Și dacă tot s-a dus și Kobe (nu știu dacă a scris Pandutzu, dar sunt sigur că era prieten personal și l-a scos din dărâmăturile elicopterului), un tip cu foarte mulți bani care prefera să meargă cu elicopterul în loc să bage ca săracii pe autobahn, să ne aducem aminte despre cum, procentual, să mergi cu avionul e mult mai safe decât cu mașina. Sunt convins că nevastă-sa se mângâie cu chestia asta, când își plânge copilul, la modul Sufăr, dar măcar procentual, e un mijloc de transport sigur.
Iar cei ce o ard cu vai, ce sigur este, procentual, uită că procentele alea sunt date și de șoferii demenți, nebuni, conducători de BMW. Și mai uită și că, la mașină, dacă ai o defecțiune la motor, tragi pe dreapta, te dai jos și pleci acasă cu un Uber. În aer mori, pentru orice defecțiune, rață în elice, chinez care aruncă monezi pentru noroc sau orice altceva.
Ce mă frământă pe mine este o chestie. De ce nu există măsuri de siguranță în avioane și elicoptere și de ce s-a abandonat atât de ușor ideea dirijabilelor? Adică, serios, de ce nu există parașute pentru cazurile în care avionul e clar că se duce dracului. Depresurizată cabina, uși deschise, jump away. Sigur, e periculos, dar AI O ȘANSĂ, spre deosebire de singura șansă în caz de prăbușire, cea de a avea centura în jurul tău, ca să te țină într-un singur ambalaj când te decojesc de pe sol.
Iar ideea dirijabilelor? Serios, sunt niște aeronave foarte bune, foarte utile pe distanțe scurte, de câteva sute de km, dacă sunt dotate cu motoare capabile, merg de rup. Iar șansele de a cădea de la înălțime sunt foarte joase. Și poți folosi aer cald, în loc de hidrogen, ca să nu ai pericol de foc.
Nu știu, zic și eu, poate oamenii ar trebui să evolueze din punct de vedere al siguranței transportului, dar în domeniul aero nu evluează nimic de 70 de ani, toată lumea se bate pe spate cu Procentual e foarte sigur.
NOU
La întrebarea de ce nu parasute in avioane, uite o explicatie stiintifica in BD (din pacate in franceza): tumourrasmoinsbete.blogspot.com/2010/10/mardi-tout-est-fini.html
Dincolo de titlul umoristic (o sa mori mai putin prost), si mediul BD, este totul extrem de serios, e vorba de vulgarizare științifică: fr.wikipedia.org/wiki/Tu_mourras_moins_b%C3%AAte…
NOU
Amuzanta caricatura dar presupune ca ne intereseaza sa optimizam profitul companiilor aeriene.
Nu e loc de parasute? Pai nu e loc nici de pasageri de fapt, poate ii incurcam si ei au treaba.
Sa nu mai inghesuie atat de multi pasageri si ar fi loc nu neaparat de parasute.. ci de niste scaune mai mari cu parasuta integrata.
E clar ca ne prabusim.. un calculator preia comanda si ejecteaza toate scaunele in ordine, frumos. Fiecare scaun are parasuta, jetpack, o drona uriasa, pe p**a mamei lui.. tot ce e nevoie sa ajunga CLIENTUL in viata la sol.
Sau sectiunea cu pasageri se desprinde de aripi si are 3 parasute mari cum au capsulele cu cosmonauti. Si cade lin tot avionul.
Dar e evident ca pentru companii e mai profitabil sa mai moara niste prosti din cand in cand decat sa faca treaba sigura.
Ba .. plm.. ejectam astronauti acum din rachetele Spacex. Normal ca se poate.
NOU
Aveam eu niste explicatii si mai pertinente, dar in sanscrita. M-a durut in cur sa fac o sinteza si sa extrag doua idei principale, dar m-am gandit ca, totusi, poate vreti sa stiti. Nu vand nimic, doar ma laud.
NOU
@Victor: boss, tu ai idee ce este sau cum se face ejectarea la un avion de vanatoare si de ce nu e posibila la un avion de pasageri?
Stiu ca romanii sunt geniali, dar mai dati-o incolo de treaba…
Compari mere cu pere si la urma nici compot nu-ti da…
NOU
@Victor cum ar fi sa fii la toaleta si cand te intorci sa vezi ca au fost ejectate toate scaunele si tu esti singur in avion?
NOU
@Bebito85 E totusi in franceza, prima limba straina ce se preda din gradinita pana in clasa a 12-a. E nasol daca n-ai ramas cu nimic dupa atatia ani, nici macar incat sa pricepi in mare ce scrie acolo.
NOU
@Cinghiz Han: ai dat o explicatie beton, acum sunt toti lamuriti cum e cu parasutele in avion.
@Skyler: franceza era regina limbilor straine cand eram eu copchil (si cred ca si tu, ca de acolo si confuzia). Mai nou se preda engleza inca de la cresa, ca sa inteleaga copilul internetul de cum poate tine telefonul in mana.
Parerea mea de neavizat despre parasute: multe din accidentele aviatice civile se petrec la altitudine mica, de unde parasutarea nu prea functioneaza. (Spre deosebire de un avion militar care poate fi lovit si la altitudinea de croaziera). In plus, la avioanele militare pierzi un pilot antrenat pe care s-au cheltuit bani. Daca pierzi in schimb doar niste pasageri, pai platitori de bilet se gasesc tot timpul. Spre exemplu chiar acum incerc sa rezerv bilet si nu gasesc.
NOU
@alex: boss… Ia explica-mi ce am zis eu de parasute, mai ales la comentul asta. Daca te referi la cel de mai jos, am un sfat: noi am inteles, nu e nevoie sa si semnalizezi.
NOU
Iertati-mi prostia si ignoranta, va rog! E de la sine inteles ca daca la tine in sat s-a studiat franceza, extrapoland, in toate satele din lume vor cumpara paine doar cei care cer in franceza. La noi in sat s-a studiat germana si engleza, dar mai stiu si sate unde s-a studiat rusa.
