Stăteam la bârfă cu stomatologul meu, care e prea meseriaș haios, era bun de stomatolog pentru mafie (încă nu sunt sigur dacă nu e) și îmi povestea chestii din facultate, discutând despre ce s-a întâmplat în ultima vreme prin țară.
Și își amintea omul de minunata școală românescă și îmi dădea exemplul cel mai simplu. La facultatea de stomatologie, când era el în școală, la materia cu anestezice, se predau fix anestezicele din urmă cu 10-20 de ani, la data povestiri. Practic, nu învățau nimic despre anestezicele care se folosesc în mod uzual, ci învățau, absolut fără nicio legătură și fără sens, despre anestezice care nu se mai folosesc de când era președinte iliescu, nu au aceeași compoziție chimică, nu au aceleași efecte, acelea contraindicații, nimic. Învățai doar alea pentru că asta știa să predea măritul domn PROFESOR.
I-am povestit Lunei, fiindcă ea a făcut o facultate extrem de specializată, la care greșeala înseamnă, invariabil, moarte sau vătămare corporală gravă, adică geniu. Și a râs într-un dinte. Ghici de ce.
Și mi-am adus aminte de profesoara mea de geografie economică, aia care nu îmi dădea voie să intru cu laptopul la oră, pentru că școala se face cu creionul și hârtia, nu în bătaie de joc, deși i-am demonstrat că scriu minim de 2 ori mai repede pe tastatură decât poate ea să scrie cu creionul. Și care profesoară ne preda geografia economică a chinei de pe vremea când China avea 900 de milioane de locuitori. Și când am tras-o de mânecă, că astea sunt date vechi și fără legătură cu realitatea de azi, mi-a explicat că noi învățăm ce e în manual, că de aia e manual.
Și da, școala românească, facultatea românească e o mizerie, oriunde ar fi, privat/stat, pentru că sunt aceiași profesori sodomizați de comunism, cu aceleași lecții, aceleași curicule învechite și aceiași stupiditate înrădăcinată.
Dacă aveți copii, strângeți bani într-un fond de școlarizare și, când ajung la 18, trimiteți-i în altă parte, altă țară. Aici nu faceți decât să îi transformați în plăcintele mediocre din care e formată societatea asta mizerabilă.
NOU
o daodaoda
NOU
Mie-mi zici? Terminat 2 facultăți, cu master cu tot. In mod normal ar fi trebuit sa trag la sabia si șurub. In cel mai fericit caz, ajungeam un maistru intr-o uzină. Evident, aveam si rampa de lansare spre sef de scară.
NOU
baga si un doctorat
NOU
Ma pot ajunge membru(cu ștaif) de partid?
NOU
@LuciAnus pentru aia trebuie si scoala de (ne)securici.
NOU
..și??!!! .. ați ajuns șef tură la Lidl? No offense
NOU
de ce ar fi o ofensa sa fii sef de tura la Lidl, cat timp e un job care pune mancare pe masa copiilor?
NOU
“de ce ar fi o ofensa sa fii sef de tura la Lidl”
Mai ales că în industria de retail se vorbește că Lidl oferă cele mai mari salarii, comparativ cu Carrefour, Cora, Auchan etc. Este însă acelasi dispreț al luptei de clasă “corporatiști vs restul lumii” care ne face să ne batem joc de “sare, piper, scobitori” și alte joburi care fac pentru noi treaba murdară. “Uitând” că fără femeia de serviciu pe programatori i-ar mânca de vii șobolanii, că ei sunt o categorie care nu a auzit de curățenie la locul de muncă, trăiesc ca în secolul XII.
NOU
Nu, nu sunt sef de tura nici la lidl nici la carfur.
Dacă citesc si scriu pe acest blog înseamnă ca am 2k+. Ceea ce înseamnă ca prestez in aiti, saracule.
De ce m-as ofensa ca lucrez la lidl? Vezi tu, mascariciule, de aia merge prost in tara asta. Ca e constituita din rebuturi ca tine!
NOU
@Silviu
Saracie de om ce esti….orice loc de munca este o cinste! Orice ar fi, indiferent de domeniu. Am mai mult respect pentru femeia de servici de la bloc care desfunda ghena decat pentru lepre ca tine ,care majoritatea stau pe banii parintilor si o rup in figuri.
NOU
that escalated qyickly
NOU
Mdea, un șef de trib de Lidl face pe la 4k RON din câte am înțeles. E ok…ish pentru anumite zone. Oricum face mai mult decât un front de bancă.
NOU
Jobul “în aiti” nu a fost nicicând garantul probității morale. Dovadă și replica “tu știi cine sunt eu și câți bani fac, săracule?”. QED. Mai mâncați si cozonac, dacă nu vă permiteți pâine, săracilor!
NOU
@Silviu: Eu, instalator fiind, ma ofer sa-ti dau cu cheia franceza in cap. Intreaba-te de ce oare?
NOU
Mama mia ce reacții.
Nu era vb de meseria ca atare de șef tură la Lidl, ci faptul că ‘telectualul Anus avea toate diplomele din lume și este frustrat că nu e politician ca restu’
NOU
@Ovidiu: S-a mai facut asta, dar fara efect “vizibil”
www.tion.ro/eveniment/tanar-lovit-in-cap-cu-o-cheie-franceza-dupa-o-cearta-pe-teme-religioase-in-centrul-timisoarei-1398874/
NOU
Si uite-ma pe mine, cautand un master la studii economice, relevant si care sa ma ajute sa invat si sa pot progresa la job, ce luasem la periat TOATE facultatile, pana si la Bioterra, si nu am gasit UNA care sa predea ceva macar razant asemanator cu ce vreau eu sa invat (adica ce stapanesc, nitelus, dar i need more and want somerhing to prove it): Aml, CFT, Kyc, Conformare.
In afara de Institutul Bancar Roman, care are niste module rapide si GRELE, dar grele de tot, si exagerat de comprimate pentru mine, nu am gasit o scoala care sa ma invete ceva care sa ma ajute sa fiu mai buna sau, doamne fereste, sa promovez.
Pentru ca la noi, programa nu tine cont de ce muncim in 2021, nici macar ce munceam in 2010, ci maxim ce se muncea undeva in 2000. Ar avea candidati interesati? MII. Sunt sute de joburi din astea libere chiar si ACUM, in pandemie. Ar avea sprijinul angajatorilor, cu practica si poate chiar finantare? Desigur. Intereseaza vreo fabrica de diplome? Absolut deloc.
NOU
Eu am avut altă abordare.
După niște ani de automatizari industriale, electrică, roboți, plus alte activități care se fac in automotive, am ajuns in punctul in care nu mi-a mai convenit să plec din țară și m-am orientat către alte firme, ca să fiu și eu dans la Roumanie.
M-am dus la câteva interviuri și întotdeauna m-am lovit de diplomă de inginer lipsă. Scria mare și clar pe CV contabilitate, dar ei tot mă chemau. Odată, de două, de trei. Unde nu au ținut cont, nu mi-a convenit mie din cauza regimului de mic negru pe plantație, cu atribuții de inginer și salariu de tehnician. Bineînțeles vrăjeala că nu mă pot plăti ca inginer, că nu mă pot încadra pe funcție. Ok, cius, vă caut eu în viața de apoi.
Pus în fața dilemei, a trebuit să iau o decizie, să fac ceva, fiindcă nu ține fără diplomă: master la Politehnică, unde se acceptă și cu studii economice pe anumite profile sau facultate de inginerie de la 0. Făcut calcule, întrebat niște gagici de pe la HR despre dilema mea, discutat și auzit puncte de vedere, avantajele înclinau spre inginerie de la 0. Mi-a zis o duduie, că decât să f ac 2 ani de master, mai bine fac 2 de inginerie… fiindcă tot mă chinui cu învățătu și dusu la cursuri. Și a avut dreptate.
