu preturile e evidenta cam prin toata Europa, cred ca nu mai este cineva care nu s-a mirat vazand ca preturile sunt mai mici prin tarile unde salariile sunt de cateva ori mai mari decat la noi. Avem cu totii o stare de lehamite din care greu vom iesi, au grija toti cei pe care noi i-am pus (zicem noi) sa conduca tara sa ne tina asa.Si nu cred ca la ei (Polonia sau alt stat) renunta cineva la un procent din salariu ca sa fie pretul mai mic, la ei se poate si la noi nu

    • #27

      Nu chiar in toate domeniile. Uite, la telefonie / internet / cablu TV, treci de Debrecen si vezi cum brusc GB de trafic pe mobil nu mai e 5 euro ci 10. La internetul fix nici nu mai zic.

    • #28

      Ma refeream la produse alimentare in general, sunt si domenii in care la noi sunt mai ieftine produsele

  7. Vai, săracii! Aproape că-mi dau lacrimile. Dacă ar fi atît de năpăstuite, marile firme n-ar mai anunţa la sfîrşit de an profituri de zeci de milioane, deşi în timpul anului s-au jurat că abia mai ies tandea pe mandea cu cheltuielile.
    Ai dreptate cu raţionamentul legat de impozitarea aberantă, dar poate că acesta va fi mai aproape de realitate atunci cînd şi petrom va afişa un profit de 2 milioane, nu de 2 miliarde.

  8. #31

    Mai e un aspect demn de luat in seama: in tarile cu apa calda (nu stiu daca includem si Polonia aici dar totusi sunt mai breji ca noi) magazine gen Lidl, Penny, Plus sunt optiunea mai ieftina, in aceeasi zona existand si magazine cu produse mai scumpe si mai de calitate, mai diverse etc. Deci atuul lui Lidl este pretul.
    La noi, mai ales in zonele sarace magazinele gen Lidl sunt de multe ori singurul supermarket pe o raza de x zeci de km si atunci ei au monopol si isi permit sa isi faca de cap.

    • Bine spus. Mai pe romaneste, preturile sint dictate de cerere si oferta. Asa sint definite in carte, care e problema?

    • #33

      Totusi, lidl are acelasi pret la produse indiferent ca e la Bucuresti sau la Caracal. Pe verificate.

    • #34

      Asta nu pricep oamenii.
      In Vest, Lidl, Aldi, Ikea, Rossmann sunt segmentul mediu-ieftin. In Est, ele sunt segmentul mediu-scump.
      De ce sunt preturile mai mari in Romania decat in Polonia sau Germania? Pentru ca au clientii care platesc banii astia. Pentru ca intre Lidl-ul din cartier si Cora-ul (sau Carrefour-ul sau mai stiu eu ce) de la marginea orasului iti ia o ora cu masina in fiecare directie. La fel cum si lor le ia o ora in plus pentru aprovizionare.

    • O sa boicotez lidl-ul. Apropo de polonia, mizeria aia de profi o boicotez de vreun an. Din alte motive decat preturile.

  9. #36

    De ce vinde Lidl mai scump în românia? Simplu: pt ca aici gasesc prosti care sa plateasca acele preturi.

  10. #37

    Cred ca esti printre singurii care vad si cealalta parte a problemei si pentru asta Arhi ai un mare plus din partea mea. M-am saturat sa tot aud ca numai angajatorii, numai cei “cu bani” sunt de vina, niciodata intregul. Da, si ei au taxe, si ei trebuie sa isi vada de interesul lor nu numai angajatii. Si e bine sa cascam ochii si sa ciulim urechile la faze din astea, nu sa ne facem ca nu stim …

  11. #38

    Salut.
    In Lidl Romania se tine cont de fiecare cent cheltuit.
    Preturile si produsele lidl in Romania, sunt pentru fraierii de romani! DE CE:
    1. tva Polonia – Romania – nu reprezinta diferenta
    2. costul transport Germania-Polonia – 1,10 euro / km, Germania-Romania (0,85-1 maxim)
    3. Cheltuieli depozitare – 0, lidl are depozite in Iernut, Chiajna si Nedelea.
    4. cost salariat Polonia > cost salariat Romania.
    Cireasa de pe tort:
    Calitatea produselor- cand lidl s-a deschis in Ro la raft gaseai aceleasi produse ca in Germania. Acum lidl face rebranding la propriile produse , tu vei cumpara produsul la acelasi pret (care inainte era adus din DE) dar el nu mai este fabricat in Germania, e fabricat in Polonia, Bulgaria , Romania – calitate mai proasta, pret de transport mai mic — PROFITURI URIASE.