NOU
la mine in sat. engleza si rusa. habar nu am franceza. dar nici pretentios nu sunt
NOU
@Genghis: boss, la commentul de jos ti-am dat like, deci nu de ala era vorba.
Ma refer la genul de conversatie in care unul zice niste scheme si se gaseste altul sa dea replica: “Bine coaie, cu scheme de astea ne iei, ce parca noi suntem fraieri, hai, bah, nu mai vorbi daca nu stii!” Si pauza. Bine boss, am inteles, omul a gresit, nu stie, dar ne lamuresti tu? Ca n-ai dat nici un contraargument, nimic care sa ne lumineze si pe noi, participantii la discutie si, mai ales, sa miste conversatia inainte.
Daca te-ai simtit jignit imi cer scuze.
NOU
@alex: boss, cand te apuci foarte doct sa descrii un proces de ejectare coordonat de un calculator pentru fiecare pasager in parte ca sa salvezi CLIENTUL…. Sau dai exemplul unor capsule in care doi sau trei oameni stau cu genunchi la gura comparat cu un spatiu de 2 – 300 de oameni care stau inghesuiti cu genunchii la gura. Am presupus ca stie ce vorbeste si am pus o intrebare
Altfel, eu nu am de ce sa te lamuresc, ca nu sunt wiki sau iutub.
NOU
Victor, daca nu iti plac conditiile oferite de companiile aeriene, poti inchiria singur un avion si sa-l umpli cu parasute. Siguranta conteaza, nu costul.
NOU
Sa se bage in fiecare avion cate un avion mai mic.
NOU
@all:
Am zis de parasute doar ca 1 posibila solutie, nu am comparat cu ejectarea pilotilor de pe F16.
Poate fi cadere controlata daca fiecare scaun e modificat corespunzator, cam scump dar nu imposibil.
Ati ales sa va luati doar de bucata aia de text dar eu am zis asa:
“Fiecare scaun are parasuta, jetpack, o drona uriasa, pe p**a mamei lui.. tot ce e nevoie sa ajunga CLIENTUL in viata la sol.”
Am mai zis si de spatiu. Ca sa incapa asa ceva .. nu mai poti sa bagi 6 randuri de scaune.
Variante ar fi, daca tot cumpara companile aeriene avioane de miliarde de dolari.
Comentariul meu venea in continuarea ideii ca nu au iesit cu nimic revolutionar de 70 ani si se pare ca nici nu e nevoie, cei 99.999999% care au scapat sunt fericiti si tin pe NU in brate pe net.
O versiune fantasmagorica e in filmuletul de mai jos, subestimeaza
marimea parasutelor necesare dar ceva in directia asta ar merge studiat, macar sa vedem ca au incercat inginerii sa gaseasca o solutie si nu a mers. Pe langa cele 3 parasute ar mai trebui si niste motoare de rezerva etc dar ati prins ideea.
youtu.be/z13Ae9ygiCU
Nici chiar avion in avion dar macar ceva sa placa la toata lumea.
Nu zic sa facem cate un escape pod din fiecare scaun pentru clasa economic dar seicii si emirii zburatori de ce nu au deja asa ceva?
memory-alpha.fandom.com/wiki/Escape_pod
NOU
Victor, insisti cu scenariul utopic in care companiile private si chiar statele pun siguranta cetateanului inaintea profitului. Omul vrea sa fac profit, sa aiba grija de el si de familia lui. Traim in lumea in care banul dicteaza, nu in wonderland. Evident ca se poate mai bine si mai sigur in domeniul aviatiei. La fel cum se poate mai bine in orice domeniu de interes public.
De ce nu te revolta faptul ca automobilele nu au un sistem care detecteaza impactul grav, iminent, si “sistemul” instalat inconjoara cosciugul pe 4 roti intr-o pernita de cauciuc umflata instant? Si mai la indemana, de ce nu te revolta faptul ca Romania este fruntasa in UE la capitolul accidente mortale pe sosele pentru ca: ciuciu autostrazi, legi cinice scrise pentru garcea din boschte, permis de conducere dat pe spaga, oligofreni pe sosele care trec psihologicul la misto etc?
Mi se pare nedrept sa fim inamovibili in principii doar in domeniul aviatiei. Hai sa incepem cu alte kkturi care ne omoara zilnic in Romania.
NOU
Articolul este despre avioane. Utopie, nebunie, discutam oarecum pe subiect, chiar daca mai si glumim.
Nu era vorba de masini, asa si americanii linsau afro americani acum ceva timp dar hai sa ne revoltam in mod organizat, pe rand.
Si, din nou, nu ma pasioneaza ce vor companiile private. O masa critica de alegatori determina schimbari de politici prin legislatie.
Iar cand un nene ingenios va inventa ceva simplu, ieftin si de impact .. acel ceva va fi adoptat de toti. Vezi centura de siguranta, penicilina etc.
Doar ca daca nu cautam solutii .. cu siguranta nu le vom gasi. Ca e scump, ca “dar de ce acum, vrem masini mai sigure”, ca pe p*a ma**i. Inginerii de aviatie vrei sa someze, sa nu caute solutii pana rezolva inginerii de auto problemele?
Dar hai sa oprim tot pana rezolvam cate o problema, incepand cu cea mai importanta. Dar intai facem o comisie care stabileste cu stabilim prioritatile.
Maine declansam procedura de desemnare a comisiei care va stabili regulamentul de alegere a membrilor comisiei care vor propune spre vot prin referendum metodologia de alegere a prioritatilor.
Amin!
NOU
Avioanele si elicopterele sunt cele mai sigure mijloace de transport.Accidentele din cauza defectiunilor tind spre zero deoarece exista proceduri foarte clare de control.Aproape toate accidentele se intampla din cauza conditiilor meteo nefavorabile sau pentru ca pilotul face ceva gresit din lipsa de experienta.
NOU
Cauza nu e relevanta, cat timp avionul cade nu esti mai linistit pentru ca cade doar ca a gresit pilotul.
