Am citit un comentariu ieri și mi-am adus aminte de chestia asta. Clasica coadă la bariera de trecere la pod la Fetești. Taxa aia o poți plăti la orice benzinărie din românia. Oricând. Poți plăti la tine în Ardeal, bagi bonul acela prețios în portofel, conduci până la bucurești, saluți civilizația, după care pleci la mare. Poți trece direct pe la pod, no problemă.

POȚI PLĂTI CU 12 LUNI ÎNAINTE!! ÎȚI POȚI PLĂTI, ÎN AVANS, TOATE TRECERILE ESTIMATE PE UN AN!! Și mai șmecher, ai voie să treci direct și să plătești, ține-te bine, a doua zi până la ora 24, adică 12 noaptea, pentru cititorii din vest. Nu mai zic de opțiunea de plată prin SMS, că deja sunt filme proaste. Și totuși, la benzinăria de dinainte de pod și la pod e coada morții, formată din români care vor ei să plătească cash și să aibă biletul DE ACOLO.

Dar mai sunt și alte trimbulinzeli de genul.
Românii care stau la coadă la Digi ca să plătească internetul, deși e internet, pot plăti online factura. Românii care stau la coadă la poștă ca să plătească factura la Vodafone. Românii care te roagă să le ții rândul cât continuă ei cumpărăturile prin magazin. Românii care vor neapărat să plătească la casieriile Enel, inexistente, nu la automate.

Stau și mă gândesc, care e baza acestor urticarii mentale? De ce ai face așa ceva și de ce ai refuza orice avans tehnic, doar pentru că mă-ta plătea factura de mână la poștă?

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

55 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Sunt intrebari retorice, chiar au un iz de filozofie fina.

  2. #4

    Sau români care scot toți banii de pe card, când le intra salariul, pentru că ei cred că banii lor sunt mai în siguranță la ei decât la bancă

    • #5

      OK. Si SMS-ul? Ca platesti luna urmatoare in abonament. Sau iti ia din banii de pe pre-pay.

    • #6

      sau mosu roman care merge la banca, dizolva depozitul, i se dau banii si instant ii da inapoi pentru alt depozit pentru ca el a vrut sa vada “daca chiar mai au banii lui”…

    • #7

      neincrederea in banci mi se pare totusi o deprindere sanatoasa. nu le-as plange de mila.

    • #8

      Am cunoscut romani din “servicii”, care isi scoteau toti banii de pe card in ziua de salariu, si se mandreau cu asta, “ca sa nu se vada pe unde ii cheltuie”. Banuiesc ca ei au cerut plata cash la Bolt 😀

    • #9

      Daca ii folosea pt minore e de inteles

    • Ai de plătit rate la credit? Nimic mai simplu: te duci la ATM și scoți banii. Intri în bancă și te duci la facturel. Bagi banii înapoi în aparat. În tot timpul ăsta tu ai telefon șmecher în mână și ai internet banking.
      Plus: ai de platit o rată de vreo 1500 de lei. Ai s o plătești cu cupiură mică, așa cum ti a dat o ATM ul (care probabil e alimentat doar cu 10/50/100/200 și tu scoți 2000 in bancnote de 50). Stai și bagi bancnote una câte una. In timpul ăsta, in spatele tau mai așteaptă 10 sa facă același lucru.

    • #11

      @RAIDER, mi-aduci aminte de vremea cand au montat primul bancomat in cladirea telegrafului si ajunsese banca sa trimita masina blindata in ziua de salariu, ca golea turma bancomatul de cateva ori.

    • Poate ai vreo legătură cu un ATM la care nu mai remarci manevra asta. Țin să te anunț că în orașe mai mici unde există convenții la fabrici gen Leoni sau Draxlmaier, ATM urile sucursalelor se alimentează și acum de 2-3 ori.

    • #13

      Exact din motive de siguranță scot ei toți banii de pe card. De altfel fiecare dintre noi rămânem cu cel puțin 1000 de coco în fiecare lună și ne permitem sa stea acolo să facă pui. Dacă lucrezi la stat atunci s-ar explica comentariul.

