cazan-cupru

Un fost ministru al Transporturilor propune condiţii mai stricte pentru cei care vor să circule în România cu maşini cu volanul pe dreapta. Aceşti şoferi ar urma, printre altele, să facă ore suplimentare de condus şi să obţină permisul într-o ţară în care sensul de mers e reglementat pe partea stângă.

Pentru că, în sfârșit, au rezolvat problema mașinilor înmatriculate pe bulgaria, mașini care nu se supun niciunei legi și știu asta, prin urmare nu le pasă de nicio regulă, parlamentarii au trecut la reglementarea acestei probleme grave, cum ar fi volanul pe dreapta.

Serios vorbind acum, nici eu nu mă simt foarte confortabil când văd o mașină cu volanul invers, pentru că îmi dau seama că există o diferență de vizibilitate. Deși niciodată nu am fost deranjat de asta, mașinile sunt înmatriculate legal, șoferii își asumă ce fac, nu mi-e frică că intră în mine și pleacă, pentru că nimeni nu îl prinde.

Pe de altă parte, sunt profund deranjat de intenția de a legifera stupid și idiotic absolut orice mizerie inofensivă, în timp ce legile de care avem cu adevărat nevoie sunt făcute la mișto, pentru a putea fi fentate de cei ce le propun.

Și dacă nu înțelegeți la ce mă refer, imaginați-vă că englezii ar face o reciprocitate. Nu ai permis de stânga și mașină la fel, nu poți conduce. Doamne, câte strigăte de încălcare a drepturilor omului ar apărea…

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

57 comentarii Adaugă comentariu

  1. Un pretin a plecat in Anglia la lucru. A doua zi dupa ce a ajuns acolo, propritarul unde era cazat, l-a luat de manuta, l-a dus la politie si i-a schimbat permisu. permis default cu A1 si B-ul a devenit permis de anglia, cu A si B, legal, cu adresa de Anglia. Amu pretinu meu, daca isi ia o masina din anglia, si vine in romania, efectiv nu au ce sa ii faca cu legea asta, pentru ca el are permis de anglia deja.
    Daca mai este careva din Anglia p-aci sa confirme cele spuse de mine si inutilitatea legii, va rog 🙂

    • nu stiu daca am mentionat destul de clar, i-au schimbat permisul fara niciun exmamen, fara nici-o intrebare de legislatie. Also to mention, pretinu asta nu mai conduce de cativa ani dupa ce a avut un accident.. i`i frica.. dar ce tare tre sa fii sa meri in anglia si astia sa-ti mai dea o categorie la permis. oare cand s-a intoarce in romania, ii echivaleaza A`u de Anglia cu A`u nostru? that would be awesome

    • #3

      Nu e vorba de categoria A, ci de AM parca, adica ai dreptul sa conduci si scutere 😀
      In UK, permisul tine loc de act de identitate si e mai usor de obtinut, de aceea se inghesuie imigrantii sa si-l schimbe, nu neaparat ca vor sa sofeze…

    • #4

      Categoria A pe care o “adauga” englezul are restrictia: 79(3) Restricted to tricycles. You can drive a motorcycle of a power exceeding 35kW or with a power to weight ratio exceeding 0.2kW per kg, or A motorcycle of a power not exceeding 35kW with a power to weight ratio not exceeding 0.2kW per kg and derived from a vehicle of more than double its power. A motor tricycle with a power exceeding 15kW.
      Daca vrei A fara restrictii, dai examen.

    • #5

      ca exemplificare, ce spanac inseamna chestiile alea?

    • @kmicic, intrebarea mea e, cand vine in romania, si vrea sa schimbe la loc permisu, oare romanu o sa`i puna A pentru ca vede pe ala in engleza A?

    • #7

      @Cetin: adica daca ai B “de Romania” si te duci in Anglia, sa poti conduce trebuie sa-ti schimbi permisul cu cel de UK (si nu la politie cum zice Dan mai sus), in maxim 3 luni de la sosirea-n UK. Apoi englezul considera ca daca ai B “de Romania” esti capabil sa conduci si triciclete si-ti “adauga” categoria A-ul de care ziceam, cu restrictie.
      @Dan: inca nu stiu, cred ca tot B o sa ai pe permis. Cand o sa-mi schimb permisul inapoi in cel romanesc te anunt.