Idea e alta: sunt suficient de sigure asa cum sunt, si se fac imbunatatiri incrementale permanent – cat a trecut de la ultimul accident in lumea civilizata si cat de dese erau ele acum 20-30 de ani, avand in vedere ca sunt si mult mai multe curse azi? Principiile “functional safety” zic ca cat timp riscul nu e semnificativ mai mare decat riscul naturat atunci e ok, nu e nevoie de masuri drastice. Sansele ca sa nu te dai jos viu din avion sunt mult mai mici decat sansele sa te inneci cu mancarea.
NOU
@RobertD: avioanele de linie sunt, conform statisticilor cica, mai sigure decat masinile. Nu stiu de elicoptere dar cred ca nimic nu bate trenul CFR care merge cu 50 la ora.
NOU
Care e mai sigur, avionul sau elicopterul? Ca am schimbat neste bitcoin si nu i-as tine in casa …
NOU
7, cica elicopterele de fapt nu zboara ele, doar ca sunt atat de urate ca pamantul le respinge.
NOU
Asta se refera la avioanele de linie. In aviatia generala nu prea se aplica.
NOU
Nu înțeleg cum s-a ajuns la statistica asta, pai sa fie avioane câte mașini sunt parca nu as crede ca sunt mai sigure decât mașinile, și invers e valabil, sa fie si mașini câte avioane sunt si ele ar fi mai sigure 🙂
NOU
e o statistică bullshit si atat.
NOU
Statistica tine cont de nr. total accidente / nr. total zboruri si nr total accidente / nr total curse auto. Evident ca nu compara o mie de curse auto cu zece zboruri…
Frica de zbor este lesne de inteles. La fel si sentimentul pasagerului ca daca se intampla ceva este lipist de orice putere, soarta nu ii mai apartine. Dar asta nu inseamna ca statisticile sunt gresite.
Anual se desfasoara aproximativ 40 de milioane de zboruri! Doar FAA (autoritatea care reglementeaza zborurile in SUA) raporteaza aprox. 3 milioane de pasageri transportati zilnic pe caile aeriene. Atunci cand se prabuseste un elicopter civil (mai ales cu o vedeta la bord) stirea ajunge in toate catunele lumii. Cand se face Nea Giani pilaf pe E85 nu intereseaza pe nimeni. Ia sa mediatizam si toate accidentele auto grave la fel cum facem cu cele aviatice. Am aveam non stop numai stiri cu oameni striviti pe soselele patriei si tot nu ar incapea toti mortii in grila. Televiziunile se abtin nu pentru ca vor sa protejeze populatia sa nu intre in panica aiurea, ci pentru ca nu mai este de interes stirea. Ai murit pe sosea ca saracul, mare terci.
A, nu sfatuiesc pe nimeni sa aleaga cai aeriene in locul celor terestre. Chit ca le consider mai sigure, chiar de sute de ori mai sigure, atat timp cat exista o sansa sa cada trancariciul cu tine, nu vreau sa fiu eu ala care te-a indemnat sa te urci in avion.
Dar asta nu inseamna ca statisticile sunt gresite.
NOU
“Tragedia s-a produs în contextul în care autoritățile spun că, sub, nicio formă condițiile meteo nu permiteau efectuarea zborurilor, iar poliția din Los Angeles avea dispoziție să își mențină aparatele de zbor la sol.”
NOU
Da, doar că el era foarte șmecher. I-a zis pilotului “Hai boss, că nu pățim nimic”.
NOU
Adica ceva de genul.. suntem smecheri, avem bani, ne recunoaste lumea pe strada. Nu ne pasa noua de conditiile meteo.
NOU
Ceea ce nu o mai face sa fie tragedie. E ori sinucidere, ori omor. In functie de cine a decis sa se incalce procedura. Tot un fel de sofer de bmw sau proprietar de maybach a stricat statistica
NOU
… dar la câteva minute după accident, un elicopter al autorităților a ajuns la locul tragediei.
NOU
Exact. Probabil ia spus si pilotul ca nu se poate zbura dar bossul cu multe milioane a insistat sau pilotul nu a spus nimic ca nu vroia sa pice de papa lapte ca ii este frica sa zboare sau pilotul nu avea experienta dar ma indoiesc de ultima varianta.
NOU
youtu.be/B0pQfgi9ZqU
Înregistrarea discuțiilor dintre pilot și turnul de control.
NOU
>>>Iar ideea dirijabilelor?
Fiti atenti idee: avion cu dirijabil incorporat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dezvoltarea ideeii: in fuselaj ai un compartiment care contine dirijabilul desumflat si niste tuburi cu heliu. Cand e nevoie se umfla dirijabilul si se arunca tuburile goale si bagajele din cala (si romanii care miros a tuica/ceapa in avion). Avionul pluteste linistit pana la destinatie, ca daca tot ai ramas fara bagaje macar sa ajungi unde ai treaba.
Alternativ, avion cu parasuta (nu aia care are grija de capitan) incorporata, acolo unde ar veni normal dirijabilul. Pentru low cost gen Ryanair.
Sa nu-mi ziceti ca nu se poate pentru ca daca asta se poate orice se poate: en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Beluga
NOU
Ala-i avion de transport nu balon…
NOU
Salut @Radu, te rugam sa ne trimit un CV pe emailul angajari@nasa.com
Dorim foarte mult sa iti cunoastem si alte idei revolutionare care ar putea schimba lumea.
O zi buna!
NOU
Ai uitat sa pui diactritice, NAȘA 😀
NOU
>>Ala-i avion de transport nu balon
Fii atent: daca e avion de transport ce poate transporta? 1 Pasageri si 2 Un balon. Propriul balon.
NOU
Eu unul as vrea un avion cu cat mai multe parasute incluse…
NOU
Ia uite, Victor, idee.
183m avionul, mai bagi vreo 10-15m in scaune si parasute si ti-ai tras zburator exact cum iti doreai.
E vorba de siguranta, nu?
NOU
@Genghis Han ‐ eu unu’ ma multumesc doar cu parasutele, avionu’ e optional, da-l dracu’.