Acum,. m-am apucat să caut o specializare în inginerie electrica, care să îmi permită să mă duc la muncă, să mă țin de cursuri și mă ocup și de restul, pe o raza de 150 de km in jurul Piteștiului. Și după ce am luat toate ofertele, am analizat și tras concluzia: Prazbourg. Uite așa m-am apucat, ca să îmi pot certifica ce am învățat muncind. Altfel rămâneam cu cunoștințele acumulate și atât. Altfel se discută de pe o poziție de inginerie.
Cred că cel mai mult, tinerilor aflați la 20 de ani le lipsește îndrumarea. Școli bune, proaste, eu zic că alegerile pe care le facem ne afectează mai mult decât orice.
Rar am văzut gagici care au terminat arte, să trăiască din pictura, că le chinuie talentul.
Pe lângă talentul creativ, mai știu și ceva softuri de creație digitală, mai știu și ceva programare, pentru a putea face bani.
Se cam leagă între ele. Cum și astăzi văd că ingineria pur sânge nu mai există, ci se hibridizează prin încrucișarea cu economia/biznisu. Inginerul știe și economie, nu doar tehnic.
NOU
“Dacă aveți copii, strângeți bani într-un fond de școlarizare și, când ajung la 18, trimiteți-i în altă parte, altă țară. Aici nu faceți decât să îi transformați în plăcintele mediocre din care e formată societatea asta mizerabilă.”
Meanwhile 99,999% dintre românii care au plecat afară: “Nicăieri nu se face școală mai bine ca în România. Copilul meu e în clasa a 2-a la școala din [undeva în Europa de Vest] și nu a făcut încă integrale, logaritmi, teoria relativității, fizică atomică și spirale yoga! Ce e mizeria asta, de ce nu face, profesorii de aici sunt de rahat, programa e de rahat!?”
NOU
Si daca ar fii adevarat, aia de povestesc de scoala din Romania fac referire la o scoala din 2000 maxim. Daca ar fi ramas aici ar fi spus:”Pe vremea mea”, plecati fiind scot ecuatia temporala din enuntul despre valoarea scolii romanesti.
NOU
Fiica mea e in clasa 1 in germania și face yoga la școală.
NOU
in ’92 m-am am abandonat cibernetica dupa 2 luni. la firma lucram in c++, iar acolo mi se preda cobol. daca promovam in anul II, invatam si pascal.
NOU
Daca stii Cobol, te caci pe el C++.
NOU
In 2008 am terminat Cibernetica, profil Informatica Economica. Visam C/C++/C# la propriu, faceam inca din liceu. La job am dat piept cu Cobol. Ai de plm! Dar am invatat, vreo 2-3 ani, apoi m-am mutat pe altceva. Oricum, Cobol e de viitor, inca se cauta astfel de joburi.
NOU
Se cauta pentru ca sunt inca sisteme legacy care decat sa fie reconstruite se carpesc cat timp se poate. Dar vrei asa ceva? Sa te limitezi la chestii de nisa facute intr-un limbaj depasit de mult? Cand in jurul tau se fac atatea chestii fantastice?
NOU
Da, asta zic, stii Cobol, esti boier.
Cine nu crede, sa se intereseze cate pozitii de secadmini sau devs pe IBM AS/400 sunt pe piata, si cum sunt platite 🙂
NOU
Putea să vă predea programarea abacurilor, dacă o exista așa ceva, dar nu aia conta. Un limbaj îl înveți și singur. Contează mai mult de principii de bază vă învăța la Cibernetică.
Până să se inventeze browserele și motoarele de căutare, găseai informația la bibliotecă. Nu prea știai cum să accesezi o bibliotecă serioasă, gen BCU sau Municipală, până nu ajungeai la [o] facultate. Sau cum să folosești bbs, archie, telnet, ftp, lynx ca să dai de informații – astea prin ’92 erau miez de miez, pe terminale vt-100 – și cam tot de la facultate, sau de la Fundația Soros, le aflai.
NOU
In 2002 la liceu tot Pascal se preda. Profesorul era de pe vremea calculatoarelor cu cartele. Ne lasa sa ne jucam starcraft ca altfel ii parolam calculatoarele. Am invatat mai multa programare in anii 90 cu un CIP03 si o carte de Basic
NOU
usor exagerat. cam peste tot decani sunt oamenii acestia pe care-i descrii destul de bine aici, dar deja cam 50% dintre asistenti si lectori sunt din generatia noua, destul de bine conectati la contemporaneitatea stiintifica. eu as atrage atentia asupra unei problema mai grave, faptul ca probabil vreo 80% dintre cadrele universitare au strict o pregatire teoretica si nu ar sti “pune mana” vreodata pe ceva (exceptand desigur medicina). acuma e o discutie lunga aici, unii spun ca nici nu e menirea universitatii sa produca practicieni ci sa-i ajute pe oameni sa dobandeasca intelegerea obiectiva, rigoarea stiintifica, “ca idee” ce va coordona practica – deoarece practica e realtiv usor de dobandit.
NOU
Asistenții de seminar de la drept erau cam toți avocați, iar o parte dintre profesori erau judecători.
NOU
Confirm un fapt.
Școala românească este înțepenită în timp și nu ține pasul cu mediul privat: procese, metode, tehnologii, moduri de desfășurare a activității, organizări, ultimele descoperiri și inovații. In special la facultățile care au alt profil decât ingineria.
Știu ce zic, fiindca m-am apucat recent de inginerie electrica și am luat contact cu diferiți studenți de la alte specializări, am discutat cu ei despre ce se mai predă și pot face o comparație între ce era în 2011 când am terminat eu Contabilitate și ce e acum.
M-am dus cu fire albe in barbă și discutam cu niște copii care abia au terminat liceul.
Pe la facultățile de inginerie lucrurile stau ceva mai bine, mai țin legătura cu fostul angajator, care are ceva parteneriat/legături cu facultatea de inginerie electrica din zonă, mai dau pe acolo, mai stau de vorbă cu studenții veniți și angajați între timp.
Fac destule chestii aduse la zi, fac materie care se cere și e nevoie pentru munca într-o firmă, au cursuri de softuri cad mecanic și electric, au cursuri de PLC in Tia Portal/Step7, fac cursuri de simulari cu roboți în Process simulate, folosesc software specializat pentru scheme electronice, se fac cursuri cu Simulink și Matlab, nu sunt la nivelul de pix și foaie. A evoluat foarte mult. Acum depinde și de fiecare student să învețe.
Eu îi văd pe ai mei profesori la Prazbourg că își dau interesul, cât de mișto sunt oamenii și că își fac meseria de profesori. Pe lângă profesori, rămâne la latitudinea studenților să învețe ceva, să le placă ce fac și că și-au ales specializarea cu cap.
Eu îți dau din exemplul personal, că îmi place ce studiez, învăț cât pot și îmi permite timpul, că la 36 am și altele de făcut pe cap și trebuie să mă împart între muncă, viață, școală și ceva activitate după job, pentru bani de un cico.
Se învață dacă se vrea. Există cursuri de engleză tehnica, există cursuri de office, există cursuri de baze de date, se folosesc softuri de tip Autocad cu licențe academice pentru studenți, există cursuri unde se folosește Multisim, un program foarte șmecher de simulare circuite electrice și electronice, se folosește Matlab pentru simulări numerice, sunt laboratoare fizice și virtuale cu demonstrații. Numa Numa cine nu vrea nu învață.
În schimb dragi tovarăși, restul facultăților sunt fabrici de șomeri. Litere, drept, ASE, SNSPA, genul ăsta de bălării sunt degeaba. Foarte puțini ajung să profeseze în ce au terminat.
