În condițiile actuale, când restul mașinilor sunt conduse de oameni, fără discuție că nu. Dacă ar exista un sistem integrat de mașini, cu rute dedicate, în care nu există intervenția umană, da, cu siguranță.

Gândiți-vă cât de safe ar fi traficul la intrarea pe centura bucureștiului, acolo unde moare tot pentru că centură, circuitul vital de transport, sângele bunurilor, artera de legătură dintre vest și est, dă prioritate orașulul, pentru că de ce plm nu, dacă ar fi doar mașini electrice, care ar trece prin metoda fermoarului. Este că nu v-ați mai pierde ani din viață în trafic?
Este.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.

Pe scurt

Loading RSS Feed

45 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1

    Acesta va fi viitorul cam cum vedem in filmele SF te urci intr-un vehicul si acesta de duce din punctul A in B in siguranta.Este doar o chestiune de timp pana se va implementa iar condusul clasic va fi istorie.

  2. #2

    Cred ca la logan ar costa mai mult autopilotul

    • #3

      decat pilotul!

    • #4

      N-ar costa mult. Cruciulitele si icoanele sunt inca ieftine.
      Iar un cablu care sa lege UCH-ul la Waze s-ar gasi in targ, la Vitan. 🙂

    • #5

      Am ceva treaba prin domeniu. Din 2020 Dacia(probabil Duster) va fi dotata cu Radar de ultima generație care poate frana automat pana la 80 kph la autovehicul, pieton sau ciclist. Plus Adaptive Cruise Control.
      Deci e pe vine.

    • #6

      @Flocea parca e ceva reglementare in UE ca dupa 2018 toate modelele noi lansate sa aiba radar si collision protection. O sa fie ca si cu geamurile electrice si ESP. Dacia ti le ofera acum gratuit ca deh nu are ce face esti si tu in UE nu in India.

  3. N-as vrea. Autonomele vor ocoli gropile una in alta. Sau nu le ocolesc deloc, caz in care m-ar durea in cor.

  4. #8

    “Ai avea încredere într-o mașină cu autopilot?”

    Doar daca e facuta de Ionut Budisteanu. In Tesla sau alti amatori nu am incredere.

  5. Asta e viitorul, că vrem sau că nu vrem. Tehnologia e abia la inceput de drum în acest domeniu. Următorul pas, e o rețea de mașini autonome care sa se coordoneze intre ele, și apoi, condusul clasic va fi doar un moft și îl vei practica pe circuite, probabil. Avantajele sunt nenumărate, eficienta, fiabilitate, economie.

  6. #12

    Când o începe cocalarul român s-o şicaneze prin trafic îi sar circuitele în aer :))

  7. #13

    In romania si masinile autonome se vor sicana intre ele in trafic.

  8. #14

    vom fi ultima tara din europa unde infrastructura va fi adecvata pentru autovehicule autonome!
    la granita romaniei vor fi cozi la transbordari.

  9. Noi n-o să prindem ziua în care merg mașinile singufre pe drumurile fără gropi. Dacă abia acum a apărut sistemul cruise control, ceea ce la mașinile străine existau din anii 80. ca să nu vorbim de start-stop. Și ăsta implementat de curând la Dacii.

    Mă uitam la un Logan mai bătrân ca al meu cu un an. Geamuri manuale (an 2005 adică), nu tu AC, nu ABS, model standard pentru cărat ceapă. Și mă uit la un BMW al unui veci, din 89. Are ăla geamuri electrice din fabrică, AC, ABS.

    Și noi în continuare avem peste jumătate din mașinile de pe străzi care nici n-au auzit de ABS. În schimb, mai mult din jumătate dintre șoferi se cred ceva pui de Schumacher sau Nikki Lauda, cel puțin.

    • Aberezi mult. De unde știi tu că jumătate din mașini nu au ABS? Lucrezi la RAR? Bai duda, geamurile electrice costa. Daca nu ai bani de ele, nu ți le iei, că dacă aveai bani de geamuri electrice, nu îți luai Logan. Daca Dacia se produce la noi, asta nu înseamnă că tot romanul are Dacie.

    • #17

      la loganurile noi, optionalele ”metalizata si aliaj” sunt preferate optionalelor ”clima si abs”!

    • #18

      Cum adica juma de masini n-au ABS? Mai bine de juma sunt masini de bastani, Haudi, Bembeu, Mercedes-sa-moara-dujmanii-de-ciuda. Nu Dacii dinalea de saraki. Aaaa, ca soferul e prost si nu stie sa-si conecteze nici macar aifonul cumparat in rate pe 2 ani la masina, asta e alta poveste.

