20160630_140555

In aceasta poza este un grafic ce are pe o coordonata un numar de elevi si pe alta coordonata notele pe care le-au luat.

Daca ghiciti din prima care este axa notelor, sunteti mai inteligenti decât parintii elevilor care au gresit acest teste si au reclamat la minister ca nu este suficient de clar care este unde.

Nu, nu elevii sunt problema. Elevii sunt copii, pot fi modelati oricum, e natura lor. Parintii in schimb ar trebui dusi la sapat santuri la canalul bastroe.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

188 comentarii Adaugă comentariu

  1. 3 elevi cu nota 5, sau sunt prost?

    • Ești!

    • #3

      (facepalm)
      poate doar părinte

    • #4

      Sunt 8 elevi, axa notelor este cea verticală.

    • #6

      @MIsel @Cristi … trollati de placere sau de nevoie?

    • băi plăcintă, regula mea nr. 1 de comportament pe internet este “Niciodată să nu îi spui cuiva ceva ce nu eşti dispus să îi spui privindu-l în ochi”. Ţi-o recomand şi te ţin minte.

    • #8

      @Cristi
      Sunt 30 elevi

      Nota 2, stai jos.

    • #9

      :)))) Cum ies la iveală părinţii cititori de arhiblog. Exigenţi rău profii ăia, n-a luat nimeni peste 7!

    • Erai retoric mai devreme ? Scuze șefu promit că nuț mai zic nimic.

    • #11

      @garibaldi #frumos

    • #12

      Acum, dacă e să o analizăm corect, ăia care au luat orizontal copiii au o gândire superioară, au judecat pentru 3 lumi epistemologic diferite.
      În prima lume, 10 copii au luat nota 3. În a doua lume, 9 copii au luat nota 3… Ghiciţi câţi copii au luat nota 3 în a treia lume epistemologic diferită.

    • #13

      Nu scrie nicaieri care e axa notelor. Nu mi se spune nicaieri ca nu s-au luat note de noua si de zece. Asa ca raspunsul poate fi bine mersi 3 sau 5. Poti presupune ca ramele alea sunt numarul de elevi ca iti spune acolo, dar nu iti da un raspuns categoric.
      Daca eu pun graficul asta pe vreun design sau raport, mi-l dau inapoi sa ma duc sa duc sa ma sterg la cur cu el.
      In alta ordine de idei, mama cate de bune sunt astea din Bristol. In Birmingham sunt numai urate.

    • #14

      super-fotbal, examenul de bacalaureat, ultimul paragraf:
      “Acestea fiind spuse, puteţi să vă băgaţi în cur enunţurile vostre de ageamii incompetenţi. Hahalerelor!”

    • #15

      De raspunsul 5 nici nu a fost vorba (disputa era intre 3 si 8)…dar e bine ca a mai aparut o varianta. Doar ca daca iti rezulta 8 elevi care au luat nota 5…as fi curios, pe aceeasi logica, cati elevi au luat nota 3.

    • #16

      Eu l aprima vedere nu inteleg notele se dau de la 1-8 mai nou? sau cumva notele sunt pe orizontala si elevii pe verticala….plm…

    • #17

      Jon, 24 de copii, în 3 lumi epistemologic diferite. Am mai explicat, de ce mă faci să repet?

    • #18

      Acum m-am uitat putin mai atent. Din graficul asta pe axa x ai doua raspunsuri si pe axa y inca doua. Dupa cum iti convine. Treaba romaneasca “lasa bre nea Sandu milimetrii sau metrii tot dracu ala e, ce imi e cu doua trei galeti acolo in plus sau in minus. Ne intelegem noi ca doar oameni suntem.” Cam asa a fost formulat subiectu asta.

    • #19

      Adevarul e ca nota 0 se ia foooarte des si e greu sa te prinzi …

    • #20

      M-am uitat si mai atent, am crezut ca am vorbit prostii si am consumat biti aiurea cu aberatii. Imi mentin punctul de vedere.
      Subiect facut din cur sau cel mai probabil ala de a pus chenarul sau ce naiba e ala in jurul diagramei a taiat si ce semnificatie au axele. Cel mai probabil vreun cretin d-ala de viseaza sa mai poata bate copii cand nu vin cu tema facuta.

    • #21

      @super_fotbal … iti mentii punctul de vedere pentru ca acum trebuie sa vi se dea totul mura-n gura, capul ala il folositi sa va agatati basca-n el, mah. Tie ti se pare un exercitiu de clasa a-VIII-a? Sa intersectezi doua axe intr-un grafic????????? PLM, pai atunci urmatorul enunt de pe foaie se adreseaza doctoranzilor, daca sa interpretezi un amarat de grafic a devenit atat de complicat mah.

    • #22

      Nici nu trebuie sa te uiti la cate gradatii au axele. Ca alea (coloanele, cum le zice?) reprezinta numarul de elevi spune totul.

    • #23

      Bine, spune totul in caz ca ai mai vazut grafice in viata ta. Ceea ce se presupune ca au mai vazut copiii si stiu ca nu are rost sa reprezinti numarul de copii prin coloane diferite daca la baza fiecarei coloane oricum pui numarul de copii. Deci e clar ca inaltimile diferite ale coloanelor reprezinta numere diferite de copii care au luat fiecare dintre note.

