Fiind într-un punct al evoluţiei profesionale în care deja nu mai pot lucra pe contract de drepturi de autor, am nevoie să îmi deschid o firmă. Aşa că, om conştient de limitările sale, m-am dus să vorbesc cu 2 contabili, cerându-le sfatul pe temă.

Primul contabil mi-a explicat că SRL-ul este cea mai bună afacere pe care o poţi face şi că se ocupă el să mă scoată la liman cu toate, doar că mă costă 200 de euro lunar. I-am mulţumit frumos, i-am zis că îl sun sigur. Da, sigur.

Al 2 lea mi-a recomandat PFA-ul. Când i-am explicat că parcă nu aş vrea să plătesc CAS de 100 de euro lunar, s-a blocat. În plus, habar nu avea că la microintreprinderi s-a reintrodus impozitul de 3%.

Aşa că sunt oarecum în dubii. Adică nu ştiu ce formă legală de intreprindere să îmi deschid. Sunt foarte receptiv la sugestii, mulţumesc.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

172 comentarii Adaugă comentariu

  1. Eu îţi pot spune doar că toţi pe care îi cunosc pe lângă mine şi au luat totul pe cont propriu sunt PFA. Cunosc şi o firmă unde toţi angajaţii sunt pe PFA,e condiţia de angajare, practic. Mai multe nu ştiu să îţi spun, dar abundenţa de PFA poate spune ceva în contextul ăsta. Oricum, cred că cel mai bun sfat este din partea unuia care ştie cu ce se mănâncă lucrurile astea. Doar că, după câte văd mai sus, ai nevoie de un contabil serios…

  2. Intreprindere Individuala. Nu e nici cal nici magar insa cred ca e o optiune avantajoasa pentru deschiderea unei mici afaceri. Si poti angaja pana la 10 oameni.

  3. #3

    Srl categoric, neplatitor de tva in prima faza
    contabil gasesti mult mai ieftin oriunde avand in vedere ca o sa ai putine operatiuni

  4. Ai putea sa te asociezi cu careva…2-3 blogari azi, si in 5 ani devii mogul 🙂

    • #5

      @mircea: nu am incredere in bloggeri, iar aia in care am au deja off shorul lor

  5. SRL: impozit 3%, carte de munca cu 2 ore (a ta logic) plati catre stat in jur de 120 de lei (btw la sanatate ai aceleasi drepturi ca cei cu norma intreaga – sac), contabila aia ti-a cerut enorm (eu dau cam 100 de euro – dar la controale nu am avut treaba). Plus – raspunderea SRL raspunde cu capital social doar
    PFA: impozit 16%, sanatate, pensii – se ajunge la vreo 30-40% oricum mult a naibii, faci tu contabilitatea singur dar se lasa cu amenda ca nah … asa trebe, raspundere: tot ce ai -casa masina etc.
    Eu vreau acum sa imi inchid PFA -ul dupa ce 1 an am mers cu ambele in paralele.

    • #7

      @skybax: cum impozit 3% la srl?

    • Pai tu ce vorbeai in postul tau de 3%. Despre ala vorbeam si eu pentru ca: “Categoria Intreprinderilor Micro, Mici si Mijlocii (IMM) este formata din intreprinderi care angajeaza mai putin de 250 de persoane si care au o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 de milioane de euro si/ sau detin active totale de pana la 43 de milioane de euro”. Adica oricum e SRL dar mai jos de pragurile astea i se zice IMM pentru ca are niste avantaje. Firma mea are oricum forma SC. FIRMA SRL. Nu are imm in coada sau mai stiu eu ce.

    • #9

      @skybax: deci e microintreprindere. now you`re talking. details details

    • Pai tocmai ce i-am raspuns d-lui @contabilix care e pe langa rau in ceea ce zice. Cheltuielile mele lunare contabil + salarii = 500 de lei pe luna ceea ce acceptabil pentru ca 1 nu stau cu frica in san ca peste zeci de ani se vor trezi sanatatea ca eu pe PFA nu am achitat nush ce. 2. Daca vine un control are cine raspunde, eventual daca se lasa cu amenda din vina contabilei e treaba ei … amenzile nu sunt mici si nici spaga de altfel. 3. bataia de cap cu contabilitatea te va ucide – atatea acte si foi ce ai de facut pentru fiecare chestie de iti va veni sa iti iei campii – nu o sa mai scrii pe blog ca o sa ai de facut acte contabile 4. Mai fac guvernantii nostri cate o tampenie – cum a fost forfetarul sau impozitul minim dar vad ca si-au revenit. 3% impozit pe micro e mai mult decat ok. si chiar si la 16% cu putina bunavointa gasesti si cheltuieli ca doar si sediul ala are nevoie de detergenti, mopuri bureti etc si angajatul are nevoie de o cafea, o apa, o maslina, o atentie ca sa fie productiv. Nu stiu de ce se sperie lumea de SRL … neplatitor de TVA e chiar ok dar acum depinde ce clienti ai: Daca si ei platesc la randul lor TVA e ok pt tine sa fii platitor daca ei nu platesc e nasol pt. tine. Oricum pragul e de 35.000 de euro pe an adica anul trecut a fost 119 mii lei ca era euro vreo 3,7.

  6. Fa-ti un offshore la moldovenii astia www.offshore.ro/ , te duce undeva la cateva sute de eur anual si ai satisfactia maxima de a nu-i da lu boc o letcaie!

  7. #12

    200 euro lunar pentru contabil de srl ? ala e haiduc, nu contabil.
    (sidenote: contabil in TM pentru srl cu dever mare si acte multe, pret ~100 euro cu tot cu tva)

    eu te-as sfatui sa faci srl.

  8. #13

    Incep prin a spune, evident, ca nu ma pricep.
    La prima “vedere” cred ca activitatea online se preteaza bine unui offshore.
    Poate gasesti o firma de consultanta sa afli ce si cum, poate nenea asta care
    sustine asa ceva te poate indrepta spre una
    capitalismpepaine.wordpress.com/2010/12/27/in-ce-tari-merita-sa-ti-faci-firma-si-cat-costa/
    E o optiune care merita explorata un pic, zic.

  9. #14

    sal,

    am avut micro in 2004-2009.
    trebuie sa platesti taxele pt 2 salarii minime pe economie (ai nevoie de 2 angajaţi, matale şi doamna) – daca ai facultate, salarii de acsolvent, daca nu ai facultate, scapi cu echivalentul taxelor pt 2 salarii de 740 lei/luna. adica vei avea de platit lunar 1.184 leri contributii si impozite si ca angajator si ca angajat (80% din net reprezintă încă pe atâta contrib şi impozit suporrtate de angajator şi angajat)
    la asta adaugi cei 3% din toate veniturile declarate :D, dar trebuie sa te pregatesti sa te expui la fanteziile legislative ale bocului. eu m-am ars in 2009, cand a scos 3% si a bagat forfetarul. atunci am inchis firma.
    Apoi, va trebui sa iei bon cu stampila si factura (asta la cheltuieli peste 100 lei) pt orice, pt a deduce cheltuielile din venituri. ce poti deduce legal iti explica un contabil – sau cauti tu personal.
    trebuie sa deduci cat mai mult pentru ca nu vrei sa ai profit scriptic la finalul anului, ca fie il pui dividende si mai scoti 16% impozit, fie il laşi în contabilitate, dar atunci trebuie acoperit cu documente justificative.
    de fapt, aici e durerea de cap – trebuie sa ai mereu hârtii pt orice cheltuială. O sa ajungi sa ceri de la cititori bonuri de benzină 😀
    Ca sa treci banii din contul de firma pe cardul de firmă va trebui să scri câte un ordin de plată. şi tot aşa.

    de celelalte forme nu ştiu, nu am practicat.

    spor!

    • – minim 1 angajat si nu trebe studii superioare si poti fi chiar tu. Se poate norma de 2 ore cum am zis mai sus. Si da vb din experienta.
      – bon cu stampila si factura la ce e peste 100 de lei iei si pentru PFA si pentru II (si pe PFA cu norma de venit tot trebuie sa tii contabilitatea asa ca trebuie).
      – forfetarul pentru firmele ce erau in primul an nu s-a platit.
      – la PFA se plateste impozit anticipat + impozit real si apoi iti fac ei recalculare cand si cum vor ei (adica eu dau bani la stat in avans pentru ceea ce sa gandesc ei ca ar trebui sa fac: daca anu asta faci 100 de lei la anu ai impozit anticipat pentru 125 de lei ca trebe sa te dezvolti nu? ce daca e criza). etc etc etc.

    • – daca are impozit de 3% pe venit nu il mai doare de cheltuiei – decat ca sa isi scada casa sa nu aiba de unde scoate dividente la sfarsit de an.
      – benzina oricum e cam cu intrebari cu noile legi dar poate face delagatii cate doreste el si are diurna de masa (inter vreo 32 de lei sau extern vreo 80 euro parca) – ma rog sunt multe de zis
      – nu trebe sa faca el nimic: de asta plateste contabila sa ii faca aia ca tot i-a cerut 200 de euro macar sa munceasca de banii aia. eu imi transfer banii din contul firmei pe card si restul e treaba contabilei cat si cum face.

