Idiocracy3

Eu am învățat să citesc și să scriu pe la vreo 5 ani. Singurel, pentru că nu avea cine să stea după mine să mă învețe chestii, Îmi aduc aminte cum încurcam partea pe care are d mic de mână codița și cum silabiseam ROMANIA pe un TIR. Și cam atât.

Știți cât de mult mi-a folosit chestia asta în viață, în afară de mângâiat ego-ul părinților? Maxim, practic, în clasa 1, președintele din acea vreme a primit o notificare Domnule președinte, veniți, avem un elev care știe să citească încă de mic.*

Prin urmare, sunt un părinte lejer, mi se fâlfâie monumental de porcăriile astea, nu îmi bat copiii la cap să învețe lucruri înaintea timpului lor, pentru că au tot timpul și pentru că de citit sau de socotit, o vor face toată viața, de jucat…doar o perioadă scurtă a ei.

Problema e că nu îi lasă școala. Copilul e la grupa mare la grădiniță și face în fiecare zi lecții în care scrie și citește litere, adună și scade. Ok, e în regulă, la urma urmei, îi pregătește pentru școală, pentru atmosferă și pentru alte cerințe.

Dar la anul se va duce la clasa pregătitoare. Unde, din ce înțeleg din povestirile mândre ale unei mămici, vor învăța tot litere și de astea cu adunări și scăderi. Cumva, sunt bulversat. Când vor ajunge în clasa 1 vor trece direct la integrale, logaritmi și altele?

Mă deranjează toată presiunea asta de “a învăța”, pusă pe copii, doar de dragul de a justifica niște programe stupide și stufoase. pentru că degeaba îi chinuim de la 5 ani, dacă programa școlară, în ansamblul ei, e o mizerie proastă, învechită și care se bazează STRICT pe memorarea automată. Și asta în toate nivelurile de învățământ. La ASE învățam în 202 despre PIB-ul chinei din 1995. Pentru că aia era în manual iar profesoara știa că trebuie să predea manualul și să ne întrebe de el la examen. La Drept am picat primul examen pentru că nu am memorat cuvânt cu cuvânt 6 capitole de drept civil.

Toate astea într-o țară ce are doctoranzi analfabet funcționali. Serios, știu personal oameni, absolvenți de master (lua-r-ar foc Bologna cu toți cei ce au promovat acest sistem în românia) care se pregătesc pentru doctorat, dar ei sunt analfabeți funcțional. Dar ei se duc 3 ani la doctorat și ies doctori, nefiind capabili să scrie.

Noroc că îi învățăm pe copii asta de la 5 ani, că altfel ce ne-am face, cine ar mai sta pe facebook în baia grădinițelor?

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

129 comentarii Adaugă comentariu

  1. Elenele sunt vinovate, nu tovarasa era obsedata de recunoastere academicai? Romania a distrus acest domeniu, o sa apreciez o persoana ce si-a aprofundat cunostintele teoretice si practice intr-un domeniu, ba chiar o sa-l respect si las capul plecat dar atat timp cat certificatele sunt obtinute pe coaiele sale.

    • #2

      Piz dai seama că Cetin Han e mai tare ca Nostradamus?
      Ăsta învăța (cu mongolii lui) la 205 cum o să fie pib-ul Chinei în 1995.
      (n-ai cum să scapi :)))))))))))))))))))))

  2. #3

    Si unii parinti au o vina, vor sa se laude cu copiii lor ca stiu sa citeasca de la 2 ani si fac integrale de la 4. Vor teme multe si grele. Si se impun. Iti spun din sursa directa ca la matematica pt clasele V-VIII programa e mai lejera decat era pe vremea mea, de exemplu.

  3. #4

    Fii-mea a sarit direct in clasa I. A zis ca ea nu mai vrea sa mai petreaca un an facand aceleasi chestii ca la gradinita…

    Clasa pregatitoare e o prostie care a incurcat o gramada de lume ( si care am auzit ca se va desfiinta – ca sa mai bulverseze iar o gramada de lume)

    • #5

      dar poti sa faci asta?

    • #6

      As fi si eu foarte interesat de raspuns.

    • #7

      Poti sa-l dai direct in clasa I, se face o evaluare sa vada daca e capabil copilul, nu e ceva dificil. Cunosc multe cazuri.

    • #8

      presupun că poţi. mi se pare că va trebui să treacă o testare ceva şi gata. dar … merită? aşa cum e clasa pregătitoare sau grădiniţa există o anumită libertate pe care nu o are la şcoală. adică, cum e azi, ploaie şi vânt dacă nu vrea poate să nu meargă. la şcoală nu mai ţine. trebuie. şi-apoi, oricum ar fi, una e un copil de şaşe şi-un pic şi alta de şapte şi-un pic. o spun din experienţă. odată cu şcoala încep şi obligaţiile. dacă se poate amâna cu un an de ce nu? are timp toată viaţa să aibă obligaţii. zic numa.

    • #9

      scuze, am uitat că şi clasa aia pregătitoare se face în şcoală. ce vreţi? am copilul mare şi am scăpat de probleme de-astea.

    • #10

      Nu poti. S-a putut doar in primul an cand a fost introdusa.

    • #11

      raspunsurile sunt extrem de clare…

    • #12

      Geretus – cand ai facut tu chestia asta si cum? Nu te contrazic, dar ar fi minunat sa dai 2-3 detalii.

    • #13

      SE POATE. Caz concret in Timisoara, fata nu ar fi avut peste 6 ani in 31 august si atunci am fost intrebat daca mai sta la gradinita un an sau se va duce in clasa 0.
      Am optat pentru clasa 0 din considerente de varsta, desi acum nu cred ca as mai opta. Se realizeaza o comisie formata din profesori care evalueaza fiecare copil care nu are implinita varsta de 6 ani pana la data de 31 august si care vrea in clasa 0. Intrebari legate de culori, spatialitate, ce obiect apartine/nu apartine grupului, lucruri simple pe care aproape toti copiii le trec cu brio. Evaluarea asta dureaza aproximativ 45 de minute, dupa care copilul este “apt” de a urma clasa 0.

      Aviz celor care spun ca nu se poate, intamplator fac parte din invatamantul preuniversitar si stiu despre ce vorbesc.