    • #24

      Hai ca e fascinant:) de ce un grup de 10 elevi si un alt grup de 9 elevi ar fi reprezentate separat desi si unii si altii au luat nota 3 ? :)))

    • #25

      Răspunsul corect este 3 elevi asa ca nu mai o tot intoarceti ca sunteti penibili. Restul care aberati sunteti probabil ca si copii aia retarzi care nu vor sa gandeasca logic. Foarte multi copii au identificat corect raspunsul , asa ca…
      Stiu , ideal ar fi sa fim toti egali. De aceea era bun examenul de admitere, degeaba esti de 10 in timpul scolii daca la un examen clachezi pentru ca stai prost cu logica dar esti mare memorator de informatii.

    • Care-i axa timpului pe diagramele astea?
      goo.gl/ad4dkH

    • Error 1011 Ray ID: 2bb9c44ff3362920 • 2016-07-01 12:12:32 UTC

    • dar, daca dai o diagrama fara text si fara legenda, comparand cu diagrama din discutie…

  2. normal ca axa y li s-a parut lor ca e cu notele. Cine a vazut nota peste 8?

  3. #31

    “sa ne scrie pe fiecare axă ce înseamnă!”

    • #32

      Pentru una din axe scrie. Prin eliminare o afli si pe cealalta.

  4. #33

    Eu sunt inteligent cat sa trec strada singur… da’ raspunsul ala, de pe foaie, e dat de un profesor, nu?

  5. #34

    Daca nu s-a schimbat sistemul de notare intre timp si nu s-au introdus note de la 0 la
    8 e clar ca axa notelor e cea orizontala…

  6. #35

    Doamne apără, eu abia acum văd cerința… :)) nici măcar n-au avut ceva de calculat, de extras… pur și simplu de luat informația de pe foaia cu subiectul și trecută pe foaia de examen. Și pentru asta 50 de sutimi. :)) Și pentru asta smiorcăie toți. God.

  7. #36

    3+4+5+6+7+8+9+10=53 de elevi dacă te iei după (i)logica rezolvare. Ce sistem tâmpit!!! Cum dom’le să permiţi să ai într-o clasă 53 de elevi? io zic să facem şi contestaţie şi plângere la inspectorat. Nu se poate care să să permită aşea număr dă elevi într-o clasă!!! Tulai, c-am dat şi sămânţe pă mine, fir-aş al naibii de părinte idiot care suntem aici!

    • #37

      “tulai” la nici 2 ore de la aparitia articolului? e un comment fake sau sunt vreo victima la “camera ascunsa”?

  8. #38

    s-a intocmit si lista cu prosti….. :))
    au facut petitie

    • #39

      Cel puțin unul care a comentat nu era prost.
      Zicea “eu am semnat petiția fiindca am răspuns 6”.

  9. #40

    Ai dreptate. Problema e la tine. 5, 9 si 10 elevi au luat nota 3. Nu punem 24, punem ce vrea pula noastra ca sa indobitocim elevii. Elevii prosti care nu stiu sa analizeze o problema ar fi raspuns ca robotul. Dar aia buni incep sa-si puna intrebari de ce pot fi mai multe grupe de elevi cu aceeasi nota, pentru ca nu are nicio logica!

  10. Ce dracu ma, asta e bilet? Fiti atenti aici bilet, am pus mai devreme 100 lei , biletul asta. Joc la scor corect:

    Polonia-Portugalia 1-0
    Tara Galilor-Belgia 3-1
    Germania-Italia 0-2
    Franta-Islanda 4-0

    Am pus 100 lei. Daca iese, am pus-o :))

    • #42

      daca puneai scorul pe dos la belgia, il cumparati pe prietenu’ matale, tzucanberg.

    • Iese bre, o sa vezi. am o premonitie. Mai vorbim dupa.

    • Belgienii o sa se cace pe ei! Ii mananca galezii! Ce, mai joaca cu tartanii de unguri Belgia? Ii bate galezii. Lukaku o sa ii zica Lukaka. pt ca o sa se cace pe el! Si el, si bulangiul de Hazard. Sa vezi de nu-i rupe. 3 bucati le da, doua le da Bale.

    • #45

      Felicitari, s.a calificat portugalia

    • Cand a deschis scorul aseara Levandovski saream in sus, dar oricum era greu, mai erau de asteptat celelalte meciuri. Puteau sa ii bata , Portugalia e o echipa slaba, il au pe Pepe ala bun. Ronaldo e un terminat, rateaza singur cu portarul

      si-am mai avut un bilet de 100 milioane, victorie simpla Polonia. iti dai seama ce a fost aseara cand a ratat penalty.

      dar fengh-suiu mi l-a stricat un jeg care a intrat pe teren. Eu eram concentrat si letransmiteam telepatic aceasta energie si polonezilor, dar a intrat in prelungiri un bulangiu pe teren. Ala , din cauza lui am pierdut.

    • #47

      3-1 pt tara galilor !? Cum sa nimerești așa scor ?!

    • #48

      du-te ba!

  11. #49

    3 elevi cu 5 zic si eu, dar graficul e facut prost. In mod normal se scrie pe fiecare axa ce reprezinta.

    • #50

      Numai că ăla nu e grafic ci e diagramă și are legendă.

    • #51

      Bre codrin, da’ daca pui și etichete la axe, mai e problemă de matematică pentru clasa a VIII-a ?

    • #52

      Pai daca scria pe fiecare axa, atunci nu mai era problema, adica ceva de rezolvat/de gandit – atunci deja era ceva doar de citit.
      E evident ca pe axa cu numere de la 1 la 10 nu pot fi decat notele, ca doar nu am trecut la sistem de notare de la 0 la 8, dar cine mai are timp de gandit in ziua de azi?
      Plus, pentru cei care chiar au crezut ca pe axa verticala sunt notele, like wtf, cati ar fi luat nota 3 in diagrama? 5, 9 si 10??

