Germania are povești de succes masiv cu mașinile electrice 1, 2. Problema fiind, ca, de altfel, oriunde în lume, că planurile lor mărețe de a schimba lumea din rădăcini se bazau pe faptul că proștii, adică noi, vom cumpăra și vom da bani pe ideile lor. Și proștii nu au cumpărat.

Dintotdeauna mi s-a părut absurd cum s-a împins marota asta cu poluarea direct în gâtul populației, atunci când, de fapt, 75% din poluarea mondială este din cauza corporațiilor și a funcționării mașinilor lor de profit. Nemaivorbind de faptul că poluarea noastră, europeană, este inexistentă, dacă o compari cu orice alt continent sau stat, exceptând Antarctica. Brusc, noi am devenit responsabili de tot, țestoasele din Galapagos nu puteau să trăiască din cauza paielor mele de la McDonalds.

Și ok, pot înțelege că și copiii ăia din Congo, care exploatează minele de cobalt, au nevoie de locuri de muncă, dar nu am înțeles niciodată heirupul ăsta cu mașinile electrice. Sigur, s-a putut masca rapid, pentru o populație de analfabeți, că se mută așa zisa poluare, de pe străzile noastre, tocma-n Congo și China, unde moare un copil pentru fiecare baterie construită. S-au incentivat proști să cumpere, pentru că aveau încărcare gratuită, pentru că, se știe, curentul de la încărcarea gratuită nu e plătit de nimeni. Dar cum și-au imaginat domnii de la UE că va funcționa chestia cu electricele pentru marea masă de oameni, nu doar pentru cei ce își parchează Tesla în garajul vilei și și-o conectează direct la 20 KW?

Adică…cum să își încarce mașinile electrice un bloc, de exemplu, din Dristor, care conține 200 de apartamente și 200 de mașini? Unde, mai exact, să și le încarce toți, la prelungitoare scoase pe geam? De unde toată puterea aia necesară, putere inexistentă, în acest moment, că dacă își dau drumul toți la aerele condiționate, cade punctul traf?

Da, știu, de fapt trebuie să facem tranziția la chiloți de Spandex și biciclete, pentru că nu avem nevoie de mașini.
Iată că, de fapt, nu.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

72 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Nu pretind ca zic ceva nou, dar prea a lasat lumea algoritmii si formulele din excel sa dicteze deciziile.

    41
    • da, din pacate, in ultimii 20 de ani, lumea a fost condusa de contabili

      1
    • Ideea nu e rea complet, direcția dată a fost total neinspirată. Electricele trebuiau implementate transportului public (autobuze și taxiuri), astfel încât și partea de infrastructură să fie realizabilă.
      Și așa mai rămâne problema bateriilor(durata de viață și reciclarea lor)

      27
    • #4

      Și nu doar în economie. În Germania și Olanda s-a introdus în Politie AI-ul de câțiva ani iar acesta dictează protocoalele în funcție de datele furnizate de polițiști. În Olanda si-au dat seama că nu tot timpul protocolul dat de AI este cel corect sau adaptat situației și permit intervenția omului însă în Germania regulile su t reguli iar AI dictează tot. Evident explicația mea e succinta și nu acoperă întregul spectru dar am rezumat. Pentru mai multe și aplicate puteți cauta pe postul național o emisiune “Diaspora……” unde un profesor de origine romana de la Utrecht university a lucrat la acest sistem și implementarea sa.

      4
    • #5

      @Calorifer o fi tot pensionarul ala de imi da mie teroare. Omu era in autobuz si povestea cum “intr-o tara civilizata ar trebui sa fie un politist in fiecare autobuz”. Sunt tari unde e un politist in fiecare autobuz, dar n-ar vrea sa traiasca acolo. Pentru unii se rupe firu logic undeva si apoi se leaga la loc cu rahat de caine si basini de iapa!

      15
  2. #6

    Manevre ! Am ajuns sa cred că la fel au făcut și cu termicele : intr.o perioada au redus f. mult prețul la motorină ,lumea a cumpărat dieselare ,ca apoi sa constate cu uimire ” cat de poluanta e motorina ” ! Încet au egalat preturile motorina- benzina ,in perioada următoare prețul motorinei a depășit pe cel al benzinei ! Cumpărați benzinare cu motor mic ( consum mic ,CO2 mic ) ,dar asta era mai mult un beneficiu pt constructori ! E doar constatarea mea !

    31
    • in UE, cel putin, toata diferenta aia din pretul motorinei este taxa si acciza. poate mai tii minte, motorina era jumatate din pretul benzinei, dupa care au anuntat ca e inacceptabil de poluanta, deci o vor taxa ca sa descurajeze consumul. pentru ca, sigur, tirurile, vapoarele, consuma motorina ca pe un moft, ele de fapt merg si cu lichid de frana

      1
    • #8

      Tocmai asta voiam să subliniez , ei știau dinainte că e mult mai poluantă ,la fel cum știu că motoarele astea mici nu reduc cu mult poluarea ( motor mic / mașina rămâne cu aceași greutate) ,la fel cum știu și despre ce zici tu in text despre electrice !

      14
    • #9

      Pe aproape. Aveau excedent de motorina si nu aveau ce face cu el. Asa ca au dat la popor masini pe motorina.

      15
    • Ferdinand Piech(baiatul cu diesel), impreuna cu Thomas Midgley Jr.(baiatul cu benzina cu plumb si clorofluorocarbonul) sunt responsabili pentru cacaturi care ni se intampla. Oamenii se bat de la egal la egal cu Syngenta si Nestle la evilness.

      7
    • #11

      In Noua Zeelanda de exemplu, motorina are taxe mult mai putine iar la pompa e mult mai ieftina ca benzina.
      Daaar… daca motorul ala diesel nu e montat pe utilaj agricol/autoutilitara/TIR, platesti anual o taxa pe km parcursi.
      Pam Pam.

      11
    • #12

      www.youtube.com/watch?v=w8r2xnITnqA&t=1544s

      Aici cam lamureste treaba, ai constatat foarte bine.