  10. Daca nu te deranjeaza ca firma ta sa se numeasca Cetin Ametcea Intreprindere Individuala, iti recomand calduros aceasta varianta. Intreprinderea individuala functioneaza cu regim fiscal de PFA, impozit de 16% dar cu reguli de SRL. Adica poti sa ai angajati, poti sa ai mai multe obiecte de activitate. De exemplu, pentru trei domenii de activitate ar trebui sa iti faci trei PFA-uri.

    • Stiu caz de PFA cu 8 obiecte de activitate 🙂 Asa ca ce spui tu pica. Si NU AI CUM sa ai 3 PFA-uri pe numele tau. Practic I.I. e un PFA care poate avea angajati.
      Necazul e ca la PFA cu norma de venit, daca ai mai multe obiecte de activitate, din 2011 ti se cumuleaza normele, nu se mai considera doar codul CAEN principal.

    • Stii gresit, PFA are un singur cod CAEN inregistrat la Oficicul Registrului Comertului. Deci pentru fiecare activitate al PFA, poti avea mai multe pe acelasi nume.

    • Ai luat teapa, cazul e chiar al meu 🙂

  11. SRL dacă ai măcar 3 facturi pe care le emiți pe lună. Eu am SRL de la 20 de ani.

  12. SRL. Neplatitor de TVA. Impozit 3%, jumatate de norma ( 4 ore ), 420 lei o data la trei luni de dat la stat. Eu le zic hangarale. Contabilul ma costa 200 lei pe luna si isi face toti banii. Basca ca e tinar si e si expert contabil. In functie de volumul de munca pretul mai poate varia. La mine e vorba de pina in zece facturi pe luna. Daca vrei, iti dau nr de telefon macar pentru o conversatie.
    Cit despre infiintare, cauta pe la mine ca am mai povestit din pataniile mele.

    • #23

      Ceau, imi poti da te rog nuamrul de telefon al conabillui tau?

  13. Eu am ingropat 3 SRL-uri de la 20 de ani. 🙂

  14. #27

    Pe bune, 200 euro? cam mult. Eu stiu ca pentru firme mici care nu au cine stie ce activitate (restaurante si afaceri din astea) un contabil ia cam 200-300 lei.

  15. Pana la urma cu offshore-ul ala … sunt cheltuieli, adica din punctul meu de vedere trebuie sa ai un venit destul de consistent ca sa dai cateva sute de euro bune pe luna pentru contabila si secretara, sediu si etc.
    PS Doamne nici pe blog la mine nu scriu atat 😛

  16. #29

    asta am cautat si am research-uit si eu 2 saptamani. in functie de ce vrei sa faci (prestezi servicii pentru persoane juridice sau fizice) ideal ar fi sa faci conventii civile sau contracte de colaborare. Astfel, beneficiarul, va plati la stat cei 16%, iar prestatorul isi ia banii singur si atat. Doar ca, prin CC-uri nu se platesc CAS-uri si alte KKT-uri, nu ai acoperire medicala in caz de nevoie.

  17. #30

    “habar nu avea că la microintreprinderi s-a reintrodus impozitul de 3%.”
    Mai bine cauta un contabil f bun ( adica sa stie sa iti raspunda la orice intrebare , se poate verifica daca stie meserie sau nu )

  18. #32

    Depinde cum iti corelezi cheltuielile cu veniturile. Daca ai cheltuieli mici si inregistrezi profit maricel e bine sa ai SRL cu 3% impozit (3% din cifra de afaceri- atentie), daca ai cheltuieli mari si poti sa inregistrezi un profit minim sau chiar deloc atunci e bun ala cu 16% impozit din profit. Problema la ala cu 3% din cifra de afaceri este nu mai ai voie sa inregistrezi cheltuielile din firma, doar sa recuperezi TVA daca esti platitor. La PFA deja taxele sunt mai mari. Cred ca la tine ala de 3% este ideal.

    • Cum am zis si mai sus cheltuielile tot se inregistreasa, contabilitate tot se tine pentru ca trebuie sa iti scazi casa pentru ca 1-2 maxim 3 ani trebuie sa scoti dividente din firma.

  19. #34

    Vai de capuu meu!

    la recom.onrc.ro am gasit 191 de firme ale caror nume incepe cu Arhi, numai in Bucuresti!

    • La numele firmei din ce stiam eu trebuie sa difere minim 3 litere cu toate ca la mine a mers sa fac Publitrad chiar daca exista publitrans. Si la urma urmei poate sa fie SC Arhi blog expert SRL 🙂 sau mai stii la ce s-a gandit el. Cred ca mai intai ar trebui ajutat sa se decida forma si apoi fondul :))

  20. #36

    PS: adio gramatică.
    Doamnă profesoară, vă trimit scuzele mele pentru ce-am scris mai sus.

  21. Eu am microintreprindere. Tot SRL, numai ca plateam 3%. Inainte sa plec din tara in primavara anului trecut, se povestea ca ne trec si pe noi la 16% din profit, ma bucur sa aflu ca le-a revenit mintea la cap. Contabila costa cam 200 de lei / luna, chiar nu a avut nus’ ce chestii majore de facut. Cu forfetarul insa s-a dus pe soare cam totul, am ajuns sa platesc ca popicul bani aiurea. Cu tot cu contabil m-a costat cam 800 de lei / luna distractia. Daca faci mult peste, merita. daca nu, poate un offshore e o idee buna 😀

  22. Mergi la un consultant fiscal/expert contabil, si intr-o ora de consultatie el iti va expune toate variantele cu tot ceea ce implica.
    Pentru chestiuni ce tin de Codul Fiscal e bine sa apelezi la o persoana specializata, fata in fata.
    Contabilitatea nu ar trebui sa te coste mai mult de 100 eur/luna cu tot cu TVA.

  23. #39

    ..posibil sa fi dat peste specialisti in agricultura ….

  24. Sa inteleg ca vrei sa-i faci putina concurenta lui Patriciu cu arhi.ro? :))

  25. Atentie, 3% impozit pe venit este valabil doar pentru 1 an. Nu se stie daca il vor lasa.
    SRL-ul este bun atat timp cat ai venituri si cheltuieli deductibile constante si iti poti permite sa platesti minim 1 angajat cu toate taxele si impoztile aferente, fara ca aceste cheltuieli cu salarizarea sa reprezinte un procent semnificativ din veniturile obtinute.

    La microintreprindere 3% se aplica la venitul total, nu se scad cheltuielile. Este ideal pentru cei care nu au cheltuieli mari deductibile. Este o solutie pentru aia care fac oale din pamant la Horezu pentru ca fac oala aia fara mari cheltuieli, adica nu este ca si cum ar da bani pe argila. La fel ar fi o solutie pe bloggeri, cel putin pentru aia care nu cheltuiesc mult cu hostingul, camere video, etc.

    PFA inseamna 16% din venituri-cheltuieli dedeductibile, deci 16% din profit. Este o solutie pentru cei care au profesii liberale si care au nevoie de un birou, secretara etc…deci au ceva cheltuieli.

    Ca o idee, dupa un calcul simplu, PFA este mai optim doar daca pentru a avea un venit de 100LEI cheltui minim 85LEI.

  26. #42

    Recomand SRL singurul lucru la care ar trebui sa te mai gandesti este:
    Impozit pe profit 16% si Impozit pe dividende 16%
    – daca cheltuielile pe care le ai sunt deductibile pentru firma si reusesti sa scazi profitul la o valoare minima atunci merita sa platesti 16% pe profit si inca 16% pe dividende (presupunand ca vrei sa scoti dividende)

    SAU
    Impozit pe venit 3% si impozit pe dividende 16%
    – daca nu ai cheltuieli deductibile si nu vrei sa pierzi timpul sa gasesti, atunci platesti impozit fix 3% pe totalul incasarilor si inca 16% la repartizarea dividendelor (din nou presupunand ca vrei sa le scoti din firma)

    Problema dividendelor apare daca vrei sa iei un credit si asa cum au zis toti cei de mai sus tu ai un salariu minim pe economie. In acest caz unele banci accepta sa ia in considerare 60-80% din dividende.
    Se pare ca multa lume uita ca profitul firmei devine al lor dupa ce platesc acesti 16% impozit pe dividende.
    Contabil cam 200 RON/luna.

  27. Mie imi pare hotie pretentiile contabilului de 200 de euro/luna. Cel putin in Ardeal se gasesc multi cu 300-400 de ron/luna.

  28. ca pfa daca esti pe venit real platesti destul de mult taxe. La alea cu norma nu trebuie nici o contabilitate.

    Daca nu intri pe PFA cu norma: SRL, clar.

  29. #45

    Eu sunt i.i. de anul trecut si platesc odata la 3 luni contabila cu 200 RON. Sunt neplatitor TVA si in anul fiscal 2010 am avut incasari de 8.000 ron si cu un profit de 200 ron. P.S. Contabila este din Constanta.

  30. off – Iar te-a baga Mircea in seama aseara la TV. Ce poza aveai. :))

  31. #48

    Probabil ca in cazul tau PFA-ul e solutia. Atentie, daca faci venituri anuale de peste 117.000 ron devii PFA platitor de tva. Principalul avantaj la PFA este ca nu trebuie sa justifici in niciun fel modul in care cheltuiesti banii, nu trebuie sa angajezi pe nimeni, ai contributii sociale mai mici (comparativ cu un angajat). In plus nu-ti trebuie contabil, tii o evidenta contabila foarte simplificata. Eu tocmai am inchis un PFA, dar nu neaparat pentru ca nu mi-ar fi convenit, din alte motive. La microintreprindere, acel 3% e valabil doar in primul an…. deci e cam teapa.

