UPDATE: Case closed, m-au sunat de la ING si mi-au explicat ce s-a intamplat. Totul bine.

Am o întrebare, referitor la ING, pentru că la call center ING nu prea am pe cine să întreb și să îmi dea un răspuns coerent.

Am un card de debit la ING. Debit, da? Pun bani pe el, am bani, nu pun, nu am.
Luna trecută, intru pe homebank, surpriză, minus 300 de lei. Cum adică minus 300 de lei, că doar e card de debit, nu e credit, nu am cerut credit de la ei, nici măcar nu mi-ar fi dat, fiind în bazele de date cu datornici.

Sun la bancă, vorbesc întâi cu Maria (protip – daca o injuri pe Maria și nu îi dai atenție când pune întrebări stupide, până la urmă ești transferat unui operator uman. Sau feminin.) Îmi răspunde operatorul feminin, care se gândește, ia o pauză, caută și revine victorioasă:

– Ați făcut o plată la Optimed, iar Optimed a cerut banii mai târziu.
– Cum adică a cerut banii mai târziu?
– Păi da, a cerut decontarea mai târziu.

Nu am reușit să înțeleg. Pentru că, în momentul plății, mie mi se retrag banii din cont. Am băgat pinul în POS, gata, eu nu mai am bani în acel cont, apar ca fiind în plată către furnizor. Și, dacă nu îi mai am în cont, înseamnă că nu îi pot folosi. Și nu îi mai aveam, pentru că nu aveam mulți bani pe el.

Prin urmare, nu reușesc să înțeleg cum lucrează ING și de ce. Oricum, pe moment nu plătesc niciun ban.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

37 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Ah, știu eu, știu eu. Se văieta un coleg că a pățit așa. Deci, tu cumperi ceva, banca rezervă banii. Banii stau rezervați o vreme (15 zile?). Dacă deștepții nu își iau banii în perioada aia atunci banca ți pune iar la dispoziție, DAR când respectivii își iau totuși banii, ți scoate atunci. Dacă nu ai bani suficienți ajungi pe minus. Pam pam.

    • #2

      Daca in 30 zile nu cere banii, comerciantul mai ia o bip

    • #3

      Nope

    • #4

      Nu este adevarat! Odata autorizata o tranzactie comerciantul poate lua oricand, oricati bani.
      Am patit asa cu Lufthansa, am platit in februarie si au luat o parte din bani atunci (in vreo 2 sapt) si restul prin iulie – evident, la cursul din iulie. Am sunat la ING si au zis ca intr-adevar, odata autorizata tranzactia nu mai am ce le face, e treaba lor cand isi iau banii.
      La fel si cu tranzactiile din US. La ei la restaurante e f ciudat – iti blocheaza suma de pe bon, apoi scrii tu cu pixul cat vrei sa lasi bacsis si pleci acasa. NU iti mai trece inca 1 data cardul prin pos. Si iti iau toata suma (aia blocata initial + tip scris de tine) dupa muuult timp (1-2 luni).

    • #5

      La fel am patit si eu la BCR, aceiasi draci, aceeasi explicatie. Ei numesc asta plata cu tranzactie offline. Ai dat cu subscrisul ca platesti, ei au dreptul sa traga cand vor chiar daca vei fi minus. Mie mi-au luat din contul de euro sa ajunga pe 0 cu cel de RON.

  2. #6

    misterioase sunt caile ING-ului…

  3. #7

    Da, am avut si eu aceeasi problema la BRD.

    Cica sunt procesatori sau ATM-uri care nu blocheaza banii in momentul platii, ci cu un anumit delay. Timp in care tu poti face alte plati sau retrageri.

    Daca esti pe faza si te prinzi de la care bancomate sa scoti, poti sa pui 2000 de lei pe card si sa ii scoti de cateva ori.

    Desigur, nu o sa mai vezi credit de la ei, dar hei… cui ii pasa?

  4. #8

    Esti atat de sarac de ai ajuns sa ai sold negativ in contul de card*

  5. #11

    am patit aceeiasi chestie la praktiker.

    in mod constant astia cer banii cu cateva ore mai tarziu. cum am avut alerta sms, prima data cand am patit am sunat la banca si mi-au zis ca nu am nici o tranzactie/suma rezervata. ii zic ca stau cu bonurile in mana, ii dictez codul … ca nu apare in sistem si ca probabil o sa fie ceruti banii mai tarziu. si la fel, o intreb pai daca mai fac ceva cheltuieli si nu mai am bani ? nici o problema, va apare suma cu minus si o sa trebuiasca sa alimentati contul cu suma respectiva.