      4
  3. #13

    da, cred ca o sa fie un succes introducerea masinilor electrice. o sa mai fie hopuri, o sa mai fie probleme dar pana la urma o sa fie un succes. nici nu putea sa fie smooth procesul, e vorba totusi de dislocarea unor intregi industrii. plus ca o sa dureze o gramada pana se construieste o retea care sa poata duce tot consumul asta. e totusi obositor si amuzant in acelasi timp cum oamenii canta prohodul sau aplauda frenetic, in functie de moment, tot felul de inovatii care schimba incet-incet lumea.

    22
    • #14

      Nu-i vorba de cîntat prohodul electricelor, sînt si ele foarte bune dar nu se potrivesc peste tot si au fost impuse cu forța. Mai e mult pina departe, de perfecționat si tehnologia lor, la fel cum intre motorul inventat de Rudolf Diesel si motoarele de acum este o diferenta inimaginabila deși principiul este același.

      23
    • #15

      Cand ti-am dat minus cred ca am avut si o oarecare erectie care mi-a deranjat pantalonii. Faza asta cu masinile electrice s-a mai incercat in istorie si nu a prins, da stiu interesul producatorilor de petrol..bla, bla, bla. Cand o sa vad avioane de linie electrice, vapoare electrice, utilaje gen excavatoare electrice , tancuri electrice,utilaje agricole electrice, camioane electrice( da stiu sunt dar nu prea rentabile si economice , se fabrica doar la misto), atunci o sa vad cu alti ochi masina electrica.
      Fix cum a spus stapanul blogului, daca toti locuitorii dintr-un cartier bucurestean se apuca sa isi incarce masinile electrice cade nu doar postul trafo cade hidrocentrala cu totul. Asta este o inovatie care nu a prins tocmai din cauza bateriei nu din cauza motorului electric.Cand o sa se inventeze o baterie performanta si eventual sa nu fie pe baza de litiu atunci mai discutam.
      Deocamdata masina electrica o poti folosi linistit pentru drum lung daca iti cumperi un generator de curent pe benzina care il pui tacticos in portbagaj…

      31
    • #16

      pai nu asta am zis si eu? ca o sa dureze, ca e normal sa fie hopuri. tot citesc de inovatii in domeniul bateriilor, cu salturi rapide in capacitate si viteza de incarcare. evident sunt zone ale tehnologiilor moderne care depasesc capacitatea infrastructurii de a oferi suport, dar banuiesc ca asa a fost tot timpul. e o permanenta adaptare la inovatie, mai e si problema adoptarii de catre utilizatori a solutiilor noi, zona industriala, de masini grele, probabil o sa fie ultima care va prelua treaba asta

      11
    • #17

      Ai un mare hop acum si in viitor: nu se vand. Nu ai infrastructura, de aici pleaca marea problema. Ok, eu stau la casa, imi cumpar. Eu si inca 10%. Restul unde incarca ? Mai ales ca ai orase mari, cate statii si ce putere electrica iti trebuie ? Cat o sa coste si cine o sa le plateasca. Aveti tevi de apa neschimbate din anii 70 in Bucuresti. Si sincer iti mai zic ceva: nu am chef sa tot incarc atat la masina, pt confortul meu personal prefer o masina clasica.

      22
    • #18

      @Ciocanul: sa zic de ce piata de aici e fix pix? schimbarea a venit permanent din vest spre est. schimbarea buna adica.

      10
  4. Ideea nu e rea complet, direcția dată a fost total neinspirată. Electricele trebuiau implementate transportului public (autobuze și taxiuri), astfel încât și partea de infrastructură să fie realizabilă.
    Și așa mai rămâne problema bateriilor(durata de viață și reciclarea lor).

    11
    • #20

      Tramvaiele, trolebuzele sau firobuzele merg cu benzina.
      Conteaza unde poluează, e altceva sa stai cu motorul de 3l in traficul de bara la bara. Tu si alți cateva sute, unii mai saraci doar cu 2.0TDI de acum cateva decenii.

      8
  5. #21

    Ca idee din ce observ, nu ii intereseaza de populatia de la bloc, la fel cum nici in anii 80 cand a fost rationalizarea la combustibil, efectiv ti se pune in fata un pret urias sau o cantitate limitata de combustibil si nu ai ce face, te adaptezi, fie mergi cu transportul in comun, fie umblii mai putin. Un moment de genul am trecut si noi cei ce facem naveta cu masina cand a ajuns motorina la 9 lei ca asa a vrut muschiu lor.
    Iar pe partea de instalatii electrice mai ales in zona mea NU duc incarcari simultane, daca la casa ai ATR (aviz tehnic de racordare) de 5 kw, fara sa faci spor de putere, nu poti pune si masina la incarcat si clima si restu de consum al casei deodata.
    Iar chestia cu restructurarile, articolele din germania is putin inexacte, TOATE industriile acum au de suferit, cu comenzile, noi care avem si afaceri in utilaje agricole, e totul inghetat. Si din ce am intrebat, cam in toate domeniile e picata economia, si va pica in continuare.

    p.s. sper ca in weekendu asta sa iti dau si eu articolul ce tot eram restant cu experienta mea cu electricele 🙂

    19
  6. Eu ma distrez si râd incontinuu de prostii care si au luat electrica din orice motiv si in mod ectrem de special de cei care au avut ca motiv si treaba asta cu poluarea, fie ca au spus fie ca doar au gandit. Nu sunt fan deloc al motorukui diesel, dar parca imi pare rau ca a trebuit sa parchez pe veci celebrul TiD. Dar no, lasa ca e plina danemarca de cotete, poate mai ne facem pomana de ceva. Parca mi a ajuns si mie aruncarea vinei catre prostii de rind care incearca sa se duca de ici colo. Astia ar fi vrut sa ma faca sa ma simt vinovat si ca folosesc toaleta decprea multe ori pe zi, ca poate consum prea multa apa si oricum a fost seceta peste tot, si dupa cum stiti, in africa si arabia e desert.

    14
    • #23

      Faza întâi: primul program Casa verde fotovoltaice
      Faza a doua: trecut la hidroelectrica
      Faza a treia: cumpărat Spring
      Cheltuieli cu combustibilul aproximativ 2000Ron/ 40.000 km
      Foarte mulțumit.

