marius bostan e un ministru idiot

Ministrul Comunicaţilor, Marius Bostan este de părere că gratuitatea sistemului educaţional nu oferă calitate. În opinia sa, părinţii ar trebui să plătească pentru educaţia copiilor lor, “100 de lei pe lună, nu mult, ceva simbolic, dar să simtă că nu e gratis”.

Desigur, ilustrul ministru nu realizează că astfel nici măcar bruma de analfabeți funcționali ce dau bacul în ziua de azi nu am mai avea-o. Cine și-ar trimite copiii la școală, pe bani? În vaslui de exemplu, the land of rape, de ce să își mai trimită copiii la școală? Băieții se pot pregăti în particular pentru cariera de vasluian, iar fetele pot aștepta violul și fără să știe să numere, îi dă el câte numere are nevoie.

Vă dați seama, cum ar suna o discuție la primăriile acelea de oameni săraci? Băi, săracilor, am văzut că nu prea vă înghesuiți să vă trimteți copiii la școală. De luna viitoare, dați și 100 de lei, ca să vi-i primim.
Fix ca în banc, nu le dăm salariile, dar le cerem taxă de intrare în intreprindere.

Sărim peste faptul că orice stat civilizat din lumea aceasta are învățământ public gratuit, pentru că oamenii înțeleg, spre deosebire de moronii ca acest ministru cu nume predestinat, Bostan, că un stat supraviețuiește doar dacă are cine veni din urmă, dacă are cine să muncească, să facă afaceri și să aducă bani.

Cea mai slabă clasă politică din ultimul secol. Și nu avem nimic, nu vine nimic, opțiunea cealaltă sunt roșii lui mircea badea.

Morman.
Via

PS: Poate se ocupă să bage cineva economica.net în spamlistul de situri care instalează crapware.
economica

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

62 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Dar taxele si impozitele pt ce plm se plătesc?

    La comuniștii de finlandezi învățământul preuniversitar e gratis, inclusiv masa la prânz, iar la facultate toți studenții finlandezi au bursă (nu mult, cam minimul necesar cât să se descurce), iar sistemul e unul dintre cele mai lăudate și productive din Europa. Îți dai seama dacă erau capitaliști bostani cât rezolvau?

    • #2

      În plus, există deja fondul clasei, atențiile pentru profesori, mita prin meditații, șpaga de la bac, deja se plătește suficient.

    • #3

      ca sa faca el afaceri si bani, de aia

    • #4

      Eu nu am inteles niciodata cum e cu valoare scolilor, insa daca e sa luam universitatile ca reper si ne uitam pe rating, unde este valoarea finlandeza? Ca parca nu prinde top 20 in Europa, sau poate nu sunt eu asa atent. Sau este ca Steaua, noi stim ca este cea mai buna echipa din lume, doar ca nu are si rezultate. www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2015#sorting=rank+region=140+country=+faculty=+stars=false+search=

    • #5

      nu e vorba de universitati, ci de sistemul de invatamant ca tot unitar

    • #6

      Da, dar universitatile sunt varful agregatului, nu? Nu vad cum ai putea avea scoli si licee slabe insa universitati puternice (cu aceeasi copii slabi) sau invers, scoli si licee foarte bune insa universitati slabute.

    • #7

      nu e vorba de a avea universitati puternice sau slabe, ei au alt sistem de invatamant. DIFERIT.

    • #8

      @bigbear

      salariu mediu net in Finlands 2300 EUR , in Ro 2083 RON .. uite aici e un pic din valoarea Finlandeza

    • #9

      @bigbear
      Finlanda are 9 universitati in top 500,Romania nu are nici una,la o populatie de aproximativ 4 ori mai mare.

    • #10

      @Mihai – din ce vad eu aici fInlandezii sunt cei mai putin valorosi din peninsula scandinava
      @CID – nu vad de ce aducem Romania in discutie si trebuie mereu sa o denigram, sunt civilizatii si modele diferite.