NOU
Din ce am mai citit eu despre dirijabile, dupa dezastrul lui Hindenburg lumea a renuntat la idee, iar cand s-a reusit rezolvarea problemelor care faceau zborul cu ele periculos deja aviatia avea un mare pas in fata, avioanele sunt mult mai rapide iar elicopterele sunt mult mai mici si mai eficiente.
Dirijabilele ar putea fi folosite ca un soi de nave de croaziera, am citit undeva povestea unei calatorii din Anglia in India in anii 30 cu dirijabilul, practic era doar clasa 1 cu cabine, cu un mare salon, ca pe o nava. Doar ca… nu sunt atat de rentabile ca giganticele nave de croaziera de pe mare. Asa ca, desi sunt perfect viabile dpdv tehnic, dirijabilele nu mai au rost dpdv economic.
NOU
Odihneasca-se in pace, de cumplita moarte au avut parte.
Dar conditiile meteo erau nefavorabile.
Nu ar fi trebuit sa zboare.
Evident ca pilotii erau la curent cu informatia asta, via turnul de control. Sigur, daca li s-a ordonat sa zboare oricum si si-au asumat riscul…
Nu mai conteaza daca-urile, nu-i mai aduc pe oamenii aia inapoi. Fapt e ca avioanele si elicopterele raman cele mai sigure mijloace de transport, dar pilotate responsabil, ceea ce e nu a fost cazul aici.
NOU
Cica Ion si Vasile se urca prima data intr-un elicopter, nu mai vazusera asa ceva pana atunci.
La un moment dat, Ion intreaba:
– Man, oare la ce foloseste ventilatorul ala de sus?
– Cred ca e aerul conditionat. S-a oprit acum cateva secunde si pilotul transipra la greu.
NOU
Am aflat acum 2 saptamani ca exista si avioane cu parasuta inclusa – cirrusaircraft.com/innovation/airframe-parachute/ – probabil in ceva ani (zeci?) vor ajunge si pe cele de linie.
Legat de Kobe, daca atunci cand toate zborurile sunt tinute la sol, dar tu vrei sa flap flap cu elicopterul tau prin aer…sansele de a face pleosc sunt foarte mari (100% in cazul asta).
NOU
La problema dirijabilelor iti pot da eu un raspuns : heliu e rar si scump, folosirea hidrogenului s-a dovedit a fi o idee proasta. De asemenea dirijabilele nu pot acosta daca conditiile meteo sunt doar si un pic nefavorabile.
NOU
de fapt, heliul e cel mai raspandit compus chimic din univers, alaturi de hidrogen…
NOU
Pai probabil o sa se revina la ideea cu dirijabilele cand pun la punct fermele spatiale de heliu, sa-l aduca si pe la noi.
NOU
@Arhi: o fi in Univers dar pe noi ne intereseaza daca se gaseste pe Pamant. Ca daca ai mijloacele necesare sa il extragi din Soare zborul peste L.A. e ultima ta problema.
NOU
Da, dar heliul e in spatiu. Pe pamant e mai putin si se extrage greu.
NOU
Dar imposibil de exploatat in afara Pamantului. La ora actuala heliul e extras din mine de uraniu si thorium, fiind generat prin radioactiviate ( radiatia alfa ). Condensarea din atmosfera nu este economic viabila, heliul are o concentratie de 5 ppm in aer (troposfera). Evident ca orice estimari privind resursele disponibile sunt foarte discutabile , dar actualele proiectii indica ca heliul va fi epuizat in cca 110-150 ani la actualul consum global.
www.youtube.com/watch?v=mOy8Xjaa_o8
NOU
Cand scoti o galeata de apa din fantana ai 1 kil de hidrogen pur impachetat frumos cu inca 9 kile de oxigen pur si ca sa le separi iti trebuie o galeata de bani care sunt foarte rari in Univers :))
NOU
@Arhi
Si cu ce ma ajuta asta pe mine, domnisoara?
In logica asta, in univers exista si planete alcatuite din diamant.
NOU
La avioanele mici, exista de ceva timp:
youtu.be/gBCUQlF3MMU
la cele mari inca se lucreaza:
youtu.be/pIGkmDb0aIw
NOU
Ai văzut cum ți se face vocea când inhalezi heliu? Gândește-te ce ridicol ar suna dirijorul care dirijează dirijabilul, nu poate avea succes așa ceva :))))
NOU
Se spune ca zbura prea jos, iar conditiile meteo nu erau prielnice zborului. Shit happens. Imi amintesc de un zbor, pe timp de iarna, cu un turboprop. La coborare, am trecut printr-o zona cu turbulente puternice, si avionul parea ca se rupe. O tipa de pe randul celalalt se tinea cu toata puterea de scaun si se uita in tavan, altii tineau capul in jos, altii tipau, un nene a lesinat… La final, stewardesele au zis de n ori sa ramanem pe scaune ca cineva are nevoie de ajutor medical si ca urmeaza sa urce medicii in avion, dar lumea tot se ridica sa isi ia gecile si bagajele si incercau sa iasa. Iar cand sa il scoata pe om pe targa, ghici ce? Nu puteau ca erau maimute pe culoar cu bagajele in mana asteptand sa iasa din avion. Cele mai mari sanse sa se intample ceva nasol sunt la decolare si aterizare. In rest, daca ramane fara motoare, fara combustibil, avionul tot poate zbura. Mai nasol de o racheta AA, vreo bomba, incediu, sau sa se intampla ceva cu ambii piloti. Chiar si elicopterele pot ateriza fara motoare, cu o chestie numita autorotatie…
NOU
„In rest, daca ramane fara motoare, fara combustibil, avionul tot poate zbura” – cel mai important este insa un cpt. Sully!
NOU
@bugsy: www.youtube.com/watch?v=RVMAwGXe3BY
NOU
Doar avioanele care opereaza curse comerciale sunt mult mai sigure decat masinile. Elicopterele sunt de multe-multe ori mai nesigure, la fel si avioanele de mici dimensiuni.