      17
    • #24

      hopa, un om multumit de Spring. tell us moar, chiar sunt curios

      1
    • #25

      Soția dorea mașină să meargă la serviciu. Nu și-a luat permisul așa că am trecut eu la Spring. O duc și aduc de la serviciu. Parcarea gratuită e un plus, de asta profită fi-miu. Nu este avion, nu aveam această pretenție. Ca om care a avut numai mașini noi, atât mi-am permis.

      25
    • #26

      Alt Springer fericit aici-șa.
      Am Springul initial, prima serie, folosit doar in oraș (da, stau la casă, în periferie). Pus fotovoltaice cu Casa Verde, mers mocca in primul an de la supermarketuri (deh, Lidl, Kaufland, d-astea), acum nu stiu cât consum, nu am mai platit facturi la E-On (Delgaz sau ce e acum) de cand am fotovoltaice. Trebuie sa-mi dea ei niste bani cand se faca anii de prosumator.
      @Arhi, daca vrei story detaliat dupa 3 ani de Spring, mai scriu.

      10
    • #27

      baga mare

      1
    • #28

      So, despre Spring (sau cum îi mai zic – Tesla săracului) dupa 3 ani (acuși, la început de octombrie) și 33000 km. Familie de 4.
      De menționat că am luat mașina la prima strigare, aia cu voucher-ul de 100 EUR pentru rezervare (aia 100 mi-au fost returnați). Așa că am cumpărat mașina fără să o văd, de văzut/suit în ea am avut ocazia când mi-s sosit vehicolul meu. Am zis de prima strigare pen-că am beneficiat de prețul ăla foarte mic, cu programul Rabla în vână, adică 10000 EUR discount pentru că electrică plus restul de discount pentru mașină nouă. Una peste alta, cu vouchere cumpărate (prin intermediul dealerului – nu aveam timp/chef să-mi bat capul), că nu aveam ce să casez, am ajuns cam la 8500 EUR.
      După cum am zis în comentariul anterior, în primul an am încărcat în general de la supermarket-uri, gratis. Apoi a început să se aglomereze, dar era o chestiune asumată. Când nu găseam încărcare gratis, încărcam de la diferite stații cu bani, aveam atunci vreo 5-6 aplicații diferite în telefon, de la diferiți furnizori. Per total, în primul an de utilizare: 10 000 Km, plătit cam 300 lei.
      A venit schimbarea de abordare la supermarket-uri, mi-am pus priză specială acasă, a crescut (dar a fost plafonat) prețul la energie electrică. Am calculat că sigur depășesc 300 KWh /luna, deci, panouri fotovoltaice. Dosar de Casa verde aveam deja depus. Am avut niste bani si mi-am pus fotovoltaice, apoi am suplimentat cu cele de la Casa Verde. De doi ani pe fotovoltaice, prosumator, nu am mai platit decât foarte rar în oraș, la stații rapide. Asta pe parte de costuri cu combustibilul.
      Ca utilizare: utilizare aproape exclusiv în oraș (95%), cea mai lunga deplasare – circa 40 km în afara Iașului. Perfect adaptată la oraș, e mică, vireaza foarte foarte bine pe spații mici, găsești (de cele mai multe ori) locuri de parcare dedicate, care mai sunt și gratis (deocamdată, știu, dar prefer să mă bucur de ele acum).
      Nu mă interesează cât consumă, dacă e descarcată o las seara în priză și plec dimineața cu ea cu ”plinul” făcut. Iarna consumă mai mult, iarăși nu-mi pasă, o pun seara în priză, până dimineața se încarcă (mai greu puțin dar iarăși nesemnificativ).
      Cea mai mare problemă până acum: nu se dezgheață iarna (mă refer la exterior). Se încălzește la interior dar restul rămâne cu gheață. Nu e bai, am găsit soluția: o las câteva ore în păarcarea subterană la Palas Iați, ăia sunt niște bani cheltuiți cu folos.
      Una peste alta, de 3 ani eu nu simt că am două mașini. E corectă la câți bani am dat pe ea, știu că nu e perfectă, dar este perfectă pentru travaliul zilnic pe distanțe scurte, prin oraș (o folosim ca pe o trotineta de la Bolt, când o lasă unul, o ia celălalt).
      Aș putea scrie si despre calculul economiilor la combustibil / întreținere pentru amortizare, dar am scris deja mult.

      21
    • #29

      foarte misto. congrats

      1
    • Spring e excelenta pentru o masina de oras si mers la cumparaturi. Mereu gasesti loc de parcare, usor de manevrat.

      Sotiei i-a placut cand a vazut primul model, dar am mai stat un pic sa vedem ce si cum, si cand a aparut facelift am zis ca ma duc la dealer sa o iau. Cam 11400 am platit in total, cu tot cu rabla, aproape un an am incarcat-o de la priza (hidroelectrica, eram mutat demult, dupa ce Electrica dublase pretul curentului si reinnoirea de abonament se facea la 6 luni, nu care cumva sa stai mai mult cu pretul ala, ca totul crestea).

      Daca o incarci la priza (0.8 lei/kwh) vine sub 12 lei pe 100km, daca ai panouri e gratis. Am dat bani pe un set de cauciucuri de iarna si un stergator Bosch (cel din fabrica scartaia default). Revizia dupa un an a fost 230 de lei, ca filtrul de polen i-l schimb eu la 6 luni.

      Vara e cam naspa daca nu pui parasolar sau nu ai umbra, tapiteria aia de piele fake se incalzeste bine, dar o poti porni climatizarea din aplicatie inainte sa te urci. La fel, iarna, daca dai caldura la maxim te coci in 2 minute.

  7. #31

    N-a fost niciodata vorba despre Dorel din Dristor, care-si ia masina pana la piata sau pana la Kaufland. De fapt pana si el putea s-o incarce la kaufland daca erau suficiente statii. Dar uite, mie mi s-ar potrivi de minune o electrica – stau la casa, am panouri, la job as avea unde incarca, la orice deplasare lunga de peste 4-5 ore fac cel putin o pauza de cafea/pranz de 30-45 min… O singura problema… nu sunt dispus/nu-mi permit momentan sa dau 40k+ pe o masina. Si de fapt aici e problema reala, ca sunt multi ca mine.

