Din când în când primesc câte un mail de genul Salut, Cetin, suntem o companie la început de drum, facem x și y chestii, cele mai minunate și mai bune chestii, am dori să publici un articol despre noi, ne-ar ajuta foarte mult, rămânem recunoscători blabla.
În mod normal, zâmbesc și dau delete, stau să mă mai gândesc doar la cele care sunt asumate non profit. De ce? Și eu am un business și sunt lejer singurul care muncește la el și din el plătesc și salarii, și impozite, și nu mă vezi milogindu-mă pe la nimeni să mă bage în seamă. Ai deschis un business, vrei să faci bani din el, asumă-ți și niște investiții, scoți bani doar dacă bagi bani.
Desigur, nu mai zâmbesc atunci când primesc genul acesta de mailuri de la companii uriașe, cu cifre de afaceri de sute de milioane și cu bugete de advertising imense, care vor și ele un mic ajutor pentru că au un proiect funny care cred că s-ar mula senzațional pe ceea ce fac eu și chiar m-ar ajuta în viață și carieră. Dar trec și acolo mai departe, pentru că asta e obligația agenției care se ocupă, să facă rost de earn media cât mai mult și, dacă ține, ține. Dacă nu, trecem la următorul.
De fapt, de la altceva pornisem.
În ultimele zile a fost un vaier până la cer în online, pentru că Mark Zucc a anunțat că schimbă iarăși algoritmul timeline (mizeria aceea care decide ce să îți arate dintre oamenii pe care tu alegi să îi urmărești, în folosul tău, desigur) și că se va concentra mai mult pe prieteni și rude, paginile de companie scăzând și mai mult în reach.
Desigur, deloc surprinzător, pentru o companie orientată spre profit, ce are o marfă care, la momentul actual, este cea mai căutată din lume. Ca idee, pagina de facebook a sitului, cu 44 000 de likes, are un reach mediu de 2000 de oameni. Rar, dacă se viralizează ceva, ajunge la 5-6000 de oameni care, ÎN TEORIE, văd ce am scris eu acolo. Iarăși, nimic senzațional, o pagină de companie aduce, teoretic, bani acelei companii. Dacă vreau să promovez ceva, bag bani și promovez.
Ce mă isterizează pe mine este văicăreala companiilor, care plâng de zor că ele au investit în likeuri și fani și acum nu mai au acces la ei decât pe bani. Cum se poate să ni se ia accesul la fanii noștri, cumpărați cu kilogramul de pe situri dubioase?
Păi oameni buni, facebook e o afacere, exact cum e și afacerea voastră. O afacere care vrea să facă bani din ceea ce vinde. Unde e logica în dorința de a face bani fără să dai bani, pe facebook? Practic, pe afacerea altuia? De ce ar trebui să se asigure o platformă gratuită, care să aducă bani unei companii? Pentru că ăilalți sunt mai proști sau cum?
Este EVIDENT că pașii facebook duc spre momentul în care nicio postare de pe pagina de companie nu va mai merge spre useri dacă nu se va plăti. Și e absolut normal așa. Vrei pagină pe facebook.com? Vrei prezență într-un mediu în care ești convins că faci bani? Plătește pentru acea prezență. Dacă nu poți/nu vrei/nu îți permiți înseamnă că nu acela e locul potrivit pentru tine și mergi pe google +, cu siguranță vei găsi ceva util.
Găsiți și niște considerații utile pe temă la Mr. O și la Marius (articol mai vechi, dar la fel de valabil).
NOU
Întrebarea e dacă ar fi loc de un Facebook nou pe piața. Care sa nu te futa zi de zi. Ar migra lumea precum au migrat de la hi5 la fb sau Twitter?
NOU
nu cred. cel puțin nu acum. nu exista interes. si oricum,daca ar scoate capul ceva independent, ar ficumparat instant de facebook
NOU
Există Google+. Dar lumea preferă Facebook.
NOU
Asta vroiam sa zic si eu. Cand si-a dat aeama google ca fb e ceva acolo de capu lui zbang google +.
Sice? Cu toti banii lui googe e degeaba google +
NOU
eu am renuntat la orice inseamna google plus atunci cand au fortat integrarea cu youtube
NOU
În condițiile în care ai ”investit” ani de zile în posturi despre pisici, vacante, unde te-ai lăudat cu fiecare fufă și ai muncit din greu să te prezinți ”prietenilor”, să o iei de la zero pe un alt site?? Teoretic ar trebui să fii sătul de mizeriile de pe facebook și să conștientizezi nocivitatea mediului, adică să îți fi închis deja contul facebook… O concurență pentru ei ar trebui să se adreseze mai mult celor care nu mai au facebook, apoi îi va atrage poate și pe aia care încă mai au. Deci, nu, zuckerberg mai papă o pâine până va apărea concurența.