    • #8

      nu nu, nu ai inteles, scuze, ma exprim aiurea. ce motocicleta poti conduce, cu permisul ala? eventual un exemplu…

    • #9

      @dan: confirm eu.

      Poti schimba permisul de RO cu cel de UK cu o simpla cerere la DVLA.
      Dar in conditiile in care legislatia europeana este armonizata pe aceste teme nu vad cum un retard de dambovita ar putea legifera ceva de-a curmezisul …

    • #10

      deci daca ma duc in UK, ca turist, o saptamana, pot sa imi schimb permisul si sa ma intorc acasa?

    • #11

      @Cetin: poti conduce motoare cu pana la 35kW(cred ca nu mai mult de 500cc). A-ul englezesc de care se vorbeste e cam ca un A2…romanesc. Teoretic poti sa-ti schimbi permisul daca esti “turist” pt. o saptamana, practic insa dureaza mai mult (cca. 3-4 sapt, depinde de noroc) insa nu vad rostul unui permis de UK daca esti doar..turist.

    • #12

      Depinde….eu sunt de mai bine de juma’ de an in anglia, am permis de romania si doar cei de la asigurare m-au intrebat pana acum de permis si nu au fost deranjati ca e de romania.
      Am auzit de unele cazuri in care la anumite firme, daca esti sofer, te obliga sa iti faci permis de UK.

      In schimb, la capitolul masini, daca vii aici cu masina din tara esti obligat, daca esti rezident, sa ti-o inmatriculezi pe UK in 2 saptamani (din ce am inteles. Nu stiu exact pt ca nu m-am complicat, mi-am luat masina aici direct). Asta implica MOT (ITPul lor), schimbarea de farurui (sa bata pe partea cealalta) si schimbarea ceasurilor de bord (sa fie in mile). Daca te-a prins ca nu ti-ai inmatriculat-o, iti poate inclusiv aresta masina (nu radeti, a patit-o un prieten).
      Altfel…daca respecti legea nu ai nicio problema

    • #13

      @Arhi: poti face schimbarea de permis doar daca ai dovada de adresa

    • #14

      ma gandeam eu ca nu poate fi atat de simplu:)

    • #15

      in orice tara din UE ti se poate schimba permisul. dar cu o conditie: sa ai rezidenta in tara aia. deci, ca turist nu poti, indiferent ce zice kmicic

    • #16

      Poti sa soliciti in UK preschibarea permisului auto EEC (Ro) printr-o simpla cerere la DVLA in care declari ca esti “rezident” in UK. Declaratia asta o faci in cunostinta de cauza: ineamna ca ai stat cel putin jumatate de an in UK, sau ca macar ai de gand sa faci asta. Desi DVLA si HRMC sunt institutii diferite, rezidenta prespune ca platesti taxe (chiar si pe veniturie deja taxate in strainatate), deci nu ai vrea sa te declari rezident doar ca sa ai permis engelzesc.
      Alternativ, poti sa circuli cu categoria B emisa in EEC (Ro) pana la 70 de ani in UK/ pana cand expira (fiind rezident in UK). Exista zvonuri ca asiguarea ar fi mai mare pentru permis EEC vs UK deci e bine sa-si preschimbi permisul. Acestea sunt doar zvonuri; o discriminare de genul asta nu ar fi legala. In practica, permisul auto UK este util doar ca dovada a adresei in diverse situatii (biblioteca, banca, posibil angajator?, etc)
      Diferenta dintre cele 2 este doar 50 de lire cat costa preschimbarea permisului.
      Un amanunt: cei care opteaza sa pastreze permisul EEC (Ro) si au si categoria C ( si/sau D) au obligatia sa-si inregistreze (gratuit) permisul strain la DVLA in primul an de rezidenta.
      Discutia cu volanul “pe parte cealalta” e de actualitate si in insula. Cel mai bun reglaj la asta se face nu cu legea cu cu piata asigurarilor: Ai masina europeana: asigurarea e de 3 ori mai mare, decat aceeasi masina cu volanul pe mijlocul drumului.