  6. #12

    Am pățit și eu la BRD cu card de debit. Ai cumpărat ceva la Optimed și banii au fost blocați pe card. Tu nu mai aveau acces la ei, dar ei nu erau încă la comerciant. Stau așa 20 zile parcă și dacă firma nu își cere plata ei de întorc în cont. Tu plătești altceva cu banii după care vine Optimed și cere banii la banca. Banca îi eliberează pentru că e plata confirmată de tine dar daca nu ai suficient în cont apari că dator.

  7. #13

    Nu cred ca e vina ING.
    Vanzatorul poate sa ceara banii mai tarziu si aici nu ai ce face nici tu nici banca.
    Sintagma “in momentul platii” nu e atat de simpla. Plata se poate efectua si mai tarziu. Nu baga bani o vreme si poate optimed se gandeste ca frumos ar fi sa ia banii cand trebuie, nu cand vor ei.

    De obicei se rezerva suma in cont.

    Problema aiurea e ca suma aia pe minus cred ca poarta dobanda deci na. Posibil.

    ps: se poate intampla ca POS-ul sa fie offline si sa retina tranzactia si sa faca tranzactia efectiv cand revine online.

  8. #14

    Poate ca un angajat, disperat sa-si faca targetul ca sa-si poata lua aia 1300 lei, ti-a facut overdraft fara sa te intrebe. Sau a activat cine stie ce optiune obscura. 🙂
    Din experienta mea, la platile cu cardul se face verificarea soldului si se blocheaza suma. Comersantul poate sa deconteze suma intr-un interval de timp. Dar, daca fondurile (sold minus sume blocate anterior) sunt insuficiente, sistemul refuza plata. Altfel e caz s-o suni iaraşi pe Maria si sa-i spui dulcegarii.
    Aia cu decontarea mai tarziu e poveste: dupa ce trece termenul de decontare stabilit in contractul comerciantului cu banca, nu se mai poate cere decontare. Mai tarziu este niciodata.

  9. #15

    Hehehe. Stai sa vezi la BCR cum e. Patania mea: plătesc cu cardul un serviciu efectuat; după o săptămână comerciantul refuza plata; banii intra in contul meu, inapoi; fac cheltuielile uzuale; după aprox 45 de zile comerciantul se gândește că vrea totusi banii si ii ia_fara ca eu sa fiu întrebat sau avertizat (fără ca eu să fi folosit cardul la acel comerciant ulterior), nici de el, nici de banca; am văzut toate acestea când am generat extrasul de cont ca altfel…mers pe burta.Patania ta: banca ă platit pentru tine si iti ia o dobândă serioasă (procentual) pentru datorie. Succes la certat cu banca!

  10. #16

    Treaba sta asa:
    1. tu dai cu cardu, se verifica suma existenta pe card si se face tranzactia
    2. operatorul – vanzatorul trebuie sa faca inchiderea si merge pe POS banca si face inchiderea si acolo.
    Eu am lucrat la un hotel si faceam acea inchidere odata cu inchiderea de zi si Z-ul pe acea zi.
    am vazut si la benzinarii si la magazine, cu cat mai inaintata in varsta este persoana, cu atat mai greu se face aceasta inchidere – adica nu se face in acea zi.
    Pentru vanzatori este mai naspa ca banca poate anula tranzactia, de aceea se face in aceiasi zi, sa fi sigur. Cand ai facut inchiderea, ca magazin, atunci ai banii in contul tau.
    intre timp ei raman in tranzactii neinchise.
    Daca vrei, poti face si alta smecherie, sa suni dupa ce ai facut tranzactia, si sa o anulezi, pe motiv de greseala, si banca de obicei iti returneaza banii, dar te cauta magazinul dupa…

  11. #17

    Optimed, daaa … pai, VEZI!?

  12. #18

    doua variante:
    1. comerciantul a facut decontarea mai tarziu; este posibil, cu toate astea eu am card la ING de prin 2010 si nu am intalnit pana acum un comerciant care sa nu captureze banii instant.
    2. vreo buba in sistemul ING care a decontat banii catre comerciant dar a “uitat” sa ii retraga si din contul tau si cand s-a prins te-a trecut pe sold negativ.

    Referitor la soldul negativ, nimic anormal aici, balanta se duce pe minus si daca trebuie sa iti retraga comisioanele si nu ai bani suficienti in cont, indiferent daca e card de credit sau de debit.