NOU
”si oricum,daca ar scoate capul ceva independent, ar ficumparat instant de facebook”
Pai nu-i obliga nimeni pe patron sau patroni sa se vanda asa cum vezi la romani si programe, softuri.
NOU
da, asa e, cand ti se ofera cateva sute de milioane, nu ii iei, pentru ca na, pula mea.
NOU
Inca un argument pentru lipsa de reach ar fi si nr de likeuri pe care il da un utilizator. Adica cate pagini apreciazi in total? Daca a dat like la 5 pagini, probabil o sa vada des postarile lor. Daca peste o luna a mai dat vreo 100 de likeuri la tot felul de pagini…ghici ce? Se aglomereaza treaba pe feed
NOU
Eu sunt ala cu like la 5 pagini. De aseara mai am like la 4 pagini. Sa-i dea like psd-ul fmm. Si-asa nu-i citeam niciodata platitudinile.
NOU
Cum il blochezi pe Zucc pe facebook?
NOU
@Maraka: Intreaba-l pe George!
NOU
George e ocupat amu. Pregătește ceva pt Marte
NOU
Găsesc postacii o soluție . Report si blocat ce naivă!
NOU
Facebook nu a fost corect în momentul în care a luat banii paginilor pentru like-uri (deci nu vorbim de like-uri la kg de pe site-uri dubioase) si după aceea nu afișează conținutul membrilor. Adică a luat banii și ti-a dat un număr fără nici o semnificație. E clar că nimeni (întreg la minte) nu va mai da bani pe like-uri de pagină acum.
NOU
Ai dat like la 300 de pagini. Pagini care posteaza in medie de 3x pe zi. Ar tb sa devorezi 900 de postari pe zi doar de la paginile cu like. Daca ai si vreo 1000 de prieteni adaugati ca ai dat add la toti ca sa se vada ca esti popular si ai prieteni. Fiecare posteaza de 2x pe zi in medie. Ai aproape 3000 de postari de devorat ZILNIC!! N-ai intrat vreo 3 zile si ceva sa mai vezi care e treaba? Ai peste 10.000 nevizualizate. Al dracu Facebook care nu afiseaza ca tu ai platit like… lol
NOU
@Cristian de acord, finally, cineva care aduce perspectiva asta. Nu ai avea cum, fizic, sa te uiti la toate. Da, au stabilit un algoritm care nu-ti convine etc, dar si daca nu ar facea tot nu le-ai vedea.
NOU
Problema este ca Facebook nu face diferenta intre paginile companiilor si cele ale institutiilor culturale, organizatiilor civile etc. Este OK sa platesti daca chiar faci profit din urma postarilor. Dar daca tu faci un festival de jazz cu intrare libera? Sau esti adapost de caini? Sau blog de critica de teatru fara nici o reclama pe site?
Pe de alta parte: nu vreau sa vad mai multe postari cu 365 de poze de vacanta, cu bebelusi, cu cina/micul dejun/cafeaua, cu fake news si Coelho. Ca asta posteaza de obicei lumea, unde intra si majoritatea prietenilor si rudelor mele. Vreau festivalul de jazz si adapostul de caini. Ca Facebook oricum isi face profitul cu reclamele cu care-mi umpla feed-ul.
NOU
pai…de ce? facebook e serviciu public? eu nu as lasa gratuit, pe situl meu, nici adapostul, nici festivalul. si cei ce fac adapostul, si cei ce fac festivalul, tot pentru bani il fac.
NOU
Facebook face bani fiindca eu petrec timp acolo, si ma mai uit si la reclame. Exista o gramada de pagini care produc continut interesant, pentru care eu dau scroll inca o jumate de ora. Daca Facebook omoara paginile astea, care nu au de unde sa investeasca aceeasi suma ca si o companie multinationala, ma pierde pe mine ca utilizator.
Apoi ma gandesc ca uneori si tu promovezi un anumit produs sau serviciu sau eveniment, nu pentru bani, dar fiindca ti-a placut si recomanzi si altora. Si inca n-ai murit de foame din cauza asta 🙂
NOU
nu, dar eu nu am actionari si actiuni la bursa.