    • #14

      sincer nu am idee cum mai alimenteaza astia bancomatele, ca singurele dati cand scoteam ami mult de 40 de lei (asta ca sa il fortez sa imi dea bancnote mai mici de 50) sa am si eu de ciunga in buzunar era o data la 2 luni cand plateam intretinerea. da cica de acum o luna se poate si prin transfer bancar…

      oricum ideea era ca acolo nu lucra talpa ci ingineri, directorasi, chestii ‘naltute… si stateau la coada exact ca in titlu :))

  3. Pentru socializare rurala / locala si oftat dupa era comunista.

    PS. Cu ocazia indrumarii unui sef despre cum sa setezi DDNS pe contul RDS (necesar pentru configurat VPN-ul), aflu ca plateste (factura) in continuare la casieria RDS de cartier… pentru ca asa s-a obisnuit. #creaturesofhabit

    • #16

      O fi vreo bunaciune la casierie, si merge omul sa-si clateasca ochii…

  4. #17

    De acord cu tine (am si uitat ca se poate plati la benzinarii).
    DAR.
    Bulgari. Podul ma-si dinspre Ruse. Se fac cozi de 4 kilometri pentru ca desteptii aia nu pun casele langa masini. Ajungi acolo, o scoti din viteza, frana de mana, te dai jos din masina, faci 4 pasi, platesti, astepti si iei fituica, te intorci in masina, frana de mana, o bagi in viteza si pleci. For every-fucking-car. Oamenii rai zic ca ce, mi-e lene sa ma deplasez. Nu mi-e lene, dar deplasatul ala de 10 secunde * fucking 500 masini per casuta d-aia si deja ai intarziat coada cu o ora juma.
    Ca sa nu mai vorbesc de lucruri sfinte gen stii ca trebuie s-o platesti, vino dracu cu fix 4 leva sa nu mai astepti si rest.

    • #18

      www.bgtoll.bg/ro/rovinieta-electronica
      S-a rezolvat si asta. De anul trecut chiar au trecut la on-line si cozile erau pentru ca aia la ghisee faceau atat de multe incat le baga capcha de le greseau pe banda rulanta. Asta ca idee sa nu uit eu. :))
      Erau muisti bulgarii la faza cu plata. Nu acceptau in leva. Doar euro sau lei. Mai luau ceva la cursul de schimb.

      Cat despre taxa de pod, corect, e aiurea. Dar in perioada asta oricum ai da-o tot aglomerat o sa fie.

    • #19

      wtf , nu mi aduc aminte de asa ceva

  5. #20

    Poate pur și simplu sunt singuri și simt nevoia de companie umană.

    • Nici vorbă, simt nevoia să se plîngă constant şi au nevoie de material proaspăt.

    • #22

      Crezi? Și cu melancolia însingurată a acestui biet popor obidit cum rămâne?
      Maithun, fin etnopsiholog

  6. #23

    Subscriu la toate in afara de plata internet. Voiam sa descarc factura pt a plati cu George dar in momentul descarcarii facturii iti cere acel captcha sau pizda masii care normal, indiferent de cate ori l-am bagat corect dadea eroare; asa ca tup tup la ghiseu

  7. #24

    cand lucram la banca ma minunau oamenii, tineri, 30-40, care luau salariul pe card, scoteau banii la ATM si ii depuneau la ghiseu, in acelasi cont, pentru rata. Desi le explicam ca au un comision de retragere complet aiurea si ca banii se trag automat, trageau intr-una cu “ce-i in mana nu-i minciuna, sa fie siguri”

  8. #25

    Bre, netu’ e pentru pornache si fb!
    Si cred ca am fi surprinsi sa vedem citi inca n-au abonament si incarca 5 euro pe cartele

  9. Foarte multa lume cu abonament la net nu ia salariul pe card.

  10. #28

    Hai sa ti raspund simplu: tata e pensionar si asa isi face un rost zi de zi. Plata(fizica) a facturilor a devenit prima grija a casei, desi nu sunt probleme financiare…

  11. #29

    Dar cu ce deranjeaza coada de la benzinaria de dinainte de Fetesti ? Sau faptul ca o gasca de oameni aleg sa stea la coada pe banda unde se poate plati cash ?
    Treci mai departe, platesti prin SMS si asta este.

  12. #30

    Din ardeal fiind, ca să bag bonul ăla prețios în portofel trebuie să mă gândesc de două ori.

    • #31

      Daca esti din ardeal, o iei mai bine spre vest, asa chiar ai sansa sa saluti civilizatia.