  13. #19

    Oarecum off topic pentru că sunt în Anglia, nu în România, dar aici treaba asta se întâmplă cu fiecare tranzacție, fără excepție. Uneori banii îmi sunt retrași de pe card după zile bune timp în care îmi apar ca fiind încă în cont. Desigur, câțiva băieți cu ,,cap” s au prins de șmecherie si au cumpărat de mii de lire diverse produse fara a avea de fapt acești bani în cont sau dețin în cont acei bani dar după ce achiziționează bunurile se duc la cel mai apropiat bancomat si retrag tot ce mai aveau în cont iar astfel magazinul de unde au cumpărat produsele rămâne cu o pagubă mare, uneori asa cum am mai spus, de mii de lire.

  14. #20

    La BT nu se intampla asa ceva…. :))

  15. #21

    Patit anul trecut cu impozitele locale, debit bcr. Am primit chitanta cu plata. Banii au dispărut din cont peste 4 luni.

  16. #22

    Pai cere un extras de cont si gata

  17. Asa se intampla si pe afara. Toate platile din weekend se iau din cont lunea. Atat timp cat nu platesc dobanda poate sa-i ia cand vor ei.

  18. #24

    eu aveam card de credit cu limita de 1000eur. Peste nu poteam trece nici cu slujbe. Am avut un accident cu o masina de inchiriat (avis) si mi-au luat vreo 1600. Mai aveam minus vreo 200, ca inchiriasem masina, deci am ajuns la -1800EUR cand eu puteam sa ajung la -1000, teoretic.. Am sunat la ING, toata lumea era stupefiata, nimeni nu stia cum avis a reusit sa treaca de plafon si…cam aia e. Nu m-am mai obosit sa investighez. Se intampla in olanda cu card olandez.

  19. #25

    Se intampla. Am platit la cantina de la serviciu si i-au tras banii dupa vreo 3 saptamani. Evident mancand zi de zi nu am bagat de seama, dar am avut -200 si ceva de lei. Minus, pe card de debit!

    Acelasi lucru, tot card de DEBIT, am patit si pe site-ul KLM cand mi-au facut plata de 4 ori. Si am avut “doar” -21.000 lei. Bineinteles asta s-a rezolvat, dar intra si pe minus.

  20. #26

    Este o situatie destul de rara. Dar si eu (tot ING), si o parte din comentatori, am trecut prin asta.

    Din Ghid Plati ING (2016):
    Operaţiunile offline cat si cele online cu carduri necesită, de regulă, 2-3 zile pentru a se reflecta în soldul contului Clientului, în funcţie de data la care banca comerciantului transmite datele operaţiunii către ING Bank pentru decontare. Un comerciant are la dispoziţie, în medie, 31 de zile pentru perfectarea operaţiunii cu banca emitentă (ING), conform regulilor Visa şi MasterCard.
    Cu toate acestea, Banca este obligata să accepte si tranzactiile care sunt transmise in decontare de catre comerciant dupa trecerea termenului de 31 de zile.

    Din cate stiu, dupa 15 zile, banii revin in cont daca nu sunt ceruti.

    Poti suna la ING sa intrebi care este perioada maxima legala in care se poate deconta tranzactia de catre comerciant. Si, in functie de raspuns, poti contesta pe baza asta.

    In cazul meu, care probabil este destul de diferit ca sa iti fie de ajutor, am contestat pe baza duratei maxime de decontare valabila la acel moment (trecusera mai mult de 10 luni cand au incercat sa incaseze banii)

  21. #27

    nice
    eu am ing card complet cu zero costuri
    ghici ce
    -50 ron pt inactivitate

  22. #28

    Da, e o situatie care se intampla. Am.vazut si la facebook asa ceva. Plata de aproape 3000 lei catre FB prin card Raiffeisen. Facebook aproba plata..totul ok..banii inca pe.cont. Omul ii retrage …peste o zi raiffeisen il baga pe -3000 lei.

  23. #29

    Maestre, e simplu.
    Întâi şi întâi, există mai multe posibilităţi – în funcţie de localizarea băncii emitoare a cardului, respectiv a beneficiarului (comerciant):
    a. Cardul tău este emis de o bancă, dar POSul este al altei bănci, în cel mai probabil caz al băncii unde ferma îşi are contul curent (nu intru în detalii, o grămadă de acte, verificări comisioane etc.)
    b. Cea de-a doua posibilitate este ca POS-ul să fie chiar al băncii emitente a cardului tău – iar operaţiunile să se deruleze intrabancar.

    În ambele cazuri:
    Tu plăteşti serviciul/ produsul cumpărat cu cardul. Operatorul de plăţi card al băncii beneficiare (cea cu POSul) transmite un ordin de executare (verifică sold, confirmă plata prin procesarea PINului/NFC a plătitorului şi autorizează tranzacţia) şi trimite o confirmare a execuţiei – receipt.
    La pasul ăsta banii sunt blocaţi pentru tine la tine în bancă ta – şi este transmis un ordin de vărsământ către un cont tranzitoriu al băncii emitente a cardului tău.

