Citeam, ieri, unul din puținele situri de cultură generală din .ro, destepti.ro și, în pauze, mă gândeam ce înseamnă să fii, de fapt, deștept sau cum poți relaționa termenul de deștept la zilele de azi.
Nu am avut deloc o copilărie fericită, aș putea spune că dimpotrivă. Am urât aproape fiecare zi a copilăriei mele și, neavând altundeva unde să mă refugiez, m-am refugiat în cărți. De pe la 6-7 ani am citit, haotic și nediscriminatoriu, absolut orice carte mi-a picat în mână, pornind de la biblia lui Justinian și terminând apoteotic cu niște tâmpenii din Kierkegaard pe care nu cred că le-am înțeles nici acum.
Nu știu dacă asta m-a ajutat să fiu mai deștept sau nu, posibil ca inteligența să nu fie exact același lucru cu deșteptăciunea. Mai ales că, la școală, am fost întotdeauna cel despre care se spunea Da, Ametcea, brânză bună în burduf de câine. Desigur, aș putea face câteva glume acum, legate de brânza bună, dar nu acesta este subiectul.
Cu ce m-a ajutat, cu adevărat, este că am o cultură generală foarte, foarte vastă. Știu un milion de chestii interesante despre orice mi-a căzut în mână de-a lungul timpului. Mi-am populat mintea cu povești din toate zonele lumii, știu tot felul de inside jokes istorice, pot explica relaxat ce înseamnă quantum în fizică, discut despre modernismul în artă și literatură la fel de relaxat ca despre castraveții și gogoșarii din piață, sunt prieten bun cu Shakespeare și îl trag de barbă pe Tolstoi, în timp ce frunzăresc Istoria literaturii române a lui Călinescu.
Adevărat, nu mi-au folosit la mare lucru cunoștințele astea, altele decât la emisiunile concurs gen Vrei să fii miliardar, unde epatam vecinele de bloc răspunzând corect la toate întrebările Cetin, tu trebuie neapărat să mergi acolo, sigur câștigi sau, mai palpabil, la aburit tipe în vederea marelui salt între cearceafuri. Nu există femeie care să reziste unui tip cu vorbele la el, indiferent cât e de urât. Desigur, aici trebuie să lucrați și la umor, altfel e degeaba.
Trist e că astăzi, din motive de google și totală lipsă de interes, sunt puțini oamenii cu care poți purta o discuție generalistă și nu legată strict de jobul său. Oamenii învață fix ce le trebuie pentru muncă și în rest sunt complet autiști. Știi de unde vine Crăciunul? Nu shtu boss, de la biserică? Râdeam, legat de asta, zilele trecute, cu o prietenă, că mulți din cei ce ar citi literatură română antebelică nu ar pricepe ce vrea să spună autorul prin Ea îl traduce pe el.
Rămâne deschisă discuția dacă deștept înseamnă și inteligent. E important să știi că GO-HU-GE-A-SLA-BUL-LONG-U-PE-CU-TĂ-TU reprezintă valurile migratoare de pe teritoriul actual al româniei, în ordinea apariției? Sau cine a fost Odoacru? Ori că celui de-al doilea cel mai înalt vulcan din America de Nord i se spune Popocatepetl, nu Popocatepelt?
Eu personal cred că da. Cred că, om fiind, e de datoria ta să te dezvolți pe toate planurile și să afli tot ce poți cuprinde cu mintea, într-o viață de om. Chiar și înainte de a închide ochii și tot trebuie să vrei să afli și alte lucruri noi. Pentru că ai o singură viață.
NOU
Ai dreptate! Am citit cam tot si am avut avantajul creativitatii! Am facut sute de proiecte de “frontiera” care sau loasta cu multi abni si cu multe femei regulate. Acum sunt consilier in UK la Comitetul lor de Inteligenta artificiala. Google nu te ajuta in creatia cu Stiinta si cu …..(nu mai repet).
NOU
“care s-au lăsat cu mulți bani și cu multe femei regulate”. Ca să nu vă mai chinuiți și voi să înțelegeți.
NOU
Si, totusi, nu ai citit suficient. Raspunsul tau este foarte dificil de descifrat. Si nu me refer doar la “spelling”.
NOU
daca vrei sa faci comedie/bancuri, privesti personajele de sus. vrei sa faci dramă, de jos. in ochi, examen oftalmologic
NOU
inside joke mai putin cunoscut
Jean-Paul Sartre is sitting at a French cafe, revising his draft of Being and Nothingness.
He says to the waitress, “I’d like a cup of coffee, please, with no cream.”
The waitress replies, “I’m sorry, Monsieur, but we’re out of cream. How about with no milk?”
(nu se intelege k lumea decât dacă stii k Sartre zice că absenta a ceva continuă să fie ceva)
NOU
Oare ce ai facut cu timpul economisit de la “ca”?
NOU
Treaba cu “Popocatepetl” o stii din “Ciresarii”?
NOU
hei, o cunoscatoare:)
NOU
Daca te semnai “Maria”, cred ca imi dadeai blue screen.