    • #11

      Eu zi sa ne contram pe acest subiect cu 100 de Finlandia in fata.

      Bostan sau nu isi stie interesul.

    • #12

      Nici macar nu sunt in peninsula scandinava. Heh, sistemul nostru de invatamant…

    • #13

      Clasamentele universitatilor se fac, foarte des, in functie de rezultatele generate de cercetatori, sau chiar de granturile primite de cercetatorii respectivi. E o afacere mult mai profitabila pentru universitati sa aiba 50-100 de cercetatori sa atraga cateva milioane de euro, decat cateva mii de studenti average care isi iau diploma si pleaca. Ba chiar e mai interesant ca studentii sa nu fie foarte buni, ca sa pice examene si sa plateasca inca 1-2-3 ani de facultate (si universitatea sa primeasca bani de la stat pentru ei). In Belgia devenise o afacere, asa ca acum li se arata usa repejor celor care pica un examen de cateva ori.

      E perfect likely ca finlandezii sa aiba un sistem universitar decentel, dar si un sistem post-liceal bun si o populatie cu un numar de ani de educatie neimpresionant, dar eficient. Ceea ce e preferabil unei tari pline de casierite de supermarket cu master.

    • #14

      @bigbear: americanii se plang tocmai ca au scoli si licee slabe dar universitati bune. Deci se poate.

    • #15

      universitati bune pentru ca taxa e foarte scumpa, acolo ajung doar elitele plus elitele din tot restul lumii. de aia

  2. #16

    asta e mai inutil decat musca de cacat. ba, sincer nu-mi vine sa cred ca e atat de prost. eu daca as fi in locul lui m-as imbraca in dinamita si m-as detona.
    ma face sa ma gandesc daca nu cumva e chiar propaganda rusa, numa ei au in cap indobitocirea populatiei pentru un control cat mai usor.

  3. #17

    Pe la noi curge apă caldă dar plătim școala. Și o plătesc nu doar familiile cu copii ci și ceilalți. Acolo, simbolic, vreo 3000 de coco pe an.

    • #18

      crede-ma, sa aduci in discutie US cand e vorba de invatamant sau sistem medical…a big no no

    • #19

      @ cetin
      Ești incoerent maestre !
      Și ce preferi ?
      Să plătim de ne sar capacele CAS pentru o mzerie de sistem medical, ca să beneficieze și 100 de ” bronzați ” ?
      La postarea de mai înante ziceai altceva.
      ps.
      Corect e :
      muncești- plătești- beneficiezi !
      parazitezi- nu plătești- MORI ! Cum ar trebui să fac cam orice parazit din regnul animal.

    • #20

      pisi, esti ardelean, de aia nu intelegi nimic. sa incerc sa iti reexplic ca daca s-ar cere bani sa iti dai copilul la scoala, 3/4 din romania nu i-ar mai scolariza si am avea o frumoasa tara de analfabeti? ca de fapt copiii sunt viitorul, nu unineuronalii care comenteaza azi pe net? neah, nu iti mai explic nimic.

    • #21

      Voi peste ocean aveti probleme pe care nu le veti rezolva vreodata!
      Nu laud sistemul european. Ca si aici avem mizeriile noastre – copii cu iq de politician sau copii cu probleme serioase mentale – au acces gratuit la scoala si viteza e data de cea mai lenta barca.
      Dar la voi sistemul de sanatate, asigurare si scoala e intr-un mare fel!

      Eu de fiecare data cand sunt invitat sa ma mut acolo am o gluma proasta, dar clasica: <>. Dar nu aia e problema…ca acolo sunt probleme mult mai dureroase!
      A big NO!

    • #22

      Pai ramane obligatoriu invatamantul. Nu a zis ca s-ar schimba asta.Doar ca mai dai niste bani. Ti trage direct din salariu, ca altfel nu inteleg cum sa te oblige sa platesti (copilul nu-l poate da afara, invatamantul fiind obligatoriu). Sau na, popriri pe cont daca se aduna restantele, dracu stie…
      Ideea e ca ar fi un impozit forfetar pe persoanele fizice cu copii.