    • #39

      Aha, vreau si eu un depozit care costa 0 si intretinerea tot 0.

    • #40

      Esti si prostut asa, era o comparatie intre Lidl RO- LIDL PL.
      Ambele au aceleasi cheltuilie de depozitare- diferenta 0 intre pretul din Ro si PL.
      NU am zis ca lidl ro nu are cheltuieli de depozitare.
      Daca stai bine si te gandesti, in ro sunt mai mici:
      – sunt facute in niste comune- impozite mici
      – salarii la fel de mici.

    • #41

      Explica-mi si mie cum vine asta cu 0 cheltuieli de depozitare.
      Depozitele alea au zeci de mii de metri patrati si sute de oameni care opereaza lizen aparatura, spatii frigorifice imense racite non stop, etc
      Astea nu costa?

    • #42

      @abc: Conteaza doar daca joci pe Survival, pe Creative mode ai resurse infinite.

    • #43

      Sigur, costul/km de transport e mai ieftin spre ro… dar uitam sa mentionam ce inseamna un drum berlin-varsovia vs berlin-bucuresti. Ofofof cu matematica asta…

    • @bodo
      Trebuia sa scrii si la aia cu depozitarea “nu reprezinta diferenta”. Asa nu incurcai maestrii logicii care scriu pe aici

  12. #45

    a venit iarna.

  13. #47

    Pentru ca Ponta, o sa mareasca salariile bugetarilor si o sa dubleze pensiile si atunci apoi sa vezi ce taxe o sa plateasca lidl si carrefour si kaufland si toti privatii, ca sa fie asistatii bugetari ai lui Ponta fericiti, totul din cauza ca Ponta si PSD, o economie nu va creste niciodata daca este sufocata de taxe si impozite, sa vezi la anul cate PFA uri se vor inchide si ce scandal o sa iasa la impozitul pe cladiri si la plata obligatorie CASS chiar daca nu ai venituri, deci esti batran intr-un sat oarecare fara medici fara nimic tu trebuie sa ii dai lu Ponta zeci de lei lunar pentru ca ca orice iobag trebuie sa-si plateasca darile la boier si nu conteaza de unde si cum, nu platesti darile nedrepte? atunci sa faci puscarie sau sa mori du-te dracu’

    • #48

      101% corect comentariul, fara gluma. Prostii (650.000 la numar) care au PFA nu au citit si ii doare la parizer ce spune noua lege pana cand o sa le vina acasa impunerea pe casa si pe venit. Aia cu plata minima la CAS raportata la minim 35% din castigul salarial brut e geniala, deci ai-n-ai treaba/business (pm, ca PFA trebuie sa alergi dupa clienti, poti avea sau nu clienti intr-o anumita perioada) trebuie sa dai bani la contributiile salariale ca un salariat. Dar salariatul cand e dat afara inceteaza aceasta plata, plus ca are ajutor de somaj, tu – ca PFA, platesti in continuare si mue ajutor de somaj ca PFA. Plus impozitul pe casa (99.99% din PFA au sediul acasa), etc.
      O sa fie o iarna-primavara cu distractie 🙂

    • #49

      O sa fie o pla . Nu o sa comentam decat pe aici ca e mai usor. referitor la primavara viitoare cei de la jandarmerie au deja in planul saptamanal exercitii de reprimare a revoltelor, ceea ce pana acum nu era. Suntem pregatiti 🙂

  14. #50

    Mah, vad ca nimeni nu ia in calcul costurile uriase pe care Lidl&Co le au cu bloggerii. Altfel de unde suvuri, apartamente, caini lupi, iphoane etc. Ganditi-va, la fiecare chifla luata de voi de la Lidl, cateaua lui Arhi are un papuc nou de ros :))

  15. #52

    Pentru ca pot, pentru ca nu ii controleza nimeni, pentru ca nu le pasa.

  16. #53

    Crezi ca speculatia imobiliara s-a nascut la noi, ca in alta tara nu cresc preturile in functie de cine cumpara? Ca d-aia cand te duci in concediu si te vad turist, cresc preturile fata de localnici. De asemenea, Taxe si impozite sunt si aici si acolo, mai mari in unele cazuri si mai mici in altele dar per total e pe acolo. Lidl a inregistrat in Romania cu 187 de magazine o cifra de afaceri de 700 mil euro si in Polonia cu peste 600 de magazine a inregistrat de 3 ori mai mult. Deci din cifre nu s-ar vedea ca preturile sunt prea diferite intre cele doua tari. Eu chiar asta consider, ca e o problema ca preturile sunt cam la fel la noi ca in afara, unde ai salariu bun, si de obicei cel putin dublu.

