Nu cu foarte mulţi ani în urmă, mă uitam cu groază la arta cinematografică românească. După monştrii sacri ai scenei şi ecranului, care se împuţinau în fiecare an, nu vedeam nici un mare actor apărând din mulţimea de viitoare promisiuni, rămase la stadiul de promisiuni, cum e Claudiu Bleonţ.
Am văzut aici la TIFF mulţi actori români. Tineri şi buni, cu o naturaleţe care lipsea în anii ce au trecut, capabili să susţină roluri grele fără să se transforme toţi în Al Pacino, care se simte în Hamlet şi când e pe budă.
Dar alta e problema şi e o problemă gravă.
Nu avem regizori. Toţi tinerii regizori rromâni fac filme despre epoca comunistă, epocă pe care nu au prins-o decât din povestiri sau şi mai rău, filme aşa zis inteligente.
Trecând peste Cel mai prost film al anului, acel Poliţist adjectiv, în care Dragoş Bucur efectiv merge timp de 2 ore, cu mâinile în buzunare gândind la nemurirea sufletului, hai să vă zic cum arată un film rromânesc în general. Să spunem că e vorba de filmul Pescuit sportiv.
Începe filmul. El cu ea ies din scara blocului. Coboară treptele din bloc, pun mâna pe uşă, împing uşa, ies afară. Afară se uită în toate direcţiile după care pornesc în pas lejer către maşină. Camera îi urmează şi pe acest drum, drum de circa 1 minut. Ajung la maşină, se mai uită împrejur, se apropie de maşină. Se caută în buzunare, caută cheia, bagă cheia în broască, descuie maşina. Scoate cheia, deschide uşa, se aşează la volan. Începe să îşi potrivească scaunul, după care îşi potriveşte oglinda. Bagă cheia în contact, porneşte maşina. Bagă în viteză, dă înapoi şi porneşte. Maşina merge, se filmează din maşină. Parcurg cam 100 de metri, fac dreapta, ajung la semafor. Stau la semafor circa 1 minut jumate. Se face verde, pornesc, mai merg puţin, opresc, dau prioritate unui tramvai, ajung la alt semafor. Alt minut, după care fac dreapta la Baba Novac şi se încadrează pe Mihai Bravu.
Vă jur, ăsta e filmul. Absolut totul e filmat. Cum îşi spală parbrizul, cum se uită pe geam, cum alimentează la pompa de benzină, cum plăteşte, cum se urcă iar în maşină, reglează iar toate, iar pleacă pe drum. Ce am scris deasupra a durat cam 15 minute. 15 minute în care nu s-a întâmplat nimic, doar imagini sterile filmate pe geamul maşinii.
Iar după ce facem asemenea mizerii de filme, ne plângem pe scenă că piaţa rromânească de film e în scădere şi că oamenii nu mai vin la filmele rromâneşti.
Păi la ce filme să vină? La ăla în care tot filmul Dragoş Bucur merge calm? Sau ăla în care timp de 20 de minute vedem o fetiţă cam grăsuţă, care stă pe bancheta unei dacii şi se plânge că o doare burta de la ciclu? Sau ăsta în care 20 de minute merg unii cu maşina, fără să se întâmple nimic?
Asta e piaţa de film din rromânia, pe care noi, necunoscătorii, nu o apreciem?
Am fost în seara asta la festivitatea de premiere de la TIFF. Clar, toţi oamenii care au văzut filmul cu adjectivul poliţist au spus că e un film slab.
Ei, oamenii din industrie trăiesc într-o lume virtuală, numai a lor. Pentru că atunci când s-a anunţat numele filmului, au început în mijlocul sălii urlete, chiote, uraaa şi alte dude. Adică realizai imediat cine sunt oameni din afara breslei şi cine sunt snobii din inside. Pentru că restul oamenilor se uitau la aplaudaci parcă cu milă, nevenindu-le să creadă că un film atât de prost poate fi împins în faţă doar de dragul de a ne lăuda şi noi cu filme de nivel internaţional.
Şi ştiţi care e prostia? Că filme rromâneşti cu adevărat bune nu sunt luate în seamă, pentru că trebuie băgate în faţă mizeriile snoabe cu aere de vedetism. Şi actori care altfel sunt extrem de buni, EXTREM de buni, se pierd în subproducţii savante cu iz de inventatori de roată. Apocalipsa după şoferi, Amintiri din epoca de aur, filme mult prea bune, dar nebăgate în seamă.