  12. #53

    5, 9 si 10 elevi au luat nota 3. Nu punem 24, pentru ca asa e logic si matematic, punem ce vrea pula noastra ca sa indobitocim elevii. Elevii prosti care nu stiu sa analizeze o problema ar fi raspuns ca robotul. Dar aia buni incep sa-si puna intrebari de ce pot fi mai multe grupe de elevi cu aceeasi nota, pentru ca nu are nicio logica! In loc sa noteze daca putulica stie ce e ala un grafic si daca stie sa-l citeasca, ei o fac pe smecherii si vor sa-l prinda pe elev cu tot felul de rahaturi de genul asta.

  13. #54

    18?

    • #55

      Acum am realizat cum sta treaba cu graficul…Grav…

  14. #56

    Sunt la fel de prost ca un copil de clasa a 8-a cu părinți proști.

  15. #57

    Mai interesant era daca intrebarea ar fi fost: Cati elevi au luat nota 3? Atunci s-ar fi inmultit numarul de raspunsuri “corecte” si de contestatii.

  16. #59

    Daca pe OX ar fi fost numarul de elevi, clasa aia ar fi avut 52 de elevi?

  17. #60

    Raspunsul corect e: 3 in PLM!

  18. #64

    da, doar ca graficul e facut gresit(intentionat cred), nota 5 vine inaintea notei 6.

  19. #69

    Scrie in dreapta. Coloana gri : numar de elevi

  20. #71

    Ce să te aştepţi dom’le, dacă erau prea deştepţi nu se însurau.

  21. #72

    Pai nu e logic?! Cine dracu’ a mai auzit de elev de clasa a VIII-a care sa ia 10 la test de matematica? De aici evident ca axa notelor e aia de la 0 la 8, cu nota maxima 7 (8 e pentru olimpici).

  22. Un grafic de genul asta la alegeri, inainte de a pune stampila, si n-ar mai ramane o suta de mii de votanti…ok, zece mii… Even better, un grafic de genul asta inainte de depunerea jurmantului la ministere…

  23. #74

    Faptul ca, in cadrul enuntului, se precizeaza ca elevii sunt din clasa a VIII-a ajuta mult… Un detaliu absolut esential! De ce nu au mentionat si orasul, eventual scoala?

    • #75

      Numele si adresa lor!

    • #76

      Astea s-au cerut la răspuns. Numele, data nașterii și adresa fiecaruia. Au pus de o petiție din cauza dificultății întrebării/răspunsului.

    • #77

      Aţ’ uitat de cenepeu, numele şi “pro”numele părinţilor, locul de muncă, funcţia şi extrasul de cont bancar din ro şi din “paradaisele” fiscale.

  24. #78

    Pai ma scuzati, dar nu e la ghiceala si raspunsul se afla in enunt. Sa ma explic : zice distributia notelor/elevi, deci pe abscisa (x) ai notele si pe ordonata(y) ai numarul de elevi. Altfel, din punct de vedere matematico-intuitiv : pe orizontala ai intervalul 1-10 si pe verticala 1-8. Presupui ca 1-10 ar trebui sa fie notele si 1-8 nr de elevi, suma 1+2+…8=36 cam cat are o clasa de elevi. Suma 1+2+…+10=54 elevi e putin probabil ca o clasa are atatia elevi, deci prima ipoteza e corecta.
    Altfel : patratele alea sint elevii si se dezvolta pe verticala, deci pe verticala ai elevii. Prin urmare totul e clar, iar neintelegerea e o consecinta a analfebetismului functional : stiu sa citeasca dar nu inteleg ceea ce citesc.

    • #79

      Merda, a treia e gresita . Facepalm

    • #80

      Tu vrei sa dai un raspuns exact folosind presupuneri si un rationament matematic intuitiv.
      Ce ai zice daca ti-as calcula salariul tot dupa un rationament d-asta?
      Presupun ca pe axa x pun numarul de luni din an si pe axa y pun cate zile din saptamana lucrezi asa intuitiv. Dupa calculele mele 10 ori 9 egal 69, impartim la 12 si ai un salariu de 10 lei pe luna. Nu vrei si doua kg de cirese?

    • #81

      Ba da, dar sa fie din haur ciresele alea si poti sa folosesti si schemele lui Kirchhoff cand imi calculezi salariul. Si daca nu abuzez prea mult de marinimia ta, as mai vrea si o cafea. Espresso. Cu lapte. Zaharul mi-l pun io.

  25. #82

    apropo, acum vad. subiectele vad ca vin si in maghiara, nu trebuiau sa vina si in romales?
    domnu medelin nu face si el o contestatie?

  26. #84

    Ti-am comentat si pe facebook. Matematica este o stiinta exacta si de aceea enunturile problemelor nu ar trebui sa lase loc de interpretari. Prima oara am raspuns 3 fara sa imi dau seama ca nu-s notate axele, dar e absolut valid punctul de vedere al nemultumitilor. Daca nu ai specificat care sunt axele, le citesti cum vrei pt ca, ipotetic vorbind, exista posibilitatea sa nu iei note peste 8 si sa ai 52 de elevi intr-o clasa. Nu e un lucru imposibil, deci enunt ambiguu.

    • #85

      Nu trebuie sa specifice nici o axa. Graficul asta, sau diagrama daca vrei, este de un tip aparte, si cine stie despre ce e vorba il recunoaste si mort sa fie.

    • #86

      zi`ne atunci si cati elevi au luat nota 3 😀

    • #87

      De aceea exista o legenda destul de clara, in dreapta.

