Probabil toți cei care fac afiliere au primit acela mail în care sunt anunțați că, din cauză că emag are politică de retururi de 30 de zile, nu se mai acordă comisioane din afiliere decât după ce trec cele 30 de zile.
S-au iscat discuții la Vali, ba că e bine pentru clienți, ba că nu e bine, că bani, că alea. Nimeni nu sesisează de fapt problema importantă, greșeala, ca să fiu blând în exprimare, emagului.
Acum mulți ani am lucrat la Flanco. Vânzător în magazinul din Mall Vitan, de la subsol. Asta e, cum spun actrițele porno, eram tânăr și aveam nevoie de bani.
Am lucrat acolo pentru că eram plătit la comision din vânzare, comision care era și foarte bun, și eu eram foarte bun și vânzările erau foarte mari.
Am plecat atunci când Florin Andronescu, patronul de la Florin Andronescu Company (Flanco), a decis să îi construiască policlinică nevesti-sii, care nu prea se descurca în jobul ei, și i-a făcut Sanadorul. Moment în care, brusc, comisioanele s-au făcut la sfert, salariul a scăzut la minim pe economie, știți cum e, din cele mai profitabile magazine de electronice din piață, deveniseră cele mai nașpa. Pentru că doamna Andronescu avea nevoie de bani.
Aaaaanyway, nu despre asta voiam să zic.
Ci despre faptul că și atunci, ca și acum, existau perioade în care clienții puteau aduce produsele înapoi, ca retur. Există un 2% în general, la orice marcă sau produs, care se defectează și nu se ridică la nivelul satisfacției cumpărătorului. Existau, și atunci, și acum, oameni care încercau să profite de politica de retur și să aducă înapoi produse scumpe, luate pentru a impresiona. Ca idee, prima plasmă apărută pe piață, de la Philips, a costat 11 500 de dolari și a fost cumpărată, în magazin, cash, de către chirurgul Brădișteanu. Era o plasmă de 42′, cred că cântărea 50 de kile.
Dar nimeni, niciodată, nu s-a gândit să ia comisioanele celor care au muncit pentru a face vânzarea. Nicăieri, în niciun magazin, comisioanele nu se plătesc după ce trece perioada minimă de 14 zile de retur. Pentru că nu e treaba vânzătorilor ce se întâmplă post vânzare. Nu e treaba vânzătorilor că marketingul e prost, că oamenii de acolo sunt incompetenți și nu au treabă cu vânzările, afilierea și orice are legătură cu subiectul post vânzare.
Este EXACT același lucru și cu afilierea.
Eu, ca afiliat, am un singur lucru de făcut, pe care îl fac cum trebuie. Să vând. Atât. Și pentru asta să încasez comision. Nu e treaba mea că emagul are politică stupidă de return, ca să atragă toți vulturii. Nu e treaba mea că, post vânzare, nu există niciun fel de retenție a clientului. Nu e treaba mea nimic din asta, nu sunt partener, sunt doar cineva cu contract la distanță care vinde chestii pentru ei. Nu am parte din acțiuni, nu primesc dividende, nu sunt partener, ca să fiu acolo la bine și la greu. Am un singur task. Să vând un produs. Și taskul acesta îl fac foarte bine. Mai departe, NU E TREABA MEA cât de mult greșesc ei ulterior.
Dar se pare că, fiind vorba de afiliere, nu contează, am devenit și partener emag. După ce, în cel mai practic mod, finanțez, din banii mei, vânzările lor, acum finanțez, tot din banii mei, și deciziile luminate ale celor de la marketingul emag.
Well, se pare că nu ne mai transformăm în amazon de românia, ci într-un butic din românistan.
NOU
Emag face chestii de genul pentru ca poate. Ar fi bineprimit un concurent puternic sa il tempereze. Atitudinea asta de “noi suntem la putere acum” s-a vazut si in alte deciziii. Cum a fost incasarea rambursului direct de catre emag si dupa ceva timp, cand le e bine lor, sa transfere si comerciantului.
NOU
O paralela la vanzari – perioada de retur:
La noi in corporatie poti sa recomanzi oameni pentru posturi care devin disponibile. Practic, daca tu cunosti pe cineva potrivit, faci ceea ce se cheama o “aplicatie interna” unde depui CV-ul persoanei alea si ai garantia ca trece de primul screening (ala facut automat, de diverse scripturi) si va fi citit de o persoana din HR.
Pentru treaba asta se acorda un bonus, tie ca persoana care ai recomandat.
Insa bonusul se acorda doar dupa ce trece perioada de proba (o luna) a noului angajat.