După 3 ani de facultate de contabilitate și informatică de gestiune, nu am profesat nici măcar 1 oră de meserie, nimic. Pentru că nu se găseau joburi pe așa ceva și nimeni nu era dispus să își bată capul să învețe un novice.
Să vă zic cazuri de studente duse în perioada de practică, la facultate de șomerie: se duc la instituție publică sau la firmă în departamentele de contabilitate/he, etc.
Li se zice așa : nu aveți voie să puneți mâna pe nimic, nu aveți voie să atingeți nimic, nu aveți voie să întrebați nimic, nu aveți voie să vă uitați la nimic, în niciun document, nu aveți voie să cereți vreo explicație…. dacă se poate să nu se simtă că sunteți aici. La final vi se dă stampila pe foaie, cum că ați făcut practica. Pe inginerie un caz povestit: s-au dus la întreprindere, li s-au arătat ăsta e motor, asta e presa, asta e utilajul, veniți pe data de X să vă luați adeverințele. Au fost și cazuri la fostul angajator unde au venit studenți și proaspăt absolvenți de inginerie cu noi pe șantier în afară. Au muncit cot la cot cu noi, i-am tăvălit de dracu i-a luat, au băgat ca macaraua fără să se aștepte.
Le-au ieșit repede din cap fumurile de ingineri și au venit cu picioarele pe pământ.
Unii au învățat meserie și am devenit tovarăși buni după, au făcut băieții niște mii de euro și și-au permis chestii, alții au țipat după mami în primele zile de șantier.
După o săptămână la 12 ore erau galbeni ca rivanolul. Depinde de la caz la caz.
Vorbesc despre mizeria asta de Argeș. În București și orașele mari nu știu cum este.
NOU
Până vara trecută, fiica mea zicea că vrea să dea la Politehnica București, Cti.Acum e in clasa a 12a și s-a hotărât să dea in Olanda, la TU Deft. Ne va fii greu financiar și o vom vedea mult mai rar, dar o înțeleg.
Nu îi înțeleg pe profesorii de la facultate de la noi.Chiar nu au și ei o mândrie să vadă că fac ceva bun? Olanda a reușit să atragă studenți din toată Europa și din lume cu programe bune in limba engleză, cercetare.
Când am fost in anul întâi de facultate, la Biologie Moleculară la Medicină, profa ne punea să învățăm din manualul scris de ea.” Cercetări recente din 1980″ , de atunci se descoperiseră multe până în 1996.Probabil că tot același curs îl predă.
Studenții plecați în afară vor rămâne acolo.
E mare păcat.
NOU
Atitudinea dvs. (snoabă ???) probabil maschează niște struguri plasați un pic cam sus. TU Deft, mai sus decât CTI la Poli? Cred că habar nu aveți ce spuneți.
NOU
N-au nicio mandrie, vin doar sa-si ia leafa, au program de gravide si pretentii de printesa (cam ca femeile de la ghiseuri, scarbite ca le deranjam), isi iau libertati pe baza de pozitia fundului propriu la trezire sau pe ce ochi frumosi avem. In special cei din invatamantul superior, ca din ailalti mai cunosc si oameni normali spre extraordinari.
As introduce si un examen psihologic pe bune, gen daca urasti cu patima copiii, n-ai voie sa lucrezi cu ei. Cel mult ca profesor universitar…
In rest, am zis cam ce aveam de zis pe subiect; sunt 100% pentru invatamantul modular continuat pana cand nu mai putem/ ne senilizam/ avem alte prioritati, gen o recalificare aici, un workshop acolo, mai incolo inca o formare (poate vrei sa schimbi domeniul, poate vin aia mici din urma, poate ti s-a propus o promovare in vederea careia trebuie sa inveti X, Y, Z si sa arati apoi hartia), dar NU 3-5-7+ ani de studiu full time in detrimentul a construirii/ dobandirii de altceva (experienta, familie, startup-uri, aia 7 ani de-acasa, hobby-uri mai serioase sau macar obiceiuri sanatoase, un an de rucsacit prin asia si/ sau alte treburi care sa ne mai maturizeze, depinde de fiecare).
Cel putin nu in contextul invatamantului de la noi, pe care toti il stim cum e: ori e apa de ploaie, ori e foarte multa informatie inutila, ceea ce la final te ajuta cam la fel de mult ca apa de ploaie, doar ca folosind mai mult timp/ efort/ nervi. In special la cum se joaca “statul” nu numai cu materia si cu programa, dar si cu conditiile si alte aspecte administrative, e o mare bataie de joc. Invatamantul romanesc n-are nicio sansa sa se redreseze pana nu e refacut din temelii. Asa cum ne-au adus domnitori straini acum mult timp si asa cum Firea & co au angajat o firma israeliana sa le realizeze campania, tot asa sa ne aduca o echipa de experti mai de la Vest (eu propun Finlanda), care sa ne reconstruiasca un sistem cat de cat “ca afara”. Acest “ca afara” incepe de la copii, ei sunt viitorul tarii (ma rog, aia care-or mai ramane-n ea), asa ca hai sa nu-i mai mutem la cap cu rahaturi inutile, tocmai in anii in care au entuziasm, energie, sete de invatare si de a face ceva bun cu viata lor si pentru lumea in care traiesc.
NOU
Din experienta de “terminator” de A&C Poli Buc, pot sa-ti zic ca decizia de a studia in Olanda e cu dus si intors. Poate sa fie buna, poate sa dauneze.
Conteaza foarte mult IQ cat si EQ-ul ei.
Eu intotdeauna am mers pe principiul ca te bagi in cea mai grea chestie pe care poti s-o duci. Si o sa iesi mai tare din toata experienta.
Daca e genul olimpica internationala, atunci, by all means, sa se duca, dar nu in Olanda, sa aplice la Berkeley, MIT, Stanford, Imperial College sau CMU.
Pentru orice, sub nivelul de Silver/Bronze la olimpiadele internationale, se poate trai foarte foarte bine in Romania. Mult mai bine decat in Olanda.
NOU
>>Din experienta de „terminator” de A&C Poli Buc, pot sa-ti zic ca decizia de a studia in Olanda e cu dus si intors
Evident, te duci in Olanda, te intorci din Olanda, iar te duci…
Vezi tu, d-aia e de kkt poli, ca nu inveti nici logica de baza.
NOU
poate ajuta la clarificare urmatoarele 2 link-uri:
cwur.org/2020-21/Delft-University-of-Technology.php
cwur.org/2019-2020/University-POLITEHNICA-of-Bucharest.php
NOU
si o completare:
www.shanghairanking.com/world-university-rankings/delft-university-of-technology.html
www.shanghairanking.com/World-University-Rankings/University-Politehnica-of-Bucharest.html
NOU
“Ne va fii greu” – ne-ar fi mai de bun simț să nu ne mai dăm cu părerea despre facultăți pe care oricum nu le înțelegem.
Să se ducă fiică-ta să studieze acolo unde poate și unde va ține portofica. Dacă este fată “bășteaptă” și se ține de treabă, va răzbi, indiferent.
Există însă și reversul: pentru unii, școala este ca lumânarea de la căpătâiul mortului. Luminează, dar nu deșteaptă.
NOU
“Pentru orice, sub nivelul de Silver/Bronze la olimpiadele internationale, se poate trai foarte foarte bine in Romania. Mult mai bine decat in Olanda.” – pacat ca esti si super paralel cu realitatea @Gogu. Poti termina o facultate buna in UK (nu top) si castiga extrem de multi bani imediat cum ai terminat-o: 3-4k NET – apoi the sky is the limit in IT.
NOU
@venom.
Stiu angajati in Romania care iau in mana 2500E la 2 ani de experienta.
Oare cum suna 2500E in Romania vs 3000-4000 in Amsterdam sau Paris?