În fine, Am făcut poze de am spart, am dat mâna cu actori pe care îi vedeam doar în filme acum 20 de ani, l-am văzut pe Dan Piţa, omul care a făcut filmele cu petrolul şi ardelenii, l-am văzut pe Florin Chiersic, care se dădea la Claudia Cardinale fără jenă, am văzut-o pe Claudia Cardinale, care în unele momente chiar lăsa impresia că respiră şi plus de asta, l-am auzit pe Tudor Giurgiu cum a măturat pe jos cu cei din CNC şi indirect, cu micuţul Boc, în faţa tuturor celor adunaţi în cinema Republica.
A, l-am văzut şi pe Boc. Nu vreţi să ştiţi cum arată pe lângă Florin Piersic…
NOU
nu cred ca principala problema e ca nu avem regizori. principala problema e ca nu avem bani si nu avem distributie ca lumea, iar un film romanesc nu poate sa fie profitabil din incasari de bilete.
de aceea statul investeste in filme “de arta”, care nu sunt pentru publicul larg si care sunt facute, in mare parte, pentru luat niste premii la festivaluri, iar filme cu autofinatare pt. publicul larg, care sa fie si profitabile, nu exista. s-a facut in ultimii, sa zicem, 10 ani o comedie romaneasca decenta, un film romanesc de popcorn care sa fie ok sau un film bun care sa fie facut pentru public si nu pentru festivaluri? eu cred ca nu si asta e problema principala. unii, si eu de altfel (nu ma simt mai inteligent, dar pur si simplu imi plac lucrurile mai ciudate/diferite), gusta filmele lui mungiu sau porumboiua sa a altui alt regizor roman cu pretentii de artist, dar publicul are nevoie de altceva.
NOU
Un film ar trebui evaluat in functie de cum “prinde” la public. Degeaba il faci si este apreciat de cateva sute de persoane (presupunem) la festivaluri si mai ia 2-3 premii. Un film bun, asa cum o spun si majoritatea criticilor de la Hollywood, este un film cu priza la public.
Publicul iti aduce profit, nu cacaturile alea de premii luate pe la tot felul de festivaluri mediocre.
Avem si actori buni si regizori si, mai ales, scenaristi, dar nu sunt bagati in seama pentru ca sunt promovate talentele astea obscure doar de dragul de a auzi un nume de roman la un festival din Ungaria.
Ultimul film romanesc vazut a fost Boogie. Un film destul de slabut din punct de vedere al realizarii. Nu au avut buget mare, nu au avut un regizor foarte bun. In schimb a fost o idee (clasica pentru filmele romanesti) relativ buna. Ideea de a scoate la suprafata comportamentul barbatului roman.
Neavand buget mare, nu au avut nici promovare buna. Au adunat in cinema doar 12 000 persoane. Si cei care l-au vazut l-au si apreciat.
Sunt talente in Romania, din pacate nu sunt promovate cum ar trebui. Si da, consider ca poti face un film bun cu un buget mic. Exemplu clar este Saw I care a avut buget de 1.000.000 care, pentru o productie la Hollywood, e o suma infima.
NOU
Dar a fost vreun congres al tinerilor regizori români la care s-a decis ca în toate filmele să se filmeze din mers? ( sa se bâţâie camera necontrolat), să scoata ţâţe naşpa la vedere sau să plictisească lăsându-mă să văd fiecare secundă a unor activităţi neinteresante ( cum zicea şi arhi in video)
NOU
Mereu “mi-a placut” expresia asta cu monstrii sacri.
NOU
gasca asa zis elitista devine din ce in ce mai rupta de realitate.ce face importanta de sine din om….:>>
NOU
Arhi, Nae Caranfil tata, e simplu…
Filantropica, Restul e tacere…poftim. Filme excelente care nu sunt despre comunism si nu au deloc izul de film post-decembrist, cu un regizor extraordinar, filme cu mesaj, puternice si jucate excelent.
Cel mai probabil “Intermediar” a castigat din cauza dozei de dramatism pe care o avea. Spectatorul care se uita la acest film crede ca o sa inceapa ceva super dramatic la un moment dat. Tensiunea creste o data cu timpul in care nu se intampla nimic. La un momentat dat probabil se intampla ceva dramatic, dar relativ cu filmele care sunt dramatice mai non-stop, acest dramatism e varza…e slab, dar intens datorita anticiparii. Nu l-am vazut inca…dar mai sigur cred ca asta se intampla la genu asta de filme.
No Country for Old Men era asemanator…o fuga (mai bine zis plimbare) intre un soarece (Moss) si o pisica (Anton Chigurh). Insa filmul ala e genial…asta nu stiu cum e. Am sa-l vad…vad insa ca nu a fost ignorat la Cannes (si a castigat doua premii incluzand Un Certain Regard)…si aia de la Cannes sunt snobi?