    • #14

      eu zic de inscriere in clasa 1, nu in clasa 0, adica sa sara clasa 0

    • #15

      Am citi clasa 0. In cazul asta, pe fisa de evaluare sunt trecute 3 optiuni: gradinita, clasa 0 si clasa 1. La sfarsit evaluatorul bifeaza ce i se potrivește cel mai bine copilului. La evaluarea de clasa 1 apar si ceva aspecte morale – diferenta dintre bine si rau, alegerea unor comportamente dezirabile etc

    • #16

      bine de stiut, multumesc frumos

  4. Adevarat, invatamantul a progresat, au fost eliminate materiile fara viitor, au fost surpimate informatiile si in acelasi timp iti este bagata-n cap o limba moarta, e util nene, hai cu latina, de ce sa-i invatam algoritmi? Cine stie cum a ramas Pisti fara cuvinte romanesti dar se trezeste latinul din el, in schimb algoritmul n-ai unde sa-l folosesti…

    • #18

      True. Din clasa a 8-a pana in a 12 am invatat LATINA. LATINA. De doua ori pe saptamana.

    • #19

      eu am invatat doar intr-a 8 a. macar stiu gaudeamus igitur, mi-a intrat o musca-n cur

    • #20

      Quod licet Iovi not licet bovi. Latina (și greaca) te ajută la o groază de chestii, bunăoară să reții logic și etimologic jargonul științific, să înveți mai ușor alte limbi romanice, să citești Suetonius sau pur și simplu să te spargi în figuri elitiste pe bloguri. 🙂

    • #21

      Si sa vezi nenorocire si mai mare. Nu numai ca nu ii invata ALGORITMI, dar am auzit ca unii nici nu mai stiu ce sunt aia LOGARITMI.

    • #22

      @Maithun: aia cu “not” e latina britanica probabil

    • #23

      Am facut intr-a VIII si a IX-a.
      Latina te ajuta cand faci studii de drept (cel mai stresant examen din anul I a fost ala de drept roman-fara diacritice), medicina, biologie, litere si altele. (Presupun si pe la Academia Militara daca or studia ceva pe partea de istorie).
      Maithun zice bine.

    • #24

      Erratum: NON 🙂 Eu gândesc mai mult în engleză

    • #25

      Maithun, îmi spunea cineva la sfârşitul primăverii că vorbeşte 9 (sau 11) limbi străine, printre care latina, greaca şi greaca veche. Este profesor la Universitatea de Vest din Timişoara. Nu predai şi tu chestii pe acolo, nu? 🙂

    • #26

      Nu, Dani, n-am față de clasicist 🙂 Eu sunt cu d-astea mai estice. Regret însă și acum că nu m-am ținut ca lumea de latină.

    • #27

      @Berwold
      Daca ai facut latina in toate clasele de liceu pot sa presupun ca ai fost la “uman”? Daca-i asa atunci, avand in vedere caracterul latin al limbii si faptul ca in mai toate stiintele umaniste, ca sa nu zic de drept se folosesc de latina……..

      In general scoala ar trebui sa faca doua lucruri importante:

      1. Sa-ti ofere informatiile care fundamenteaza domeniile generale pentru a putea ca mai tarziu pe baza unei selectii sa poti urma o specializare aleasa pe baza aptitudinilor descoperite in timp.

      2. Sa incadreze aceste informatii intr-un sistem coerent care sa prezinte o imagine clara si destul de detaliata a stadiului in care a ajuns omenirea si etapele prin care a trecut in dezvoltarea ei.
      aceasta imagine iti permite, in teorie sa stii unde te situezi ca individ in societate si pe baza informatiilor adunate sa poti extrapola consecintele deciziilor tale.

      Insa,, desi prima conditie poate fi indeplinita prin elaborarea programei, a doua tine de capacitatea profesorului sau a parintelui de a fi un bun indrumator. …
      Problema este ca, de cele mai multe ori, nici unul nici celalalt nu au aceasta imagine de ansamblu, fiind victimele unui sistem de invatamant bazat pe indeplinirea strict a primei conditii…..
      Prin urmare se creeaza un cerc vicios ce poate fi spart doar de studiul individual.
      Poate ca la un moment dat vom realiza ca nu e corect sa limitezi interventia si indrumarea prin aruncarea intregii responsabilitati a educarii lui in spinarea unei institutii subnutrite.

  5. #28

    Al meu e clasa 1 si crede-ma ca principala problema cu care se confrunta este ca profesorul de engleza le preda la tabla lectia in cuvinte scrise de mana in conditiile in care ei nu au invatat toti caligrafia scrisului de mana (sunt abia la jumatatea alfabetului “de mana”).
    La scrisul de tipar nu intampina probleme, citeste chiar cursiv scrisul mic de tipar, in schimb mi se pare oarecum ilogic ceea ce se intampla.
    SI iar o chestie ilogica, matematica la clasa 1 nu mai este “matematica” ci “matematica si cunoasterea mediului”. WTF!

    • pai, nu toate problemele sunt cu pepeni, ratze, mere? Cunoasterea mediului: de acum sunt cu pepeni, ratze si mere ORGANICE

    • #30

      “Numărul constituie substanța tuturor lucrurilor” (Aristotel, Metafizica)

    • #31

      practic, de aceea cand dai un numar, oferi substanta

    • Matematica si Explorarea Mediului, n00b!

    • #33

      Ma scuzati dl Sean, asa e ca dvs.

    • #34

      @baxt Si fi-miu a avut aceeasi problema. Cand am vazut cate mazgalituri pline de greseli avea in caietul de engleza am cerut invatatoarei sa invite profesoara la proxima sedinta. In teorie, in clasele I si a II-a, materia se preda 20% scris si 80% oral. Si ala 20% nu e musai sa aiba loc in primul trimestru.

  6. Clasa 1 si fac deja engleza ? Dafuq ?

    • era pt baxt…fuck it.

    • #37

      Este in programa.
      Engleza, Religie…

    • #38

      eu zic ca mai bine le-ar combina, ar face religia in engleza, ar iesi mai in castig, ca ar face de doua ori din fiecare

    • #39

      Baxt, induci oamenii in eroare. Nu e frate in programa, se face la cererea parintilor.