    • #23

      Totul in cadrul operatiunii de sugere de bani de la populatie. De data asta cica sa ne simtim bine ca dam un ban in plus da stim unde se duc.
      Sa aduca investitori mai multi care sa plateasca impozite, nu sa ne jupuiasca in plus. Cunts.

  4. #24

    scuze, citisem că pomeneai și de sistemul medical .
    Eu la aia mă refeream, nu la educație.

  5. Adică ăsta ? www.youtube.com/watch?v=LD59WBaSDyk
    Ascultă-l 3 minute. Nu am putut să urmăresc firul logic al discursului.
    CV-ul este impresionant.
    www.mcsi.ro/Ministru/Detalii/CV

    • #27

      Eu nu inteleg o chestie. Ajuns la un asa nivel profesional, la ce pana mea iti promovezi mediocritatea trecandu-ti in CV la rubrica “Limbi straine cunoscute” italiana-incepator. Ca sa arati lumii ca stii spune “Ciao ragazza ti volio futtere”?
      Daca tot esti ditai ministru’ comunicatiilor, intr-o conversatie cu un oficial italian, mai mult ca sigur ca ai langa tine un interpret (Asta daca nu insitsti sa te exprimi ca C.Antonescu in engleza).

  6. #28

    Dacian Ciolos:
    “Cazierul judiciar se va obtine de catre institutii, cetateanul nu mai trebuie sa alerge intre ghisee.”
    : D

  7. #29

    Cand ma gandesc cati bani au bagat ai mei in curul meu…. scoala primara, generala, liceu (meditatii), facultate (alte meditatii)… mi se face rau sincer. Si vine un pulifrici din asta sa spuna ca e gratis si ca nu e bine? Pai fu**-**-n gura de imbecil, dar ce ai vrea sa faca saracii parinti, sa moara de foame ca sa incerce sa ofere un nivel acceptabil de invatatura copiilor?
    Ps. Si aici ma refer la cei care vor sa si trimita copii la carte si abia isi permit, cinste si respect lor…
    Pps. Eu sunt printre cei norocosi ca si au permis ai mei sa ma trimita si la facultate.

    • #30

      nu, el vrea darwinism, vrea ca oamenii sa inceapa sa-si dea in cap pe strada, el vrea dar nu stie ce vrea, are impresia ca problemele odata ce-ti intorci fata de la ele se rezolva singure.

  8. #31

    eu totusi sunt de acord cu chestia asta din ce a declarat ministru: “Unii profesori pur si simplu isi bat joc de meseria lor si spun ca au salarii mici. Domnule, mergi acasa, da-ti demisia. Dar nu sa iti bati joc de viitorul copilului. Justificarea ca ‘am salariu mic’ e o imbecilitate. Am salariu mic, imi dau demisia, ma apuc de alta munca daca nu imi place meseria asta.”

    • #32

      eu nu sunt de acord. hai sa oferim salarii mizerabile si sa cerem calitate, multa calitate si implicare. hai de fapt sa le cerem bani sa vina la munca, cui nu-i place sa isi dea demisia. cam in asta consta grija lor fata de copii

    • #33

      şi ce-i drept, nu putem s-o năgăm nici pe aia că “ştiau ce salarii sunt în învăţământ când s-au băgat, cine i-a pus?” pentru că dacă ar gândi aşa toţi ar însemna că logic ar fi să nu se mai angajeze nimeni în învăţământ, niciodată

    • #34

      @maud.
      Am auzit si eu oameni care sustin punctul tau de vedere. Multi dintre ei, sper ca nu si tu, sunt aia care se duc parfumul scump si urla in sedinte sa stragem bani sa o trimitem pe doamna invatatoare in vacanta. Si pe urma injura sistemul de invatamant
      Ne place sau nu, asa incepe rahatul. In 1-4, toata lumea vrea note mari, ca juniorul e foarte dotat intelectual. si neaparat diplome tuturor.
      Pe urma ajungem in generala unde sa da o nota pentru existenta si doua pentru referate…si iar juniorul e zeu. Parintii se mai storc de un aer conditionat ceva…sa nu zica lumea ca sunt saraci
      Vine bacul? Jap, cu pula peste ochii profesorilor. De ce nu ia juniorul 10? Cineva trebuie sa fie de vina.