    • #17

      @Tudor: Exista totusi diferente la asigurare, in fucntie de tipul permisului, insa nu sunt semnificative (pe mine ma costa 50-70£ mai putin pe 1 an daca aveam permis de UK).
      Cat despre partea volanului…te rupe asigurarea, intr-adevar, dar ideea e ca te lasa totusi sa o inmatriculezi pe UK (cu modificarile de rigoare)

    • SI? raspunde careva clar? Daca m-am dus in UK, cu AM, B1 si B, l`am schimbat in UK, mi`a dat AM, A, B1 si B (sunt scrise foarte clar pe el, ca in poza asta: www.wvl.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/licence.jpg), apoi revin in RO, si vreau sa-l schimb pe RO, ca nah.. ce categorii imi da politia de la noi? in teorie, voi primi si A-ul nu?
      La cautarea asta: www.google.com/search?q=uk+driving+licence+back&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijl6Xo2JLKAhVCYQ4KHYL-C6YQ_AUIBygB&biw=1920&bih=991 se observa cum toate au si A-ul by default.

    • #19

      Da, acolo toate au A by default (din ce am vazut la cei care si l-au schimbat). La intoarcerea in Ro cred ca il schimba tot in A+B+A1, AM si B1, pentru ca ei nu au de unde sa stie daca tu ai facut scoala pt A sau nu acolo. Atat timp cat e trecut pe permisul de UK, ar trebui sa fie trecut si pe cel de Ro.
      Dar intrebarea e de ce ai vrea sa-l preschimbi inapoi? Unul din dezavantaje ar fi ca la amenzi incasezi si punctele de penalizare daca ai permis de Ro. Daca ai de UK incasezi doar amenda (din ce stiu eu)

    • In cazul asta, un concediu de vreo 2-3 saptamani in UK s-ar putea sa nu imi strice. Tre sa vaz numa daca ma poate rezolva pretinu asta 🙂
      As castiga asa:
      1. o categorie in plus la permis.. care e vro 500 de lei la noi daca nu ma insel
      2. un concediu
      3. scap de frica de a ramane fara puncte/permis (mai am 5 pana mi`l ridica)

  2. #21

    Nu cred ca problema majora a condusului “pe invers” este soferul, ci lipsa de vizibilitate. Te poti numi Titi Haur cu permis luat in GB, tot va trebui sa faci iesiri cel putin riscante pt tine si pt mine, participant la trafic, sa iti dai seama daca poti depasi au ba.

    • #22

      exista niste oglinzi, se numesc oglinzi periscopice, fix pentru asta

    • #23

      Or fi existand, dar nu e ca si cum vezi cu ochiul liber. Mai avem sa punem periscop ca la submarin.
      Deci nope, nu ma incalzeste prea tare pe mine, participant la trafic, ca ala are oglinzi periscopice, tot mi se pare un risc pe care nu vreau sa mi-l asum.

    • #24

      Si apoi se mai pot spune multe despre posesorii acestor masini. Pentru ca una e sa fii turist, sa tranzitezi o perioada scurta o tara unde se conduce pe dos, alta e sa iti inmatriculezi o masina din asta.
      Poti face referire de exemplu la bani. Pt ca de acolo cred ca pleaca tot. Masinile cu volan “pe dreapta” sunt la jumatate, poate chiar mai ieftine de atat, decat cele cu volan pe stanga.
      Nu cumva ajungem vrei nu vrei la intrebarea, bai, nu cumva tun posesor de astfel de masina “pe dos” nu prea iti permiti una normala???? In loc de un Logan cu volan pe stanga vrei sa te afirmi intr-un BMW SH cu volan pe dreapta? Tu ai avea incredere in astfel de persoane ca sunt atat de civilizati in trafic?
      Eu nu prea.

    • #25

      well, eu de exemplu nu am incredere in pustii de 18 ani la volan. mi se par mai periculosi decat un sofer de asta de dreapta. putem sa ii interzicem si pe aia?

    • #26

      Pentru ca aici nu mai intervine scuza gen, “o inmatriculez in BG pt ca nu vreau sa platesc taxe aberante statului roman”.
      Cand inmatriculezi o masina cu volan pe dreapta nu ai nicio scuza in afara faptului ca nu iti permiti una cu volan pe stanga. Taxele sunt la fel, intervine doar pretul de achizitie.