    • #54

      Ai dreptate, asta vara in Grecia era mai ieftina berea Amstel decat orice bere produsa la noi. Au crescut preturile pt turisti, sigur!

  17. #55

    Salut, Eu am un cabinet stomatologic in Bucuresti. Cand am vrut sa cumpar apartamentul pentru cabinet, fara sa ma gandesc, i-am spus vanzatorului pentru ce il iau. Evident ca si-a mai adaugat peste noapte 10% la pret. Imi convenea mult zona si l-am luat pana la urma. In ceea ce priveste statul, daca ai o firma, face tot ce ii sta in putinta ca sa te faca sa dai faliment. Iti spun sincer, ca daca as declara tot ceea ce incasez, as muri de foame.

    • #56

      sunt absolut convins. nu ai cum sa fii 100% corect, pentru ca mori. iar anaf se ocupa de asta cu multa staruinta

    • #57

      Asa e. Nu-ti mai spun ca mi-a luat aproape 8 luni ca sa-mi elibereze toate actele si aprobarile necesare. Fara pile si fara niciun ban dat, bineinteles. Altfel, poate ar fi mers mai repede. Mai lipsea sa ma trimita la Obama sa-mi puna vreo stampila ceva….

  18. #58

    Nimic nou, acum autorizez un nenorocit de chiosc in care se vor vinde la vara -daca termin birocratia pana atunci- sucuri si snackuri. Nu am nervi si rabdare sa va povestesc la ce nivel e dusa prostia in institutiile publice

  19. La Lidl in Croatia preturile sint mai mari decit la noi. Cel putin la piine, ulei, mezeluri, legume. lactate.

  20. #66

    Care e “pe-afara” și are un Lidl cu pufarine mai ieftine ca aici sa îmi ia un bax? Los pufarinios, se știe.
    PS Exclus intermediarul ala din America de la Scularie, care o sa apară în unu, doi….

  21. ,,Sau la fabrica de cerneală?”

    Nu mai există cerneală demult, bo$$. Modernizeaza-te si tu.

  22. Pai preturile sint mai mari probabil din aceleasi motive pentru care “România exportă curent în Ungaria, dar ungurii au facturi mai mici decât ale românilor” – vezi in fițuica financiară.

    Paradoxal este că deşi România este una dintre ţările care prin energia ei alimen­tează consumatorii din Ungaria, la final popu­laţia de aici achită o factură la elec­tricitate mai mare, după cum arată datele publicate de Eurostat.

    • #76

      Da boss, liberalizarea pietei energiei si privatizarea unui segment de importantă strategică duce la asta. Sa privatizăm sa dam la straini ca statul ne fură țipă chiar si acum niste imbecili. Mulțumiți UE pentru asta, cât și pentru râurile de miere si lapte aparute de când am dat join.

  23. Zic ca tot după ureche e făcută si analiza asta. Cel putin la partea cu închirierea si cumpărarea de teren, am fost de fata la o situație in care profitand de faptul ca erau tigani, s-au expropriat “fortat” proprietarii pentru ca primăria sa vândă terenul magazinului.
    Pe mine nu ma deranjeaza faptul ca produsele sunt mai scumpe, dar ma deranjeaza ca dupa atata profit nici macar angajatii nu vor sa-i plateasca, hai nu ca in vest, dar macar ceva mai bine.

  24. #78

    Lidl functioneaza intr-o piata concurentiala. Plm, economie de baza cu cerere si oferta. Daca Lidl n-a dat faliment in Romania, inseamna ca vinde la pretul pietii, piata in care sunt inclusiv afacerile conduse de romani verzi si numai strainii rai care vor sa ne faca doar piata de desfacere si care fac bani pe spinarea noastra hirr, mirrr.

  25. #79

    Statul ia de la angajat+angajator cam 55% nu 120%. Nu zic ca e mult sau putin, dar asa pentru corectitudinea informatiei.

    • #80

      te inseli, mai cauta. nu ia 120, dar e aproape de 100

    • #81

      Arhi, înclin să cred că n-ai dreptate cu cei aproape 100%. Mai jos ai niște date, conform calculatorsalariu punct ro:
      Salariul brut: 2.100 lei
      Angajatul plăteşte la bugetele de stat: 609 lei
      Salariul net (“salariu în mână”): 1.491 lei
      Salariul complet (Costul total al angajatorului cu salariul): 2.583 lei
      Angajatorul (patronul) plăteşte la
      bugetele de stat: 483 lei
      Statul colectează la bugetele de stat în total (angajat + angajator): 1.092 lei
      Prin urmare, pentru a ca salariatul să fie platit cu 1.491 lei, angajatorul cheltuiește 2.583 lei, adică ~57%.