    18
    • #32

      dimpotriva, e vorba de adaptarea la mase, tocmai despre Dorel e vorba. pentru ca altfel e doar un micut club exclusivist, puteau sa propuna sa se vanda doar SUV-uri si aia era

      1
  8. Dintre toate argumentele impotriva electricelor, asta cu “slabiciunea retelei de incarcare in cartierele de blocuri” mi se pare cel mai slab.

    “Stau la bloc, nu am unde incarca” inseamna de fapt e “parchez pe trotuar, ghiolbaneste, vreau sa mi se faca loc de parcare cu statie de incarcare GRATIS si mai ales GRATIS si electricele sa fie la pret de golf 5 la mana a tzâshpea cu maxim 100k km pe odometru dar 500 000 real”

    Romanul nu vrea asta, VREA SA I SE FACA, GRATIS CA DE AIA AM MURIT NOI LA REVOLUTIE!

    Acum ca romanul care româneste(de la verbul a români), nu intelege ca daca trebuie sa parchezi pe trotuar, poate n-ar trebui sa parchezi deloc. Poate masina care ti se potriveste e mai degraba Mercedes Citaro sau Siemens Bombardier. Nu suntem inca pregatiti pentru discutia asta la nivel de societate, e adevarat.

    Daca ai loc de parcare, legal, poti sa faci cerere la Electrica Distributie sa iti faca loc de consum(e vreo 3000 de lei), dai un banutz, pui o statie fixa de incarcare sau la naiba, priza de 220 cu ceva cheie si incarci la 0.68 RON per kilowatt (azi, verificat pe comparatorul ANRE). Legal, civilizat, corect.
    Oricum nu mergi 24 din 24 cu masina, acasa mai si dormi, timp de incarcat pentru 99,99% din calatorii ai berechet, noaptea presupun ca dormi. Iata, lumea a facut deja, coord. 44.484136, 26.093716 . Cartier de blocuri, da?

    Pentru cazurile in care ai nevoie sa incarci la statii publice, sunt 1350 de statii in toata tara, multe libere pentru ca nu mai vin pomanagiii sa bage curent de 10 lei la Spring cu slow charge pe portul CCS si taximetristii/uberistii calare pe statiile gratis de LIDL/Kaufland. Acum ca toate sunt pe bani, ca si in multe dintre parcarile publice cu plata, ai loc berechet!

    Foarte interesant e ca toti cei care zic de electrice ca-s proaste, n-au masini noi, nu ar da banii pe masina noua, fie ea chiar si combustie, prefera masinile SH.

    De asemenea zic ca masinile electrice polueaza la fabricatie mai mult decat cele cu combustie (lucru partial adevarat dar care devine din ce in ce mai fals acum ca mai toate masinile noi sunt cel putin Mild Hybrid) dar foarte convenient e ca pana in momentul casarii masinilor respective, emisiile electricelor sunt infime pe langa ICE(sunt zero in exploatare, le calculam si pe alea ale productiei curentului, in Romania foarte mici, noi facem mult curent din Hidro, Nuclear si mai nou Foto, iar in momentul asta e doar 13% din productia nationala e din carbune). Toata lumea zice ca productia, productia, nimeni nu zice de exploatare.

    Un aspect interesant e ca in productia carburantilor se utilizeaza energie electrica, in jur de 3 kw pe litrul de carburant. Deci o masina care consuma 6l/100km nu doar polueaza aerul cu rezultatul arderii a 6 litri de carburant, dar consuma si 18kw de energie electrica, cam cat consuma Miniul meu la 100km de mers cum imi place, numai curent.

    Autoturismul personal nu e un drept fundamental, el vine cu o serie de responsabilitati. Loc de parcare de resedinta(pentru care eu, personal, am platit mai bine de 75 000 de lei – platforma de beton de 10×10, terenul de sub ea pe la 100eur mp, poarta automata), parcare la locul de munca sau asumarea platii parcarii in parcarile cu plata samd. De asemenea masina se pastreaza in parametri, nu tuning la vericu, nu EGR DPF OFF, nu cauciucuri SH de cand era mamaia fata, nu cauciucuri de iarna cand afara sunt 45 de grade si cate si mai cate. Românake merge cu masina pana cad bucati din ea si cand se strica, o repara cat sa poata sa mearga, nu o repara sa ajunga la parametri de fabrica sau apropiati.

    Daca ajungem la un prag de civilizatie potrivit, masinile electrice vor avea locul lor.

    Ai dat 2 exemple, ambele despre concernul Volkswagen care a gresit grav strategia pentru electrificare, a scos o serie nou-nouta ID in loc sa electrifice modelele existente. BMW are versiuni electrice pentru aproape toate modele sale, culmea, mult mai ieftine cand compari performanta/dotari. Mercedes la fel, garantez ca se va vinde EQG in draci si ca vor face baietii pe Decebal mii de GTurn ca sa impresioneze, dandu-le flit “saracilor” cu G63 AMG.

    In concluzie, eu nu am electrica sa salvez planeta, eu am electrica pentru ca pleaca tare, e silentioasa, are costuri mici de exploatare si nu in ultimul rand pentru ca nevasta-mea a zis ca imi da voie sa imi iau! :)))

    39
    • #34

      nu am zis nicio secunda ca e rea.

      1
    • #35

      Eu am luat electrica doar ca sa scap de preturile la combustibil si preturile la revizii…

      10
    • “Romanul nu vrea asta, VREA SA I SE FACA, GRATIS CA DE AIA AM MURIT NOI LA REVOLUTIE!” Pret combustibil, pret energie electrica, pret gaze, pret utilitati: printre cele mai mari din Europa. Salarii: printre cele mai mici din Europa. Se inaugureaza anual cate 1(unu) km de autostrada la pret de 100km. Asigurare auto la pret de masina sh, firme de asigurari care dau teapa si romanii ,cuminti, platesc teapa. Dar…HEI…Romanul nu vrea asta, VREA SA I SE FACA, GRATIS CA DE AIA AM MURIT NOI LA REVOLUTIE!. Intodeauna noi suntem de vina, aceiasi tip de discurs: poluarea e mare , e vina voastra, a celor mici.