(Tocmai am convins-o sa vina la $5400).
Altii castiga 130000E/an NET in Romania. Cat trebuie sa castigi in Bay Area ca sa ai aceeasi putere de cumparare?
Pacat ca sunt super paralel cu realitatea. Mare pacat!
@Radu
Tu pari un om destept. Dar e cu dus intors de afirmat asta.
Logica de programator. PLM!
NOU
La o școală privata sunt șanse sa nu fie profesorii comuniști și materia sa fie prezentata într-un mod diferit, dar pana la urma tot la bac ajungi :))
NOU
Eu mi-as dori “decat” ca cei care ajung la 18 ani sa stie a scrie si citi corect, iar asta sa fie o conditie obligatorie pentru a putea intra la facultate, daca nu chiar la liceu.
NOU
In 2010 la facultatea de electronica (poli) am studiat un semestru tubul catodic (CRT-u), 4 luni fratelemeu despre cum functioneaza tubul catodic.
La aceeasi facultate la ceva materia de procesoare tin minte is acum citatul din carte “procesoarele noi pot atinge viteze de pana la 600MHz”.
NOU
Eu am terminat Litere la UBB. Cam 40% din ce am invatat acolo e irelevant pt munca de profesor ceea ce e un procent bun. Am avut profesori care nu ar fi trebuit sa fie nici la ranit in grajd, daramite la universitate, dar am avut si profesori geniali. DAR, mai? Cum naiba sa termini facultate cu calificarea cadru didactic cu doar 15 ore de practica? Pe bune CINSPREZECE! da iesi profesor cu 15 ore la clasa. Si asa e si acum dupa mai mult de 10 ani de cand am terminat. Cam lucram pe alte plaiuri unde am vrut sa imi echivalez studiile sa pot lucra in domeniu au ras si cu dosul de mine la alea 15 ore de practica, si pe buna dreptate. Si uite asa timp de doi ani am muncit ce am putut si pe langa am facut voluntariat (adica practica) pana am aduna 1000 de ore de practica, cam atat cat facea un student acolo pt a putea sa se numeasca dascal la sfarsit de facultate. Ai apoi dupa 2 ani ne-am intors acasa si dupa 2 saptamani in liceele din tara (mentionez ca era liceu de elita pt ca predau o disciplina rara) am renuntat pt ca nu m-am putut adapta sistemului :)) Am preferat sa o iau de la zero intr-un alt domeniu decat sa ma tampesc. Tadam.
NOU
in 1998 am studiat tehnologie chimica dupa un manual din 1967. Norocul meu a fost ca profesoara titulara s-a imbolnavit si a preluat cursul un asistent care isi pregatea doctoratul si care a recunoscut ca materia respectiva e depasita de cateva ori.
Ironia sortii cand am ajuns in productie am preluat o fabrica care nu mai fusese retehnologizata de la deschidere din 1974. sa vezi ce se pupa manualul cu tehnologia din teren!!! Noroc ca dupa 6 luni camera de comanda semana cu centrul de control de la NASA.
NOU
Amin! Eu am facut la minunatul ASE cam asa:
– economie din vestitele “culegeri” Gogoneata, nicio treaba cu nimic, nu reuseam sa scriu nimic dintr-un curs de 2 ore; colegii mei, la fel.
– informatica pe hartie, cu pixul;
– contabilitatea fara sa vedem vreo balanta/bilant decat intr-o poza din carte; multi nici nu stiau cum arata o factura. Imi aduc aminte de o perioada in care completam eu in facturier in Sephora ca vanzatoarele de acolo nu stiau “ce trebuie sa scrie”;
– moneda, credit, banci fara sa fi vazut vreodata un regulament bancar, vreun OP, nimic;
– investitii si piete de capital tot cu creionul pe hartie;
– inca o materie al carui nume nu il mai retin exact, insa profesor titular era dl Isarescu, pe care nu l-am vazut niciodata la curs.
Iar in ziua de astazi, imi vin la interviu tineri cu facultate “la stat”, cu master, care la 27-29 de ani imi spun sincer ca ei nu vorbesc engleza, dar sunt dornici sa invete…
Cred ca am ramas cu sechele, cand vine fii-mea acasa cu FB pe linie (ceva 10 in acceptiunea actuala), simt ca sistemul de invatamant romanesc iar ma prosteste in fata.
NOU
Da, dar diploma aia… e relativ ușor de luat și e recunoscută peste tot. Ce dacă n-are nicio legătură cu realitatea din teren?
NOU
Relativ usor de luat pe naiba. La facultatile serioase tre sa tragi tare ca sa le iei si inveti numa baliverne. Cel putin asa era cand am facut eu (si n-am terminat) poli.
NOU
Păi da, pentru ăia care vor să învețe ceva ce poate n-o să le folosească în veci, este greu.
NOU
@varucu vezi ca cred ca ai uitat un “nu”. Altfel nu prea are logica.
“Păi da, pentru ăia care NU vor să învețe ceva ce poate n-o să le folosească în veci, este greu.”
Si da eu am fost unu din aia care si-a bagat pula cand a vazut ca la laborator calculam filtre cu matlab dar la examen ni se cerea aceleasi lucru sa-l facem cu pixu pe foaie.
NOU
Din cate stiu, alea usor de luat nu prea-s recunoscute (te pot pune sa-ti mai iei niste credite, ca sa ti le echivalezi cu ce au ei in tara).
NOU
@VladM, ai dreptate, am uitat de “nu”.
NOU
Articol de 10+, însă, ca de obicei, ce este prea real nu interesează pe aproape nimeni. Fii-miu este anul I la o facultate destul de dificilă din punct de vedere al materiei, stă 6 – 8 ore online + că învaţă cât n-am văzut la el în anii din urmă. Şi zice că tot ce a făcut în liceu e fix-pix, nu are legătură cu ce face acum, practic a luat de la 0 tot ce face. Ca să nu existe discuţii, liceul l-a terminat cu o nota mare şi la facultate a intrat în primii 10, aşa ca pot bănui că ştie el ceva-ceva.
NOU
Poate fii subiectiv. Am terminat un liceu bun din capitala, cred ca era si este considerat in continuare cel mai bun. Note decente. Matematica din facultate nu avea nici o legatura cu cea din liceu. Ca si matematica din liceu in clasa a 9-a era foarte diferita de cea din clasa a 8-a.
Iar la a 8-a fusesem olimpic in lotul national asa ca stiu ce vorbesc despre pragurile ce apar intre cilcurile de invatamant la aceeasi materie.
NOU
Olimpic pe Municipiu in generala.
In primul trimestru din clasa aIXa i-am zis profului sa-si bage-n fund 7 pe care mi l-a dat. Cum sa-l treaca in catalog.
La sfarsit cu 7 ala am scapat de corigenta.
Cu mintea de acum cred ca totusi era o corelatie subtila intre fundul profesorului si corigenta mea, ca atunci cand a plecat am inceput sa iau si eu note peste 5.
NOU
Meanwhile, in The Boys, 3 gagici bune, supereroice și stresate o bat intr-un mod satisfacator pe a patra care cerea pumni de un sezon întreg. “Girls do get it done”.
Yep, așa faci women empowerment, capitane Marvel, se aude?
www.youtube.com/watch?v=iSuLGcKdUUM
NOU
Ups. Wrong page. Se poate șterge să-l scriu unde trebe?
NOU
2. The Boys 2.
NOU
Da, una citesc, alta inteleg. Scuze.
NOU
Nu stiu ce dracu e serialul ala dar in link e ceva jucat execrabil si nu m-am gandit nici o clipa ca trebuie sa vina XENA sa rezolva situatia, cum vad ca se intampla acolo.
NOU
Am terminat automatica. Teorie 90%, practica 10%.Am vrut sa ma angajez în domeniu și nu am putut… De ce? Nu am experienta… M.am făcut fermier.