      Avocatnet dă o sumă un pic mai mare, adică 2.688 lei (cu tot cu contribuții) pentru un salariu de 1.492 lei, taxele totale fiind de 608 lei angajat + 588 lei angajator, adică ~55%.
      Mno, țin să menționez că nu sunt contabilă, și nici la curent cu ce și cum se plătește la stat, dar astea sunt rezultatele găsite în 3 minute de Goagăl. Rog specialiștii să mă corecteze dacă am date eronate.

      Eu plătesc cam 45% taxe pe venit în Deutschlandia. Problema în România nu e neapărat taxa mare, ci modul absolut idiot în care sunt folosiți banii. Pe ce, unde, cum? Exact.

      Și da, în DE Lidl e eftinache, fiind un retailer ce se adresează, în principal, celor cu venituri mici și medii. Ai mei cumpără de la Billa sau Auchan, mai rar Lidl România, că s-au obișnuit cu cel nemțesc, iar cel românesc nu se ridică la standardele lor 🙂

    • #82

      sunt aplicatii pe net … calculator salarii etc, ca exemplu cineva cu salariul minim pe economie in acest moment ia in mana 777 lei adica are salariul brut 1050 lei, dar patronul cheltuie in total 1292 de lei ca sa ii dea nefericitului cu minimul pe economie 777 in mana, deci cel mai zgarcit patron din rromania ii da angajatului 777 lei in mana si statului 515 lei luna de luna,

      de la 1 ianuarie 2016 cand salariul minim va fi obligatoriu 1200 brut pentru toti patronii zgarciti din Romania, ei vor cheltui lunar 1476 de lei cu fiecare salariat, iar ghinionistul cu minimul pe economie va primi in mana 878 de lei, iar statul rroman adica Ponta PSD va primi 598 lei, deci ca sa te tina patronu la el in firma trebuie sa ii produci cel putin 1476 de lei ca sa iti dea tie in mana 878 de lei si lui Ponta PSD adica statul rroman 598 de lei, si stim cu totii cum sunt cheltuiti acei bani care se duc la stat,

      Partea nasoala e atunci cand nu ai niciun venit nimic nimic iar atunci Ponta PSD a inventat taxa pentru ca esti in viata si vei plati CASS aproape 100 de lei luna de luna, nu este o taxa pe munca, nu e o taxa pe locuinta, nu esti taxat pentru vreun bun pe care il ai tu, sau pentru vreun serviciu medical, nu, toti trebuie sa platim pe motivul ca existam, vrei sa nu mai platesti? atunci mori!

    • #83

      @Ralu
      e pe la 50% daca calculezi din “super brut”, adica suma totala cheltuita de angajator. Dar cum Arhi s-a referit la salariul platit angajatului, adica ala net, suma aia incasata de stat e pe la 100% (din salariul net).

    • #84

      @Sabotor: de aia întreb, că mi-s nelămurită. N-am știut niciodată cum se calculează contribuțiile și n-am încredere în statistici, le poți face să arate ce vrei tu să subliniezi. E o duamnă de-aia de pe centură, statistica.

      Dar, din cât mă duce pe mine capul, salariul net reprezintă suma cu care mai rămâi după ce ai plătit tot la stat, de aceea vorbim de brut (nu cred că există super-brut, decât dac-o fi tras la sală 😉 ).

      La exemplul dat de mine, șefu’ tre’ să-mi dea pentru munca pe luna x 1.491 lei, salariu net (ăla din care-mi plăresc interneții să mă dau pe bloage, din care cumpăr potol, plătesc întreținere și altele).
      Ca să am suma asta, șefu’ mai dă la stat 483 lei (CAS 20,8%, CFS 0,5%, contribuţia la Fondul de Concedii şi Indemnizaţii 0,85%, contribuţia la Fondul de Garantare al Plăţii Creanţelor Salariale 0,25%, CASS 5.2%, contribuţia la Fondul de Accidente de Muncă şi Boli Profesionale: variabil, dar în general e de 0,4%).
      Deci avem 1.972 lei salariul brut, fără a calcula contribuțiile pe care le plătesc EU (mă rog, firma în numele meu), în valoare de 609 lei (CAS 10,5%, CASS 5,5%, CFS-șomaj 0,5%, impozit pe venit 16%). Avem acum 1.972 + 609 = 2.581 lei salariu cu toate taxele, atât de la mine, cât și de la șefu’. Mie tot între 55 și 57% îmi dă, oricât m-aș uita.
      În teorie, salariul meu brut (adică cât valorează munca mea pe luna x) e de 2.100 lei pe lună, înainte de taxe. Eu muncesc ȘI pentru ăia 609 lei, chiar dacă nu mă duc eu personal să plătesc. Taxele MELE se regăsesc în productivitatea mea, șefu’ dă “de la el” doar ăia 483, care-s taxele lui, nu ale mele. Fiecare cu taxa proprie 🙂