      18
    • #37

      @Arhi. Daca scriai articolul asta printre comentarii la Vasilescu iti luai o flegma si un ban. Zic din proprie experienta. La mine suplimentar mi-a dedicat si un articol sa-mi explice cat de prost sunt si cat de destept e el. Bine, dupa ce mi-a dat ban, ca sa nu raspund.

      @Puiu. F. interesant ce scrii, din pacate sunt numai teorii. Dragute dar nerealizabile. Realitatea din teren e cu totul alta. O sa dau copy-paste ce-am scris in alta parte acum un an:

      ———————–
      Hai să presupunem că:

      a) Se inventează în următorii ani noi tehnologii astfel încât să ai o baterie care îți asigură o autonomie de 1000km și care se încarcă în 10 min. Și nici nu-și pierde din capacitate în timp. Și costă și decent. Și-ți mai face și cafeaua. E f. posibil (mai puțin partea cu costul decent dar trecem peste).

      b) Vin firmele private și amenajează „benzinării electrice” peste tot. Că miros profitul.

      Ce mă nedumerește pe mine este cum vei face să aduci curentul necesar la aceste stații de alimentare cu costuri decente.

      În București/Ilfov sunt acum în jur de 2 milioane de mașini. Să presupunem că jumătate trec pe curent și fac un plin pe lună (să zicem 200kWh pt. 1000km). 200kWh x 1.000.000 mașini/lună înseamnă 200.000 MWh de adus în București și împrejurimi într-o lună. Să zicem că un apartament consumă 300kWh pe lună. 1.000.000 mașini vor consuma lunar cât 650.000 apartamente. Cine și cu ce costuri va face infrastructura electrică pentru așa ceva?? Putem împărți cifrele de mai sus și cu 10 și tot mă sperie ideea. Infrastructură alimentare electrică pt 65.000 apartamente repede în București?? LOL

      Înțeleg că trecerea va fi treptată dar tare mi-e teamă că cererea va depăși oferta de curent la stații ducând la o explozie a prețurilor la încărcare. Ritmul de cumpărare a mașinilor va fi mult mai rapid decât dezvoltarea infrastructurii.

      12
    • #38

      da, oamenii efectiv nu inteleg ca cererea afecteaza pretul si, dupa ce ne vom trage linii de 1000KW, va ajunge un KW sa coste cat un litru de benzina, si atunci cineva va incepe sa ne explice ce bun e iluminatul cu lumanari de parafina, naturale si mancarrea facuta la foc de rame uscate

      1
    • #39

      Daca ajunge kw cat litru de motorina e belea mare.
      Oricum azi (sept 2024) la 2,4 ron/kwh la statii cu incarcare rapida pretul e deja mai mare la drum lung pt o masina electrica comparativ cu un diesel cu consum decent.

      13
    • @kuki, foarte interesant cum unul dintre noi vorbeste teorii iar celalat isi incarca acum masina electrica de la soare si mai si baga si 300 de watti in retea. Care-i care ne lamurim altadata. Tu sa nu iti iei electrica, sa nu ii deranjezi pe aia care au deja sau sa nu deranjezi echilibrul energetic al țării, mulțumesc.

      @Arhi cu “daca” era si povestea aia cu drobul de sare. Intre timp, vezi mai sus. Curentul nu se va scumpi. Atata timp cat poti sa instalezi fotovoltaic cu 600 de euro pe kilowatt si baterii cu 500 de euro pe kw/h, pe rezidential, azi, nu vad cum se poate scumpi. Si daca se face un catraliard kilowattul, ma debransez, mai pun foto pe casa si tot merg mai ieftin ca pe carburant.

      Cine si-a luat electrica fara loc de parcare/incarcare acasa si se plange ca e scump la statiile publice nu merita mila, isi merita soarta.

      Chiar, cand e ultima data cand ati alimentat cu carburant acasa? Din carburant facut de echipamentele voastre personale?

      Pana una alta, ramanem prieteni si fiecare isi ia ce vrea.

      7
    • #41

      Puiu, problema e ca eu vorbesc despre implementarea pentru mase, voi va puneti panouri pe casa, e ok

      1
    • #42

      E fascinant internetul asta. Are unul panouri pe casa/vila si explica la toata lumea cum ei sunt prosti ca nu si-au pus deja panouri sa-si incarce gratis masina. Probabil panouri prin balcoanele de la blocuri.

      Ai citit un text dar n-ai inteles nimic.

      22
    • #43

      @Puiu, masina devine un moft cand transportul in comun (metrou, tramvai, autobuz, piste de biciclete, tren) e la un nivel decent. Altfel tu le spui oamenilor “Job si acasa sclavilor, unde vreti voi sa va plimbati?”.
      – metroul inainte de pandemie venea mai des. L-au rarit in timpul pandemiei din motive evidente. Dupa, au uitat sa revina la programul initial
      – tramvaiul cel putin in cartierul meu mai ca se rastoarna, uneori chiar sare de pe sine
      – orarul autobuzului e mai mult o sugestie
      – zero piste de biciclete, am bicicleta in spalatorie, astept sa am pe unde circula cu ea.(nu, fara piste in traficul de Bucuresti nu. Vreau sa traiesc).
      – un drum de 2.5 ore cu masina s-a facut in 4.5 ore acum o luna (drum acasa – gara – intarziere – oprit pe drum in camp – drum gara destinatie).
      Asa ca ciocu’ mic si inchide usa la turnul tau de fildes ca te impute aerul expirat de noi, plebea.

      18
    • @kuki, eu sunt prost ca tu stai la bloc? N-am scris mai sus ca masina nu e o necesitate, e un lux care vine cu niste responsabilitati, in special financiare? Vrei si tu? Fa si tu, nu vrei, treaba ta. Dar nu-mi zice ce sa fac de banii mei si de munca mea. Da, stau la DracuCuCarti, asumat, imi dau copiii la scoala din sat, am vrut 150mpu si 1200mp de curte, nu sa stau la bloc sa puta a ceapa prajita pe casa scarii sau daca are chef vecinu’ sa isi bata nevasta sa aud fiecare detaliu, sa imi urce gandaci de la vecina hoarderita sau sa aud cum se trag pe cur romanake ca n-au 150 de lei sa reparam acoperisul. Stii cum se zice, prostia si domnia, se platesc.