    • #19

      Din 2011 orice masina aprobata pentru EU are ESP, iar din 2014 e obligatoriu ca orice masina noua vanduta sa aibe ESP (chiar daca a fost aprobata fara, inainte de 2011).
      Loganele din 2005 probabil n-au, dar nu cred ca mai sunt multe, rugina nu iarta.

      Revenind la intrebarea originala, da, am incredere, chiar daca majoritatea masinilor sunt conduse de umani. Clipurile alea cu Tesla nu arata si situatiile in care autopilotul a evitat accidentul, ca e mai putin interesant si mai putin viral sa arati accidente evitate.

    • #20

      ia mai uita-te o data

    • #21

      Ti-as trage nste minusuri…

    • #22

      >>ia mai uita-te o data

      Zic in general, cand Tesla (sau Uber) fac un accident aude toata lumea, cand evita unul, doar daca l-a filmat cineva si-l pune pe yutub si se viralizeaza. Ca asa e lumea, vestile proaste circula mai repede.

    • #23

      eu sunt fan tesla si singurul om in viata pe care il admir este elon musk

    • #24

      “…singurul om in viata pe care il admir este elon musk”. Nu Mircea Badea???? Hmm… Ciudat…

  10. #25

    sunt curios daca o masina autonoma va da flash-uri cand vede masina de politie. sau sa puna avarii ca acolo are treaba

  11. #26

    Cum am mai zis prin zona (aici sau la cumnat, nu mai stiu), sunt fascinat de cum functioneaza franarea automata, masina isi fereste bine tabla.

    Parerea mea e ca daca eviti o data un pieton idiot sau neatent si-au scos toti banii jucariile astea. Partea proasta e ca deja incep ofertele sa inchiriezi masina, vor fi prohibitive pentru marea masa, mai ales cele inteligente.

    Sunt mai multe pb de rezolvat, in primul rand cea etica. In momentul asta producatorii de software nu sunt responsabili cu nimic in caz ca softul lor merge prost. Cred ca in cazul masinii autonome asta ar trebui sa se schimbe. Cine e resposabil daca o masina complet autonoma face accident? Proprierarul? Asigurare? Firma care o produce?

    O alta pb o sa fie cand or sa fie masini autonome si “cazane” de Bulgaria in traffic, cand or sa fie toate masinile autonome si vor comunica unele cu altele se vor simplifica lucrurile. Desi o sa fie fun cand stau 2 zile pe autostrada ca deh sunt autonome nu mor de foame si de sete, oamenii da :).

    • #27

      Nu o sa fie preturi prohivitive. La tesla model 3 costa ~5000$ modulul de autonomous driving, cu mentiunea ca il platesti in avans, ca de livrat il livreaza intr-un an doi (ceea ce la tesla poate sa inseme si 5).

      Legat de partea a doua cu etica mai sunt si alte probleme. In caz de accident inevitabil, softul ce decizie ia: protejeaza pasagerii sau pe cei din afara? Cum te-ai simti daca ai fi intr-o masina autonoma care a fost programata ca in cazul in care sare un pieton in fata sa vireze brusc pentru a salva viata pietonului, desi asta ti-ar pune tie in pericol viata?

      Legat de ultima problema, eu nu vad alta solutie decat drumuri speciale cu acces doar pentru masini autonome. Cam cum sunt autostrazile cu plata acum.

    • #28

      Decizia etica nu e chiar asa de greu de luat. Algoritmica de pe mașină determina în orice moment de timp câteva zeci de obiecte din jurul mașinii și le clasifica. În caz ca-ți sare în fata un pieton, fii sigur ca nu se ia manevra evaziva sa te arunce pe contrasens în fata unui camion. Well, deși în software se poate orice :). Ce-ți pot spune e ca un sistem de genul Emergency Brake Assist se validează pe milioane și milioane de kilometri de date înregistrate în lumea reala sau scenarii artificiale.
      De fapt, știi unde vad eu principalele Business Case-uri în următorii 5ani?( căci nu se atinge condus din A în B full autonom pana atunci). Asigurările + stelele de la EUNCAP și variantele lor americane și asiatice + Ride sharing. ADAS-ul E o industrie de 700 de miliarde de dolari în următorii 20 de ani. Asa zic unii mai deștepți ca mine.