      Dar, din nou, poate teoria mea e prea simplă (de aia nici nu muncesc la stat, n-am învățat-o pe aia cuantică, unde ai și n-ai în același timp).

    • #85

      @Sabotor: nvm, ignoră gluma aia mișto de tot cu sala (hinthint). Cred că super-brutul reprezintă brutul meu + contribuția lu’ șefu’. Mno, complicat, mintea mea de muiere se sperie de cifre (decât dacă sunt reduceri la tigăi și oale).
      Mno, învăț mai multă economie aici decât am învățat în școală 😀

    • #86

      @Ralu
      E simplu. Daca tu iei in mana X lei, sefu’ cheltuie in total 2X. Deci statul ia 50% din totalul cheluielilor sefului daca te raportezi la cheltuielile totale ale sefului. Daca te raportezi la cat iei tu in mana, statul incaseaza cam 100% din salariul tau net.

      Facusem mai demult in calcul, pe cand salariul minim era 5 milioane (inca n-aparuse leul greu 😉 ). Pentru un salariu de 5 milioane net, statul incasa 4 milioane 800 de mii, reprezentand contributiile firmei + contributiile salariatului pentru acel salariu. Ca asta-i smecheria cea mare, sa nu fie omului foarte clar cati bani merg la stat, statul obliga angajatorul sa plateasca o parte din contributiile salariatului.

      Si daca stai mai bine sa te gandesti, din salariul ala net mai pierzi inca un sfert, ca la tot ce cumperi mai platesti un TVA cinstit. Practic din ce produci tu prin munca, statul ia aproximativ 65% prin tot felul de taxe.

    • #87

      Oamenilor, sa nu uitati ca statul va mai ia TVA de la 9 la 24% la toti banii cheltuiti si iaca procentele se duc spre 100%.

    • #88

      @Sabotor: înțeleg ce vrei să zici, dar eu nu mă refeream și la alte taxe pe care le plătești cu banii câștigați, ci exact cât din salariul meu îi ia unui angajator statul. Am dat exemplul de mai sus, defalcat pe ce și cum și, iartă-mă, dar nici bătută nu-mi iese mai mult de 55-57%. Din ce înțeleg eu, din salariu statul ia o dată de la tine (ăia 609, pe care angajatorul îi virează statului în numele tău) și o dată de la firmă (ăia 483).
      Iar eu, personal, pur și simplu nu pot considera partea mea de taxe ca fiind cheltuiala șefului, când eu muncesc pentru a le plăti și sunt incluse în venitul pe baza căruia sunt calculate acele taxe.
      Ce mi se pare mie 100% corect, fără niciun fel de comentariu, ca fiind cheltuiala șefului, și doar a șefului, este contribuția lui, adică taxele lui, ca angajator, pe șomaj, sănătate, pensii etc.
      Cred că pe undeva s-a strecurat o neînțelegere între termeni, mai ales că eu sunt obișnuită să aud mai întâi de brut, și apoi de net.
      Dar, oricum ai privi, contribuțiile către stat sunt, procentual, mari, iar rezultatele aproape inexistente.

      Uite, Monsieur Arhi, dacă ai vreun prieten economist sau contabil, poate n-ar strica un articol despre taxe și impozite (explicat mai pe limba noastră și, bineînțeles, obiectiv). Mie recunosc că mi-ar fi folositor ceva de genul, măcar mă mai dumiresc și eu 🙂 Nu de alta, dar răspunsurile domnului Ninja, de la Secția “Sabotaje”, nu m-a satisfăcut pe cât aș fi sperat (<- insert dirty jokes here).

    • #89

      @Ralu
      pai partea sefului nu e chiar a sefului, ca seful plateste partea aia doar daca te are angajat.