    • #88

      scrie clar in dreapta ca partea colorata din grafic inseamna numarul elevilor. deci plm, cu cat e mai multa bara din aia, cu atat sunt mai multi elevi. un copil poate gresi la ae csta din neatentie/emotie, dar daca sta si citeste cerinta si nu-si da seama ce se cere in problema, inseamna ca e cretin si nu merita punctajul la exercitiul ala.

    • #89

      nu vezi ca ai in dreapta legenda care defineste fara echivoc axele?
      apoi pe axa orizontala ai numerotare de la 1 la 10, nu poate fi decat axa notelor ca nota nu poate fi zero sa cum numarul de copii ar putea fi, si notele incep de la 1 din oficiu.

      dar daca nu intelegi, nu-i bai, statistic vorbind, esti si tu in grafic…..

    • si de aceea iti zice in text ca distributia notelor. Deci pe x ai notele.

    • #91

      @hash: de ce tip este graficul? Exista o regula a graficelor note / elevi cum ca notele sunt pe verticala?
      @shutz: 10 + 9 + 5 = 24
      @cineva: legenda aia, daca ai citi axele invers, ti-ar spune tot nr de elevi (ca ar fi 8 elevi).

    • #92

      asa e, nu spune nimeni ca un elev nu poate lua mai multe note la un test

    • #93

      @mix: sigur ca exista o regula (de aici: en.wikipedia.org/wiki/Histogram):

      “If the bins are of equal size, a rectangle is erected over the bin with height proportional to the frequency, the number of cases in each bin”

      oameni buni, este un instrument standard in statistica, cum este si ciocanul atunci cand vrei sa bati un cui! iti arata distributia unei variabile (in cazul asta nota), intr-o populatie.

      nu avem motiv de contrazicere, lasati expertii (profesorii de matematica) sa-si faca treaba! ce vreti sa dea la examen, ceva de genul:

      “aflati valoarea de adevar a propozitiei:
      1+2 = 0”

      si la asta o sa se faca contestatie, ca n-a scris baza, nu?

    • mix: sau cum cand te bagi si mai in cacat incercand sa pari destept.

      bai…graficele chiar sunt niste chestii exacte. Nu poti sa le citesti cum vrei tu doar pentru ca esti prost/trol/vrei sa ai dreptate. Nu poti.

    • #95

      animaloo: am postat aici fix ca sa primesc niste argumente solide la aceasta nelamurire. Nu vreau sa par destept/troll/mananc caca etc. si ma asteptam sa primesc raspunsuri mai acide. Hai sanatate.

    • pai taica, tu nu stii nimic despre grafice si pui niste intrebari de te doare mintea. Cum pula mea sa fie “INVERS”
      legenda aia, daca ai citi axele invers. CUM PULA MEA CITESTI INVERS? Nu citesti in pula mea axele CITESTI LEGENDA.
      Tu cand vezi + te gandesti la scadere?

  27. #97

    Graficul ala se numeste histograma. Dupa cum scrie si indicatia, bara gri reprezinta numarul de elevi. Masori lungimea barei, deci numeri elevii. De aici reiese ca axa verticala (ordonata) reprezinta numarul de elevi.

    Parintii puteau face altceva, nu sa spuna ca problema e gresita: sa spuna ca nu s-a predat histograma la clasa. Eu nu stiu daca s-a facut acest lucru sau nu, dar asta il vad ca singur argument valid.

    In orice caz, daca ajunge opinia publica sa dicteze specialistilor, e grav. Nesimtirea (tupeul) este boala secolului.

    • #98

      Da, m-am uitat pe net si intr-adevar aia e o histograma. Si, ce sa vezi? Histogramele au axele specificate. Nu stiu daca legenda aia iti spune clar cum sta treaba cu ele, dar daca nu iti spune, *ai putea* (nu zic ca asa se face) sa citesti si invers.

      Deci, s-ar rezuma la o problema de logica, si poti interpreta. Daca ar fi pus un 11 acolo, da, atunci nu prea mai puteai interpreta. Dar, din punctul meu de vedere, au lasat loc de interpretari ca niste profesionisti ce sunt si acum cauta chichite ca sa iasa la liman.

    • #99

      chiar nu te laşi, nu?

  28. #100

    Examenul de capacitate, sau cum se mai numeste acu, e unul destul de important. Nu ai voie sa lasi loc de intrepretari. O sa ramai surprins, dar daca vor contesta subiectele in instanta vor castiga. Intrebarea e, care e sistemul de notare? Poate fi cel din SUA, Mexic, Finlanda, Danemarca etc. Acel grafic lasa loc de interpretari. Nu e test de inteligenta, sa vezi daca il duce mintea pe ala, e teste de cunostinte generale.
    Exercitiul asta e din categoria, pe camp sunt 5 cai albi si 3 negri, cate grade sunt afara?
    Asta e gena noastra, sa ne dam destepti, sa lasam loc de intepretari. Cand a fost cu legea abuzului in serviciu, repede v-ati ofuscat, ca se poate interpreta, ca e neclara. Acum, lasa dom’le, cine e destept stie.

    • nelu, ti-a zis cineva mai sus ce capacitate intelectuala ai…se pare ca nu vrei sa il contrazici

    • #102

      ce interpretari? scrie clar ca partea colorata e numarul de elevi, cu cat e mai lunga cu atat sunt mai multi elevi. daca un darlau / o darlauca de 14-15 ani nu poate sa inteleaga asta, nu merita punctajul.

    • lasa interpretari numa daca esti dobitoc facut gramada.

    • #104

      Bai, unii au luat-o razna. Auzi, sa spuna instanta cum e la matematica! Ce naiba frate, cat iq au astia?