  32. Mircea Badea. Nu ai vazut emisiunea?

  33. #50

    Hello,

    Atentie, la microîntreprindere este o prevedere pe care nu multi o iau în calcul. La capitolul excluderi intra activitatile de consultanta. Deci, daca ai venituri mai mari de 50% din activitati de consultanta (sau CAEN din zona asta la infiintare) vei avea probleme cu inregistrarea si mentinerea micro.

    Nu este vorba numai de ceramica de Horezu, dar in general venituri mari si cheltuieli deductibile putine pot caracteriza, cred, si cca 80% din business-urile bazate pe online (mai putin magazinele, unde portalul nu este decat o interfata online a unei afaceri clasice, in fond).

    Multe succesuri, ca sa citez niste clasici in viata! 🙂

    • Eu am un SRL de 2 ani jumate, platesc contabilul cu 200 ron pe luna daca am mai mult de 10 facturi sau 100 de lei daca am mai putin de 10 facturi iar de restul ma doare la basca pentru ca sunt paralel. Tipul asta e expert si-l cunosc de ceva timp. M-a sunat acum cateva zile sa ma intrebe daca nu cumva vreau sa trec la neplatitor de tva, i-am zis sa treaca la ce vrea el numai sa fie bine pentru mine. Oricum in afara de porcaria aia de forfetar totul a fost ok pe SRL.

    • #52

      @Dragos Bunea ai putea sa imi dai un nr de tel al contabilului tau sau o adresa de email te rog?

  34. Fix la minutul 32 vorbeste despre tine. 🙂

    editat de admin: intrebarea era retorica, saptamana asta a vorbit in fiecare zi de mine, in nici un caz nu o sa aiba link aici lol:)

  35. #54

    Am lucrat şi ca microîntreprindere şi ca PFA. Nu era mare difenţă la cheltuielile legate de taxe şi impozite. Când eşti firmă însă, bătaia de cap cu documentele este mai mare, regulile sunt mai stricte, şansele de a avea parte de un control sunt mai mari, iar întâlnirile cu contabilul sunt mai dese. Uneori poate fi neplăcut să afli că trebuie neapărat să te întâlneşti cu contabilul azi sau mâine, că trebuie depusă repede nu ştiu ce declaraţie, dacă nu vrei să plăteşti o amendă de câteva sute sau uneori chiar mii de lei.

  36. io nu! 🙂

  37. #56

    eu, impreuna cu ai mei, (parintii), avem o firma de contabilitate din ’93 Daca PFA sau SRL sau etc e o discutie mai lunga pt ca depinde de ceea ce vrei sa faci, pt cat timp si asa mai departe. Iar cu banutii, iti spun clar: putin dai , putin primesti. Te trezesti la sfarsitul anului cu vreo 50 mil de plata ca n a avut chef contabila sa te sune sa ti spuna ce optiuni ai. Noi pt un SRL cu 10 facturi pe luna luam cam 300 lei (nu ti imaginezi numai cata hartie si cartus la imprimanta se consuma pt un rahat de firma) si ajungem si la 1500 E. Ai mare grija, contabilul face de multe ori diferenta

  38. SRL is the best. am mai auzit de o intreprindere familiala dar cu siguranta SRL-ul e cel mai bun doar din cauza ca daca o dai in cap raspunzi in limita capitalului social unde minimul este de 200 lei

  39. offtopic: UnProst te faci sau …?

  40. #60

    300 de lei lunar de la 1 la 10 facturi, dar , noi depunem declaratiile lunare, state de plata etc. Tu vii saptamanal sa aduci facturile sau lunar(daca primara o faci singur)

  41. micro. cel putin mie asa mi’au recomandat avocatii.

  42. #63

    Ana-Maria are dreptate si asta ti-o spun din postura unuia care a avut firma din 2003 si a muscat-o cu contabilul. Putin dai, putin primesti; un contabil bun trebuie sa te ajute sa iti minimizezi banii ce trebuie sa-i dai la stat, dar in acelasi timp sa te tina si departe de belele. Un contabil trebuie sa iti fie alaturi de mecanicul auto, unul dintre oamenii apropiati si pe care nu trebuie sa-i uiti de pe nici o lista de cadouri 🙂 trebuie sa te sfatuiasca in toate actiunile tale, nu doar cand ii duci facturile la sfarsitul lunii sa se uite plictisit la ele si sa iti faca actele mecanic. Fa-ti firma, platitor de impozit pe profit si vezi ce cheltuieli sunt deductibile. Odata cu firma vin si cheltuielile suplimentare ce nu le aveai acum; contabilitatea, contributiile sociale personale, impozitele firmei… partea buna e ca o parte mare din cheltuielile ce le ai in prezent, iti sunt deductibile, pentru a-ti mai scadea din profit; orice ai face, iti urez bafta, dar fi constient ca odata pornit pe drumul asta, banii firmei nu sunt banii tai 🙂 nu poti sa ii cheltui pur si simplu, cum iti trece prin cap, cum ai face daca ar fi ai tai
    @SubSoare: te inseli; firma raspunde in limita capitalului social, administratorul raspunde pentru toate tampeniile pe care le-a facut 😉 Adica daca a dat o teapa mai mare de 200 de lei, nu da 200 de lei si scapa 🙂 poate fi executat silit, iar daca face tampenii in acte…invata cum e cu socializarea in spatii restranse 😀

  43. personal am ales SRL, impozit 3% din venituri, eu angajat cu 2 ore/zi, contabilitatea o tine o firma de contabilitatea la care platesc 300 Ron pe luna, si nu am nici o bataie de cap, ei se ocupa de tot (eu le duc doar facturile si extrasele de cont)

    • #65

      @sibianul: si cand se termina anul si treci la 16% ce faci? ca asa inteleg, 3% e primul an, dupa care treci la 16%

  44. am uitat sa precizez: neplatitor de TVA in cazul in care sunt venituri mai mici de 118000 Ron/an

  45. #67

    incepe prin a lua in calcul riscurile:
    micro:
    – capital social 200 ron – te da unu in judecata si castiga primeste 200 ron ca de aia ii spune societate cu raspundere limitata
    PFA:
    – te da unu in judecata si castiga – ai belit belengheru, raspunzi cu casa, masa, pisica, purcel … adica cu tot ce ai pe numele tau

    recomand cum sunt eu:
    te faci micro, 200 ron capital social … in continuare toate sunt optiuni(chestia 3%, 16% etc), amanunte bla bla bla

  46. #68

    Incantator, forum de contabilitate!
    /irony
    Acum, serios, daca activitatea ti-e de o anume natura mergi pe offshore negresit. Contabilitatea pe un an la un SRL iti acopera negresit taxele de infiintare, avocatul si ce-o mai fi in primul an. Apoi vezi ca fabricutzele astea de offshore romanesti umfla pretul. Fie cauta tu jurisdictia, fie vorbeste cu cineva care foloseste deja.

  47. Am avut SRL firma si 6 angajati. Plateam o gramada de taxe pentru ei, nimic nou. La toate taxele alea se adauga impozitul forfetar, si alte impozite…nu-mi aduc aminte acum + contabila. Pentru mine, care eram unic asociat plateam la casa de pensii acelasi procent pe care il plateam pentru angajati dar daca nu aveam un salar fix, fixam o suma pe care o alegeam in functie de nevoile mele de pensie( parca e min 100lei luna). La sanatate nu e obligatoriu ( din ce stiu ) pentru ca nu am platit niciodata si nici nu mi-a venit vreo hartie pe acasa.
    Un prieten are PFA si plateste 500lei lunar la finante (el munceste amenajari interioare). Nu stiu daca are contabil. 200euro/luna pentru contabilitate e mult. Eu am avut o contabila pe care o plateam cu 300lei lunar si am invartit in 2009 cateva zeci de mii de euro. Si la pricewaterhousecooper dai mai putin.

  48. Vad ca multi se bazeaza pe faptul ca daca ai SRL cu 200lei capital social in caz de ceva razpunzi doar cu cei 200 de lei. Cred ca iti faci firma pentru a face afaceri nu pentru a trage tepe nu? SRL are multe taxe, care merg la hotii ce se fac ca ne conduc. In caz ca faci 10000 de euro pe an profit de ce ai plati 16% impozit la banii aia (pentru stat…) ca sa poti face ce vrei tu cu banii tai?

  49. #71

    @geome: mai gandeste-te; odata ce esti administrator, raspunzi solidar cu paguba creata, adica nu doar in limita a 200 de lei

  50. Luna asta am umblat sa-mi fac I. I., am stat cu zilele pe capul celor de ORC si finante cu intrebari.
    Mi-am facut I.I, pot avea angajati si mai multe coduri CAEN.
    Am avut de ales la impozit intre suma fixa, calculata ca 16% din norma, fie ca fac bani, fie ca nu. De anul asta se platese pentru fiecare CAEN, deci imi iesea intre 900-1500 lei/CAEN sau impozit real, adica incasari – cheltuieli= x * 16%. Declari inainte pe un an, iar pana in Mai anul urmator trebuie sa tragi linie cu ce ai facut real. La cheltuieli poti baga multe, asa platesti impozit putin.
    In varianta asta trebuie sa tii contabilitate primara cu jurnal de achizitii si cheltuieli, tu personal sau un contabil, sa ai casa de marcat.
    Indiferent de forma luata daca nu ai (sau nu ai avut anul trecut) venituri mai mari de 118.000 lei/an esti neplatitor de TVA.
    Cheltuieli deductibile direct sunt pana la 1800 lei, dupa care se considera altfel de cheltuieli, ce se impart in timp, ca si amortizare.