      Putem pune problema asa: sefu’ X vrea sa produca cuie. Asta e profilul lui. Ca sa produca cuie are nevoie de angajatul Y, care sa faca efectiv cuiele alea. Y produce in valoare de Z bani. Aia Z bani, X ii imparte in profitul lui + cheltuielile cu plata lui Y. Din cheltuielilea alea, 50% merg la stat. Adica din munca lui Y merg la stat niste bani, indiferent ca-i plateste X direct sau Y. Ca altfel, firma lui X are alte taxe de platit, din profitul obtinut din imparteala ce a facut-o din aia X bani.

      Bottom line: CAS-ul (si celelalte taxe) platit de angajator sunt tot din munca produsa de angajat, nu din profitul firmei, asa ca-s platiti tot din “salariul” angajatului. Ca, evident, lumea e mai linistita gandindu-se ca pana la urma nu-i atat de rau, statul ia doar 30% taxe din salariu, nu 65%.

    • #90

      @Sabotor: sărut-mâna de explicații și argumente, dar am impresia că asta ziceam și eu. Sau, mă rog, asta era ideea. Oricum îs mult mai luminată, parte datorită explicațiilor, parte datorită researchului 🙂

    • #91

      Pentru un salariu brut de 2415 LEI (salariul mediu brut pe economie)
      Calcul pentru luna septembrie 2015
      BRUT = 2415
      CAS salariat(10,5%) = 254
      CASS salariat(5,5%) = 133
      SOMAJ salariat(0,5%) = 12
      DEDUCERE PERSONALA = 80
      VENIT BAZA CALCUL IMPOZIT(=BRUT-CAS-CASS-SOMAJ-DEDUCERE) = 1936
      IMPOZIT(16% din 1936) = 310
      VENIT NET = 2415-254-133-12-310 = 1706

      Contributii angajator(aplicate la BRUT)
      CAS angajator(15,8%) = 382
      CASS angajator(5,2%) = 126
      SOMAJ angajator(0,5%) = 12
      Contr. concedii si indemnizatii(0,85%) = 21
      Contr. garantare creante salariale(0,25%) = 6
      Contr fond accidente munca( sa zicem 0,3% ceva normal) = 7

      Total taxe angajat+angajator=254+133+12+310+382+126+12+21+6+7 = 1263
      Raport Total taxe/VENIT NET = 1263/1706 = 74%
      P.S.
      Eu cand am zis 55% am zis in sensul: pentru un salariu BRUT statul ia taxe de aproximativ(10,5 + 5,5 + 0,5 + 16 + 15,8 + 5,2 + 0,5 + 0,85 + 0,25 + 0,3) = 55,4%

      P.P.S. Daca tu esti senior al internetului eu sunt mai senior decat tine in calcul de salarii 🙂

    • #92

      Si daca as face calcul pentru salriul minim brut de 1050 LEI raportul Total taxe/ Venit Net = 66%
      si asta pentru ca la brut de 1050 deducerea personala este de 250 LEI. Nu mai pun calculul aici, ma crezi pe cuvant

  26. #93

    Bai Arhi, cand ti-am trimis text de-a gata, cu poze & shit despe mizeria asta, nici macar nu mi-ai raspuns. Si eu nu sunt papagalul asta, sa scriu 3 lulele; nu frate, am facut documentare pe bune, poze in magazine, Italia-Romania, “chestii, socoteli”.
    Polacul e mai cu mot, ACEEASI observatie, dar facuta de el, brusc conteaza?
    Pai eu trimisesem textul cred ca anul trecut!!
    ——
    Am trimis textul la ziare & shit, nu m-a bagat nimeni in seama. Brusc acum e relevant subiectul.
    Cacat.

    • #94

      mie nu mi-ai trimis nimic

    • #95

      Iti fac print-screen, prietene. 🙂 Sa ajung la un computer, altul decat tableta asta de rahat.
      Iti trimit textul din nou, faci un add-on la articolul asta? 🙂

    • #96

      Textul meu era mai interesant zic, pentru ca arata diferenta de pret ale marfii produse in ghermania, diferenta intre doua tari care importau aceeasi marfa, Romania si Italia.
      Intrebarile erau “extinse”…

    • #97

      cu ziarele cred ca e simplu, in momentul respectiv n-a avut nimeni interesul sa se ia de Lidl, acum o are (poate Lidl n-a platit reclama unde trebuie, de exemplu)

    • #98

      28 iulie 2014 (!) Despre FIX POLONIA, in IULIE 2014!!!!!!
      ——————-
      TITLU: De ce?!?