NOU
Eu zic ca, daca aia 3 omorati de Huidu aveau elicopterul lor, erau si acum in viata.
Pur si simplu un accident aviatic e atat de rar ca stirea face rapid inconjurul pamantului, pe cand la alea de circulatie te intereseaza doar daca sunt locale si, eventual, blocheaza traficul.
NOU
Nu inteleg cum de mai aveti curaj sa mergeti cu masina, au fost atatea cazuri de oameni care au murit. Statistic tot e putin probabil, dar au aparut la stiri cazuri de oameni care mergeau cu masina si ceva nasol s-a intamplat si au murit.
NOU
Stiu si eu un caz cu unul care a mers intr-o zi cu masina, iar a doua zi a murit inecat cu un castravete murat. Nu-i de gluma cu masinile astea!
NOU
Există un producător de avioane mici, Cirrus Aircraft, care produce avioane monomotor cu elice, un business jet ultraușor și toate avioanele au ca opțiune o parașută balistică patentată de ei, CAPS – Cirrus Airframe Parachute System (en.wikipedia.org/wiki/Cirrus_Airframe_Parachute_System) .
Mai există o mulțime de avioane de mici dimensiuni care au parașută balistică, dar cred că este extrem de greu să pui parașută/parașute balistice la avioane de transport pasageri și nu cred că vom avea prea curând așa ceva.
NOU
Ești prost informat. Avionelele de linie românești sunt pline de parașute.
NOU
Imi aduc aminte de instructorul de zbor cu parapanta, care avea un tricou asa
“Not the sky is the limit, but the ground”
NOU
Degeaba ai parasuta balistica daca nu ai inaltime suficienta sa se angajeze, sau daca zbori prea jos fara vizibilitate si faci “controlled flight into terrain”
NOU
Dirijabilele sunt lente, ocupa o carca de spatiu la sol, nu pot cara cine stie ce si nu pot zbura daca e vant tare afara. Pe vreme naspa nu ai sanse sa zbori cu asa ceva. Parasuta la avion nu ar fi utila decat in cazuri extrem de rare cand avionul ia foc sau se defecteaza total in aer sau cine stie ce se intampla. Este extrem de rar. Majoritatea accidentelor se intampla la aterizare in special sau la decolare cand parasuta nu ar mai conta ca esti prea aproape de sol si oricum te faci praf, te zdrobesti de sol chiar si cu parasuta.
NOU
Sa presupunem ca s-ar implementa chestia cu parasuta la avioane. Imaginati-va 200 de oameni care se salveaza de la 2000m in apropierea unui aeroport. Practic 200 de obstacole pentru alte avioane. Daca sunt romani mai avem in plus si 200 de bagaje de cabina, vreo 10-15 kg fiecare.
NOU
S-a zis mai sus si eu cred ca at fi cel mai usor de implementat:
O solutie prin care toata cabina se desprinde ( sa zicem ca re niste capse detonante la punctele cheie de prindere pe fuselaj) si cu 3 sau 4 parasute toata cabina e lasata lin la sol. Ceva in genul cum trimit aia ajutoare din avion cu paleti din aia cu parasute.
Sunt sigur ca nu e imposibil. Cabina poate fi facuta sa fie cea mai usoara parte a avionului, sa nu aiba sisteme/conducte indispensabile prin ea.
Nu sunt inginer de aviatie, dar sunt inginer, si cred ca se poate 🙂
NOU
Poate se baga greta ca sa rezolve. Mai puține zboruri cu avioane, mai puțina poluare.
NOU
Plus: no chemtrails….
NOU
Sper sa dispara aroganta asta cu ideile ei din media.
NOU
2 accidente de elicopter cu bogatani in ultimii 3 ani. Nu stiu cate cu masini. Penca la alea deja e common sense sa mai si mori. Zic sa ne speriem.
Desi sansa sa zbor cu elicopteru e mica
NOU
In ultimele 15 luni au fost 3 mari si late cu personaje din lumea sportului: Jucatorul lui Nantes, patronul lui Leicester iar acum Kobe.
NOU
Este ceva în aer.
NOU
Decat ca unu a fost avion și eu am zis elicopter. Plm, lasam cuvintele sa ne bata argumentația?
NOU
@Shoric: vrei să spui că NU mai e ceva în aer…
NOU
Când nu mai merge ventilatorul ăla mare de deasupra elicopterului, pilotul transpiră foarte puternic, i se umezesc palmele şi nu mai poate controla comenzile.
NOU
Eu am o idee si mai buna: en.m.wikipedia.org/wiki/Ground-effect_vehicle
Daca pici, e doar de la 2, 3m, adica de la parterul unui bloc. Iti poti eventual scranti o glezna, aia stiu din proprie experienta. Fara parasuta.
NOU
poate a fost ceva in aer, o extorsiune a unui degajament, nu se stie niciodata cand apar astea. lovesc ca fuljeru’
NOU
Am 29 de salturi solo cu parasuta de la 4000m. Chiar daca te-ai urca cu parasuta pusa, care este un proces in sine, tot nu ai avea cum sa sari din avion pentru ca zboara cu minim 200 km/h (stall speed), deci este practic imposibil.
Sa presupunem ca prin minune sar o parte din avion, aia mai curajosi. Vor supravietui doar cei care au facut parasutism. Nu aveti idee cat este de diferita senzatia de cadere si cat de greu este sa-ti controlezi corpul ca apoi sa poti deschide parasuta.
Parca si vad anunt de la stewardesa: Va rog sa va aliniati pe culoar, sa scoateti parasuta de sub scaun, sa o puneti si sa inaintati pe rand catre usa sa va verific parasuta sa puteti sari.
Uite aici un caz fericit
www.youtube.com/watch?v=7p6hqMnsLFY
Sau poate te gandeai la parasute rotunde de armata cu deploy automat la iesirea din avion.
www.youtube.com/watch?v=jGQbj5qDXqM (uitati-va la echipament, aia din fata e rezerva)
NOU
respect:) mi ar fi frica masiv sa sar:)
NOU
Poate ceva de genul asta:
images.app.goo.gl/QkepcTJZhK4s7AG57
Dar sa fie parasuta ancorata de scaun si sa se deschida automat cand scaunul incepe sa cada liber.