  51. #74

    la PFA sunt 2 cazuri. cu cifra de afaceri fia(stabilita de consiliul loal) sau cu CF variabila cea ce presupune sa tii un registru de incasari si plati. la aia fixa imi stabileste imozitul si pot face 1 leu pe an sau 1 miliard de dolari pe an, ca la fel platesc impozit. cum declari tu veniturile si cum te pot ei verifica…. dracu’sa-i ia. daca vorbesti de cas… cine, la ce te obliga?

  52. Interprinde Individuala, daca te intereseaza detalii legate de costuri si acte, scrie-mi un mail si iti dau detalii mai multe.

    • #76

      mi-a placut ce a scris Sv….scurt si la obiect
      Inca o intrebare:e nevoie de calificare ptr. fiecare Cod CAEN?

  53. #77

    I I = intreprindere individuala, asta iti recomand si eu, ca doar nu o sa te apuci de operatiuni de import-export cu produse accizabile pentru acelea s-au inventat off-shore-urile (sau cum draq se scrie)

  54. #78

    @Claudiu … nu vreau sa intru in polemica cu nimeni, dar aici nu discutam de ilegalitati(droguri etc)

  55. companie financiară (microfinanţare) 🙂

  56. nu stiu daca nu s-a postat comentariul meu sau a intrat in moderare, dar ziceam ca dpmdv esti prea mare si prea important sa faci doar un PFA

    recomand o microintreprindere pentru inceput, man 😉

  57. #82

    cine mai zice “salar” ma-sa e curva!

    • #83

      @mesterul: :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

  58. #84

    multumim! multumim!

  59. Ca detinator de SRLl din 1996 actualmente suspendat datorita desteptilor ce ne conduc, eu am vrut sa fac afaceri sa le dau bani dar ei au vrut sa mai aduc si bani de acasa.
    Ca detinator de PFA din 2006 si 2 IF uri de peste 2 ani ma bag si eu in seama.

    Concluzia este daca vrei sa faci o afacere vrei sa ai profit iar statul sa incaseze un impozit pe el. Acum daca tot te apuci de munca ideal este ca afacerea sa iti mearga sa optimizezi costurile si la finalul anului sa cistigi bani. Nimeni nu se apuca de afaceri sa aduca bani de acasa. In plus tu trebuie sa te concentrezi pe ce ai de facut nu sa fi stresat ca au mai dat o ordonanta in Guvern si ca tre sa recodifici codurile caen, trebe stampila patrata nu rotunda, coli alb mat nu lucios cont in banca bla bla.

    Poti lucra ca :

    la negru – din pacate nu se poate sau daca se poate inseamna ca traiesti in anii 90

    SRL= mai multa birocratie = costuri mai mari = controale mai multe = spagi mai mari = legi schimbatoare (miine pot baga iar nu stiu ce impozit forfetar si te-ai scos) = un srl nu il poti inchide doar suspenda sau cesiona catre altcineva =la final mai putini bani

    Fraza cu raspunzi doar cu cei 200 ron capital social cade sau sa raspunda contabila ca ea a scris actele nu merge.

    PFA = mai putina birocratie = costuri foarte mici = controale spre zero = nu dai spagi = un pfa il poti inchide = la final mai multi bani pentru tine

    IF (de viitor cind devii mogul) cu sotia daca tot o iubesti = mai putina birocratie = costuri mici = poti avea angajati = controale spre zero = nu dai spagi = la final mai multi bani pentru tine

    Faza ca te lasa in curu gol pentru ca vei garanta cu toate bunurile cade, nimeni sau poate asa gindesc eu nu se apuca de afaceri sa traga tepe, pentru asta sint profesionistii ce fac firme si dupa ce dau tunuri le vind aurolacilor pe 100 de euro.

    Extra info

    Pragul pentru trecerea la plata TVA este 35 000 euro si se calculeaza la cursul euro din 31 Decembrie 2006 adica 3.3817 ron = 1 euro = 118 359,5 ron

    Pentru PFA poti avea numeroase coduri caen eu in prezent eu am cam 12 dar au legatura cu pregatirea pe care o am. Cel ce a spus ca la PFA ai un singur cod caen gresete.

    In functie de impozitul la norma perceput de ANAF Bucuresti pentru codul CAEN te decizi daca PFA ramine la norma fixa de impozitare (fara contabilitate dar cu obligatia de a pastra documentele fiscale) sau adopti contabilitatea in partida simpla cu 16 % impozit pe venit ce sa poate plati in 4 rate anul urmator

    Cind te apropii de pragul de 30 000 euro sti ce ai de facut 🙂 ii spui sotiei ca o iubesti ca vrei sa faci nu un copil ci un IF 🙂

    Ar fi mai multe de spus si de explicat, eu am scris la mine prin 2009 un articol cit mai explict despre chestia cu PFA urile

    cazare-mamaia-constanta.ro/blog/2009/06/04/pfa-persoana-fizica-autorizata-infiintare-functionare-html/

  60. rromania?
    pentru ce ai alege rromania (asa scriu tu pe blog : rromania).
    Ia vezi ce inseamna un offshore. Iti calculezi veniturile si daca depasesc o anumita suma se merita sa iti faci unu.
    Sa sti ca esti mult mai linistit cu unu si cu un card mastercard gold business in buzunar 🙂

  61. #88

    La Satu Mare, contabila pe SRL e 50 oiro pe luna. Face ea jmekerii, dar nu te scapa de belea. Cu PFA-ul ieshi mai bine daca ai matusha la Finantze. Nu numa’ ca nu trebe sa-i dai bani la Nutzi Udrea, dar la sfarshit de an inca itzi da statul tzie bani. Repet, daca ai matusha la Finantze. Daca nu, nu.

  62. #89

    @geome: nu vorbi fara sa stii; citeste ce spune legea in ceea ce priveste raspunderea administratorului unei societati comerciale; nu vorbeste nimeni de droguri. Pentru conformitate, uite ce a scris si @Razvan Radu

  63. Eu zic sa-ti faci o societate pe actiuni, si dupa 2-3 luni te listezi la bursa. Eu, sigur, voi cumpara actiuni la SC ARHI SA. 🙂

  64. Un PFA poate sa aiba angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata, norma intreaga? Intreb si eu pt. ca contabila ii ia sefului meu de 2 ori banii ( o data pt. PFA , si a doua oara pt. societate) ; societatea a fost infiintata pe motiv ca PFa-ul nu poate face angajari ? Ciudat , nu stiu ce sa cred [nu mai sunt pusa la punct cu legislatia de acum] … auzisem doar de 3%pe venit la PFA

  65. Contabila de la firma face tot(si primara + vine ea la noi sa ia documentele) – 300lei/societate si 150lei/pfa

  66. PFA nu poate avea angajati in schimb IF (intreprindere familiala) unde te poti asocia cu o ruda pina la gradul 4 poate avea angajati si nu doar unul.

  67. Daca iti faci srl, fa-l singur, fara asociat(i). Sunt destule situatiile cand ai nevoie de semnaturile lor si de ce sa te complici ?

  68. #96

    as denumi-o mai exact evolutie economica, nu profesionala. 😀 Ca “profesional” esti exact ca acum vreo 2 ani sau cand mi-am mai aruncat eu un ochi pe aici. Fa-ti firma, dar inregistreaz-o la unguri.

  69. #97

    Eu zic sa mergi pe SRL, in principal datorita raspunderii limitate pe care o ai, raspunzi doar cu capitalul social care va fi probabil 200 de RON. PFA-ul era o chestie pana anul trecut deoarece impozitele erau mai mici, insa de cand BOC s-a prins ca multi lucreaza pe PFA pentru a plati taxe mai mici a introdus aceleasi taxe. Inca ceva, orice ar fi PFA sau SRL ai grija sa ai mai multi clienti catre care facturezi serviciile, pt ca daca ai doar unul, se sesizeaza finantele si iti impoziteaza venitul ca pe orice salariu normal. Asta tot de prin septembrie 2010 valabil. 🙂

  70. legat de impozitul de 3% din venituri, este posibil sa fie valabil doar un an de zile si asta pentru ca legea zice altceva decat se dicuta pe aici:

    www.capital.ro/detalii-articole/stiri/impozitul-de-3-are-o-capcana-se-va-putea-plati-doar-un-an-143182.html

    • #99

      @sibianul: da, am vazut, cred ca o sa ma indrept spre ceva gen intreprindere familiala or smth like that

  71. Exact dilema asta am avut-o eu anul trecut, pe vremea asta. Pana in mai am decis:
    PFA in sistem real, neplatitor de TVA
    Arhi da-o dracu d etreaba.. esti destul d emare, ca varsta vreau sa zic, sa alegi cea mai buna varianta.
    Aceleasi intrebari mi le puneam si eu dar dupa 4 luni de cercetari am ales PFA-ul. Nu esti retardat s anu iti poti tine contabilitatea. Facturi electronice, cheltuieli deductibile d ela gazu` ars in centrala de apartament, curentul de la becu` din baie, taxe la asociatie, cablu`, telefon, internet pana la calculatoare si toate sculele pe care lucrez. 2010 l-am incheiat cu o gaura de peste 2000RON, vorba vine… datorita numeroaselor facturi, bonuri stranse pentru deduceri. In realitate am avut profit, la asta a contribuit si faptul ca eliberezi facturi doar acolo unde nu se poate fara… stii tu ca esti baiat mare!
    Practic ai de completat in registrul jurnal de incasari si plati atunci cand oficial faci vreo tranzactie de cumparare in interesul PFA-ului sau eliberezi vreo factura unui client si mai ai de completat registrul inventar in momentul cand achizitionezi o scula.
    Unde mai pui ca tu singur iti poti da in chirie casa pentru a fi sediu si punct de lucru. Daca te descurci… cu un PFA viata e in roz fata de orice alta forma juridica. Ahh si… nu iti trebuie cont bancar dedicat… poti folosi contul personal… :))
    In concluzie, alege PFA, sistem real neplatitor de tva… pentru ca nu stiu daca faci tu banii pentru a fi platitor de tva. Si chiar de ii faci poti jongla cu alte cheltuieli deductibile cum ar fi tichetele CADOU care tot tie iti raman. :)) Sau daca doresti sa iti iei ajutoare atunci I.F. are relativ aceleasi reguli de functionare cu cele ale PFA-ului.