NOU
Dacă tu cu automatica nu te-ai putut angaja in a doua decadă a sec 21, oare cum m-am putut eu angaja, in mijlocul anilor 90?
Da, nu am muncit în Software, căci erau majoritatea companiilor care plăteau cât de cât doar cu foxPro și dBase. Așa am învățat Unix și Network Design.
Până la urmă, dacă ar fi să o iau de la capăt, fermier de ganjika nu este chiar așa de rău…
NOU
Problema Romaniei este ca prea multi aleg sa mearga la facultate, iar sistemul universitar este o gluma. Multe specializari s-ar putea face fara studii superioare (vezi exemplul Germaniei), daca firmele ar oferi asta.
NOU
doamna din familie termina facultatea de marketing anul asta. toata materia identica cu ce am facut eu intre 2004-2008, doar la seminarii mai fac chestii aplicate si actuale
NOU
Articolul asta descrie perfect situatia prin care trec. Ieri, urgenta stomatologica, a fost nevoie de anestezie locala. Am anuntat medicul ca alaptez si mi-a explicat cum noile substante folosite ajung in cantitate foarte mica in sange si in cantitati infime in laptele matern. Mai mult, a scazut mult si intervalul in care anestezicul isi face efectul asa ca pana ajung acasa o sa pot alapta fara probleme. Pentru a confirma tratamentul prescris, am vb ulterior cu doua pediatre. Concluzia: “ nu alaptati 6-8 ore dupa anestezie, primul lapte se mulge si se arunca”. …
NOU
intreaba pe un forum de mamici ca te clarifici
NOU
@Lucifer ai ceva cu Geanina? Poate te ia in serios si intra pe forumurile respective 🙂
NOU
@septi: pai nu vezi nici o legatura intre sfatul meu si nick-ul meu?
NOU
Cum sa arunci laptele?
Da’ ce-i tuica, ca sa arunci fruncea?
NOU
Unele facultăți (medicină, drept) sunt obligatorii dacă vrei să profesezi în domeniu. Nu se poate ca în IT, unde un absolvent de Calculatoare face aceeași treaba ca un pasionat autodidact. Dar dacă vrei să scrie inginer pe ușă, înghiți la Poli tot ce ți se servește, nu există altă cale. Profesori alienați, laboratoare în Polizu cu tehnică din anii ’60; asta este, inginerii sunt multidimensionali și atemporali.
Dacă nu vrei medic, avocat, inginer etc., ci doar să înveți ceva util, mai degrabă recomand școlile din afara sistemului, școli care nu sunt administrate de Ministerul Educației.
La SSAvC te învață să zbori, la Romatsa te învață să-i coordonezi pe ăia care zboară. Și ești învățat exclusiv ce ai nevoie în meseria ta, nu despre gagicile lui Coandă. Singura problemă: ies locuri puține pentru candidați și nu în fiecare an.
Mai sunt școli/cursuri la care înveți să faci revizia centralelor termice, să repari, să construiești, chiar să programezi. Sunt firme software în București care te iau de la zero și te învață, ba te mai și plătesc cât timp înveți.
Așadar, gândiți-vă bine dacă și de ce vreți să investiți cei mai importanți ani într-o facultate păstorită de Ministerul Educației.
NOU
Ai și nu ai dreptate. Oricum ceea ce înveți in școală este sortit raid obsolenței, chiar și dacă ți-ar preda chestiile din domeniu inventate ieri. Am terminat Automatica in mod 90s, și de vreo 25 de ani îmi câștig cozonacul făcând software eng, în principal pe object oriented, unde Biblia încă este cartea Design Patterns a grupului “gang of 4”, care ulterior au fondat compania Rațional Rose. Mă rog, chestii din trecut, nu-s pentru millenials.
Întâmplător cartea respectivă apărut cam scurt timp după ce îmi scrisesem eu licența. Habar nu aveam că există.
Am ajuns muritor de foame ori stilist de câini? Nicidecum.
La fel dentistul tău, la care caști gura și te lași cu încredere, deși probabil că unele cursuri din facultatea făcută de el erau copii inexacte ale unor papirusuri egiptene.
În orice meserie, înveți, înveți, și iarăși, înveți – vorba lui Ceau – dacă vrei să nu-ți bați joc nici de ea și nici de tine. No worries, or să-și bată alții joc de tine :-)…
Scopul facultății, al oricărei facultăți cât de cât respectabile, este să-ți ofere niște instrumente, niște metodologii și o anume rigoare/disciplină, pe baza cărora tu să poți rezolva probleme. Probleme diverse, poate surprinzător, dar nu neapărat din acel domeniu. Materia, poa’ să fie și aia care se preda în epoca Ming – e bună, doar de antrenament.
Cum spunea răposatul tata: pune bă tembelule mâna pe carte și mai antrenează dreq neuronul ăla!
NOU
A nu se înțelege că sunt vreun apologet al facultăților din România. Oricum, sunt protejat de acolo de atât de mult timp, încât habar nu am ce se mai întâmplă în multe domenii.
Ce voiam să spun este doar că nu trebuie judecat unidimensional, doar bazat pe materia predată, ci mai ales după principiile cu care ești echipat la absolvire.
Am lucrat coaching mulți ani cu co-op students – soft eng și comp sci – de la Waterloo, Sheridan și UofT. (Astea sunt univ și colegii din Ontario.)
Ceea ce m-a impresionat în mod constant la ei au fost disciplină profesională și anduranța. Evident că acolo – fiindcă facultatea se face pe bani, destul de multi, dar există programe de finanțare OSAP – au acces la ultima tehnologie, au Labs, au cărți actualizate, și tot ce mai vrei… Asta nu înseamnă că nu sunt destul de nesiguri pe ei, la început.
Apoi încep să învețe și muncesc cât 10, fiindcă din semestrul ăla de practică ei trebuie să mulgă tot ce se poate: experiență, networking profesional, calificative excelente, etc. Vedeam câte un noduleț de copilă de 22-23 de ani, venind la 9 și plecând la 8, fără să-i ceară cineva asta. Și îi vedeam cum pun întrebări, sunt călare pe tine, să fure cât de multa meserie pot. Unul de anul 2 m-a rugat să vină și el cu mine când fac interviuri, ca să învețe cum/ce se întreabă și cum/ce se răspunde la un interviu de angajare. Nu aveai cum să-i refuzi… (Păi prin comparație, eu la vârsta lor eram un golan fustangiu, rupt în portofică, iar în vene cu bere în loc de sânge. Mă și mir cum dreq de-am reușit; mă rog, cât de cât…)
Ăsta este spiritul în care sunt “crescuți” la facultate, și cam asta ar trebui să se întâmple și în România.
NOU
Cum a trecut mult timp de cand am fost in facultate, nu voi comenta partea educativa. Citind articolul si comentariile anterioare banuiesc ca putine lucruri s-au schimbat de atunci.
Insa, strict legat de afirmatia din titlu, am un alt punct de vedere.
Facultatea te pregateste pentru un loc de munca:
– Comunicare: ai profesori blocati in modul lor de lucru, profesori carora nu le pasa, profesori adaptati si pasionati si bineinteles, profesori care te detesta. La fel vei avea si sefi/manageri. In timp vei invata cum sa indentifici si sa comunici cu diferitele tipologii de oameni. Chiar daca nu vrei, va fi nevoie sa o faci. (asta se aplica si colegilor – de la unii poti invata, cu unii de poti imprieteni, cu unii poti termina mai usor proiectele – uneori se afla in toate cele 3 categorii)
– Organizare/asumare: cursurile se intampla la ore fixe. Nu intereseaza pe nimeni ca ai baut cam mult aseara, ca a aparut ultimul episod din Sclava Isaura sau ca nu este mercur in retrograd. Te vei trezi mai devreme, te vei culca mai devreme vei gasi solutii sau iti vei asuma chiulul.