Diferenta este ca eu, ca angajat al corporatiei, nu am ca task principal sa aduc noi angajati, ci sa fac alte lucruri.
Punctezi foarte bine aici cu
“am un singur lucru de făcut, pe care îl fac cum trebuie”
si
“Nu e treaba mea că emagul are politică stupidă de return, ca să atragă toți vulturii. Nu e treaba mea că, post vânzare, nu există niciun fel de retenție a clientului.”
Intr-adevar, pui lucrurile intr-o perspectiva noua, la care nu m-am gandit cand am lasat comentariile de la Vali
NOU
Bosd, se cheama referral. E peste tot, la firmele de afara. Nu e treaba ta sa angajezi, de aia te bonuseaza cand RECOMANZI.
NOU
Chachal, iei bonus pentru recomandare doar dacă persoana recomandată e angajată. Nu-ţi dă nimeni bani pe suta de CV-uri.
NOU
perspectivă nouă, dar greșită. Se poate păcăli foarte ușor sistemul prin terți care fac comenzi pentru tine, apoi le returnează.
NOU
La noi, de exemplu, se da jumatate din bonus la angajare si cealalta jumatate dupa ce trece perioada de proba.
NOU
Ubercool, nu ar trebui să fie treaba emagului să sancționeze abuzurile cu returul? din moment ce e facilitatea lor cu retur de 30 de zile prin care atragi clienti… asumă-ți și riscul că o să fie abuzat, ia și măsuri să nu se repete. Nuuu, e mai simplu să îi băgăm pe toți în aceeași oală.
NOU
Foarte simplu: nu-i mai afiliezi.
NOU
Am zis si la vali, cred ca au aparut abuzuri si niste baieti s-au gandit sa faca bani din asta. Faci un blog, bagi afiliere, 10 cunoscuti fac comanda de produse scumpe, iei comisionul si ei fac retur… nu stiu cat sunt comisioanele si daca se merita sa faci asta, dar poate s-au inregistrat cazuri din astea.
NOU
Păi nu e mai normal să îți selectezi mai bine afiliații (agenții de vânzări) decât să-i pedepsești pe toți?
Mie mi se pare că eMag vrea să renunțe la afiliere dar nu știe cum. Tot ce a făcut în ultimii ani a fost să îndepărteze și să descurajeze afiliații. Ceea ce e oarecum normal, sunt brand mare și oamenii cumpără oricum de la ei, și fără recomandarea de pe blogul lui Gigel. Dar nu e normla să fii cârnat, poți să fii cinstit și să zici, bă gata, renunțăm la afiliere.
Sau s-ar duce Profitshare de râpă fără eMag?
NOU
Hai sa fim seriosi,. cati faceau asta? eMAG face chestia asta pentru ca isi permite, momentan nu are concurenta iar oamenii oricum ii promoveaza. Nu era mai simplu daca pentru vanzarile returnate sa iti retraga comisioanele din castigul curent?
NOU
Andrei, probabil ca nu s-ar duce de rapa eMAG fara Profitshare, insa eu cred ca vine mult trafic si din afiliere.
Pana la urma, cred ca Amazon nu sunt fraieri tinand un sistem de afiliere activ.
NOU
eu zic sa renunti la ei baws
de prea multa vreme fac profituri uriase pe seama ta
NOU
Ba e chiar treaba ta. Pentru ca firma nu vrea sa piarda absolut deloc. Nu vrea sa isi asume nici un risc.
Asa e si la banci. Tu platesti evaluatorul, tu platesti dobanda variabila, tu platesti taxe, comisioane, impozite, notar si multe altele. Pentru ca banca nu vrea sa isi asume nici un risc.
NOU
Pun pariu că nu vor băga în seamă acest articol perfect valabil. Și asta pentru că le va fi greu să accepte lecții de la alții. Sper să mă înșel în această privință și să revină cei de la Emag asupra deciziei luate.
NOU
Pe de alta parte, majoritatea programelor de afiliere din RO functioneaza dupa principiul asta. Comisionul se proceseaza dupa perioada de retur. S-ar putea sa fie normal sa fie asa sau s-ar putea sa ne fi obisnuit noi prost.
Dar daca scopul tau e sa vinzi si o faci atat de bine, ce te opreste sa faci aceleasi vanzari si sa castigi la fel de mult promovand aceleasi produse la Altex, Flanco, Evomag?
NOU
well, nu asta era scopul, ci doar un side dish. altex nu e in profitshare, din ce stiu eu. nu, nu zi de 2parale, ca vomit.
NOU
Altex are sistemul propriu.