  72. nu iti recomand pfa stiind ce activitate ai. daca nu esti platitor de tva cel care iti achita factura nu va include tva si nu o va putea deduce. chestia devine o problema cand ai clienti cum ai tu si care au nevoie se inregistreze facturile si sa achite tva. la randul tau, vei putea deduce tva-ul platit pt diferite cheltuieli (toate includ tva). si poti sa mergi pe varianta cu 3% pe venit daca marja de profit e cel putin 20% (s-ar putea sa fie la tine, ai cheltuieli mici fata de venituri). alegi una dintre ele, mergi pe varianta imm cu plata tva la 3 luni, contabilul costa 2,5 mil lei, nu mai multe de 3 mil. a, si la cheltuieli o sai dificultati. stai cu chirie, sa bagi apartamentul pe firma inseamna contract, tva, plimbari cu proprietarul, mai multi bani. daca nu ai punct de lucru nu poti sa scazi curent, internet etc.
    in fine, sunt mult, vorbeste cu un contabil bun si vezi care e cea mai buna varianta. iti recomand srl. a, vezi ca oricum administratorul raspunde cu averea proprie daca falimenteaza ilegal firma, iar tu vei fi admin. 🙂

  73. Aurel eu am PFA din 2006 si emit anual sute de facturi iar pina acum nimeni nu s-a plins de asta. In fond eu cind am decis sa fiu neplatitor de TVA m-am gindit la avantajele pe care le am nu la eventualele dezavantaje pe care poate le pot avea cei pentru care facturez.

    Singurul inconvenient la o firma neplatitoare de TVA este ca nu poate sa cumpere din Europa produse la pretul fara TVA.

    In plus tu ca PFA deduci intreaga suma de pe un bon factura indiferent ca este cu sau fara TVA suma respectiva deci deduci SUMA INTEGRALA.

    In ceea ce priveste varianta de 3% chiar va rog sa adoptati aceasta varianta si mai vedem noi un singur sfat am nu uita ca Statul vrea tot timpul sa fie el in avantaj.

  74. Eu am II (pt veniturile de pe blog) si PFA (fac si traduceri), si urmeaza sa le comasez pe ambele in ii.
    SRL si alte shele – neeee. Eventual microintreprindere, daca manipulezi un pic contabilitatea.

  75. Cred ca SRL e o varianta corecta si ieftina…Contabilul nu-l angajezi cu norma intreaga…ma rog…de el ai nevoie cand predai actele lunare si sa-ti faca situatia….in rest…nici nu auzi de el:). Doar nu ai firma cu zeci de angajati:).

    Cred ca-mi fac si eu SRL

  76. Multe sfaturi date pe aici de parca fiecare ar avea solutia cea mai buna. Lucrurile nu se schimba mult cand discuti cu contabilii.
    Raspunsurile de aici sunt date pe baza experientei fiecaruia dar depinde de specificul activitatii tale. O variabila poate face diferenta asupra modalidatii de organizare si a altor inginerii abordate.

    Eu recomand sa incepi cu PFA, sa gasesti o activitate si norma de venit convenabila intr-o localitate convenabila. Difera norma in functie de activitatea aleasa si localitate. Platesti odata pe an (sau trimestrial daca nu vreti tot) si gata, ceva contabil de care o sa ai mai mult nevoie la inceput, dupa aia doar de siguranta.

  77. #108

    am 27 de ani.vreau sa deschid un pfa.am sanse la cei 10000 de euro acordati pentru tinerii care sunt sub 35 de ani si fac o microintreprindere.ce imi sugerati

  78. #110

    e bine sa-tzi faci o estimare:
    ce inseamna 3% din venit, comparativ cu ce inseamna 16% din profit!
    ex:
    a)venit : 100 lei
    3% = 3 lei
    b) venit : 100 lei; cheltuieli 90 lei; profit 10 lei
    16% din 10 lei= 1,6 lei

    asadar: estimeaza ce vei cashtiga intr-un an de zile, shi estimeaza shi cheltuielile ( aici ai nevoie deun profesionist sa te indrume) shi vezi ce e mai convenabil;

  79. Salut Arhi, Sunt curios pana la urma ce varianta ai ales intre cele mentionate! M-am decis sa demarez si eu ceva, mai e ceva pana acolo, dar as vrea sa stiu ce pozitie ai adoptat tu pana la urma, si cam care ar fi avantajele si dezavantajele din punctul tau de vedere! Multumesc mult pentru timpul acordat!

    • #112

      sosobigman » cred ca voi alege varianta SRL, pentru ca altfel impozitarea e mai mare pe oricare dini variante, daca vreau sa am vechime in munca

  80. Ok, mersi de raspunsul rapid!

  81. #114

    Am de incasat 3000 EUR/luna chirie dupa un teren. Trebuie sa infiintez o firma ca sa pot sa incasez legal chiria. Ce tip de firma trebuie sa infiintez ca sa fie cel mai avantajos?

  82. #116

    Am un teren si vreau sa fac o parcare privata,unde sa angajez un pensionar.Ce societate ma sfatuiti sa fac?

  83. #118

    Vreau un sfat…va rog. pentru prestari servicii / consultanta, ca obiect de activitate, ce este mai bine de deschis? pfa, srl sau intreprindere individuala? multumesc anticipat

  84. #121

    buna, am ceva timp(2luni)de cand ma documentez. am lucrat in uk k si cosmetician, si vreau sa promovez aici un nou tip de bronzare artificiala(fara raze uv), am aflat ca mai sunt cateva slaoane pe ici pe colo in oras care fac, dar fie nu au fost clientii multumiti, fie nu si bat capul , ca abia dupa 6 luni am gas cam ce saloane fac treaba asta. acum initial ma gandeam la un srl d si sa iau alocatia, dar nu prea imi convine, vreau s afac bani din banutzii mei, fara ajutorul nimanui (CINE TE AJUTA, O FACE CU UN SCOP BINE DETERMINAT)IAR CAND E VB DE STAT …. SIGUR NU ARE INTERES SA-TI MEARGA TIE PREA BINE. intrebarea este: ce forma sa infiintez???ma gandeam initial la un srl-d , pentru ca e 3% pe cifra de afaceri(nu depaseste 10000 euro/an) , dar dupa cate am citit, mai ales calcului cu suta de lei m-am razgandit, acum bat intre srl si pfa …. mai exact cam care ar fi avantaje si care ar fi dezavantajele la una si alta … asemanari …. deosebiri …nu caut s afac afaceri sa ma imbogatesc, dar nici nu vreau sa ma angajez sa lucrez 10 ore pe zi cu un venit de 700 ron:(, iar dupa experienta in uk (unde am lucrat self employed) chiar as vrea sa continui, insa in ro, pentru ca nu am alta varianta, am un copil mic, iar tat`su nu ma lasa sa-l iau cu mine…

  85. Salutare,
    Este cineva dintre voi care are castiguri din Adsense? Trebuie platite taxe / impozite pt bani primiti prin Western Union? Daca da, cat si ce forma de organizare(Pfa, II, Srl (Micorintreprindere)) ar fi mai potrivita pentru cineva care castiva aprox 400 Euro / luna?

    • #123

      Chris » pentru banii castigati in strainatate ti se opreste impozit la fata locului. nu trebuie sa platesti nimic.

  86. Din straintate, respectiv Irlanda. E sigur ca nu trebuie platit impozit pt veniturile Adsense? Arhi, este o dispozitie legala la care faci mentiune cand spui asta?

    Mersi

    • #125

      Chris » da, evitarea dublei impuneri, pentru asta se retine impozitul la sursa

    • #126

      @Arhi – tin sa te contrazic.

      @Chris – nu stiu daca mai citesti commentul meu dupa atatea luni; dar poate ajuta pe altcineva care e in aceeasi situatie.