NOU
nu cred ca e vorba numai de regizori ci de scenariile ingrozitor de proaste si plictisitoare, din care nici mama lui Felini nu ar putea sa scoata nimic;
cum ajung numai scenarii din astea in productie, apai e simplu, super intelectualii si supergenialii de care vorbesti nu stiu altceva si creeaza un cerc inchis… cand unul, doua filme tinere vor sparge tiparul asta, totul se va schimba radical, pana atunci, numai si numai opere de arta…
NOU
Exact la ce ma gandeam ieri, singurele filme romanesti noi care mi-au placut au fost Filantropica si Restul e tacere. In rest…plictisitor, anost, fara sens. 4,3,2 m-a plictisit groaznic, Carol I nu mai spun, e mai rau decat orice film din perioada ceausista. La alea vechi macar ma uit cu interes pentru perioada aia pe care n-am cunoscut-o.
A, si sa mai adaug California Dreamin. Ala mi-a placut, dar ce folos, ca altul n-a mai apucat sa faca regizorul…
NOU
Daca asa sta treaba ajungem de plins. Pe masura ce dispare tot ce e valoros ne cufundam in mocirla si rahat. Rau de tot.
NOU
probabil ca si filmele astea sunt promovate in functie de pile si de alte cacaturi!><
NOU
Exact Lizzie, si California Dreamin’…
Dar hai totusi sa o luam si din perspectiva regizorilor si a celor ce scriu scenariile anoaste si comuniste…s-a dorit umplerea unui gol cu filmele astea. Ani de’a randul regizorii au fost cenzurati si le-a fost interzis sa arate lumea asa cum e ea, la noi in tara. Dupa ’89 s-a dat, bineinteles, unda verde sa faci ce vrea muschiul tau…dar nu erau bani si mentalitatea nu era inca complet schimbata. Asa ca au venit astia mai tineri, astia pe care comunismul nu i-a afectat prea tare…erau mici pe atunci, erau copii. Pe un copil nu-l afecteaza sistemul politic (de obicei). Dar tot aia au ajuns sa priveasca lumea din jurul lor cand era spre final comunismul. Au ajuns sa creada ca cinematografia romaneasca are nevoie de filme de genu ala. Si au dreptate…filmele de genu ala ne definesc pe noi ca tara. Da, multe tari au fost sub ideoligia asta dar de fiecare data cand mai vezi un film comunist din alta tara nu il poti compara cu unul de’al nostru…a ajuns sa ne defineasca un astfel de film pe piata cinematografica. Si de asta se fac in continuare filme cu iz de comuism, filme in care totul e gri si urat, deprimant, etc…Cel mai bun caz e 4,3,2 si Moartea Domnului Lazarescu. Ambele sunt filme foarte bune dar care le judecam gresit din cauza povestii care nu ne place. Insa ele, sunt foarte, foarte bune.
Voi vreti, de fapt, sa vedeti filme americane in care se vorbeste romana. Asta vreti sa vedeti. E adevarul…
S-au mai facut de astea, dar nu auziti de ele ca nu sunt mediatizate. Si bine se face ca sunt de tot cacatul (vedeti Contra timp cu Dragos Bucur). Se fac si acum multe rahaturi romanesti dar se aude numai de cele bune.
NOU
Vorba lu Piersic. Niște ciocoflenderi toți. Cinematografia românească trăiește din pomana străinilor care mai vin din când în când și fac vreun film de doi lei pe la Buftea sau prin Ferentari.
Atât, în rest milogi.
Cel mai bun actor român este de departe Marcel Iureș. Însă ăla e deștept și s-a orientat afară.
NOU
Apropo de Florin Piersic. Chiar suntem în 2009?
NOU
E, cica e mare fita sa faci filme triste, eventual despre comunism, ca doar alea au succes.
Probabil ‘marii’ regizori romani n-au vazut si ei niste filme de calitate, sa aiba o sursa de inspiratie, ei n-au nevoie … sunt regizori.
NOU
Apropos de ce spunea Teniescu, ma gandesc ca o posibila explicatie pentru care predomina filmele despre comunism, unde se expune (jenant) mizeria din acea perioada, e ca ai nostri incearca sa copieze modelul filmelor despre holocaust.
Strainii, in general si americanii, in special, sunt foarte receptivi la subiecte care trateaza tragedii umane ce le sunt necunoscute si care le par la mii de ani-lumina distanta.
Abordata altfel, cred ca ideea n-ar fi rea. Insa nah, de-aici si pana la ”Lista lui Schindler” de exemplu, e cam mare spagatul. Zic.
A subliniat bine cineva inainte, problema e in primul rand lipsa scenaristilor. Chiar asa, ce s-o mai petrece la facultatea de Scenografie de la UNATC? 😕
NOU
filantropica , weeekend cu mama , milionari de weekend , nunta muta , restul e tacere , sunt doar cateva filme romanesti facute dupa 2000 care sunt faine , eu zic ca daca cauti destul de adanc vei gasi si cateva bunatati pe gramada de uscaturi .