@Razvan: respect si din partea mea, eu la piscina sar in apa de pe marginea bazinului, daca ma sui pe trambulinele alea e prea sus si mi-e frica.
NOU
Îmi dă curu-n lacrimi când aud de-un bogătaș și copiii lui că s-au făcut terci cu elicopterul.
În particular, Kobe nu era vreun inventator/industriaș sau ceva, care și-a făcut banii din a oferi ceva nou și folositor lumii, gen Steve Jobs.
NOU
Si. Retardu zilei
Nici măcar nu is fan kobe
NOU
“Mai da-l in p*la mea, ca avea bani”
NOU
Ce a inventat Stivii? Crezi ca nu s-a mai gandit nicio persoanz lz un ecran tactil sau cu colturi rotunjite, linux cu interfata cu fainoșag inspiratie pentru bill g etc.
NOU
@zaxi cand eram mic (-ish, aparusera deja calculatoarele pe la noi) imi imaginam cum as face eu o platforma care sa stea mereu dreapta indiferent de miscarile pe care le face vehiculul de sub ea, sa reactioneze instant la orice schimbare. N-am mai spus nimanui asta, dar am avut un soc cand am vazut ca mi-au furat altii ideea si au facut gimbal-uri. Nu-i asa ca ar trebui sa primesc si eu recunostinta pentru meritele mele in avansul tehnologic, pe langa aia care chiar au muncit si au facut produsul?
NOU
@skyler: daca n-ai purtat coif de aluminiu, ce sa-ti fac…. Ti-au furat altii ideile, vezi?
NOU
Inca sper ca trolezi cu acest articol.
Zici ca nu exista masuri de siguranta in avioane si elicoptere si gasesti repede solutia, parasute la toata lumea. Pac pac depresurizare sarim siguranta luam si paine spre casa.
Apoi papusile gonflabile care merg de rup dar am renuntat la ele. Dupa aia zici ca gasim cu usurinta gaz sa le umflam, doar e comun in univers.
Mai aflam si ca in domeniul aero nu evolueaza nimic de 70 de ani. Cel putin interesant…
Am condensat textul scris, poate daca il citesti asa realizezi ca e ridicol, in special fara referinte bibliografice, anexe si integrare intr-o lucrare de doctorat.
Nu scriu asta ca sa combat ce zici in niciun fel pentru ca nu am niciun argument concret validat stiintific pe care sa-l stapanesc atat de bine incat sa pornesc o discutie sau sa particip la una.
Doar zic sa fim mai rezervati in a exprima opinii atat de concrete si cu atata incredere cand nu avem habar despre ce vorbim.
Fara unele exceptii, cred ca toate comentariile de aici trebuiau sa fie la maxim nivelul exprimat de Shoric cu ventilatorul si transpiratia.
O zi buna in continuare.
NOU
exact
NOU
Chiar daca s-ar monta parasute sub scaune, nu imi imaginez scenariul in care pasagerii ar apuca sa le foloseasca. In marea majoritate a cazurilor, pilotii sunt convinsi ca se vor prabusi cu cateva secunde inainte. Sau nici nu apuca. Daca nu iti reteaza aeronava vreo racheta antigrindina ori iti pica toate sistemele hidraulice (aproape imposibil), exista o procedura pentru orice urgenta. Pilotii au incredere pana la final ca il pun jos in siguranta. Vor urla in statie “Sariti, baaa!” mult prea tarziu.
NOU
Eu as sta cu parasuta pe mine, chiar mi-ar placea sa am scaun ejectabil 🙂 Da’ ce facem cu licenta nene? Ca nu suntem toti parasutisti! Ne-amendeaza politia aerului ca poluam spatiul aerian.
NOU
Când te vad ca te ia panica pentru ca nu știi de ce s-au oprit motoarele deasupra munților și nu știi dacă terenul de sub tine o fi drept sa faci autoritățile… Atunci as lua parașuta și as sari:)). Pai cât de măgar sa fii ca pilot sa nu zici lu patronu’:ia-ți bă parașuta și cară-te ca e belită… Vin și io 3. 2.1….??
NOU
În Dani am maximă încredere, m-aș lăsa oricând pe m̶â̶n̶a̶ manșa lui și aș zbura cu el oriunde vrea elicea domniei sale. De parașute nu am nevoie, eu însumi fiind, sper, una.
NOU
Auzi, sari cu Maithun in spate (deja montat) 😀
Ai sanse mai mari sa scapi daca ramai in elicopterul care face autorotatie, nu sub elicopterul care face autorotatie. Dupa ce ca ai probleme tehnice si parametri de urmarit (proceduri de executat in timp ce le citesti din POH in unele cazuri), mai duci si grija ca poate iti sare nebunul din elicopter. De asta NU parasuta.
NOU
Nu merge ma sa îl montez pe maithun, ca la mine e filet normal…
Vezi ca e Popestean d-ai tai, fugi și explică-i cum e cu manetele
NOU
La mine e filet universal, nu contează cât e Φ-ul.
NOU
Cand un constructor precum Boeing, pune niste automatizari pe avioanele lor, si nu se obosesc sa spuna nimanui, cand pui 300+ vieti pe seama unui senzor, fara redundanta… ce vrei tu? Siguranta? Daca era dupa mine, astia nu mai existau acum. Le retrageam orice licenta posibila si imposibila. Toti sefii si sefutii si cine a kuat deciziile alea, erau in parnaie. Daca ei pot, noi de ce sa nu putem? Lasa bre garnitura aia ca mai merge, n-a murit nimeni daca nu s-a facut decarbonizare la motor la 30000 ore.