NOU
Odoacru a fost un rege al vizigotilor parca.încoronat la Roma împărat dupa ultimul împărat Zenon..asta la finalul.imperiului de apus dupa invaziile popoarelor barbare/migratoare. 412 parca..
NOU
‘destepti.ro’ asta face pe desteptul, n-am reusit sa deschid nicio pagina ca cica folosesc nush’ ce versiune veche de Chrome si ar vrea el sa ma ajute sa trec la una noua. Rili? 😀
NOU
Mda, si la mine zice de Firefox. Cred ca sunt genul de indivizi care vor sa te ajute sa treci strada. Chiar daca tu nu vrei
NOU
Hai mai ca astea sunt chestii subtiri, de suprafata ca sa zic asa. Odoacru era in cartea de-a cincea ffs. Hai sa vorbim despre Stilicho sau Ricimer daca realmente ai citit cate ceva mai serios despre epoca respectiva 😉 .
NOU
E cam varză site-ul ăla :)) Citii articolul despre Odoacru, sună aiurea rău, ori e o traducere toantă, ori o însăilare compuneristică. „Long” e de la longobarzi?
NOU
e cultura generala, maestre, nu e facut ca sa se ia la tranta cu vastele cunostinte ale lu matale…
NOU
:)) Nu-i vorba de cunoștințele mele, care nu-s chiar atât de vaste, doar cât să nu mă fac de râs în lumea bună… @Shoric (v. infra) zice foarte bine de almanahuri (?), fix la asta m-am gândit și eu când am intrat pe site, cam așa ceva se vrea, numai că e făcut de mântuială. Mă rog, e ok pentru români, care de multe ori preferă datele ideilor și cred că americanii sunt proști pentru că n-au învățat pe de rost capitalele lumii. De meteahna memorării cu ridicata m-au lecuit câțiva profi mișto. Profu’ de geografie dintr-a cincea punea la întâmplare degetul pe harta lumii (fizico-geografică, mind you) și trebuia să-i spui, punând cap la cap toată materia din urmă, cam cum e locul ăla – climă, faună, draci, laci. Profu’ de istorie dintr-a nouă ne dădea lucrări de control de genul “evoluția regatului francez între sec. 15-17, maxim o pagină”, iar ăla dintr-a douășpea (ăsta era genial, doldora de anecdote obscure, obsedat de Napoleon, ne-a desenat pe tablă bătălia de la Borodino și ne-a povestit-o șarjă cu șarjă, some crazy shit) ne dădea la teză două variante: varianta pentru tocilari, notată cu maxim 7, subiect de salahoreală și înșirat date, puteai să scrii romane; varianta pentru nota zece, subiect de sinteză, elegant, cu twist-uri, erai depunctat dacă depășeai limita de spațiu. Old school.
youtu.be/rSAaiYKF0cs
NOU
O postare cât o axiomă. Ce să comentezi la ea.
Deștept inseamnă inteligent ?
Mai simplu spus, nu.
NOU
Băiat in tren care tocmai intră in gara din Caracal, scoasă capu pe geam și intrebă pe unu de pe peron:
– Nu va suparati, aici e Caracal?
La care băiatu dupe peron zisă:
–Bine că esti tu destept, bă!
NOU
Da. Destept inseamna si inteligent. Si invers. Pentru ca un prost nu are cum sa fie inteligent. Iar unui destept nu are cum sa-i lipseasca inteligenta.
1. Memoria de papagal nu te face destept.
2. Desteptaciunea nu se clameaza, desteptaciunea se demonstreaza.
3. Majoritatea prostilor se pretind destepti.
NOU
Notiunile astea sunt relative.
Soacra-mea zice de Nicolae Șerban ca e deștept. 🙂
NOU
senator al romaniei, presedintele comisiei juridice din senat. cum o poti contrazice??:))
NOU
O jigodie poate fi și deșteapta.
NOU
Numai citește lumea almanahe.
NOU
Eu abia zilele astea am aflat principiul bombei atomice si ce mm e ala atom. M-am uitat pe ytb la matrice de rotație, translație si scalare. Apoi un pic de sql injection. Ww2 sunt miez si tot ma uit la documentare. Ideea e ca vreau sa le bag pula-n gura tuturor profilor de 2 bani care mi-au predat materia din școală fix pula. Bulangii de istorie ne umplea de date calendaristice, ala de chimie ne futea cu romburile alea, bulanu de mate nu mi-a zis la ce ajuta integrala samd. Deci, Muie sistemului romanesc
NOU
Profii din scoala veneau de la o scoala unde li se spunea cat avem noi nevoie sa stim si ce trebuie sa stim. La randul lor erau limitati fortat. Nu-i lua la pula prea degrabă, ca ei și-au facut treaba așa cum au știut..
NOU
Pai…grele rau romburile alea, tu voiai sa iti explice… Ce exact la chimie?