      Nu sunt de partea profesorilor dar cred ca si parintii au o contributie.
      Sistemul trebuie schimbat punct.
      Scoala trebuie sa fie mai mult decat un loc unde lasi copilul ca sa nu il iei cu tine la munca.

  9. #35

    Atunci o sa-mi inscriu copilu la bulgari, ca e mai ieftin.

  10. #37

    In acest caz eu sunt de parere ca ar trebui sa se legalizeze uciderea politrucilor. Si no..sa nu fie gratis arma. 100 lei acolo, ca sa simtitm ca dam un ban pe ea. Si inca 100 de lei pentru agenda preacinstitului ca sa stim unde “dam de el accidental”. Ziceam si eu.

    ps: Conform dex: BOSTÁN ~i m. 1) reg. Plantă erbacee cu tulpina târâtoare (ma gandesc ca fara sira spinarii)

    • #38

      dovleac, in mm de retard…MINISTru, BA, MINISTRU! asta cand deschide gura, exprima pozitii oficiale.

    • #39

      Si eu c*c diamante cand merg la wc.

    • #40

      jigneste bostanii. sunt plante care produc nu paraziti.

  11. #41

    păi nu e clar că ei nu au nevoie de deştepţi ca să le ia locul? acolo în funcţiile alea îşi vor pune familia, ce ne mai mirăm când guvernul bate palma cu casa regală şi cu regele curului, când noi nu avem rege şi monarhie de la jumătatea secolului trecut.

  12. #42

    sigur, 100 lei pe luna… dar copilul sa primeasca o masa de pranz + caiet, pix, carti + uniforma scolara anuala (custom fit) + profesori contractual obligati sa nu se mai planga de salariile “mici”

    ceri bani, dar “ce” oferi (in plus) ?

  13. #43

    Aaam… Daca tot e de platit… Hai sa promovam sistemele alternative (majoritatea mai bune decat cel de stat), macar sa le ieftinim pe alea…
    (Atentie, alternativ=/=privat, sau nush cum sa zic, nu sustin educatia Spiru Haret, dar sustin Waldorf, Montessori, Reggio Emilia si alte nume d-astea neromanesti)

  14. #44

    Am citit ce a declarat! A zis ca fiind gratuit, noi, parintii, nu cerem calitate. Nu constientizam ca totul costa si nu avem reflexul de a cere calitate profesorilor. Iar acestia, pe salarii mici, se complac in mediocritate si se plâng. Ca oricum nimeni nu le cere sa si producă altceva decât analfabeti! In acest sens ar fi fost util exercitiul de a plăti o suma modica, pentru a constientiza ca trebuie sa le cerem profesorilor sa livreze calitate, performanta…. Ideea nu era legata nicicum de finantarea invatamantului.

    • Iar sunt giga contra. In sensul asta intreg are sens. Nu zice “platiti” ci “cereti calitate”. Si oarecum am observat si eu, oamenii cand primesc ceva gratis de obicei sunt mai moderati cu cerintele.
      De unde ajungem la clasicul: diferenta intre gratis si pe bani este ca gratis e mai scump

  15. #46

    Din păcate in sistemul de invatamant au ajuns multi mediocri profesori. Acum nici nu stii cum sa o iei, sa le dai ăstora salarii mari sperand ca vor veni si profesionistii pana la urma sau sa ii lasi in mizerie pentru ca nu merita mai mult?