NOU
Azi a fost o zi extrem de informativă și stimulantă pentru mine. Am aflat (finally!!!) cine e Kobe Bryant, pentru că în turnul meu de fildeș din Popești-Leordeni încă nu se auzise de el. Am avut examen la rromani, cam greuț: traducerea din rromani (ursărește) în română a snoavei „Omul, bătrânul și cele două oale” (cool shit), plus țâșpe propoziții colocviale din română în rromani („Nu-mi mai da rachiu, că o să mă îmbeți!”, „Ia și carne!”, „Bunica le-a dat copiilor struguri și i-a îmbrățișat”, „Pâinea e subțire sau groasă?”, „Azi o să prăjesc peștele pe care l-am prins ieri”, etc. șamd.) (rezolvările în off-topicul următor). A, și am primit moca un shot de espresso cu caramel sărat, de la un băiat drăguț. Să fim optimiști, zic. Să trăim bine!
NOU
pfoai, de când n-am mai auzit/citit termenul ”ursari” cu referire la romi!!!! din paleozoic sau cam așa ceva.
sper că peștele ăla a fost ținut la rece că altfel nu-i văd bine pe ăia care-l vor mânca. 🙂
NOU
Ha, si eu m-am mutat de curand in Popesti-Leordeni 🙂 Am povestit aici primele interactiuni – reactii.ro/aventuri-in-leordeni-bucatarie-si-femei/
So… vreun loc fain unde pot manca? Apogeul culinar al Leordenilor a fost carcaletele de la 4 Friends. Si frizerie! Nu neaparat in acelasi loc.
NOU
@Ady: Știu și o poezie, cu ursul flămând legat de un țăruș 🙂
@Dani: 4Friends e nășpețel. Nu prea ai pe unda mânca. Chinezescul („Stick it”) e mediocru, făcut pentru români (prea multă carne, prea puțin gust), doar plitele încinse, supa dulce-acrișoară și încă vreo câteva feluri sunt mai în firea lor. Concluzionând, în Popești cel mai bine se mănâncă la mine, atunci când am chef și configurația astrală e prielnică 🙂
NOU
@Cetin, transformi blogul în site de dating?
sorry boys! 🙂
@Maithun, prefer totuși proza. 🙂
NOU
Banc cu parasutisti: cica s-a plans unul la PC ca i-au vandut o parasuta defecta, care nu se deschidea desi era in garantie.
NOU
Solutia e simpla si circula pe la noi sub forma de banc. “Deoarece cutiile negre de la avioane sunt indestructibile, sa facem intreg avionul din materialul ala”. Voila.
NOU
Pai si aia care fac cutiile negre ce fac? Mor de foame?
NOU
Eu mor pe aia cu statistic ce sigur e zburatul. Asta cu statistica functioneaza asa:
– Ce sanse ai sa ti se intample e una. Nimic de obiectat aici.
– Ce sanse ai sa scapi e cu totul si cu totul altceva.
NOU
Chiar și statistica asta e șuie. Ia ultimii 30 de ani în România, să zicem. Câți oameni au murit în accident de ceva aeronavă în România, și câți au murit în accident de metrou în timpul ăsta? Cred că o să dea că metroul e mai sigur decât avionul.
NOU
Didi, statistica e facuta pe morti, nu pe accidente.
In plus, dracul nu e asa de negru nici daca faci accident cu avionul:
curiosity.com/topics/how-do-people-survive-plane-crashes-o53cN3Xy/
NOU
Sansele de a scapa sunt bunicele, peste 90%. Cu avionul e destul de sigur si sa te prabusesti. Tu si Cetin aveti o mica frantura logica aici, un fel survivorship bias dar inversat,voi luati in calcul doar accidentele aviatice mortale. Daca faci pana la masina, tragi pe dreapta si gata. Daca ia foc avionul, te intorci cu el pe aeroport, cum a facut Ryanair. Da, daca te izbesti de un munte cu 200 km/h sansele tale se duc rapid spre 0, dar nici cu autocarul pe prapastie in vale prin Muntenegru nu e distractie. Ori pici cu aeronava din nori, ori se urca tirul peste tine in curba pe Valea Oltului, astea sunt cazuri exceptionale, dar de cele mai multe ori supravietuiesti evenimentelor.
NOU
Multumesc pentru timpul acordat. Revin eu cand voi simti nevoia de a fi luata de sus cu sferturi de adevar.
NOU
Eventual reveniti cu noutati, marturisiri, tips, tricks si alte impresii dupa ce v-ati prabusit cu succes 9 din 10 dati.
NOU
Este dificil (nu zic imposibil) sa sari cu parasuta de la 12.000 metri. Devine destul de aproape de imposibil daca cel care incearca nu are echipamentele necesare (ex. oxigen).
De aceea din Ucraina/Rusia/URSS exista o propunere de solutie pentru problema trantelii avionului: www.youtube.com/watch?v=pIGkmDb0aIw
Zeppelinele nu pot atinge vitezele dorite; in plus marea majoritate zboara la altitudini la care vremea rea transforma orice calatorie intr-un “Disneyland”!
Dar poate ca pentru distante potrivite in viitor vom vedea o revenire a zeppelinelor!
P.S.: daca un avion ramane fara motor/motoare nu inseamna ca pica ca un fier de calcat din ceruri! 🙂
NOU
Si ca sa nu ignoram elicopterele (desi acestea zboara pentru ca la cat sunt de urate… le respinge Pamantul!) trebuie mentionat Kamov Ka-50- care ofera posibilitatea catapultarii dupa ce se detaseaza palelele rotorului principal.
Personal prefer oricand sa vad pe youtube secventa de catapultare dintr-un elicopter decat sa o incerc!
NOU
i laughed
NOU
eu tot nu pot sa-mi revin dupa avionul ala german wings prabusit in alpi dupa ce nebunul de pilot l-a prabusit intentionat, vrand sa se sinucida din motive doar de el stiute.
in fieratanii am incredere, stiu ce pot, stiu ca la un moment dat cedeaza dar sunt predictibile, iti dai seama cand materialul oboseste, cand apar fisuri, sunt norme foarte stricte, am terminat aeronave la UPB, le stiu desi n-am profesat in domeniu.