    Operatorul de card transmite simultan informraţia referitoare pentru încasarea banilor plătiţi de tine către banca beneficiarului )comerciantului). Aici apare diferenţa între cele două cazuri de mai sus:
    – Intrabancar este day-by-day sau la perioade definite de cut-off timing, setat de sistemele informatice ale băncii (de mai multe ori pe zi).
    – Interbancar (de la o banca la alta) “plata” (caci nu e o plată fizică) se efectuează de 3 sau 4 ori pe zi prin sisteme terţe de procesare.

    Acum, ca să se închidă “balanţa” de mesaje, tu ţi-ai făcut treaba, ai plătit. Comerciantul trebuie să îşi închidă ziua contabilă (“Z”-tul de pe POS/ Casa dde marcat). După aceasta, POSul confirmă sistemului central lista detaliată de plăţi încasate la acel terminal. Mesajul pleacă către banca comerciantului, care la rându-i trimite informaţia către banca ta proprie/ ordin de compensare din contul tranzitoriu – pentru intrabancare, sau către banca plătitoare externă – tot ordin de compensare – pentru plata Interbancară.

    “Mesageria” asta este derulată pe mai multe phase-uri şi confirmări astfel încât să nu apară “bube”.
    La final, contul tău primeşte confirmarea debitării ce apare pe extrasul tău de cont extraday, iar banca beneficiară primeşte confirmarea de credit pe extrasul de cont al comerciantului, iar astfel tranzacţia e închisă.

    Aşa că, în cazul povestit de tine, comerciantul e “divină” că nu a efectuat “bucla” sa de “responsabilitate”, astfel încât să se închidă operaţiunea. Din acest motiv ai primit “bucuria” respectivă.

    De ce aleg unii comercianţi să facă închiderea ulterior datei zilei curente, beats-me. Uni vor să adune nişte bani pentru plăţi ulterioare, salarii, facturi, utilităţi etc., şi, neavându-i în cont, deci fizic operabili, mai “economisesc”, alţii din motive legate de modul intern de derulare a operaţiunilor cu POS, alţii din motive de lipsă de cunoştinţe (şi se aşteaptă contabilitatea să facă închiderea), alţii – te mai miri ce motive or avea.

    Sper ca nu te-am înnebunit cu explicaţiile astea, dar e bine să ştii. Şi da, se întâmplă…

  24. #32

    Patesc des treaba asta, card de debit de la BRD. Cel mai des Auchan imi face figuri din astea, cu intarziere de o saptamana sau doua dupa ce am facut cumparaturile. Mereu imi strica calculele.

  25. Ce’s 300 lei la un alister ca tine?

  26. #35

    Eu am platit la fel si mi-au luat banii de doua ori. La taxe. Pt o amenda. Tot camatari.

  27. #36

    Cred ca ar fi bine sa detaliezi cum s-a clarificat..Doar asa……update fara nimic parca nu merge.

  28. Platesti cu cardul în avion, tranzacția e offline. Vine ziua când stewardesa ia POS ul si merge cu el la descărcat.
    Aia e ziua când tu decartezi ce ai plătit în avion.

    Apoi: toti jmekerii platesc autostrăzi in occident, cu cardul. Cu cardul gol, că ei is jmekeri. Vin acasă si mwe, se pomenesc debitati sau mai rău, fiindca au facut offline si banca nu iarta. Am auzit de biroul de credite pentru 15 euro.

    La fel, autostrăzile le platesti offline, la aia nu e internetul si linia telefonică ca n Romania. Ăia nu fură, se face offline fiindca orice mormoloc are 2 euro. Nu și mormolocul roman care stie jmenurile.

    McDonalds si benzinarii. Cu 0 lei pe Visa ul tau, manci McDonalds si iti iei plușuri sau ce plua iti mai iei. Ăia descarca POS ul la două săptămâni. Trimit tranzacția la bancă la tine. Suj’ plua că tu zici ca aia s proști. Nu, prostul esti tu c ai platit cu plasticul gol și crezi c ai dat țeapă .

    Ma rog, s a inteles ideea: tu ai facut offline si probabil aia ti au zis ca tranzacția n a fost procesată ori ca comerciantul a cerut banii mai tarziu (perioada de grație cică da’ e dumă). Ce e funny e ca tu trebuia sa vezi suma blocată in extrasul de cont sau in homebank.