NOU
Nu sunt bani,nu merge nimic :-<
NOU
Filmele rromanesti cu mici mici exceptii is de cacat ca or fi actorii prosti (sunt multe cazuri) ca scenaristi si regizorii is amatori ca cameramanii is amatori asta e la noi e grele …
NOU
viata-i plictisitoare, asa-i?
NOU
vizitati si blogul meu nou creat
NOU
ziceti ce vreti, dar e cea mai buna perioada din istoria cinematografiei romanesti. trebuia si calitate, ca de filme cu super succes la public am mai avut parte. le facea nicolaescu.
iar cine are anumite gusturi si spune ca anumite filme despre perioada comunista facute dupa 2000 sunt slabe nu inseamna ca are gusturi bune. are probabil gusturi chiar proaste. e vorba de o arta aici si nu orice parere are aceeasi valoare. mai lasati ce va invatat comunismul sau parintii scoliti in comunism (sau la tara, in fine…)
am fost destul de snob? foarte bine, asta face sa progreseze o societate.
NOU
v-a invatat, sa nu se creada…
NOU
” v-a ” acum se crede sigur… normal, om cu gusturi bune, nu asa…
NOU
se stie ca artistii si criticii de arta nu au bani, implicit nici tastaturi bune, deci nu li se apasa cratimele din prima
NOU
io am bani si tastatura buna la laptop, doar m-am grabit
NOU
probabil ai si vreun virus, ca atunci cand tastezi “eu”, laptopul tau scump scrie “io”
NOU
dupa ce a votat, arhi e preocupat de rezultatul alegerilor, de aia nu a mai scris nimic in 23 de ore :))
NOU
La cat de proaste si tampe sunt filemele romanesti, tind sa cred ca exista o conspiratie care ii scoate in fata pe acesti regizori de Jegalia. Altfel nu imi explic cum astfel de filme intra in festivaluri de film.
NOU
arhi repede, hai sa facem bani :)))
NOU
Aoleu, Arhi, a inceput lumea sa se distreze prea tare la tine pe blog, tu unde esti? Ia uite ce pomelnic aici, ma dor ochii…
NOU
Ca tot s-a castigat la loto ma bag la concursul de mai sus , poate asa scap si eu de criza…de plictiseala. :))
NOU
@XaeL – n-am spus ca arunc banii pe laptop-uri
”io” este corect, chiar daca nu literar. nu ca ”va invatat”. intelegi?
NOU
Ce este totuşi de remarcat că aceste scene se fac fără tăieturi. Deci nu este ca la americani. Replica (cut), replica celuilalt (cut), intră cineva pe uşă (cut). NUUU. La noi se pune steadycam-ul într-un colţ de cameră, să aibă un unghi cât mai panoramic şi actorii încep să vorbească. Dar totul se face fără tăiaturi. În 4,3,2 sunt scene şi de 10 ,15 minute fără tăieturi şi aici e de remarcat jocul suţinut al actorilor pe o perioadă întinsă. Dar pe de altă parte, e frustrant la maxim să joci 15 minute şi la ultima replică unul să râdă şi să reiei scena de la capăt.
NOU
Problema ţine, în marea majoritate a cazurilor, de fonduri. Dacă ştii lume şi bineţe cum trebuie, parcă ai mai multe şanse să pui mâna pe o sumă necesară. Dacă nu, ata ete, că doar ne-am născut egali, nu?
NOU
Arhi…de ce voi “echipa” bloggerilor ati fost imbracati in tricouri?
Toti pareau eleganti …si acum l-am avzut pe visurat cu tricourile alea cu reclama…
NOU
pentru ca asa ne-am simtit noi bine
NOU
nu o lua ca pe o ofesana…nu asta a fost scopul…era doar o intrebare. Intradevar e comod tricoul dar…compania de care ati avut parte a fost deosebita. Nu ti se pare putin deplasat sa apari asa langa X (nu stiu…oricare dintre marii actori care au fost prezenti)
NOU
Sa inteleg ca tu spurci “Politist adjectiv”, apoi mai faci o gluma si inca o reclama la o firma?
Nice… Se pare ca sindromul celor 22 de milioane de antrenori de fotbal s-a mutat si la critica de film.
NOU
exact asta fac. nu-i asa ca-s kewl?
NOU
Filmele vechi facute in Romania sunt mult mult peste ceea ce se produce acum. Am avut si mai avem regizori si actori buni, doar ca sunt in varsta.
NOU
Sunteti cel mai tare. Dar asta doar pentru ca e blogul dumneavoastra si nu e frumos …. in casa omului.