    • pe tot!

    • #106

      Eu mai pot avea o singura curiozitate: cati ani de puscarie vor lua autorii subiectelor? Sunt atat de multi analfabeti in tara incat, unii, care mai au un gram de minte, ar trebui sa faca puscarie.

  29. #107

    Eu propun o alta problema: care ar fi fost numarul petitionarilor daca si axa Y era numerotata pana la 10?

    • la fel, ptr ca histograma vietii ARE legenda

    • #109

      Eu cred ca se mai incurcau si altii 🙂
      Am vazut legenda, treaba era clara de la inceput, pentru cine avea ochi.

  30. #110

    Ba voi nu sunteti sanatosi? Ce nu e specificat fratilor cand ai legenda acolo ca dreptunghiurile gri inseamna numar de elevi? Cum ai putea citi invers axele alea?
    Apoi, oricat de tampit ai fi, daca pe o axa ai valori de la 1 la 10 si enuntul spune ca una din axe reprezinta note nu e clar? Adica mai “palarie-ntr-un picior” de atat ce sa vrei?
    Si as spune ca e greu sau surprinzator daca nu s-ar da diagrame d-astea de vreo 5 ani incoace.
    @arhi: Comentariile la acest articol dau exact nivelul de educatie/inteligenta al cititorilor tai. Cu o mica extrapolare dau si apartenenta lor politica (aia de au citit note pe verticala voteaza cu PSD)

    • #111

      …si sunt pensionari

    • #112

      Care e diferenta? 😛

    • #113

      Pe cât pariem că mulți pensionari știu mai multă matematică decât foarte mulți tineri? Pentru că e bine să nu uitam un lucru: Și pensionarii au fost tineri. Îmi permit să remarc faptul că unii comentatori nu au nicio legătură cu logica.

    • #114

      @Vlad: Dar câţi din ei sunt evrei? Întreb pentru Corban.

  31. #115

    Problema este ambigua, intr-adevar, dar am vazut din astea si in anii 90 cand eram eu la scoala.
    Un om pe care il duce capul insa, si nu doar invata robotic, din carti, si-ar da seama ca axul cu valori de la 1 la 10 este cel cu notele.
    Nedumerirea apare atunci cand iti dai seama ca restul problemelor de la toate examenele din tara asta iti testeaza capacitatea de a toci, nu pe cea de a gandi, si fix problemuta asta s-a gasit sa-i scoata pe toti din amorteala.

  32. #116

    Lasand glumele la o parte, cand am dat io Bacu’ (2011) a picat la romana, la punctul III caracterizarea unui personaj din dramaturgie si juma’ de tara a scris despre “DRAMA lui Gheorghidiu” din ROMANUL “Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”, in loc sa scrie “O scrisoare pierduta” sau “Iona”.

    Credeam ca ceva mai penibil de atat nu se va mai putea intampla, dar azi mi s-a infirmat. Generatia celor care au vazut dramaturgia intr-un roman se pare ca e mai cool decat generatia care urmeaza.

  33. #118

    Si inca ceva.
    Daca axele erau inversate, cum au presupus unii, ar fi trebuit ca barele graficului sa fie orizontale, nu verticale.
    Axe inversate si bare verticale => grafic care nu are nici un sens.

  34. #119

    cati au luat nota 5? cati a dat dumnezo’ !

  35. #121

    histograma….axa de valori 1-10 = musai note…plm….la noi, Bohr ramanea si repetent si-l mai fugarea si “opinia publica” pe net pentru faza aia cu barometrul.

    pentru clasa respectiva, enuntul e mai mult decat neclar. Abia la sfarsitul materiei se studiaza functia (aia de gradul 1) si numai o mica parte din ea

  36. #122

    Astia care o tineti sus si tare ca problema ii ambiguă ati terminat filo, asa-i? Cel putin asa sper, sa aveti o scuza.

    HISTOGRAMA ARE LEGENDA, IN PWLA MEA!

    • #123

      Tot pentru astia care sustin ca-i ambigua, sunteti in stare sa prezentati o histograma cu axele inversate?

    • #124

      Du-te dracu’, ai stricat farmecul dezbaterii! 😀 😀 😀

    • #125

      Dezbatere e cand ambele tabere vin cu argumente inteligente.

      Noroc ca nu au facut petitie ca nu stiu ca unghiul drept are 100 de grade.

    • #126

      @kulcsy, pana mea, eu mi-s geodez. unghiul drept ARE 100 de grade 🙂

    • #127

      “Du-te dracu’, ai stricat farmecul dezbaterii!” ca sa citez pe cineva de aici.

    • #128

      care e faza cu unghiul drept de 100?

    • #129

      unghiul drept cu masura de 90 grade e masurat in grade hexagesimale
      unghiul drept cu masura de 100 grade e masurat in grade centesimale
      unghiul drept cu masura de pi/2 e masurat in radiani

    • #130

      inteleg. cred.

    • #131

      Doar unitati de masura diferite. Cel mai uzual se folosesc cele hexagesimale, in topografie se folosesc cele centesimale.

    • #132

      a, aia era legatura cu geodezia

    • #133

      @kulcsy, nu stricasem nimic. acusica aparea vreun profesor de matematica sau macar vreun olimpian sa dea cu mine de pamant… fun, fun fun…

  37. Legenda spune că nu poți încurca axele

  38. #136

    Noroc ca n-au intrebat cati elevi erau in clasa, ca sigur pica guvernu’!

  39. #137

    Vezi ca ai gresit in titlu conjugarea verbului, trebuia sa scrii “este vinovati”. Macar sa inteleaga toata lumea.