  13. #32

    Simplu: frica. Fix cum supravietuitorii din lagarele de concentrare aveau tendinta sa ascunda mancare de frica sa nu ramana fara, asa si oamenii astia aleg optiuni care le calmeaza anxietatea in legatura cu banii/lipsa lor. Poate au patit-o. Poate au auzit de la altii ca au patit-o. Poate stau intr-o tara unde tot felul de lucruri se pot intampla, si incearca sa minimizeze riscul de a fi ei insisi victime.

    Eu sunt absolut genul care plateste tot online si are incredere in sistemele informatice ale diverselor companii si institutii. Ei bine, ieri am stat la telefon de 15 euro cu o minunata linie aeriana care imi anulase 12 bilete de avion, dus-intors, fara sa anunte si fara sa returneze banii pe care ii platisem constiincios, la timp. Mi-am dat seama strict intuitiv ca ceva pute. Ca prin urechile acului, biletele au putut fi re-confirmate, dar nu inainte de a fi nevoita sa ridic tonul, si sa zic specific ce trebuie sa faca, fiindca don’soara de la telefon ajunsese la stadiul “Pai nu stiu…”.

  14. #33

    Pentru rovinieta si treceri pod poti folosi app-ul eTarife, pt “buvinieta”, app-ul BGTOLL. Sunt ok si te scutesc de efort suplimentar.

  15. #34

    cardu ii instrumentu lu satana si daca faci plati pe net, te va urmari google si va stii tot despre tine. plus ca mai sunt hackerii care iti vor banii si abia asteapta. Cand auzi asa ceva de la oameni cu cifra zecilor maxim 3 la numarul de ani, mai ca iti vine sa iti faci cruce

  16. #35

    Același fenomen în Croația. Autostrada se achită la ieșire, cu card, numerar sau ENC, un dispozitiv wireless preplătit, pentru care ai bandă separată și treci de bariere în 3 secunde. Erau cozi de 3 km pe benzile alocate celor care nu aveau ENC.
    ENC se procură în 10 minute, dacă ești informat.

  17. #36

    “ora 24, adică 12 noaptea, pentru cititorii din vest”

    Nu pentru că sunt din “vest” sau că m-aș fi atacat (îți cunosc deja demult aversiunea față de tot ce înseamna Timișoara, și pot înțelege că ai motivele tale), ci doar de dragul de a lămuri lucrurile: nu există ora 24!

    Da, ziua are 24 de ore, la fel cum ora are 60 de minute sau minutul 60 de secunde. Dar cum am convenit că numărătoarea o începem de la 0, după secunda sau minutul 59, vor urma mereu secunda sau minutul 0, nu 60, urmată de o incrementare a unității anterioare. Așa și după ora 23:59:59, va urma mereu ora 00:00:00 și niciodată ora 24:00:00, urmat de incrementarea zilei. Așa că dacă nu spunem niciodată “secunda 60” (a minutului), “minutul 60” (al orei), nu văd de ce am spune atunci “ora 24” (a zilei).

    Mă bucur că am lămurit asta, acum să curgă cu minusuri pentru că m-am obosit să explic ceva atât de banal și care oricum nu prezintă interes, pentru că toată lumea a înțeles ce ai vrut să spui și asta e tot ce contează 😛

    • #37

      ahahahahahahahahahahaha

    • #38

      Nu există ora 24, deși ziua are fix 24 de ore, sau 23h și 60min… sau 23h și 3600s…
      Carevasăzică numărătoarea o începi de la 0 și se terminnă tot acolo. E ca și cum ai spune că o virare la 360 de grade e un nonsens, fiind egală cu una la 0 grade, intervalul dintre considerându-l inexistent.
      Când setezi modalitatea de afișare a ceasului ai opțiunile 12 h sau 24h, nu 12h sau 0h. Că ora 24 coincide cu ora 0 a zilei următoare, orologiul neafișânsu-le pe amândouă în același timp, nu înseamnă că ora 24 nu există.
      În schimb spunem „în ceasul al doisprezecelea”… adică un eventual ultimatum se termină la jumătatea zilei 🙂

    • #39

      prima ora a zilei incepe la 0:00:00 si se termina la 0:59:59. incepand de acolo ai ora 1 si ceva, adica a trecut o ora si ceva din ziua respectiva.
      pastrand logica, de la 23:00:00 la 23:59:59 este ora a 24a care se incheie o data cu momentul in care incepe ziua urmatoare.

      care va sa zica ca ora 24 coincide perfect cu ora 0, corecte fiind amandoua, infunctie de context. in cel de fata… 24, pentru ca daca zici 0, deja se schimba data si vine amenda.