  12. #29

    Doar daca autopilotul e din Republica Moldova (adica autochilot 😉 )

  13. #30

    Problema autopilotulu este mult mai complicata. Nici macar pentru trenurile de marfa nu exista un orizont de timp in care sa functioneze cu autopilot cu toate ca s-ar zice ca ar fi cel mai usor de impementat si acceptat. La automobile autopilotul este cel mai complicat atat tehnic cat si juridic asa ca nu va faceti sperante prea mari…

  14. #31

    Atat timp cat nu se traseaza drumurile cum trebuie, tot ce tine de masini care se conduc singure este o poveste frumoasa. E nevoie de drumuri trasate exemplar… ceea ce in rRomania e ceva improbabil.

  15. Eu as vrea sa vad in Romania masini fara pilot resoftate cu ver. cocalar care te bliteaza si stau in curul tau. La fel as vrea sa vad idioti care injura si sar cu bata la masini fara pilot.

    • #33

      Cocalarul cu muschi si lant da haur catre masina cu autopilot: “Tu stii cine sunt io?”

    • La care masina sa traga o flegma, sa-i spuna “da, stiu cine esti” si sa treaca peste el.

  16. #35

    WAYMO, divizia de AD a Alphabet (Google) a lansat deja primul serviciu de ride hailing full automat (Level 5, hands off, eyes off) in US.
    Deocamdata folosesc un sofer care sta pe scaunul soferului si se plimba si el pentru ca altfel masina merge singura. Google a ales sa puna un sofer pe scaunul soferului pentru ca “pasagerii” sa se simta mai in siguranta (a reiesit ca data trecuta cand au facut asta, punand “supervizor” in scaunul din dreapta a cauzat ceva probleme emotionale pentru pasageri).
    WAYMO are cel mai avansat pachet pentru AD insa mai sunt cativa care vin tare din urma.
    Altfel, singurele chestii care ne despart de cresterea masinilor autonome infrastructura si “ochii” masinilor. Infrastructura pentru ca trebuie sa fie “AD-proof” (fara marcaje lipsa, parapeti iesiti si alte anomalii gen capete de pod aflate in zona cu ingustari de benzi) iar la “ochi” inca se incearca combinatii, radar, lidar, senzori de proximitate, camere video ultra hd, harti hd iar cand vorbim de vreme rea (ninsoare, ploaie, polei) lucrurile devin un pic si mai complicate.

    Overall, suntem la 2 ani distanta de AD L5 in conditii normale (fara ploaie, zapada) si infrastructura decenta (linii de marcaj, indicatoare) si la 5-7 ani de full autonomy pe orice vreme.

    Dupa aia incepe show-ul: netflix in masina, push notifications, onboard shopping, diferite mode-uri: relaxare, odihna, sex.

    • Eu zic că transportul se va schimba extrem de mult odată cu dezvoltarea AI-ului. Probabil vor exista autovehicule cu 2-4 locuri pentru uz urban, si autovehicule cu 4+ locuri pentru uz extraurban și transport in comun. Eu tind sa cred că o să existe o cate o rețea pe fiecare continent, compusa din rețele mai mici, la nivel de țară, care să conțină și rețele urbane. Un “the grid”, ca un internet. Fiecare mașină se va loga in rețea, iar rețeaua va ghida fiecare mașină către destinație, calculând cel mai eficient traseu pentru fiecare mașină din rețea. Și probabil, deținerea unui autovehicul propriu nu o sa mai fie rentabila.

    • #37

      Level 5 nu se atinge în 2 ani.

  17. #38

    Aveti aici un exemplu sugestiv, cum se adapteaza unele rude ale noastre la tehnologie:
    www.youtube.com/watch?v=6QCwo1Gzao4
    puteti extrapola la masina autonoma in traficul romanesc, de giboni…

  18. #39

    Treizeci de comentarii și abia vreo două glume mai bune. Ce naiba să zici despre un fier care e mai rău ca papa. Nu înjură, nu își bagă degetul în nas, nu aruncă semințe pe geam. Se pare că, dacă nu vom mai muri în accidente auto, vom muri de plictiseală.Pe pilot automat.

  19. #40

    In cazul AD-ului, cum vei mai simti mașina? “Thoughtful thinking”…

  20. Asta va fi viitorul, un robot ne va conduce masina in timp ce noi facem sex pe bancheta din spate cu un alt robot.

  21. #44

    Cand vom fi noi gata cu infrastructura pentru autonome, nu va mai fi nevoie. In lume va aparea teleportarea ca mijloc de deplasare.