  16. #47

    Legat de crapware. Este tool-ul lui ghita, este bagat in toata reteaua RTV

    Functioneaza astfel: toolul iti citeste paginile pe care le accesezi, daca gaseste produse similare in shopmania, ti le arata pe alea intr-un popup. Daca tu dai click pe vreun produs, te duce direct la el, dar prin adserverul SM, deci advertiserul plateste un 0.15 lei.

    Intr-o perioada era busit adserverul si primeam refferer de la competitie 😀 Intre timp, am blocat toolbarul din javascript, sa nu mai poata citi paginile noastre, dar isi schimba jegurile codul si numele aplicatiei aproape lunar..

    • #48

      o mizerie, ca tot ce reprezinta ghita. oricum, eu, din cauza mizeirilor gen realitatea, nu mai citesc economica, desi e condusa de un prieten. e ok, nu e informatie exclusiva

  17. #49

    ideea de “sa simta” nu e rea. Nu se invata nimic in scoli, nu exista motivatia de a invata. Un copil iese din liceu cu materie utila pe care ar putea-o invata in 1-2 ani adunati, nu in 9. Poate nu asta e solutia optima pentru motivatie, totusi

    • #50

      of, eu v-am mai zis, pentru cel puțin 8 ani din școală materia nu este doar pentru utilitate, că dacă ar fi pt utilitate la ora asta s-ar mai preda doar adunarea și scăderea, scrierea scrierea și citirea, eventual. matteriile alea se predau pentru a antrena creierul, pentru a forma sinapse. un copil se naște cu tot atâția neuroni pe cât va avea ca adult, dar nu știe nimic. procesul de învățare este cel care duce la formarea legăturilor dintre neuroni, chestiile alea care ne ajută efectiv să gândim și să facem conexiuni. materia aia ”inutilă” este cea care face diferența dintre o persoană care face numeroase conexiuni, care poate veni cu idei noi într-un domeniul, uneori complet surprinzătoare și unul care s-a specializat de mic, care nu mai e capabil să iasă din cutiuța lui. tocmai pentru că la un moment dat primul a băgat în creier tot felul de „inutilități” și a conexat zone diferite din creier, chestii care la aia specializați nu se întâmplă.
      ca să nu mai vorbesc de o minimă cultură generală, ca să nu mai apară studii cu un procent important din populație încă mai crede că soarele se învârte în jurul pămâmtului (Galilei și Giordano Bruno s-ar răsuci în mormintele lor), că pământul e plat și pun botul la tot felul de idei crețe privind nevaccinarea (ce ne trebuie anatomie, nu ne facem doctori).
      și apoi câți știu la începutul liceului ce meserie/profesie vor să-și aleagă?! unii nu știu nici la final.

  18. #51

    FTW, romulanii CER (si primesc) bani ca sa-si trimita boracii la scoala!!!

  19. #52

    No, nu stau să văd contextul în care a zis asta sau nu, dar o fărâmă de adevăr există. 1-8 trebuie să fie obligatoriu si gratuit. Liceele de meserii să apară din nou și gratuite, dar nu obligatorii. Liceele teoretice si facultățile – private, cu bani.
    De ce? Nu poți să ai performanță la cum subventioneaza statul învățământul. Dacă recunoaște că e administrator incompetent si trimite totul în mâna competiției, piața se va regla de la sine – facultăți inutile ce dispar, curriculum la zi, lobby din partea companiilor să bage anumite materii care se cer, etc. Partea proastă, la 25 de ani ești dator vândut sau cu părinții în faliment, dar măcar ai șanse mai mari ca pana la 35 ani sa ai o carieră.
    În statele nordice merge treaba pentru că se bagă bani gârlă în învățământ, si cred ca e modelul ideal. La noi nu s-ar putea face asta pentru că a. Se fură, b. Profesori contemporani cu regele Carol. Așa că prefer prima variantă.
    La noi e fix cum ziceau de Firea mai acum 1 lună: ce pretenție să ai când e gratis si suntem plătiți prost. Cam așa gândește tot învățământul.