    • #27

      rin urmare, conform logicii tale, nu ai voie sa fii cumpatat cu banii tai si sa dai pe oa masina cat consideri tu ca merita, pentru ca inseamna ca nu iti permiti, deci trebuie sa o interzici. cred ca v-au spalat creierul aia de la dacia acolo.

    • #28

      In ziua de azi toti isi doresc o lege pentru tot ce nu le convine. In scurt timp romania o sa bata la fund si germania, pentru ca oamenii vor legi peste legi. Asa simt ei ca se rezolva lucrurile. Iar apoi vin sa-ti explice cum democratia e de cacat si e FIX la fel cu dictatura, pentru ca o singura familie conduce lumea.

    • #29

      Sa nu exageram cu “cumpatarea banilor”. Fii cumpatat cu banii tai, dar da-mi si mie voie sa nu fiu deacord cu initiativele tale si sa te consider in continuare pericol public, atata timp cat suntem ambii participanti la acelasi trafic.
      In logica asta si cei care circula cu cauciucuri de vara iarna au fost cumpatati cu banii, facand economii, chit ca riscul este si al meu, coleg cu ei de trafic, si celor care circula cu cazane etc.

    • Făcând analogie, când construieşti o casă de exemplu, pe lângă banii pentru construcţia propriu-zisă trebuie sa mai investeşti şi în unele chestii adiţionale gen autorizaţii, proiect, realizarea instalaţiilor la standardele impuse etc.
      Practic dacă nu ai bani pentru toate astea înseamnă ca nu îţi permiţi casa, chiar dacă bani de cărămizi ai.
      Sau în loc de 5 camere îţi faci numai 3, sau în loc de buricul târgului o faci la periferie, sau în loc de X5 cu volan pe stânga îţi iei Logan cu volan pe dreapta. 😀
      E ok să fii cumpătat dar atât timp cât respecţi nişte norme legale ce (teoretic) sunt făcute pentru siguranţa ta şi a celor din jurul tău.

    • #31

      Cred ca e prima data cand dau + pentru George.

    • #32

      Esti zgarcit, eu ti-am dat multe.

    • #33

      Neah, sunt doar dreptaci, iar cum butonul de minus e in dreapta…

    • #34

      “exista niste oglinzi, se numesc oglinzi periscopice, fix pentru asta”
      Oglinzile alea iti permit sa vezi ce e in spate si nu in fata. Cind vrei sa depasesti cu volan pe dreapta trebuie sa iesi prea mult pe banda stinga sa vezi ce vine din fata.

  3. “Un fost ministru… ” – nu știu cum naiba la toți le vine cheful de muncă de abia după ce au plecat din funcție.

  4. #36

    eu am vazut un bmw inmatriculat in Bulgaria si care avea volan pe dreapta. Cred ca p-asta l-au luat la ochi.

  5. #37

    in SUA, Washington, o cunostinta care s-a mutat acolo a dat examen de permis american (avea pe cel romanesc) si l-a luat cu o valabilitate de cativa ani (6 ani parca..); in aceeasi zi a mai venit cu el un prieten englez (cu permis de Anglia) care a trecut examenul dar a primit valabilitate doar 6 luni!
    fara prea multe explicatii..
    sa fie discriminare? bariera de limba.. 🙂

    • #38

      Nu e discriminare, sunt niste tratate bilaterale, niste conventii. De exemplu Canada – Germania isi recunosc si schimba permisele reciproc, Canada – Romania nu.

  6. Cetin, sa fim seriosi.
    Legea se refera la masinile cu volan pe dreapta care se inmatriculeaza in Romania. Nu se refera la turisti.
    Si eu le-as interzice dreptul la inmatriculare de-a dreptul. Statistica oficiala zice ca 90% din aceste masini au fost implicate in accidente.
    Cit despre astea cu numere de Bulgaria, exista solutii, dar nici o autoritate nu vrea sa se lege la cap. Asa ca dau legi in dorul sulii.