      @Arhi Am pus panourile pe casa cu 10k lei. Si aia sunt bani?

      @Zarax Viata-i grea, ce-i nou? Nu iti place cu transportul in comun, e ok, ia-ti masina, cine te opreste? Ah, daca nu indeplinesti conditiile(parcare, bani de revizii, reparatii samd) tot eu sunt ala muist?

      5
    • #45

      @Puiu, esti muist pentru ca critici oamenii care fac o alegere nasoala in conditiile in care au ca optiuni doar alegeri nasoale.
      – te muti la tara: din ce traiesti? te imbolnavesti, nu sunt spitale, educatie pentru copil cam slaba
      – te muti la periferia orasului: cum ajungi la job fara masina si fara sa faci 3 ore dus schimband 3 mijloace de transport? Copilul vrea la innot sa zicem. La fel, pana ajunge in oras ii trece pubertatea.
      – te muti in zona mai centrala: cum te duci prin tara fara masina? (da, am incercat, e horror). Placa cu inchiriatul cand ai nevoie e expirata. Toti o sugereaza dar cand intreb “A testat cineva asta timp de un an?” se face liniste.
      Apropo de parcari. Parcarea supraterana de la Cora Pantelimon s-a inchis o luna pentru curatenie. Nu renovare, curatenie! Oamenii care parcau acolo se inghesuie pe unde apuca. Dupa tine ar trebui sa vanda masina iar cand se redeschide se cumpere alta.

      21
    • #46

      @kuki, eu sunt prost ca tu stai la bloc? N-am scris mai sus ca masina nu e o necesitate, e un lux care vine cu niste responsabilitati, in special financiare? Vrei si tu? Fa si tu, nu vrei, treaba ta. Dar nu-mi zice ce sa fac de banii mei si de munca mea.
      ———————
      O sa raspund la kkt-ul asta, dar mai mult nu o sa-ti mai zic.

      Dragul meu, eu stau intr-o vila de 2.5 mil EUR, proprietatea mea , la Universitate. De asemenea mai am in Buc proprietati de cca 2mil EUR si 800ha teren – fond forestier, in tara.

      Acum marsh inapoi in cotetzu de unde ai venit, cocalar amarat. Nu ti-a zis nimeni ce sa faci cu banii tai, visezi discutii imaginare la care dai replici care sa-ti umple egou-ul tau gonflat de marile tale realizari, LOL.

      Revenind la discutie, in centrul Buc nu poti instala panouri, in mod legal, pt ca e zona protejata peste tot si ai nevoie de AC. Pe care nu ti-o da nimeni. La inceputul anului s-au publicat niste conditii pt zonele protejate referitoare la panouri care fac defacto in 99% din cazuri interzisa instalarea.

      11
    • @Zarax, n-am criticat pe nimeni. Si daca ti se pare ca critic pentru ca am alta parere sau am pretentia ca oamenii, pentru a trai in societate, trebuie sa respecte anumite cutume, ai probleme de logica si nu mai are rost sa vorbim, e clar ca nu ne putem intelege.

      Complexul asta de neam de traista cu dar care vrea sa vada lumea ca s-a realizat, cum vede el toata tara si duce copilul la inot, eventual da checkin la Caju by Hadad in oras denota o doza de imaturitate. Toti facem niste alegeri dar ideal e sa ni le asumam si sa ii afecteze pe ceilalti cat mai putin. Nu zice nimeni sa nu te duci la Caju, dar parchezi in parcare si mergi pana acolo, nu lasi cotoarba in mijlocul strazii.

      In cazul nostru, zici ca transportul in Bucuresti e nasol, ceea ce, hai sa nu ne dam dupa corcodus, merge, imbunatatirea e notabila, cand am ajuns eu in Bucuresti in 2003 vedeai asfaltul prin podeaua autobuzului iar acum mai tot e cu AC, ai display cu timpii de sosire, sincronizat cu Gmaps samd. Da, nu e Amsterdam, mai e pana departe.

      Dar revenind la oile noastre, tu spui ca in numele egalitatii, sa aiba toata lumea masini, si cei care au niste toroape, pericole si pentru ei si pentru cei din jur, care dau cu substante cancerigene ca nu mai au filtre de 10 ani, cauciucuri de pe vremea lui Burebista, care le lasa pe trotuar ca pietonii se descurca si cei care le repara/intretin corect, au/platesc pentru locuri de parcare samd. Tu mai citesti ce scrii?

      Nu se poate si cu pula-n cur si cu sufletu-n rai. Vrei oras? Asuma-ti. E greu cu RATB, e greu cu parcarea, e greu cu inotul(cu un singur N), cu tot e greu si totul costa. Nu e pentru nimeni mai usor. Vrei confort acasa, spatiu? Te muti la Dâlga. Iti asumi ca faci o ora pana in oras. Vrei totul la botul calului? Stai la bloc, dar iti asumi ca tre` sa zici saru-mana la babe pe scari.

      Ai zis de parcarea Cora Pantelimon. E parcarea lor, parcatul acolo e egal cu parcatul pe trotuar ca “nu ie parcari maica”. Nu “ie” parcari, nu parchezi. Ori lasi minunea tehnologiei germane de acum 20 de ani mai departe sa faci piciorul frumos, ori o vinzi. Si o lasi vanduta, ca nu e parcarea ta, e a CORA. In oras exista alternative cate vrei de transport.

      Ai bagat copilu` la inaintare. Daca esti tu sau e copilul bolnav CHEMI AMBULANTA, ca face 10% din timpul cat iti ia tie sa ajungi la spital. Basca de multe ori are medic care iti poate da direct ceva tratament.

      Si apropo, copilul nu vrea nimic, mamikile vor “sa faca copilu’ ceva, pian, balet, inot, scrima si chitara sa nu ramana inculturalizat ca noi”. Va vad, astia la care li se umfla pipota ca ala micu face si karate si pictura si meditatie la matematica si mindfulness si studiaza greaca antica. Copilul nu vrea sa isi petreaca 2h in masina zilnic. Vrei sa fie copilul destept? Petrece timp cu el, da-i sa citeasca, scoate-l la aer, lasa-l sa isi vada de copilarie, una singura are. Se va descurca si fara sa fie urmatorul David Popovici.