Cel mai important: examenele – asa cum pe astea nu le poti rata si pentru care trebuie sa te pregatesti asa vei face si in cazul proiectelor/deadlines.
Lucrarea de dimploma si mai ales disertatia te vor pregati pentru prea multele prezentari ce vor urma (structura, adaptarea prezentarii la audienta etc.) Daca vei realiza cu urasti asta, te vei feri de asta mai departe.
– Adaptarea: vei invata din facultate ce cursuri sunt importante pentru tine, ce te ajuta cu adevarat, unde vrei sa studiezi mai mult, cum poti optimiza lucrurile (chiar daca procesul in sine este invechit) unde merge cu solutii alternative (examene platite de ex./ ma ajuti tu, te ajut si eu etc.)
NOU
Unde kkt sunt filologii și restul umaniștilor de nu comentează?!? Eu am multe amintiri frumoase de pe vremea primei facultăți. Chiar și din baia băieților în Pitar Moș. Ani de zile au tronat pe un perete câteva ziceri memorabile: “Mă-ta e un ocean clocotind de spermă”, “Aici se citește Emmanuelle Kant” et al. Șarmul indicibil al buchisitorilor de ergative…
NOU
Toaletele unibuc(i) sunt volume de poezie. Eu imi mai amintesc doar ceva gen “Ani (35) si Gabi (42) te asteapta blabitibla… nr de tel”
NOU
Ceea mai tare văzută de mine într-o budă de stație de tren prin mid-west, us&a:
We fucked her standing,
We fucked her laying…
If she had wings
We’d fucked her flying.
Now she is dead,
Yet not forgotten.
We dug her out,
And fucked her rotten.
NOU
Nu sunt profesorii de vină,ci ticăloşii de inspectori şcolari+paraziţii ordinari din Minister,ARACIP,ARACIS.Acolo e cancerul.
NOU
În anul 2 sau 3 de facultate am făcut ceva drept administrativ. În vara aia s-a schimbat legea, proful a predat și am dat examenul după legea nouă, doar din cursuri, că nu scosese nimeni nicio carte/tratat.
În anul 4 am făcut ceva materie inutilă, dar o preda rectorul care voia să aibă cursuri la toate facultățile. Preda după niște notițe pe niște cartonașe care păreau mai bătrâne ca mine.
NOU
eu raman la opinia mea. absolvent cu 5 al unei facultati cu reputatie buna bate orice scoala a vietii si autoeducatie.
E bine sa ai hobby-uri sa inveti singur sa nu stiu ce… daca vrei sa fii antreprenor/agent de vanzari.
dar daca vrei sa ai un job serios pe care sa nu ti-l ia un alt autodidact dinasta de 19 ani ca el s-a apucat mai repede photoshop decat tine… iti trebuie diplome.
in plus meseriile serioase se fac in scoli serioase 😛 eu inca nu am cunoscut un medic bun absolvent de Galati.
NOU
E o discutie mai complexa asta cu facultatea. Am mai punctat in postul ala in care multi colegi de comentarii ziceau ca facultatea nu te invata nimic.
Sunt niste aspecte aici:
– Depinde de facultate. De exemplu cu profil IT este recunoscuta peste tot. Si ghici ce, cand incercati sa va angajati sunteti pusi cam in aceeasi oala cu unii care dau zeci/sute de mii de dolari sa faca facultatea
– Cultura studentului roman in legatura cu facultatea e mai mult perioada de fun, o chiuleala, copiat, chindii, etc. Iar examenele shnt peivite ca un chin. Cine il face pe cine. Afara pare un pic mai diferit
– Costurile pentru o facultate afara sunt enorme. Mi-as dori sa dau unul dintre copii la MIT daca vor fi interesati de IT si trebuie undeva la 250k minim dupa calculele mele. Asta acum, peste 15 ani cine stie. Plus ca e ce estimeaza aia, dar mai trebuie bani de trait. Asta inseamna ca trebuie sa pun undeva la $1500/luna de acum cand are 3 ani jumate pana la 18 ani.
– ca parinti interesati-va ca acea facultate sa aduca un venit cumva. Facultatea de latina din Monaco poate ca de pe urna ei iesi muritor de foame. Nu zic sa ii impui tu exact ce domeniu sa aleaga, dar poate ca sunt optiuni care aduc un venit ok si pentru care el are o pasiune
– e important ca facultatea aia sa fie recunoscuta in zona in care vei vrea sa traiesti pe viitor. Exemplu, degeaba faci medicina in Romania si apoi vrei sa te muti in SUA ca nu e recunoscuta, va trebui sa dai minim niste examene daca nu sa o faci din nou. E important de stiut ca sunt niste ani pierduti
– orice facultate faci, poate sa te ajute sau nu, depinde daca tu vrei sa folosesti mai departe treaba asta. O spune unul care a facut o facultate si 3 mastere si n-am folosit nici unele ca n-am insistat in directia aia insa doua mastere sunt chiar ok ca domeniu, si de actualitate. Ea e doar o baza, restul trebuie insistat din partea ta specializandu-te in directia aia. Exemplu pe IT sunt garla videouri de ultima generatie
– Le langa facultate important e aplicatul la internshipuri in timpul facultatii. acolo cumva vezi realitatea vs teoria. Vezi cum e peocesul de interviu, pe ce se pune accent, ce proiecte sa trimiti, etc. Te duci si muncesti pe vara la o firma (pe bani nu moaca) vezi cum e un proces de interviu, etc. Desi nu imi place Dascalu pe anumite aspecte, nu e usor sa iei un internship la Google/Facebook, insa odata ce ai intrat acolo ca intern exista mari sanse sa iei oferta full time.
– Sunt total de acord cu ce zici ca informatia este invechita si cateodata poate periculoasa daca o aplici, exemplu poti fi dat in judecata pentru malpraxis ca ai folosit nu stiu ce era la moda in anii 50.
-Costul unei facultati in Ro este mic comparat cu cel de afara. Daca acel copil are o pasiune merita bagati toti banii, altfel e riscant sa ii bagi pe cgat ceva ce nu vrea
– La ce salarii au peofesorii aici, nu poti gasi pe Elon Musk sa predea decat voluntar sa vina odata la nu stiu cati ani
NOU
Costul mic e datorat de ceea ce oferă. De curiozitate urmărește pe coursera. org cum arata cursurile la o facultate adevărată. Eventual vezi pe ce loc sunt cotate în lume universitățile din România(FABRICA DE DIPLOME) .
NOU
Sunt curios câți dintre nepoții lui Bill Gheiț care comentează pe aici despre ce mari IT-iti sunt ei și cum, citez “un absolvent de Calculatoare face aceeași treaba ca un pasionat autodidact” știu cu adevărat ce e aia internship la Google sau la Microsoft. La Londra sau la Redmont, nu la filiala din Pătârlagele din Deal care are tupeul de a se numi Bucureștiul.
NOU
Trist e ca avem în spate peste 3 decade de învățământ în perioada “democratica”. Generațiile noi nu au nici o șansă, sistemul fiind prea găunos,e o laba in cerc. Consider ca nu poți construi pe scheletul învățământului din perioada comunista, iar o reforma reala se dorește doar la nivel declarativ… Un articol foarte bun, pune degetul pe rana, dar nimănui nu ii pasa în realitate. Câte grupuri ști pe Facebook de părinți revoltați și doritori de schimbare reala a sistemului educational? Sau organizații care sa militeze pentru un învățământ performant?” Salvați caini” e mai popular decât “Salvatii copii noștri din sistemul educational falimentar”… Articolul e ca un dus rece deoarece am 2 copii preșcolari, gata sa fie aruncați alături de alte generatii în malaxorul sistemului educational autohton, producător incontestabil de analfabeți funcționali. .