      Veniturile din Adsense sunt impozitabile in Romania. 16% – impozit pe veniturile din strainatate (daca esti pesoana fizica de declara cu 201 pana pe 15 Mai – venituri comerciale.).
      Doar TVA-ul se opreste la sursa (este considerata Irlanda locul desfasurarii activitatii economice). Daca ai resedinta in Romania nu platesti si nu se opreste nici un impozit la sursa in Irlanda. In plus de cei 16% mai datorezi si 6.5%(5.5%) la sanatate (conform legii 95 / 2006) … se platesc retroactiv pe 5 ani + penalitatii.
      Pentru cei 16% se lasa cu “evaziune fiscala” in cazul in care se sesizeaza cineva.

      Eu va recomand sa consultati un contabil daca realizati venituri din Adsense si nu ati declarat nimic la ANAF.

      In Romania nu te anunta nimeni ca ai bani de dat doar cand e prea tarziu – vezi exemplu de la inceputul anului 2011 cu TVA-ul si contributiile la sanate pentru PFA si drepturi de autor.

      O zi buna si succes in continuare.

  87. #127

    salut d-lor !
    vreau sa dezvolt o afacere in familie eu un atelier de tamplarie iar copiii activitate de geodezie cadastru . Ce imi sugerati sa deschid IF, SRL, sau fiecare cu treaba lui ?
    in ce conditii pot benficia de cei 10000 de eur la deschiderea unei societati ?
    va multumesc !

  88. #128

    Sal,

    Am mare nevoie de ajutor/lamuriri. Sunt pe punctul de a renunta la consacratul contract de munca si sa lucrez pe baza de contract de prestari servicii consultanta IT.
    Cum pana acum nu m-am confruntat cu astfel de probleme bineinteles ca dilemele mele sunt nenumarare:
    1. PFA, SRL, Micro sau II?
    2. PFA in sistem real sau norma de venit?
    3. platitor de TVA sau neplatitor?
    etc, etc, etc
    Cine ma poate ajuta? Nu stiu ce decizie sa iau … care forma e mai avantajoasa? ce se plateste catre stat? de exemplu la un contract fixed priced de 3000euro/luna (net) cat si ce trebuie sa dau catre stat… cat trebuie sa fie brutul din contract? Multumesc

  89. #129

    Salut
    Nu va mai complicati cu PFA/II/etc….SRL ofera mai multe posibilitati, taxele nu sunt mai mare decat ale unui PFA, nu mai exista impozit forfetar (deci daca esti pe pierdere nu platesti impozit minim)…nu esti obligat sa ai salariati si sa mai platesti contributii…iar cand activitatea ti se dezvolta poti accesa alte variante.
    Cine are nevoie de un contabil discutam la contabilul@contabilul.info …sper sa nu se considere promovare, pot insa sa ajut contracost
    Sanatate

  90. #130

    In cazul SRL-ului poti scoate bani din firma in scop personal? in cazul PFA-ului nu stiu sa existe aceasta problema … dar la SRL am auzit

  91. #131

    Salut!
    o intrebare: in urma cu 1 luna am infiintat un SRL doar cu sediu social acum astept sa gasesc un spatiu comercial pt un magazin nespecializat pt a face si punctul de lucru, am termen in a pune firma in practica adika daca nu gasesc un punct de lucru intr-un 1 an se intampla cv? acum trb sa platesc la stat cv daca am doar sediul social???

  92. Buna,
    Eu confectionez bijuterii handmade si as vrea sa particip la targuri. Daca eu platesc taxa de participare la organizator, mai am nevoie si de PFA? Cine este responsabil in cazul unui control?

    De asemenea, pentru organizarea evenimentelor, de ce forma legala am nevoie? PFA, SRL, Micro sau II? PFA in sistem real sau norma de venit? Platitor de TVA sau neplatitor?

    Multumesc mult

  93. #133

    Pretul cerut mai sus de acel contabil, respectiv 400 euro lunar, e mult prea depasit…..cred ca exagereaza si “sigur ” iti facea treaba buna de acesti bani.Pentru preturi mult mai bune si consultanta financiar contabila contactati-mape flory_vel@yahoo.com, sunt din Galati.Multumesc!

  94. #134

    Se pare ca din 2012 PFA-urile din IT care erau la norma de venit au cam incurcat-o. Aceasta norma a fost desfiintata si vor trebui sa treaca la venit real.
    Din ce am citit se pare ca la venit real sunt urmatoarele taxe:
    16% din profit – impozit la finante
    5.5% din profit – la Sanatate
    31.3% din profit – CAS(pana acum se platea tot 31.3% dar dintr-o suma aleasa de fiecare(parca minim 700 de lei)).
    Profit = incasari – cheltuieli.
    Nu vad cine si-ar mai face PFA in aceste conditii.
    Info:
    economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-10939349-care-este-impactul-asupra-programatorilor-aplicarii-ordonantei-modificare-codului-fiscal.htm
    si
    economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-10918716-normele-venit-trebuie-adoptate-trimestrul-lea-din-anul-curs-pentru-aplicatedin-2012-vezi-modificari-adus-vineri-finantele.htm

  95. Intradevar sint preconizate anumite schimbari in activitatea PFA urilor nu doar pe codul CAEN de programe informatice dar pina acum nu s-a publicat nimic oficial in MO. Listele cu impozitarea la norma si codurile CAEN vor aparea in Decembrie 2011 iar daca le publica in 2012 posibil sa fie atacate in instanta pentru ca ar fi valabile din 2013.

    Oricum solutii sa fi tot la impozitare la norma nu doar pe programare se vor gasi si in continuare.

  96. #136

    @Cip:In primul articol de pe hotnews consultantul fiscal Gabriel Sincu spune ca nu se plateste CAS daca persoana care are PFA are in acelasi timp si CM.

    Odata cu noile schimbari care au aparut in monitorul oficial legate de codurile CAEN (scoaterea codului 6201 pentru IT) ma tot gandesc care sunt alternativele mele : PFA cu norma reala sau SRL?

    Eu am CM pe un salar minim la o firma din romania si PFA cu norma fixa de venit. Facturez in UE si depun declaratia 390 (transform suma facturata in euro in ron si trec suma pe declaratia 390). Sunt inscris in registrul operatorilor intracomunitari (declaratia 95) si ca si platitor de TVA (declaratia 90) dar nu platesc TVA, doar in momentul in care depasesc 119.000 RON (35.000 euro la monetul aderarii Romaniei in UE).

    Odata cu disparitia codului CAEN 6201 dispare si PFA-ul meu. Prima alternativa este trecerea la PFA cu norma reala unde am de platit 16% impozit si 5.5% sanatate. CAS (31.3%) si somaj 0.5% nu mai platesc pe PFA din cauza ca am carte de munca. Asta inseamna o pierdere in acest moment de 21.5%.

    Acum as avea niste intrebari :
    1. Pot sa deduc ceva din cei 16% impozit?
    2. Exista la PFA cu norma reala notiunea de plata 16% din (venituri – cheltuieli)? Daca raspunsul este DA care este procentul minim pe care trebuie sa-l dai la stat si ce se poate deduce?
    3. In eventualitatea in care se depasesc cei 119.000 RON (datorita cresterii euro la 6 RON) devin platitor de TVA si facturez cu TVA. Se modifica taxele pe care le platesc la stat (16% impozit + 5.5 sanatate + 24% TVA)? Se poate deduce TVA-ul?
    4. PFA-ul cu norma reala are nevoie de contabil? DACA raspunsul este NU care sunt actele pe care trebuie sa le aiba in evidenta si daca exista vreun soft gratis contabilicesc care sa te ajute in aceasta munca.

    A doua alternativa este SRL cu 3% si 16% pe dividende. Din ce am citit eu pe internet am ajuns la urmatoarele concluzii/intrebari:
    1. SRL cu 3% pe incasari este valabil un an dupa care se trece la 16%
    2. Bani din firma se scot mult mai greu decat pe PFA
    3. Contabil OBLIGATORIU

    Dupa mine cea mai buna solutie e CM cu PFA norma reala. Ce ziceti? Fac bine? Daca nu va rog sa-mi dati o solutie pentru ca anul acesta trebuie mers la registrul comertului si schimbat PFA-ul pe norma real sau trecerea pe SRL.

    Multumesc,
    Cristi

  97. #137

    @Cristi: sunt de acord ca nu se plateste CAS daca ai si CM..dar din pacate eu am doar PFA.
    Referitor la intrebarile tale:
    1 – stiu doar ca se poate deduce cam tot ce are legatura cu activitatea ta…mai multe detalii nu prea am din pacate( si eu sunt surios sa aflu exact ce se poate deduce si ce nu).
    2 – 16% se calculeaza din profitul net(venit – cheltuieli) – e valabil si la venit real…doar ca nu am auzit sa fie un procent minim
    3 – eu am depasit plafonul resp, am devenit platitor de tva – dar asta nu ma afecteaza cu nimic deoarece facturez doar intracomunitar( in Romania nu facturez).Taxele nu se schimba cu nimic.
    Daca cineva stie mai multe il rog sa ne ajute. Multumesc.

  98. Imi dau si eu cu parerea din experienta.

    In primul rind nu trebuie sa va sperianti pina nu apare ceva scris in MO nu faceti miscari gresite posibil sa apare intre Craciun si Anul nou sau din 2012.

    Pentru IT daca se va socate codul CAEN vor fi altele ce au legatura cu ele si se pot folosi pentru impozitarea la norma.