Integrala aia e un cacat de arie
NOU
“Chiar și înainte de a închide ochii și tot trebuie să vrei să afli și alte lucruri noi. Pentru că ai o singură viață.”
Aici gresesti. Sunt oameni pentru care singurul scop in viata este sa epateze, sa fie “jmekeri”, “sa moara proastele de ciuda” ca ele au nu stiu ce chestie si asa mai departe. Plus, sa nu uitam, eterna dorinta de distractie.
Studiul, cititul in principal, este o munca obositoare, de lunga durata si fara un beneficiu tangibil imediat. Chiar si tu recunosti ca nu ti-au ajutat la prea multe lucruri in viata direct si imediat, ori in lumea de astazi individul este invatat sa caute doar placerea concreta si imediata. Si orice este “naspa” sau “plictisitor” sa fie aruncat rapid la gunoi.
Initial voiam sa dau vina pe tehnologie pentru ca tine lumea legata de “device-uri” insa cine vrea sa studieze o poate face chiar mult mai bine in aceasta perioada in care accesul la cultura este mai facil ca niciodata. Practic poti spune ca ai cultura si stiinta mondiala la degetul cel mic. Dar multi considera ca Internetul se reduce la Facebook, YouTube si contul de e-mail.
Desteptii zilei de maine vor fi cei care vor fi avut determinare astazi sa mai si studieze putin din cultura generala vasta a lumii de pana mai ieri.
E normal sa fie din ce in ce mai multi prosti (asta este termenul in limbajul popular) pentru ca ne marim ca numar. Lasa desteptii sa reprezinte doar un numar mic de indivizi la nivelul grupului.
NOU
Sa inteleg ca te consideri o persoana desteapta?
NOU
Crezi sau nu, in viitor fiecare non antivaccinist va avea propriul chip implantat asa, mai discret.
NOU
voua vi se extirpa neuronii la nastere sau asa sunteti by default?
NOU
Dupa mine, inteligenta este nativa. O ai sau nu. Desteptaciunea tine de cultura generala, de cat de multe informatii cunosti din diverse domenii. Cele doua, inteligenta si desteptaciunea, nu se exclud reciproc.
NOU
Mai degraba ‘desteptaciunea’ (termenul din vorbirea curenta) are mai multe componente, una fiind IQ-ul, alta fiind cultura generala, alta fiind inteligenta emotionala etc. Prin cultura generala neintelegand insa un nivel care era decent prin perioada interbelica si din nou prin anii 60-70 dar care pare aproape nerealist in ziua de azi. Adica a sti ca Stefan cel Mare s-a batut cu turcii in secolul XV sau ca muntele Kilimanjaro e in Africa nu inseamna ca ai cultura generala, inseamna doar ca n-ai trecut prin scoala generala ca gasca prin apa.
NOU
a fi deștept nu-i totuna cu a fi înțelept, la ce-ți folosește inteligența dacă după tine rămâne doar potopul?
cunoștințele de cultură generală te ajută să înțelegi pe ce lume trăiești, nu mă pot opri să nu mă gândesc cu amărăciune de cât informații am fost văduviți în comunism cei care aveam deschiderea de a citi și a ne auto-educa
NOU
E important și să ai o memorie bună; Și eu am citit multe la viața mea dar memoria nu e punctul meu forte. De aceea nici nu am luat note mari în școală întrucât nu puteam memora foarte bine datele, numele etc. Am citit și Cireșarii de exemplu dar să mor dacă mai țin minte că ăia discutau de Popocatepetl
NOU
Eu tin minte franturi din Ciresarii, varianta Electrecord: lacul, se vede lacul!
NOU
Stai linistit, ca eu nu mai tin minte ce am mancat acu 3 zile la pranz
NOU
Imi aduc aminte de o povestioara citita intr-una din carti, unde un nene era pe patul de moarte, nu mai avea mult. Si cum astepta el asa, ii zice la unu de langa el: Auzi, adu-mi, te rog, o vioara, sa invat sa cant !
Dar la ce-ti mai trebuie vioara, ca nu mult mai ai ?
Asa, vreau sa invat sa cant, inainte sa mor.
NOU
Daca sunt suficient de destept incat sa nu imi updatez Chrome-ul dupa cum imi sugereaza siteul desteptilor si care deja a fost raportata de PC ul meu ca fila dubioasa inainte sa o downloadez, inseamna ca ma incadrez in limitele site ului, sau nu ?
NOU
Ce puțin are installer-ul de la Chrome. Băieții ăștia chiar au fost atât de deștepți, că l-au făcut super mic. Bravo lor. Plus că e și .js și se execută direct în browser.
NOU
am vazut si eu acum, incercand in firefox. nu stiu ce e mizeria aia. am pus un update la articol.
NOU
Cetine, scuze de off-topic, ia spune si mie ce folosesti pentru notificarile de apar sus cand intri pe site? Sunt alea de la onesignal, sau e ceva custom? ori plugin?
NOU
omesignal
NOU
Personal cred ca destept e sinonim cu inteligent si ambele sunt native.
A, ce faci cu ele, la ce le folosesti, asta e intrebarea !