    • #40

      @dan: nu ai înțeles sau ai omis probabil din comentariul meu partea cu “urmată de o incrementare a unității anterioare”.

      Ora 24:00:00 nu există, punct. Aia e deja ora 00:00:00 a zilei următoare (incrementăm, deci, ziua, da?)

      12h/24h definește sistemul de numerație folosit, sau dacă vrei o analogie cu matematica, baza de calcul în care lucrăm. Îti aduc aminte că în baza 2 se lucrează cu 0 și 1, în baza 10 cu cifrele de la 0 la 9, în baza 16 (hexa) se lucrează cu 0-9 și literele A-F, unde F corespunde lui 15, nu lui 16. Tot așa si 12h = 1-12, 24h = 0-23.

      Da, sistemul 12h e o excepție pentru că nu pornește de la 0, ci de la 1. Astfel vom avea ora 12:30 AM/PM de exemplu (motiv pentru care și ceasurile analogice sunt numerotate 1-12). Dar in 24h, pornind de la 0, așa cum am mai spus, nu vei avea niciodată ora 24:00, pentru că asta ar presupune automat că există și ora 24:59, și nu există. Și nu, nu ai putea nici să treci de la 24:00 automat la 00:01.

      Uite și un exemplu, la o căutare rapidă pe google:

      “Here’s how to convert time on a 24-hour clock to the 12-hour system:

      From 0:00 (midnight) to 0:59, add 12 hours and use am.
      0:49 = 12:49 am (0:49 + 12)

      From 1:00 to 11:59, just add am after the time.
      11:49 = 11:49 am

      From 12:00 to 12:59, just add pm after the time.
      12:49 = 12:49 pm

      From 13:00 to 0:00, subtract 12 hours and use pm.
      13:49 = 1:49 pm (13:49 – 12)”

      @theblack
      “care va sa zica ca ora 24 coincide perfect cu ora 0, corecte fiind amandoua”

      Nope, nu au cum să fie corecte amândouă și cu atât mai puțin să existe amândouă, din motivele de mai sus.

      Nu există ora 10:60, există doar ora 11:00. Nu de alta, dar dacă mai adăugăm și secundele ai încerca probabil să mă convingi că ora 10:60:60 e totuna cu 11:00, când de fapt e 11:01:00. Și chiar dacă am scrie 11:01:00 ca fiind 10:60:00, tot nu ar fi acceptabil pentru că asta ar presupune automat că la secunda următoare va fi 10:60:01 și nu 11:00:01, ceea ce clar ar fi o aberație. Aceeași analogie se aplică și în cazul trecerii de la 23:59:59 la 00:00:00, și NU de la 24:00:00 la 00:00:01.

      Hope it makes sense now… 😀

    • #41

      tu te legi in continuare de niste conventii de notatie ignorand cu gratie realitatea ca o zi are totusi 24 de ore (sau 1440 de minute sau 86400 de secunde sau orice alta subdiviziune, oricat de fina ai vrea pana la planck) care trebuiesc sa se desfasoare complet inainte de a putea trece la ziua urmatoare.

      sau altfel spus cursa de 100 de metri are 100 de metri nu 99.99. pe un produs de 24 de lei platesti 24 de lei nu 23.99 (bine, in romania de obicei pe un produs de 23.99 platesti 24, dar asta e deja alta poveste).

    • #42

      @theblack: OMG, ăsta e argumentul tău?! Păi înseamnă că mi-am răcit gura de pomană, dacă până acum nu ai înțeles că 23:59:59 e fix a 86.400-a secundă a zilei, adică ultima, din cauză că numărptoarea începe de la 0, și nu de la 1.

      Mă bucur că ai dat exemplul cu alergarea. Dacă la cursa de 100m, 0 reprezintă punctul de start iar primul metru alergat se numără abia la 1, al doilea la 2, al 100-lea la 100…când vorbim despre ceas, secunda 0 reprezintă în sine o unitate, o secundă “plină” (adică 1000 de milisecunde, dacă vrei – da, tot de la 0 la 999 le mumărăm și pe alea). Și atunci dacă secunda 0 o numărăm ca fiind prima secundă din zi, iar secunda de la 23:59:59.999 a 86400-a secundă, logica ar trebui să îți spună că după asta se schimbă ziua și o luăm de la capăt cu 00:00:00.000-00:00:00.999, fiind prima secundă a zilei următoare.