    Chiar daca se doreste a se plati CAS la total incasari ii faci sotiei un PFA tu te angajezi la ea si ea invers daca nu are carte de munca si se rezolva problema.

    Referitor la TVA am inteles ca de anul acesta s-au modificat putin regulile si de exemplu daca ai trecut la platitor TVA si doresti se revii la neplatitor sint anumite criterii pe care trebuie sa le indeplinesti, asadar este mai felexibil sistemul fata de cum era.

    Legat de codul caen pe IT poti folosi si unul la norma ce are cit de cit legatura cu IT dar asteapta sa apara lista. In plus verifica definitia codului la ONRC pentru ca M Finante si ONRC au definitii diferite pe acelasi cod.

    16 % impozit la profit (poti aavea cheltuieli sa ai un profit de doar 1000 anual) sau poti fi pe peridere.

    Nu se modifica taxele daca esti plaitor de TVA sau nu, daca tingi plafonul ideal este sa mai faci in IF cu sotia sau un alt membru al familiei daca nu vrei s aplatesti TVA.

    Nu ai nevoie de contabil ti singur contabilitatea in partida simpla (incasari si plati). Sunt destule programe gratis vezi Saga

    Nu ma pricep la SRL dar din experienta iti spun ca vei avea controale si vei cotiza spagi si amenzi.

  99. #139

    S-au publicat pe judetul Cluj normele de venit pe 2012 www.finantecluj.ro/data/pdf/anunturi/2011-12-27_DGFP_NORME_VENIT_2012.PDF. Am observat ca exista la punctul 77 cod-ul CAEN 9512 Repararea echipamentelor de comunicatie.
    In aceast moment sunt PFA cu norma fixa pe codul CAEN 6201 care nu mai exista in lista cu coduri CAEN.
    Munca mea presupune “conectarea/mentenanta/detectarea defectelor/repararea defectelor” echipamentelor de comunicatii (echipamente pentru retele de telecomunicatii de la mobile carriers gen Orange, Vodafone ). Conectarea la aceste echipamente se face folosind calculatorul si in alta tara ( in functie de locatia echipamentul respectiv).
    Aceasta activitate se incadreaza la codul CAEN 9512?
    Unde as putea gasi o lista cu mai multe explicatii legate de acest cod CAEN?

    Multumesc,
    Cristi

  100. Salut

    Pentru a ramine pe 2012 la norma poti folosi si codul CAEN 8299: Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.

    Iti pot da pe mail mai multe detalii.

    Din grupa 951 Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor de
    comunicaţii sunt 2 coduri

    9511 Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice
    9512 Repararea echipamentelor de comunicaţii

  101. #141

    Sal…am cam citit iar parerile sunt impartite si am cam intrat intr-un impas…un exemplu concret….incerc sa deschid ceva legat de amenajari interioare..PFA sau SRL??…..

  102. #142

    buna Pentru infintarea unei crescatorii de gaini, in preuna cu o persoana, ce ne-ati sfatui sa deschidem.
    Va multumim.

  103. #143

    Doresc sa intru in legalitate, sunt fotograf de nunti si anual am 2-3 nunti (2000 lei pe an). Ce indrumari imi puteti da pentru a nu plati statului prea mult?
    1 Ma intereseaza sa platesc cat mai putin anual, costuri anuale cat mai putine.
    2 Solutia de I.I. pentru a angaja un alt coleg pentru al introduce si pe el in legalitate este posibila? ( si el imi aduce venituri de 2000 lei pe an)

    • #144

      rembrand » daca castigi 2000 de lei pe an, probabil cea mai buna optiune pentru tine este sa te reprofilezi

  104. #145

    Eu vreau sa bag in legalitate aceasta activitate, mentionez ca aceastea nu sunt veniturile mele principale

  105. #147

    Ce e mai bine sa-mi deschid SRL sau PFA,
    eu cumpar pe internet produse din UE/in afara UE, nu am volume mari la moment si lucrez deja dar vreau sa legalizez afacerea respectiva.
    Ajutati-ma cum e mai bine in scop de a avea mai putine cheltuieli.
    Aproximativa vanzari pe luna in valoare de 1000 – 2000 Lei la moment .
    O zi buna!

  106. #148

    Salutari! Am si eu o intrebare, sper sa ma ajutati, chiar daca nu are legatura 100% cu subiectul. Vreau sa imi deschid o Intreprindere Individuala, iar denumirea si sigla vreau sa fie cea a firmei pentru care am lucrat pana nu de mult, deoarece SRL-ul s-a inchis. Se poate asa ceva? As putea alege o alta denumire si sigla, doar ca lumea ne cunoaste dupa numele respectiv si nu as vrea sa fac o schimbare.
    Mersi mult!

  107. salutare la toata lumea…sunt si eu un tanar la inceput de drum . si vreau , impreuna cu un prieten , sa imi deschid un salon de tatuaje si piercing…nu prea vreau sa am raspunderi prea mari …sau cheltuieli pe care nu pot sa le duc sau sa ma chinui sa imi platesc chiria… ce tip de firma imi puteti propune ?? va multumesc . si astept un semn 🙂

  108. #150

    Buna ziua. Sunt cadru militar si vreau sa-mi deschid o sala de fitness. Din cate stiu eu nu am voie sa-mi deschid SRL, decat AF si PFA. Pentru AF si PFA am nevoie de specializare ca instructor sportiv sau ceva de genul acesta? In cazul meu care e cea mai buna optiune?

  109. #152

    Am nevoie de specializare pentru deschidera salii de fitness? In cazul If-ului pot sa fiu eu propietar si fratele meu doar angajat (nu vreau sa faca parte decat ca angajat pt ca are restante la banca)?

    • #153

      Raul » in teorie, nu cred. e mai bine sa vorbesti cu cineva care se ocupa de astfel de infiintari, te scapa de multa alergatura si probleme si te costa vreo 400 lei

  110. #154

    ARHI- Multumesc mult pentru sfaturi.

  111. #155

    If-ul imi permite sa vand si racoritoare si produse nutritive in sala de fitness?.

  112. Ma bag si eu putin in seama

    In mod normal la PFA IF sau II ai nevoie de o diploma de specializare pentru domeniul respectiv tu sau unul din membrii II sau IF. Probabil ca daca ai fi terminat Facultatea de Sport nu era o problema.

    Diferentele din II si IF sunt ca la II poti avea angajati, membrii se pot asigura cu o declaratie de asigurare la Casa de Pensii iar contributia la sanatate o platesc in functie de venitul realizat.

    `Propietar` patron sau cum vrei sa ii spui esti doar la PFA si la II la IF sunt cel putin doi membri pina la citi vrei tu singura conditie este sa fiti rude de gradul 4 iar titularul sa puna la bataie diploma de instructor iar daca fratele tau are restante la Banca nici angajat nu poate fi pentru ca ii poat epune oprire pe salariu.

    Pentru el este cea mai buna varianta declaratia de asigurare.

    Mai multe detalii despre PFA IF II gasesti pe cele doua linkuri

    cazare-mamaia-constanta.ro/blog/2009/06/04/pfa-persoana-fizica-autorizata-infiintare-functionare-html/

    blog.iamntz.com/2319/intrebari-legate-de-pfa.ionut

  113. #157

    Buna seara! Ma intereseaza sa deschid un srl cu codul CAEN 46111, dar am cateva intrebari inainte daca puteti sa ma ajutati:
    1. pot face un srl fara sediu social?
    2. cat m-ar costa infiintarea srl-ului?
    3. trebuie sa mi cumpar si casa de marcat?
    4. cum pot plati cat mai putin la stat cheltuieli pentru administrator care va fi si angajat cu 2 ore pe zi?
    5. unde pot gasi un contabil bun in Constanta?
    Va multumesc anticipat pentru raspunsuri

  114. Daca au vrut sa spui 4611 adica Intermedieri in comertul cu materii prime agricole, animalevii, materii prime textile si cu semifabricate ai mai multe variante.
    1 srl are sediu social intr-o baraca un wc dar are sediu social la fel si un pfa if sau ii
    2 taxele le poti afla si la ONRC Constanta dar sunt mai mari fata de infiintarea unui PFA ce te ajunge cu totul la 250-280 ron
    3 casa de marcat ai nevoie in functie de activitatea prestata daca vinzi la persoane juridice nu daca vinzi la bucata persoanelor fizice da. Sunt citeva modalitati de evitare a casei de marcat dar depind de mai multi factori.
    4 toata lumea vrea sa plateasca cat mai putin si vrea sa primeasca din partea statului maxim posibil.
    PFA ul este o varianta
    5 exista un site www.cecar.ro sau undeva pe site ul ANAF Constanta este o lista a contabililor autorizati si a expertilor contabili.

    In cazul unui PFA pe codul caen 4611 in functie de sediul social poti opta pentru un venit la norma si platesti 16 % din 13.000 daca esti din Constanta si de 16 % la 10.000 daca ai sediul in alt oras al judetului.

  115. #159

    Salut! Vreau si eu sa-mi deschid o afacere pe timp de vara in statiuni, activitatea fiind vanzarea de inghetata neambalata si milk-shake. Intrebarile mele sunt: Ce fel de firma sa-mi deschid(care sa-mi fie avantajoasa )? Cum voi putea proceda cu firma dupa incheierea sezonului(avand in vedere ca va functiona doar 3luni)? si Ce cheltuieli implica nefunctionarea ei pe tot restul anului? Multumesc

  116. #160

    As vrea sa in deschi un SRL-D ……… dintrun singur motiv , am inteles ca pentru infintare costa mai putin si toate taxele sunt mai mici. ce ma indrumati ?????? Cu Stima !