    • #40

      Pt engleza nu ne-a intrebat nimeni. Toata scoala face engleza de pe clasa 1. Scoala de stat, nu particulara.
      Religia, nu vreau sa intru in detalii, s-a discutat de atatea ori incat mi-e lehamite, nu este ultima ora cum ar trebui sa fie, ci penultima, deci a trebuit sa fiu de acord cu asta, neavand unde sa duc copilul in timpul acestei ore si sincer nici nu am vrut sa imi pun “turma” in cap.

    • #41

      E imposibil ce spui tu. Intreaba-ti sotia (soacra, cumnatul, amanta sau pe cei care trec pe la scoala la cel mic.)

    • #42

      Daca mai e cineva pe aici din Mioveni poate confirma.

    • #43

      esti singurul de la tara…:)))

    • Daca-ti zic de clasa a doua si germana ma crezi? Scoala 28 Constanta.

    • Same here, în capătul celălalt de ţară.
      Clasă pregătitoare: engleză, religie şi ed. fizică cu profesori separaţi.
      Au umflat programa la maxim să aibă loc toţi profesorii dacă tot a scăzut natalitatea.
      În afara de religie unde am bifat pe formularul de înscriere că suntem de acord să facă pentru restul nu ne-a întrebat nimeni nimic.
      Doar ne-au cerut bani pentru caiete/fişe. 😀
      Având în vedere evenimentele recente mă gândesc că ar fi fost cu mult mai utilă limba rusă aici în Moldova.

    • #46

      Voi ati semnat un proces verbal la o sedinta cu parintii. Dar ati semnat ca primarul.

    • #47

      Bai Toma Necredinciosu’, am semnat numai pt religie, ce plm nu intelegi 🙂

    • #48

      Eu sunt rabdator. Si inainte de marele circ cu religia semnai, dar intr-un proces verbal. Nu in tabel separat, cu cerere etc., cum e acum. Acum la engleza e procedura cum era inainte la religie. Pricepi?

    • @ Alin : Si eu am facut germana din clasa a 2-a acum multi ani, cand eram in generala. Se intampla in Pitesti.

      Nu stiu cum mai este acum programa, dar atunci regula era din clasa a 2-a o limba straina, si din a 5-a a doua limba straina. La noi in generala se facea prima oara germana.

      Si a prins bine, multi puteam vorbi fluent germana pana in clasa a 8-a. Nu e nimic gresit sa inveti germana din clasa a 2-a, dar conteaza profesorul/profesoara. Noi am avut noroc de o profesoara foarte buna si rabdatoare.

    • #50

      La urma urmei, si daca ma punea sa semnez acceptam pentru engleza. Nu are deaface faptul ca profesorul e tard si preda lectia scrisa pe tabla in cuvinte “de mana” cu materia in sine.
      PS, ca “primaru'” am semnat la insuratoare si m-am invatat minte. 🙂

    • #51

      @Andrei, considera-te norocos, cand eram la gimnaziu inca se facea rusa

    • #52

      Nu va mai ganditi ca ii suprasolicitati, la varsta asta copiii invata si daca nu vor, tot ce aud retin si imita, nu e ca si cum l-ai forta sa faca ceva. Jocuri si cantece in engleza, desene animate in 2 limbi straine alternate si cand o sa ajunga la liceu n-o sa stie de unde atata vocabular.

    • Daca nu gresesc si eu am facut din clasa a 2 a franceza.
      Dar s-a lipit de mine ca uleiul de apa:)
      Totusi din clasa 1 o limba straina mi se pare cam fortat.

    • @ Baxt : Chiar ma consider norocos, mie mi-a placut germana si am fost si la olimpiada. Insa repet, totul s-a datorat profesoarei, care a avut rabdare cu noi si era blanda, stia cum sa predea materia si probabil cel mai important, isi iubea materia pe care o preda.

      Din fericire sunt prea tanar pentru a fi prins rusa (nascut in 89′), dar am avut norocul sa prind aberatia cu interzicerea scrierii cu stanga. Sunt stangaci si in primele 4 clase am fost fortat sa scriu cu dreapta => am inceput sa devin balbait. Intre timp am auzit ca s-a renuntat la prostia asta si s-au facut si studii care au demonstrat ca un stangaci fortat sa scrie cu dreapta e predispus la balbaiala. Curios sau nu, in clasa 1 am devenit balbait, dupa ce am fost fortat sa scriu cu dreapta, si mi-a trecut abia in clasa a 5-a, cand am fost lasat sa scriu cu stanga. Inca mai am mici scapari, ca un reminder, dar in acei 4 ani eram teroare, efectiv ziceai ca-s retardat, nu puteam vorbi o propozitie fara sa ma balbai la 3 cuvinte.

    • #56

      Nu știu de ce vi se pare exagerat, eu am făcut engleză la grădiniță, acum 23 de ani.

    • #57

      @ubercool, nimănui nu i se pare ciudată predarea unei limbi străine în cls. I, ci predarea unei limbi străine folosindu-se în principal scrisul cu litere ”de mână”, în condițiile în care copii ăia abia acum învață literele ”de mână”.
      sincer, mă îndoiesc foarte tare că ție la grădiniță ți s-a predat engleza în scris.
      e ca și cum ar încerca cineva să mă învețe ceva folosind limbajul semnelor (pe care nu-l știu, să n-avem vorbe).

    • #58

      după aparențe, nici să scriu cum trebuie nu mai știu. 🙁

    • #59

      Eu la gradinita am facut germana, iar din a doua am inceput engleza (d-aia sunt asa prolific in aceasta limba), iar din clasa a cincea (parca) franceza.
      @Alin. Da, scopala 28 are o indelungata traditie in predarea limbii germane. Var’miu nu mai stie o boaba, dar si el tot dintr-a doua incepuse.

  7. #60

    asa’i ca ai vazut aseara Idiocracy la tv?

    • #61

      nu, maze runner 2. cam aceeasi chestie, daca e sa ma intrebi pe mine…

  8. #62

    Domnu’ cind erati dvs in clasa 1, nu existau “domnul presedinte” era cel mult “To’arasu”. EL, Unicul…

  9. #64

    citeam pe fb o povestioară, o mărturie a unui vânzător de cărţi, vine o tipă, bine îmbrăcată, pe la vreo 35 de ani şi cere volumul I din La Medeleni. tipul îi spune că are La Medeleni, în 2 volume şi nu vinde separat. În fine, tipa cumpără – avea nevoie pentru copil, la şcoală, dar profesorul le dăduse de citit o anumită parte aflată la începutul cărţii, de-aia voia doar primul volum. pleacă, se duce la altă tarabă cu cărţi şi se întoarce supărată. voia să dea cărţile şi voia banii. de ce? pentru că la cealaltă tarabă avea La Medeleni în 3 volume şi ăla îi dăduse doar două. Şi era o tipă şcolită. Cică.