  20. Salut,

    Daca folositi aplicatii de tip adblock puteti accesa www.adblock.ro si adauga lista [road-block] in blocantul folosit Adblock Plus sau uBlock Origin. Respectivul pop-up cu malware install a fost deja adaugat in lista road-block. Respectivul pop-up este folosit si romaniatv.

    O zi buna.

  21. ba.

    Deci ministrul comunicatiilor isi da cu parerea despre educatie?

    1 stupid din partea lui sa se bage pe tarlaua colegului
    2 irelevant in final.

  22. #56

    In germanica si sistemul universitar a devenit gratuit (chiar si pentru studentii straini)…

  23. #57

    Eu zic sa citesti ce a spus omul.
    Are sens.
    Asta cu plata era un exemplu doar in cadrul unei discutii mai ample.

    • #58

      subscriu. e scoasa rau de tot din context. dar si cetin are dreptate. daca sunt salarii de mizerie nu prea poti atrage oameni performanti. cred ca metoda lui ciolos e cea corecta. cresti la toti salariile si dupa aia ceri performanta. sistemul incepe sa se ajusteze singur. vin cei capabili, cei prosti sunt eliminati. altfel e imposibil sa crezi ca mai intai aduci oameni valorosi pe 2 bani si rezista pana ajungi tu sau alt guvern sa le mai dai o crestere ceva. plus ca pe prosti nu ai cum sa ii elimini acum din cauza cretinilor din sindicate.

  24. #59

    Dobi asta cauta un motiv sa le spuna altora “bah saracilor!”. Adica 100 de lei e “ceva simbolic, nu mult” pentru cat fura el. Pentru o familie care traieste din salariul minim pe economie 100 de lei poate fi diferenta dintre viata si foame. Mai ales daca au mai mult de un copil.

  25. partea buna e ca scapam de ciolos in curand.

  26. #62

    Declaratia integrala a ministrului (link audio romania libera: www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/exclusiv–inregistrarea-audio-a-declaratiilor-ministrului-comunicatiilor-despre-profesorii-din-romania-421355 )

    “Într-adevăr, în mediul universitar și în general în sectorul public, salariile sunt foarte proaste. Dar, întotdeauna nevoile sunt mai mari decât posibilitățile, întotdeauna, în orice țară, în orice stat. Atunci, trebuie să alegem să prioritizăm cumva. O prioritate e educația, toată lumea spune că o prioritate e educația. Eu nu aș vrea să emit o opinie directă, dar cred că ar trebui legată cumva munca de performanță. Eu nu sunt de acord cu sistemul de salarizare existent în acest moment. Eu cred că o soluție rapidă globală, pentru tot învățământul universitar, de ce nu și pentru învățământul gimnazial și primar… evident bugetul nostru nu ține… nu ține. În momentul de față, deficitul bugetar prognozat este de 3%. Anul viitor, e o prognoză care spune undeva la 3,6%, cu toate măririle date de Parlamentul actual, care a tot dat, ceea ce înseamnă posibilitatea intrării României într-o procedură de deficit bugetar excesiv. O mărire de salariu în zona pe care o spuneți dumneavoastră, plus în toate zonele de educație, părerea mea că nu ar provoca decât pagubă pe următorii 2,3 ani, cinci ani. Dar pagube pe care nu le mai putem corecta. Adică intrarea României într-o zonă de deficit bugetar excesiv și creșterea dobânzilor… Adică, acum ratingul de țară e relativ stabili, dobânzile sunt relativ ok, ne împrumutăm de pe piețe. Noi cosumăm mai mult decât producem, știți asta, da? Deci avem o datorie undeva la 70 de miliarde, ce înseamnă un punct procentual la dobândă? Înseamnă undeva la 700-800 de milioane pe an în plus la cheltuieli. Deci, e foarte, foarte riscant.

    Cred că investiția în educație are un viitor pe termen lung .Deci, ce faci primii trei ani, cinci ani? Pentru că mergem în faliment, nu o să avem să plătim altceva. Acuma-i minus.