Din pacate, omul destept din trecut a creat un monstru. Comoditatea.
NOU
Ba, și eu am fost destept. Apoi m-am însurat!
NOU
Profesorul de istorie din generala adauga, mai in gluma, mai in serios, si un RU acolo, dupa turci.
NOU
Eu il mai tin minte pe Nabucodonosor din generala. Se pune? 🙂
NOU
Ahahahaha, ma amuza acum
propriile amintiri :))) Cand eram adolescenta, tocmai
intrase “cablul”, ala de aveai multe canale la tv. Dar tata, nu si nu, ca n-am eu ce prostii sa vad acolo. Asa ca dupa ce am citit de prin biblioteca de acasa ce era mai interesant, i-am facut tatei o lista cu carti de care sa-mi faca rost de la prietenii lui
mai eruditi. A venit tata cu bratul
plin de Dostoievski, Schopenhauer, Nietzsche si alte “fursecuri” cerute de mine. Si sa vezi, ahahaha, nenea ala i-a zis ca are un mic geniu la usa, ca cine citeste asa ceva la varsta mea ! :))))))
Singurul meu regret este ca nu am acumulat mai multa informatie de natura psiho-sociologica, m-am lovit de multe si le-am gestionat pe unele mai greu. Iar acum, cand apuc, citesc strict cursurile ptr scoala si articole medicale.
NOU
Tipul asta David S. Landes zice ca inteligenta si chiar stiinta is degeaba daca nu duc la profit individual. Pe mine m-o convins.
Da exemplu pe chinezi care au facut primii explorari – au ajuns cu navele pana in Africa – dar au ajuns degeaba. Expeditiile europene mergeau pentru profit – bani, mirodenii, sclavi, din astea si s-au mentinut/intretinut/crescut singure. Chinezii mergeau pentru mandrie, nu incasau nimic. Dupa ce tara a falimentat din cauza asta si le-a trecut mandria, au interzis toata chestia pentru oricine.
La fel si cu americanii care au ajuns pe luna in 1960 din mandrie si de atunci pula.
Numai chestiile care aduc profit supravietuiesc pe termen lung, restul dispar.
NOU
doar ca pe mine nu ma intereseaza sa supravietuiesc mai mult de timpul vietii mele, ya’ll know?
NOU
www.polirom.ro/carti/-/carte/4950
NOU
pai da, dar tocmai de aia a mers, ca stiinta in europa aducea profit individual. Stii sa faci un xxxxxx mai bun? banii iti raman tie.
Invatai sa calculezi longitudinea si sa navighezi contra curentilor nu de dragul invatatului in sine. Ci pentru ca nu-ti era totuna sa te scarpini in cap acasa sau sa te imbogatesti pe ruta Amsterdam – Moluce.
NOU
Ce este mai important sa fii fericit sau sa fii destept?
Eu nu cred ca daca esti mai destept, sau inteligent sau poate nici chiar intelept nu te ajuta sa fii (mai) fericit.
In general cunoasterea nu iti este data si ea trebuie capatata iar pentru asta e nevoie de timp si efort, mult timp si mult efort.
Lumea in care traim nu este capabila sa utilizeze decat o foarte mica parte din resursa umana inteligenta, restul se pierde sau persoanele respective ajung de cealalta parte a gardului moral, legal etc.
NOU
Ahhhh, boșorogii comuniști și gândirea lor simpatică.
www.youtube.com/watch?v=rSwnTYuETZ0
(a se vedea de la minutul 02:00)
NOU
1. Astia, 40-istii, suntem generatia (in Romania) care mai are asa numita cultura generala. Armata facuta, carti citite, lucruri traite. Putifricii de 25 sunt din alta lume. Poate mai buna, cine stie.
2. Nu pot crede ca nu a spus nimeni inca faza cu americanii si rusii, apropo de destept/inteligent. 🙂
Faza:
Dupa primul zbor in spatiu, americanii observa ca nu au cum sa scrie, din cauza lipsei gravitatiei nu scriau pixurile, stilourile… (astia sub 25 puteti intreba cum adica si de ce , nu e jena). Asa ca aduna NASA un ciorchine de savanti, isi bat aia capul, cheltuie un miliard de dolari, si la urmatoarea lansare, astronautii americani aveau asupra lor un pix facut sa scrie in conditii de imponderabilitate, la minus 100 de grade, la plus 50, sub apa, etc. etc.
Astronautii rusi avea la ei cate un creion.
NOU
Sunteți voi comuniști. Fanteziile astea ale voastre se trag de la făcut foamea prin anii 80.
NOU
Sa ne fie rusine ca am facut foamea. Trebuia sa futem o petitie online, dar daca eram prosti…
NOU
Creion care are mina din grafit, care lasa praf cand scrii cu el. Care in conditii de imponderabilitate abia asteapta sa intre peste tot…
NOU
E mereu amuzanta gluma cu creionul ca sa vezi unde is prostii de pu botu la ea.