    • #65

      Era proasta.

      La Medeleni exista pe scribd, dadea un print la paginile alea si gata.

    • #66

      Să zicem că era vorba de cineva care nu putea în format electronic. uite, pe fii-mea o dor ochii – poartă ochelari, de la un asemenea format. taman ce-am dat bani pe cărţi în engleză şi franceză că, zice ea – şi o cred, că nu poate altfel. proastă oricum era.

    • #67

      măi … parcă nici eu nu sunt departe de tipa aia? nu? scuze iar. azi sunt defazată. o fi de la ploaie? eu zic că nu, dar … de! din nou scuze corcoran. şi cititorilor care ajung pe-aici.

    • #68

      @liliana: care parte din “dadea un print la paginile alea” ti se pare ca seamana pe departe cu “nu putea citi în format electronic”?

  10. #69

    ady-p, cel puțin în privința clasei a V-a, te înșeli. Băiatul meu cel mare este în clasa a V-a și face șiruri și progresii artimetice, chestii pe care eu le-am învățat in anul școlar 1987-1988, cînd eram clasa a IX-a (nu, nu toată programa de a IX-a e mutată acum la a V-a, dar se încarcă programa pe zi ce trece cu chestii care, ani înainte, se făceau mai tîrziu.) Băiatul meu cel mic este acum a III-a, și deja a terminat din clasa a II-a înmulțirea și împărțirea, ceea ce fratele lui mai mare făcuse doar cu un an înainte, dar fiind clasa a III-a. Tot la clasa a II-a, cel mic a avut sisteme de 2 ecuații cu 2 necunoscute, doar că nu le rezolvau cum am învățat eu într-a VI-a, cu acoladă în dreptul lor, înmulțirea unei ecuații astfel încît să se poată scădea din cealaltă și să rămînă o singură necunoscută, ci cu aflarea unei necunoscute dintr-o ecuație în funcție de a doa necunoscută și înlocuirea ei în prima ecuație. în ritmul ăsta vor ajunge ca în a X-a sau a Xi-a să facă integrale duble, triple, pe suprafețe, chestii pe care eu le-am făcut abia în facultate (și încă nu am descoperit la ce folosesc)

    • #70

      Te referi ca nu ai descoperit la ce-ti foloseste, strict personal, sa stii sa le rezolvi? Sau la ce folosesc ele in general?

    • #71

      Faptul ca vor face integrale nu inseamna ca toti le vor si intelege, folosi etc. Dar nu e pacat de aia care chiar au ceva creier in cap sa faca pana in clasa a 8-a doar probleme cu Gigel are 3 lei si Ionel are cu 2 mai mult? Ne place sau nu, copiii nostri sunt mai inteligenti decat noi si e normal sa invete mai mult si mai repede decat o faceam noi. Pe vremea bunicii erau suficienti 4 ani de scoala si sa stii sa numeri banii si sa-ti scrii numele. Intre timp, societatea a evoluat. Parerea mea e ca trebuie sa le punem copiilor la dispozitie oportunitatea de a invata ce si cat pot ei. Mai bine sa le oferim prea mult decat sa le ramana nefolosit potentialul. Daca predai integrale la clasa a X-a, din 30 de elevi poate le vor pricepe 15, 5 le vor folosi si dupa scoala iar 1 sau 2 poate chiar vor face ceva deosebit cu ele. Daca nu le arati integrale, vor fi toti la nivelul cel mai de jos. Sigur ca vor veni unii si vor spune: bine, dar de ce sa-i obligi pe toti copiii sa invete integrale in clasa a X-a daca ei vor sa faca altceva in viata? Eu zic ca nu-i obliga nimeni, decat daca vor nota 10. Dar clasa se poate trece si cu 5. Si poti sa fii de 5 la matematica, dar sa fii de 10 la biologie si chimie si sa devii un mare medic. Dar asta doar daca si la biologie te invata tot ce trebuie sa stii, nu sa-ti arate doar ca planta are frunze si flori si ca gaina se inmulteste prin oua si cu asta basta, ca sa nu-i incarce pe ceilalti cu prea multa materie.

    • #72

      Corcodusul chiar a inteles despre ce e vorba in propozitie.

    • #73

      Nu pot sa te contrazic. E posibil ca acum sa faca chestii mai simple ale unor parti pe care noi le faceam mai tarziu. Dar dl tata personal, prof de mate de generala cu aproape 40 de ani vechime, zice ca per ansamblu programa e mai lejera decat in perioada cand faceam eu generala (’91-’95). Si noi am facut in clasele primare chestii care ar fi putut fi ecuatii-algebra, dar erau numite altfel, pe “limba aritmetica.” Sus-numitul tata turba de nervi ca el le rezolva algebric si noua ne trebuiau aritmetic, ajutatul la teme era o tortura.

    • #74

      Cunosc problema, bine-nteles ca materia trebuie predata pe intelesul copilului si adaptat la varsta lui. Tin minte si acuma cum eram singurul care putea sa le explice fratilor mei mai mici cum se rezolva problemele la matematica, fiindca parintii o luau tot timpul pe metoda algebrica (cand incepeau cu “notam cu x” deja stiam ca urmeaza “ma duc la , ca voi sunteti prosti” :))).

    • #75

      @corcodusul, știam eu că și frații mai mari sunt buni la ceva. 🙂 (eu am avut doar mai mic).

    • #76

      Ptr corcodus:
      Ce sens are sa le predai copiilor progresii (precursoare ptr siruri si limite) asa devreme? E invatamant numai ptr varfuri? Stiu, asa e la noi in Ro, avem 2 olimpici si restul pierduti. Cand torni chestii prea abstracte, copilul se pierde. Pierzi 20 de copii doar ptr ca 2 sa prinda… Ce? Dup-aia ne miram de ce e lehamite de scoala

  11. #77

    Sistemul de invatamant nu poate fi inlocuit pentru ca trebuie sa inlocuiesti tot ce inseamna cadru didactic, plus personalul din Ministerul Educatiei. Iar sa spargi solidaritatea de casta, in orice domeniu, nu numai aici, e munca de Sisif. E aproape imposiibil sa dai la o parte niste oameni care se tin cu dintii de scaune si se acopera unul pe altul iar sa aduci altii pregatiti nu ai de unde pentru ca trebuie sa-i mai si platesti.