    (intervenție din sală: „în momentul ăsta… neinteligibil)

    Întrebarea asta e pusă de foarte multă lume. Eu încerc să o explic cât mai simplu cu putință. Deci, întotdeauna e o lege, nevoile sunt mai mari decât posibilitățile. Noi, în momentul de față, trebuie să conștientizăm și nu conștientizăm că consumăm mai mult decât producem. Și e gaură în fiecare an, și gaura asta se acumulează și se rostogolește, ăsta e mersul economiei. Noi trebuie să avem perspectivă de obținere de plus valoare mai mare decât gaura, în viitor. Că altfel cine ne mai dă bani. Dumneavoastră i-ați da bani cuiva împrumut care vă păgubește? Poate că i-ați da, dar i-ați mări dobânda.

    Deci asta e situația României.

    În plus, eu nu cred că măririle făcute otova rezolvă problema. Eu cred că implicarea privatului, eu cred că trecerea într-un sistem mixt public-privat ar putea să rezolve problema. Adică, eu merg la universitate. De ce ca student să nu plătesc ceva. Mie mi se pare absolut firesc. A, nu am posibilități, vin dintr-o familie săracă și nu am posibilități, am un vaucher, nu plătesc. Înțeleg asta. Să dăm acces egal.

    2. În momentul în care am legat o coplată, ca la sănătate (la sănătate, coplata, după părerea mea, are o inteligență în spate destul de mare). Eu văd părinții la școală, sunt părinte, am trei copii. Sunt părinte, am trei copii. Jumătate din ei nu se interesează. Nu se interesează. Nu cer calitate. Profesorii au salarii mici. Dar nici din partea cealaltă nu se cere calitate. Unii profesori pur și simplu își bat joc de meseria lor. Și spun: am salariul mic. Domnule, mergi acasă. Dă-ți demisia dacă ai salariul mic, dar nu poți să îți bați joc de viitorul unor copii, să faci prostii la școală și nimeni să nu te verifice. Deci justificarea că am salariul mic e o imbecilitate. Am salariul mic, îmi dau demisia și mă apuc de altă muncă, dacă nu îmi place meseria asta. Ei, revin.

    Vorbele mele poate sunt brutale. Revin. Dacă fiecare părinte ar plăti 100 de lei pe lună, ceva simbolic, dar să simtă că nu e gratis. Lumea s-a învățat… Mentalitatea comunistă a fost așa: să primesc gratis educație. Atunci nu cer în partea cealaltă, la ghișeu, calitate. Să primesc gratis curent, de exemplu, nu m-ar deranja foarte mult că s-a oprit curentul la ora 12, dacă e gratis… Deci nu cer calitate serviciilor publice.

    După părerea mea, orice serviciu trebuie plătit într-o formă sau alta. Eu înțeleg, sunt anumite tipuri de servici care-i mai ieftin decât să faci un sistem de plată, mai bine n-ai limită și pui impozit. Dar eu cred, eu cred că dacă, pentru foarte mulți părinți, dacă ar simți în fiecare lună sau ceva, o sumă, poate ar conștientiza faptul că nimic nu-i gratis.

    La noi, în mentalul colectiv, a intrat prea adânc gratuitatea. Deci gratuitatea și atunci nimeni nu mai înțelege cum mai funcționează statul, de fapt. Ar trebui făcute seminarii despre funcționarea statului: cum e un stat, ce rol are el, de ce funcționează așa. Pentru că atunci nu ar mai veni cu cereri care sunt de neîmplinit sau de nerezolvat.

    Și atunci toată lumea își face niște iluzii, totul trebuie să funcționeze perfect, cineva să aibă grijă, să ni se dea, să se dea. Suntem tot timpul să se dea. Și nu avem în partea cealaltă de unde dăm, exact calculul.

    Deci gândim… și asta, după părerea mea, este o reminiscență a celor 50 de ani de comunism în care nu a fost foarte clar acest lucru niciodată.”