NOU
Cetin, trebuie sa-ti asumi ca si printre cei ce te citesc sunt mai multe feluri de oameni. Exact ca si cumparatorii de la emag. Ce trimiti tu catre emag, nu-i trecut printr-un filtru de calitate. Si nu, nu te judec pe tine. Si nici emag n-o face. e pur si simplu un tras de linie.
NOU
nici cumparatorii dintr-un magazin fizic nu sunt trecuti prin vreun filtru de calitate. se numeste cost operational si eu nu am de ce sa mi-l asum
NOU
Da, am patit si eu din astea. Am avut un comision mare la un laptop si inca nu stiu ce. Si l-au anulat dupa 3 luni pentru ca mere… Trei luni a stat in asteptare si apoi l-au anulat. Ce vina am eu ca omul s-a razgandit?
NOU
P.S.: Eu cred că emag face asta de mai multă vreme, dar nu spune. Că eu am un comision din 27.01 și acum în asteptare. Vedem mâine dacă se aprobă.
NOU
emag au ajuns niste muisti. simplu. au extins laba asta trista de premiere, sub orice forma, dupa cele 30 de zile in care nu le mai poti face retur, de multe ori, unor produse sub standard. incearca sa ai o conversatie cu callcenterul lor, vei vedea cati redusi mintal lucreaza acolo. explicatii de genul “nu putem cumula vouchere”, “nu putem activa voucherul inainte de 30 de zile”, “nu putem da discount pentru un produs deteriorat”, etc, au devenit o placa stricate.
bine, incearca sa-i explici si lui razvan baciu, va spune ca are prieteni la emag si nu poate publica comentariul. tu ai coaie.
NOU
well..ba se dau comisioane dupa retur. la marele grup inditex se dau comisioane din totalul pe zi. insemnand vanzari-retururi din ziua respectiva. asta-i totalul din care ti se dau banii pe comision. in functie de jopul pe care l ai, poti lua direct din totalul asta un % sau daca esti mic acolo..iei din productivitatea zilei respective, daaar…la fel..retururile se deduc. Si cu toate astea tot se fac manarii. managerii care stiu cum sta treaba au prieteni care cumpara gros, spre final de luna mai ales, ca sa returneze a doua zi. si retururile se scot din magazinul unde s au vandut, nu unde se returneaza. si nu, nu doar in Romania se face asa.
NOU
Dar situatia era la fel si pana acum, daca se returna un produs iti lua banii inapoi, chiar daca ti-a platit comisionul. Cel putin asa stiu ca era cand era profitshare.emag.ro.
NOU
Ai dreptate, voi v-ati facut treaba in mod normal ar trebui sa fii platit pt munca depusa indiferent de razgandeala cleintului sau politica de retur. Politica de retur e insa o pb pt ca e tot mai abuzata. Cunosc cazuri de cretinoizi care mereu cumpara si returneaza pe banda rulanta. Si il cred pe roman in stare sa cumpar de la X prin profitshare si sa returnez si noi sa impartim cascavalul pt ca de ce nu ?
NOU
Sa nu mai vorbim de scadarea perioadei de recurenta de la 3 la 2 zile si comisione mai mici la tv si altele. Asta poate insemna o scadere de 20-30% pentru afiliat.
NOU
Bai, vreau si eu sa stiu mai concret despre ce si cât vorbim… Stie cineva (chiar si cu aproximatie) cati clienti reali aduce un blog afiliat? Procentual, care e volumul de vanzari generat de bloguri?
NOU
da, știe.
NOU
Ha-ha.. Câți? Cât? Cifre dude..
NOU
tu fiind cine mai exact si pe ce baza cerand acces la niste date confidentiale?
NOU
Am intrebat si eu, n-am dat cu paru’.. Din curiozitate, și atât…
Nu stiam despre confidentialitate.
Ma gandeam ca daca volumul generat de bloguri ar fi, sa zicem, peste 15% din total, atunci ar fi chiar idioti sa faca schimbari de genul asta..
Asta e, raman cu o curiozitate nesatisfacuta… De-aia nu mai plouă..
NOU
Eu nu contest ideea, insa sunt curios daca exista o statistica de genul câți clienți noi generează un blog, in sensul de client care a venit pe eMag de pe blogul x și nu a mai călcat în viața lui pe eMag anterior. Ăla da, mi se pare ceva extrem de valoros, insa un cumpărător care a ajuns pe eMag de pe trei bloguri, 2 reclame online și câteva căutări directe insa istoric ultima oară a intrat de pe blogul x mi se pare a avea o alta valoare.