  40. #138

    Daca erau axele invers si luat 5 elevi nota 8 si alti 5 elevi nota 3, aveam doua coloane cu 5 pe axa x?
    Nu asa se fac graficele. Nu ar transmite nimic relevant.

  41. #140

    pentru astia care o tin sus si tare cu ambiguitatea enuntului… putea fi facuta in 3 moduri, anume sa stie naibii ce inseamna cele 2 axe, sa interpeteze logic cele 2 intervale (0-8, 1-10) sau sa analizeze indiciile alea mai subtile: 5, 9 si 10 elevi au luat nota 3; 1 si 2 elevi au luat nota 0!?! (a luat vreodata cineva dintre voi nota 0?); faptul ca presupui ca notele 9 si 10 lipsesc pentru ca nu le-a luat nimeni… dar nici nota 8 nu a luat nimeni si totusi e trecuta ar trebui sa aprinda un beculet…

    concluzia este clara. indiferent ce va urma respectivii elevi NU au capacitatea de a interpreta o astfel de diagrama. un esec major al parintilor si sistemului de invatamant din romania.

    PS hai sa ne gandim ca unii din …. copiii astia vor ajunge si vor absolvi facultati economice… unii vor ajunge sa lucreze in banci, unii poate chiar pe la ministere… si de ce nu, chiar guvernatori bnr?

    • sau sa stie ce e aia o legenda si la ce foloseste ea. Sa inteleaga din enunt ca e vorba de distributia notelor (Deci xul reprezinta notele). Chestii d-astea complexe

    • #143

      şi atunci o să vină cu histograme în care o să ne arate cum nivelul economiilor româniei a crescut de 5, 9 şi 10 ori de-odată:)))

    • #144

      Concluzia ta e putin gresita, zic eu.
      Nu e deloc adevarat ca “indiferent ce va urma respectivii elevi NU au capacitatea de a interpreta o astfel de diagrama”. Eu nu sunt de acord cu asta, pentru ca e prea in alb si negru si viata nu e niciodata asa.
      Unii pot sa invete mai tarziu. Altii pot sa se duca acasa si, de ciuda ca n-au facut nimic la acest examen la respectivul exercitiu, vor face inca 40 de exercitii la fel, pana vor prinde metoda si vor intelege chestia.
      Lucurile nu sunt niciodata batute in cuie.
      Pe de alta parte, nu toti vor face asta. Daca macar unul stie acum cum se rezolva problema si ce inseamna si cum se interpreteaza diagrama, tot e bine. Poate ajunge chiar asta intr-un post important, nu colegul lui care habar n-are.
      Ma rog, eu sunt mai optimist…

    • #145

      @grasomega… coane, concluzia mea e corecta. nici unul din copiii aia nu au fost in stare acum. dintre ei, unii (putini) vor accepta ca au fost prosti, fraieri, emotionati, slab pregatiti sau orice alta scuza vor gasi si o vor lasa cum a cazut. restul, majoritari vor face petitii. si daca cumva petitia aia va avea castig de cauza…

  42. #146

    ba, i-am aratat acum problema celei mari, a terminat acum clasa a cincea , mi-a dat raspunsul corect in aprox 10 secunde.

  43. #147

    pe mine ma amuza ca majoritatea covarsitoare o dau in ai vazut tu nota pana la 8, dar aproape nimeni nu zice de … nici macar indiciu nu pot sa ii zic, ca iti sare in ochi.

    daca si asta se poate numi capcana sau exprimare abiguua sau mai stiu eu ce, e nasol.

    imgur.com/Elbb4l9

  44. Bah nene…noi daca aveam asa dilema in clasa a 8a ne luam bataie acasa, nu petitie (bine, noi nu faceam genul asta de grafice atunci, alte vremuri).
    Dar, nu cred ca as lua mai mult de 6 la examenul meu de intrare la liceu.
    la asta, bat spre 9.

  45. #151

    Enunț ambiguu. Nu are ce căuta într-un examen de acest tip si atat de important.
    Cei care au redactat enuntul sunt incompetenti si iresponsabili. La fel si sistemul de invatamant din care fac parte.

    • #152

      baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, exercitiul asta putea fi rezolvat folosind matematica, logica sau bunul simt. cumva astia le-au ratat pe toate 3.

  46. #153

    Ca fost olimpic la matematica, in lotul pt olimpiada nationala, pt un examen de matematica graficul ala e o mizerie. Nu poti sa pui cu gri niste bare care probabil aveau o culoare in mitea unui prof cretin indragostit de excel si powerpoint si tot cu gri sa pui un punct patrat langa si sa pui legenda nr elevi. Tehnic grafic e tot o more zeroe. La matematica nu arunci pe foaie un graficbfata motarea axelor. Noatarea se face in parenteza in lateral stanga sus dreapta jos. Testul e prost facut. Ca sunt note de la 1 la 10 si elevi de la 1 la 8 e o alta discutie, dar nu in cazul unui test de Matematica.

    • #154

      Si daca-ti da un exercitiu incomplet sau in care datele nu sunt specificate conform cu toate conventiile nu mai stii sa-l rezolvi?

    • #155

      Ca profesor de matematica, sunt total in acord cu parerea ta. Graficul este o mizerie.

    • #156

      ai dreotate, trebuia sa scrie clar pe fiecare in parte ELEVI si NOTE iar elevii care dadeau examenul aveau greaua misiune de a numara pana la 3. profesor de matematica. îhî

    • #157

      mitea, punct patrat, tehnic grafic e tot o more zeroe, graficbfata, motarea, noatarea, parenteza. mda. olimpic la matematica zici…
      da’ cu limba romana ce-ai avut?