NOU
Nu stiu daca intereseaza pe careva, ca vad numai informaticieni pe aici, dar eu am urmat facultatea de istorie. Si pot sa spun ca nu am intalnit niciun prof comunist.
Toti “incearca” sa predea dupa model occidental. Nici nu vor sa auda de patriotism si istoria glorificata a Romaniei de comunisti.
Studentii dacopati si patriotarzi, spalati pe creier de bunicii si parintii lor nostalgici dupa comunism, sunt imediat picati la examenele din anul 1. Si au de ales: fie se tireaza, fie raman pana ajung exmatriculati ca au picat la prea multe examene, fie invata ce trebuie din suporturile de curs si lasa patriotismul acasa.
Se preda o istorie stiintifica, cu toate ca istoria nu e o stiinta, ci o poveste.
E predata la modul liberal si pro-european, nici prea conservator, nici prea progresist.
E printre putinele facultati reformate, cu profesori care predau din 2000′ si care stiu cat de infect era comunismul.
Partea proasta: terminand facultatea si masterul, nu prea ai multe oportunitati. Daca nu ai pile sa te bage cineva printr-un institut diplomatic, in politica, in servicii informationale sau in armata, si avand in vedere ca si intr-un muzeu, institutie de arhiva sau ONG-uri culturale se intra tot prin pile si cunostinte, iesi cel putin profesor suplinitor de istorie daca faci si modulul psiho-pedagogic.
Eu am facut facultatea pentru ca eram pasionat de istorie, ma pregatesc sa-mi caut prin invatamant si sper sa pot da tot ce pot sa predau generatiilor viitoare de elevi o istorie cat mai obiectiva, dar si mai captivanta.
Tot urmaresc canale de You Tube precum Ted Ed si Crash Course ca sa-mi fac o idee.
Personal, cred ca tot la modelul european de predare a istoriei ader.
Modelul american de predare parca imi aminteste putin de modelul comunist, tot asa cu glorificarea istoriei…dar macar americanii au ce sa glorifice.
NOU
ti-ai raspuns singur.
NOU
am o prietenă care a făcut istorie. o vreme a lucrat la ”arhivele naționale”, apoi a intrat într-o bancă să nu moară de foame. în bancă a intrat pe audit. acum face audit nu știu de care în ce instituție europeană, locuiește în olanda.
în facultate a învățat grecește. a perfecționat în câteva burse în grecia. când era mai nasol cu finananțele făcea traduceri de documente.
NOU
Ce mai istoric ai ieșit, dacă ai ajuns să confunzi comunismul cu naționalismul și/sau cu patriotismul.
Nu aș zice că americanii sunt naționaliști, fiindcă națiunea lor nu este atât de omogenă că națiunile europene, și în plus sunt în continuare cu brațele deschise către imigrație, legală sau mai puțin legală.
Indubitabil sunt patrioți, iar dacă la asta adaugi și faptul că în general they call the shots, cum naiba să nu scrie și să nu predea istoria prin filtrul gloriei americane, fie și când au cam plecat cu coada între picioare – Vietnam, Somalia, Afganistan, Irak.
NOU
Tu: “Se preda o istorie stiintifica, cu toate ca istoria nu e o stiinta, ci o poveste.”
Tot tu: “sa predau generatiilor viitoare de elevi o istorie cat mai obiectiva”
“macar americanii au ce sa glorifice” da, si-au construit natia si cultura omorandu-i ca pe animale pe aia care detineau in relativa liniste pamanturile inainte sa vina ei si apoi aducand alti neajutorati cu forta, sa le munceasca pamanturile nou-dobandite; intre timp, au descoperit petrolul, PR-ul, mecu’ si faptul ca pot printa bani la infinit #greatagain
NOU
@Hellfire : regimul lui Ceausescu era 100% comunist. Ca era nationalist e adevarat, dar ca mod de functionare si ca economie planificata era comunist. Hai sa zicem ca era un pic din amandoua, Ceausescu inspirandu-se dupa modelul chinez si nord-coreean.
@DeeDee: obiectiva in sensul ca nu vreau sa le predau o istorie subiectiva si mincinoasa.
Da, istoria se poate preda ca poveste, dar una care sa fie adevarata, apropiata de realitate!
Si ca sa va raspund amandurora in ce priveste americanii, e adevarat ca au comis si ei niste porcarii…..poate porcarii un pic cam mari…..
Dar n-ar trebui sa uitam ca multumita lor stam acum sa ne certam si sa ne exprimam liber pe internet .
NOU
@DeeDee: Așa este de când ne-am dat jos din copac, că doar n-au inventat americanii genocidul… (Recomand o carte superbă pe tema asta: Guns, Germs and Steel: The Fate of Human Societies – Jared Diamond.)
E prea simplu să ne luam de americani, căci în cazul lor există istorie documentată, dar ce ne facem când proprii noștri stră-stră-strămoși au cam făcut același lucru? Ai idee ce s-a întâmplat cu oamenii culturilor Cucuteni și Vinca, dealtfel niște societăți umane extrem de pacifiste – agricultori și apoi păstori – de acum 7000..9000 de ani, odată ce-au venit [călare] invadatorii din stepa eurasiatică? Exact. (Și tu credeai că doar rușii ne-au invadat.)
Haideți domnu’ istoric, puneți vă rog umărul, și spuneți-ne o poveste de demult…
NOU
Pai:
-Dacii faceau incursiuni la sud de Dunare in fiecare iarna, de fiecare data cand fluviul ingheta, patrunzand ilegal in teritoriul Imperiului Roman….doar ca sa jefuiasca. E adevarat ca romanii cam ravneau la padurile, metalele si aurul nostru (cu toate ca gaseau de toate prin Galia, Egipt, Grecia, Asia Mica, si ce mai obtineau pe cale comerciala prin rutele de pe drumul matasii). Dar dacii deveneau atat de iritanti incat ca romanii s-au decis ca trebuie sa-i puna la punct. Ghici ce, dupa cucerirea romana, dacii, odata romanizati, au avut parte de un salt enorm : romanii le-au construit drumuri,canalizari, poduri, orase, terme. Mergeti pe la Histria, Tropaeum Traian, Arutela, Porolissum si Sarmizegetusa sa vedeti. Intr-un fel, contrar a ce vedem prin filmele comunisto-dacopatice ale lui Sergiu Nicolaescu, as zice ca dacii au fost baietii rai si romanii au fost baietii buni. La cate mizerii le-au facut dacii romanilor, cred ca Traian a fost prea bun cu ei dupa ce i-a cucerit.
-campaniile lui Mihai Viteazul – el a cucerit Moldova si Transilvania, nu le-a unificat cum va zic profesorii comunisti. Si a mai participat si in niste campanii la sud de Dunare.
Si imi amintesc ca invatatoarea din clasa a IV-a imi zicea ca romanii n-au atacat niciodata pe nimeni, ca nu au cotropit nicio tara, ca suntem un popor pasnic…..pe dracu!
Ne place sa ne victimizam, ca vai, cat de asupriti am fost de otomani, dar si romanii au cotropit la greu.
-Hai sa spunem ca la 1919 romanii au fost “GENTLEMANI” cand au fost pe la Budapesta, ca oricum de-a lungul razboiului au mancat bataie pana sa intre americanii in razboi cu nemtii, si chiar ar trebui ca ungurii sa le multumeasca ca i-au scos din rahat, altfel riscau sa devina prima republica sovietica din Europa. E drept ca romanii n-au fost singuri, ca au avut si ajutor francez si cehoslovac.
Dar inainte de primul razboi mondial, Romania a dus doua razboaie balcanice ca sa-i cotropeasca pe bulgari si sa le ia sudul Dobrogei.