  12. Analfabetul functional este capabil sa scrie:
    “Justitia va fi mai solida pentru ca nu o sa judec in aparenta si nu voi fi blazata pentru ca refuz sa fac cuiva calitati.”. De inteles, intelege doar el.
    www.ziare.com/stiri/justitie/perle-ale-absolventilor-dornici-sa-devina-magistrati-ma-fac-judecator-pentru-ca-nu-vreau-sa-supar-pe-cineva-sa-ma-mustre-constiinta-1395616

  13. #79

    Niciodata nu i-am pus pe copiii mei sa citeasca, sa socoteasca etc., dar au fost tot timpul inconjurati de carti, din frageda pruncie. Amandoi au invatat sa citeasca singuri pe la 4 ani si de atunci cartile sunt o pasiune pentru ei. Citesc povesti, benzi desenate, enciclopedii, tot ce le pica in mana. In clasa zero si chiar in clasa intai, cand alti copii citeau cate 3-4 litere, dar nu reuseau sa le lege intr-un cuvant, ai mei citeau despre sistemul solar, dinozauri, micul print, garfield etc. Si, orice s-ar spune, sa fii capabil sa citesti si sa intelegi ce-ai citit iti deschide creierul si-ti ofera cu totul alte perspective. Si cu cat mai tarziu se intampla treaba asta, cu atat e apoi mai greu si ramai mai in urma.

    • #80

      sunt perfect de acord, dar sistemul de invatamant ar trebui sa asigure o triere. intr-un sistem competitional de genul, automat ajungi la excluziune si diferentiari, din oricare parte. cei dotati se vor simti intr-o clasa de retardati, cei normali vor fi frustrati ca fac lucruri care ii depasesc.

    • #81

      Absolut corect. Am trait insa la scoala ambele variante:
      1. S-a facut o clasa speciala pt. “copiii problema”, care dintr-un motiv sau altul erau ramasi in urma. In loc sa faca cu ei ce trebuia facut, profesorii i-au stampilat constient sau nu cu eticheta de idioti si “cauze pierdute”. Si bine-nteles ca nici profesorii care ajungeau sa predea la clasa aia nu erau tocmai cei mai buni din scoala, pt. ca toti isi doreau clase-model, ca sa se bata apoi in piept cu “rezultatele obtinute”.
      2. S-a facut clasa speciala pt. copiii buni la invatatura. Bine-nteles ca a intervenit sistemul de P.C.R. si mai mult de jumatate din clasa era formata practic din copiii de bani gata ai stabilor din oras (dintr care unii chiar erau straluciti, dar marea majoritate fara nici o legatura cu nivelul cerut pt. o asemenea clasa).
      In concluzie, trebuie clase de normali, clase de dotati si clase de intarziati, dar aplicarea sa nu fie in dulcele stil romanesc.
      PS: Acelasi lucru se practica si la nivel de scoala, nu doar de clasa. Sa-i vezi pe toti parvenitii cu un pic de cheag cum se inghesuie sa-si dea copiii la scolile “bune” din oras si cum fug de cele rau-famate de cartier, ca mai apoi sa se planga ca-s prea incarcati copiii cu materie etc. Unii nu inteleg ca inteligenta nu se poate cumpara cu bani.

    • #82

      daca departajarea celor buni s-ar face pe baza unor teste standard de sfarsit de an, teste corectate la un centru zonal, unde nu au acces pilele si relatiile, poate ar fi mai usurel

    • #83

      nu putem decat sa speram si sa ne rugam fierbinte la sf. Paraschieva

    • #84

      Pe vremea când predam am dat la o clasă 17 de zero la o lucrare. Le-a ieșit departajatul pe nas :)) #whodaboss

  14. #85

    “Atomul este cea mai mica particula dintr-o substanta care prin procedee fizice sau chimice nu mai poate fi fragmentata”.

    O mai fi de actualitate definitia asta? Era valabila in anii ’90 si mi se pare ca in ziua de astazi atomul e facut harcea-parcea.

    • #86

      Oarecum. Cu toate ca un atom poate fi decompus in particule subatomice, prin acest procedeu el nu mai este un atom al substantei respective.

    • #87

      Eu stiam ca prin metode chimice nu poate fi divizat. O definitie mai veche era cu “prin metode fizice si chimice OBISNUITE” desi nu inteleg cum separau pe vremea aia procedeele obisnuite de cele neobisnuite.

      Asa cum ai formulat tu nu era valabil nici in anii ’90 pentru ca fisiunea a fost descoperita prin anii ’30.

    • #88

      @madalinul: nici cu precizarea ta definitia nu tine. Nici o molecula de apa – sa spunem – daca e descompusa in atomii component, atomii respectivi nu sunt de apa.

  15. #89

    Se zvarcoleste Einstein in mormant de spusele tale.

  16. #92

    Nu sistemul Bologna e de vina pentru analfabetii functional cu master, e doar un sistem de standardizare, nu are legatura cu calitatea.

    • #93

      radu, sistemul bologna a transformat facultatea intr-o gluma, azi, daca nu ai si master esti fix pula, ai sanse mici si daca vrei sa mergi la cora la casierie. iar doctoratul devine ceva absolut normal, adica am master, e normal si cerut sa fiu la doctorat. mai ales ca in institutiile de stat ai nevoie de doctorat pentru a accede in functii superioare sau ti se creste brusc salariul, tot pentru ca ai doctoratul.

    • #94

      Arhi, nu e de vina sistemul Bologna pentru ca facultatea e o gluma. Eu am terminat cu ultima sarja de injineri din sistemul vechi, si tot o gluma era si inainte.
      Ca idee, sistemul Bologna e folosit in toata Europa, inseamna ca un doctorat facut la Cambridge pe sistemul asta e comparabil cu un doctorat in drept facut in Romania?
      Sistemul romanesc a futut sistemul Bologna, doctorate si mastere pe banda se faceau si inainte. Dar daca e sa gasim un singur vinovat pentru sistemul universitar atunci universitatile particulare sunt problema, de acolo a pornit avalansa de analfabeti incompetenti cu studii superioare.
      Doctoratul presupune studii aprofundate si cercetare indiferent ca e pe sistemul vechi sau Bologna.