      În România eram abonat la newsletter-ul acestui supermarket, şi pentru că sunt un client fidel, în Italia am încercat să găsesc să cumpăr din acelaşi loc.
      Zilele trecute am primit un e-mail din România şi un pliant în poştă aici, în Italia. Întâmplător (sau nu), multinaţionala face promoţii, ACELEAŞI promoţii, în ambele ţări. Poate în toată Europa, nu ştiu, dar acum vă supun atenţiei doar cazul României şi Italiei.
      Uitaţi-vă la fotografiile comparative şi veţi observa că pentru ACELEAŞI PRODUSE, în aceleaşi cantităţi, preţurile diferă. Dacă în unele cazuri diferenţa e mică, în alte cazuri diferenţa e vizibilă, şi tocmai asta mi-a atras atenţia. Priviti fotografiile si faceti comparatii (la data conceperii articolului, 1 euro era 4,4 lei).
      Nu vreau să dezbat politicile celor două ţări, politica acestui concern internaţional, am să(-mi) pun doar câteva întrebări legitime:

      De ce preţurile sunt mai mari în România, când salariul minim e de cel puţin 5 ori mai mic la noi faţă de Italia? Ce procent din preţul la raft al produsului e salariul lucrătorului comercial?

      Mi-am pus problema că poate şi TVA-ul are vreo influenţă în preţul final. Am încercat să caut articole italiene şi să traduc direct de la sursă.
      La alimentele “de primă necesitate”, pâine, lactate, fructe, zarzavaturi, TVA-ul e 4%; pentru mezeluri, carne şi peste, 10%, în timp ce pentru vinuri, bere, delicatese (alimente care nu sunt de primă necesitate), TVA-ul e de 22%.
      De ce Italia îşi permite un TVA departajat pe anumite categorii de alimente, şi România are un TVA unic, singura excepţie fiind pâinea?

      De ce s-a ajuns în situaţia ca în România preţurile la alimente să fie asemanatoare cu cele din Italia?

      Ce face guvernul roman (oricare ar fi el) cu 24% pe care îl ia de la fiecare coş de cumpărături care iese din magazine? UNDE se văd aceşti bani, şi de ce măsurile luate nu echilibrează situaţia? (am bănuit că din acest TVA pe alimente se acordă subvenţii în agricultură)

      Ce profit au în România lanţurile comerciale internaţionale, vorbesc de filiale individuale nu per total, comparativ cu ţările lor de origine sau alte ţări în care activează? De ce?

      Îmi pun aceste întrebări ca un student care încearcă să supravieţuiască cu o sumă minimă, având buget limitat.

      În numerele trecute eram avocatul universităţilor internaţionale, din punct de vedere al calităţii studiului. Totuşi, îmi dau seama că usor-usor voi începe să dau exemple de tipul “e mai ieftin să vii să studiezi în Italia”.
      Sincer, încercaţi să faceţi o balanţă de cheltuieli lunare ale unui student, România vs. Italia că, dacă vă interesează să vă continuaţi studiile, poate e mai ieftin să veniţi să studiaţi în Torino.

      P.S.: Am un prieten care a plecat şi trăieşte în Varşovia. Lanţul european de magazine există şi în Polonia. Zlotul polonez e cam cât leul românesc. Mai precis, de pe site-ul BNR: “Zlotul polonez (PLN) = 1,0709 lei”. TVA-ul in Polonia este de 23% (la noi e 24%).
      Vreţi să vedeţi preţurile la ACELEAŞI PRODUSE? Căutaţi în articol poze unde apar cuvinte de neînţeles. Şi la preţul afişat adăugaţi 0,35 pentru fiecare 5 unităţi, şi veţi avea preţul în lei. Bineînţeles, MAI MIC DECÂT LA NOI.
      Nu vă enervează? Nu vă întrebaţi cum, într-o ţară cu salarii mai mari ca ale noastre, preţurile sunt mai mici? Nu vă vine să ieşiţi pe străzi să strigaţi “CUM E POSIBIL AŞA CEVA!?” Hai, că e campanie electorală.
      Eu promit să votez pe oricine care îmi explică pe bune, nu glume, cum de s-a ajuns în situaţia asta, Caut un politician care sa-mi răspunda la întrebările din articol, şi promite că lucrurile se vor schimba. Dar promisiune adevărată, nu “promisiune” cu găleţi, faina şi ulei.
      ———————–
      Pozele le voi trimite lui Arhi pe e-mail, poate le pune add-on. 😉

      Eu, Cristi mai pot fi gasit cu impresii despre Italia versus Romania la
      studentinitalia.wordpress.com/
      E un blog unde mai scriu din cand in cand. 😉

    • #99

      Cristi, dar de ce sa ii trimiti tu la Arhi sau la ziar cand ai retele de comunicare, hai ca le trimiti si lor si spui sa iti faca link cu sursa.