    • #158

      ah, da, scuze… tehnic vorbind “punct patrat” nu e greseala de limba romana. e (ca sa ma intelegi si tu) de fucking Matematica.

    • #159

      Mane, nu inteleg cum te dai fost olimpic la mate si nu intelegi graficul. Who gives a shit ca e “tot gri”? Nu exista alte bare acolo, nu ai cum sa faci confuzii. De asemenea, nu exista nici un “lot pentru olimpiada nationala”. Exista “lot national pentru olimpiada internationala”. Vezi tu, unii chiar au trecut prin unul d-ala.

      Pentru un matematician esti extrem de imprecis si cu exprimarea, si cu logica.

    • #160

      Mda, e de logica, mai mult decat de matematica…

    • #161

      1. Scuze, cu limba romana nu stau chiar atat de rau cum rezulta din enuntul de mai sus, autocorectarea dintr-un telefon nou m-a “tradat”.
      2. Poate nu e clar dar eu spun ca rigoarea necesara unui examen pentru toti copii de clasa a VIII-a din Romania obliga la enunturi clare.
      3. In matematica nu exista grafice de genul celor de acolo, asta vreau sa fie clar. Ca in matematica ai functii, daca un profesor va scoate la tabla si va spune sa faceti graficul functiei de distributie si voi nu notati ambele axe aveti puncte scazute. Fiecare crede ce vrea dar e urat ca incepem sa ne multumim ca “smecherii” si compromisuri care nu au loc din punctul meu de vedere in predarea si evaluarea unor materii unde lucrurile sunt riguros definite si nu poti inventa ” conventii” de notare, sau cand le inventezi le pui la premize initiale. De exemplu: enuntul ala putea foare bine sa inceapa ” se face la misto’ un grafic cu distributia si voi trebuie sa…”

  47. #162

    Este meseria mea. Profesor de matematica.
    Da, trebuia sa scrie.
    Fiecare cu meseria lui. Tu nu esti profesor de matematica. Nu ar trebui sa te pronunti intr-o problema pe care nu ai studiat-o indeajuns.
    Cetin, mi-a placut sa comentez la tine pe blog. Pana azi.
    Raman sa te citesc.
    Fara resentimente, va trimit un gand bun !

    • #163

      Macar opreste-te; las-o asa si nu mai spune ca esti prof de mate. Iar despre cum gandesti in general este jale. Cum adica nu se poate pronunta unul care nu e de matematica? Aici e vorba de mase. Pana la facultate rolul matematicii este de a face oamenii destepti, de a dezvolta logica etc. Nu este pentru elite, te afli in eroare.

    • #164

      Nici la facultate nu i-am gasit nici un rol matematicii.

    • #165

      exista un rol, sunt matematici aplicate la greu, in multe domenii. dar e penal sa imi spui ca nu ma pot pronunta asupra unui grafic, pentru ca nu sunt in domeniu. e un cacat de grafic, e ca si cum mi ai spune ca nu pot vorbi despre tabla inmultirii, daca nu sunt minim profesor.

    • #166

      Vorbesc de cazul meu concret (constructii) unde nu am aplicat nimic din ce am invatat in facultate. Matematica la nivel de liceu e super-ARHI-suficienta.

    • #167

      @Singer
      Nu știu de ce aduci meseria ta în discuție. Ce relevanță are? În diagramele simple precum cea postată, axa de valori (y) este verticală iar cea orizontală (x) reprezintă axa categoriilor. Elevii sunt învățați în școală care este structura unei diagrame. Nu are niciun sens să fie notate semnificațiile axelor într-o problemă a cărei complexitate este dată tocmai de lipsa notațiilor. Nu încerc să-ți demontez opinia. Îți spun doar că dacă știi la nivel teoretic care este axa valorilor, e suficient să rezolvi problema. Chiar și cu valori de la 1-10 pe amblele axe, problema are un singur răspuns corect în problema dată. Răspunsul se bazează pe cunoașterea teoriei din spatele diagramei, nu pe observație.

    • foarte tare Singer ăsta.
      uite alt argument în logica lui:
      “nu eşti astronom, nu-i treaba ta să zici care e Luna şi care-i Soarele!”

    • eu sunt programator. ce-i drept nu-s profesor de mate. Am facut la grafice d-astea de mi-au iesit pe urechi. Probabil nici eu nu pot spune despre ele nimic, nu?

      Da. Puteau sa se puna axele dupa care intrebarea corecta ar fi fost: Scrieti 3.

      Aici ai toate elementele sa distingi care este xul si yul. Din enunt la legenda. E ca si cand ai baga o ecuatie si lumea s-ar plange ca de ce nu ai scris cat e x-ul din enunt, ca asa era greu de rezolvat

    • #170

      Ce programator, mă? Tu eşti bucătar, nu mai aburi lumea!

      Că tot veni vorba, a înţeles careva mecanismul autodeterminării profesionale? Cum decizi la terminarea liceului că vrei să ajungi profesor? aceasta este întrebarea.
      Adică eşti tu, unul dintre fruntaşii clasei (cele mai bune clase din cele mai bune licee, evident), fără îndoială o capacitate, o persoană înzestrată intelectual atât nativ cât şi prin cunoştinţele dobândite. Bine tencuit pe interior, indubitabil. Un miez! Tu eşti miezul, ai putea să te faci orice.
      Şi totuşi, alegi să te faci profesor, îmbrăţişezi o viaţă austeră, umilă, chinuitoare. Dar de ce? Asta nu înţeleg. De de aleg unii să îşi sacrifice viaţa pentru cauze deşarte?