De avansati ce au fost rusii folosim toți computere produse acolo
NOU
Doi profesori de matematica, Ion si Vasile, iau masa la un restaurant si discuta aprins despre ce inseamna sa fii destept, in general, si despre nivelul de cunostinte matematice ale romanilor, in special.
Ion este de parere ca nivelul acestor cunostinte este foarte, foarte scazut si ca trebuie facut ceva in sensul asta, in timp ce Vasile considera ca nivelul este absolut satisfacator, ca omul de rand stie chiar mai multa matematica decat are nevoie.
La un moment dat, Ion pleaca pana la toaleta si Vasile se gandeste ca e momentul sa profite de aceasta situatie. Asa ca o cheama pe chelnerita si ii spune:
– Domnisoara, va dau 100 de lei daca ma ajutati si pe mine intr-o mica problema.
– Sigur, spuneti.
– Cand se intoarce prietenul meu de la baie, o sa va pun o intrebare. O sa sune ciudat, dar nu va faceti nici un fel de griji, doar sa raspundeti asa: “X la a 3-a pe 3”. Credeti ca ma puteti ajuta? O sa tineti minte raspunsul?…
– Sigur, nici o problema, raspunde chelnerita.
Vasile ii da suta de lei si tipa pleaca foarte incantata. Se intoarce Ion de la baie si Vasile ii spune:
– Uite, ca sa concluzionam discutia noastra si sa iti dovedesc ca am dreptate, o sa-ti dau un exemplu. Hai sa luam o persoana oarecare, de exemplu chelnerita care ne serveste, si sa o intrebam cat este integrala din X patrat. Eu fac pariu cu tine pe ce vrei tu ca stie raspunsul.
– Fugi domnule de aici, fii serios, hai sa incercam sa-i dam niste calcule aritmetice, ceva mai usor, cum iti inchipui ca poate sa stie cat este integrala din X patrat…
– Eu zic ca stie. Facem pariu pe 1.000 lei?
– S-a facut, iti spun de-acum c-am castigat pariul, zice Ion.
O cheama Vasile pe chelnerita si ii spune:
– Domnisoara, eu si prietenul meu am avut o mica discutie si ne-ati fi de mare ajutor, daca ne-ati raspunde la o intrebare.
Puteti sa ne spuneti cat este integrala din X patrat?
– X la a 3-a pe 3, raspunde tipa foarte calma.
Ion se uita stupefiat la chelnerita, in timp ce Vasile il priveste triumfator.
Dupa cateva secunde tipa continua, in timp ce se indeparta:
– Plus o constanta…
NOU
Pentru cei care nu suntem chelneri…raspunsul era corect?
NOU
Cred ca in cazul asta nici macar cetin nu ar fi reușit să se joace de-a cucu bau printre cearsafuri cu chelnerita aia!
NOU
Dap. Chelnerita avea dreptate
NOU
wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/00c1373ec8280f6b6b464894b50f1655c429f047
NOU
intreb ptr un preten: cultura generala inseamna cumva sa fii atotcunoscator din toate ca un adevarat roman? Adica si politica si sex si mecanica si folbal? Inseamna ca-s probabil cel mai nepatriot roman incult general posibil, m-am specializat intr-o nisa infima unde-i stiu pe toti din tara. Deci cine are nevoie de secretele nescrise ale tehnologiei manufacturarii carnatilor la satar cu dulceata de ceapa sa nu ma intrebe, iau secretul cu mine in mormant si tot onu-l zic. Decat daca platiti 19.99/portie, la 2 pers dau si un vin rosu, mai ieftin mai cu dureri de cap dar totusi moka.
NOU
Degeaba esti destept, daca tot pe salariul minim lucrezi. Inteligenta incepe de la salariul mediu net pe economie in sus.
NOU
Cum zice si Stefen Hawkins, numai fraierii cred in rezultatele testelor de IQ.
Acum cativa ani o piți isi lauda sexul feminin spunând ca cea mai inteligenta persoană din lume este o femeie care a scos mai mult decât Einstein la testele de IQ. Si cică pe locul doi ar fi tot o femeie, nu stiu si nu ma interesează. Dar daca sunt asa destepte (destept=inteligent) ce au realizat, cum au schimbat omenirea ? Stefen Hawkins avea si are in continuare dreptate.
Părerea mea este ca inteligenta si implicit desteptaciunea se măsoară in capacitatea de a face bani, proprietate care exclude capacitatea de a păstra niste bani, gen o mostenire, dar si cea de a avea salariu mare, sunt si bugetari cu salarii foarte mari dar care nu au prea multa materie cenusie.
Un exemplu elocvent in acest sens este Bill Gates dar si alti oameni asemenea care poate nu au scor mare la testele de IQ dar care au adus inovatii, au schimbat lumea, practic ei au gradul de desteptaciune maxim, si Einstein la fel ca a luat un milion de dolari premiul Nobel pentru fizică, daca nu primea nimic atunci nu era decât un efort inutil si desteptaciune medie.