    • Aia cu de ce isi permite Italia Tva diferentiat e amuzanta. Din acelasi motiv pt care isi permite o datorie publica de peste 100% in timp ce noi una de doar 40% din pib: investitorii au incredere mult mai mare in economia Italiana( de exemplu, ratingul acordat de Moody’s si restul e cam ca al Romaniei, dar daca noi am ajunge la 100% din pib nu ne-ar mai imprumuta nici dracu’; ceea ce s-ar intampla cu mult inainte de 100% ala). Apropo, de aia lasa si isarescu bancile sa bage comisioane din alea. Romania are un risc perceput care ii face pe investitori sa ceara profituri mai mari decat in alde polonia.
      Asta e. Preturile sunt mai mari pt ca avem o imagine foarte proasta.

  27. #101

    Ziarele au probleme mult mai importante de anuntat, tu nu ai vazut ca era sa fim omorati de meteorit alaltaieri?? Cui ii mai pasa de pretul la soseste cand o sa pice pietroiul si ne beleshte pe toti?

  28. #102

    Vorbesc in cunostinta de cauza legat de relatia prestari servicii catre grupul Lidl-Kaufland si aici pot sa te contrazic.
    Mai exact, am avut ghinionul sa le furnizez servicii de transport. Erau clientul cu cel mai mic pret ever-ever per km, cele mai aiurea conditii si reguli, cele mai multe camioane refuzate la incarcare, cel mai dificil si obtuz client. Am discutat si cu un prieten care le este furnizor pe zona de lactate sub brandul lor. Si acolo mega-conditii, presiune pe pret si cantitate, penalizari etc.
    Deci nu, nici eu si nici altii pe care ii cunosc nu ne-am imbogatit de urma lor, dimpotriva chiar. In plus, eu m-am mai si imbolnavit de stres si nervi.

  29. #103

    preturile la mancare in Romania sunt mai mari decat in cam toata Europa.

  30. #104

    Pentru ca ei au avut Solidaritatea si pentru ca l-au votat pe Lech Walesa, iar noi pe Tata Ilici. Si nu o data ci de trei ori. Pentru ca Metallica a cantat in 89 in Polonia. Pentru ca noi il scuipam pe Patapievici pe strada.

    • #105

      Pentru ca noi muncim, noi nu gandim!

    • #106

      Si daca papasha Ilici ar mai putea candida, ar fi ales de bobor si a patra oara, si a cincea oara, si asa mai departe. Cu majoritate de peste 60%. Din primul tur.

  31. PLUS era mai bun

  32. #110

    grant’s scotch whisky – 39,90 /750 ml,
    love u lidl!

  33. #111

    Toata lumea compara preturile de la Lidl din Romania cu cele din Polonia, dar nimeni nu a studiat preturile inainte sa vbeasca. Daca o sa le studiati o sa observati ca preturile sunt mai mari doar pentru articolele din saptamanile tematice(franceza, italiana, spaniola etc….), nu sunt mai mari pentru toata gama de produse. Eu am intrat in magazine Lidl din Austria, Germania, Spania, Grecia si peste tot preturile erau mai mari ca la noi. Doar daca produsele se raporteaza la salariu atunci diferenta e in dezavantajul nostru.
    Si totusi pretul se fixeaza dupa mai multi factori, nu dupa pretul din Polonia. Si eu mi-as fi luat masina mai ieftin in Germania, dar uite ca nu s-a putut.

  34. #112

    Cred ca ai scris articolul asta la mishto. In primul rand ii crezi prosti pe cei de la Lidl ca sa plateasca de 4 ori mai mult decat pretul pietei. Daca ai exemplu concret il poti publica. Daca n-ai inseamna ca este abureala. Si chiar daca platesc o data pe teren cand il cumpara, de 4 ori mai mult, salariile le platesc regulat luna de luna. Faci o cautare pe Google ca sa vezi diferenta de salarii intre Polonia si Romania si daca stii ceva aritmetica o sa vezi ca au costuri mai mari in Polonia. Dar nu numai terenul sau salariile intra in calcule. Daca ai chef iti pot trimite un model de contract furnizor/magazin ca sa vezi cine este cel lacom. Polonezul are dreptate.