    • #41

      cum ziceam, sentimentele mele sunt impartite. nu imi place legiferarea de dragul legiferarii. 20 de ore cu un instructor? ma duc la un nene de asta, ii platesc cash jumate, el imi da adeverinta, ura si la gara. ce s-a rezolvat, in afara de o cheltuiala in plus?

    • #42

      Intrebarea mea este: unde au fost implicate? In romania sau UK/IRL?

      Intreb pentru ca un samsar evreu de acolo mi-a povestit ca sunt multi romani care vin si iau masini de la el. Bajatul asta cumpara rable trosnite (unele dauna totala) si apoi le reparau si le vindeau la preturi accesibile (incepand de la 7-800£), pe post de masini bune. Si romanii, cand vedeau ca isi pot lua masini incepand de la 700£, cumparau o gramada fie ca sa le revanda, fie ca sa le foloseasca, fie ca sa le vanda pe piese.

      Si da, se vedea clar ca erau trosnite calumea

    • @Mishu statistica data de RAR sau cine stie ce autoritate care a venit cu ideea se referea la masinile inmatriculate la noi.
      Eu prefer sa am de-a face cu boul de 18 ani care are volanul pe partea care trebuie decit cu boul de 18 ani cu volan pe dreapta.
      Oglinzi, cursuri, caca. Astea nu vor rezolva nimic niciodata.
      Cit despre reciprocitate, da, sint total de acord ca UK si alte tari cu astfel de masini sa nu permita inmatricularea masinilor cu volanul pe stinga. Total de acord. Tranzitul e alta treaba. Si in plus, aparent astia cu volanul pe stinga sint implicati in mult mai putine accidente pe la ei pe acolo. Statistic vorbind.

    • #44

      E intr-una din regulile EU ca trebuie sa se poata permite inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta si in tarile in care se circula pe dreapta, singura chestie ce trebuie facuta e sa se converteasca farurile.

      Ma rog, cand capetele luminate de la EU a venit cu regula asta, n-au luat in calcul hoardele de romani care-s dispusi sa cumpere o masina SH de 20 de ani si 50k de mile, fosta proprietate a unei batranici, care o folosea doar duminica, sa mearga la biserica cu ea.

  7. #45

    Pentru ca da, aceasta conexiune mi se pare, evident, corecta si logica !
    pana si zeii se ocupa cu cate un singur lucru pe rand, pana la finalizare. Clar este ca exact asa trebuie sa ne ocupam si noi de chestii ! ca si cum am o singura entitate ! lupta pe mai multe fronturi, pentru o singura entitate, fiind insasi definitia nebuniei.

    Acum, na, sa nu ma intelegi gresit… nici eu nu as permite inmatricularea in RO autoturismelor cu volan pe dreapta… si nici alea de BG nu intra-n mine ca si cum ar fi lubrifiate… Doar ca… de cand cu acest arhiblog.ro, ne-am schimbat cam mult stilul.

    Cat despre parerile in legatura directa cu traficul, de ce nu l-am lasa pe Vali ?!

  8. #49

    Nu lege ci clasa de risc speciala pentru asigurare..
    Cum e in toata lumea normala!
    Oglinzile periscopice nu sunt pentru volanul pe partea opusa pentru instrucorul care are nevoie de vizibilitate pe langa sofer.
    In plus, oglinzile periscopice asigura vizibiliate mai buna aspura partii din spate su nu asupra partii din fata.
    Intrarea in depasire si virajele sunt mai periculoase intr-o masina cu volan invers. Spun asta din experienta condurerii unei marini europene in UK timp de jumatate de an. De exemplu: la intrarea in giratoriu acolo unde in mod mormal trebuie doar sa misc privirea ca sa ma asigur; la o masina cu volanul pe partea cealalta trebuie sa-mi rotesc capul (si sa ma aplec in fata daca am pasager) ca sa fac acelasi lcuru.

  9. #50

    Eu am permis de 8 ani și locuiesc în .fr de 13 ani. Nu mi-aș schimba permisul românesc pentru nimic în lume:)

  10. numai la noi se dau legi tampite din cauza ca nu sunt in stare in 25 de ani sa construiasca ceva drumuri decente si niste autostrazi.Oricine poate conduce orice masina in ue ,respectand legile locale ,eventual sa ai si stickere pe faruri daca se schimba pozitia volanului, timp de 90 de zile, parca.