  117. #161

    Sunt propietar de II. Mi-am facut acest tip de firma datorita:
    – costuri mici de infiintare
    – nu doream sa am batai de cap cu documentele contabile
    – pot avea angajati si oricate domenii de activitate

    Initial am crezut ca trebuie sa platesc doar 16%, pentru toti idiotii de pe forum o trag ca trebuie sa platesti 16% si nu mai iau in calcul de ex si plata catre CAS (5,5% pe luna) ceea ce inseamna ca pe luna eu trebuie sa achit: 21,5 % din profit (16 impozitul si 5,5 cas) Si platesc doar 21,5% pentru ca sunt si angajat altfel ar trebuie sa mai platesc si pe la pensii (parca)
    Asa ca, luna de luna, din venitul pe care il obtin prin Intrep Indiv, trebuie sa caut mereu facturi ca sa imi diminuez profitul si astfel sa platesc mai putin.

    Varianta de a plati doar 3% din ce venit am este una mult mai buna!!!

    Ce e insa cu acel impozit pe dividente (16%) pe care il platesti la final de an?

  118. #162

    La sfarsitul fiecarui an fiscal poti scoate bani din firma ta…. dividende – profitul il imparti la numarul de actionari.
    Aceste venituri se impoziteaza cu 16% (ca actionar persoana fizica ai realizat un venit impozabil).
    Banii pe care ii are firma in conturi nu sunt ai tai …ca administrator …. sunt ai persoanei juridice respective (firma ta) – acestia trebuie justificati in cazul unui control fiscal. Teoretic …nu poti pur si simplu sa te duci la banca, sa scoti bani din contul firmei si sa-i cheltuiesti in scopuri personale. Banii sunt ai tai … pe persoana fizica (dupa cum spunea si un mare filozof in viata)…dupa ce sunt distribuite dividendele.
    3% platesete firma impozit . 16% tu cand scoti banii pe dividende….daca ii scoti.

  119. #163

    Salutare,

    Am infiintat de curand o SRL, am avut ambitia personala de a nu cere ajutorul nimanui si am reusit intr`un final dupa cateva plimbari pe la Oficiul Registrului Comertului si apoi la Administratia Finantelor Publice.

    Am optat pentru SRL deoarece voi desfasura activitati de constructii si nu prezint incredere ca PFA sau II. De asemenea avand in vedere cifrele de afaceri din domeniul constructiilor am optat sa fiu platitor de TVA de la bun inceput.

    Am tot citit mai sus comentarii de genul “SRL ca raspunederea e doar in limita capitalului social”… Nimic mai fals… rapunderea in limita capitalului social se refera la asociatii societatii. Eu am un asociat (50% eu, 50% el), doar eu administrator. El practic raspunde doar in limita a 100 lei (partea lui de capital social) dar nu are nici putere de reprezentare a societatii (pe romaneste – e nimeni in relatia societatii cu tertii). In schimb eu am puteri depline de reprezentare, dar o data pe an trebuie sa convocam Adunarea Generala Ordinara a Asociatilor, adica sa`i prezint raportul activitatii societatii/rezultatul exercitiului financiar si sa votam o hotarare prin care ma descarca de gestiune pentru exercitiul financiar incheiat. De asemenea, in cazul nefericit in care societatea intra in procedura de insolventa, in urma derularii dosarului eu, in calitate de administrator, pot fi tras la raspundere (si eventual executat silit ulterior) pentru modul in care am condus societatea.

    Ca o concluzie… caulta alti contabili si discuta cu ei… explica`le foarte clar ce activitate vrei sa desfasori:
    – daca facturile emise vor avea valori mici (cateva sute de lei), reprezentand prestari servicii diverse, nu cred ca vei avea probleme cu clientii privind forma de organizare (SRL, PFA, II), vor dori de la tine doar un document prin care sa`si justifice cheltuiala cu tine;
    – daca produsul/serviciul vandut de tine nu implica costuri mari pentru tine, vei realiza automat un profit mare si ai putea alege un impozit de 3% pe venit;
    – daca produsul/serviciul vandut de tine implica si costuri, profitul se va restrange si e ok 16% impozit pe profit;

    Un alt lucru pe care ti`l recomand e sa te gandesti la viitor, unde va ajunge business`ul tau peste ceva timp (5 ani de exemplu)… poate vei dori sa faci un leasing/credit de investitii/accesare foduri dezvoltare si aici o societate care abia s`a mentinut pe linia de plutire nu reprezinta nicio garantie. Traim intr`o societate in care se dau din ce in ce mai multe tepe (si mai ales la nivel mare), un motiv pentru care multe firme (de avocati in special) ofera servicii de stabilire “bonitate” firma si vei avea nevoie de un istoric care sa te ajute.

    Mult succes.

  120. #164

    Se poate deskide un.srl.si sa lucrezi afara.prestand servicii client/austria. It.b.etc/an domeniu industrial?raspunde cineva an gradu?!mersi

  121. #165

    @andrei – Normal ca se poti presta activitati si in strainatate ca SRL. Daca vrei sa prestezi servicii in alta tara din UE va trebui sa te inscrii in Registrul Operatorilor Intracomunitari. Obligatii si declaratiile fiscale vei fi nevoit sa le platesti/depui in tara.

  122. #166

    De 2 ani de zile am un srl si candva m-am lovit de aceiasi problema pentru ca nu stiam ce este mai avantajos pentru mine.idea este ca prima data am intalnit un jurist pe care l-am intrebat , care mi-a recomandat cu mana pe inima ca un PFA este cel mai bun in cazul meu, bazanduse mult pe faptul ca nu am nevoie de un contabil si ca unele taxe nu trebuiesc platite.Binenteles ca 80% am fost hotarat sa imi infiintez PFA dar inainte sa fac pasul am intrebat si un contabil la care am ajuns printr-o cunostinta si omul mi-a spus sincer SRL-ul este cel mai bun si cel pe care il poti tine si pe zero intr-o luna mai slaba in plus mi-a adus o gramada de argumente ca si cum imi pot deduce cheltuielile de la sediul social respectiv apartamentul unde locuiam,pot tine firma fara nici un angajat si ca juristi in afara ca iti infiinteaza firma nu au habar de ei si fac greseli la infiintare pt care oamenii platesc..In fine mi-a parut putin arogant si putin cam scump dar destu de convingator,asa ca am infiintat un SRL.Am cautat un contabil mai ieftin 200 ron la luna aveam pana in 10 facturi pe luna,toate bune si frumoase..Dupa vre-o 6 luni primesc o scrisoare de la Administratia financiara ca nu am platit nu stiu ce taxe si ca mi-au blocat contul, binenteles contabilul imi bagase op-urile in banca dar a omis sa ma si anunte si cand sa nimerit sa nu mai am bani in cont m-am trezit cu contul inchis plus amenda 500 ron plus 100 eur la banca sa imi deschida contul din nou..Acum ce credeti am renuntat la acel contabil si l-am sunat pe primul care era mai scump si il am si in ziua de astazi si nu am avut probleme de nici un fel ba chiar ma ajutat mult sa inteleg sistemul ca sa mai pot economisi pe alocuri..Asa ca in ziua de astazi pt un SRL platesc 350 ron si am in jur de 20-30 facturi la luna si merita toti banii..Am ajuns la concluzia ca trebui sa ai noroc de un contabil bun care te poate scoate din multe..Pentru mine SRL-ul este mult mai bun decat PFA si daca nu as putea deduce din cheltuieli as plati mult la stat …Pe PFA se deduc doar 30% din cheltuieli deci nu ma avantaja..

  123. #167

    Buna ziua,

    Imi puteti spune unde se gasesc acesti contabili care iti explica ce si cum si nu fac probleme?
    Daca poate cineva sa imi lase si mie un contact.

    Multumesc

  124. #168

    Pentru Alexandru:
    Depinde de unde esti. Daca esti din Tg.Mures , ai o sansa sa te ajut.

  125. #169

    Dar pentru un bar in care sa vand atat la 100 de ml dar si la halba etc..ce ar fi bine sa imi deschid? Multe persoane , nu stiu cat de cunoscatoare mi-au sugerat SRL-D! Oricum investitie mica, cheltuieli relativ mici si profit mic! Cunoasteti contabili buni in Galati ca am emotii acum…?

  126. #170

    Fa-ti SRL pretenelos, contabilitatea poti sa ti-o tii si tu. Restu’s caca maca. Nu e nevoie sa iesi pe profit stai tu linistit, poti baga facturi multe, bani in trebuiesc. Ai putea sa iesi pe profit daca vrei sa-ti iei in viitor ceva in leasing mai serios pe firma dar pana acolo mai e, depinde si ce rulaj faci. Daca estimezi de la 100 mil in sus, mergi pe SRL fara probleme, oricum si 50 mil n-ar fi rau pentru un inceput, si vorbesc de profit.Nu platesti TVA, maaaaare lucru. Tre sa-ti bagi mintile in cap prietenas, nu te combina la restul ca nu e de tine, stai linistit.

  127. #171

    La un SRL pot sa imi tin singur contabilitatea? Dar sa depun bilanturile? Nu-s contabil de meserie dar ma descurc