-Pe la 1918-1919, romanii au mai fost intr-un razboi de care nu va vorbeste nimeni prin scoala, razboiul polono-ucrainean, securizandu-si preluarea Bucovinei de Nord.
-Al doilea Razboi Mondial- romanii cand comit masacrul de la Odessa sau omoara sovietici pe frontul de est, pe la Stalingrad. Si romanii, alaturi de germanii nazisti, italienii fascisti , au participat la o gramada de batalii pe frontul de est, deci se fac responsabili pentru moartea a 10 de milioane de sovietici (ma refer excusiv la aia impuscati de romani si nazisti, nu si la ala care au murit de foame sau de boli).
Dpdv al Karmei, ne-am cam meritat cei 45 ani de comunism si 30 ani de social-democratie muscaleza.
Ce cauti tu , popor pasnic care nu cotropeste pe nimeni, in razboi alaturi de puteri fasciste, sa invadezi Uniunea Sovietica?
Daca se opreau la Nistru si le ziceau nazistilor “ba, gata, pana aici, noi nu mai inaintam, nu mergem mai departe cu voi, ne-am recuperat Basarabia, acum dati-ne si Transilvania si lasati-ne in pace”, aveau o cauza morala si nationala, dar cand te intinzi mai mult de cat ti-e nasul si ajungi sa cotropesti Ucraina, sa omori evrei, si sa mergi pana la Stalingrad, imi pare rau, dar ce au primit romanii in anii comunismului a fost cam bine-meritat.
Pentru ca ….KARMA! Faci rau altuia, asteapta-te ca acela sa-ti faca rau.
Din 2000′, de cand suntem in NATO, romanii au mers cu americanii la “cotropit” Irakul si Afghanistanul ca sa ne punem bine cu americanii sa cumparam ieftin niste fieratanii second hand, scut anti-racheta, mai niste rachete patriot .
Pe limbajul diplomatic li se spun interventii interventii pentru pace, securitate, combaterea terorismului si democratizare, dar chiar si asa, cum poti ca popor sa te mai consideri ca fiind unul pasnic, care cica nu ataca pe nimeni, daca te implici in razboaie alaturi de americani?
Fii naibii tara neutra ca Elvetia!
NOU
@Alex: eu nu am facut facultate, mai mult cu oile pe dealuri. Istorie am invatat de la Sergiu Niciolaescu, recunosc. Dar am multe nelamuriri legate de ce zici tu. De exemplu de ce nu ne-au calcat si cucerit unii pana in anul 106? Ok, dacii aia erau rai si barbari, dar restul popoarelor ocupate de romani? Toti erau rai si ii atacau pe romani, iar astia suparati au zis: nu se mai poate, hai sa le dam la turloaie si sa le facem pomana si cu ceva drumuri si apa calda [ da, am vazut ta descopery ca romanii aveau apa calda ].
Turcaletii aia erau asa baieti buni, doar ca cereau niste fete si niste baieti, iar Mishu nesimtitu le-a luat banii si le-a dat foc de nebun? Adica era in firea lucrurilor sa faca aia un imperiu si uite Mihaitza s-a pus de-a curmezisu?
WW1 – totul era ok, ne facusem si noi o tara pe barba lu Hohenzollern si ne-am trezit atacand tarisoarele alea care-si aparau pamantul primit cadou la facerea lumii? Intreb doar, nu dau cu parul.
As mai avea intrebari, dar oricum nu cred ca-s asa importante ca primele.
Legat de faculta: sor-mea a facut si ea ceva scoala, nu era impresionata de mulsul vacilor si a oilor, imi povestea o chestie – la faculta a invatat sa invete, era testata daca poate retine ceva mai mult decat un liceean. Problemele rezolvate nu o ajuta nici azi [ bine aia cu 5 paini ne-o mai spune ca sa vada daca mai merge singurul neuron si am retinut poanta ]. De cand a terminat invata singura cam totul, avanseaa in cariera. Frate-miu mai mic a fost mai bata ca mine, ala a terminat cu 5 toate cele 10 clase si s-a privatizat. Vinde palinka la birtul personal din sat. In timpul liber citeste niste chestii care seamana cu chineza scrise cu litere latine despre programare. Cica face el aplicatii pentru mobile, habar nu am ce-s alea, dar vad ca tot umbla cu cardul la el si cica ia si bani pe paipal [ ce-o mai fi si ala ]. Oricum il bat la sah, GO si mai rar la table [ am mai mult timp sa studiez cand merg cu vaca, el e mai ocupat cu chinezariile lui ].
Recunosc ca scoala nu ajuta la mai nimic, doar ca e necesara. Inclusiv aia de soferi, la egipteni am inteles ca examenul e 25 m inainte si 10 inapoi [ asa zice badea Vasile, ca el a lucrat la piramide in domeniul metalurgic ]. Ca sa mult vacile nu a trebuit faculta, mi-a zis tata de 2 ori cum se face, dar pana sa fac practica nu mi-a iesit deloc. Da am invatat de la el sa fac diferenta dintre vaca si taur, sa spal ugerul si sa vorbesc cu vaca, sa o tin calma, sa nu rastoarne galeata. Acu cu tehnologia asta nou pentru noi, veche pentru altii nu mai stau cu galeata, ne-am luat mulgatoare. Asa am acum timp sa stau pe smartfone si sa comentez aici.
Azi 5 ani inseamna mult in tehnologie, chiar si daca ar avea sa zicem manuale de acum 2 ani, peste 7 e sigur depasita informatia. La geografie degeaba afli ca acum chinezu e la 1,5 miliarde, pana termini tu socala aia o sa fie la 2 miliarde, indienii cine mai stie unde, iar romanii probabil pe la 10 milioane. A, ar merge sa inveti pe tableta si datele sa se actualizeze instant din claud. Dar tableta strica ochii, uitam sa mai scriem cu pixul, caligrafia nu cred ca se mai preda pe undeva, etc.
Ne comparam mereu cu aia de au faculte cu traditie, cine vrea poate cauta cand au fost infiintate unele dintre ele, de unde aveau bani aia de le infiintasera, etc. Africa e cel mai sarac continent, dar cand ma uit la teleenciclopedia vad ca mai tot ce gasesti prin muzeele englezilor is de prin alte tari. Oare asa ar trebui sa fie?
NOU
Pe la placi, învățătoarea le spune la copii că Fănică Babanu – ăla mare și sfânt – a fost un descreierat bețivan, care se ținea de aroganțe fără număr.
Odată, cică tocmai invadase un sat din teritoriile leșilor, pe ideea că mai violează și el ceva proaspătură, și ia ieșit un copil în fața calului. Calul s-a ridicat în două picioare, Fănică era luat bine în foanfă, așa că a picat în glod.
De nervi, a ordonat arderea satului până la temelii, ceea ce a dus la un nou război cu Polonia.
Eu totuși cred că motivul incedierii a fost pur sanitar: satul de sculamentele luate de la polace, de care se știe până și azi că sunt niște curve bețivance nespălate, s-a decis purificarea prin foc.
NOU
@HF, trollajul tau nu-si are rostul. Pe americani i-a dat Alex ca exemplu de “macar aia au cu ce sa se laude”, de ideea asta m-am legat.
@Alex, am preluat intr-adevar multe lucruri de la ei, atat bune, cat si rele, precum cele enumerate mai sus. Pe scurt, nu neaga nimeni ca au ajuns o forta economica (si culturala), dar in mare masura pe baza trisatului, cu putin noroc pe alocuri; nimic de lauda in asta, cu atat mai putin in cadrul scolii, unde sunt formate mintile “verzi”. Deci nici dupa parerea mea nu e ok predatul pe stilul amintit de tine, nici “macar” in SUA.