      Dar ramai la parerea ta, eu muist.

      @kuki, Bravo frate, ma bucur ca esti bine. Nu stiam ca respir acelasi aer cu nume ca Rosetti, Cantacuzino, Hohenzollern. Ai dat si tu 10 lei pe Patreon la omu` asta care plateste hosting sa te lauzi tu ca ai avere de 9 cifre?

      6
    • Mamaaaaaaaaaaa 800 de hectare de padure? Scuza-ma, 10 cifre averea.

      Si iata ce am gasit, Ordinul MC 2.863/2024 care specifica urmatoarele legat de panourile foto pe cladiri de patrimoniu

      Spicuim:

      Montarea de astfel de panouri pe clădirile istorice se poate face, în baza unor avize emise fără consultarea comisiilor monumentelor istorice, doar dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

      dacă imobilele nu se află în obiective înscrise în Lista patrimoniului mondial, lista indicativă pentru Lista patrimoniului mondial și în zonele de protecție a acestora;

      panourile nu se montează în elevația principală a construcției;

      suprafața panourilor nu depășește 25% din suprafața învelitorii;

      panourile se vor monta la același unghi cu învelitoarea existentă anterior intervenției;

      panourile nu sunt vizibile din spațiul public, atunci când lățimea construcției este percepută integral la un unghi de 54° măsurat în plan orizontal și când distanța măsurată de la construcția pe care sunt montate panourile este cuprinsă între o dată și de trei ori înălțimea construcției;

      panourile nu sunt vizibile din puncte de belvedere pentru care documentațiile de urbanism în vigoare stabilesc reguli de protejare a unor valori culturale;

      documentația tehnică depusă spre avizare conține piese desenate din care rezultă îndeplinirea condițiilor de mai sus;

      potrivit documentației tehnice depuse spre avizare, din memoriul tehnic de specialitate pentru descrierea lucrărilor de structură trebuie să rezulte că pot fi montate panouri termice solare și panouri fotovoltaice.

      În cazul intervențiilor asupra monumentelor istorice, memoriul tehnic de specialitate pentru descrierea lucrărilor de structură trebuie asumat de un specialist/ expert atestat de Ministerul Culturii.

      De cand cu Aviatorilor 80, s-a schimbat modificarea iar la 10 cifre averea, lejer dai de cineva care sa iti inlesneasca miscarea.

      I’ll see myself out.

      3
    • #49

      Nea Puiu, la modul cum comentezi iti lipseste un tranzistor sau un circuit integrat din sfecla, probabil de la panourile alea ale tale solare, ti-au facut o supraincarcare cu curent.Ti-au explicat oamenii mai mult decat frumos si logic cum sta treaba dar insisti cu atitudinea asta de snob nefrecventabil.Sunt sigur ca esti sufletul petrecerii…

      19
    • @gigi Ai dreptate, nici eu nu stiu de ce ma tot chinui sa impartasesc din experienta mea. Unii oameni raman la ideile lor oricate argumente ai aduce in favoarea ideii tale. Probabil de aia religia e inca atat de puternica. Mi-ai adus aminte de faza din Idiocracy cand oamenii viitorului nu intelegeau ce zice Joe Bauers. “Narrator: Unaware of what year it was, Joe wandered the streets desperate for help. But the English language had deteriorated into a hybrid of hillbilly, valleygirl, inner-city slang and various grunts. Joe was able to understand them, but when he spoke in an ordinary voice he sounded pompous and faggy to them.”

      5
    • Io întreb dacă Kuky nu e cumva o bunăciune care s-ar mărita cu mine.

      Mă piș pe ele panouri.

      20
  9. #52

    eu astept sa vad cum se va aplica legea aia care spune ca pana in 2040 sau 2050 trebuie sa dispara centralele de apartament. probabil exact cum se aplica acum legea aia care spune ca e obligatoriu sa ai asigurare rca la casa, cum cel mai probabil aveau toti aia din galati acum la inundatii.
    referitor la masini electrice, mi se pare incredibil ca au fost oameni care si au cumparat electrica doar pentru motivul ” o incarc gratis la kaufland”

    13
    • #53

      Am electrică 430 km autonomie reala,12 000 km parcursi,300 de lei cost cu încărcarea.
      În rest încarc acasă la12 kw panouri care îmi asigură atât încălzirea pe timp de iarnă cât și încărcarea mașinii.
      Mai am 2 diselare și un benzinar,diselarele vor pleca in curând pentru a face loc tot unei electrice.
      O fi bine ??O fi rău???
      Sigur e mai economic!!!

      6
    • #54

      nu s-a discutat despre nicio lege care va face sa dispara centralele individuale. este vorba ca se va interzice orice forma de subventionare a cazanelor care utilizeaza combustibili fosili, ceea ce fac atat centralele individuale cat si cele de cartier sau cet-urile. ca sa se inteleaga, statul nu va mai putea interveni asupra pretului la combustibilii fosili. nu-ti convine pretul, poti fi sprijinit sa treci pe electric, panouri, pompe de caldura, termoizolare eficienta.
      estimez insa ca atunci cand majoritatea va renunta la incalzirea cu gaz, acesta va avea mari sanse sa nu fie foarte scump.

      @yoda: masina electrica are un handicap, nu poti sta, ca un boss dieselar, cu motorul pornit cand stationezi.

      6
    • @yoda N-auzi vere c-ai luat țeapă? O sa te usture schimbatul bateriei si cauciucurile si reciclarea. Plus va din cauza masinii tale au murit 3 pârși de padure si 2 copii din gabon au scolioza de la cărat saci cu minereu de cobalt. Sa nu mai zic ca o sa sara siguranta intregii țări! Va trebui sa gasim o liță puternica sa o inlocuim. Ah, si inca una, o sa iti treaca viata la statiile de incarcare si o sa te gaseasca urmasii urmasilor nostri arheologi si nici peste 1000 de ani bateria nu-ti va fi incarcata la 100%. N-ai vazut bosyy cu dieselar din 2000, cum au treburi importante, nu pierd ei timp la statii, ei baga diesel de 50 de lei si-au plecat. RUSINE!