    • #95

      Daca poti sa adaugi asta la comentariul precedent, ca am uitat:

      Sistemul universitar romanesc e la pamant si cand il comparam cu alte sisteme Bologna, Universitatea Bucuresti e pe locul 651 in topul QS, e sinistru pentru cea mai importanta universitate din SE Europei. Si e cea mai bine clasata institutie de invatamant superior din Romania. Si se si lauda cu asta.

    • #96

      De acord. Nu Bologna e de vina, ci implementarea lui in Romania in mod “romanesc”.
      Cat despre inflatia educationala (a zis si sir Ken Robinson ceva la un Ted Talk mai demult), ea este mai acuta in Romania deoarece multora li se permite sa treaca prin scoala fara sa ramana cu nimic, apoi cu diploma in mana se angajeaza pe un post sub nivelul (teoretic) al educatiei lor pentru ca ei practic doar asta stiu sa faca. Astfel, se ajunge in situatia in care angajatorul percepe ca standard o facultate pentru un casier.

      Concluzia: Totul pleaca de la profesorii care permit unor indivizi sa treaca niste examene fie pe baza de plic fie pe principiul “hai, ma, treci si tu ca de 3 ani te chinui” (ultima e des intalnita in Poli)

    • #97

      Haide ma lasati-ma in plm. Am terminat liceul, am luat examenul la Calculatoare la Poli, am facut 2 ani si m-am angajat, ca imi ghioraiau matele de foame.

      Evident ca nu am terminat facultatea, insa sunt dezvoltator corporatist bine mersi si nu ma intreaba nimeni de sanatate.

      Niciun angajator adevarat nu se mai uita pe diplomele tale de master si doctorat, daca nu impresionezi la interviul tehnic.

    • #98

      Daniel, nu ajungi la interviul tehnic fara diplomele relevante in multe cazuri. Neterminand facultatea iti tai singur multe oportunitati, inclusiv cele de emigrat prin tari mai calde decat cele din EU. Ca tu ai reusit, bravo, dar sa nu crezi ca pe langa tine nu sunt alti sute care fara diploma raman blocati in ciclul nu angajam ca n-ai experienta -> nu ai experienta ca nu te angajam fara diploma. Plus scutirea de impozit, unde e cazul.
      Crede-ma, nu vorbesc din auzite, am primit la interviu zeci de oameni si in Romania si aici unde capsunaresc, fara diploma nu treci de HR decat daca ai ceva recomandari serioase si experienta reconoscuta. Sunt firme care nu angajeaza fara diploma, punct, poate zici ca tu nu vrei sa lucrezi la asemenea firme, dar de ce sa-ti tai din start niste optiuni? Mai e si internship-ul, unde nu ajungi decat din facultate, chestie care aici e total diferita de hartia aia stampilata pe care o aduci la poli, si stiu ca si in Romania se faceau programe de internship pe bune, firma la care am lucrat facea asta, dar doar cu doctoranzi (d-aia buni, sistem Bologna :)). In plus, intre tine si ala cu diploma, daca sunteti asemenatori la interviu, ghici cine castiga.
      Am inteles ca esti dezvoltator, daca dezvolti php sau javascript say no more, 2 ani de poli e deja supracalificare, sa nu ai surprize mai incolo, ca bagi la 40 de ani cot la cot cu mucosi de 22 cu doi ani de poli. Asta daca ai unde sa bagi. Nu e motiv de lauda ce povestesti tu, in nici un caz sfat de dat altora.

    • #99

      Daniel, nu ajungi la interviul tehnic fara diplomele relevante in multe cazuri. Neterminand facultatea iti tai singur multe oportunitati, inclusiv cele de emigrat prin tari mai calde decat cele din EU.

      O p*la. Am terminat mecanica si lucrez in IT de mai bine de 10 ani.

      Intr-adevar, o facultate ajuta, daca o faci pe bune. Macar inveti cum sa prezinti un proiect, o idee, ceva. Dar lipsa unei diplome relevante din CV nu inseamna ca automat se trece cu vederea peste CV-ul tau.

  17. #100

    Am o verisoara care e clasa 1. La prima sedinta cu parintii, invatatoarea a spus ca nu le va da teme copilasilor in primul semestru deoarece considera suficient ceea ce lucreaza la scoala si nu are rost sa ii chinuie. Parintii s-au revoltat, considerand ca scoala e proasta, invatatoarea slab pregatita, si copiii vor da chix si nu vor mai ajunge doctoranzi celebri.

    • #101

      La clasa 1 e normal. Pe vremuri, daca invatatoarea zicea ceva despre educatia copiilor, parintii taceau si isi vedeau de treaba, fiindca stiau ca invatatoarea aia are ceva experienta in spate si stie ce vorbeste,. In ziua de azi insa, nimic nu mai e sigur. Asa ca apare si reversul medaliei: parintele atotstiutor.
      Apropo de teme: Noi aveam un profesor de matematica nu la clasa 1, ci in liceu (cu profil real) care nu dadea teme. Partea parsiva era ca o facea intentionat ca sa scada nivelul clasei si sa te oblige sa faci meditatii cu el in particular (unde dadea teme culegeri intregi, dar si incasa malaiul greu). Fuck you dom’ profesor (te stii tu cine esti), in eventualitatea putin probabila ca citesti arhiblogul.

  18. Aici e un exemplu de parinte idiot si o mentalitate comunista, de ce sa fie tema obligatorie? Stiti de ce urasc eu scoala si singurul domeniu la care ma pricep e informatica? Dat fiind faptul ca am avut niste profesoare comuniste ce lucrau mecanic, in schimb profesoara de informatica m-a facut sa-mi pun intrebari, mi-a expus diferite situatii, s-a bagat sub pielea mea, a vazut ce-mi place si a expus situatia respectiva in cod.

    Nu pot sa zic ca temele sunt bune sau rele, eu le faceam mecanic in pauza, copiam 2-3 pagini in 10 minute si gata tema. Daca acel copil a inteles baza si pleaca acasa cu niste intrebari si e e insetat de cunoastere atunci felicitari invatatoare/profesore, iti meriti rangul, daca copilul copiaza tema mecanic sau nu-si da interesul inseamna ca l-ai mascarit/ti-ai batut joc de el/nu ai stiut sa expui problema.