NOU
E ușor extremist ce zici musiu. În sensul că da, e evident că dacă scoți profit din FB, să trebuiască să plătești. Dar, pe de altă parte, eu ca utilizator simplu, cu profil normal, dau like la niște pagini și îmi setez niște interese care NU îmi vor apărea în feed dacă nu au buget de promovare pe FB. Și-atunci, care mai e rostul like-urilor și al interacțiunii mele pe Facebook cu… orice? Practic, pe baza acelor interacțiuni se face și promovarea. Devine un cerc irelevant și FB cred că va avea de pierdut pe termen lung, că targeturile nu vor mai livra.
NOU
bineinteles ca e extremist, dar e realitatea din teren. si e ceea ce sper eu ca va duce la prabusire. pentru ca actionarii nu doresc decat profit mare pe termen scurt, sunt ca niste capuse daunatoare.
NOU
Ce bine ar fi daca ar disparea Facebook de tot. Serios, ma enerveaza pozitia lor de monopol, as prefera mai multe site-uri mici, de evenimente, de stiri.
NOU
De-acord, însă lăsând deoparte căpușele care fac bani fără investiți din FB, pentru Facebook în sine mi se pare teren alunecos. Pe termen foarte lung, ce-i drept, dar tot e. Fiindcă devine irelevant pentru utilizatorii de rând, care nu mai primesc nimic din ce-au lăicuit și la ce s-au abonat, ci doar ce e cu plată.
La fel, când setezi campanii, o faci pe baza acelor like-uri și interacțiuni ale userilor. Care useri la un moment dat nu mai dau like la nimic, c-o fac degeaba. Mă uit inclusiv la mine, m-am mutat aproape exclusiv pe instagram, pe FB n-am mai dat un like de hăt-hăt.
NOU
Daca zici ca ai un business la care doar tu muncesti, de ce zici ca platesti “salarii”, la plural ? 🙂
NOU
pentru ca businessul asta mai are nevoie si de altele, nu doar de cel ce scrie.
NOU
Dar cu cateii sau festivalul poti sa mergi la ProTV sau altundeva sa-ti faca reclama moca ?
NOU
Cand lucram in presa, am publicat comunicatele de presa de acest gen (organizatii civile, evenimente culturale etc.). Era reclama moca pentru ei, si niste stiri si vizualizari in plus pentru noi.
NOU
Voi mai folositi fb?
NOU
1. nici eu nu inteleg vaicareala asta, plus, oricum Facebook e cea mai ieftina platforma cand vine vorba de promovare platita.
2. email-uri de genul ala sa scriu gratis despre ei primesc si eu, cam cate 5 pe saptamana, le raspund ”” tu faci gratis ceva pentru mine daca te rog?”” si nu mai primesc niciun raspuns. :))
NOU
Slava Domnului ca nu stiu despre ce vorbiti.
NOU
Chestiunea e foarte simpla. Facebook e facut sa ma uit eu la poze cu prietenii mei nefumatori zburdand fericiti in crasme. Atunci cand crasma vrea sa arate ca e culă, ca nu intra acolo toti imputitii, atunci trebuie sa plateasca. Ce atata mare filosofie? Vrei sa salvezi un caine gasit pe strada? Platesti. Vrei sa promovezi un spectacol? Platesti. Etc. S-au obisnuit toti ca promovarea e moca/mai ieftin pe facebook, chiar daca rezultatele sunt cele de care se plang multi pe-aici. Daca ai un produs de promovat, nu da 5 lei pe luna la FB, da 50 de lei sau 500 de lei la TV, la radio, la afise,la bannere, la fluturase stradale. Astfel vor trai si altii, vor face un ban care se va intoarce la tine, la un moment dat. Daca nu ai bani, aia e, momentan este capitalism. Mai ai rabdare…
NOU
eu nu mai folosesc facebook de vreun an . doar ma laud
NOU
Mulțam de link.
NOU
Atat timp cat ai o afacere din care scoti bani si vrei sa o promovezi, mi se pare absolut normal sa platesti pentru asta. Nici eu nu vad de ce agitatia e asa de mare.
Adica ei vor sa aiba profit, dar se supara cand o alta firma isi doreste acelasi lucru. Ei vor sa isi vanda produsele si serviciile pe bani, dar se plang ca alta companie vrea sa isi vanda serviciile. Ipocrizie maxima.