  11. #54

    Total off-topic : cazanul ala din poza e mic pui de incubator.

  12. #55

    Nici mie nu imi place ca fiecare se trezeste dimineata si se gandeste ce lege sa mai dea… insa de la o vreme am observat ca majoritatii colegilor de asfalt le lipseste bunul simt, omenia, etc. Ca instinct de conservare sau mai mult sa-l salveze si pe altul…deja sunt de domeniul SF.
    Si poate o lege tampa sau absurda mai baga mintile in capul unora, ca sa astepti din partea lor sa se destepte…nu apuca viata asta

  13. Citesc numai prostii in comentariile la articolul asta….

    Pentru clarificare:
    1-in Anglia nu poti sa-ti iei permis de UK la schimb pentru unul UE decat dupa 6 luni de stat. Poti sa minti pe aplicatie dar te prind ca nu-s imbecili, au baza de date de la granita.
    2-daca nu ai permis de UK, asigurarea te sparge! E nu de 3 ori ci de ZECE ori mai mare! Da, este ilegal ce fac ei dar ii doare-n cur. Poti totusi sa tipi la ei si sa-i ameninti cu judecata si ei iti spun ca aici e Anglia si nu Europa dar pana la urma o lasa moale. Cel mai bine, vezi punctul 1

    Ca sa clarific lucrurile, o asigurare decenta, dupa ce dovedesti cel putin 5 ani de “no claim bonus” cu o simpla copie dupa asigurarea din Romania, nu ar trebui sa coste mai mult de 300-400 de lire pe an. Casco. In Anglia nu e mare diferenta intre Casco si RCA si chiar merita sa ai CASCO cu toate extra-urile pentru ca de exemplu, daca te loveste unul usor in spate si faci pe nebunul si chemi ambulanta, primesti doar pentru asta un cec de 400 de lire 😉 Pentru “pain and suffering” mai primesti cel putin inca 2000 de lire. Asta fara sa consideram plata pentru pagubele la masina (daca nu a fost vina ta, bineinteles)!
    3-Da, se da A-ul cu preschimbarea permisului romanesc in permis englezesc, daca ai mai mult de un naumit numar de ani de condus. Nu, nu merge sa vii “turist” 2 saptamani si sa faci manevra decat daca ai pe cineva aici, vii prima oara, iti faci cont la banca sau nin, pleci inapoi si revii dupa o vreme…ma rog
    4-da, poti sa dai mu3 la politia romana cu permis din orice alta tara din afara pentru ca-si asta o stiu putini-militianul roman nu are voie sa interactioneze cu cetateni straini fara aprobarea unui sef cu grad cel putin de maior! De-aia, cand arati permisul de UK spui si ca esti cetatean UK 😉 Stiu lume care a plecat fara amenda dupa ce i-a prins beti-morti!

    • #57

      Aici te inseli destul de grav. Bine..depinde si de ce zona a Marii Britanii vorbim (ca wales mai difera ca reguli de anglia si de scotia). Am zeci de colegi de munCA CAre si-au schimbat permisul cu de-ala de UK in mai putin de 6 luni (unii doar ca sa aibe proof of address). Nicio problema ulterioara.

      La partea cu daunele si ce primesti de la asigurare depinde de ce asigurare ti-ai facut. Daca ti-ai facut de-aia basic nu mai primesti nimic pe langa dauna de la masina. Plus, depinde daca ai franciza sau nu.

      Asigurarea e mai mare cu 50-100£ daca ai permis de UK. Iti zic si din experienta mea si a mai multora.

      Si da, acolo ai by default casco+rca (ceea ce e misto ca nu mai stai la tiganeli de-alea gen ala are asigurare la astra sau carpatica sau euroins, nu-mi da serviceul masina decat peste x luni cand fac aia plata). Tot din experienta iti zic, ca m-a trosnit unu’ si am avut un pic de bataie de cap (tot raul inspre bine, ca macar am aflat cum functioneaza chestia cu asigurarile din toate punctele de vedere)