    Nu zic eu ca am fost cel mai bun elev, nu, au fost materii ce le-am urat dar au fost materii ce le-am iubit si nu doar materii ci profesori.

    N-am fost un elev exceptional dar dat fiind faptul ca doar doua profesoare m-au sustinut neconditionat, restul doar conditionate de plic ca vorba aia, n-ai cum sa te duci la olimpiada fara sa cumperi o culegere vanduta de directoare…

    S-a inteles ideea? Profesoarele lucrau mecanic, ne predau mecanic, eu scriam mecanic, eu scriam mecanic, “dupa dictare”. Singura profesoara ce nu mi-a predat mecanic m-a facut programator, acum 15 ani ma invata Turbo Pascal, acum ma amuz cand ma mai intalnesc cu ea prin oras si mai vorbim tehnic si o depasesc:)

    • #103

      La tine chiar se cunoaște inventivitatea binară. Ai rezolvat elegant dilema „care”/„pe care”, punând cam peste tot „ce”-uri. HA!

    • #104

      inventivitatea binara:))))))))))))))

    • #105

      De atâtea cuvinte are nevoie un IT-ist să spună “Învăţatul mecanic e de kkt.”

    • @Maithun – nu asta-i scopul? Sa ne punem intrebari?:) GG!

      @Corbane Daca mesajul meu l-ai insumat in concluzia “invatatul mecanic e de kkt” inseamna ca faci parte din cei ce distribuie continutul wowbiz, scuze, cu tine nu ma complic. Sunt doar niste argumente, daca tu te limitezi la fraze monosilabice scuza-ma ca nu-s pe placul tau, scroll pls.

    • #107

      Alin, ştii asemănarea dintre un inginer şi un câine? Amândoi au privirea inteligentă, dar nu pot să se exprime.
      Am 6 ani de studii inginereşti, nu înşir clişee neprobate :))

    • Te felicit pentru ale tale studii dar tine cont ca si Vanghelie e student la doua facultati, cum ai adunat? 2 facultati * 3 ani = 6 ani ?

      Ai 6 ani de studii ingineresti, bravo, se vede, nu insiri clisee neprobate dar tii sa specifici acest lucru, vezi ca-ti curge ingineria pe ureche.

      Anii nu-s un argument, un prost la 15 ani e un prost si la 40 chiar daca are doctoratul – nu-i asa Monta? Udrea?

      Lasa-ma cu studiile tale academice in minunata noastra tara ca sunt numeric egal cu 0, da, bravo, esti inginer, esti bine vazut prin afara dar lenea m-a oprit sa fiu inginer software la Gameloft – loc de munca care pica bine la cv.

      Deci intelegi tu care-i treaba cu ingineria in 2015? Degeaba imi spui tu ca ai studii mega&uber caci practic esti pe acelasi palier cu mine, daca iti ramanea ceva din acei ani formulai altfel fraza si nu aduceai studiile in discutie, dar poate asta e treaba la ingineri si n-au stiut sa se exprime, eu m-am legat de scoala, el imi spune ca are studii academice, scuza-mi logica… nu functioneaza.

      Scuza-ma ca te intreb, daca la 18 ani luam o placa arduino si ma jucam cu senzorii de umiditate/caldura/lumina inseamna ca eram inginer mecatronic? Daca mai si programam la ei eram inginer software? Sau pot sa ma numesc inginer social?

    • *typo, np

    • #110

      Alin, nu sunt chiar inginer. Mi-am folosit cunoştinţele de electronică, telecomunicaţii şi aeronautică în practică. Dacă studiile erau “egale cu 0”, nu mă lăsau să pilotez singur elicoptere foarte scumpe peste oraşe foarte populate 🙂

      În fine, ideea anilor de inginerie nu a venit în scop laudativ. Am vrut să îţi spun că am trăit mulţi ani printre ingineri. Şi, unii dintre ei, sunt exact ca tine. Reuşesc să-ţi vâre şaiba pe şurub, dar cam atât… Au maturitatea emoţională a unui preşcolar, la fel şi incoerenţa în exprimare. Şi li se pare o idee bună (chiar amuzantă) să distrugă crucile de pe marginea drumului. Pentru că este spaţiu public, iar ei sunt cetăţeni cu drepturi.

    • De ce trebuie sa ridici un monument pe marginea drumului? Pe acest principiu trebuie sa inchiriam un spatiu in fata beciului Colectiv, nu? Ori esti inginer, ori nu esti, nu poti sa zici ca esti pe jumatate virgin, la fel e si cu ingineria.

      Nu pot sa ma compar cu un inginer in adevaratul sens al cuvantului, dar cu tine ma pot compara, de ce? Daca tu ai impresia ca m-am implicat emotional inseamna ca ai tras o privire de inginer inainte sa trimiti ultimul comentariu, am renuntat sa ma implic sentimental cand te-ai apucat tu de inginerie.

      Nu vad rostul crucilor pe marginea drumului, e spatiu public, n-are ce sa caute acolo, vrei sa-i faci monument? Cumpara acel petic de pamant.

      De cand cu ingineria asta a iesit si misticismul din tine, arata-mi fraza-n care am spus ca-i amuzant, faci parte din ceea ce se numete dinastia Omida? Am spus doar ca-i periculos, pentru mine si pentru toti cei ce trec pe langa ele. Nu e mai util un banner? Un semn de circulatie? Ceva ? Tot o ardem dumnezeiesc? Punem o cruce, descantam locul si gata, nu o sa mai fie nici un accident cel putin un an.

      E spatiu liber, dar daca e spatiu liber nu inseamna ca poti sa construiesti orice. Ei sunt cetateni? Da, corect, ei sunt cetateni, dar sunt morti, au drepturi dar doar in Teleorman.

      Micula a pilotat un elicopter in timp ce se ducea la bac, continuu? Cum am zis, toti sunt ingineri si piloti, dar unii mai ajung si prin Ghiol dar la tine nu-i cazul, vorba aia, a avut Statul Roman incredere in tine si ti-a dat mana libera, daca ma gandesc mai bine statul roman iti multumeste ca te-ai nascut, daca nu te nasteai tu trebuia sa inventam un Dani Corban, tu si Isus ce mai veniti la diferenta de cateva mii de ani.