Totul este capacitatea de a face bani, in asta se măsoară desteptaciunea.
Am uitat sa zic, capacitatea de a face bani respectând aceleasi reguli ca si ceilalți nu prin furt si înșelăciune, deci gainarii de parlamentari nu sunt mai destepti decât fata de cei care-i votează.
NOU
”Oamenii învață fix ce le trebuie pentru muncă și în rest sunt complet autiști.”
Nu sunt de acord si imi e greu sa recunosc, fiind un anglofil, dau un singur exemplu: americanii.
Americanii nu au cultura generala dar sunt singura superputere de pe planeta. Cum vine asta? Pai…
Americanilor nu le-a trebuit sa stie totul pe de rost, iar geniile lor (sau desteptii lor) sunt instruiti, antrenati sa lucreze, sa inventeze, intr-un mediu/structura compartimentată.
Adică, poate ca desteptul american nu stie care-i capitala Spaniei (de exemplu) dar impreuna cu alti destepti, din alte sectii compartimentate, tot asa fara sa stie unde-s Muntii Himalaia sau cum se scrie fiecare element chimic de pe tabelul lui Mendeleev, ei stiu sa construiasca un ”rail gun”.
Romania, in schimb, a avut numai oameni cu vaste cunostiinte generale, care habar n-au sa inventeze o arma mult mai letala decat bomba atomica sau sa faca din Romania o perla dpdv economica & a bunastarii.
Hai sa comparam: invatamantul compartimentat VS invatamantul bazat pe cunostiinte generale. Cine e superputerea pe planeta?
”Ha, ha, ha, chinezii…”
Bâști… chinezii, fara americani si firmele americane, mor de foame. Cine zice de China ca model economic, fie e prost, fie e foarte prost.
NOU
nu am zis nicio secunda despre invatamant, NICAIERI. am zis de dorinta fiecaruia de a invata mai mult, pentru el. as usual, ai batut campii.
NOU
Asa e. Sunt superputere pentru ca sunt specialuzati.
Eu credeam ca sunt asa pentru ca au beneficiat de:
-lipsa razboi intern
-cacalau de resurse naturale
-inceput al dezvoltarii exact cand se facea schimbul de tehnologii (cam motivul pentru care stam noi bine la net)
-exod de creiere, ca urmare a razboaielor, foametei, saraciei
Ultraspecializarea e buna pe termen scurt. Esti cel mai jmecher pe cutii de viteza automate. Le dai jos, dezmembrezi, cureti, repari, asamblezi cu ochii inchisi cu mana stanga in timp ce cu dreapta faci laba. Spor in 10 ani cand toti or sa aiba electrice.
NOU
Autodidacticismul e o alta felie de paine dar aproape la fel de contraproductiv.
NOU
Vorbesti prostii. Niciodata sa nu subestimezi China. Iti garantez eu ca fara americani chinezii nu mor de foame. Ca idee, americanii au datorii de multe miliarde la chinezi. O alta idee: China va depasi (sau poate chiar a facut-o deja) economic SUA.
NOU
@Animaloo
”-lipsa razboi intern”
Razboiul de independenta, Razboiul americano-francez, Revolta lui Daniel Shay, Revolta contra taxei whisky, Razboaiele americano-indiene, Razboaiele berbere, Razboiul americano-mexican, Razboiul din 1812, Razboiul civil, Razboiul hispano-american, Razboiul filipinez, Razboaiele bananiere, Razboiul/Conflictul frontierei impotriva mexicanilor revolutionari, actele teroriste domestice, Razboiul Rece, razboiul contra drogurilor…
Esti exact cum isi ureaza nemtii intre ei cand ciocnesc halbele.
”–cacalau de resurse naturale”
Surpriza: nu si-au inventat tehnologiile stand sa invete lucruri pe care nu-i intereseaza sau nicio legatura cu asa ceva (iarasi, meritele invatamantului compartimentat contra celui pe cunostiinte generale).
”-exod de creiere, ca urmare a razboaielor, foametei, saraciei”
Unu la mana, ce-i intereseaza motivele? Astea-s conjuncturi. De cand sunt conjuncturile dovezi sau argumente pentru orice? Poate vrei sa spui ca aia care au facut exodul sunt de vina fiindca au plecat din tarile lor?
Doi la mana, mentenanta. Hai bine, misto, exodul creierelor… dar si creierele alea cand mor, nu mor fara sa lase in urma oameni instruiti, sa preia stafeta si sa continue.
A, dar stai, tu esti ala care rade de ei daca nu stiu poezii pe de rost… Ti se vede gena comunistoida.
”Ultraspecializarea e buna pe termen scurt. Esti cel mai jmecher pe cutii de viteza automate. Le dai jos, dezmembrezi, cureti, repari, asamblezi cu ochii inchisi cu mana stanga in timp ce cu dreapta faci laba. Spor in 10 ani cand toti or sa aiba electrice.”
Bă. Cine a popularizat masina electrica? Cine a inceput productia pe banda rulanta? Bâști.