      11
  10. #56

    Buba la electricie, din punctul meu de vedere: autonomia. Cea reală este pe la 80-85% din cea declarată. Mai pune la asta faptul că se recomandă să nu o încarci peste 80% și să nu o lași mult sub 20%. Cu restul m-aș mai descurca dar cu asta chiar nu.

    7
    • #57

      treaba cu autonomia reala vs declarata e valabila si la termice.

      4
    • #58

      Parcă nu în halul ăsta totuși.

      5
    • #59

      Hah chiar invers, la termice poti sa incarci putin mai mult rezervorul. Nu sa mergi cu el la 80% …

  11. #60

    Ce mi se pare cel mai tare e ca si-au distrus industria auto ca sa le faca buzunarele chinezilor prin toata miscarea verde.

    8
  12. #62

    Să se dea o lege, că doar ăia vaccinați de Guvid au voie să cumpere eectrice. Chiar să fie obligați!

    9
  13. Electricele vor avea succes mondial la vanzari abia in momentul cand o sa aiba succes la #izde. Feminine. Faine.

    3
  14. #64

    De ce Germania ar fi interesată să facă mașini pt țările rămase în urmă cu infrastructura? pentru orașele dezvoltate în blocul comunist și nemodificate structural de atunci? generațiile următoare aici vor avea tot mașini pe bază de petrol și o tonă de afecțiuni cancerigene dezvoltate din cauza asta. Cel puțin nu vom mai avea dileme cu plata pensiilor în viitor.

    4
  15. #65

    Uite aici consum la electrică: imgur.com/a/QcVMHms

    1
  16. #66

    Tu vorbind din mizeria aia de diesel? Probabil copiii tăi respiră alt aer, ăla poluat de vapoare nu de cazane diesel direct sub geamul lor

    5
  17. #67

    Oare RAR/Politia o sa facă vreodată ceva cu rablele care lasă o draperie de fum?
    Dacă va simțiți vreodată inutili, gândiți-vă ca se face test de noxe la ITP.
    Nu sunt fan al electricelor, stau la bloc, conduc 95% extraurban, dar efectiv unele cazane te lasă fără plămâni.

    10
  18. #68

    Asa am vizualizat eu articolul: ibb.co/R2Gj2H6

    2
    • #69

      misto, ceva similar i am cerut eu lui dall e, dar a iesit ce e in poza

      1
  19. #70

    Daca te-ai gandi cateva secunde ti-ai da seama ca tu nu inhalezi poluarea din china atunci cand mergi pe strada, ci inhalezi cat se poate de direct ce iese pe tevile de esapament ale masinilor de langa tine. Si ce iese pe tevile alea e mortal. Ca nu mori tu direct atunci…e doar pentru ca nu inhalezi brusc o cantitate suficienta, dar ani de zile la rand inhaland ce scot alea pe tevile de esapament inevitabil iti scurteaza viata si iti cauzeaza boli.
    Deci da, prioritatea numarul 1 ar trebui sa fie eliminarea acestor surse de poluare ce se afla fix langa noi. Si nu se poate face decat cu masini electrice.
    Legat de incarcare – cati din blocurile alea pe care le dai tu exemplu fac sute de km pe zi? Ah, nici unu sau poate 1 la 10 blocuri. Restu folosesc masina sa mearga pana la serviciu si pana la supermarket – adica de ordinul a 20 – maxim 30 de km pe zi. Adica trebuie sa incarce poate de 3 ori pe luna masina. E mult? De 3 ori pe luna sa tii o masina la incarcat 1 ora e mult?
    Problema cu producatorii europeni nu e ca vai doamne au vrut sa ne bage electricele pe gat, ci ca nu au vrut sa faca asta si tot ce au produs si produc legat de electrice sunt o bataie de joc la adresa cumparatorului. Fac masini electrice pe care nu ai cum sa le cumperi – extrem de scumpe, autonomii extrem de mici – bataie de joc.
    Singurii care au luat in serios electrificarea sunt chinezii si Tesla. Singurii care ofera masini electrice facute pe bune. Viitorul nu va fi intoarcerea de la electric, ci va fi moartea sigura a producatorilor europeni de masini tocmai pentru ca si-au batut joc ani de zile de clienti oferind niste cotete nu masini electrice.

    8
  20. #71

    Eu anul trecut am luat decizia, cu aprobarea doamnei sa schimbam masina din acel moment(renault captur, 2015, “full option”, 0.9tce). Locuim la bloc, avem parcare, dar nu putem incarca, nu se poate monta o priza(am intrebat). Aveam totusi optiunea sa incarcam gratis la munca. Bani de Taycan nu avem asa ca ne-am uitat la Tesla. Super masina la prima vedere, merge repede, consuma bateria la fel de repede, etc, eram aproape hotarati. Dar apoi ne-am dat seama ca plecam destul de des in weekend-uri din Bucuresti. Astea insemna ca in fiecare joi ar trebui sa plecam cu masina la birou, sa o incarcam gratis, sau sa cautam ceva puncte in zona cu plata.In kaufland si alte centre comerciale nu prea am vazut locuri libere la ore normale. Pana la birou, cu masina dus/intors minim 3ore. In cazul nostru cel putin oricum priveam situatia se pierdea mult cu incarcatul. Asa ca am luat o termica noua, fara hybrid, 2L, 190cai si am castigat mult timp pentru noi. O electrica ca masina de familie e ok, doar daca o poti incarca acasa sau nu ai un program de munca fix..

    2
  21. #72

    Pentru noi 430 de km autonomie e suficient,naveta de 30 de km plus alte deplasi.Incarcăm o data pe saptamana,de regula in veekend.
    Bateria e LFeP asa ca se recomanda incarcarea e 100%.
    Cea mai lunga incarcare de la 2%-100% a durat o ora la supercharger asa ca nu e cine stie ce.
    Am niste cunostinte in Anglia care au fix acelasi model dar fabricatie 2021 care circula in toată Europa si n-ar schimba-o pentru nimic.Chiar mi-au adresat o întrebare;”Cine ne credem noi să credem că planeta asta e a noastră??

    1