  19. #112

    În China se face carte mai bine. Au și simț civic. #mykindofpeople

    shanghaiist.com/2015/11/25/activist_protests_homophobia_in_textbooks.php

  20. #113

    Sa va zic eu faza cu invatamintul romanesc de kakat
    In SUA, toata familia – vize de turist au si expirat dupa aia. Fiu-meu 6 ani si unu’ imi spune luati bre si dati-l la scoala. Zis si facut. Exista o chestie ca o axioma la ei: fiecare copil are dreptul la educatie. L-au primit no pb, la clasa 1 cu ESL (english as 2nd language). I-au dat si lunch primul an. Al doilea an mi-au cerut dovada ca de ce nu muncesc ca sa-i dea lunch si am zis ok, o sa se duca cu lunch la el ca eram cam ilegal de fapt. A terminat si al doilea an de scoala in State, a trebuit sa-l trimitem in tara pt ca urma sa ne mutam in Canada. Mutatul a durat mai mult si a aparut problema ca trebuia sa mearga o luna-doua la scoala cu verii lui, si ei tot de a 3-a. Ei bine, nu-l primeau boii! Stia romana perfect, dar idiotii nu recunosteau a 1-a si-a 2-a din State! Desi fusese Top si invatatorul era suparat foc ca pleaca etc. Putea sa mearga doar la 1-a de la zero cu liniute si bete si numai cu aprobare de la ministrul invatamintului. Cred ca era vremea de aur a lui Nastase. In Canada l-au trecut fara nici-o problema la 3-a. Mi-am zis bine tata, care e tara ta? aia care-ti baga bete-n roate la fiecare pas sau aia unde te ajuta sa mergi mai departe indiferent de unde esti?

  21. N-ar fi problema ca-i invata toate cele ci mai degraba modul in care ii invata. Eu sunt de acord sa invete litere si toate cele prin prisma unor jocuri interactive. In momentul cand le dai teme acasa si-i stresezi deja se rupe filmul.

  22. #115

    Mamicile sunt de vina. Eu nu inteleg de ce nu-i lasa pe masculi sa se ocupe de educatie. Acuma pe bune, cati copii cunoasteti care sa mai aiba abilitatile de pe vremea noastra: rasucirea cornetelor (cu ac in varf, cei cu high skills), fabricarea prastiilor din sarma, scuipatul printre dinti, fliscaitul cu degete in gura, confectionarea bubuitorilor din cutie Amigo si carbid, cataratul cat mai sus in copac. Ca sa nu mai vorbesc de tehnicile de negociere Rahan contra masinuta de fier contra surprize Final’90 contra reviste Pif contra…

    • #116

      mai tine minte cineva cum se numea jocul ala cand aruncam cu portofele de plastic pe niste patrate desenate cu creta si cine nimerea mai aproape, lua surprizele turbo ale celuilalt?

    • #117

      Da, stiu jocul dar nu mai tin minte cum ii zicea. Rishca cu surprize Turbo sau asa ceva. Oricum in Ardeal se numeau altfel jocurile. Stii bine ca in Ardeal toate sunt altfel 🙂

      Cu portofelele mai era un joc foarte interesant, care acum ar isteriza toate televiziunile, toate oliviasteer-ele, avocatul poporului, plus cateva zeci de oengeuri: portofel adevarat legat cu guta de pescuit si plasat in mijlocul trotuarului, iar cand se apleca vreo batranica trageam de guta 🙂

      As preda din astea la o gradinita particulara, sigur copii aia ar intra in scoala cu un avantaj fata de generatia iPad.

    • #118

      tzaca.

    • #119

      Portofelele erau facute din coperti de caiete, trebuie precizat.
      Iar daca o surpriza nu parasea in totalitate casuţa era “aparţine”

    • #120

      se chema liniuta. se aruncau monede si se luau de cel care era mai aproape de linie sau de perete. 🙂
      sau sotron pe material

    • #121

      Cum s-a zis mai sus, țaca. Chestia cu care aruncai se numea lipă. La un moment dat foloseam tole de transformator pe post de lipe, era mai grele și se duceau mai bine. Numai ca uneori sfâșiau surprizele.

    • #122

      Se chema Tarşa sau Portofelul. Aici în Pantelimon cine știa juca folosind bucăți de tartan verde din stadion. Alea rupeau. Mai era și un tartan rosu mai moale si subtire ăla nu era asa de bun.

    • Unele chestii nu le mai poti face fara sa te aresteze, nu cred ca mai poti sa faci pocnitori improvizate fara sa te acuze de terorism (chiar daca-s 2 suruburi sau un spray gaurit), sigur nu o sa mai poti sa te joci ratele si vanatorii caci nu ai unde, noi mai aveam un joc “parola”, 2 echipe, una stia o parola cealalta trebuia sa o obtina, un joc dubios, veneam acasa vanat, zgariat si cu hainele rupte, ma schimbam si ma intorceam – acest joc iar nu o sa il mai poti juca, noi ne bateam, chinuiam, ma rog, “fara fata si coaie si gioale”.

      Nu am facut toate acele lucruri dar din cauza varstei, pur si simplu nu le-am prins, am facut acele lucruri nefiind impins de nici un barbat dat fiind faptul ca ai mei parinti sunt divortati si nici nu-mi amintesc nimic legat de cel ce a ajutat-o pe mama sa ma conceapa dar ma gandesc la o pocnitoare de fiecare data cand vad 2 suruburi si o piulita.

    • #124

      De ala cu surprize parca si eu tot tzaca imi aduc aminte ca se numea. Noi il jucam cu “lanturi” facute din agrafe de birou.
      Liniuta, aia de care spune Vega, era deja la alta categorie….

  23. #125

    si cum silabiseai ? RO-MANIA sau ROMAN-IA ?

    • Un roman adevarat nu silabiseste Romania, deci raspunde-ne tu sa vedem daca esti Tim sub acoperire.

  24. #128

    Eu zic sa ramana doar materiile: “cum sa numeri banii” si “cum sa spargi seminta si arta de a scuipa cojile”. Macar scoatem doctori pe bune. Oricum noi stim ce o sa devina copilul nostru cand va fi mare. Nu are rost sa invete toate lucrurile alea inutile.

    • Avem o tara de ingineri ce si-au aprofundat cunosintele teoretice si practice in 6 ani academici, progresam, vrei mai mult de atat? la facultate, fa-te inginer sau doctor.