Modific ce am scris adineauri printr-un adaos: Esti exact cum isi ureaza nemtii intre ei cand ciocnesc halbele, dar FOARTE.
NOU
@TS
”Vorbesti prostii. Niciodata sa nu subestimezi China. Iti garantez eu ca fara americani chinezii nu mor de foame. O alta idee: China va depasi (sau poate chiar a facut-o deja) economic SUA.”
Vezi ca esti ca Animaloo.
www.financialsense.com/contributors/jr-nyquist/why-trading-with-russia-china-is-stupid
www.bloomberg.com/view/articles/2014-10-14/private-companies-are-driving-china-s-growth
economictimes.indiatimes.com/magazines/corporate-dossier/i-dont-see-china-becoming-a-superpower-in-this-century-timothy-beardson/articleshow/20796398.cms?intenttarget=no
www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-18/after-doubting-economists-find-china-killing-u-s-factory-jobs
”Ca idee, americanii au datorii de multe miliarde la chinezi.”
www.thebalance.com/us-economy-wont-collapse-3980688
www.quora.com/Why-is-America-in-so-much-debt-and-what-have-we-done-to-owe-so-much-What-have-we-done-with-China-and-our-own-government-to-owe-so-much-money-over-the-years
www.quora.com/Which-problem-will-we-be-most-likely-to-solve-first-national-debt-or-climate-change
www.cfr.org/expert-brief/us-china-economic-relationship-separating-facts-myths
www.forbes.com/sites/quora/2017/11/21/why-america-will-probably-resolve-the-national-debt-long-before-we-figure-out-climate-change/#28cf1cf55e48
Ba @TS, explica-mi si mie o chestie (si chiar nu cred ca ma insel):
Muie PSD, da? Da.
Fara coruptie, da? Da.
Sa avem o tara ca afara, da? Da.
Si vii tu acum si-mi spui in al doilea minut de chinezi si modelul lor economic, ”ce tare e”… ba, tu esti intreg la cap? Voi astia cu China, ca e ”noua superputere” si ca detine datoriile SUA, si mai si vreti democratie, libertate & tot ce tine de tara civilizata, voi realizati ce baliverne contradictorii scrieti???
Iarasi se vede gena comunistoida si invatamantul pe baza de cunostiinte generale.
Ce tari sunteti, nu? Atat de destepti si tari, incat se vad rezultatele invatamantului comunist si a mentalitatii comuniste, avem tara pe care o meritam la ce destepti suntem/sunteti… dar americanii sunt prosti, desi sunt singura superputere de pe planeta. D’oh!
NOU
@Maraka:
>Si vii tu acum si-mi spui in al doilea minut de chinezi si modelul lor economic, ”ce tare e”… ba, tu esti intreg la cap? Voi astia cu China, ca e ”noua superputere” si ca detine datoriile SUA, si mai si vreti democratie, libertate & tot ce tine de tara civilizata, voi realizati ce baliverne contradictorii scrieti???
Am sustinut ca sunt fan China? Am sustinut doar faptele. Iar faptele sunt clare: tara este in curs de a deveni cel putin la fel de puternica ca SUA. Americanii sunt tari in tehnologie dar China are resurse nenumarate, de la populatie la capital. Ia citeste aici si baga la bibilica: www.dailymail.co.uk/news/article-2785905/China-overtakes-U-S-world-s-largest-economy-IMF-says-economy-worth-17-6trillion-America-falls-second-place-time-1872.html
>Iarasi se vede gena comunistoida si invatamantul pe baza de cunostiinte generale.
Ce tari sunteti, nu? Atat de destepti si tari, incat se vad rezultatele invatamantului comunist si a mentalitatii comuniste, avem tara pe care o meritam la ce destepti suntem/sunteti… dar americanii sunt prosti, desi sunt singura superputere de pe planeta. D’oh!
Bai inteligentule, tragi concluzii aiurea bazate pe nimic. Daca spun ca chinezii sunt o superputere inseamna ca sunt comunist? Jesus Christ! Omule, ai nevoie de niste cursuri de logica.
>desi sunt singura superputere de pe planeta
Au fost singura superputere de pe planeta. Acum au un adersar pe masura. Esti prea ignorant sa vezi realitatea si crezi bazaconii si stereotipuri auzite pe la colturi.
NOU
maraka nu are logica. el ia orice text, scrie alatur de el o ineptie, dupa care il declara pe autor prost. nici macar nu i le mai citesc, vad scris marake, sar la urmatorul
NOU
Decat atat
NOU
(Comentariul precedent a fost pentru Maraka.)
NOU
@TS
”Vorbesti prostii. Niciodata sa nu subestimezi China. Iti garantez eu ca fara americani chinezii nu mor de foame. O alta idee: China va depasi (sau poate chiar a facut-o deja) economic SUA.”