N-am incredere in oameni in schimb. Majoritatea accidentelor sunt eroare de pilotaj iar in ziua de azi vezi toti pitiponcii si toate pitipoancele ajunsi piloti si facandu-si selfie-uri din carlinga. poate-s de moda veche dar pentru mine pilotii ar trebui sa fie obligatoriu mega seriosi si analitici nu s-o arda in club si a doua zi sa intre pe cursa, in fine…
Asa ca astept cu interes primul avion complet autonom. Airbus a testat zilele trecute primul A350 full autonom (deja 98% din zbor e facut de pilotul automat iar uneori si aterizarea in conditii IFR si pe aeroporturi care au ILS cat 3) dar acum si secventa de taxi to take off si decolarea se vor face automat. Doamne ajuta !
NOU
Intr-adevar “Doamne ajuta!” sa nu fie vreo eroare in codul sursa al autopilotului!
Si “Doamne ajuta!” ca pilotii sa se antreneze totusi si manual desi autopilotul le-ar da posibilitatea sa zboare fara sa atinga mansa…
NOU
iti dai seama ca tranzitia va fi lunga si va necesita overlapping pilot – autopilot pentru cativa ani buni, apoi pilot de back-up just in case tot pentru niste ani buni si in final numai autopilotul.
Vorbim de ani, poate mai bine de un deceniu.
Totusi, cred ca mai repede vom vedea avioane complet autonome decat masini complet autonome.
NOU
Exista deja avioane complet autonome… chiar fara pilot la bord!
Nu voi uita insa niciodata povestea zborului Air France 447. Link: www.youtube.com/watch?v=l1TKe5vmxX0
Aceasta vine cumva sa intareasca ceea ce am zis mai sus: “Si „Doamne ajuta!” ca pilotii sa se antreneze totusi si manual desi autopilotul le-ar da posibilitatea sa zboare fara sa atinga mansa…”
NOU
Bine zici cu pilotii din ziua de azi:
www.libertatea.ro/stiri/cum-s-au-fraudat-in-toamna-lui-2019-examenele-prin-care-ajungi-pilot-2784676?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=Tolontan&fbclid=IwAR0FCl1F8dMvcUKPrO_xHzn-mi8EicyPZL7tEclkXOeci0x9QvPoEJ_n4BA
Si asta nu e de ieri de azi, e plin de pilosi prin aviatia romana.
In alta ordine de idei, avionul are doar pilot automat. Cand o sa aiba si copilot automat si o sa faca stewardesele gonflabile o sa ai avion complet autonom.
NOU
E simplu, putem muri din mai multe cauze. Dar, e inutil să-ți bați capul cu ceva ce are șanse foarte mici să ți se întâmple. Unii au noroc, alții ghinion, viața merge mai departe. Cum crezi că ai putea folosi o parașută dacă nu ai făcut ceva training înainte? asta și în condiții de stres.
NOU
Mie incredibil mi se pare ca astia cu asemenea opinii anti avioane in alte situatii sunt considerati inteligenti.
NOU
Acum inteleg de ce nu ne luam toti elicopter. merg prost, tata, mai bine cu Loganul :)))))
NOU
Ca fost parasutist militar (in termen), pot sa spun asa: conditiile in timpul unui accident / prabusire sint foarte diferite de idealul pentru o parasutare (viteza mare, conditiile meteo pot fi ingrozitoare, miscare haotica, de rotatie a avionului, iesiri prea putine pentru a putea evacua prin parasutare un avion cu 200 de pasageri, timp mult prea scurt pentru o eventuala parasutare in masa). Chiar si in domeniul militar, se asteapta conditii prielnice pentru parasutare. Dar sa trecem peste… antrenamentul pentru parasutare a durat 3 luni de zile, cu parte teoretica (biblia cu cele 20 de tipuri de incidente de parasutare si modul de rezolvare trebuia stiuta pe de rost) si practica (de la plierea parasutei militare, pana la salturi la simulatorul inalt de 11 metri). Mi-e greu sa cred ca solutia parasutelor individuale in avionul de pasageri este ceva realizabil. in situatie de panica, nu ai fi in stare sa-ti pui corect o parasuta, sa executi parasutarea in siguranta, sa mentii o cadere controlata si sa executi o aterizare/amerizare fara sa-ti rupi picioarele. Ma inteb cati ar trage comanda inca din avion, nici nu vreau sa ma gandesc cati nu ar avea curaj sa sara, ar bloca pe cei care ar vrea, ar fi un macel de nedescris, in conditii de avion in picaj si depresurizat… Dar sa trecem si peste asta, sa zicem ca ai reusit sa-ti pui corect parasuta, esti in cadrul usii si faci pasul. Viteza avionului, chiar si cu defectiuni, ar fi de cele mai multe ori mult prea mare pentru o parasutare fara sa-ti pierzi cunostinta, fara sa intri intr-o miscare de rotatie pe care niciun om fara experienta nu o poate stabiliza in timp util. Chiar si la aterizare se pot intampla multe, in functie de relief, viteza vantului la sol sau obstacole naturale sau artificiale (copaci, linii de inalta tensiune, mijlocul oceanului, munte etc). Prin urmare, da, teoretic se pot dota avioanele cu parasute individuale, dar practic statistica, fizica si comportamentul omului sub presiune psihica ne-ar fi fatale. Despre ideea parasutelor gigantice atasate de fuselaj, ii las pe specialistii de aici sa-si spuna parerea:))
NOU
www.shtiu.ro/de-ce-avioanele-comerciale-nu-au-parasute-pentru-pasageri-786.html
NOU
Cunoșteam eu în tinerețe niște parașute…te ridicau la ceruri, nu alta!
Acum sunt cuminte, băiat însurat, nici nu mă uit eu la așa ceva.
Sigur, dacă e din considerente de securitate a zborului, mă sacrific, dar nu de bunăvoie.
NOU
Nu știu voi cum vă simțiți, dar eu zbor mult mai liniștit când știu că sunt și videochatiste în avion.