      Dacă nici anum nu e clar, găsește tu te rog un ceas digital care să afișeze ora 24:00:00 pe display și postează aici o poză sau un screenshot…

    • Să-mi iau popcorn. 🙂

    • #44

      pana mea, cand e greu, e greu… ora 24 se desfasoara elegant de 23:00:00 la 23:59:59. acolo se incheie si in perioada infinitezimala (sau poate vrei sa o dam in zeno, ca e o moda acum) in care se trece la 0 a urmatoarei zile se incheie si ziua. aia e ora 24 la care se refera legea si cetin.

      dar aparent intervalele sunt o chestie complicata. i bow!

    • #45

      cateodata stau si ma intreb, voi realizati cat timp si energie pierdeti in infruntarile astea?:)))

    • #46

      @theblack: e o diferență subtilă, care aparent ție îți scapă, între “ora 24” și “a 24-a oră”. De exemplu cifra 5 e cea de-a 6-a cifră din sistemul zecimal, dar cifra 5 nu se va identifica niciodată, nici măcar pentru o “perioadă infinitezimală” cu cifra 6.

      Să presupunem că ziua ar avea doar 6 ore, ca să fie mai ușor. După ce se încheie cea de-a 6-a oră la 5:59:59.999 ar urma 00:00:00, și nu 6:00:00, pentru că atunci “ora 6” ar fi cea de-a 7-a oră dintr-o zi care are doar 6 ore, ceea ce e o aberație logică la fel de mare cu a spune “ora 24”, care nu poate să existe pentru că automat asta ar face-o a 25-a oră din zi.

      Dar eu renunț aici, că vorba lui Arhi, nu merită timpul și energia pierdute…

  18. #47

    Da ,si eu stau la ghiseu la digi pt.ca nu am card,la electrica platesc cu bancnote la scaner si jur ,zici ca sunt singurul care stie de aparatul ala.

  19. Tocmai citeam dimineta pe twitter de unul, ca l-a tarat ma-sa la autocar cu 2 ore inainte, ca pe vremea lui ceasca. Poti scoate omul din comunism, nu si comunismul din om.

  20. #49

    Inainte de-a aparea aplicatiile eon pe mobil. Factura platita online din cont in luna ianuarie. La mine arata totul ok. In mai vine echipa si-mi taie gazul. Ca n-am llatit factura din ianuarie, chiar daca ulterior le-am platit pe toate. Ca ei trimit mesaje pe mail, mesaje ajunse in spam si eliminate a doua zi. La cat stres am avut in zilele urmatoare prefer totul scris, listat. Ma pis pe sistemele moderne daca nu ne protejeaza de abuzurile furnizorilor monopol.

  21. #50

    si eu tot din vest.
    deci cum, 12 noaptea alaltaieri sau poimaine?
    Multumesc.

  22. #51

    Nu stiu daca ajunge cineva sa citeasca pana aici comentariile dar…

    Eu am cont la ING, credit la BRD. Ca sa depun la BRD bani in cont prin transfer bancar, mi se ia comision 4 lei. Nu am chef sa platesc comisionul ala.
    Asa ca ma duc la orice BRD (sunt peste tot), ma duc cu cardul meu de ING si scot bani de la bancomatul BRD din fata bancii, fara comision pentru mine (clientii BRD platesc comision sa scoata bani din bancomatul propriei banci), intru in banca si dau banii cash omului de la ghiseu.

    Deci sunt si situatii in care fizic e mai bine. Din prostia bancii, ce-i drept.

    1
  23. #52

    Pai suntem codasi la folosit sapun, pasta de dinti, avem 40%+ gospodarii cu buda in curte si tu iti pui probleme existentiale de genul, pai daca s-ar gandi la taxa de pod cu un an inainte ma gandesc ca problemele enumerate de mine nici n-ar avea sens. Mucul in gura si la drum.

  24. #53

    Offtopic: am o amenda pentru vinieta din martie desi stiu exact ca am platit in aceasi zi vinieta pe perioada minima. Problema e ca am aruncat chitanta.
    Am nevoie de un sfat dar accept si glumite 🙂

    • #54

      nu ai ce sa faci. am patit fix la fel. cu chitanta in mana trebuie sa te duci sa ii dai in judecata, este SINGURA posibilitate

  25. Știu eu o sucursală unde ați face toți coadă în cazul în care ați vedea o poză cu “vestala” de la ghișeu. 🙂