Vezi ca esti ca Animaloo.
www.financialsense.com/contributors/jr-nyquist/why-trading-with-russia-china-is-stupid
www.bloomberg.com/view/articles/2014-10-14/private-companies-are-driving-china-s-growth
economictimes.indiatimes.com/magazines/corporate-dossier/i-dont-see-china-becoming-a-superpower-in-this-century-timothy-beardson/articleshow/20796398.cms?intenttarget=no
www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-18/after-doubting-economists-find-china-killing-u-s-factory-jobs
”Ca idee, americanii au datorii de multe miliarde la chinezi.”
www.thebalance.com/us-economy-wont-collapse-3980688
www.quora.com/Why-is-America-in-so-much-debt-and-what-have-we-done-to-owe-so-much-What-have-we-done-with-China-and-our-own-government-to-owe-so-much-money-over-the-years
www.quora.com/Which-problem-will-we-be-most-likely-to-solve-first-national-debt-or-climate-change
www.cfr.org/expert-brief/us-china-economic-relationship-separating-facts-myths
www.forbes.com/sites/quora/2017/11/21/why-america-will-probably-resolve-the-national-debt-long-before-we-figure-out-climate-change/#28cf1cf55e48
Ba @TS, explica-mi si mie o chestie (si chiar nu cred ca ma insel):
Muie PSD, da? Da.
Fara coruptie, da? Da.
Sa avem o tara ca afara, da? Da.
Si vii tu acum si-mi spui in al doilea minut de chinezi si modelul lor economic, ”ce tare e”… ba, tu esti intreg la cap? Voi astia cu China, ca e ”noua superputere” si ca detine datoriile SUA, voi realizati ce baliverne contradictorii scrieti?
Iarasi se vede gena comunistoida si invatamantul pe baza de cunostiinte generale.
Ce tari sunteti, nu? Atat de destepti si tari, incat se vad rezultatele invatamantului comunist si a mentalitatii comuniste, avem tara pe care o meritam la ce destepti suntem/sunteti… dar americanii sunt prosti, desi sunt singura superputere de pe planeta. D’oh!
NOU
@TS
”Vorbesti prostii. Niciodata sa nu subestimezi China. Iti garantez eu ca fara americani chinezii nu mor de foame. O alta idee: China va depasi (sau poate chiar a facut-o deja) economic SUA.”
Vezi ca esti ca Animaloo.
https:// www.financialsense.com/contributors/jr-nyquist/why-trading-with-russia-china-is-stupid
https:// www.bloomberg.com/view/articles/2014-10-14/private-companies-are-driving-china-s-growth
https:// economictimes.indiatimes.com/magazines/corporate-dossier/i-dont-see-china-becoming-a-superpower-in-this-century-timothy-beardson/articleshow/20796398.cms?intenttarget=no
https:// www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-18/after-doubting-economists-find-china-killing-u-s-factory-jobs
”Ca idee, americanii au datorii de multe miliarde la chinezi.”
https:// www.thebalance.com/us-economy-wont-collapse-3980688
https:// www.quora.com/Why-is-America-in-so-much-debt-and-what-have-we-done-to-owe-so-much-What-have-we-done-with-China-and-our-own-government-to-owe-so-much-money-over-the-years
https:// www.quora.com/Which-problem-will-we-be-most-likely-to-solve-first-national-debt-or-climate-change
https:// www.cfr.org/expert-brief/us-china-economic-relationship-separating-facts-myths
https:// www.forbes.com/sites/quora/2017/11/21/why-america-will-probably-resolve-the-national-debt-long-before-we-figure-out-climate-change/#28cf1cf55e48
@TS explica-mi si mie o chestie:
Muie PSD, da? Da.
Fara coruptie, da? Da.
Sa avem o tara ca afara, da? Da.
Si vii tu acum si-mi spui in al doilea minut de chinezi si modelul lor economic, ”ce tare e”… ba, tu esti intreg la cap? Voi astia cu China, ca e ”noua superputere” si ca detine datoriile SUA, voi realizati ce baliverne contradictorii scrieti???
NOU
Mi-a placut subiectul, este o intrebare pe care si eu si cred ca si altii o pun.
Asa, ar fi mult de vorbit de utilitatea notiunilor invatate in scoala, care ti-au facut un bagaj de cunostinte generale, despre care am fost invatati fie de familie, fie de scoala, ca e bine sa le ai, ca sa ai o reprezentare despre lumea in care traiesti.
In acelasi timp, pot veni unii (preponderent, mai tineri) sa spuna ca e mai bine sa stii lucruri practice care, desigur, ti-ar folosi in viata cotidiana, ca de altele te poti instrui de pe internet. As zice, insa, ca asta nu tine loc de studiu propriu, cu care generatia parintilor nostri si-a facut o cultura.
Adevarul este, si aici, la mijloc.
Si, apropo, seria GO-HU-GE-A-SLA-BUL-LONG-U-PE-CU-TĂ-TU (stiu ce inseamna fiecare, dar nu vreau sa ma dau mare, sa nu se zica ca am folosit Google), mi-a amintit de formula mnemotehnica cu care eram sfatuiti sa invatam in scoala!
NOU
siteuri in plm.
NOU
ce e boss, ai racit?