    • #171

      Bine punctat Dani Corban. Cum zici si tu, te poti face prof de mate dintr-o naivitate bine impletita cu pasiunea. Dupa cum poti face un doctorat bun in Franta si sa fii atat de copilaros incat sa-ti doresti sa revii in tara la multa umilinta (provocata in general, din fericire, de oameni putin instruiti, dar de multe ori si de oamenii slab pregatiti din sistem, dar cu functii) si la salarii proaste. Insa poti avea atata pasiune incat de multe ori sa fii fericit; cand iti iese o problema frumoasa, cand ai o discutie cu oameni priceputi in domeniu, cand vezi niste parinti fericiti in urma unor examene, cand vezi copii mandri de o medalie de aur pe la o nationala de mate sau la un concurs de prin strainatate. Si, nu in ultimul rand, se poate sa-ti fi dorit asta intr-o perioada tulbure de inceput de libertate, cand nimic nu era clar.

    • #172

      Pt ca au bani din alta parte, corbane, si aleg sa faca ce le place

    • #173

      Daca singer e prof de mate, io sunt papa francisc

  48. #174

    @Andrei

    Ia vezi – ca olimpic matematician, ce grafic îţ’ dă asta ?

    (x+1)
    f(x) = arctg |[ln ———- ]|
    |(x-1)|

  49. #175

    Nici părinții şi nici elevii nu sunt vinovați. Vinovat e tot sistemul de învățământ românesc anacronic, cu programă supraîncărcată, cu predare ca pentru roboți, cu copii care au teme multe pe care nu ştiu să le facă singuri, cu profesori sictiriți de lipsa de respect şi de plată. În sistemul ăsta nimeni nu învață copiii să gândească în afara cutiei. Li se predau noțiuni sterile pe care ei le memorează fără să gândească.
    Un adult munceşte 8 ore pe zi. Un copil de clasele 1-4 la fel. 4 ore la şcoală şi aproape încă 4 per total teme şi în plus. Când termină clasa a 8-a nu ştiu să interpreteze un grafic. După clasa a 12-a nu iau BAC-ul. După facultate se şterg la fund cu diploma de licență.
    Arătați-mi o altă țară care-şi mai abuzează astfel copiii.

  50. #176

    In grafic arata legenda care arata ca barele reprezinta nr de elevi.
    Intotdeauna, intr-un grafic, pe axa verticala este numerotata valoarea pe care o are graficul (in cazul de fata, nr de elevi de pe fiecare bara).
    Deci, pe axa orizontala sunt notele (de la 1 la 10), raspunsul final fiind 3

  51. #177

    In mod normal pe axa X se pun elementele pe care le cunosti inainte de masuratoare iar pe Y rezultatele masuratorii. In cazul testului stii de la inceput ca vei avea note intre 1 si 10 deci asta trebuie pus pe axa X. In urma numararii elevilor vei afla numarul pentru fiecare not si asta sta pe axa Y.
    Un alt element ar fi faptul ca nu poti avea pentru nota 3 5+9+10 elevi dar mai posibil este ca sa existe 3 elevi cu nota de 5, 9 si 10.

    Oricare ar fi regulile lipsa etichetarii axelor este o greseala de neacceptat si pentru asta sint vinovati cei care au facut testul. Performanta fara a invata cum sa prezinti rezultatele era ceva normal inainte de ’89. Se pare ca mai exista urme.

  52. A zis-o un amic, nu-i frumos să mi-o însușesc eu dar merită menționată :

    Voi vă dați seama că dacă ăstora le schimbă casele de marcat la McDonald’s or să se uite ca proștii la ele și-or să depună contestații?

    • #180

      daca o sa mai fie cineva capabil sa scrie o contestatie… Ca vad ca din ce in ce mai multa lume nu mai stie sa faca distinctia intre o diagrama si un grafic daramite sa citeasca legenda unei diagrame si sa-si dea seama ca numarul de elevi este pe verticala
      Mai rau este ca subiectele sunt penibil usoare. Oare cati copii din ziua de astazi ar mai fi in stare sa rezolve subiectele care le-am primit eu la admiterea in liceu: fractii polinomiale, determinari de puncte de intersectie a unui plan cu o Prisma sau paralelipiped?

  53. #181

    Mie imi pare rau ca elevii din exercitiu n-au luat peste 8.
    Off-topic: Misto rau nenea ala din reclama cu “marimi extreme”. Mereu ai simpatici prin bannere (desi tot suricata plimbatoare ramane preferata mea).

  54. #183

    Bine ca sunteti toti destepti.. daca teoria multiversului este valabila, si nu a fost infirmata ori confirmata pana acum, inseamna ca exista un numar infinit de copii care au luat nota 5. Si pentru ca nu puteti demonstra invaliditatea acestei afirmatii, pe cale de consecinta se invalideaza orice raspuns de genul numar finit.
    QED 😀

  55. bai, toata lumea este de acord ca avem indeajuns de multe criterii dupa care sa stim raspunsul corect. Practic problema, de fapt, este identificarea corecta a axelor, pe baza informatiilor primite. Dupa identificare….se scoate un cacat de numar.

    Asta spus academic. Neacademic: un cacat de grafic citit in pula mea INVERS? Invers in pula mea? Inteleg ca s-a dat liber la sex pacatos dar si la citit invers?

  56. #187

    Interesant, la examenul de anul trecut se pare ca s-a dat un exercitiu cu exact acelasi grafic, doar cerinta a fost modificata: se cerea numarul elevilor care au luat 10.